КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 квітня 2017 року 810/43/17 810/43/17 810/43/17 № 810/942/17
Суддя Київського окружного адміністративного суду Брагіна О.Є., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Обухівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області до товариства з обмеженою відповідальністю Монтажно-будівельне управління-2 про стягнення заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій,
в с т а н о в и в:
до суду звернулось Обухівське ОУПФУ Київської області з позовом до ТОВ МБУ-2 про стягнення заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій у сумі 4006,52 грн.
Заявлені вимоги позивач обґрунтовує несплатою відповідачем цього виду платежу за період січень-лютий 2017 року в сумі 4006,52 грн. за пенсіонеркою ОСОБА_1, що є порушенням ч. 2 розділу ХV Прикінцевих положень Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування від 09 липня 2003 року № 1058-IV та пункту 6.1 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України затвердженої постановою Пенсійного фонду України від 19.12.2003 №21-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16.01.2004 за №64/8663.
Відповідач вимоги не визнав, у наданих суду письмових запереченнях зазначив, що повинен був покривати фактичні витрати на виплату та доставку пільгових пенсій до досягнення ОСОБА_1 пенсійного віку, який на момент призначення їй пільгової пенсії становив 55 років. Оскільки зміни до законодавства в частині підвищення пенсійного віку, на які посилається позивач, прийняті після виникнення спірних правовідносин, вважає, що дія Закону України Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи від 08.07.2011 р. № 3668-VI на нього не розповсюджуються. В призначений для розгляду справи час у судове засідання з'явився представник позивача, уповноважений представник відповідача у судове засідання не прибув, про дату та місце проведення судового засідання, був повідомлений належним чином, заяв чи клопотань про розгляд справи за його відсутності, не надав.
Відповідно до ч.6 ст.128 КАСУ, з огляду на відсутність потреби у заслуховуванні свідка чи експерта, суд розглянув справу в порядку письмового провадження
Дослідивши матеріали справи, із наданням їм відповідної правової оцінки, встановивши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, вивчивши заперечення та оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд вважає, що заявлені вимоги підлягають задоволенню, з огляду на наступне:
ТОВ МБУ-2 (ідентифікаційний код 05430685, місцезнаходження: 08703, Київська обл., м. Обухів, вул. Київська, 132) зареєстроване в якості юридичної особи, 04.03.1996 р., та є платником збору на обов'язкове державне пенсійне страхування.
Із довідки АТЗТ Будівельно-монтажне управління № 2 вих. № 53 від 15.07.2010 р. слідує, що за висновками атестаційної комісії та відповідно до наказу № 5 від 27.08.1997 р., посада виконроба, на якій працювала ОСОБА_1, віднесена до Списку № 2 виробництв, робіт, професій посад і показників з шкідливими умовами праці.
Як встановлено судом, позивачем було виставлено відповідачу розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період січень-лютий 2017 року та на підставі розрахунків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів б-з статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення (список № 2) та частини другої Прикінцевих положень Закону України від 09.07.2003 №1058-IV Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , визначено розмір витрат, які підлягають відшкодуванню за рахунок відповідача у зв'язку з виплатою та доставкою пенсії, пенсіонерці ОСОБА_1, що в загальному розмірі становить 4006,52 грн.
Сума заборгованості по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за списком №2 підтверджується карткою особового рахунку по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій ТОВ МБУ-2 .
Крім того, названий розрахунок відповідачем в адміністративному порядку оскаржено не було.
Надаючи правову оцінки відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Територіальні органи Пенсійного фонду України в силу закону здійснюють функції з контролю за правильністю, повнотою нарахування і своєчасністю сплати страхувальниками внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а також стягнення заборгованості за страховими внесками.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування визначаються Законом України від 09.07.2003 №1058-ІV Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (далі Закон України від 09.07.2003 №1058-ІV), зокрема: принципи та структура системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування; коло осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню; платники страхових внесків, їх права та обов'язки; порядок нарахування, обчислення та сплати страхових внесків, стягнення заборгованості за цими внесками тощо. Пунктом 2 розділу XV Прикінцеві положення Закону України № 1058-ІV передбачено, що пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
Коло осіб, які мають право на пенсію за віком на пільгових умовах, незалежно від місця останньої роботи за списком № 2 визначено, зокрема пп. б ч. 1 ст. 13 Закону України від 05.11.1991 № 1788-XII Про пенсійне забезпечення (далі - Закон України № 1788-ХІІ).
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди пп. 1 п. 2 розділу XV Прикінцеві положення Закону України № 1058-ІV передбачено, що вказаним особам пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України № 1788-XII. У цьому випадку розміри пенсій визначаються відповідно до ст. 27 та з урахуванням норм ст. 28 цього Закону. При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.
У свою чергу, ст. 27, 28 Закону України № 1058-ІV регламентують розмір та порядок визначення пенсії за віком, а також мінімальний розмір пенсії за віком. Згідно зі ст. 1 Закону № 1058-IV, страхові внески - це кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов'язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування. Отже, грошові кошти, які сплачуються суб'єктами господарювання на відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до п. б ст. 13 Закону № 1788-XII, є страховими внесками, у розумінні Закону № 1058- IV. Статтями 14, 15 Закону № 1058-IV передбачено, що платниками страхових внесків до солідарної системи є страхувальники, зокрема, роботодавці підприємства, установи та організації, створені відповідно до законодавства України. Відповідно до ч. 12 ст. 20 Закону № 1058-ІV страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника та мають пріоритет перед всіма іншими зобов'язаннями, у тому числі із сплати податків та інших обов'язкових платежів.
Порядок відшкодування підприємствами витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, конкретизовано у пункті 6 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загально обов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16.01.2004 за № 64/8663 (надалі - Інструкція № 21-1).
Так, згідно абз. 2 п. 6.1 Інструкції № 21-1, відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування в таких розмірах: для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інструкції (крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені у підпункті 4 пункту 291.4 статті 291 глави 1 розділу XIV Податкового кодексу України), - також 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до абзацу першого частини 2 Прикінцевих положень Закону застрахованим особам, які працювали або працюють на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах;
Відповідно до приписів п. 6.4 вказаної Інструкції, розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до ч. 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених (перерахованих) пенсій.
Підприємства відповідно до вимог п. 6.7, щомісяця до 25-го числа повинні вносити до Пенсійного фонду України зазначену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
Суд відхиляє доводи відповідача, що він не повинен відшкодовувати витрати на виплату та доставку пільгових пенсій ОСОБА_1 з моменту досягнення нею 55 річного віку, з огляду на таке:
згідно ст. 26 Закону № 1058-ІV особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років та наявності страхового стажу не менше 15 років. До досягнення віку, встановленого абзацом першим цієї статті, право на пенсію за віком мають жінки 1961 року народження і старші після досягнення ними такого віку: 55 років - які народилися до 30 вересня 1956 року включно;55 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1956 року по 31 березня 1957 року; 56 років - які народилися з 1 квітня 1957 року по 30 вересня 1957 року; 56 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1957 року по 31 березня 1958 року; 57 років - які народилися з 1 квітня 1958 року по 30 вересня 1958 року; 57 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1958 року по 31 березня 1959 року; 58 років - які народилися з 1 квітня 1959 року по 30 вересня 1959 року; 58 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1959 року по 31 березня 1960 року; 59 років - які народилися з 1 квітня 1960 року по 30 вересня 1960 року; 59 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1960 року по 31 березня 1961 року; 60 років - які народилися з 1 квітня 1961 року по 31 грудня 1961 року.
На момент призначення ОСОБА_1 пільгової пенсії, п. „б" ст. 13 Закону України „Про пенсійне забезпечення" було передбачено, що на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники-жінки, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 народилася 22 червня 1960 р., а отже, має право на пенсію за віком після досягнення нею 59-річного віку.
Відповідно до частини першої статті 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 03.10.2015, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 21.01.2016, залишеними без змін ухвалою Вищого адміністративного суду від 30.11.2016, позовні вимоги Обухівського ОУПФУ Київської області до ТОВ МБУ-2 з аналогічним предметом спору, про стягнення витрат на виплату і доставку пільгових пенсій за списком №2 пенсіонерці ОСОБА_1, тільки за інший період, задоволені в повному обсязі, оскільки суди трьох інстанції дійшли висновку про обов'язок у відповідача відшкодувати фактичні витрати на виплату та доставку пільгових пенсій позивачу за пенсіонеркою ОСОБА_1 до досягнення нею 59-річного віку (до 22.06.2019 року).
Крім того, судом враховано, що ні дії позивача з приводу призначення пенсії, ні сам розрахунок фактичних витрат на її виплату та доставку (у якому зазначено досягнення особою пенсійного віку - 22 червня 2019 р.) відповідачем не оскаржено.
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що позові вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 69, 70, 71, 72, 158 - 163, 167, 254 КАСУ, суд
п о с т а н о в и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Монтажно-будівельне управління-2" на користь Обухівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області 4006 (чотири тисячі шість) грн. 52 коп.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Брагіна О.Є.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.04.2017 |
Оприлюднено | 25.05.2017 |
Номер документу | 66645557 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Брагіна О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні