Ухвала
від 08.11.2011 по справі 2-а-10/11/2114
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 листопада 2011 р.Справа № 2-а-10/11/2114

Категорія: 6.2.1Головуючий в 1 інстанції: Іванцова Н.К.

Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючогосудді -ОСОБА_1 судді - ОСОБА_2 судді - ОСОБА_3 при секретаріОСОБА_4

за участю ТОВ „Союз» :ОСОБА_5 (керівник, паспорт) розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Одеського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради на Постанову Комсомольського районного суду м. Херсона від 23 травня 2011 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Херсонської господарської многопрофільної фірми „Союз» до виконавчого комітету Херсонської міської ради, Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог: товариство з обмеженою відповідальністю „Лада» про оскарження дій суб'єкта владних повноважень, визнання недостовірної інформації, -

встановиЛА:

Позивач, товариство з обмеженою відповідальністю Херсонської господарської многопрофільної фірми „Союз» , звернувся до Комсомольського районного суду м. Херсона з позовом до виконавчого комітету Херсонської міської ради, Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог: товариство з обмеженою відповідальністю „Лада» про оскарження дій суб'єкта владних повноважень, визнання недостовірної інформації.

Постановою Комсомольського районного суду м. Херсона від 23 травня 2011 року позов задоволено частково. Визнано недостовірною інформацію, прийняту дозвільним центром виконавчого комітету Херсонської міської ради в заяві та доданих до неї документах Товариства з обмеженою відповідальністю Лада про відсутність сторонніх землекористувачів та про право користування земельною ділянкою, яка розташована по Бериславському шосе, 13 у м. Херсоні, для надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (шляхом викупу) земельної ділянки. Позитивний висновок Управління містобудування та архітектури від 26.05.2008р. № 115-262-20/15 щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (шляхом викупу) земельної ділянки під торгово-виробничу базу по Бериславському шосе, 13 як документ дозвільного характеру, виданий на підставі недостовірної інформації заявника в особі Товариства з обмеженою відповідальністю Лада анульовано. В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з постановою суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати постанову суду та прийняти нову постанову, якою закрити провадження в частині позовних вимог про визнання недостовірної інформації, а в іншій частині відмовити позивачу в задоволені позову.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права. Крім того, апелянт зазначає, що судом першої інстанції неповно з'ясовані обставини, що мають значення для справи.

Заслухавши доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу належить залишити без задоволення з наступних підстав:

Як встановлено судом першої інстанції, що згідно державного акту на право постійного користування землею, виданого Херсонському господарському багатопрофільному товариству фірмі Союз ЛТД , останній було надано у постійне користування 0,3477 га землі в межах згідно з планом землекористування під виробничу базу по Бериславському шосе, 13 відповідно до рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради народних депутатів від 27.01.1998р. № 39. З плану зовнішніх меж ХГМФ Союз , її земельна ділянка складає 348 кв.м та зображена на плані т . т.5-11.

Відповідно до договору купівлі-продажу від 05.03.2008р., посвідченого приватним нотаріусом Херсонського міського нотаріального округу ОСОБА_6 за реєстровим № 1074, ТОВ Лада придбало у ОСОБА_7 комплекс, а саме: склад загальною площею 222,0кв.м -літ. А ; склад загальною площею 60,9 кв.м - літ. Б ; склад загальною площею 225,1 кв.м - літ. В ; сарай площею забудови 115,0 кв.м - літ. Г ; сарай площею забудови 146,4 кв.м - літ. Д ; огорожа № 4; ворота № 1; мостіння - І, що знаходиться в місті Херсоні по Берисавському шосе, 13. Вказаним договором розмір земельної ділянки, на якій розміщений комплекс, що відчужувався, не визначався.

26.05.2008р. Управлінням містобудування та архітектури Херсонської міської ради за вих. № 115-262-20/15, за заявою ТОВ Лада , було надано позитивний висновок щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність, шляхом викупу, земельної ділянки під торгово-виробничу базу по Бериславському шосе, 13, при цьому площа земельної ділянки вказувалась - 7802 кв.м. Згідно клопотання директора ТОВ Лада міському голові про надання дозволу на розробку проекту землеустрою земельної ділянки для здійснення її викупу, до нього прикладався додаток, який складався в тому числі з нотаріально посвідченої копії документу, що посвідчує право користування земельною ділянкою. Також відповідно до переліку документів, які складали вхідний пакет № 115-262-20/15 від 16.05.2008р., наданого ТОВ Лада до Дозвільного центру в сфері господарської діяльності в м.Херсоні, ТОВ Лада в тому числі була надана довідка про відсутність сторонніх землекористувачів на даній земельній ділянці.

Пунктом 1.5 рішення міської ради від 10.10.2008р. № 976 Про надання дозволу на розробку землевпорядної документації щодо оформлення права землекористування у власність (шляхом викупу), ТОВ Лада надано дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення у власність (шляхом викупу) земельної ділянки, орієнтованою площею 0,7802га, у тому числі із земель запасу та земель, що знаходяться в постійному користуванні ТОВ Союз по Бериславському шосе, 13, під виробничою базою, до 01.04.2009р.

Відповідно до листа В. о. начальника управління земельних ресурсів у м.Херсоні Херсонської області, від 05.12.2008р. за № 01-2191, директора ТОВ ХГМФ Союз повідомлено, що до управління матеріали по оформленню земельної ділянки під спорудою по Бериславському шосе, 13, яка перейшла до нового власника, не надходили.

Листом виконавчого комітету Херсонської міської ради за № 8-4134-17/12 від 26.05.2009р. директора ТОВ ХГМФ Союз повідомлено, що витяг з рішення Херсонської. міської ради від 10.10.2008р. № 976 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (шляхом викупу) земельної ділянки площею 0,7802га по Бериславському шосе, 13, під виробничою базою ТОВ Лада разом з пакетом документів, передано до Дозвільного центру, який в свою чергу передав його суб'єкту господарювання, тобто ТОВ Лада .

З листа Херсонської регіональної філії ДП Центр Державного земельного кадастру № 1721-07 від 24.11.2010р. вбачається, що станом на 23.11.2010р. згідно з книг записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, документів, що підтверджують право користування земельною ділянкою за кадастровим номером 6510136300:27:001:0067, яка розташована по Бериславському шосе, 13 в м.Херсоні за ТОВ Лада (код ЄДРПОУ 30038358) не зареєстровано.

Відповідно до ст.1 ЗУ Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності - дозвільна система у сфері господарської діяльності - сукупність урегульованих законодавством відносин, які виникають між дозвільними органами, державними адміністраторами та суб'єктами господарювання у зв'язку з видачею документів дозвільного характеру, переоформленням, видачею дублікатів, анулюванням документів дозвільного характеру; дозвільні органи - органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, уповноважені відповідно до закону видавати документи дозвільного характеру; документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ, який дозвільний орган зобов'язаний видати суб'єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб'єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.

Відповідно до п. 1 Пленуму Вищого Адміністративного суду України від 06.03.2008р. судам необхідно враховувати, що у справах щодо оскарження дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень належить перевіряти обставини, визначені в ч.3 ст.2 КАС України, а тому слід зазначити, що, як вбачається зі змісту Положення Про управління містобудування та архітектури Херсонської міської ради № 796 від 12.05.2008р. (п.1.1 Положення) - управління утворюється міською радою, підзвітне і підконтрольне їй та підпорядковане її виконавчому комітету, міському голові, заступнику міського голови згідно з розподілом обов'язків. Управління у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, указами і розпорядженнями Президента України, постановами Кабінету Міністрів України, рішеннями міської ради та її виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови, Державними будівельними нормами, Регламентом виконавчих органів міської ради, а також цим Положенням. Як вбачається з п.3.3 Положення, Управління відповідно до покладених на нього завдань готує висновки щодо умов та режиму використання і забудови земель, на яких передбачена перспективна містобудівна діяльність, можливості розміщення, будівництва та реконструкції житлово-цивільних, виробничих, інженерно-транспортних та інших об'єктів, складає і надає замовникам висновки про їх затвердження.

Розділом II Положення Про дозвільний центр у сфері господарської діяльності в м. Херсоні, затвердженого рішенням міської ради № 388 від 26.04.2007р., визначено термін дозвільні органи , до складу яких входять міська рада, її виконавчий комітет, виконавчі органи ради, державні та виконавчі органи влади, комунальні служби, підприємства, організації, установи міста, уповноважені, відповідно до законодавства, видавати документи дозвільного характеру. При цьому документ дозвільного характеру - це дозвіл, висновок, погодження, свідоцтво тощо, який дає суб'єкту господарювання право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскаржуваний позитивний висновок не є документом дозвільного характеру. Також суд вважає, що сукупність дій, здійснених Управлінням містобудування та архітектури Херсонської міської ради, внаслідок яких було видано позитивний висновок від 26.05.2008р. № 115-262-20/15, мають погоджувальний характер, оскільки передують отриманню документу дозвільного характеру. Крім того вказаний висновок не надавав суб'єкту господарювання право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності.

Відповідно до п.5 рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2009 від 16.04.2009р. у справі про скасування актів органів місцевого самоврядування, Конституційний Суд України зазначає, що в Конституції України закріплено принцип,, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.

Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення. Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги в частині встановлення наявності повноважень суб'єктів владних повноважень в особі виконавчого комітету і Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради як дозвільних органів у сфері господарської діяльності в односторонньому порядку скасувати (анулювати) свої раніше прийняті акти індивідуального, зокрема дозвільного характеру, що стосується позитивного висновку Управління містобудування та архітектури від 26.05.2008р. № 115-262-20/15 та в частині зобов'язання дозвільних органів в особі виконавчого комітету і Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради анулювати позитивний висновок Управління містобудування та архітектури від 26.05.2008р. № 115-262-20/15 щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (шляхом викупу) земельної ділянки під торгово-виробничу базу по Бериславському шосе, 13 як документ дозвільного характеру такими, що не підлягають задоволенню.

Щодо позовної вимоги позивача в частині визнання недостовірною інформацію, прийняту дозвільним центром виконавчого комітету Херсонської міської ради в заяві та доданих до неї документах ТОВ Лада про відсутність сторонніх землекористувачів та про право користування земельною ділянкою, яка розташована по Бериславському шосе, 13 у м. Херсоні, для надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (шляхом викупу) земельної ділянки, суд вважає її такою, що підлягає задоволенню, оскільки судом першої інстанції встановлено, що на земельній ділянці, розташованій по Бериславському шосе, 13 у м. Херсоні, дійсно існують сторонні землекористувачі, зокрема ХГМФ Союз . Однак, відповідно до переліку документів, які складали вхідний пакет № 115-262-20/15 від 16.05.2008р., наданого ТОВ Лада до Дозвільного центру в сфері господарської діяльності в м. Херсоні, ТОВ Лада в тому числі була надана довідка про відсутність сторонніх землекористувачів на даній земельній ділянці, а згідно клопотання директора ТОВ Лада міському голові про надання дозволу на розробку проекту землеустрою земельної ділянки для здійснення її викупу, до нього прикладався додаток, який складався в тому числі з нотаріально посвідченої копії документу, що посвідчує право користування земельною ділянкою, що повністю спростовується зібраними у справі доказами.

У відповідності до ч.2 ст.11 КАС України - суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу і не може виходити за рамки позовних вимог. Але суд може, виходячи з правил адміністративного судочинства, вийти за межі вимог адміністративного позову, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять. Так, позивач просив суд зобов'язати дозвільні органи в особі виконавчого комітету і Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради анулювати позитивний висновок Управління містобудування та архітектури від 26.05.2008р. № 115-262-20/15 щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (шляхом викупу) земельної ділянки під торгово-виробничу базу по Бериславському шосе, 13 як документ дозвільного характеру. Але судом першої інстанції також встановлено порушення майнових і немайнових прав позивача, його свободу у вільному виборі предмету та мети підприємницької діяльності (ст.42 Конституції України), оскільки ТОВ Лада до Дозвільного центру в сфері господарської діяльності в м. Херсоні була надана недостовірна інформація, а саме: документ, що посвідчує його право користування земельною ділянкою та довідка про відсутність сторонніх землекористувачів, в той час як певна частина цієї земельної ділянки знаходиться у постійному користуванні позивача.

Таким чином, одним із дієвих способів захисту порушеного права позивача в цій частині буде анулювання судом позитивного висновку Управління містобудування та архітектури від 26.05.2008р. № 115-262-20/15 щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (шляхом викупу) земельної ділянки під торгово-виробничу базу по Бериславському шосе, 13.

Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 198 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін.

Керуючись ст.ст. 160, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, колегія суддів, -

УХВАЛИЛА:

Апеляційну скаргу Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради на Постанову Комсомольського районного суду м. Херсона від 23 травня 2011 року по справі № 2-а-10/11/2114, - залишити без задоволення.

Постанову Комсомольського районного суду м. Херсона від 23 травня 2011 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Херсонської господарської многопрофільної фірми „Союз» до виконавчого комітету Херсонської міської ради, Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог: товариство з обмеженою відповідальністю „Лада» про оскарження дій суб'єкта владних повноважень, визнання недостовірної інформації, - залишити без змін.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення, проте може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня набрання законної сили.

Ухвалу складено у повному обсязі - 09 листопада 2011 року.

Головуючийсуддя ОСОБА_1 суддя ОСОБА_2 суддя ОСОБА_3

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.11.2011
Оприлюднено23.05.2017
Номер документу66600640
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-10/11/2114

Ухвала від 08.11.2011

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 18.07.2011

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 18.07.2011

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні