Ухвала
від 12.06.2017 по справі 812/1144/16
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Шембелян В.С.

Суддя-доповідач - Василенко Л.А.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 червня 2017 року справа №812/1144/16

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого Василенко Л.А., суддів: Гайдара А.В., Ханової Р.Ф.,

розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління ДФС у Луганській області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 24 січня 2017 року у справі №812/1144/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Восток до Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління ДФС у Луганській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

В С Т А Н О В И В :

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю Восток (далі - ТОВ Восток ) звернувся до суду з позовом до Державної податкової інспекції у м.Сєвєродонецьку Головного управління ДФС у Луганській області (далі - ДПІ у м.Сєвєвродонецьку), в якому з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми Ш №0003441203 від 19.08.2016 щодо сплати штрафу у розмірі 20% у сумі 8810,51 грн. за затримку на 518 календарних днів сплати грошового зобов'язання зі плати за землю в сумі 44053,55 грн. відповідно до акту від 03.08.2016 №1156/12-14-12-03/20185711 про результати камеральної перевірки даних, задекларованих у податковій звітності по земельному податку за 2014-2016 роки частково в сумі 8145,69 грн. (за винятком перших трьох штрафів (за порушення граничного терміну сплати земельного податку - 02.03.2014 та два за 30.03.2014)), посилаючись на протиправність його прийняття податковим органом внаслідок порушення вимог законодавства, якими передбачено звільнення від орендної плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності (а. с. 3-4, 66-67).

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 24 січня 2017 року зазначений позов ТОВ Восток задоволений частково, а саме: визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення ДПІ у м.Сєвєродонецьку форми Ш від 19.08.2016 за № 0003441203 в частині нарахування штрафних санкцій за порушення строку сплати суми грошового зобов'язання з земельного податку з юридичних осіб за період з 14.04.2014 по 07.06.2016. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено (а. с. 95-98).

Відповідач не погодився з рішенням суду в частині задоволених позовних вимог, подав апеляційну скаргу, в якій посилався на порушення норм матеріального та процесуального права, у зв'язку з чим просив скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нову, якою відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. В обґрунтуванні доводів апеляційної скарги зазначив, що ст.6 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції № 1669-VII від 02.09.2014 р., в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин, на час проведення антитерористичної операції суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення АТО, звільнено від сплати користування земельними ділянками державної та комунальної власності, проте порядок звільнення від сплати за використання таких земельних ділянок наведеною нормою не визначений (а. с. 129-130).

Відповідно до п.2 ч.1 ст.197 КАС України судом апеляційної інстанції справу розглянуто в порядку письмового провадження за матеріалами, наявними у справі. Клопотання представника позивача про перенесення розгляду справи на іншу дату в зв'язку з його хворобою колегія суддів відхилила, з огляду на строки апеляційного розгляду справи та відсутність вимоги суду апеляційної інстанції щодо обов'язкової участі представників сторін в судовому засіданні.

Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, вивчила доводи апеляційної скарги, перевірила їх за матеріалами справи і дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ТОВ Восток зареєстроване в якості юридичної особи, код ЄДРПОУ 20185711, знаходиться на обліку в ДПІ у м.Сєвєродонецьку (а. с. 8).

08.10.2010 між Сєвєродонецькою міською радою (орендодавець) та ТОВ Восток (орендар) укладено договір оренди землі №041041900403, відповідно до якого Сєвєродонецька міська рада передала ТОВ Восток в оренду земельну ділянку загальною площею 0,0995 га, в тому числі: під спорудами - 0.0012 га, під проходи, проїзди та площадки - 0,0983 га, яка знаходиться в м. Сєвєродонецьку (а.с.68-73).

Згідно договорів на право тимчасового користування землею №179 від 08.08.2000; №258 від 26.12.2000 та №259 від 26.12.2000 позивачу Сєвєродонецькою міською радою передані земельні ділянки по 0,0754 га, 0,0533 га, 0,1419 га відповідно, що знаходяться в м. Сєвєродонецьку (а.с.74-76).

Сторони не оспорюють факту своєчасності подання податкової звітності позивачем, а також його права на уточнення даних декларації у зв'язку з виявленими неточностями, що також підтверджують наявні в матеріалах справи документи, а саме:

- звітна податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2014 рік, в якій платником самостійно визначено податкове зобов'язання з орендної плати за землю у загальній сумі 19944,39 грн, з щомісячною сумою орендної плати, у розмірі 1662,04 грн. зі строком сплати до 30 числа, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (а. с. 77-78);

- звітна податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2014 рік, в якій платником самостійно визначено податкове зобов'язання з орендної плати за землю у загальній сумі 21207,03 грн., з щомісячною сумою орендної плати, у розмірі 1767,25 грн. зі строком сплати до 30 числа, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (а.с. 80-81);

- звітна податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2015 рік, в якій платником самостійно визначено податкове зобов'язання з орендної плати за землю у загальній сумі 19944,39 грн., з щомісячною сумою орендної плати у розмірі 1662,04 грн. зі строком сплати до 30 числа, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (а.с. 83-84);

- звітна податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2015 рік, в якій платником самостійно визначено податкове зобов'язання з орендної плати за землю у загальній сумі 26487,58 грн., з щомісячною сумою орендної плати, у розмірі 2207,30 грн. зі строком сплати до 30 числа, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (а.с. 86-87);

- уточнююча податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2016 рік (орендна плата) (а.с. 89-92).

Відповідачем на підставі пп.75.1.1 п. 75.1 ст. 75 в порядку ст. 76 глави 8 розділу ІІ Податкового кодексу України було проведено камеральну перевірку податкової звітності по орендній платі за земельні ділянки державної або комунальної власності ТОВ Восток , за результатами якої складено акт від 03.08.2016 № 1156/12-14-12-03/20185711 (а.с.42 (зворотній бік)-44)).

Перевіркою встановлено порушення ТОВ Восток граничних термінів сплати самостійно визначених грошових зобов'язань по земельному податку за період 2014-2016 роки в сумі 44053,55 грн. протягом строків, визначених п.57.1 ст.57, п.287.3 ст.287 Податкового кодексу України.

На підставі висновків акту перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення - рішення форми Ш від 19.08.2016 за № 0003441203, яким до позивача застосовано штраф у розмірі 20% в сумі 8810,51 грн. за затримку на 518 календарних днів грошового зобов'язання з плати за землю в сумі 44053,55 грн. (а. с. 46 зворотній бік).

З розрахунку штрафних санкцій, долученого до оскарженого податкового-повідомлення рішення встановлено, що штрафні санкції позивачу нараховані за загальний період прострочення, починаючи з 02.03.2014 (дата першого нарахування простроченого зобов'язання) до 30.07.2016 (дата погашення останнього простроченого зобов'язання) (а. с.6-7).

Спірним у справі є правомірність прийняття відповідачем податкового повідомлення - рішення форми Ш від 19.08.2016 за № 0003441203, яким до позивача застосовано штраф за порушення строку сплати суми грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб.

Спірні правовідносини врегульовані нормами Податкового кодексу України (далі ПК України) та Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції № 1669-VII від 02.09.2014 року (далі Закон №1669) в редакціях, чинних на момент виникнення спірних правовідносин.

Згідно з п.14.1.147 п.14.1 ст. 14 ПК України плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв'язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців) (ст.285 ПК України).

Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру ( ст.286 ПК України).

Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у сфері будівництва, щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Платник плати за землю має право подавати щомісяця звітну податкову декларацію, що звільняє його від обов'язку подання податкової декларації не пізніше 20 лютого поточного року, протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним.

За приписами п.56.11 ст.56 ПК України не підлягає оскарженню грошове зобов'язання, самостійно визначене платником податків і які є узгодженими з дати подання декларацій.

Платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом (п.57.1 ст.57 ПК України).

Податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (п.287.3 ст.287 ПК України).

Згідно з нормами п.288.7 ст.288 ПК України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.

Указом Президента України № 405/2014 від 14 квітня 2014 року введено в дію рішення РНБО України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України та розпочато проведення Антитерористичної операції (далі - АТО) на території Донецької і Луганської областей.

Згідно з нормами ст. 1 Закону №1669 період проведення антитерористичної операції це час між датою набрання чинності Указом Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.

Отже, датою початку періоду проведення антитерористичної операції є 14.04.2014.

Статтею 6 Закону № 1669 (в редакції, чинній до 08.06.2016) встановлено, що під час проведення антитерористичної операції звільнено суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.

Згідно з частиною 3 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення Закону №1669 закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

Колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про те, що Закон № 1669 є спеціальним законом у спірних правовідносинах, а тому його застосування не ставиться у залежність від внесення відповідних змін до ПК України.

Крім того, Закон № 1669 прийнято у часі пізніше ніж Податковий кодекс України.

Відповідно до п. 5 ст. 11 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1669 Кабінету Міністрів України у десятиденний строк з дня опублікування цього Закону зобов'язаний, зокрема: затвердити перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України № 405/2014 від 14.04.2014, у період з 14.04.2014 до її закінчення.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України (від 30 жовтня 2014 року № 1053 Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція , від 05 листопада 2014 року № 1079 Про зупинення дії розпорядження КМУ від 30 жовтня 2014 року № 1053 ), м. Сєвєродонецьк віднесено до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.

Орендовані ТОВ Восток земельні ділянки мають комунальну форму власності та розташовані в м. Сєвєродонецьку Луганської області, тобто, на території, на якій, згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 року №1275-р здійснювалася антитерористична операція, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про те, що позивач в силу статті 6 Закону № 1669 був звільнений від плати за її використання до 08.06.2016, а саме, до внесення змін до вказаної норми Закону.

Згідно зі ст.10 Закону № 1669 протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.

Колегія суддів залишає поза увагою посилання відповідача на зазначену норму Закону, оскільки статтею 6 Закону №1669, яка має пряму дію, не вимагається додаткове отримання сертифіката про засвідчення настання форс-мажорних обставин.

Крім того, сертифікат Торгово-промислової палати України потрібен для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, а ст. 6 Закону №1669 передбачає звільнення від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності, тобто від виконання зобов'язань, а не звільнення від відповідальності від виконання зобов'язань. Предметом розгляду цієї адміністративної справи є саме правомірність застосування штрафних санкцій за несвоєчасне погашення зобов'язання з земельного податку.

Статтею 6 Закону № 1669 (в редакції чинній з 08.06.2016 на момент винесення спірного повідомлення рішення) звільнено суб'єктів господарювання від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону, де зазначено, що Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджуються Кабінетом Міністрів України, який забезпечує своєчасну їх актуалізацію.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 1085-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення визначено, що на території м. Луганська органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.

З додатку № 1 (відомості про наявність земельних ділянок) до декларацій з плати за землю встановлено, що податок за землю сплачується за об'єкти, які розташовані на території м. Северодонецька, яке не входить до вказаного переліку.

Тобто, згідно з положеннями Закону № 1669 достатньою підставою для звільнення від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності та скасування орендної плати за користування державним та комунальним майном стосовно конкретних суб'єктів господарювання є встановлення факту здійснення ними діяльності на території проведення антитерористичної операції за період з 14.04.2014 до 07.06.2016.

Зазначена підстава відносно позивача була встановлена при розгляді даної справи, що вказує на відсутність у відповідача законних підстав для прийняття спірного податкового повідомлення - рішення щодо застосування штрафних санкцій до позивача за період з 14.04.2014 до 07.06.2016, внаслідок чого спірне податкове повідомлення-рішення ДПІ у м.Сєвєродонецьку форми Ш від 19.08.2016 за № 0003441203 є частково протиправним і підлягає скасуванню в частині нарахування штрафних санкцій за порушення строку сплати суми грошового зобов'язання з земельного податку з юридичних осіб за період з 14.04.2014 по 07.06.2016.

Відповідно до ч.1 ст.195 КАС України судом апеляційної інстанції переглянуто судове рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги. В частині незадоволених позовних вимог постанова суду не оскаржена.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що спір за суттю вирішений правильно, внаслідок чого апеляційна скарга не підлягає задоволенню, підстави для скасування постанови суду першої інстанції відсутні.

Керуючись ст.195 ч.1, ст.197 ч.1 п.2, ст.198 ч.1 п.1, ст.200, ст.205 ч.1 п.1, ст.206, ст. 212, ст. 254 ч.5 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління ДФС у Луганській області залишити без задоволення.

Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 24 січня 2017 року у справі №812/1144/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Восток до Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління ДФС у Луганській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення залишити без змін.

Ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів після набрання законної сили.

Головуючий Л.А. Василенко

Судді: А.В. Гайдар

Р.Ф.Ханова

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.06.2017
Оприлюднено14.06.2017
Номер документу67049184
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/1144/16

Постанова від 04.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 03.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 16.08.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бухтіярова І.О.

Ухвала від 03.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бухтіярова І.О.

Ухвала від 12.06.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Василенко Любов Андріївна

Ухвала від 30.05.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Василенко Любов Андріївна

Ухвала від 30.05.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Василенко Любов Андріївна

Ухвала від 07.04.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 23.03.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Постанова від 24.01.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні