ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 травня 2017 р. Справа № 804/1472/17 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Захарчук - Борисенко Н.В.
при секретарі - Музиці Я.І.
за участю:
представника позивача - Солонцов І.О. представника відповідача - Книга Я.Ю. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства "Кривбастехнопром" до Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Криворізька міська рада про зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
27.02.2017 Приватне акціонерне товариство " Кривбастехнопром " (далі - ПрАТ "Кривбастехнопром", позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Криворізька міська рада (далі - третя особа) в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №40 від 14.02.2014 виданий управлінням Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області;
-зобов'язати управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області видати витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 1, 7839 га, розташованої за адресою АДРЕСА_1, яка знаходиться у користуванні ПрАТ " Кривбастехнопром " на підставі договору оренди від 28.04.2009 із застосуванням коефіцієнту функціонального призначення,який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 1, 2.
В обґрунтування позовних вимог зазначалося, що позивач звернувся до Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області за витягом з технічної документації про нормативно - грошову оцінку земельної ділянки наданої для розміщення виробничих приміщень площею 1, 7839 га розташованої за адресою АДРЕСА_1. У відповідь на звернення ПрАТ " Кривбастехнопром " відповідачем було надано Витяг №40 від 14.02.2017, відповідно до якого до вказаної земельної ділянки застосований коефіцієнт функціонального використання 2, 5- комерційне використання. Проте позивач не погоджується із застосуванням відповідачем коефіцієнту функціонального використання при визначенні розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки, оскільки за договором оренди земельна ділянка надана ПрАТ Кривбастехнопром для розміщення виробничих приміщень. З огляду на викладене, позивач вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив адміністративний позов задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував, надав письмові заперечення, в яких зазначив наступне. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, розроблена Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст ДІПРОМІСТО імені Ю.М. Білоконя, була затверджена Рішенням Криворізької міської ради № 3728 від 24.06.2015 року, що набуло чинності з 01.01.2016 року, пройшла державну експертизу. Відповідно до облікових даних Державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності станом на 01.01.2017 земельна ділянка площею 17839,00 га по АДРЕСА_1 обліковується за ПрАТ Кривбастехнопром під розміщення виробничих приміщень в рядку 52 (дані про заклади торгівлі), в графі 42 - землі комерційного використання. Крім того, відповідно до таблиці 1.1. Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) додатку 1 до вищевказаного Порядку до земель комерційного використання з Кф 2,5 належать: землі торгівлі транспортними засобами та їх ремонту; землі оптової торгівлі і посередництва в торгівлі: землі роздрібної торгівлі побутовими товарами і їх ремонт; землі готелів та ресторанів; землі підприємств фінансового посередництва; землі підприємств страхування; землі підприємств, що здійснюють допоміжну діяльність у сфері фінансів та страхування; землі підприємств, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам; землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері інформатизації; землі підприємств, що здійснюють послуги, які надаються переважно юридичним особам: землі підприємств, що здійснюють індивідуальні послуги: землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері відпочинку та розваг (азартні ігри та ігри на гроші тощо). На думку відповідача, вище викладене дає правові підстави для застосування коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) в числовому виразі -1.5, як і зазначено у Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №40 від 14.02.2017 року.
Таким чином, відповідач вважає, що керуючись чинним законодавством України в межах своїх повноважень він за допомогою програмного забезпечення Норматив + лише видає витяги із затвердженої та обов'язкової для застосування технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, затвердженої Рішенням Криворізької міської ради № 1728 від 24,06.201 5, та не має впливу на значення застосованих програмним забезпеченням коефіцієнтів та, як наслідок, на її розмір. Враховуючи, що виданий відповідачем Витяг відповідає всім вимогам чинного законодавства відповідач жодним чином не порушує права позивача. З огляду на викладене, представник відповідача у задоволенні позовних вимог просив відмовити.
Представник третьої особи у судове засідання з розгляду справи не з'явився, про час, дату та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, надав до суду письмові заперечення, в яких у задоволенні позову просив відмовити та зазначив, що договірні відносини між ПрАТ Кривбастехнопром та Криворізькою міською радою виникли стосовно земельної ділянки, розташованої на АДРЕСА_1, цільове використання якої, відповідно до договору оренди земельної ділянки від 28.04.2009 визначено як землі житлової та громадської забудови для розміщення виробничих приміщень. Види цільового використання земельних ділянок, які передаються у власність або користування повинні узгоджуватись з цільовим призначенням (тобто категоріями за цільовим призначенням) даних земельних ділянок, що затверджується відповідними рішеннями уповноваженого суб'єкта владних повноважень, а використання земельних ділянок не за цільовим призначенням не допускається. З огляду на викладене, представник третьої особи у задоволенні позовних вимог просив відмовити в повному обсязі.
Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд приходить до висновку, що пред'явлений адміністративний позов підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено 28.04.2009 між ВАТ "Кривбастехнопром" (попереднє найменування ПАТ Кривбастехнопром , яке в подальшому було перейменовано в ПрАТ Кривбастехнопром ) та Криворізькою міською радою було укладено договір оренди земельної ділянки.
Відповідно до пункту 1 вказаного договору Позивач прийняв в строкове платне користування земельну ділянку житлової та громадської забудови для розміщення виробничих приміщень, яка знаходиться на АДРЕСА_1 у Дзержинському районі м.Кривого Рогу.
Згідно умов пункту 7 Договору оренди земельної ділянки передбачено, що річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Законом України Про плату за землю , на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Пункт 15 Договору визначає умови використання земельної ділянки, а саме, цільове призначення земельної ділянки - житлова та громадська забудова, та мета використання земельної ділянки - для розміщення виробничих приміщень.
10.02.2017 генеральний директор Приватного акціонерного товариства КривбасТехноПром ОСОБА_7 звернулася до Центру надання адміністративних послуг Муніципальний центр послуг м. Кривого Рогу із заявою про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, надавши при цьому, зокрема, Договір оренди земельної ділянки від 28.04.2009 укладеного між Криворізькою міською радою в особі секретаря міської ради ОСОБА_8 та позивачем Приватним акціонерним товариством Кривбастехнопром , зареєстрований у Криворізькому відділі Дніпропетровської регіональної філії державного підприємства Центр державного земельного кадастру , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 23.09.2009 за № 040910800805, а також схематичний план земельної ділянки, користувачем яких є позивач Приватне акціонерне товариство Кривбастехнопром .
14.02.2017 Управлінням Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області в межах та в спосіб визначених чинним законодавством було підготовлено витяг № 40 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 17839,00 кв.м. переданої позивачу для розміщення виробничих приміщень за адресою: АДРЕСА_1 Дніпропетровська область, кадастровий номер НОМЕР_1. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка перебуває в користуванні Позивача, склала 54 709 001. 98 грн.
Не погоджуючись з даним витягом позивач звернувся з позовом до суду.
Аналізуючи виниклі правовідносини суд зазначає наступне.
Преамбулою Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 р. №1378-IV(далі - Закон №1378-IV) встановлено, що цей Закон визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Тобто, нормативна грошова оцінка залежить від доходу, який можна отримати від передбаченого використання конкретної земельної ділянки.
Згідно зі ст.5 Закону №1378-IV залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель та грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Нормами ст.18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Відповідно до положень статей 20 та 23 Закону №1378-IV за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється як витяг з технічної документації з нормативно грошової оцінки земель. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року №18/15/21/11 затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (далі - Порядок).
Пунктом 3.1 Прядку встановлено, що в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.
Згідно з п.3.2 Порядку населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою 8.
Відповідно до п.3.3 вищевказаного Порядку нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою: Цн (В*Нп/Нк)*Кф*Км, де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях); В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях); Нп - норма прибутку (6%); Нк - норма капіталізації (3%); Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо); Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки підлягає індексації відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000 N 783 Про проведення індексації грошової оцінки земель .
Пунктом 3.6 Порядку встановлено, що коефіцієнт, який характеризує місцерозташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3, (9) де Км1 - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення; Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони); Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місцерозташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони. Вихідними даними для обчислення Км є генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, плани їх земельно-господарського устрою, матеріали економічної оцінки їх територій. Значення коефіцієнтів установлюються за результатами пофакторних оцінок кожної групи з урахуванням питомої ваги рентоутворювальних факторів у формуванні загального рентного доходу в межах населеного пункту та його економіко-планувальних зон.
Згідно з Додатком №1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, встановлені наступні коефіцієнти які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф): землі житлової забудови - Кф 1,0; землі промисловості - Кф 1,2; землі транспорту та зв'язку - Кф 1,0; землі технічної інфраструктури - Кф 0,65; землі комерційного призначення - Кф 2,5; землі громадського призначення - Кф 0,7; землі гірничої промисловості і гірничих розробок - Кф від 0,1 до 1,0; інші землі - Кф від 0,1 до 0,5.
В зв'язку з чим, Порядком нормативно грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затверджені величини коефіцієнта функціонального використання для земель різних категорій, зокрема для земель комерційного використання встановлений розмір коефіцієнта 2,5, а для земель промисловості, в тому числі для розміщення виробничих приміщень, встановлено розмір коефіцієнту 1,2, для земель житлової забудови, за рахунок яких було надано земельну ділянку позивачу - коефіцієнт 1,0.
Відповідно до п.4 Порядку за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, згідно з додатком 2.
Згідно зі ст.15 Закону № 1378-IV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до ст.23 Закону № 1378-IV витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин є Держгеокадастр, яким відповідно до п.2 Постанови КМ України "Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України" №379 від 27.05.2015, замінено Державне агентство земельних ресурсів України (далі - Держземагенство), яке відповідно до пункту 2 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, є правонаступником Державного комітету України із земельних ресурсів.
Відповідно до пп.6 п.4 Положення про Держземагенство України та пункту 21 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, територіальні органи Держземагентства, уповноважені видавати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.
Згідно з ч.1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР(далі - Закон №280/97-ВР) рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до ст.73 Закону №280/97-ВР акти ради сільського, селищного, міського голови, голови районної вмісті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі створення) ради, прийняті в межах наданих повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Суд зазначає, що на момент звернення ПрАТ Кривбастехпром до відповідача з вимогою про надання Витягу із технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки нормативно-правовими актами, які регулюють порядок нормативної грошової оцінки земельних ділянок у м.Кривому Розі були Земельний кодекс України, Закон України Про оцінку земель , Закон України Про плату за землю , Про місцеве самоврядування в Україні , Методика нормативно грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджена постановою Кабінету Міністрів України №213 від 23.03.1995р., Порядок нормативно грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, рішення Криворізької міської Ради №2495 від 22:12.2004р. про встановлення розмірів орендної плати за землю в межах міста.
Названі нормативно-правові акти не встановлюють залежності нормативно грошової оцінки земель від видів економічної діяльності користувачів земельних ділянок, джерел фінансування діяльності, яка ведеться на земельній ділянці, а також не передбачають можливості застосування інших актів центральних органів виконавчої влади при виконанні витягів із затвердженої міською Радою документації по нормативно грошовій оцінці земель міста Кривого Рогу.
Таким чином, з огляду на викладене суд приходить до висновку, що Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області у Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 1,7839 га, розташованої у Дзержинському районі за адресою АДРЕСА_1, за №40 від 14.02.2017р. який було видано позивачу, безпідставно застосувало коефіцієнт функціонального використання (Кф) 2,5, який встановлюється для земельних ділянок комерційного використання, оскільки за договором оренди земельна ділянка надана ПрАТ Кривбастехнопром для розміщення виробничих приміщень.
Отже, суд вважає, що позовні вимоги Приватного акціонерного товариства "Кривбастехнопром" про визнання протиправним та скасування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №40 від 14.02.2014 виданий управлінням Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області, а також зобов'язання управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області видати витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 1, 7839 га, розташованої за адресою АДРЕСА_1, яка знаходиться у користуванні ПрАТ "Кривбастехнопром" на підставі договору оренди від 28.04.2009 із застосуванням коефіцієнту функціонального призначення,який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 1, 2 підлягають задоволенню.
Також суд вважає за необхідне, відповідно до вимог статті 94 КАС України, присудити із Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Приватного акціонерного товариства "Кривбастехнопром" (код ЄДРПОУ 01552983) судові витрати з оплати судового збору у розмірі 3200, 00 грн.
Керуючись ст.ст. 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Приватного акціонерного товариства "Кривбастехнопром" до Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Криворізька міська рада про зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №40 від 14.02.2014 виданий управлінням Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області.
Зобов'язати управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області видати витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 1, 7839 га, розташованої за адресою АДРЕСА_1, яка знаходиться у користуванні ПрАТ "Кривбастехнопром" на підставі договору оренди від 28.04.2009 із застосуванням коефіцієнту функціонального призначення,який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 1, 2.
Присудити із Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Приватного акціонерного товариства "Кривбастехнопром" (код ЄДРПОУ 01552983) судові витрати з оплати судового збору у розмірі 3200, 00 грн.
Постанова суду набирає законної сили відповідно до вимог ст.254 КАС України та може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд в порядку та строки, передбачені ст.186 КАС України.
Повний текст постанови складено 16 травня 2017 року.
Суддя Н.В. Захарчук-Борисенко
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.05.2017 |
Оприлюднено | 31.05.2017 |
Номер документу | 66742755 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Коршун А.О.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Коршун А.О.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні