ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
29 травня 2017 р. Справа № 903/319/17
за позовом: виконувача обов'язків керівника Маневицької місцевої прокуратури Волинської області в інтересах держави в особі територіальної громади Рудко-Козинської сільської ради Рожищенського району Волинської області
до відповідача 1: Рудко-Козинської сільської ради Рожищенського району Волинської області
до відповідача 2: фізичної особи-підприємця ОСОБА_1
про визнання недійсним договору на оренду комунального майна №1 від 02.01.2017р. та повернення орендованого майна
Суддя Шум М.С.
за участю представників:
від прокуратури: Романішина Т.Л.
від відповідача 1: Яцюк М.С. , сільський голова Рудко-Козинської сільської ради
від відповідача 2: ОСОБА_4 , довіреність №668 від 25.05.2017р.
Відповідно до ст. 20 Господарського процесуального кодексу України представнику позивача роз'яснено право відводу судді. Відводу судді заявлено не було. В судовому засіданні згідно ст.22, 29 ГПК України роз'яснено процесуальні права та обов'язки сторін.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суть спору: виконувач обов'язків керівника Маневицької місцевої прокуратури Волинської області в інтересах держави в особі територіальної громади Рудко-Козинської сільської ради Рожищенського району Волинської області звернувся до суду з позовною заявою до Рудко-Козинської сільської ради та фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, в якій просить визнання недійсним договору на оренду комунального майна №1 від 02.01.2017р. та повернення орендованого майна. Також стягнути з відповідачів судові витрати.
В обґрунтування позовної заяви прокурор зазначає, що результаті передачі Рудко-Козинською сільською радою шляхом укладання оспорюваного Договору комунального майна в оренду, створено умови неправомірного розпорядження таким об'єктом нерухомості. Передача в оренду комунального майна без його попередньої оцінки суперечить вимогам ст.11 Закону України Про оренду державного та комунального майна та може призвести до ненадходження до місцевого бюджету коштів, які в подальшому можна використати на потреби громади.
05.05.2017р. від прокуратури надійшло письмове підтвердження того, що у провадженні господарських судів України або іншого органу, який в межах своєї компетенції вирішує спір, немає справи зі спору між тими ж сторонами, про той же предмет і з тих же підстав та немає рішення цих органів з такого спору.
Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримала, просила їх задоволити.
Представники відповідачів в судовому засіданні позовні вимоги визнали.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представників відповідачів, господарський суд, -
встановив:
16.03.2008р. між Рудко-Козинською сільською радою Рожищенського району Волинської області та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 було укладено договір на оренду комунального майна, об'єктом якого є торгове приміщення у Будинку культури с. Рудка-Козинська, площею 35 кв. м.
Згідно акта приймання-передачі майна від 16.03.2008р., предмет оренди передано орендарю.
У зв'язку із закінченням терміну дії зазначеного вище договору, його сторонами укладались нові, самостійні договори оренди, а саме договір оренди від 02.01.2009р., договір оренди №6 від 04.01.2010р., договір оренди №1 від 04.01.2011р., договорів оренди №1 від 04.01.2012р., договір оренди №1 від 02.01.2013р., договір оренди №1 від 02.01.2014р., договір оренди №1 від 02.01.2015р., договір оренди від 04.01.2016р. та діючий на даний час договір оренди №1 від 02.01.2017р..
Об'єктом оренди за договором №1 від 02.01.2017р. є торгове приміщення у Будинку культури с. Рудка-Козинська, площею 35 кв. м., яке згідно довідки (інформаційного листа) Рудко-Козинської сільської ради за вих.№86/01.11/2-17 від 20.03.2017 знаходиться у АДРЕСА_2.
Розмір орендної плати за місяць (з врахуванням індексації), згідно п.4 Договору та розрахунку (додаток №2 до Договору), становить 337 грн..
У відповідності з додатком №2 до Договору вартість орендованого приміщення площею 35 кв. м. становить 11789,04 грн. При цьому, із даного розрахунку вбачається, що при визначенні вартості орендованого приміщення враховано загальну площу Будинку культури с. Рудка-Козинська в розмірі 429 кв.м..
Оцінка об'єкта оренди сторонами Договору не проводилась.
Законом України Про оренду державного та комунального майна (далі - Закон) врегульовані відносини, пов'язані з передачею в оренду майна державних підприємств, установ та організацій, підприємств, заснованих на майні, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності (далі - підприємства), їх структурних підрозділів, та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в державній та комунальній власності.
Статтею 11 Закону визначено, що оцінка об'єкта оренди здійснюється за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України. Оцінка об'єкта оренди передує укладенню договору оренди. У разі якщо на момент продовження дії договору оренди остання оцінка об'єкта оренди була зроблена більш як три роки тому, для продовження (поновлення) договору оренди провадиться оцінка об'єкта оренди.
Постановою Кабінету Міністрів України №629 від 10.08.1995р. затверджена Методика оцінки об'єктів оренди (далі - Методика), пунктом 1 якої встановлено, що відповідно до цієї Методики проводиться оцінка майна державних підприємств, установ та організацій, іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в державній та комунальній власності, що передається в оренду, в тому числі нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень).
Згідно вимог п.2 Методики, оцінка об'єктів оренди проводиться з метою визначення вартості таких об'єктів згідно з положеннями (національними стандартами) оцінки майна та цією Методикою, з урахуванням положень (стандартів) бухгалтерського обліку, для відображення її в договорі оренди та використання під час розрахунку орендної плати. Оцінка обов'язково проводиться перед укладенням договору оренди та перед продовженням (поновленням) договору оренди у разі, коли на момент продовження дії такого договору остання оцінка об'єкта оренди була проведена більш як три роки тому. Передбачені цією Методикою послуги з проведення незалежної оцінки об'єкта оренди (активів, що входять до складу об'єкта оренди) та аудиторської перевірки об'єкта оренди оплачує орендар. Результати незалежної оцінки є чинними протягом шести місяців від дати оцінки, якщо інший строк не передбачений у звіті щодо незалежної оцінки.
Діючу на даний час Методику розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу затверджено постановою Кабінету міністрів України №786 від 04.10.1995р..
Відповідно до п.2 цієї Методики, розмір орендної плати встановлюється договором оренди між орендодавцем та орендарем.
Зі змісту пункту 8 даної Методики вбачається, що однією із складових, яка враховується при визначенні розміру річної орендної плати, є вартість орендованого майна, визначена шляхом проведення незалежної оцінки.
Згідно ст.3 Закону України Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні , оцінкою майна, майнових прав є процес визначення їх вартості на дату оцінки за процедурою, встановленою нормативно-правовими актами, зазначеними в статті 9 цього Закону, і є результатом практичної діяльності суб'єкта оціночної діяльності. Випадки обов'язкового проведення оцінки майна встановлюються цим Законом.
В силу вимог ч.2 ст.7 Закону України Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні проведення оцінки майна є обов'язковим у випадку оренди майна, що є у комунальній власності.
Частиною 4 ст.12 цього ж Закону передбачено, що зміст, форма, порядок складання, затвердження та строк дії акта оцінки майна встановлюються Кабінетом Міністрів України.
При укладенні договору на оренду комунального майна №1 від 02.01.2017р., а саме при визначенні розміру орендної плати, його сторонами використано балансову вартість об'єкта оренди, тобто оцінка майна, всупереч вимогам ст.11 Закону, взагалі не проводилась.
При цьому, згідно довідки-розрахунку ТОВ ПЕК Альтернатива (надана у відповідь на звернення прокуратури), ринкова вартість об'єкта оренди на момент звернення до суду становить 59394 грн. та є більшою від вартості, визначеної у додатку №2 до Договору.
Згідно вимог ч.7 ст.179 Г'К України, господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Відповідно до ч.1 ст.207 ГК України, господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.
У відповідності до вимог ч.1 ст.203 ЦК України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Частиною 1 ст.215 ЦК України визначено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Відсутність оцінки нерухомого майна на момент укладення договору на оренду комунального майна №1 від 02.01.2017р. не забезпечує реалізацію вимог Закону України Про оренду державного та комунального майна щодо обов'язкової оцінки орендованого майна (ст.11 Закону), порядку визначення орендної плати (ст.19 Закону), ефективного використання майна і вірного визначення такої істотної умови правочину, як орендна плата. Це у свою чергу свідчить про недодержання в момент його вчинення (укладення Договору) вимог законодавства, а тому є підставою для визнання укладеного між Рудко-Козинською сільською радою та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 договору оренди комунального майна від №1 від 02.01.2017р. недійсним.
Згідно ч.1 ст. 216 ЦК України, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Оскільки спірний Договір визнано судом недійсними, а вимога про повернення орендованого нерухомого майна є похідною від вимоги щодо визнання недійсними останнього, позовні вимоги в цій частині теж підлягають до задоволення, оскільки їх зміст відповідає способам захисту прав.
В силу ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. При цьому вимоги, що предявляються до доказів, визначені ст.34 ГПК України, відповідно до якої, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи; обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Враховуючи вищенаведене, беручи до уваги визнання позову відповідачами, суд приходить висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
У зв'язку із задоволенням позову на відповідачів, відповідно до ст.49 ГПК України, покладаються судові витрати по справі.
Керуючись ст.ст.44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
вирішив:
1. Позов задоволити.
2. Визнати недійсним договір на оренду комунального майна №1 від 02.01.2017р., який укладено між Рудко-Козинською сільською радою Рожищенського району Волинської області (45141, Волинська обл., Рожищенський район, село Рудка-Козинська, вул. Жовтнева, 19, код ЄДРПОУ 04332779) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, код ІПН особи: НОМЕР_1).
3. Зобов'язати фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, код ІПН особи: НОМЕР_1) за актом приймання-передачі об'єкта оренди повернути орендоване нерухоме майно, а саме торгівельне приміщення у Будинку культури с. Рудка-Козинська, площею 35 кв. м., яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_2, до комунальної власності територіальної громади Рудко-Козинської сільської ради Рожищенського району Волинської області.
4. Стягнути фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, код ІПН особи: НОМЕР_1) на користь прокуратури Волинської області (43000, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Винниченка, буд.15, код ЄДРПОУ 02909915) 1600 грн. судового збору.
5. Стягнути Рудко-Козинськї сільської ради Рожищенського району Волинської області (45141, Волинська обл., Рожищенський район, село Рудка-Козинська, вул. Жовтнева, 19, код ЄДРПОУ 04332779) на користь прокуратури Волинської області (43000, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Винниченка, буд.15, код ЄДРПОУ 02909915) 1600 грн. судового збору.
Повний текст рішення складено
06.06.2017
Суддя М. С. Шум
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2017 |
Оприлюднено | 12.06.2017 |
Номер документу | 66925382 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Шум Микола Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні