Постанова
від 13.06.2017 по справі 520/902/17
КИЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ОДЕСИ

Справа № 520/902/17

Провадження № 2-а/520/387/17

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13.06.2017 року

Київський районний суд м. Одеси у складі:

Головуючого - судді Луняченка В.О. ,

при секретарі - Нефедової Г.В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні у місті Одесі адміністративну справу за позовом Виконавчого комітету Одеської міської ради до Громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону Громадська безпека , третя особа Департамент муніципальної безпеки Одеської міської ради про припинення діяльності громадського формування шляхом примусового розпуску ,-

ВСТАНОВИВ:

До Київського районного суду м. Одеси 25.01.2017 року звернувся Виконавчий комітет Одеської міської ради з вимогами про припинення діяльності Громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону Громадська безпека шляхом примусового розпуску, а саме ліквідування юридичної особи - Громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону Громадська безпека (ідентифікаційний код юридичної особи 39179745, місцезнаходження: 65027, Одеська обл., місто Одеса, вул. Тополина, будинок 30/1).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Громадське формування фактично не здійснює статутну діяльність, не співпрацює з органами Національної поліції, Державної прикордонної служби, органами місцевого самоврядування, порушує порядок здійснення координації та контролю діяльності громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону, зареєстрованих на території міста Одеси.

У судовому засіданні представник позивача - Асауляк Олена Віталіївна, підтримала заявлений позов, та наполягала на тому, що громадське формування Громадська безпека , виходячи із статутних положень, повинно сприяти дотриманню правопорядку в Одеській області та на території міста Одеси, відповідно до наявних у членів громадського формування прав та обов'язків, про що формування зобов'язано звітувати перед Департаментом муніципальної безпеки Одеської міської ради. Однак згідно листа Управління превентивної діяльності Головного управління національної поліції в Одеській області, на протязі тривалого часу громадські формування, в тому числі ГФ Громадська безпека , допомогу у забезпеченні публічного порядку територіальним підрозділам Національної поліції в м. Одесі не надає, а крім того до Департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради звіти щодо діяльності від відповідача не надходили, що свідчить про невиконання громадським формуванням його безпосередніх статутних завдань, а відтак і про формальне існування даного громадського формування, і у відповідності до вимог ст. 8 Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного контролю , це є підставою для припинення діяльності формування шляхом примусового розпуску або саморозпуску.

Представник третій особи на стороні позивача - Департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради - Примаченко Вікторія Михайлівна, у судовому засіданні погодилась із позовними вимогами.

Представники відповідача - Шептуха Максим Миколайович та Кваша Максим Володимирович заперечували проти задоволення позову, та пояснили, що на протязі тривалого часу, у зв'язку із чисельними змінами у керівництві територіального відділення поліції не мали можливість провести правову та спеціальну підготовку для надання допомоги поліції у забезпеченні громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні адміністративним проступкам і злочинам на території м. Одеси, що є обов'язковою умовою для можливості виконання своїх обов'язків членами громадського руху. На час розгляду справи 10 членів громадського формування пройшли у Київському ВП ГУНП в Одеській області правову та спеціальну підготовку та отримали довідки про навчання, про що було повідомлено Департамент муніципальної безпеки Одеської міської ради. Після отриманні членами громадського формування посвідчень і нарукавних пов'язок для здійснення діяльності відповідно до статуту у Департаменті, члени громадського формування зможуть надавати відповідну допомогу Київському відділу поліції в м. Одесі.

Порядок створення, діяльності та припинення діяльності громадських формувань для участі в охороні громадського порядку і державного кордону, сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, Державної прикордонної службі України та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів, захисту життя та здоров'я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних обставин врегульовано Законом України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону ( далі Закон).

Так ст. 1 Закону встановлює право громадянам України створювати, в установленому цим Законом порядку, зазначені громадські об'єднання.

Стаття 3 Закону ( частини1-3 ) регламентує, що громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону створюються і діють у взаємодії з правоохоронними органами, Державною прикордонною службою України, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, додержуючись принципів гуманізму, законності, гласності, добровільності, додержання прав та свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, рівноправності членів

цих формувань. Координацію діяльності громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону здійснюють відповідно місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування. Повсякденна (оперативна) діяльність таких формувань організовується, спрямовується і контролюється відповідними органами Національної поліції, підрозділами Державної прикордонної

служби України.

Основними завданнями громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону, у сфері охорони громадського порядку, відповідно до п.1 ч.1 ст. 9 Закону є: надання допомоги органам Національної поліції у забезпеченні

громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні адміністративним проступкам і злочинам; інформування органів Національної поліції про вчинені або ті,

що готуються, злочини, місця концентрації злочинних угруповань; сприяння органам Національної поліції у виявленні і розкритті злочинів, розшуку осіб, які їх вчинили, захисті інтересів держави,підприємств, установ, організацій, громадян від злочинних

посягань; участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху та боротьбі з дитячою бездоглядністю і правопорушеннями неповнолітніх.

Відповідно до вимог ст. 11 Закону громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону проводять свою діяльність під контролем органів Національної поліції, підрозділів Державної прикордонної служби

України шляхом: 1) спільного з поліцейськими, прикордонниками патрулювання і

виставлення постів на вулицях, майданах, залізничних вокзалах, в аеропортах, морських і річкових портах, у місцях компактного проживання громадян, розташування підприємств, установ, організацій, навчальних закладів, а також у місцях можливої появи порушників кордону в межах району, що контролюється Державною

прикордонною службою України, прикордонної смуги; участі в забезпеченні охорони громадського порядку під час проведення масових заходів, погоджених у випадках, передбачених законом, з виконавчими органами місцевого самоврядування; 2) проведення разом з прикордонниками огляду на маршрутах можливого руху порушників державного кордону, місць їх укриття, транспортних засобів, суміжної з державним кордоном місцевості з метою встановлення причин та умов перебування невідомих осіб; 3) участі у заходах правоохоронних органів, спрямованих на

боротьбу з окремими видами правопорушень.

Частиною першою статті 13 Закону визначено, що члени громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону зобов'язані: 1) брати активну участь в охороні громадського порядку і державного кордону, припиненні адміністративних правопорушень і злочинів та запобіганні їм; 2) під час виконання обов'язків з охорони громадського порядку і державного кордону мати особисте посвідчення члена громадського формування та нарукавну пов'язку; 3) доставляти до органів Національної поліції, в підрозділи Державної прикордонної служби України, штаб громадського формування з охорони громадського порядку або громадський пункт охорони порядку, приміщення виконавчого органу селищної, сільської ради осіб, які вчинили адміністративне правопорушення, з метою його припинення, якщо вичерпано інші заходи впливу, встановлення особи порушника, складення протоколу про адміністративне правопорушення у разі неможливості скласти його на місті вчинення правопорушення, якщо складення протоколу є обов'язковим; 4) надавати у межах наданих їм прав допомогу народним депутатам України, представникам органів державної влади та органів місцевого самоврядування у їх законній діяльності, якщо в цьому їм чиниться протидія або загрожує небезпека з боку правопорушників.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, посадові особи цих органів, керівники підприємств, установ, організацій у межах своєї компетенції, а також громадяни сприяють громадським формуванням в охороні громадського порядку і державного кордону. Місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації в установленому порядку розглядають пропозиції громадських формувань щодо поліпшення стану громадського порядку і охорони державного кордону та вживають у межах своєї компетенції відповідних заходів. Місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування спільно з органами Національної поліції, підрозділами Державної прикордонної служби України організовують діяльність громадських формувань з охорони громадського порядку та державного кордону шляхом залучення їх членів до проведення патрулювання та інших спільних заходів, проведення інструктажів та

оперативного надання відповідної інформації, крім таємної, залучення їх членів до правового навчання та ознайомлення з формами та методами боротьби з правопорушеннями. Місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування у межах своєї компетенції спільно з органами внутрішніх справ та підрозділами Державної прикордонної служби України здійснюють координацію та контроль за діяльністю громадських формувань, заслуховують повідомлення і звіти керівників зазначених формувань. Для реалізації цілей і завдань цих громадських формувань місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування мають право вводити за рахунок коштів місцевого бюджету посади інструктора з питань роботи з цими формуваннями, начальника загону народної дружини підприємства, установи, організації ( ст. 15 Закону).

Згідно ст. 16 Закону місцеві державні адміністрації та органи місцевого

самоврядування у межах своєї компетенції спільно з органами Національної поліції та підрозділами Державної прикордонної служби України здійснюють координацію та контроль за діяльністю громадських формувань, заслуховують повідомлення і звіти

керівників зазначених формувань. Для реалізації цілей і завдань цих громадських формувань місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування

мають право вводити за рахунок коштів місцевого бюджету посади

інструктора з питань роботи з цими формуваннями, начальника загону

народної дружини підприємства, установи, організації.

Органи місцевого самоврядування та місцеві державні адміністрації мають право вирішувати питання щодо забезпечення діяльності громадських формувань, надавати їм службові приміщення, необхідний інвентар та засоби зв'язку. Службові приміщення надаються громадським формуванням у місячний термін після їх реєстрації. Громадські формування з охорони громадського порядку і

державного кордону можуть користуватися на договірних засадах майном підприємств, установ, організацій та інших власників, у тому числі транспортними засобами, інвентарем та засобами зв'язку. Органи Національної поліції, підрозділи Державної прикордонної служби України у разі потреби можуть надавати на договірних засадах громадським формуванням на період їх чергування або проведення цільових заходів мобільні радіотехнічні та спеціальні засоби, інші предмети екіпіровки нарядів ( ст. 19 Закону).

Контроль за діяльністю громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону здійснюється органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування у порядку, встановленому законом. Органи, що проводять реєстрацію зазначених громадських формувань, здійснюють контроль за дотриманням ними вимог положення (статуту). Представники цих органів мають право спостерігати за проведенням громадськими формуваннями заходів, вимагати необхідні

документи, одержувати пояснення (ст. 20 Закону).

Згідно статті 8 Закону Діяльність громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону може бути припинена шляхом примусового розпуску або саморозпуску відповідно до закону. У разі порушення громадським формуванням вимог чинного законодавства щодо його діяльності за заявою реєструючого органу його діяльність може бути заборонена за рішенням суду у встановленому законом порядку.

Як встановлено у судовому засіданні 19.03.2014 року виконавчим комітетом Одеської міської ради зареєстровано громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону Громадська безпека .

Виходячи з статутних положень громадського формування ( пункти 1.2 та 2.1.1, 2.1.3 Статуту ) ГФ Громадська безпека повинно сприяти дотриманню правопорядку і утвердженні законності на території міста Одеси та Одеській області.

На території міста Одеси координація діяльності громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону здійснюється на підставі рішення виконавчого комітету Одеської міської ради №145 від 26.05.2016 року Про затвердження Порядку здійснення координації та контролю діяльності громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону, зареєстрованих на території міста Одеси ( прийнято замість раніше діючого рішення виконавчого комітету ОМР від 26.09.2013 року).

Пунктом 1.3 вищезазначеного Порядку встановлено, що Департамент муніципальної безпеки Одеської міської ради є уповноваженим органом з питань координації і контролю діяльності громадських формувань за додержанням ними вимог законодавства у сфері охорони громадського порядку і державного кордону на території міста Одеси.

Відповідно до п.4.4 Порядку керівництво громадських формувань до 5 числа місяця наступного за звітним надає до Департаменту муніципальної безпеки ОМР щомісячні графіки виходу членів громадських формувань на спільні чергування ( узгоджені керівниками громадських формувань та затверджені начальником відповідного територіального органу внутрішніх справ або підрозділу прикордонної служби); щомісячно надає Департаменту письмові звіти про проведені заходи, затверджені начальником відповідного територіального органу внутрішніх справ або підрозділу прикордонної служби.

Згідно листа Управління превентивної діяльності Головного управління національної поліції в Одеській області від 28.10.2016 року яке надійшло до Департаменту муніципальної безпеки ОМР 01.11.2016 року, на протязі тривалого часу громадські формування, в тому числі ГФ Громадська безпека , допомогу у забезпеченні публічного порядку територіальним підрозділам Національної поліції в м. Одесі не надає.

З пояснень представника Департаменту муніципальної безпеки ОМР вбачається що від керівництва ГФ Громадська безпека щомісячних графіків виходу членів громадських формувань на спільні чергування та звітів про проведені заходи до Департаменту не надходило, що не заперечували і представники відповідача у судовому засіданні.

У довідці Заступника начальника Київського ВП в м. Одесі ГУНП в Одеській області від 05.05.2017 року зазначено, що на підставі заяви ГФ Громадська безпека від 28.03.2017 року, наказом начальника київського ВП в м. Одесі від 10.04.2017 року №106 членів зазначеного громадського формування включено до учбової групи для проведення правової та спеціальної підготовки для надання допомоги поліції у забезпеченні громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні адміністративним проступкам і злочинам на території м Одеси.

З листа Громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону Громадська безпека від 13.06.2017 року ( яке зі слів представників позивача і третій особи отримано Департаментом муніципальної безпеки) повідомлено про проходження членами громадського формування правової і спеціальної підготовки з отриманням довідок, та підготовки документів для отримання членами громадського формування в Департаменті муніципальної безпеки ОМР посвідчень і нарукавних пов'язок для здійснення діяльності про наданню допомоги Київському відділу поліції в м. Одесі.

У відповідності до ст. 11 Європейської конвенції з прав людини кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об'єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів. Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб. Ця стаття не перешкоджає запровадженню законних обмежень на здійснення цих прав особами, що входять до складу збройних сил, поліції чи адміністративних органів держави.

Таким чином право громадян України на об'єднання у громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону, відноситься до основоположних прав людини, та може бути обмежено ( в тому числі шляхом припинення існування такого формування) лише у виключних випадках, які є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.

Суд вважає недоведеним у судовому засіданні про існування таких виключних підстав для обмеження прав громадян на свободу об'єднання , в даному випадку, у громадське формування. З боку позивача не надано жодного доказу наявності національної або громадської безпеки у існування ГФ Громадська безпека та загрози з боку даного об'єднання або його членів у здійсненні заворушень чи злочинів, здоров'ю чи моралі або порушенню прав і свобод інших осіб.

Судом також приймається до уваги, що з боку Одеської міської ради ( як це вбачається у затвердженому Порядку здійснення координації та контролю діяльності громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону ) взагалі відсутні дії по сприянню діяльності громадським формуванням з охорони громадського порядку і державного кордону, всупереч вимогам Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону : відсутня посада

інструктора з питань роботи з подібними формуваннями, у Департаменту - як координатору взаємодії, є лише функції контролю та формально виписана функція координації. З боку органів місцевого самоврядування не було проведено заходів по інструктажу зареєстрованих об'єднань та не виділені окремі приміщення, а також не були вжиті заклади по організації навчання членів об'єднань, пропонуючи їм самостійно вирішувати всі організаційні питання ( відсутні докази зворотного).

У судовому засіданні з'ясовано намагання членів громадського об'єднання на виконання взятих на себе зобов'язань у вигляді проходження навчання та звернення до Департаменту з метою отримання необхідних посвідчень і нарукавних пов'язок, що є необхідним для подальшого виконання функцій з охорони громадського порядку і державного кордону.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 7, 9, 11, 13, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 167 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Відмовити виконавчому комітету Одеської міської ради у позові до Громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону Громадська безпека , третя особа Департамент муніципальної безпеки Одеської міської ради про припинення діяльності Громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону Громадська безпека шляхом примусового розпуску, а саме ліквідування юридичної особи - Громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону Громадська безпека (ідентифікаційний код юридичної особи 39179745, місцезнаходження: 65027, Одеська обл., місто Одеса, вул. Тополина, будинок 30/1).

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через Київський районний суд м. Одеси шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10-ти днів з дня отримання повного тексту постанови.

Суддя Луняченко В. О.

СудКиївський районний суд м. Одеси
Дата ухвалення рішення13.06.2017
Оприлюднено20.06.2017
Номер документу67184546
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/902/17

Постанова від 13.06.2017

Адміністративне

Київський районний суд м. Одеси

Луняченко В. О.

Постанова від 13.06.2017

Адміністративне

Київський районний суд м. Одеси

Луняченко В. О.

Ухвала від 23.02.2017

Адміністративне

Київський районний суд м. Одеси

Луняченко В. О.

Ухвала від 27.01.2017

Адміністративне

Київський районний суд м. Одеси

Луняченко В. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні