СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 червня 2017 р. Справа №818/594/17
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Гелети С.М.,
за участю секретаря судового засідання - Мороз Т.М.
представників позивача ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3
представника відповідача ОСОБА_4
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю Тринадцятий елемент до Головного управління ДФС у Сумській області про скасування податкового повідомлення-рішення,-
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю Тринадцятий елемент (далі - позивач, ТОВ Тринадцятий елемент ) звернулась до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Сумській області (далі - відповідач, ГУ ДФС в Сумській області) про скасування податкового повідомлення-рішення від 01.03.2017р. №0000541402.
Свої вимоги мотивує тим, що податковим органом безпідставно було встановлено порушення товариством податкового законодавства в частині оподаткування транспортних послу із міжнародного перевезення вантажу. Зазначає, що підприємством було укладено договір на перевезення товару із Казахстану на митну територію України, а тому у відповідності до п.195.1.3 п. 195.1 ст. 195 ПК України послуги пов'язані із міжнародним перевезенням звільняються від оподаткування податком на додану вартість.
Представники відповідача проти позовних вимог заперечували, зазначали, що позивачем було укладено договір на перевезення вантажу із підприємством - резидентом, міжнародний договір позивачем із нерезидентом не укладався, а тому транспортні послуги повинні оподатковуватися за ставкою 20% податком на додану вартість.
Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
Матеріалами справи підтверджується, що за результатами документальної планової виїзної перевірки дотримання вимог податкового законодавства ТОВ Тринадцятий елемент за період з 17.02.2014р. по 30.09.2016р., відповідачем складено акт від 10.02.2017р. №37/18-28-14-02/39549990/5 , яким встановлено порушення п.п. б п. 185. 1 ст. 185, п.п. ж п. 186.3 ст. 186, п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, в результаті чого позивачу донараховано податок на додану вартість в сумі 69677 грн. основного платежу та 17419 грн. штрафних (фінансових) санкцій податковим повідомленням-рішенням №0000541402 від 01.03.2017р.
Суд не погоджується із позицією податкового органу щодо наявності порушень щодо оподаткування ТОВ Тринадцятий елемент наданих транспортних послуг міжнародного перевезення товару, виходячи із наступного.
Відповідно до п.п. б п. 185.1 ст. 185 ПК України об'єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
У відповідності до п.п. ж п. 186.3 ст. 186 ПК України місцем постачання зазначених у цьому пункті послуг вважається місце, в якому отримувач послуг зареєстрований як суб'єкт господарювання або - у разі відсутності такого місця - місце постійного чи переважного його проживання. До таких послуг належать надання транспортно-експедиторських послуг.
В даному випадку, ТОВ Тринадцятий елемент (Експедитор) та ТОВ Донметіндастрі (Замовник) було укладено договір на перевезення вантажів №23/07/2015-1 від 23 липня 2015 року. Згідно укладеного договору ТОВ " Донметіндастрі "(Замовник) доручає ТОВ Тринадцятий елемент (Експедитор) виконати транспортно-експедиторські послуги по перевезенню вантажу автомобільним транспортом в міжнародному та регіональному сполученні згідно заявок замовника. Згідно п. 2.1 Договору перевезення виконується відповідно до Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів.
Згідно п.2.2 Договору Перевезення вантажу здійснюється згідно заявок Замовника, що є невід'ємною частиною Договору. Згідно п.2.3 Договору Вантаж поставляється Експедитором на адресу одержувача вантажу вказаного в заявці Замовника. Згідно п.2.4 Договору Вантаж вважається прийнятим Експедитором до перевезення після його завантаження на транспортний засіб, видачі товарно - транспортної накладної та інших необхідних документів (CMR, специфікації).
Згідно п. 2.5 Договору Вантаж вважається прийнятим при наявності в товарно- транспортній накладній відмітки одержувача про отримання вантажу.
Для виконання доручень Замовника з перевезення вантажу ТОВ Тринадцятий елемент (Експедитор) залучає перевізників - резидентів, які здійснюють перевезення вантажів із Казахстану на митну територію України, зокрема, МАК ROAD LTD, Латест ЛТД , ФОП ОСОБА_5, ФОП ОСОБА_6, ФОП ОСОБА_7, ФОП ОСОБА_8 , TOB PROSPEKT LLC, ФОП ОСОБА_9.
Виконання послуг ТОВ Тринадцятий елемент по перевезенню вантажів замовнику ТОВ "ДОНМЕТІНДАСТРІ" підтверджуються ОСОБА_7 здачі-приймання робіт (надання послуг), які надані до матеріалів справи та були досліджені перевіряючими під час здійснення перевірки, зауваження щодо їх складання у податкового органу відсутні. Матеріалами справи підтверджується, що перевезення вантажу за перевіряємий період підтверджуються міжнародними товарно-транспортними накладними (CMR), згідно якої відправником вантажу є AT Казахстанський електролізний завод м. Павлодар Казахстан. Акти здачі - прийняття транспортно-експедиційних міжнародних послуг складено від початку руху - м. Павлодар (Казахстан) - до пункту призначення в Україні. За надані послуги підприємством ТОВ Донметіндастрі проведена оплата безготівковим шляхом.
Факт перевезення підтверджується складаними накладними (CMR), які є міжнародним перевізним документом, що відображає шлях прямування вантажу від пункту його відправлення до пункту його призначення.
Зазначені правовідносини позивача та його контрагентів щодо здійснених міжнародних перевезень детально відображено перевіряючими в акті перевірки від 10.02.2017р. на стор. 9-13 акту (а.с.26-30т.1), встановлені обставини сторонами не заперечується, копії документів надані представником позивача до матеріалів справи (а.с.82-228т.1, а.с. 6-87т.2).
Згідно акту перевірки та пояснення представника відповідача, податковий орган вважає, що ТОВ Тринадцятий елемент повинен був в податкових накладних, виписаних отримувачу транспортних послуг - ТОВ Донметіндастрі , оподаткувати отримані транспортно-експедиційні міжнародні послуги із Казахстану до України за ставкою 20% податку на додану вартість.
Разром із тим, податковим органом не враховується те, що згідно із пп. а пп. 195.1.3 п. 195.1 ст. 195 Податкового кодексу України за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачання таких послуг, зокрема, міжнародні перевезення пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом. Для цілей цього підпункту перевезення вважається міжнародним, якщо таке перевезення здійснюється за єдиним міжнародним перевізним документом.
В силу ст. 1 Закону України Про автомобільний транспорт міжнародні перевезення пасажирів і вантажів - перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом з перетином державного кордону; транспортно-експедиторські послуги - послуги, пов'язані з підготовкою та відправленням вантажів, організацією та забезпеченням перевезень, контролем за проходженням і одержанням вантажів, проведенням взаєморозрахунків.
Відповідно до ст. 1 Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення пасажирів та вантажу конвенція застосовується до будь-якого договору автомобільного перевезення вантажів транспортними засобами за винагороду, коли зазначені в договорі місце прийняття вантажу для перевезення і місце, передбачене для доставки, знаходяться у двох різних країнах, з яких принаймні одна є договірною країною, незважаючи на місце проживання і громадянство сторін.
Перевезення вантажів супроводжується товарно-транспортними документами, складеними мовою міжнародного спілкування залежно від обраного виду транспорту або державною мовою, якщо вантажі перевозяться в Україні (ст. 9 Закону Про транспортно-експедиторську діяльність ).
Так, відповідно до статі 9 Закону України Про транспортно-експедиторську діяльність перевезення вантажів супроводжується товарно-транспортними документами, складеними мовою міжнародного спілкування залежно від обраного виду транспорту або державною мовою, якщо вантажі перевозяться в Україні, а саме: авіаційна вантажна накладна (Air Waybill); міжнародна автомобільна накладна (CMR); накладна СМГС (накладна УМВС); коносамент (Bill of Lading); накладна ЦІМ (CIM); вантажна відомість (Cargo Manifest). Факт надання послуги експедитора при перевезенні підтверджується єдиним транспортним документом або комплектом документів (залізничних, автомобільних, авіаційних накладних, коносаментів тощо), які відображають шлях прямування вантажу від пункту його відправлення до пункту його призначення.
Встановлено, що за перевіряємий період позивачем були надані послуги з надання транспортно-експедиційних послуг замовнику-резиденту - ТОВ Донметіндастрі за міжнародними маршрутами, що підтверджено єдиними перевізними документами міжнародними автомобільними накладними (CMR).
Представники відповідача помилково вважають, що єдиний міжнародний документ у розумінні ст. 195 ПК України є наявність підписаного міжнародного договору однією із сторін якої повинен бути позивач, оскільки такої умови дана стаття не містить. Під час перевірки відповідачем були перевірені та досліджені всі документи, які стосувалися перевезення товару від Казахстану до України, товар було супроводжено єдиним міжнародним документом - міжнародними автомобільними накладними (CMR). Посилання на відсутність інформації щодо ТОВ Тринадцятий елемент в (CMR) суд зазначає, що дана інформація прослідковується за документами, що стосується наданих транспортних послуг, в яких є наявна інформація щодо даних CMR по конкретному товару, при цьому в накладних є наявна інформація щодо транспортних засобів перевізників, з якими у позивача були укладені відповідні договори, а у податкового органу зауваження відносно транспортування товару відсутні.
Також податковий орган помилково посилається на норми ст. 186 ПК України та укладення договору про надання послуг резиденту України, та зазначення, що місцем постачання зазначених у цьому пункті послуг вважається місце, в якому отримувач послуг зареєстрований як суб'єкт господарювання, враховуючи те, що даною статтею не визначені порядок оподаткування операцій, що підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою і такі обставини визначені іншою нормою - ст. 195 ПК України.
За таких обставин, до бази оподаткування (транспортно-експедиційних послуг, визначених у актах виконаних робіт, рахунках-фактурах) має застосовуватись нульова ставка до вартості послуг з міжнародного перевезення та основна ставка з податку на додану вартість до суми винагороди експедитора.
Позивачем у ході перевірки надано єдині міжнародні перевізні документи - міжнародні автомобільні накладні (CMR), а також документи, які засвідчували пункти відправлення і призначення вантажу, маршрут і термін експедирування.
Слід зазначити, що матеріалами справи, зокрема податковими накладними підтверджується, що позивачем інші послуги, які надаються при перевезенні, зокрема на ті, які надає експедитор, а саме винагорода експедитора визначена за основною ставкою - 20%, зауваження у податкового органу відсутні.
З наявних в матеріалах справи міжнародних автомобільних накладних (CMR), встановлено, що перевезення вантажу здійснювалось з території Казахстану на митну територію Україну саме за єдиним міжнародним перевізним документом - CMR, а відтак, згідно з приписами Податкового кодексу України є міжнародним перевезенням і на такі перевезення поширюється дія норми п.п. а п.195.1.3 п. 195.1 ст. 195 ПК України.
Крім того, слід додаткового зазначити, що у випадку залучення експедитором до міжнародного перевезення вантажів перевізників чи інших учасників транспортно-експедиторської діяльності, то нульова ставка, визначена абзацом "а" підпункту 195.1.3 пункту 195.1 статті 195 Кодексу, застосовується саме такими перевізниками чи іншими учасниками транспортно-експедиторської діяльності. При цьому необхідно враховувати вимоги пункту 189.4 статті 189 Кодексу, а саме: при отриманні коштів від замовника чи за датою оформлення документів, що підтверджують факт здійснення міжнародного перевезення для замовника, залежно від того, яка з цих подій відбулася раніше, у експедитора виникає податкове зобов'язання з ПДВ на суму перевезення за ставкою 0 відсотків, якщо перевізник є резидентом - платником ПДВ, та на суму наданих такому замовнику експедиторських послуг за ставкою 20 відсотків (якщо замовник послуг зареєстрований на території України як суб'єкт господарювання). У випадку, коли перевізник не є резидентом - платником ПДВ, податкові зобов'язання у експедитора на вартість послуг з перевезення не виникають. Перевізник - резидент (платник ПДВ) на дату виникнення податкових зобов'язань по міжнародному перевезенню виписує податкову накладну з нарахуванням податку на додану вартість за нульовою ставкою та надає її експедитору. Отриману податкову накладну від такого перевізника експедитор має право включити до реєстру отриманих податкових накладних.
Такий висновок суду узгоджується із позицією податкового органу, викладеною в розділі 2 Узагальнюючої податкової консультації щодо порядку оподаткування податком на додану вартість транспортно-експедиторської діяльності, затв. Наказом ДПС України від 06.07.2012р. №610.
Таким чином, податковий орган, за результатами перевірки, безпідставно збільшив податкове зобов'язання позивача, оподаткувавши за ставкою 20% послуги з міжнародного перевезення вантажу, що призвело до безпідставного донарахування податкових зобов'язань з податку на додану вартість на загальну суму 69677 грн. основного платежу та застосованих 17419 грн. штрафних (фінансових) санкцій.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України позивачу підлягає відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача по даній справі сума судового збору в сумі 1600 грн., сплачена платіжним дорученням від 24.04.2017р. №2910, оригінал якого міститься в матеріалах справи (а.с.3).
Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю Тринадцятий елемент до Головного управління ДФС у Сумській області про скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.
Скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Сумській області від 01.03.2017р. №0000541402.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Сумській області (м.Суми, вул. Іллінська,13,і.к. 39456414) на користь Товариство з обмеженою відповідальністю Тринадцятий елемент (м.Суми, вул. Сумсько-Київських Дивізій, 24,оф.22, і.к. 39549990) 1600грн. судового збору.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії повного тексту постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови складено та підписано 19.06.2017р.
Суддя С.М. Гелета
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2017 |
Оприлюднено | 23.06.2017 |
Номер документу | 67204504 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.М. Гелета
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні