ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 червня 2017 року Чернігів Справа № 825/824/17
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді - Кашпур О.В.,
за участі секретаря - Пушенко О.І.,
представників позивача - Домме О.В., Самофалової О.І.,
представника відповідача - Паншиної І.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ніжинміськбуд" до Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,
В С Т А Н О В И В:
Позивач 23.05.2017 звернувся з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області і просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення Головного Управління ДФС у Чернігівській області № 0000161200 від 12.04.2017; стягнути з Головного управління ДФС у Чернігівській області за рахунок державних асигнувань судові витрати в сумі 1600,00 грн.
Свої вимоги мотивує тим, що нарахування позивачу штрафних санкцій є протиправним, оскільки несвоєчасна реєстрація податкових накладних відбулася не з вини ТОВ Ніжинміськбуд . Позивач зазначає, що на виконання Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , відповідно до постанови Верховної Ради України від 12.05.2016 року Про перейменування деяких населених пунктів відбулася зміна населеного пункту з село Григоро-Іванівка на село Ніжинське . Крім того, відповідно до рішення сесії Григоро-Іванівської сільської ради від 06.11.2015 року змінилася назва вулиці з Колгоспна на Ніжинська . Отже відбулися зміни в адресі позивача, що повинно бути відображено в установчих документах. Позивач зазначає, що спеціальних термінів для внесення змін до відомостей про юридичну особу законодавством не встановлено та зміна назви населеного пункту та вулиці не впливає на дію договору про визнання електронних документів, укладеного між ТОВ Ніжинміськбуд та Ніжинською ОДПІ. Разом з тим договір був розірваний органами ДФС, що не дало змоги вчасно здійснити реєстрацію податкових накладних. Крім того, позивач наполягає на тому, що у відповідності до вимог ст. 76 ПК України камеральна перевірка проводиться лише з питань перевірки податкової звітності та не може стосуватися питань вчасності реєстрації податкових накладних. Отже, проведення такої перевірки відбулося безпідставно. Враховуючи наведені обставини, позивач вважає, що податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі.
Представник відповідача позовні вимоги не визнав, просив в їх задоволенні відмовити, пояснив, що протягом 2016 року діяли норми п. 201.10 ст. 201 ПКУ щодо граничних строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН: Реєстрація податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов'язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом. . Дані перевірки свідчать про порушення вимог п. 201 ст. 201 ПК України. Відповідальність передбачена п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України. Камеральна перевірка проведена відповідно до абз. 2 п. 76.3 ст. 76 ПКУ, тобто з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 ПКУ. Крім того, відповідно до ІС Архів електронної звітності вперше договір про визнання електронних документів з платником було укладено 18.05.2011р. Договір розірвано автоматично на рівні ДФС України 07.07.2016р. об 11-15 год. Причина розірвання договору - недійсний сертифікат директора, термін дії сертифікатів - до 10.06.2017р. Платником 07.07.2016р. об 11-15 год. подано новий договір про визнання електронних документів, який 07.07.2016р. об 17-21 год. підтверджений Ніжинською ОДПІ. Враховуючи наведене, відповідач вважає, що податкові повідомлення-рішення є законними та не підлягають скасуванню, а позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного:
Встановлено, що працівниками Головного управління ДФС у Чернігівській області, згідно пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, п. 41.1 ст. 41, ст.. 75 Податкового кодексу України року проведено камеральну перевірку з питань дотримання ТОВ Ніжинміськбуд строків реєстрації податкових накладних та розрахунків корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних за звітний період червень-липень 2016 року, вересень - жовтень 2016 року. За результатами перевірки складено акт №44/12-36715150 від 06.04.2017.
Перевіркою встановлено порушення вимог п.201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме:, податкова накладна:
№1 від 14.06.2016 року на суму ПДВ 6250.00 грн. зареєстрована 23.07.2016 року,
№2 від 14.06.2016 року на суму ПДВ 7000,00 грн. зареєстрована 25.07.2016 року,
№3 від 14.06.2016 року на суму ПДВ 20500,00 грн. зареєстрована 27.07.2016 року,
№4 від 15.06.2016 року на суму ПДВ 15000,00 грн. зареєстрована 27.07.2016 року,
№5 від 17.06.2016 року на суму ПДВ 8166,67 грн. зареєстрована 28.07.2016 року,
№6 від 24.06.2016 року на суму ПДВ 5000,00 грн. зареєстрована 28.07.2016 року,
№2 від 04.07.2016 року на суму ПДВ 14814,82 грн. зареєстрована 28.07.2016 року,
№3 від 07.07.2016 року на суму ПДВ 3000,00 грн. зареєстрована 29.07.2016 року,
№5 від 16.09.2016 року на суму ПДВ 12453,33 грн. зареєстрована 21.10.2016 року,
№9 від 16.09.2016 року на суму ПДВ 4208,33 грн. зареєстрована 24.10.2016 року,
№1 від 12.10.2016 року на суму ПДВ 12500,00 грн. зареєстрована 02.11.2016 року.
На підставі акту перевірки Головним управлінням ДФС у Чернігівській області складено податкове повідомлення рішення №0000161200 від 12.04.2017 року, яким ТОВ Ніжинміськбуд нараховано штрафні санкції:
за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків корегування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 30314,82 грн. у розмірі 10 % на суму 3031,48 грн.,
за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків корегування до податкових накладних від 16 до 31 календарних днів на суму ПДВ 78583,33 грн. у розмірі 20 % на суму 15716,67 грн.
Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами (п.п. 14.1.60 ст. 14 Податкового кодексу України).
Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України, в редакції станом на 2016 рік, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов'язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Згідно із п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов'язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів.
Аналіз наведених норм свідчить про те, що законодавством встановлено чіткі терміни реєстрації податкових накладних, що надаються продавцем товару покупцю, в Єдиному реєстрі податкових накладних та за порушення яких податковим законодавством передбачено нарахування штрафних санкцій.
Водночас, штрафна санкція (фінансова санкція, штраф) - плата у вигляді фіксованої суми та/або відсотків, що справляється з платника податків у зв'язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, а також штрафні санкції за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Тобто, визначальною умовою для застосування штрафних (фінансових) санкцій є вчинення порушення вимог податкового законодавства, що вчинено за наявності протиправних дій суб'єкта господарювання націлених на вчинення такого порушення.
Таким чином оцінка правомірності поведінки платників податків здійснюється на підставі норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з врахуванням наявності, такої обов'язкової умови як наявність вини у діях платника податку при вчиненні порушення. Відсутність такої вини унеможливлює можливість притягнення до відповідальності за податкові правопорушення.
Згідно пункту 1 розділу II Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженої Наказом Державної податкової адміністрації України №233 від 10.04.2008 платник податків здійснює формування та подання податкових документів в електронному вигляді відповідно до законодавства із застосуванням спеціалізованого програмного забезпечення формування податкових документів, засобу КЗІ, керуючись цією Інструкцією та договором.
Наказом Державної податкової адміністрації України №233 від 10.04.2008 також затверджено текст Примірного договору про визнання електронних документів (додаток І Інструкції).
Судом встановлено, що між ТОВ Ніжинміськбуд та Ніжинською об'єднаною ДПІ був укладений договір про визнання електронних документів №1 від 11.06.2014.
Відповідно до п.3 розділу 6 вказаного договору, договір діє до закінчення строку чинності посилених сертифікатів відкритих ключів. Якщо платник податків подає до органу ДПС нові посилені сертифікати ЕЦП, цей договір вважається пролонгованим до закінчення терміну чинності нових посилених сертифікатів ключів.
Термін дії сертифіката директора ТОВ Ніжинміськбуд до 10.06.2017, про що зазначає Головне управління ДФС у Чернігівській області.
Відповідно до п.4 розділу 6 Договору №1 від 11.06.2014 орган ДПС має право розірвати договір в односторонньому порядку у випадку не надання платником податків нового посиленого сертифіката відкритого ключа замість скасованих або в разі зміни Платником місця реєстрації.
Судом встановлено, що договір №1 від 11.06.2014 було розірвано автоматично на рівні ДФС України 07.07.2016 об 11-15 год. Причина розірвання договору - недійсний сертифікат директора.
Платником 07.07.2016р. об 11-15 год. подано новий договір про визнання електронних документів, який 07.07.2016р. об 17-21 год. підтверджений Ніжинською ОДПІ. Таким чином, ТОВ Ніжинміськбуд завчасно звернулися до представництва Акредитованого центру сертифікації ключів Україна з метою отримання посилених сертифікатів відкритих ключів посадової особи позивача.
Разом з тим, судом встановлено, що на виконання Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , відповідно до постанови Верховної Ради України від 12.05.2016 року Про перейменування деяких населених пунктів відбулася зміна населеного пункту з село Григоро-Іванівка на село Ніжинське . Крім того, відповідно до рішення сесії Григоро-Іванівської сільської ради від 06.11.2015 року змінилася назва вулиці з Колгоспна на Ніжинська .
Отже, в відомостях про місцезнаходження юридичної особи ТОВ Ніжинсміськбуд відбулися зміни.
Міністерством юстиції України було надано роз'яснення від 12.05.2016 року № 16606/10776-0-33-16/8 та зазначено, що Законом України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки не визначено певного терміну для внесення змін шодо місцезнаходження юридичної особи, місця проживання фізичної особи у зв'язку зі зміною назви (перейменування) скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об'єктів топоніміки населених пунктів.
Міністерство юстиції України зазначило, що суб'єкти господарювання можуть вносити зміни щодо назви вулиці у загальному порядку при внесенні змін до своїх установчих документів, пов'язаних зі зміною складу своїх учасників (засновників, власників), структури управління тощо.
Враховуючи наведені обставини, суд не вбачає в діях ТОВ Ніжинміськбуд наміру вчинити податкове правопорушення, а саме невчасно зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі, оскільки державою, на виконання вимог Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки змінено відомості про юридичну особу - ТОВ Ніжинміськбуд , а саме до відомостей про місцезнаходження цієї особи, що стало підставою для розірвання знову ж таки державою в особі Ніжинської ОДПІ договору, згідно з яким платник податків реєстрував податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, обов'язок щодо реєстрації яких знову ж таки покладений на платника державою. Крім того, в судовому засіданні встановлено, що ТОВ Ніжинміськбуд вчинялися дії щодо добросовісного виконання свого обов'язку, а саме позивач завчасно звернувся до представництва Акредитованого центру сертифікації ключів Україна з метою отримання посилених сертифікатів відкритих ключів посадової особи.
Таким чином, суд вважає, що до позивача не може бути застосовано заходи відповідальності за порушення, яке вчинено ним за відсутності такої складової, як вини та наміру вчинити таке порушення, а отже застосування до ТОВ Ніжинміськбуд штрафних санкцій за п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України суперечить нормам чинного законодавства та податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС у Чернігівській області від № 0002261400 від 11.07.2016 є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
На думку суду позивачем доведено ті обставини, на яких ґрунтуються вимоги про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, а відповідачем не доказана правомірність своїх дій, а тому позовні вимоги про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від № 0002261400 від 11.07.2016 підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Позов задовольнити в повному осбязі.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області № 0000161200 від 12.04.2017.
Присудити здійснені Товариством з обмеженою відповідальністю "Ніжинміськбуд" (код ЄДРПОУ 36715150) судові витрати в розмірі 1600 (одна тисяча шістсот) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області (14000, м. Чернігів, вул. Реміснича, 11 код ЄДРПОУ 39392183).
Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167,186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Суддя О.В. Кашпур
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2017 |
Оприлюднено | 21.06.2017 |
Номер документу | 67241172 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Кашпур О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні