ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
30 травня 2017 рокусправа № 872/2а-16/17
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Уханенка С.А.
суддів: Богданенка І.Ю. Дадим Ю.М.
за участю секретаря судового засідання: Сколишева О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпропетровську адміністративний позов Широківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області до ОСОБА_1, третя особа - публічне акціонерне товариство "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" про примусове відчуження земельної ділянки ,-
в с т а н о в и в:
Широківська районна державна адміністрація Дніпропетровської області звернулась до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду із адміністративним позовом, в якому, з урахуванням уточненої позовної заяви, просить:
- примусово відчужити у державну власність, в особі Широківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку площею 0,8600 га, що належить на праві власності громадянці ОСОБА_1 на підставі державного акту на право приватної власності на землю ІІІ-ДП №087495, виданого Новоселівською сільською радою народних депутатів Широківського району Дніпропетровської області 19.01.2000 та зареєстровано у Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за ШР №2840 та має наступні характеристики: місцезнаходження на території Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області; площа 0,8600 га; кадастровий номер 1225885500:05:005:0119; цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія - землі сільськогосподарського призначення; для розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин: (реконструкції (будівництва), розміщення та обслуговування хвостосховища Об'єднане (ІІ-карта) ПАТ ПІВДГЗК ) із повним попереднім відшкодуванням вартості земельної ділянки відповідачу у розмірі 29 995 грн. (двадцять дев'ять тисяч дев'ятсот дев'яносто п'ять);
- зобов'язати ОСОБА_1 звільнити об'єкт нерухомості - земельну ділянку площею 0,8600 га, яка розташована на території Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області, кадастровий номер 1225885500:05:005:0119 протягом 7 (семи) днів після попереднього і повного відшкодування її вартості.
Адміністративний позов обґрунтовано тим, що вилучення земельної ділянки необхідно для розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням хвостосховища Об'єднане (ІІ-карта) ПАТ ПІВДГЗК .
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги посилаючись на доводи адміністративного позову, просив їх задовольнити в повному обсязі.
Відповідач, 04.05.2017 року, до суду апеляційної інстанції надав клопотання, в якому зазначив, що вимоги, заявлені в позовній заяві підтримує у повному обсязі та не заперечує проти їх задоволення.
Третьою особою, в судовому засіданні було підтримано заявлені позивачем вимоги та надано суду пояснення щодо обґрунтування вибору місця будівництва ІІ і ІІІ карти хвостосховища Об'єднане публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат".
Вислухавши правову позицію учасників процесу, дослідивши матеріали справи, надавши правову оцінку доказам по справі, суд приходить до висновку про необхідність задоволення адміністративного позову Широківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області з огляду на наступне.
Судом встановлено та матеріалами справі підтверджено, що на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку ІІІ-ДП №087495, виданого Новоселівською сільською радою народних депутатів Широківського району Дніпропетровської області 19.01.2000 року та зареєстрованого у Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за ШР №2840 у власності громадянки ОСОБА_1 знаходиться земельна ділянка площею 0,8600 га, кадастровий номер 1225885500:05:005:0119, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія - землі сільськогосподарського призначення, що знаходиться на території Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області.
У зв'язку з тим, що вказана земельна ділянка знаходиться в межах запланованого розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин, а саме для реконструкції (будівництва) розміщення та обслуговування хвостосховища Об'єднане (ІІ-карта) ПАТ ПІВДГЗК , останнє звернулось до Широківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області з метою врегулювання питання щодо відчуження земельної ділянки відповідача.
11.07.2016 року Широківською районної державної адміністрації Дніпропетровської області було прийнято Розпорядження №Р-266/0/392-16 Про викуп земельних ділянок (паїв) приватної форми власності (колишніх земель колективного сільськогосподарського підприємства Латівка ) вільних від забудови, що розташовані на території Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області для таких суспільних потреб, як розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин, а саме: для реконструкції (будівництва), розміщення та обслуговування хвостосховища Об'єднане (ІІ карта) до складу яких входить земельна ділянка ОСОБА_1.
Широківською районної державної адміністрації Дніпропетровської області було направлено на адресу відповідача письмове повідомлення № 03-17-1893/0/391-16 від 14.07.16 року про прийняття рішення про викуп земельної ділянки відповідача із додаванням плану земельних ділянок, та Розпорядження про їх викуп.
28.07.2016 року відповідачем було надано згоду на проведення переговорів щодо умов викупу.
За результатами переговорів (протокол від 09.11.2016 року №1225885500050050119), 17.11.2016 року Широківською районної державної адміністрації Дніпропетровської області було прийнято Розпорядження №Р-442/0/392-16 Про затвердження розміру викупної ціни земельних ділянок приватної форми власності (колишніх земель колективного сільськогосподарського підприємства Латівка ) вільних від забудови, що розташовані на території Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області для таких суспільних потреб, як розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин, а саме: для реконструкції (будівництва), розміщення та обслуговування хвостосховища Об'єднане (ІІ карта), згідно додатку до якого серед інших зазначено земельну ділянку ОСОБА_1, розмір викупної ціни якої 29,995,0 грн.
При цьому, в подальшому, листом від 21.03.2017 року, відповідачем було повідомлено позивача про неможливість укладення угоди, з огляду на накладення арешту на все її нерухоме майно в рамках виконавчого провадження №43451755 від 23.05.2014 року.
Відсутність можливості викупу земельної ділянки для суспільних потреб стала підставою для звернення Широківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області до суду з даним адміністративним позовом про примусове відчуження в порядку визначеному ч. 1 ст. 15 Закону України «Про примусове відчуження земельних ділянок, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» земельної ділянки відповідача.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам з приводу можливості здійснення примусового відчуження земельної ділянки, яке належить на праві приватної власності ОСОБА_1 з мотивів суспільної необхідності, суд виходив з наступного.
У відповідності до ч. 1 ст. 7 Закону України «Про примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб та з мотивів суспільної необхідності» (далі закон №1599-VI), органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для таких суспільних потреб.
Згідно з ч. 3 ст. 4 Закону №1599-VI, викуп земельних ділянок для суспільних потреб, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може здійснюватися за умови відшкодування їх вартості відповідно до закону.
За приписами ч. 4 ст. 4 Закону №1599-VI, викуп земельних ділянок для суспільних потреб, примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності здійснюються як виняток з дотриманням вимог екологічної безпеки, із забезпеченням подальшого раціонального використання земельних ділянок, у разі якщо об'єкти, визначені у статтях 8 і 9 цього Закону, можна розмістити виключно на земельних ділянках, що відчужуються, або якщо розміщення таких об'єктів на інших земельних ділянках безпосередньо завдасть значних матеріальних збитків або спричинить негативні екологічні наслідки відповідній територіальній громаді, суспільству або державі в цілому.
Згідно із ч1 ст. 6 Закону №1599-VI, заходи щодо відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності здійснюються за рахунок коштів відповідних бюджетів та коштів юридичних осіб, що ініціювали відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна для суспільних потреб.
Відповідно до ч.1 ст. 8 Закону №1599-VI, органи виконавчої влади відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені (крім об'єктів, викуп яких віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування), для таких суспільних потреб, зокрема, з метою розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин;
Також, згідно із ч. 1 ст. 15 Закону №1599-VI, у разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об'єктів для суспільних потреб зазначені об'єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення об'єктів, пов'язаних з видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення.
У відповідності до ч. 1, 2 ст. 16 Закону №1599-VI, орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об'єктів. Вимога про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, підлягає задоволенню, у разі якщо позивач доведе, що будівництво, капітальний ремонт, реконструкція об'єктів, під розміщення яких відчужується відповідне майно, є неможливим без припинення права власності на таке майно попереднього власника.
Аналіз зазначених норм права в своїй сукупності свідчить про те, що визначальною підставою для примусового відчуження земельної ділянки, що знаходиться в приватній власності з мотивів суспільної необхідності є фактичне доведення органом виконавчої влади неможливості проведення подальшого видобування корисних копалин, або інших суспільно потрібних дій для видобутку корисних копалин без припинення права власності на земельну ділянку власника земельної ділянки.
Встановлені обставини справи свідчать, що публічне акціонерне товариство "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" здійснює діяльність з видобування кварцитів залізистих магнетитових та кварцитів залізистих окислених на території Скелеватсько-Магнетитового родовища на території Широківського району Дніпропетровської області на підставі Спеціального дозволу на користування надрами №585 від 29.07.1996 року.
Згідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 12 грудня 1994 року №827 кварцит, яку видобуває підприємство, входить до переліку корисних копалин загальнодержавного значення.
Так, земельна ділянка відповідача входить до складу земельних ділянок, які підлягають викупу згідно Розпорядження Широківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 11.07.2016 року №Р-266/0/392-16.
В судовому засіданні судом було досліджено карту місцевості та перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення приватної власності - паї, розташованих в межах перспективного контуру розширення хвостосховища Об'єднане ІІ карта, серед яких наявна земельна ділянка відповідача, вислухано пояснення сторін по даному питанню, та встановлено, що земельна ділянка відповідача знаходиться в межах запланованого розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин, а саме для реконструкції (будівництва), розміщення та обслуговування хвостосховища Об'єднане (ІІ-карта) ПАТ ПІВДГЗК , без викупу яких, розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин не є можливим.
Отже, діяльність ПАТ ПІВДГЗК - підприємства, що має неможливе без припинення права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, розміром 0,8600 га.
З огляду на зазначене, суд приходить до висновку, що позивачем доведено суспільну необхідність та мотиви суспільної потреби у примусовому відчуженні земельної ділянки ОСОБА_1 для розміщення та обслуговування ПАТ ПІВДГЗК об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин, що має стратегічне значення для держави. Вказане є достатньою підставою для задоволення вимоги Широківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області примусово відчужити земельну ділянку, площею 0,8600 га, яка перебуває у приватній власності ОСОБА_1
При цьому, матеріали справи свідчать, що ОСОБА_1 надала згоду на викуп вказаної земельної ділянки, викуп якої виявився неможливим з огляду на накладення арешту на все її нерухоме майно в рамках виконавчого провадження №43451755 від 23.05.2014 року
Водночас, згідно ч.2 ст.18 Закону №1599-VI у разі викупу земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб або їх примусового відчуження з мотивів суспільної необхідності припиняється дія обмежень (обтяжень) прав на такі об'єкти, що унеможливлюють їх використання для таких потреб. Особи, на користь яких були встановлені обмеження (обтяження) прав на відчужену земельну ділянку, інші об'єкти нерухомого майна, що на ній розміщені, мають право вимагати відшкодування збитків або встановлення обмежень (обтяжень) прав для користувача відчуженого об'єкта у встановленому законом порядку.
Таким чином, арешт майна відповідача та накладення заборони на його відчуження не є перешкодою для викупу належної відповідачу земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності і дія обтяження, яке виникло на підставі постанови про арешт майна боржника та оголошення заборони на його відчуження, серія та номер ВП№43451755, виданої 23.05.2014 року Відділом державної виконавчої служби Широківського районного управління юстиції в Дніпропетровській області, в інтересах ОСОБА_2, припиняється щодо земельної ділянки, яка підлягає примусовому відчуженню, з моменту викупу такої земельної ділянки.
За таких обставин, виходячи з викладеного вище, суд вважає за можливе задовольнити позовні вимоги Широківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області та примусово відчужити земельну ділянку, яка перебуває у приватній власності ОСОБА_1 за ціною 29 995 грн. гривень, яка визначена експертною оцінкою, виконаною на замовлення Широківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області .
Керуючись ст.122, ч.1 ст.158, ч.3 ст.160, ст.162, ст.183-1 КАС України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Адміністративний позов Широківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області - задовольнити.
Примусово відчужити у державну власність, в особі Широківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку площею 0,8600 га, що належить на праві власності громадянці ОСОБА_1 на підставі державного акту на право приватної власності на землю ІІІ-ДП №087495, виданого Новоселівською сільською радою народних депутатів Широківського району Дніпропетровської області 19.01.2000 та зареєстровано у Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за ШР №2840 та має наступні характеристики: місцезнаходження на території Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області; площа 0,8600 га; кадастровий номер 1225885500:05:005:0119; цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія - землі сільськогосподарського призначення; для розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин: (реконструкції (будівництва), розміщення та обслуговування хвостосховища Об'єднане (ІІ-карта) ПАТ ПІВДГЗК ) із повним попереднім відшкодуванням вартості земельної ділянки відповідачу у розмірі 29 995 грн. (двадцять дев'ять тисяч дев'ятсот дев'яносто п'ять).
Зобов'язати ОСОБА_1 звільнити об'єкт нерухомості - земельну ділянку площею 0,8600 га, яка розташована на території Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області, кадастровий номер 1225885500:05:005:0119 протягом 7 (семи) днів після попереднього і повного відшкодування її вартості.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Вищого адміністративного суду України через Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, або прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Вищого адміністративного суду України, як суду апеляційної інстанції.
В повному обсязі постанова виготовлена 07.06.2017 року.
Головуючий: С.А. Уханенко
Суддя: І.Ю. Богданенко
Суддя: Ю.М. Дадим
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2017 |
Оприлюднено | 13.06.2017 |
Номер документу | 67033362 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Уханенко С.А.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Уханенко С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні