Справа №: 398/3849/15-а
провадження №: 2-а/398/15/17
ПОСТАНОВА
Іменем України
"17" травня 2017 р.
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області у складі:
судді - Нероди Л.М.,
за участі секретаря - Борозни Л.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом відкритого акціонерного товариства заводу Агромаш та ОСОБА_1 до Олександрійської міської ради Кіровоградської області, Виконавчого комітету Олександрійської міської ради Кіровоградської області, начальника управління приватизації, оренди землі та майна Олександрійської міської ради Кіровоградської області ОСОБА_2 за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Товариство з обмеженою відповідальністю Ультиматум та за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору товариство з обмеженою відповідальністю ЕКОТЕХНОКОМ-ЕКСПО про скасування рішення Олександрійської міської ради Кіровоградської області №292 від 20.05.2011 року та зобов'язати вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивачі звернулися до суду з позовом до Олександрійської міської ради Кіровоградської області, Виконавчого комітету Олександрійської міської ради Кіровоградської області, начальника управління приватизації, оренди землі та майна Олександрійської міської ради Кіровоградської області ОСОБА_2 за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Товариство з обмеженою відповідальністю Ультиматум та за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору товариство з обмеженою відповідальністю ЕКОТЕХНОКОМ-ЕКСПО про скасування рішення Олександрійської міської ради Кіровоградської області №292 від 20.05.2011 року та зобов'язати вчинити певні дії.
Позив мотивують тим, що у серпні 2016 року дізнався про рішення Олександрійської міської ради Кіровоградської області №292 від 20.05.2011 року. Вказує, що даним рішенням міська рада вирішила зняти з державної реєстрації Акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 8,52 га за адресою м. Олександрія, вул. Нагорна, 106 . Зазначає, що даний акт є формою договору, який змінювати в односторонньому порядку неможна. Позовні вимоги змінювалися неодноразово, зокрема, у судових засіданнях та остаточно просили скасувати рішення №292 від 20 травня 2011 року, яке прийняте Олександрійською міською радою Кіровоградської області на дев'ятнадцятій сесії шостого скликання та рекомендувати Олександрійській міській раді звернутися до суду для вирішення питання розподілу між сторонами витрат, які треба понести у зв'язку з зняттям з реєстрації правового акту .
У судовому засіданні позивач та представник позивачів підтримав позовні вимоги повністю та просив їх задоволити.
Представник Олександрійської міської ради позовні вимоги не визнав у повному обсязі та вказав, що підстав для скасування рішення Олександрійської міської ради немає, тому просить у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Відповідач ОСОБА_2 також не визнав позовні вимоги, пояснюючи тим, що проект даного рішення готував він та ретельно вивчав всі матеріали, які стосуються ВАТ завод Агромаш , зокрема, вказав, що майно ВАТ заводу Агромаш розпродано, тому наявні підстави для визнання державного акту таким, що втратив чинність.
Представники третіх осіб у судовому засідання не з'явилися, причини неявки суду невідомі.
Заслухавши сторін та вивчивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
Відкрите акціонерне товариство заводу Агромаш засновано за рішенням зборів трудового колективу орендного підприємства від 04 березня 1994 року, протокол №4 та наказом Фонду Державного майна №80а від 02 березня 1994 року, яким шляхом перетворення державного підприємства Олександрійського орендного заводу Агромаш у відкрите акціонерне товариство завод Агромаш відповідно до Указу Президента України. Місцезнаходження Відкритого акціонерного товариства заводу Агромаш : Кіровоградська область, місто Олександрія, вул. Нагорна, 106.
Даному товариству надано 20.06.1994 року державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, площею 8,520 га, серії КР №102.
Ч. 1 ст. 125 ЗК України передбачено, що право власності на земельну ділянку та право постійного користування земельною ділянкою виникають після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності на земельну ділянку чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.
Із Державного акта серії КР №102 убачається, що позивачу - відкритому акціонерному товариству заводу Агромаш на підставі рішення міської ради надано у постійне користування 8,520 га землі в місті Олександрія Кіровоградської області.
Таким чином, на підставі цього акта у позивача в установленому законом порядку виникло право постійного користування землею площею 8,520 га у місті Олександрія Кіровоградської області.
Судом встановлено, що постановою Олександрійського міськрайонного суду Кіровоградської області від 26.08.2014 року позовні вимоги задоволено частково у справі за позовом ОСОБА_3 до Виконавчого комітету Олександрійської міської ради та Олександрійської міської ради Кіровоградської області про скасування рішень. Скасовано рішення виконавчого комітету Олександрійської міської ради №836 від 27 жовтня 2011 року; №573 від 08 серпня 2013 року; №849 від 29 листопада 2013 року; №1421 від 15 серпня 2014 року, зокрема в частині п. 19 та п. 20. У задоволенні інших позовних вимогах відмовлено.
Даними рішеннями Олександрійської міської ради Кіровоградської області прийнято від відкритого акціонерного товариства Завод Агромаш до комунальної власності територіальної громади міста ОСОБА_2 цілісний майновий комплекс, що розташований за адресою: місто Олександрія, вул. Нагорна, 106, який належить відкритому акціонерному товариству Завод Агромаш на праві приватної власності; зобов'язано Олександрійське комунальне міжміське бюро технічної інвентаризації виготовити свідоцтво на право власності територіальної громади міста ОСОБА_2 в особі Олександрійської міської ради на цілісний майновий комплекс, що розташований за адресою: місто Олександрія, вул. Нагорна, 106; передати цілісний майновий комплекс, що розташований за адресою: місто Олександрія, вул. Нагорна, 106 в статутний капітал комунального підприємства Житлогосп .
При ухвалені постанови Олександрійським міськрайонним судом Кіровоградської області від 26.08.2014 року, яка ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25.11.2014 року залишена без змін, встановлено, що Олександрійською міською радою прийнято рішення №631 від 05.08.2011 року, що цілісний майновий комплекс відкрите акціонерне товариство Завод Агромаш являється об'єктом права приватної власності, що посвідчується рішенням виконавчого комітету Олександрійської міської ради та свідоцтвом на право власності на нерухоме майно, виданим Олександрійським міжрайонним бюро технічної інвентаризації 08.08.2011 року. Майно відкритого акціонерного товариства заводу Агромаш перебувало у власності акціонерів відкритого акціонерного товариства заводу Агромаш .
Постановою Олександрійського міськрайонного суду Кіровоградської області від 14.01.2015 року позовні вимоги задоволено у справі ОСОБА_4 до Виконавчого комітету Олександрійської міської ради, Олександрійської міської ради Кіровоградської області, за участі третьої, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - відкрите акціонерне товариство завод Агромаш про скасування рішення виконавчого комітету Олександрійської міської ради. Скасовано рішення виконавчого комітету Олександрійської міської ради: №709, 710, 711, 712, 713 від 01.11.2012 року; скасовано рішення виконавчого комітету Олександрійської міської ради: №759, 760, 761, 762, 763, 764, 765 від 08.11.2012 року; скасовано рішення виконавчого комітету Олександрійської міської ради: №789, 790, 791, 792, 793, 794, 795 від 15.11.2012 року; скасовано рішення виконавчого комітету Олександрійської міської ради: №816, 817, 818, 819, 820 від 22.11.2012 року; скасовано рішення виконавчого комітету Олександрійської міської ради: №858 від 06.12.2012 року.
Даними рішеннями виконавчого комітету Олександрійської міської ради №709, 710, 711, 712, 713 від 01.11.2012 року; №759, 760, 761, 762, 763, 764, 765 від 08.11.2012 року; №789, 790, 791, 792, 793, 794, 795 від 15.11.2012 року - об'єкт нерухомості: відкрите акціонерне товариство завод Агромаш розділено на окремі об'єкти та присвоєно їм окремі поштові адреси.
При ухвалені постанови Олександрійським міськрайонним судом Кіровоградської області від 14.01.2015 року, яка ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25.06.2015 року та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 22.10.2015 року залишена без змін, встановлено, що цілісний майновий комплекс відкрите акціонерне товариство Завод Агромаш являвся об'єктом права приватної власності, що посвідчується рішенням виконавчого комітету Олександрійської міської ради №631 від 05.08.2011 року та свідоцтвом на право власності на нерухоме майно, виданим Олександрійським міжрайонним бюро технічної інвентаризації 08.08.2011 року. Спірне майно перебувало у власності акціонерів відкритого акціонерного товариства Завод Агромаш .
Матеріали справи не містять доказів того, що у судовому порядку скасовано рішення виконавчого комітету Олександрійської міської ради №631 від 05.08.2011 року про цілісний майновий комплекс відкрите акціонерне товариство Завод Агромаш , який являється об'єктом права приватної власності.
Оскільки відкрите акціонерне товариство завод Агромаш являється об'єктом права приватної власності, що посвідчується рішенням виконавчого комітету Олександрійської міської ради №631 від 05.08.2011 року та свідоцтвом на право власності на нерухоме майно, виданим Олександрійським міжрайонним бюро технічної інвентаризації 08.08.2011 року, тому перебування майна у приватній власності відкритого акціонерного товариства заводу Агромаш унеможливлює розпоряджатися цим майном іншими особами.
Судом встановлено, що позивачі відкрите акціонерне товариство заводу Агромаш та ОСОБА_1 (акціонер даного заводу), як користувачі земельної ділянки не надавали згоду щодо вилучення зазначеної земельної ділянки чи переходу права на розташовані на ній будівлі та споруди.
Згідно з ч. 1 та 2 ст. 149 ЗК України земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної і комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади й органів місцевого самоврядування. Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.
Відповідно до ч. 5 ст. 116 ЗК України надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому ЗК України.
За ст. 141 ЗК України підставами припинення права користування земельною ділянкою, зокрема, є: добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; припинення діяльності державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; систематична несплата земельного податку або орендної плати.
Отже, зазначені підстави, перелічені в оскарженому рішенні Олександрійської міської ради Кіровоградської області для втрати чинності виданого позивачу Державного акта серії КР №102 від 20.06.1994 року не відповідають вимогам чинного Законодавства України.
Натомість, маючи намір розпорядитись власністю, Олександрійська міська рада Кіровоградської області прийняла рішення, яким вирішено вважати таким, що втратив чинність, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 8,520 га, виданий Олександрійському орендному підприємству завод Агромаш , серія КР №102 від 20.06.1994 року, та зняти його з державної реєстрації; контроль за виконанням рішення покласти на першого заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_5 та постійну комісію міської ради з питань земельних відносин, архітектури, містобудування, раціонального використання природних ресурсів, згідно рішення №292 від 20 травня 2011 року, яке прийняте Олександрійською міською радою Кіровоградської області на дев'ятнадцятій сесії шостого скликання.
Згідно зі ст. 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.
Верховний Суд України при розгляді справи №6-319цс15 висловив правову позицію, де вказав, що судам підсудні справи за заявами, зокрема, з приводу володіння, користування, розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян чи юридичних осіб, і визнання недійсними державних актів про право власності та право постійного користування земельними ділянками.
Оскільки державні акти на право власності на земельні ділянки є документами, що посвідчують право власності й видаються на підставі відповідних рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, то у спорах, пов'язаних із правом власності на земельні ділянки, недійсними можуть визнаватися як зазначені рішення, на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти на право власності на земельні ділянки.
Визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки вважається законним, належним та окремим способом поновлення порушених прав у судовому порядку.
Суд звертає увагу, що суб'єктивне право на земельну ділянку виникає та реалізується на підставах і в порядку, визначених Конституцією, Земельним кодексом України та іншими законами України, що регулюють земельні відносини. Підставою для виникнення права на земельну ділянку є відповідний юридичний факт.
Підстави та порядок припинення прав на землю визначені в главі 22 ЗК України. Ці норми передбачають підстави припинення прав (права власності та права користування) на земельні ділянки як у добровільному, так і примусовому порядку, з об'єктивних і суб'єктивних причин, а також за наявності та відсутності вини власників і землекористувачів.
У Земельному кодексі України зазначено, що право постійного землекористування є безстроковим і може бути припинене лише з підстав, передбачених законодавством, чого Олександрійська міська рада Кіровоградської області не зробила.
Стаття 154 ЗК України застерігає, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування без рішення суду не мають права втручатись у здійснення власником повноважень щодо володіння, користування і розпорядження належною йому земельною ділянкою або встановлювати непередбачені законодавчими актами додаткові обов'язки чи обмеження. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування несуть відповідальність за шкоду, заподіяну їх неправомірним втручанням у здійснення власником повноважень щодо володіння, користування і розпорядження земельною ділянкою.
Відповідно до ст. 155 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним. Збитки, завдані власникам земельних ділянок внаслідок видання зазначених актів, підлягають відшкодуванню в повному обсязі органом, який видав акт.
Таким чином, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування має право прийняти рішення про припинення права власності на земельну ділянку чи права користування нею лише в порядку, з підстав і за умов, передбачених статтями 140 - 149 ЗК України.
Завданням адміністративного судочинства згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Статтею 6 КАС України встановлено право на судовий захист і передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення ч. 2 ст. 55 Конституції України, в Рішенні від 14 грудня 2011 року № 19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (ч. 2 ст. 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб'єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.
Аналізуючи обставини справи та норми чинного законодавства, суд вважає, що наявні підстави для часткового задоволення позовних вимог, так як відповідачі не надали належних та допустимих доказів щодо правомірності оскаржуваного рішення, чим порушили вимоги ч. 2 ст. 71 КАС України.
Керуючись ст. ст. 2, 11, 6-14, 71, 102, ч. 3 ст. 122, 159-163, 167, 186 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги задоволити частково.
Скасувати рішення №292 від 20 травня 2011 року, яке прийняте Олександрійською міською радою Кіровоградської області на дев'ятнадцятій сесії шостого скликання.
Постанова може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду, через Олександрійський міськрайонний суду Кіровоградської області, протягом 10 днів.
СУДДЯ: Л.М. НЕРОДА
Суд | Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 17.05.2017 |
Оприлюднено | 25.05.2017 |
Номер документу | 66638320 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Нерода Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні