Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, код 34390710
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
12 травня 2017 р. № 820/675/17
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Панченко О.В.
при секретарі судового засідання - Самігулліній К.В.
за участю:
представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача ОСОБА_2 РДА - ОСОБА_3,
представника відповідача голови Балаклійської РР - ОСОБА_4
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
ОСОБА_5 до Голови Балаклійської районної ради Харківської області, Балаклійської районної державної адміністрації Харківської області про визнання незаконною бездіяльності,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач - ОСОБА_5, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
- визнати незаконною бездіяльність Балаклійської районної державної адміністрації Харківської області щодо утримання та не подання для затвердження технічної документації нормативної грошової оцінки земельних ділянок: площею 49,8952 га (кадастровий номер 6320284000:02:000:0603), площею 43,1900 га (кадастровий номер 6320284000:02:000:0604), площею 26,4000 га (кадастровий номер 6320284000:04:000:0378), площею 24,3682 га (кадастровий номер 6320284000:04:000:0329), розташованих за межами населених пунктів на території Міловської сільської ради Балаклійського району Харківської області, які надані ОСОБА_5 в оренду із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства Балаклійській районній раді Харківської області та зобов'язати Балаклійську районну державну адміністрацію Харківської області передати вищезазначену документацію Балаклійській районній раді Харківської області для затвердження на сесії депутатів Балаклійської райради;
- визнати незаконною бездіяльність голови Балаклійської районної ради Харківської області щодо не забезпечення підготовки внесення до порядку денного на сесії Балаклійської райради Харківської області питання про затвердження нормативної грошової оцінки земельних ділянок: площею 49,8952 га (кадастровий номер 6320284000:02:000:0603), площею 43,1900 га (кадастровий номер 6320284000:02:000:0604), площею 26,4000 га (кадастровий номер 6320284000:04:000:0378), площею 24,3682 га (кадастровий номер 6320284000:04:000:0329), розташованих за межами населених пунктів на території Міловської сільської ради Балаклійського району Харківської області, які надані ОСОБА_5 в оренду із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства та зобов'язати голову Балаклійської райради Харківської області забезпечити підготовку внесення вищезазначеного питання до порядку денного наступної сесії депутатів Балаклійської райради Харківської області;
- стягнути на користь ОСОБА_5 судові витрати.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в вересні 2016року він звертався до Балаклійської РДА з заявами про погодження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів на території Міловської сільської ради Балаклійського району Харківської області на підставі наказів ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 22.04.2016 року №3319-СГ та №3320-СГ. Листами від 13.10.2016 року Балаклійська РДА повідомила ОСОБА_5 про те, що районною державною адміністрацією були направлені до голови Балаклійської районної ради листи з проханням винести на розгляд чергової сесії вказані питання та затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки вказаних земельних ділянок. Однак, вказані питання в порушення ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні" не були винесені на розгляд чергової сесії районної ради, а технічна документація нормативної грошової оцінки земельних ділянок повернута без розгляду Балаклійській РДА.
Позивач вважає незаконною бездіяльність відповідачів щодо недотримання чинного законодавства України, яким встановлено порядок розгляду питань щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка призвела до порушення реалізації прав ОСОБА_5 на оренду земельних ділянок.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив суд прийняти рішення, яким задовольнити позов.
Представник відповідача - Балаклійської районної державної адміністрації, позов не визнав.
У письмових запереченнях на позов (а.с.70-71) вказав, що позовні вимоги позивача щодо визнання незаконною бездіяльності Балаклійської РДА щодо утримання та не подання для затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які надаються ОСОБА_5 в оренду для ведення фермерського господарства на сесії Балаклійської районної ради є безпідставними та такими, що не відповідають дійсності, оскільки відповідачем виконано обов'язки щодо направлення документів на розгляд міської ради.
У судовому засіданні представник відповідача підтримав доводи письмових заперечень та просив суд прийняти рішення про відмову у задоволенні позову.
Представник відповідача - Голови Балаклійської районної ради Харківської області, позов не визнав.
У письмових запереченнях на позов (а.с.35-40) зазначив, що голова Балаклійської районної ради в порядку ст.57 Закону України "Про місцеве самоврядування", при формуванні порядку денного чергової сесії районної ради, виніс на розгляд президії районної ради пропозицію стосовно розгляду питання щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які надані в оренду ОСОБА_5, однак президією прийнято одноголосне рішення не включати зазначені питання до порядку денного чергової сесії районної ради, у зв'язку з необхідністю їх доопрацювання. Отже, голова Балаклійської районної ради діяв в порядку, межах та у спосіб встановлений чинним законодавством, а позовні вимоги позивача протиправні та необґрунтовані.
У судовому засіданні представник відповідача підтримав доводи заперечень та просив суд відмовити у задоволенні позову.
Суд, вивчивши доводи позову та заперечень проти нього, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з наступних підстав та мотивів:
Судом встановлено, підтверджується матеріалами справи, що наказом Головного Управління Держгеокадастру у Харківській області № 1344-СГ від 31.08.2015 р. ОСОБА_5 надана в оренду земельна ділянка площею 24,3682 га (кадастровий номер 6320284000:04:000:0329) і встановлена річна орендна плата у розмірі 4% від її нормативної грошові оцінки. (а.с.18).
Наказами Головного Управління Держгеокадастру у Харківські області від 22.04.2016р. №3319-СГ (площа ділянки 49,8952 га, кадастровий номер 6320284000:02:000:0603), №3320-СГ (площа земельної ділянки 43,1900, кадастровий номер 6320284000:02:000:0604), №3321-СГ (площа земельної ділянки 26,4000 га, кадастровий номер 6320284000:04:000:0378) були затверджені проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства, розташованих за межам населених пунктів на території Міловської сільської ради Балаклійської району Харківської області, та надані ОСОБА_5 в оренду вказані земельні ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства, розташованого за межам населених пунктів на території Міловської сільської ради Балаклійського району Харківської області. Також був встановлений річний розмір орендної плати за користування земельною ділянкою 8% від нормативної грошові оцінки земельної ділянки та зобов'язано ОСОБА_6 у місячний термі звернутися до Головного Управління Держгеокадастру у Харківській області щодо укладання договору оренди землі. (а.с.19-21).
26.09.2016 року ОСОБА_5, на підставі вищевказаних наказів ГУ Держгеокадастру в Харківській області, звернувся до Балаклійської районної державної адміністрації з заявами про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок: площею 24,3682 га, кадастровий номер 6320284000:04:000:0329; площею ділянки 49,8952 га, кадастровий номер 6320284000:02:000:0603, площею земельної ділянки 43,1900, кадастровий номер 6320284000:02:000:0604 та площею земельної ділянки 26,4000 га, кадастровий номер 6320284000:04:000:0378, які відводяться в оренду за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь, для ведення фермерського господарства, які розташовані за межами населених пунктів Міловської сільської ради на території Балаклійського району Харківської області. (а.с.8-11).
Як встановлено судом з матеріалів справи, 13.10.2016 року голова Балаклійської РДА направив до Балаклійської районної ради листи №01-45/35114 (а.с.56), №01-45/3512 (а.с.57), №01-45/3513 (а.с.58) та №01-45/3514 (а.с.59) з проханням винести на розгляд чергової сесії питання щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки вказаних земельних ділянок, наданих ОСОБА_5 для ведення фермерського господарства, а також зазначив, що вказані матеріали необхідні для оформлення договору оренди земельної ділянки.
Про направлення листів до голови Балаклійської районної ради, райдержадміністрація повідомила позивача листами від 13.10.2016 року. (а.с.12-15).
З протоколу №21 від 25.10.2016 року засідання президії Балаклійської районної ради встановлено, що пунктами 22-25 проекту порядку денного ХІV сесії районної ради винесено на розгляд питання щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданих в оренду ОСОБА_5 (а.с.49-55).
Голова постійної комісії районної ради з питань агропромислового комплексу, земельних відносин, використання природних ресурсів та екології ОСОБА_7М, запропонувала не виносити на розгляд 14 сесій районної ради питання щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка відводиться в оренду за рахунок земель державної власності ОСОБА_5, оскільки дані земельні ділянки використовуються ОСОБА_5 без правовстановлюючих документів.
Головою Балаклійської районної ради винесено на голосування пропозицію ОСОБА_7, "за" проголосувало 9 депутатів, "проти" - немає, "утримались" - не має.
26.10.2016 року головою районної ради ОСОБА_8 направлено на ім'я голови Балаклійської РДА лист №08-863, яким повідомлено про відхилення проектів рішень по гр. ОСОБА_5, та зазначено, що районна рада повертає їх разом з технічною документацією з нормативної грошової оцінки земельних ділянок. (а.с.60).
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд зазначає, що відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За визначенням ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Законом України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 № 1378-IV, встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - технічна документація із землеустрою, яка є складовою частиною державного земельного кадастру.
Згідно із положеннями ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності
На виконання правових положень ст. 13 Закону України "Про оцінку земель", ОСОБА_5 було замовлено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Частиною 2 статті 15 ЗУ "Про оцінку землі" зазначено, нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.
Згідно частини 2 статті 23 ЗУ "Про оцінку землі", технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.
Беручи до уваги вищевикладене, суд доходить висновку про відсутність бездіяльності з боку Балаклійської районної державної адміністрації, оскільки останньою вчинені необхідні дії для передачі проекту рішень про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданої ОСОБА_5, що підтверджується наявними в матеріалах справи документами, а тому у задоволенні цієї частини позовних вимог слід відмовити.
Суд також зазначає, що відповідно до ч. 1 ст.3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно п. "ґ" ст. 10 Земельного кодексу України, організація землеустрою та затвердження землевпорядних проектів відповідно до цього Кодексу належить до повноважень районних рад у галузі земельних відносин.
Відповідно до ч. 1 ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Аналогічне положення містить норма права передбачена ч. 2 ст. 16 ЗУ "Про оренду землі", якою регламентується, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні", вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин здійснюється на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради і відноситься до їх виключної компетенції.
Згідно ч. 1 ст. 46 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Згідно із п. 21 ч. 1 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються питання, зокрема, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до ч. 1-2 ст. 59 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні", рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Частиною 6 статті 55 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що голова районної, обласної, районної у місті ради: 1) скликає сесії ради, повідомляє депутатам і доводить до відома населення інформацію про час і місце проведення сесії ради, питання, які передбачається внести на розгляд ради, веде засідання ради; 2) забезпечує підготовку сесій ради і питань, що вносяться на її розгляд, доведення рішень ради до виконавців, організує контроль за їх виконанням; 3) представляє раді кандидатури для обрання на посаду відповідно заступника голови районної, районної у місті ради чи першого заступника, заступника голови обласної ради; вносить на затвердження ради пропозиції щодо структури органів ради, її виконавчого апарату, витрат на їх утримання; 4) вносить раді пропозиції щодо утворення і обрання постійних комісій ради; 5) координує діяльність постійних комісій ради, дає їм доручення, сприяє організації виконання їх рекомендацій;6) організує подання депутатам допомоги у здійсненні ними своїх повноважень; 7) організує відповідно до законодавства проведення референдумів та виборів до органів державної влади і місцевого самоврядування; 8) організує роботу президії (колегії) ради (у разі її створення); 9) призначає і звільняє керівників та інших працівників структурних підрозділів виконавчого апарату ради; 10) здійснює керівництво виконавчим апаратом ради; 11) є розпорядником коштів, передбачених на утримання ради та її виконавчого апарату; 12) підписує рішення ради, протоколи сесій ради; 13) забезпечує роботу по розгляду звернень громадян та доступу до публічної інформації; веде особистий прийом громадян; 14) забезпечує гласність у роботі ради та її органів, обговорення громадянами проектів рішень ради, важливих питань місцевого значення, вивчення громадської думки, оприлюднює рішення ради; 15) представляє раду у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об'єднаннями громадян, трудовими колективами, адміністрацією підприємств, установ, організацій і громадянами, а також у зовнішніх відносинах відповідно до законодавства; 16) за рішенням ради звертається до суду щодо визнання незаконними актів місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальних громад у сфері їх спільних інтересів, а також повноваження районних, обласних рад та їх органів; 17) звітує перед радою про свою діяльність не менше одного разу на рік, у тому числі про виконання Закону України "Про доступ до публічної інформації", здійснення державної регуляторної політики відповідно виконавчим апаратом районної, обласної ради, районної у місті ради, а на вимогу не менш як третини депутатів - у визначений радою термін; 18) вирішує інші питання, доручені йому радою.
Відповідно до частини 1 статті 57 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", районна, обласна рада може утворити президію (колегію) ради. Президія (колегія) ради є дорадчим органом ради, який попередньо готує узгоджені пропозиції і рекомендації з питань, що передбачається внести на розгляд ради. Президія (колегія) ради може приймати рішення, які мають дорадчий характер.
Пунктом 2.7 Регламенту Балаклійської районної ради VІІ скликання, проект порядку денного сесії готується виконавчим апаратом районної ради за пропозиціями депутатів, депутатських груп та фракцій, постійних комісій, голови районної державної адміністрації. Питання на розгляд районної ради можуть вноситись також її головою. Пропозиції, як правило, вносяться не пізніше як за 20 днів до відкриття сесії.
Пропозиції щодо порядку денного розглядаються на засіданні президії районної ради. Після узгодження президією проекту порядку денного голова районної ради видає розпорядження про скликання сесії (чергової чи позачергової) та про включення питань до проекту порядку денного сесії.
Таким чином, оскільки головою Балаклійської районної ради вчинялися дії щодо внесення пропозиції на президію районної ради про включення питання про затвердження технічної документації позивача до порядку денного сесії депутатів районної ради, суд не знаходить правових підстав для визнання бездіяльності голови ради протиправною.
Разом з тим, суд зауважує, що відповідачем було проігноровано положення ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" про пріоритетне вирішення питання щодо земельних відносин виключно на пленарних засідання районних рад.
Щодо позовних вимог в частині зобов'язання Балаклійської районної державної адміністрації передати вищезазначену документацію Балаклійській районній раді для затвердження на сесії депутатів Балаклійської райради та зобов'язання голови Балаклійської районної ради забезпечити підготовку внесення вищезазначеного питання до порядку денного наступної сесії депутатів Балаклійської райради Харківської області, суд зазначає наступне:
З огляду на положення Кодексу адміністративного судочинства України, адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Отже, адміністративний суд у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, виконуючи завдання адміністративного судочинства щодо перевірки відповідності їх прийняття (вчинення), передбаченим частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, критеріям, не втручається та не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.
Аналогічна правова позиція міститься в постанові Верховного Суду України від 18.03.2014 року № 21-11а14.
Відповідно до ст. ст. 11 та 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справи в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд при вирішені справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Враховуючи вищезазначене, а також той факт, що на час розгляду справи, вказане питання відповідачами вирішено, суд не знаходить правових підстав для задоволення позову в цій частині.
Керуючись ст.ст. 11, 12, 51, 71, ст. 158, ст. 159, ст. 160, ст. 161ст. 162, ст. 163, ст. 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_5 до Голови Балаклійської районної ради Харківської області, Балаклійської районної державної адміністрації Харківської області про визнання незаконною бездіяльності, - відмовити.
Постанова набирає законної сили згідно з ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме: після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова чи ухвала суду не набрала законної сили.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду згідно з ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме: шляхом подачі через Харківський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її проголошення (у разі застосування судом ч. 3, ст. 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, у разі повідомлення суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених ч.4 ст.167 цього Кодексу, про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду) апеляційної скарги з одночасним надсиланням копії апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції.
Повний текст постанови виготовлений 17 травня 2017 року.
Суддя Панченко О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2017 |
Оприлюднено | 01.06.2017 |
Номер документу | 66787699 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Панченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні