Постанова
від 30.05.2017 по справі 822/1166/17
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 822/1166/17

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 травня 2017 року м. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд

в складі:головуючого-суддіКовальчук О.К. при секретаріЛитвинюк К.Б. за участі:представника позивача Ткачука Б.М. представника відповідача ОСОБА_4 третіх осіб ОСОБА_5 і ОСОБА_6, представників третіх осіб ОСОБА_7 і ОСОБА_8 розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Герром Інвест - Ярмолинці" до державного реєстратора комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації" ОСОБА_4 , треті особи на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю "Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці", Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 про визнання протиправними та скасування рішень державного реєстратора,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Герром Інвест - Ярмолинці" звернулось до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до державного реєстратора комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації" ОСОБА_4, в якому просить визнати протиправними та скасувати рішення державного реєстратора

індексний номер 31741911 від 06.10.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_1, за товариством з обмеженою відповідальністю "Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці";

індексний номер 31755733 від 06.10.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_2, за товариством з обмеженою відповідальністю "Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці";

індексний номер 32500219 від 23.11.2016 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_4,4 за товариством з обмеженою відповідальністю "Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці";

Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначає, що відповідно до укладених з їх власниками договорів від 20.04.2007 року оренди земельних ділянок, розташованих на території Виноградівської сілької ради Ярмолинецького району Хмельницької області з ОСОБА_12, ОСОБА_13 та ОСОБА_14 строком на 10 років, користується земельними ділянками з кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_2 і НОМЕР_3.

На підставі рішень від 06.10.2016 року № 31741911 і №31755733 та від 23.11.2016 року № 32500219 державний реєстратор здійснив державну реєстрацію речового права оренди вищевказаних земельних ділянок за ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці". Вважає, що державний реєстратор не перевірив інформацію про вже зареєстровані права, що призвело до подвійної реєстрації права оренди на одну й ту ж земельну ділянку.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав, просив у задоволенні вимог ТОВ "Герром інвест - Ярмолинці" відмовити у повному обсязі.

Представник ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці" проти позову заперечив.

Представник Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, треті особи ОСОБА_5 та ОСОБА_6 при вирішенні спору поклались на думку суду.

Заслухавши пояснення представників сторін, третіх осіб та представників третіх осіб, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що адміністративний позов необхідно задовольнити з урахуванням зазначеного нижче.

Суд встановив, що 20.04.2007 року позивач - ТОВ "Герром інвест - Ярмолинці" уклав кілька договорів оренди земельних ділянок, розташованих на території Виноградівської сілької ради Ярмолинецького району Хмельницької області, строком на 10 років, а саме:

з ОСОБА_12, спадкоємцем якої є ОСОБА_5, (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1), зареєстрований в Ярмолинецькому відділі Хмельницької регіональної філії ДП центру ДЗК 20.04.2007 року, реєстраційний номер 0407765000103;

з ОСОБА_13, спадкоємцем якої є ОСОБА_10, (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2), зареєстрований в Ярмолинецькому відділі Хмельницької регіональної філії ДП центру ДЗК 20.04.2007 року, реєстраційний номер 040776500085;

з ОСОБА_14, спадкоємцем якої є ОСОБА_11, (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_3), зареєстрований в Ярмолинецькому відділі Хмельницької регіональної філії ДП центру ДЗК 20.04.2007 року, реєстраційний номер 040776500063.

Додатковими угодами від 01.10.2012 року, укладеними з ОСОБА_13 (зареєстрована 11.11.2012 року у відділі Держкомзему у Ярмолинецькому районі Хмельницької області, реєстраційний номер 682580004004519) та з ОСОБА_14 (зареєстрована 29.10.2012 року у відділі Держкомзему у Ярмолинецькому районі Хмельницької області, реєстраційний номер 682580004003892) позивач продовжив строк дії договорів оренди земельних ділянок до 25 років.

01.09.2016 року ОСОБА_5, ОСОБА_10 та ОСОБА_11, спадкоємці з ОСОБА_12, ОСОБА_13 та ОСОБА_14 відповідно, підписали договори оренди земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_2 і НОМЕР_3 з ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці" уклало договори реєстрації зазначених земельних ділянок з ОСОБА_5, ОСОБА_10 та ОСОБА_11

На підставі заяви ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці" державний реєстратор прийняв рішення про державну реєстрацію права оренди вказаних земельних ділянок від 06.10.2016 року № 31741911 і № 31755733 та від 23.11.2016 року №32500219 за ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці".

Позивач, вважаючи рішення державного реєстратора неправомірним, звернувся до суду із вказаним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує зазначене нижче.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулює Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 № 1952-IV (далі - Закон № 1952-IV).

За змістом статті 2 Закону № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Частиною 3 статті 10 Закону № 1952-IV передбачено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі; під час проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки використовує відомості Державного земельного кадастру шляхом безпосереднього доступу до нього у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з роз'ясненням Державної реєстраційної служби України, викладеним у листі №2951/05-15-13 від 06.08.2013 "Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними набувачами", з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013 року, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).

Отримавши заяви про реєстрацію права оренди за ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці" спірних земельних ділянок, відповідач подав запити № 108 від 23.08.2016 року, № 119 від 06.09.2016 року, № 130 від 27.09.2016 року до відділу Держгеокадастру в Ярмолинецькому районі про наявність або відсутність зареєстрованих договорів оренди.

На зазначені запити відділ Держгеокадастру в Ярмолинецькому районі повідомив, що станом на 01.01.2013 рік відсутні відомості щодо реєстрації договорів оренди, укладених ОСОБА_5, ОСОБА_10 та ОСОБА_11

Із запитами до виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю) відповідач не звертався.

Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 24 Закону №1952-IV у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.

На час прийняття спірних рішень та внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно записів про реєстрацію за ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці" права оренди на згадані земельні ділянки, існували укладені у 2007 році між позивачем та ОСОБА_12, ОСОБА_13 та ОСОБА_14, правонаступниками яких є ОСОБА_5, ОСОБА_10 та ОСОБА_11, договори оренди землі.

Відповідно до статті 18 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 року № 161-XIV в редакції, чинній на момент укладення договорів оренди землі з позивачем, договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Пунктом 4.2 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Держкомзему України від 02.07.2003 року № 174, чинного на момент реєстрації договорів оренди від 20.04.2007 року (далі - Порядок № 174 ), передбачено, що державна реєстрація договору оренди землі здійснюється шляхом внесення записів реєстрації до книги реєстрації.

Укладені позивачем договори оренди спірних земельних ділянок зареєстровані Ярмолинецьким відділом Хмельницької регіональної філії ДП Центр ДЗК у порядку, що діяв на час їх укладання, в Державному реєстрі земель 20.04.2007 року. Зазначені договори у встановленому законом не розірвані, не визнані недійсними чи неукладеними, термін дії останніх не закінчився. Вказані земельні ділянки перебувають у фактичному користуванні ТОВ "Герром інвест - Ярмолинці", яке протягом всього часу сплачує орендну плату орендодавцям, а згодом їх правонаступникам. Зазначене підтверджується поясненнями третіх осіб в судовому засіданні та журналами (відомостями) видачі орендної плати.

Отже, на момент прийняття державним реєстратором оскаржуваних рішень про державну реєстрації права оренди земельних ділянок за третьою особою, ці земельні ділянки вже перебували в оренді у позивача.

Верховний суд України в постанові від 29.09.2015 року у справі № 21-760а15 зазначив, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.

Відповідно до пункту 4.2 Порядок № 174 державна реєстрація державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі здійснюється шляхом внесення записів реєстрації до книги реєстрації.

Пунктом 9.4.3 Порядку № 174 визначено, що, зокрема, у графі 2 зазначається реєстраційний номер договору оренди. Структура реєстраційного номера наведена в пункті 8.2 цього Порядку. У графі 6 послідовно зазначаються кадастровий номер земельної ділянки та її місцерозташування.

Суд встановив, що договори оренди земельних ділянок, укладені у 2007 році між позивачем та ОСОБА_12, ОСОБА_13 та ОСОБА_14, зареєстровані Хмельницькою регіональною філією Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, а додаткові угоди до них - відділом Держкомзему у Ярмолинецькому районі Хмельницької області, що підтверджується записами про державну реєстрацію додаткового договору про зміну (припинення) договору оренди земельної ділянки.

На запити відповідача № 108 від 23.08.2016 року, № 119 від 06.09.2016 року, № 130 від 27.09.2016 року про наявність або відсутність зареєстрованих договорів оренди спірних земельних ділянок відділ Держгеокадастру в Ярмолинецькому районі повідомив про відсутність станом на 01.01.2013 рік відомостей щодо реєстрації договорів оренди, укладених ОСОБА_5, ОСОБА_10 та ОСОБА_11

Разом з тим зазначені особи зареєстрували право власності на спірні земельні ділянки відповідно до Свідоцтв про право на спадщину за заповітом лише у 20015 - 2016 роках, що підтверджується наявною в реєстраційних справах Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, сформованою державним реєстратором 06.10.2016 року. Отже, станом на 01.01.2013 рік ОСОБА_5, ОСОБА_10 та ОСОБА_11 не були і не могли бути власниками спірних земельних ділянок.

Тому, державний реєстратор, виконуючи вимоги частини 3 статті 10 Закону № 1952-IV з метою встановлення відсутності суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на спірні земельні ділянки, зобов язаний був у запитах щодо наявності укладених договорів оренди спірних земельних ділянок вказати прізвища їх попередніх власників - ОСОБА_12, ОСОБА_13 та ОСОБА_14 Надсилання такого запиту є необхідним, оскільки відповідно до частини четвертої статті 32 Закону України Про оренду землі , в редакції, чинній на час прийняття відповідачем спірних рішень, перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи (у тому числі в порядку спадкування) не є підставою для зміни умов або припинення договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі.

Таким чином, невиконання державним реєстратором обов'язку, передбаченого статтею 10 Закону № 1952-IV, призвело до повторної реєстрації права оренди одних і тих ж земельних ділянок.

При цьому, суд вважає безпідставними доводи третьої особи щодо відсутності державної реєстрації укладених позивачем у 2007 році договорів оренди у зв язку з невідповідністю кадастрового номера земельних ділянок у Книзі записів реєстрації договорів оренди землі кадастровим номерам, зазначеним у договорах оренди, укладених позивачем.

Відповідно до пункту 4.5 Порядку № 174 обов язки щодо державної реєстрації договору оренди землі у книзі реєстрації та, відповідно, внесення достовірних відомостей про кадастровий номер земельної ділянки і її площу, покладені на оператора (реєстратора).

Пунктами 10.1, 10.3 і 10.4 Порядку № 174 визначений порядок виправлення реєстратором технічних помилок, допущених при здійсненні державної реєстрації державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі. Разом з тим, ані Порядком № 174, ані іншим нормативно-правовим актом не передбачено, що правовим наслідком технічної помилки у написанні кадастрового номера земельної ділянки є визнання договору її оренди недійсним (неукладеним).

У рішенні від 20.01.2012 року "Рисовський проти України" Європейський суд з прав людини зазначив, що ризик будь-якої помилки державного органу, у тому числі тої, причиною якої є їх власна недбалість, повинен покладатись на саму державу та її органи.

Розглядаючи цю справу, Європейський суд зазначив, що принцип "належного урядування" не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. З іншого боку, потреба виправити минулу "помилку" не повинна непропорційним чином втручатися в право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

Отже, наявність технічної помилки у зазначені кадастрових номерів земельних ділянок ОСОБА_13 та ОСОБА_12 в Книзі реєстрації договорів оренди землі не свідчить про відсутність державної реєстрації договорів оренди цих земельних ділянок.

Технічні помилки, допущені реєстратором під час їх реєстрації в частині зазначення кадастрового номеру земельної ділянки та її площі не можуть також слугувати підставами для визнання цих договорів нечинними чи неукладеними.

Суд також враховує, що договори оренди земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_2 і НОМЕР_3, розташованих на території Виноградівської сілької ради Ярмолинецького району Хмельницької області, укладені між позивачем і ОСОБА_12, ОСОБА_13 та ОСОБА_14 20.04.2007 року з строком на 10 років. Отже, передбачений цими договорами термін дії станом на дату прийняття відповідачем спірного рішення не завершився. Тому, можливі помилки, допущені під час реєстрації укладених позивачем з ОСОБА_13 і ОСОБА_14 додаткових угод до договорів оренди спірних земельних ділянок, здійсненої 28.11.2012 року відділом Держкомзему у Ярмолинецькому районі, жодним чином не впливають правову оцінку судом спірних рішень відповідача.

Частиною 2 статті 71 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

В процесі судового розгляду спору відповідач не довів правомірність рішень від 06.10.2016 року про державну реєстрацію за товариством з обмеженою відповідальністю "Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці" права оренди земельних ділянок індексний номер 31741911 кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1, індексний номер 31755733 кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2, і від 23.11.2016 року індексний номер 32500219 кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_3, тому, вимоги позивача про їх скасування під підлягають до задоволення.

У зв'язку із задоволенням позовних вимог у відповідності до ст.94 КАС України сплачений позивачами судовий збір підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Враховуючи викладене, керуючись Конституцією України, Земельним кодексом України, Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та статтями 4-15, 41, 70-71, 86, 94, 122, 128, 158-163, 167 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення державного реєстратора комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації" ОСОБА_4 від 06.10.2016 року про державну реєстрацію за товариством з обмеженою відповідальністю "Аграрна інвестиційна компанія-Ярмолинці" права оренди земельних ділянок індексний номер 31741911 кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1, індексний номер 31755733 кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2 і індексний номер 32500219 кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_3.

Стягнути з комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації" на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Гером Інвест-Ярмолинці" 4800,00 грн судового збору.

Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.

Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.

Повний текст постанови складено 06 червня 2017 року

Суддя /підпис/О.К. Ковальчук "Згідно з оригіналом" Суддя О.К. Ковальчук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.05.2017
Оприлюднено14.06.2017
Номер документу67048739
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/1166/17

Ухвала від 08.06.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Постанова від 30.05.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 17.05.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 25.04.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні