Справа № 370/1173/14-ц Головуючий у І інстанції Мазка Н. Б. Провадження № 22-ц/780/1831/17 Доповідач у 2 інстанції Лівінський С. В. Категорія 46 06.06.2017
РІШЕННЯ
Іменем України
06 червня 2017 року м. Київ
Колегія суддів судової палати у цивільних справах Апеляційного суду Київської області у складі:
Головуючого судді Лівінського С.В.
суддів: Коцюрби О.П.
Сержанюка А.С.
за участю секретаря судового засідання Спеней І.С.,
розглянувши справу за позовом заступника прокурора Київської області в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України, Державного підприємства Макарівське лісове господарство до Київської обласної державної адміністрації, Макарівської районної державної адміністрації, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, TOB Карон Парон , TOB Ландін , ОСОБА_30 про визнання незаконними і скасування розпоряджень, визнання недійсними державних актів на право власності на землю та витребування земельних ділянок з чужого незаконного володіння за апеляційною скаргою першого заступника прокурора Київської області на рішення Макарівського районного суду Київської області від 16 грудня 2016 року,
В С Т А Н О В И Л А:
У травні 2014 року заступник прокурора Київської області звернувся до суду із позовом в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України, ДП Макарівське лісове господарство про визнання незаконними і скасування розпоряджень, визнання недійсними державних актів на право власності на землю та витребування земельних ділянок із чужого незаконного володіння. Заявлені вимоги мотивував тим, що на виконання судових рішень розпорядженнями голови Київської обласної державної адміністрації від 27 листопада 2008 року було затверджено 27 проектів землеустрою щодо припинення права постійного користування земельною ділянкою ДП Макарівське лісове господарство в межах Гавронщинської сільської ради Макарівського району, вилучено із постійного користування ДП Макарівське лісове господарство (Макарівське лісництво, квартал НОМЕР_1 виділи НОМЕР_2, НОМЕР_3, НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_6) 27 земельних ділянок пл. 0,99 га. кожна (ліси), змінено цільове призначення земельних ділянок із категорії земель лісогосподарського призначення на категорію земель сільськогосподарського призначення без права вирубки дерев та віднесено їх до земель запасу. У подальшому розпорядженням Макарівської районної державної адміністрації № 760 від 14 травня 2009 року вказані земельні ділянки передані у власність 27 осіб та видано їм державні акти на право власності на земельні ділянки площею 0,99 га. кожна для ведення особистого селянського господарства.
В подальшому земельні ділянки на підставі договорів купівлі-продажу перейшли до ОСОБА_29, ОСОБА_30, а також увійшли до статутних фондів ТОВ Карон Парон та ТОВ Ландін . Судові рішення, які стали підставою для винесення первинних розпоряджень Київської обласної державної адміністрації про припинення права постійного користування були скасовані, відповідно на даний час підстави для прийняття спірних розпоряджень Київською обласною державною адмінітсрацією відпали, а тому спірні рішення та державні акти мають бути скасовані та визнані недійсними як такі, що прийняті і видані на підставі незаконного судового рішення. Крім того, безвідносно до наявності факту скасування судових рішень, сама процедура вилучення та відведення земельних ділянок відповідачам суперечила вимогам чинного законодавства, оскільки лише Кабінет Міністрів України мав право вилучати лісові ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, площею понад 1 га. для нелісогосподарських потреб, а адміністрацією в один день вилучено лісові землі, які знаходяться в одному кварталі Макарівського лісництва, загальною площею 27,38 га. Також порушено вимоги законодавства при зміні цільового призначення земельних ділянок, оскільки втрати лісогосподарського виробництва у зв'язку з вилученням лісових земель для нелісогосподарських потреб не нараховувались та не сплачувались. Просив визнати незаконними і скасувати 27 розпоряджень голови Київської обласної державної адміністрації від 27 листопада 2008 року, розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації від 14 травня 2009 року № 760 про безоплатну передачу у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства, визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки від 28 травня 2009 року та 11 грудня 2012 року, визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки, видані ТОВ Карон Парон 23 травня 2012 року, визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки, видані ТОВ Ландін 23 травня 2012 року та 11 грудня 2012 року, визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки, видані 05 серпня 2009 року ОСОБА_29 з відміткою про перехід права власності до ОСОБА_30, витребувати на користь держави в особі Кабінету Міністрів України спірні земельні ділянки та визнати за державою в особі Кабінету Міністрів України право державної власності та за ДП Макарівське лісове господарство право користування земельними ділянками.
Справа судами слухалась не одноразово.
Рішенням Макарівського районного суду Київської області від 16 грудня 2016 року в задоволені позову відмовлено.
Не погодившись з вказаним рішенням суду перший заступник прокурора Київської області подав апеляційну скаргу в якій просить скасувати рішення Макарівського районного суду та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.
Інші сторони рішення суду не оскаржили.
Заслухавши доповідь головуючого судді, пояснення осіб, які брали участь у справі, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги та вимог, заявлених в суді першої інстанції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.
Статтею 213 ЦПК України передбачено, що рішення суду повинно бути законним та обґрунтованим.
Згідно зі ст. 214 ЦПК України під час ухвалення рішення суд вирішує такі питання: 1) чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги і заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; 2) чи є інші фактичні дані ( пропущення строку позовної давності, тощо), які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; 3) які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин; 4) яка правова норма підлягає застосуванню до цих правовідносин.
Зазначеним вимогам судове рішення відповідає.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи таке.
Постановою Макарівського районного суду Київської області від 10 вересня 2008 року у справі № 2-а-347 задоволено позов ОСОБА_18, ОСОБА_20, ОСОБА_17, ОСОБА_7, ОСОБА_11, ОСОБА_5, ОСОБА_31, ОСОБА_19, ОСОБА_16, ОСОБА_32, ОСОБА_9, ОСОБА_6, ОСОБА_8, ОСОБА_10, ОСОБА_13, ОСОБА_12, ОСОБА_4, ОСОБА_21, ОСОБА_3, ОСОБА_15, ОСОБА_14, визнано протиправною відмову Київської обласної державної адміністрації в затвердженні проекту землеустрою та зміни цільвого призначення земельних лісових ділянок площею 0,99 га. для кожного із вказаних громадян (всього двадцять одна земельна ділянка) в межах Гавронщинської сільської ради Макарівського району Київської області. Зобов'язано Київську обласну державну адміністрацію прийняти розпорядження про затвердження проекту землеустрою щодо припинення права постійного користування земельної ділянки ДП Макарівське лісове господарство та переведення зазначених земельних ділянок до земель запасу Гавронщинської сільської ради із земель лісогосподарського призначення до категорії земель сільськогосподарського призначення в межах Гавронщинської сільської ради Макарівського району Київської області. Макарівську районну державну адміністрацію також зобов'язано після прийняття відповідного рішення Київською обласною державною адміністрацією надати дозвіл вищезазначеним громадянам на розробку проекту землевідведення по приватизації земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства.
Аналогічно постановами Макарівського районного суду Київської області від 10 вересня 2008 року у справах № 2-а-325, № 2-а-327, № 2-а-321, від 24 вересня 2008 року у справах № 2-а-333, № 2-а-335, від 18 вересня 2008 року у справі № 2-а-329 задоволено позови, відповідно, ОСОБА_24, ОСОБА_33, ОСОБА_26, ОСОБА_25, ОСОБА_28, ОСОБА_27
Постановами Київського апеляційного адміністративного суду від 02 лютого 2010 року, 12 січня 2010 року, 19 січня 2010 року, 21 січня 2010 року, 08 квітня 2010 року, 19 січня 2010 року, 12 січня 2010 року - скасовано вказані постанови Макарівського районного суду Київської області.
В подальшому Ухвалами Вищого адміністративного суду України від 22 вересня 2010 року у справі № 2-а-347, від 21 листопада 2012 року у справі № 2-а-325, від 04 грудня 2013 року у справі № 2-а-329 змінено постанови Макарівського районного суду Київської області та зобов'язано Київську обласну державну адміністрацію розглянути питання щодо можливого затвердження проекту землеустрою про припинення права постійного користування земельної ділянки державного підприємства Макарівське лісове господарство та переведення зазначених земельних ділянок до земель запасу Гавронщинської сільської ради із земель лісогосподарського призначення до категорії земель сільськогосподарського призначення в межах Гавронщинської сільської ради Макарівського району.
Так само постановами Київського апеляційного адміністративного суду від 29 листопада 2011 року у справі № 2-а-327, від 24 листопада 2011 року у справі № 2-а-333, від 17 лютого 2011 року у справі № 2-а-335 були змінені постанови Макарівського районного суду.
На виконання постанов Макарівського районного суду Київської області розпорядженнями голови Київської обласної державної адміністрації від 27 листопада 2008 року № № 1523, 1522, 1520, 1519, 1518, 1524, 1525, 1526, 1527, 1528, 1529, 1530, 1531, 1532, 1533, 1534, 1535, 1536, 1537, 1538, 1539, 1516, 1503, 1513, 1515, 1517, 1541 Про припинення права постійного користування та зміну цільового призначення земельної ділянки затверджено 27 Проектів землеустрою щодо припинення права постійного користування земельої ділянки ДП Макарівське лісове господарство в межах Гавронщинської сільської ради (Макарівське лісництво, квартал НОМЕР_1 виділи 3, 4, 5, 6, 9) 27 земельних ділянок площею 0,99 га. кожна (ліси), розташованих на території Гавронщинської сільської ради Макарівського району Київської області; змінено цільове призначення зазначених земельних ділянок, із категорії земель лісогосподарського призначення на категорію земель сільськогосподарського призначення без права вирубки дерев та віднесено їх до земель запасу.
У подальшому розпорядженням голови Макарівської районної державної адміністрації № 760 від 14 травня 2009 року вищевказані земельні ділянки передані у власність ОСОБА_18, ОСОБА_20, ОСОБА_17, ОСОБА_7, ОСОБА_11, ОСОБА_5, ОСОБА_31, ОСОБА_19, ОСОБА_16, ОСОБА_32, ОСОБА_9, ОСОБА_6, ОСОБА_8, ОСОБА_10, ОСОБА_13, ОСОБА_12, ОСОБА_4, ОСОБА_21, ОСОБА_3, ОСОБА_15, ОСОБА_14, ОСОБА_24, ОСОБА_33, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28
На підставі зазначеного розпорядження вказані вище громадяни отримали державні акти на право власності на земельні ділянки серії НОМЕР_7, НОМЕР_8, НОМЕР_9, НОМЕР_10, НОМЕР_11, НОМЕР_12, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_15, НОМЕР_16, НОМЕР_17, НОМЕР_18, НОМЕР_19, НОМЕР_20, НОМЕР_21, НОМЕР_22, НОМЕР_23, НОМЕР_24, НОМЕР_25, НОМЕР_26, НОМЕР_27, НОМЕР_28, НОМЕР_29, НОМЕР_30, НОМЕР_31, НОМЕР_32, НОМЕР_33 відповідно на земельні ділянки площею 0,99 га. кожна в межах Гавронщинської сільської ради Макарівського району для ведення особистого селянського господарства.
На підставі договорів купівлі-продажу від 02 липня 2009 року та від 03 липня 2009 року № 1771, № 1762, № 1869, № 1764, № 1765, № 1773, № 1871, № 1872, № 1775, № 1758, № 1760, № 1761, № 1875, № 1877, № 1868, № 1866, № 1867, № 1876, № 1873, № 1769, № 1768, № 1863, № 1772, № 1774, № 1763, № 1870, № 1766 право власності на спірні земельні ділянки перейшло до ОСОБА_29, про що на вищевказаних державних актах зроблені відповідні відмітки.
У подальшому ОСОБА_29 об'єднано земельні ділянки та 05 серпня 2009 року отримано нові державні акти на право власності на земельні ділянки площею 2,970 га. серія НОМЕР_34 (на підставі договорів № № 1758, 1876, 1763), площею 2,421 га. серія НОМЕР_35 (на підставі договору № 1762, у тому числі увійшла і земельна ділянка площею 0,99 га., що належала ОСОБА_20.), площею 2,970 га. серія НОМЕР_36 (на підставі договорів № № 1775, 1869, у тому числі увійшли і земельні ділянки площами по 0,99 га. кожна, що належали ОСОБА_16 і ОСОБА_17.), площею 1,98 га. серія НОМЕР_37 (на підставі договорів № № 1761, 1764), площею 1,980 га. серія НОМЕР_38 (на підставі договорів № № 1872, 1771), площею 2,634 га. серія НОМЕР_39 (на підставі договорів № № 1868, 1768), площею 1,98 га. серія НОМЕР_40 (на підставі договорів № № 1866, 1769), площею 1,98 га. серія НОМЕР_41 (на підставі договору № 1765, у тому числі увійшла і земельна ділянка пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_11.), площею 1,98 га. серія НОМЕР_42 (на підставі договорів № № 1760, 1877), площею 1,98 га. серія НОМЕР_43 (на підставі договорів № № 1875, 1863), площею 1,98 га. серія НОМЕР_44 (на підставі договорів № № 1873, 1774), площею 1,98 га. серія НОМЕР_45 (на підставі договорів № № 1867, 1871), площею 1,98 га. серія НОМЕР_46 (на підставі договорів № № 1766, 1773), площею 1,98 га. серія НОМЕР_47 (на підставі договору № 1772, у тому числі увійшла і земельна ділянка площею 0,99 га., що належала ОСОБА_33.), площею 1,98 га. серія НОМЕР_48 (на підставі договору № 1870, у тому числі увійшла і земельна ділянка пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_27.).
Вищевказані земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_49 (увійшли дві земельні ділянки площами по 0,99 га. кожна, що належали ОСОБА_16 і ОСОБА_17.); НОМЕР_50 площею 1,9815 га.; НОМЕР_51 площею 1,9811 га., НОМЕР_52 (увійшла земельна ділянка площею 0,99 га., що належала ОСОБА_27.); НОМЕР_53 площею 1,9818 га. згідно протоколу загальних зборів учасників ТОВ Карон Парон № 21/12-11 від 21 грудня 2011 року перейшли до статутного фонду цього товариства і воно отримало нові державні акти на право власності на земельні ділянки 23 травня 2012 року серії НОМЕР_54, НОМЕР_55, 11 грудня 2012 року серії НОМЕР_56, НОМЕР_57, НОМЕР_58.
Земельні ділянки із кадастровими номерами НОМЕР_59 площею 1,9808 га., НОМЕР_60 площею 1,9814 га., НОМЕР_61 площею 2,6271 га., НОМЕР_62 (увійшла земельна ділянка площею 0,99 га., що належала ОСОБА_11.); НОМЕР_63 площею 1,9803 га.; НОМЕР_64 площею 1,9811 га., НОМЕР_65 площею 1,9810 га., НОМЕР_66 (увійшла земельна ділянка пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_33.) згідно протоколів загальних зборів учасників ТОВ Ландін № 5 від 20 жовтня 2011 року та № 6 від 14 грудня 2011 року перейшли до статутного фонду цього товариства. Відповідно ТОВ Ландін видано нові державні акти на право власності на земельні ділянки 23 травня 2012 року серії НОМЕР_67, 11 грудня 2012 року серії НОМЕР_68, НОМЕР_69, НОМЕР_70, НОМЕР_71, НОМЕР_72, НОМЕР_73, НОМЕР_74.
Земельні ділянки із кадастровими номерами НОМЕР_75 площею 2,970 га. та НОМЕР_76 (увійшла земельна ділянка пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_20.), за інформацією Управління Держземагентства у Макарівському районі від 24 лютого 2014 року № 01-12/343, на підставі договорів купівлі-продажу від 20 грудня 2011 року № № 3065, 3066 ОСОБА_29 відчужено на користь ОСОБА_30, про що на державних актах на право власності серії НОМЕР_34, НОМЕР_35 31 січня 2012 року проставлено відмітку про перехід права власності.
Ухвалюючи рішення, суд прийшов до висновку про те, що в позові слід відмовити у зв'язку з пропуском строку позовної давності, оскільки станом на час звернення позивача до суду : 19 травня 2014 року, сплив строк оскарження спірних розпоряджень.
Колегія судів з цим висновком районного суду погодитися не може.
Відповідно до ч. 1 ст. 117 Конституції України та ст. 53 Закону України Про Кабінет Міністрів України Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов'язковими до виконання.
Згідно із ст. 23 Закону України Про Кабінет Міністрів України Кабінет Міністрів України спрямовує і координує діяльність міністерств та інших центральних органів виконавчої влади. Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади відповідальні перед Кабінетом Міністрів України, підзвітні та підконтрольні йому.
Пунктом 2 Положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України, затвердженого указом Президента України від 23 квітня 2011 року № 500/2011, визначено, що Мінагрополітики України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, іншими законодавчими актами України, а також дорученнями Президента України.
Відповідно до ст. 2 Закону України Про місцеві державні адміністрації місцеві державні адміністрації в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечують виконання Конституції, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади вищого рівня.
До повноважень Кабінету Міністрів України в галузі земельних відносин, визначених п. б ч. 1 ст. 13 ЗК України, належить реалізація державної політики у галузі використання та охорони земель.
Про скасування постанов Макарівського районного суду Київської області, апеляційним судом у 2010 році Кабінет Міністрів України знати не міг, оскільки не був залучений до розгляду вказаних справ.
Як встановлено судом апеляційної інстанції, що підтвердили в судовому засіданні прокурор та представник позивача, Кабінет Міністрів України про порушення свого права як розпорядника спірних земельних ділянок довідався із отриманої копії позовної заяви.
Згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, здійсненого судом першої інстанції, зазначена особа її отримала 16 червня 2014 року.
Відтак, на переконання апеляційного суду, позов Кабінету Міністрів України, поданий 19 травня 2014 року першим заступником прокурора Київської області, тобто, в межах строку позовної давності, визначених ст. 257 ЦК України.
За наведеного згідно ст. 3 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до ст. 11 ЦПК України, суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.
Згідно ст. 60 ЦПК України кожна сторона зобов'язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених ст. 61 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 212 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ч. ч. 1, 2, 5, 6 ст. 149 ЗК України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень. Районні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: сільськогосподарського використання; ведення водного господарства, крім випадків, визначених частиною дев'ятою цієї статті; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, визначених частиною дев'ятою цієї статті. Обласні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами п'ятою, дев'ятою цієї статті.
Частиною 9 ст. 149 ЗК України було визначено, що Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, ліси - площею понад 1 га для нелісогосподарських потреб, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення, крім випадків, визначених чч. 5-8 цієї статті, та у випадках, визначених ст. 150 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 31 Лісового кодексу України до повноважень обласної державної адміністрації у сфері лісових відносин віднесено, у тому числі, передача у власність, надання в постійне користування для нелісогосподарських потреб земельних лісових ділянок площею до 1 га, що перебувають у державній власності, на відповідній території, а також у межах міст республіканського (Автономної Республіки Крим) та обласного значення та припинення права користування ними.
Повноваження Кабінету Міністрів України у сфері лісових відносин визначені ст. 13 ЗК України, ст. 27 Лісового кодексу України, до яких, зокрема, належить передача у власність, надання в постійне користування для нелісогосподарських потреб земельних лісових ділянок площею більше як 1 гектар, що перебувають у державній власності.
Відповідно до ст. 57 Лісового кодексу України зміна цільового призначення земельних лісових ділянок з метою їх використання в цілях, не пов'язаних з веденням лісового господарства, провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земельних ділянок у власність або надання у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.
Частиною першою статті 155 ЗК України передбачено, що у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 81, ст. 131 ЗК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами. Укладення таких угод здійснюється відповідно до Цивільного кодексу України з урахуванням вимог цього Кодексу.
Згідно ст. 126 ЗК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті. Право власності на земельну ділянку, набуту у власність із земель приватної власності без зміни її меж, цільового призначення, посвідчується цивільно-правовою угодою щодо відчуження земельної ділянки, укладеною в порядку, встановленому законом, у разі набуття права власності на земельну ділянку за такою угодою.
Відповідно до ч. 1 ст. 388 ЦК України якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно було загублене власником або особою, якій він передав майно у володіння; було викрадене у власника або особи, якій він передав майно у володіння; вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.
Відповідно до п.п. 21, 22 постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 07 лютого 2014 року № 5 Про судову практику в справах про захист права власності та інших речових прав , спір про повернення майна, що виникає з договірних відносин або відносин, пов'язаних із застосуванням наслідків недійсності правочину, підлягає вирішенню відповідно до законодавства, яке регулює ці відносини. У разі коли між особами відсутні договірні відносини або відносини, пов'язані із застосуванням наслідків недійсності правочину, спір про повернення майна власнику підлягає вирішенню за правилами статей 387, 388 ЦК. Якщо власник вимагає повернення свого майна з володіння особи, яка незаконно ним заволоділа, така позовна вимога підлягає розгляду та вирішенню також за правилами статей 387, 388 ЦК. Якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати це майно з незаконного володіння набувача (статті 387, 388 ЦК). Якщо в такій ситуації (саме так обґрунтовано підставу позову) пред'явлений позов про визнання недійсними договорів про відчуження майна, суду під час розгляду справи слід мати на увазі правила, встановлені статтями 387, 388 ЦК.
Оспорювані розпорядження, якими вилучено земельні ділянки лісогосподарського призначення з постійного користування одого й того самого постійного користувача ДП Макарівське лісове господарство , видано в один день - 27 листопада 2008 року, ними вилучено ліси загальною площею 26,73 га., які знаходилися в межах одного кварталу лісництва та використовувалися для ведення лісового господарства, змінено їх цільове призначення на землі сільськогосподарського призначення й передано у власність для ведення особистого селянського господарства.
Згідно зведеного кадастрового плану земельних ділянок, що розташовані в межах Гавронщинської сільської ради Київської області, наданого Управлінням Держземагентства у Макарівського району, земельні ділянки, належні ТОВ Карон Парон із кадастровими номерами НОМЕР_52, НОМЕР_53, НОМЕР_50, НОМЕР_51, НОМЕР_49, належні ТОВ Ландін із кадастровими номерами НОМЕР_65, НОМЕР_66, НОМЕР_77, НОМЕР_62, НОМЕР_78, НОМЕР_64, НОМЕР_61, НОМЕР_59, НОМЕР_60; належні ОСОБА_30 із кадастровими номерами НОМЕР_75, НОМЕР_76 розташовані суміжно і складають єдиний массив.
З врахуванням встановлених обставин справи, вимог закону, які регулюють спірні правовідносини, колегія суддів приходить до висновку, що правові акти індивідуальної дії голови обласної державної адміністрації і голови районної державної адміністрації були спрямовані на розпорядження землями лісового фонду у вигляді єдиного масиву площею, яка значно перевищувала 1 га., тобто головою обласної державної адміністрації і головою районної державної адміністрації при прийнятті оскаржуваних розпоряджень перевищені надані їм законом повноваження, а саме порушено вимоги ч. 2 ст. 19 Конституції України, пунктів 1, 2, 5, 6, 9 ст. 149 Земельного кодексу України, статей 27, 31, 57 Лісового кодексу України та підлягають скасуванню.
У зв'язку з тим, що позовні вимоги, щодо визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки від 28 травня 2009 року серії НОМЕР_7, НОМЕР_8, НОМЕР_9, НОМЕР_10, НОМЕР_11, НОМЕР_12, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_15, НОМЕР_16, НОМЕР_17, НОМЕР_18, НОМЕР_19, НОМЕР_20, НОМЕР_21, НОМЕР_22, НОМЕР_23, НОМЕР_24, НОМЕР_25, НОМЕР_26, НОМЕР_27, НОМЕР_28, НОМЕР_29, НОМЕР_30, НОМЕР_31, НОМЕР_32, НОМЕР_33 та витребування земельних ділянок з чужого незаконного володіння є похідні від позовної вимоги про визнання незаконними і скасування розпоряджень державних адміністрацій їх слід задовольнити.
Разом з тим, позовні вимоги, щодо державних актів на право приватної власності на землю, видані ТОВ Карон Парон 23 травня 2012 року серії НОМЕР_54 (кадастровий номер НОМЕР_49), НОМЕР_55 (кадастровий номер НОМЕР_52), 11 грудня 2012 року серії НОМЕР_56 (кадастровий номер НОМЕР_50), НОМЕР_57 (кадастровий номер НОМЕР_51), НОМЕР_58 (кадастровий номер НОМЕР_53), ТОВ Ландін 23 травня 2012 року серії НОМЕР_67 (кадастровий номер НОМЕР_78), 11 грудня 2012 року серії НОМЕР_68 (кадастровий номер НОМЕР_59), НОМЕР_69 (кадастровий номер НОМЕР_60), НОМЕР_70 (кадастровий номер НОМЕР_61), НОМЕР_71 (кадастровий номер НОМЕР_62), НОМЕР_72 (кадастровий номер НОМЕР_64), НОМЕР_73 (кадастровий номер НОМЕР_65), НОМЕР_74 (кадастровий номер НОМЕР_66), ОСОБА_29 05 серпня 2009 року серії НОМЕР_34 (кадастровий номер НОМЕР_75), НОМЕР_35 (кадастровий номер НОМЕР_76) з відміткою про перехід права власності до ОСОБА_30, на підставі договорів про їх відчуження, не можуть бути визнані недійсними, оскільки підставою набуття права власності на земельну ділянку є укладення ним цивільно-правової угоди, а державний акт, що видається на підставі такої угоди, лише посвідчує право особи на земельну ділянку. Отже, без встановлення судом недійсності (невідповідності вимогам закону) правочину, як правової підстави придбання громадянином або юридичною особою земельної ділянки, визнання недійсним державного акту, виданого на підставі цього правочину, як правопосвідчувального документа, в даному випадку є необґрунтованим.
Не можуть бути задоволені і вимоги, щодо визнання за державою в особі Кабінету Міністрів України права державної власності та за ДП Макарівське лісове господарство права користування на вказані земельні ділянки.
Районним судом наведене залишено поза увагою, за такого, на підставі п. 4 ч. 1 ст. 309 УПК України, апеляційні скарги прокурора слід задовольнити частково, рішення районного суду скасувати і ухвалити нове рішення, яким позов прокурора задовольнити частково: Визнати незаконними і скасувати розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації № № 1523, 1522, 1520, 1519, 1518, 1524, 1525, 1526, 1527, 1528, 1529, 1530, 1531, 1532, 1533, 1534, 1535, 1536, 1537, 1538, 1539, 1516, 1503, 1513, 1515, 1517, 1541 від 27 листопада 2008 року Про припинення права постійного користування та зміну цільового призначення земельної ділянки , визнати незаконними і скасувати розпорядження голови Макарівської районної державної адміністрації від 14 травня 2009 року № 760 Про безоплатну передачу у власність земельних ділянок громадянам України для ведення особистого селянського господарства в межах Гавронщинської сільської ради в частині передачі земельних ділянок у власність ОСОБА_18, ОСОБА_20, ОСОБА_17, ОСОБА_7, ОСОБА_11, ОСОБА_5, ОСОБА_27, ОСОБА_19, ОСОБА_16, ОСОБА_32, ОСОБА_6, ОСОБА_9, ОСОБА_8, ОСОБА_10, ОСОБА_13, ОСОБА_4, ОСОБА_12, ОСОБА_21, ОСОБА_3, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_24, ОСОБА_33, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки від 28 травня 2009 року серії НОМЕР_7, НОМЕР_8, НОМЕР_9, НОМЕР_10, НОМЕР_11, НОМЕР_12, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_15, НОМЕР_16, НОМЕР_17, НОМЕР_18, НОМЕР_19, НОМЕР_20, НОМЕР_21, НОМЕР_22, НОМЕР_23, НОМЕР_24, НОМЕР_25, НОМЕР_26, НОМЕР_27, НОМЕР_28, НОМЕР_29, НОМЕР_30, НОМЕР_31, НОМЕР_32, НОМЕР_33, кадастрові номери НОМЕР_79, НОМЕР_86, НОМЕР_80, НОМЕР_81, НОМЕР_82, НОМЕР_83, НОМЕР_84, НОМЕР_85, НОМЕР_87, НОМЕР_88, НОМЕР_89, НОМЕР_90, НОМЕР_91, НОМЕР_92, НОМЕР_93, НОМЕР_94, НОМЕР_95, НОМЕР_96, НОМЕР_97, НОМЕР_98, НОМЕР_99, НОМЕР_100, НОМЕР_101, НОМЕР_102, НОМЕР_103, НОМЕР_104, НОМЕР_105, видані на імя вказаних осіб , витребувати на користь держави в особі Кабінету Міністрів України з володіння ТОВ Карон Парон земельні ділянки: пл. 1,9815 га. кадастровий номер НОМЕР_50; пл. 1,9818 га. кадастровий номер НОМЕР_53; пл. 1,9811 га. кадастровий номер НОМЕР_51; пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_16 та пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_17 і які є частинами земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_49; пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_27 та є частиною земельної ділянки із кадастровим номером НОМЕР_52, що розташовані на території Гавронщинської сільської ради Макарівського району Київської області, витребувати на користь держави в особі Кабінету Міністрів України з володіння ТОВ Ландін земельні ділянки: пл. 1,9808 га. з кадастровим номером НОМЕР_59; пл. 1,9814 га. з кадастровим номером НОМЕР_60; пл. 2,6271 га. з кадастровим номером НОМЕР_61; пл. 1,9803 га. з кадастровим номером НОМЕР_78; пл. 1,9811 га. з кадастровим номером НОМЕР_64; пл. 1,9810 га. з кадастровим номером НОМЕР_65; пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_11 та є частиною земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_62; пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_33 та є частиною земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_66, що розташовані на території Гавронщинської сільської ради Макарівського району Київської області, витребувати на користь держави в особі Кабінету Міністрів України з володіння ОСОБА_30 земельні ділянки пл. 2,970 га. з кадастровим номером НОМЕР_75; пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_20 та є частиною земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_76, що розташовані на території Гавронщинської сільської ради Макарівського району Київської області в задоволені решти позовних вимог слід відмовити.
Відповідно до ч.1 ст. 88 ЦПК України стороні, на користь якої ухвалено рішення, суд присуджує з другої сторони понесені нею і документально підтверджені судові витрати, тому в дохід держави слід стягнути судові витрати у вигляді ставки судового збору з ОСОБА_18, ОСОБА_20, ОСОБА_17, ОСОБА_7, ОСОБА_11, ОСОБА_5, ОСОБА_27, ОСОБА_19, ОСОБА_16, ОСОБА_32, ОСОБА_6, ОСОБА_9, ОСОБА_8, ОСОБА_10, ОСОБА_13, ОСОБА_4, ОСОБА_12, ОСОБА_21, ОСОБА_3, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_24, ОСОБА_33, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28 по 1533,17 грн з кожного, з Київської обласної державної адміністрації, Макарівської районної державної адміністрації судові витрати у вигляді ставки судового збору по 13811,74 грн з кожного, з ТОВ Ландін , ТОВ Карон Парон , ОСОБА_30 судові витрати у вигляді ставки судового збору в розмірі 7673, 04 грн з кожного.
Керуючись ч. 3 ст. 209, ст. 218, ст. ст. 303, 304, п. 2 ч. 1 ст. 307, п. 4 ч. 1 ст. 309 ст. ст. 313-314, 316, 317, 319 ЦПК України, колегія суддів,
В И Р І Ш И Л А:
Апеляційну скаргу першого заступника прокурора Київської області задовольнити частково.
Рішення Макарівського районного суду Київської області від 16 грудня 2016 року скасувати.
Ухвалити по справі нове рішення, яким позов заступника прокурора Київської області задовольнити частково.
Визнати незаконними і скасувати розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації № № 1523, 1522, 1520, 1519, 1518, 1524, 1525, 1526, 1527, 1528, 1529, 1530, 1531, 1532, 1533, 1534, 1535, 1536, 1537, 1538, 1539, 1516, 1503, 1513, 1515, 1517, 1541 від 27 листопада 2008 року Про припинення права постійного користування та зміну цільового призначення земельної ділянки .
Визнати незаконними і скасувати розпорядження голови Макарівської районної державної адміністрації від 14 травня 2009 року № 760 Про безоплатну передачу у власність земельних ділянок громадянам України для ведення особистого селянського господарства в межах Гавронщинської сільської ради в частині передачі земельних ділянок у власність ОСОБА_18, ОСОБА_20, ОСОБА_17, ОСОБА_7, ОСОБА_11, ОСОБА_5, ОСОБА_27, ОСОБА_19, ОСОБА_16, ОСОБА_32, ОСОБА_6, ОСОБА_9, ОСОБА_8, ОСОБА_10, ОСОБА_13, ОСОБА_4, ОСОБА_12, ОСОБА_21, ОСОБА_3, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_24, ОСОБА_33, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28.
Визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки від 28 травня 2009 року серії НОМЕР_7, НОМЕР_8, НОМЕР_9, НОМЕР_10, НОМЕР_11, НОМЕР_12, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_15, НОМЕР_16, НОМЕР_17, НОМЕР_18, НОМЕР_19, НОМЕР_20, НОМЕР_21, НОМЕР_22, НОМЕР_23, НОМЕР_24, НОМЕР_25, НОМЕР_26, НОМЕР_27, НОМЕР_28, НОМЕР_29, НОМЕР_30, НОМЕР_31, НОМЕР_32, НОМЕР_33, кадастрові номери НОМЕР_79, НОМЕР_86, НОМЕР_80, НОМЕР_81, НОМЕР_82, НОМЕР_83, НОМЕР_84, НОМЕР_85, НОМЕР_87, НОМЕР_88, НОМЕР_89, НОМЕР_90, НОМЕР_91, НОМЕР_92, НОМЕР_93, НОМЕР_94, НОМЕР_95, НОМЕР_96, НОМЕР_97, НОМЕР_98, НОМЕР_99, НОМЕР_100, НОМЕР_101, НОМЕР_102, НОМЕР_103, НОМЕР_104, НОМЕР_105, видані на ім?я ОСОБА_18, ОСОБА_20, ОСОБА_17, ОСОБА_7, ОСОБА_7 ОСОБА_34, ОСОБА_5, ОСОБА_27, ОСОБА_19, ОСОБА_16, ОСОБА_32, ОСОБА_6, ОСОБА_9, ОСОБА_8, ОСОБА_10, ОСОБА_13, ОСОБА_4, ОСОБА_12, ОСОБА_21, ОСОБА_3, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_24, ОСОБА_33, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28.
Витребувати на користь держави в особі Кабінету Міністрів України з володіння Товариства з обмеженою відповідальністю Карон Парон земельні ділянки: пл. 1,9815 га. кадастровий номер НОМЕР_50; пл. 1,9818 га. кадастровий номер НОМЕР_53; пл. 1,9811 га. кадастровий номер НОМЕР_51; пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_16 та пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_17 і які є частинами земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_49; пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_27 та є частиною земельної ділянки із кадастровим номером НОМЕР_52, що розташовані на території Гавронщинської сільської ради Макарівського району Київської області.
Витребувати на користь держави в особі Кабінету Міністрів України з володіння Товариства з обмеженою відповідальністю Ландін земельні ділянки: пл. 1,9808 га. з кадастровим номером НОМЕР_59; пл. 1,9814 га. з кадастровим номером НОМЕР_60; пл. 2,6271 га. з кадастровим номером НОМЕР_61; пл. 1,9803 га. з кадастровим номером НОМЕР_78; пл. 1,9811 га. з кадастровим номером НОМЕР_64; пл. 1,9810 га. з кадастровим номером НОМЕР_65; пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_11 та є частиною земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_62; пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_33 та є частиною земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_66, що розташовані на території Гавронщинської сільської ради Макарівського району Київської області.
Витребувати на користь держави в особі Кабінету Міністрів України з володіння ОСОБА_30 земельні ділянки пл. 2,970 га. з кадастровим номером НОМЕР_75; пл. 0,99 га., що належала ОСОБА_20 та є частиною земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_76, що розташовані на території Гавронщинської сільської ради Макарівського району Київської області.
В решті позову відмовити.
Стягнути в дохід держави судові витрати у вигляді ставки судового збору з ОСОБА_18, ОСОБА_20, ОСОБА_17, ОСОБА_7, ОСОБА_11, ОСОБА_5, ОСОБА_27, ОСОБА_19, ОСОБА_16, ОСОБА_32, ОСОБА_6, ОСОБА_9, ОСОБА_8, ОСОБА_10, ОСОБА_13, ОСОБА_4, ОСОБА_12, ОСОБА_21, ОСОБА_3, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_24, ОСОБА_33, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28 по 1533,17 грн з кожного .
Стягнути в дохід держави з Київської обласної державної адміністрації, Макарівської районної державної адміністрації судові витрати у вигляді ставки судового збору по 13811,74 грн з кожного.
Стягнути в дохід держави з Товариства з обмеженою відповідальністю Ландін , Товариства з обмеженою відповідальністю Карон Парон , ОСОБА_30 судові витрати у вигляді ставки судового збору в розмірі 7673, 04 грн з кожного.
Рішення апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення. Касаційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня набрання законної сили рішенням апеляційного суду безпосередньо до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ.
Головуючий суддя С.В. Лівінський
судді: О.П. Коцюрба
А.С. Сержанюк
Суд | Апеляційний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2017 |
Оприлюднено | 14.06.2017 |
Номер документу | 67044424 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Попович Олена Вікторівна
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Попович Олена Вікторівна
Цивільне
Апеляційний суд Київської області
Лівінський С. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні