Ухвала
від 30.05.2017 по справі 922/1098/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан ОСОБА_1, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


УХВАЛА

"30" травня 2017 р.Справа № 922/1098/17

Господарський суд Харківської області у складі:

головуючий суддя Шарко Л.В.

судді: Погорелова О.В. , Новікова Н.А.

при секретарі судового засідання Васильєва Л.О.

розглянувши справу

за позовом Керівника Харківської місцевої прокуратури № 2 Харківської області, м. Харків 3-ті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Національна академія наук України, м. Київ Національний науковий центр "Харківський фізико-технічний інститут", м. Харків до Харківської міської ради, м. Харків , ТОВ "Форс С", м. Харків про про визнання незаконними рішень, договору оренди, витребування земельної ділянки за участю представників:

прокурор - Горгуль Н.В., посвідчення № 036152 від 29.10.2015 року

відповідача (ТОВ "Форс С") - ОСОБА_2, довіреність № 04/2017 від 25.04.2017 року

ОСОБА_3, довіреність № б/н від 10.01.2017 року

відповідача (ХМР) - ОСОБА_1, довіреність № 08-11/92/2-17 від 10.01.2017 року

третьої особи (Національна академія наук) - не з'явився

третьої особи (Національний науковий центр "Харківський фізико - технічний інститут") - не з'явився

ВСТАНОВИВ:

Керівник Харківської місцевої прокуратури № 2 Харківської області, м. Харків звернувся до господарcького суду Харківської області з позовною заявою, в якій просить суд визнати незаконним та скасувати п. 5.2. додатку 1 рішення 8 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 06.07.2011 № 330/11; визнати незаконним пункт 46 додатку до рішення 15 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.04.2012 № 703/12; визнати незаконним та скасувати п.27 додатку 1 до рішення 16 сесії 6 скликання від 22.06.2012 №757/12 із змінами внесеними п.30 додатку З рішення 24 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 22.05.2013 №1148/13 та п.8 додатку 3 рішення 31 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 26.02.2014 №1473/14; визнати незаконним та скасувати п. 13 додатку 1 до рішення 7 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 06.07.2016 № 271/16; скасувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області ОСОБА_4 про державну реєстрацію за Харківською міською радою права комунальної власності від 27.03.2013 №1194258 на земельну ділянку, площею 30,7990 га з кадастровим номером 6310136600:16:001:0017, яка розташована за адресою: м. Харків, просп. Академіка Курчатова, 1-А, та запис про право власності від 21.03.2013 №472743; зобов'язати Харківську міську раду повернути у відання держави в особі НАН України земельну ділянку площею 30,7990 га з кадастровим номером 6310136600:16:001:0017; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6310136600:16:001:0019 площею 8,0566 га від 12.03.2014, укладений між ХМР та ТОВ "ФОРС С"; скасувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області ОСОБА_5 про державну реєстрацію за ТОВ "ФОРС С" права оренди від 26.03.2014 №11933187 на земельну ділянку, площею 8,0566 га з кадастровим номером 6310136600:16:001:0019, яка розташована за адресою: м. Харків, просп. Академіка Курчатова, 1-А та запис про інше речове право № 5118462; касувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби ХМУЮ Харківської області ОСОБА_5 про державну реєстрацію за Харківською міською радою права комунальної власності від 26.03.2014 №11927600 на земельну ділянку, площею 8,0566 га з кадастровим номером 6310136600:16:001:0019, яка розташована за адресою: м. Харків, просп. Академіка Курчатова, 1-А та запис про право власності від 21.03.2014 №5115486; зобов'язати Харківську міську раду повернути у відання держави в особі НАН України земельну ділянку площею 8,0566 га з кадастровим номером 6310136600:16:001:0019; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6310136600:16:001:0018 площею 22,9210 га від 29.07.2016, укладений між Харківською міською радою та ТОВ "ФОРС С"; скасувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області ОСОБА_6 про державну реєстрацію за ТОВ "ФОРС С" права оренди від 18.08.2016 № 30997508 на земельну ділянку, площею 22,9210 га з кадастровим номером 6310136600:16:001:0018, яка розташована за адресою: м. Харків, просп. Академіка Курчатова, 1-А, та запис про інше речове право власності № 15971112; скасувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області ОСОБА_5 про державну реєстрацію за Харківською міською радою права комунальної власності від 26.03.2014 № 11940145 на земельну ділянку, площею 22,9210 га з кадастровим номером 6310136600:16:001:0018, яка розташована за адресою: м. Харків, просп. Академіка Курчатова, 1-А, та запис про право власності від 21.03.2014 №5121271; зобов'язати Харківську міську раду повернути у відання держави в особі НАН України земельну ділянку площею 22,9210 га з кадастровим номером 6310136600:16:001:0018. Судові витрати просить покласти на відповідачів

Ухвалою суду від 03.04.2017 р. було порушено провадження у справі та призначено ї до розгляду на 27.04.2017 р., залучено до участі у справі 3-х осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Національна академія наук України та Національний науковий центр "Харківський фізико-технічний інститут".

Ухвалою суду від 27.04.2017 р. розгляд справи було відкладено на 04.05.2017 р. о 14:00.

Ухвалою суду від 04.05.2017 р. для розгляду справи була призначена судова колегія.

На підставі Протоколу автоматичного визначення складу колегії суддів від 04.05.2017 р. для розгляду даної справи була призначена судова колегія у складі: головуючий суддя Шарко Л.В., судді Погорелова О.В., Новікова Н.А.

04.05.2017 р. судом розгляд справи було відкладено на 30.05.2017 р. о 10:30.

Представник Харківської міської ради, через канцелярію господарського суду 30.05.2017 р. за вх. № 17863, надав заяву про залишення позову без розгляду, яка прийнята судом та долучена до матеріалів справи. Згідно неї представник Харківської міської ради вказував, що при подачі позову прокурором безпідставно не визначено орган держави, за захистом охоронюваних прав та інтересів якого він звернувся, у зв'язку з чим позов Керівника Харківської місцевої прокуратури № 2 підлягає залишенню без розгляду на підставі п.1 ч.1 ст. 81 ГПК України, як то передбачено пунктом 3 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 7 від 23.03.2012 р.

Представник Харківської міської ради у судовому засіданні підтримав заяву про залишення позову без розгляду.

Прокурор у судовому засіданні проти заяви представника Харківської міської ради про залишення позову без розгляду не заперечував.

Представник ТОВ "Форс С" у судовому засіданні підтримав заяву представника Харківської міської ради про залишення позову без розгляду.

Розглянувши заяву представника Харківської міської ради про залишення позову без розгляду, суд зазначає наступне.

Позов Керівника Харківської місцевої прокуратури № 2 вмотивовано, зокрема тим, що земельну ділянку, яка ніби то перебувала у власності держави, визнано комунальною власністю та передано в оренду ТОВ "Форс С".

Положеннями ч. 5 ст. 122 Земельного кодексу України закріплено, що передача земельних ділянок із земель державної власності у межах міст обласного значення належить до повноважень обласної державної адміністрації.

За таких обставин, саме Харківська обласна державна адміністрація є органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, а саме, функції розпорядника земель державної власності.

Крім того, органом у системі органів виконавчої влади, на який законом покладено контрольні повноваження у сфері державного контролю за використання та охороною земель є Державна сільськогосподарська інспекція в Харківській області.

Згідно ч. 1 ст. 6 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації прав на землю, додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок.

Відповідно до Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 р. № 459/2011, Держсільгоспінспекція України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема:

1) організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі, зокрема за дотриманням вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань передачі земель у власність та надання у користування, у тому числі в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.

14) вносить у встановленому порядку до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотання щодо:

- приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель;

- припинення будівництва та експлуатації об'єктів у разі порушення вимог земельного законодавства до повного усунення виявлених порушень і ліквідації їх наслідків;

- припинення права користування земельною ділянкою відповідно до закону.

Зазначена позиція викладена у постанові Вищого господарського суду України від 10.03.2016 р. у справі № 922/5730/15 за позовом прокурора Дзержинського району м. Харкова в інтересах держави в особі Харківської обласної державної адміністрації, Державної інспекції сільського господарства в Харківській області до Харківської міської ради, ПП Компанія Лот-Сервіс про визнання недійсним рішення міської ради, договору оренди земельної ділянки, витребування земельної ділянки з незаконного володіння, у якій зазначено, що Харківська обласна державна адміністрація як розпорядник земель державної власності є органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, Держсільгоспінспекція в Харківській області, на захист інтересів держави в особі якої прокурор звернувся з позовом до суду та, яку прокурором визначено у якості позивача, є органом у системі органів виконавчої влади, на який законом покладено контрольні повноваження у сфері державного контролю за використанням та охороною земель.

Крім того, пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" від 10.09.2014 р. за № 442, постановлено ліквідувати Державну інспекцію сільського господарства, поклавши функції із здійснення в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів - на Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 29.09.2016 р. № 333 затверджено "Положення про Головне управління Держгеокадастру в області".

Так, відповідно до п. 4 зазначеного Положення, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань, здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за:

- дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок;

- дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;

- дотриманням вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань передачі земель у власність та надання у користування, у тому числі в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.

Таким чином, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" від 10.09.2014 р. за № 442 та "Положення про Головне управління Держгеокадастру в області" затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 29.09.2016 р. за № 333 повноваження щодо контролю за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності після ліквідації Державної інспекції сільського господарства покладається на Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру.

Проте, незважаючи на те що Державна інспекція сільського господарства прибуває в стані припинення, зазначений орган не ліквідовано, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, а отже не позбавляє Держсільгоспінспекцію відповідних контрольних повноважень, визначених частиною 1 ст. 6 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель".

За таких обставин господарський суд приходить до висновку, що позов прокурора не містить підстав для подачі позовної заяви в інтересах держави як самостійним позивачем.

Зазначену позицію також висловив Верховний Суд України в постанові від 13 березня 2017 року у справі № 6-2195цс16. Так, скасовуючи рішення судів попередніх інстанцій, Верховний Суд України зазначив, що звертаючись до суду з позовом про визнання незаконними наказів Головного управління Держземагентства у Житомирській області, визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок, скасування рішення про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок, повернення земельних ділянок, прокурор не вказав органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно до п.1 ч.1 ст. 81 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд залишає позов без розгляду, якщо позовну заяву підписано особою, яка не має права підписувати її, або особою, посадове становище якої не вказано.

У відповідності до п.3 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 7 від 23.03.2012 р. "Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам", господарський суд повинен оцінювати правильність визначення прокурором органу, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретних функцій у правовідносинах, пов'язаних із захистом інтересів держави. Якщо господарський суд помилково порушив провадження у справі за позовом прокурора, в якій неправильно визначено позивача за вимогами про захист інтересів держави, такий позов підлягає залишенню без розгляду відповідно до пункту 1 частини першої статті 81 ГПК України.

З урахуванням вищевикладеного господарський суд прийшов до висновку, що прокурором безпідставно не визначено орган держави, за захистом охоронюваних прав та інтересів якого він звернувся, у зв'язку з чим заява представника Харківської міської ради про залишення позову без розгляду підлягає задоволенню, а позов Керівника Харківської місцевої прокуратури № 2 підлягає залишенню без розгляду на підставі п.1 ч.1 ст. 81 ГПК України, що передбачено пунктом 3 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 7 від 23.03.2012 р. "Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам".

Керуючись ст.ст. 22, 29, п.1 ч.1 ст. 81, ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд -

УХВАЛИВ:

Позов Керівника Харківської місцевої прокуратури № 2 залишити без розгляду.

Головуючий суддя Суддя Суддя ОСОБА_7 ОСОБА_8 ОСОБА_9

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення30.05.2017
Оприлюднено20.06.2017
Номер документу67156689
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1098/17

Ухвала від 10.07.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 30.05.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 04.05.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 04.05.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 28.04.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 27.04.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Ухвала від 03.04.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні