ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 березня 2012 р.Справа № 2-а-2376/10/2170
Категорія: 5.1.1Головуючий в 1 інстанції: Хом'якова В.В.
Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючогосудді -ОСОБА_1 судді - ОСОБА_2 судді - ОСОБА_3 при секретаріОСОБА_4
за участю сторін: Позивач ОСОБА_5 (паспорт) Представник позивачаадвокат ОСОБА_6 (угода)
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Одеського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Обслуговуючого кооперативу „Садівниче товариство житлового типу Петровець-5» на Постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2010 року по справі за позовом ОСОБА_5 до ОСОБА_7 - державного реєстратора Голопристанської районної державної адміністрації, за участю третьої особи: Обслуговуючий кооператив „Садівниче товариство житлового типу Петровець-5» про визнання нечинним рішення та припинення державної реєстрації, -
встановиЛА:
Позивач, ОСОБА_5, звернувся до Херсонського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до ОСОБА_7 -державного реєстратора Голопристанської районної державної адміністрації, за участю третьої особи: „Обслуговуючий кооператив „Садівниче товариство житлового типу Петровець-5» про визнання нечинним рішення та припинення державної реєстрації.
Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2010 року позов задоволено. Визнано недійсним запис державного реєстратора Голопристанської районної державної адміністрації ОСОБА_7 про проведення державної реєстрації юридичної особи обслуговуючого кооперативу „Садівниче товариство житлового типу Петровець-5» . Припинено юридичну особу Обслуговуючий кооператив „Садівниче товариство житлового типу Петровець-5» .
Обслуговуючий кооператив „Садівниче товариство житлового типу Петровець-5» не погодившись з постановою суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати Постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2010 року та винести нову постанову, якою в задоволені позовних вимог відмовити.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на те, що рішення суду першої інстанції прийнято з недоведеністю обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими.
Заслухавши доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, колегія суддів вважає, що скарга підлягає частковому задоволенню, з огляду на наступне:
Судом першої інстанції встановлено, що садівниче товариство "Петровець-5" було створено в 1998 році на колективно та приватно приватизованих садових ділянках акціонерного товариства "Херсонські комбайни" та не було зареєстровано як юридична особа, відсутнє в Єдиному державному реєстрі підприємств, організацій, установ.
Садівничому товариству була виділена земельна ділянка на території Великокардашинської сільської ради Голопристанського району Херсонської області в колективну власність для ведення садівництва, що підтверджується актом № 642 на право колективної власності на землю.
Обслуговуючий кооператив "Садівниче товариство житлового типу "Петровець-5" був зареєстрований 11.06.09 державним реєстратором Голопристанської районної державної адміністрації ОСОБА_7, кооперативу видано свідоцтво серія А01 № 600012, присвоєно код 36400421.
Згідно Закону України "Про кооперацію" кооператив - це юридична особа, утворена фізичними та/або юридичними особами, які добровільно об'єдналися на основі членства для ведення спільної господарської та іншої діяльності з метою задоволення своїх економічних, соціальних та інших потреб на засадах самоврядування; обслуговуючий кооператив - це кооператив, який утворюється шляхом об'єднання фізичних та/або юридичних осіб для надання послуг переважно членам кооперативу, а також іншим особам з метою провадження їх господарської діяльності.
Згідно зі ст. 7 Закону "Про кооперацію" кооператив створюється його засновниками на добровільних засадах. Рішення про створення кооперативу приймається його установчими зборами та оформлюється протоколом, який підписують головуючий та секретар зборів. У протоколі зазначаються особи, які брали участь в установчих зборах: для фізичної особи - прізвище, ім'я та по батькові, паспортні дані , які засвідчуються її особистим підписом. При створенні кооперативу складається список членів та асоційованих членів кооперативу, який затверджується загальними зборами.
Стаття 11 Закону "Про кооперацію" передбачає, що вступ до кооперативу здійснюється на підставі письмової заяви. Особа, яка подала заяву про вступ до кооперативу, вносить вступний внесок і пай у порядку та розмірах, визначених його статутом.
Реєстрація кооперативу відбувається за загальними правилами у відповідності до Закону "Про кооперацію" та Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб - підприємців", частина 2 статті 4 якого передбачає порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, який включає:
- перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці;
- перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації;
- внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу - підприємця до Єдиного державного реєстру;
- оформлення і видачу свідоцтва про державну реєстрацію та виписки з Єдиного державного реєстру.
Законом про державну реєстрацію (ст. 24) встановлено, що для проведення державної реєстрації юридичної особи засновник (засновники) або уповноважена ними особа повинні особисто подати державному реєстратору (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи:
- заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи; - примірник оригіналу або нотаріально засвідчену копію рішення засновників або уповноваженого ними органу про створення юридичної особи у випадках, передбачених законом;
- два примірники установчих документів;
- документ, що засвідчує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації юридичної особи.
Державному реєстратору забороняється вимагати додаткові документи для проведення державної реєстрації юридичної особи, якщо вони не передбачені частинами першою - сьомою цієї статті.
Пунктом 11 ст. 24 Закону про реєстрацію передбачено, що державний реєстратор має право залишити без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації юридичної особи, зокрема, у випадку, якщо документи подані не в повному обсязі, або якщо документи не відповідають вимогам, які встановлені частинами першою, другою, четвертою - сьомою статті 8 та частиною п'ятою статті 10 цього Закону. Частиною 5 ст. 8 Закону про реєстрацію передбачено, що установчі документи юридичної особи підписуються засновниками (учасниками) або уповноваженими особами, якщо законом не встановлено інший порядок їх затвердження. Підписи засновників (учасників) або уповноважених осіб на установчих документах повинні бути нотаріально посвідчені.
Суд вважає, що державний реєстратор повинен був залишити без розгляду документи, які були подані ОСОБА_8 для реєстрації обслуговуючого кооперативу, оскільки ним не було надано примірнику оригіналу або нотаріально засвідченої копії рішення засновників або уповноваженого ними органу про створення юридичної особи у випадках, передбачених законом.
Протокол загальних зборів № 1 від 03.05.09, який держреєстратор вважає рішенням засновників обслуговуючого кооперативу про створення юридичної особи, таким не є, оскільки він не відповідає вищевказаним вимогам, які пред'являються до рішення про створення кооперативу і яке оформляється протоколом, що підписують головуючий та секретар зборів.
У протоколі № 1 не зазначені особи, які брали участь в установчих зборах: прізвище, ім'я та по батькові, паспортні дані, підписи фізичних осіб. Державний реєстратор зареєстрував кооператив з 207 осіб, не вказавши прізвище жодної з осіб, не запросивши списку цих осіб та доказів того, що вони виявили бажання стати членами кооперативу. В матеріалах справи також відсутній список членів обслуговуючого кооперативу.
Як вибачається з листа Представництва Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва в Херсонській області від 29.12.2009 року № 01-12\828, під час проведення перевірки державного реєстратора Голопристанської районної державної адміністрації комісією встановлено, що 11 червня 2009 року ОСОБА_8 було подано документи для проведення державної реєстрації новоутвореної шляхом заснування юридичної особи.
Відповідно до частини першої статті 24 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" (далі-Закон) державним реєстратором прийняті, такі документи:
- заповнена 11 червня 2009 року ОСОБА_8 реєстраційна картка (форма №1);
- примірник оригіналу рішення засновників про створення юридичної особи протокол загальних зборів членів обслуговуючого кооперативу "Садівниче товариство житлового типу "Петровець-5" від 03 травня 2009 року №1);
- статут;
- квитанція, видана банком від 11.06.2009 про внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації юридичної особи у сумі 170 грн.;
Документи прийняті за описом, копія якого видана заявнику з відміткою про дату надходження документів.
Статутом обслуговуючого кооперативу "Садівниче товариство житлового типу "Петровець-5" передбачено, що рішення на загальних зборах членів товариства приймаються більшістю голосів відкритим голосуванням.
У порушення вищезазначеної норми у протоколі загальних зборів відсутня інформація про голосування членів товариства по прийняттю рішення.
Відповідно до частини п'ятої статті 8 Закону та статті 87 Цивільного Кодексу України установчі документи юридичної особи, а також зміни до них, викладаються письмово, прошиваються, пронумеровуються та підписуються всіма засновниками (учасниками) або уповноваженими особами, якщо не встановлено інший порядок їх затвердження.
У справі відсутній документ, що підтверджує повноваження голови обслуговуючого кооперативу Садівниче товариство житлового типу "Петровець-5 ОСОБА_8 на підписання статуту. Разом з тим, Статут обслуговуючого кооперативу "Садівниче товариство житлового типу "Петровець-5" підписаний тільки ОСОБА_8, що є порушенням вищезазначених норм та відповідно до частини одинадцятої статті 24 Закону є підставою для залишення документів без розгляду.
На підставі проведеної позапланової перевірки, за порушення вимог частини одинадцятої статті 24 Закону, Представництвом Держкомпідприємництва в Херсонській області направлено подання голові Голопристанської районної державної адміністрації про притягнення до дисциплінарної відповідальності державного реєстратора ОСОБА_7
Відповідно до статті 27 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" підставами для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є: невідповідність відомостей, які вказані в реєстраційній картці на проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостям, які зазначені в документах, що подані для проведення державної реєстрації юридичної особи; невідповідність установчих документів вимогам частини третьої статті 8 цього Закону; порушення порядку створення юридичної особи, який встановлено законом; невідповідність відомостей про засновників (учасників) юридичної особи відомостям щодо них, які містяться в Єдиному державному реєстрі; наявність обмежень щодо вчинення засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженою ними особою юридичних дій, які встановлені абзацом четвертим частини другої статті 35 цього Закону; наявність в Єдиному державному реєстрі найменування, яке тотожне найменуванню юридичної особи, яка має намір зареєструватися; використання у найменуванні юридичної особи приватного права повного чи скороченого найменування органу державної влади або органу місцевого самоврядування, або похідних від цих найменувань, або історичного державного найменування, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України. Відповідно до приписів Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" саме до повноважень державного реєстратора входить перевірка наданих йому для проведення державної реєстрації документів юридичних осіб на їх відповідність вимогам цього Закону. Тобто, до вчинення суб'єктом владних повноважень дій по державній реєстрації саме державний реєстратор має з'ясувати відсутність чи наявність зазначених в статті 27 Закону підстав, які унеможливлюють проведення державної реєстрації.
Також суд вважає таким, що не спростовує виявлених порушень доводи відповідача та 3-ї особи про те, що на час реєстрації обслуговуючого кооперативу була відсутня законодавча можливість зареєструвати садове (садівниче) товариство через відсутність відповідного коду та назви виду економічної діяльності відповідно до КВЕД (класифікації видів економічної діяльності). Це було б підставою для відмови в реєстрації, якщо б були подані документи для реєстрації садового товариства. Відсутність на час реєстрації коду для реєстрації садових товариств не створює саме по собі прав чи обов'язків для осіб, які вирішили зареєструвати юридичну особу, та не тягне жодних правових наслідків як такий. Жодний нормативний акт не зобов'язує засновників юридичних осіб визначати в засновницьких документах предмет діяльності створюваних юридичних осіб відповідно до рекомендацій, які їм надає державний реєстратор. Садівницькі товариства могли створюватися та діяти і як кооперативи, і як об'єднання громадян у відповідності до Закону України "Про об'єднання громадян". Садівницьке товариство могло бути включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців як громадська організація.
Згідно з п. 2 ст. 38 Закону про реєстрацію підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є: визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути.
Суд дійшов до висновку про неможливість усунення недоліків державної реєстрації Статуту обслуговуючого кооперативу. Кабінетом Міністрів України було прийнято розпорядження від 30.09.2009 № 1180-р "Про заходи щодо забезпечення відновлення та захисту права власності на земельні ділянки (користування ними) членів садівницьких товариств, садово-городніх, житлово-будівельних та гаражних кооперативів". На виконання вищевказаного розпорядження Державним комітетом статистики України до Класифікації організаційно-правових форм господарювання внесено Поправку, затверджену наказом Держспоживстандарту від 25 вересня 2009 року № 342, шляхом присвоєння нових кодів, а саме: садівничого товариства - код 950 (попередній код - 183). Держкомпідприємництво листом від 19.10.2009 № 12673 надало доручення своїм територіальним органам рекомендувати державним реєстраторам розмістити у приміщеннях, де проводиться прийом відвідувачів до відома представників садівницьких товариств, садово-городніх, житлово- будівельних та гаражних кооперативів Рекомендації щодо порядку вирішення уповноваженою правлінням особою садівницького товариства, садово-городнього, житлово- будівельного, гаражного та обслуговуючого кооперативу питань, пов'язаних із включенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців відомостей про діючі садівницькі товариства, садово-городні, житлово-будівельні та гаражні кооперативи. Пунктом третім додатка 1 Рекомендацій передбачено, що у разі, якщо товариство/кооператив вже включило відомості про себе до ЄДР, на підтвердження чого отримало свідоцтво із зазначенням у ньому організаційно-правової форми як "обслуговуючий кооператив" (код 320), яке не відповідає статуту товариства/кооперативу, свідоцтву, виданому органом реєстрації, та іншим його правовстановлюючим документам, державному реєстратору необхідно надати: нотаріально посвідчену копію статуту товариства/кооперативу та пред'явити його оригінал; копію свідоцтва про реєстрацію товариства/кооперативу, виданого органом реєстрації та пред'явити оригінал цього свідоцтва; копію довідки з ЄДРПОУ, видану органом Держкомстату України та пред'явити її оригінал; нову реєстраційну картку форма № 6-включення "РЕЄСТРАЦІЙНА КАРТКА про включення відомостей про юридичну особу", заповнену з урахуванням рекомендацій, зазначених у пунктах 1 або 2 відповідно; рішення правління товариства/кооперативу (протокол засідання членів правління товариства/кооператив) про необхідність виправлення відомостей про товариства/кооперативу, що вже включені до ЄДР, та які не відповідають відомостям про нього, що містяться у його статуті та свідоцтві, виданому органом реєстрації, та іншим правовстановлюючим документам цього товариства/кооперативу, та про покладання відповідних повноважень на уповноважену правлінням особу; копію рішення загальних зборів членів товариства/кооперативу, на яких приймалось рішення про обрання Голови товариства/кооперативу. За необхідності державний реєстратор допомагає уповноваженій особі заповнити реєстраційну картку форми № 6-включення з урахуванням відомостей про товариство/кооператив, що містяться у поданих документах. Державним реєстратор після звернення уповноваженої правлінням особи відповідного товариства/кооперативу, проводить корегування відомостей, що включені до ЄДР, на підтвердження чого видає свідоцтво про державну реєстрацію товариства/кооперативу, що повинно відповідати правовстановлюючим документам, а саме: провести корегування організаційно-правової форми відповідно до статуту товариства/кооперативу та свідоцтва, що було раніше видане органом реєстрації, згідно з пунктом другим Додатка 2 Рекомендацій.
Третя особа мала достатньо часу та можливість ініціювати внесення змін та доповнень до статуту обслуговуючого кооперативу, перереєстрацію кооперативу на іншу форму - садівниче товариство, але належним йому правом не скористалося, тому суд дійшов висновку про неможливість усунення тих чи інших недоліків Статуту третьої особи.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги ОСОБА_5 про визнання нечинним рішення та припинення державної реєстрації належним чином обґрунтовані, підтверджені наявними у справі матеріалами та підлягають задоволенню.
Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 198 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін.
Керуючись ст.ст. 160, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, колегія суддів, -
УХВАЛИЛА:
Апеляційну скаргу Обслуговуючого кооперативу „Садівниче товариство житлового типу Петровець-5» на Постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2010 року по справі № 2-а-2376/10/2170, - залишити без задоволення.
Постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2010 року по справі за позовом ОСОБА_5 до ОСОБА_7 -державного реєстратора Голопристанської районної державної адміністрації, за участю третьої особи: Обслуговуючий кооператив „Садівниче товариство житлового типу Петровець-5» про визнання нечинним рішення та припинення державної реєстрації, - залишити без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення, проте може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня набрання законної сили.
Ухвалу складено у повному обсязі - 14 березня 2012 року.
Головуючийсуддя ОСОБА_1 суддя ОСОБА_2 суддя ОСОБА_3
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2012 |
Оприлюднено | 14.06.2017 |
Номер документу | 67049808 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Семенюк Г.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні