КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 826/3734/17 Головуючий у 1-й інстанції: Аблов Є. В. Суддя-доповідач: Кузьменко В. В.
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 червня 2017 року м. Київ
Колегія Київського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - судді Кузьменка В. В.,
суддів Василенка Я.М., Степанюка А. Г.,
за участю секретаря Видмеденко О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Києві справу за адміністративним позовом Обслуговуючого кооперативу Єнісейська Садиба-1 до виконавчого органу Київської міської ради (КМДА), Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) за участю третіх осіб - головного державного інспектора інспекційного відділу №1 управління контролю за будівництвом Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) Гончарук Ю.М., головного спеціаліста відділу аналізу благоустрою управління контролю за благоустроєм Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) Байбакова О.С., ГБК ЛИБІДЬ-2 про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування припису, наказу, постанови, зобов'язання вчинити дії, за апеляційними скаргами ГБК ЛИБІДЬ-2 та Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.04.2017 та ухвалу Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.04.2017-
В С Т А Н О В И Л А:
Позивач звернувся до суду з позовом про визнання протиправними дії Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо складання Акту перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 03 березня 2017 року;
Просив визнати протиправними дії Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо складання Протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 06 березня 2017 року; визнати протиправним та скасувати Припис Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт від 03 березня 2017 року; визнати протиправним та скасувати Наказ Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про анулювання декларацій від 17 листопада 2016 року № 21 та зобов'язати Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) подати для внесення Державною архітектурно-будівельною інспекцією України до реєстру документів, що дають право виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, інформацію про наступні зареєстровані Декларації: декларацію про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2016 № КВ 083161341673, декларацію про готовність об'єкта до експлуатації від 30.09.2016 № КВ 143162742071, декларацію про готовність об'єкта до експлуатації від 30.09.2016 № КВ 143162742122; визнати протиправною та скасувати постанову №16/17/073-2144 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Ухвалою Окружного адміністративного суд м. Києві від 26.04.2017 року задоволено клопотання про забезпечення адміністративного позову у справі.
Постановою Окружного адміністративного суд м. Києві від 26.04.2017 року в задоволено позов частково.
Не погоджуючись з вказаними судовими рішеннями, ГБК ЛИБІДЬ-2 та Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) подали апеляційні скарги та просять скасувати спірну ухвалу суду та постанову, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення питання.
Під час апеляційного розгляду справи представники апелянтів підтримали апеляційні скарги, просили їх задовольнити. Представник позивача просив залишити рішення суду першої інстанції без змін. Представник виконавчого органу КМР (КМДА) просив скасувати рішення суду першої інстанції.
Заслухавши суддю-доповідача, учасників процесу, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги на ухвалу Окружного адміністративного суд м. Києві від 26.04.2017 року щодо забезпеченні позову, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги задоволенню не підлягають з таких підстав.
Згідно ст. 199 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на ухвалу суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а ухвалу суду - без змін.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач просив суд зупинити дію наступних актів:
- припису Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт від 03 берези 2017 року;
- наказу Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міські державної адміністрації) про анулювання декларацій від 17 листопада 2016 року №21;
- постанови Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міські державної адміністрації) від 15.03.2017 року №16/17/073-2144 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності до розгляду даної справи по суті та набрання рішенням по справі законної сили.
При цьому вказує, що оскаржувані рішення, на його думку, винесені із грубим порушенням норм чинного законодавства, безпосередньо зачіпають законні права та інтереси позивача та блокують його законну господарську діяльність з будівництва, наслідком чого є завдання позивачу значних збитків.
Відповідно до ч. 1 ст. 117 КАС України суд за клопотанням позивача або з власної ініціативи може постановити ухвалу про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову, якщо існує очевидна небезпека заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі, або захист цих прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат, а також якщо очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень.
У вирішенні питання про забезпечення позову суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням такого: розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв'язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; імовірності утруднення виконання або невиконання рішення суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв'язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.
Крім того, вирішуючи питання про забезпечення позову, суд має брати до уваги інтереси не тільки позивача, а й інших осіб, права яких можуть бути порушені у зв'язку із застосуванням відповідних заходів. Також суд має враховувати співрозмірність вимог заяви про забезпечення позову заявленим позовним вимогам та обставинам справи.
Як вбачається зі змісту клопотання про вжиття заходів забезпечення позову, існування заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача підтверджена виникненням збитків через невиконання умов договорів, укладених між позивачем та підрядними організаціями.
Оскаржуваний припис може бути підставою для притягнення ОК Єнісейська садиба-1 , як замовника будівництва, до відповідальності у вигляді штрафу.
Також, Наказ Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю від 17.11.2016 року №21 "Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт" унеможливлює виконання будівельних робіт на об'єкті будівництва та може бути підставою для притягнення позивача, як замовника будівництва, до відповідальності у вигляді штрафу повторно.
Оскаржувані рішення блокують господарську діяльність ОК Єнісейська садиба-1 та завдають матеріальні збитки через не виконання умов договорів, укладених позивачем з відповідними організаціями, у зв'язку із анулюванням відповідної дозвільної документації, що свідчить про очевидну небезпеку заподіяння шкоди правам та інтересам позивача, оскільки існує ймовірність безпідставного зупинення будівництва та накладення штрафу.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення заяви позивача про вжиття заходів забезпечення позову, а забезпечення позову у спосіб про який просить позивач відповідає меті застосування ст. 117 КАС України.
Доводи, наведені апелянтами в апеляційній скарзі, викладеного не спростовують, а тому колегією суддів відхиляються.
З урахуванням вищевикладеного та приписів ст. 159 КАС України, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення про забезпечення позову ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права та підстав для його скасування не вбачається.
Не погоджуючись з постановою Окружного адміністративного суд м. Києві від 26.04.2017 року, ГБК ЛИБІДЬ-2 та Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) подали апеляційні скарги, просять скасувати спірну постанову, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права.
Заслухавши суддю-доповідача, учасників процесу, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції всебічно, повно та об'єктивно розглянув справу, правильно встановив обставини, наданим доказам дав вірну правову оцінку і дійшов обґрунтованого висновку про наявність правових підстав для часткового задоволення позовних вимог.
Згідно зі ст.ст. 198 ч. 1 п. 1, 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З матеріалів справи вбачається, що 17.11.2016 року Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) видано наказ №21 Про скасування реєстрації декларацій про початок виконання будівельних робіт та про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності , яким:
- скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт Будівництво житлових будинків з вбудованими нежитловими приміщеннями за адресою: м. Київ, Голосіївський район, вул. Академіка Писаржевського, 8 №КВ 083161541673 від 02.06.2016. Замовник будівництва - Обслуговуючий кооператив Єнісейська садиба-1 ;
- скасовано реєстрацію декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності Будівництво житлових будинків з вбудованими нежитловими приміщеннями по вул. Академіка Писаржевського, 8 в Голосіївському районі м. Києва (1 черга - будинок №1 №КВ 143162742071 від 30.09.2016. Замовник будівництва - Обслуговуючий кооператив Єнісейська садиба-1 ;
- скасовано реєстрацію декларації про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності Будівництво житлових будинків з вбудованими нежитловими приміщеннями по вул. Академіка Писаржевського, 8 в Голосіївському районі м. Києва (2 черга - будинок №2, секція №1) №КВ 143162742122 від 30.09.2016. Замовник будівництва - Обслуговуючий кооператив Єнісейська садиба-1 .
В подальшому, 03.03.2017 року посадовими особами Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у присутності довіреної особи ОК Єнісейська садиба-1 , на підставі звернення прокуратури м. Києва від 27.01.2017 року №19-р-17, гр. ОСОБА_5 та інших від 08.02.2017 року №ОП/КО-3884, ГО Стоп свавіллю від 17.02.2017 року №27, проведена позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил ОК Єнісейська Садиба-1 , об'єкт будівництва - будівництво житлових будинків з вбудованими нежитловими приміщеннями на вул. Академіка Писаржевського, 8 у Голосіївському районі м. Києва, за результатами якої складено відповідний акт.
Перевіркою встановлено, що за адресою: вул. А. Писаржевського, 8 у Голосіївському районі м. Києва встановлено продовження виконання будівельних робіт без документа, який би надавав право на виконання будівельних робіт, що є порушенням ч.1 ст. 34 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності . Відповідно до зареєстрованих декларацій про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2016 року №КВ 083161541673, про готовність об'єкта до експлуатації від 30.09.2016 року №КВ 143162742071, про готовність об'єкта до експлуатації від 30.09.2016 року № КВ 143162742122. Категорія складності об'єкта будівництва - ІІІ. За виявлення недостовірних даних, наведених замовником будівництва ОК Єнісейська садиба-1 у вище зазначених деклараціях Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) наказом від 17.11.2016 року №21 скасував реєстрацію цих декларацій.
Даний акт перевірки підписаний представником позивача із зауваженнями, в яких зазначено, що наказ №21 від 17.11.2016 року ОК Єнісейська садиба-1 не надано, запит на участь не отримували, водночас підстав для скасування реєстрації декларацій не вбачається.
03.03.2017 року Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) видав припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема, будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт, яким зупинено виконання будівельних робіт з 04.03.2017 року та зобов'язано усунути виявлені порушення до 03.04.2017 року.
Крім того, 06.03.2017 року відповідачем2 складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, яким призначено розгляд справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності на 15.03.2017 року.
За результатами розгляду матеріалів справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності Департаментом з питань державного архітектурно- будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 15.03.2017 року прийнято постанову №16/17/073-2144 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Представники апелянтів посилаються на те, що дії Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) а також протокол, припис та наказ, прийняті посадовими особами Департаменту виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
У відповідності до ст.34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", замовник має право виконувати будівельні роботи після реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об'єктів будівництва, що належать до I - III категорій складності, або видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об'єктів будівництва, що належать до IV і V категорій складності.
Право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням або зареєстрованою декларацією про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об'єктах, що належать до I - III категорій складності, підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт.
У відповідності до ст. 41 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року № 553 затверджений Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, який визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил та ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної з будівництвом об'єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності (далі - Порядок).
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється, в тому числі за дотриманням: вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, державних стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об'єктів містобудування, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції; інших вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, правилами та проектною документацією, щодо створення об'єкта будівництва.
Відповідно до п. 5 Порядку державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Підставою для проведення позапланової перевірки є, зокрема, необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні та декларації про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні та декларації про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об'єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів.
У відповідності до вимог п. 2 ч. 1 ст. 34 Закону Про регулювання містобудівної діяльності , замовник має право виконувати будівельні роботи після реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об'єктів будівництва, що належать до I - III категорій складності.
Відповідно до ч. 1, 7, 8 ст. 36 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням або зареєстрованою декларацією про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об'єктах, що належать до I - III категорій складності, підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт.
Реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт проводить орган державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом п'яти робочих днів з дня надходження декларації.
Форма декларації про початок виконання будівельних робіт, порядок її подання та реєстрації, форма повідомлення про зміну даних у зареєстрованій декларації визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Згідно п. 9 Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 р. №466, замовник (його уповноважена особа) заповнює і подає особисто або надсилає рекомендованим листом з описом вкладення чи через електронну систему здійснення декларативних процедур у будівництві до Інспекції два примірники декларації за формою згідно з додатком 2.
Інспекція протягом п'яти робочих днів з дня надходження до неї декларації перевіряє повноту даних, зазначених у декларації, та вносить їх до єдиного реєстру.
Згідно ч. 4 вказаної статті, Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю повертають декларацію про початок виконання будівельних робіт замовникові, якщо декларація подана чи оформлена з порушенням установлених вимог, з обґрунтуванням причини у строк, передбачений для її реєстрації.
Замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації про початок виконання будівельних робіт, та виконання будівельних робіт без зареєстрованої декларації (ч.8 ст. 36 Закону №3038-VІ).
Водночас, згідно з ч. 2 ст. 39-1 Закону №3038-VІ у разі виявлення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такого повідомлення або декларації підлягає скасуванню інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування повідомлення або декларації замовник письмово повідомляється протягом трьох робочих днів з дня скасування.
Відповідно до п. 22 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №466 від 13.04.2011 року, у разі виявлення органом державного архітектурно-будівельного контролю недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такої декларації підлягає скасуванню органом державного архітектурно-будівельного контролю.
Оскаржуваний наказ №21 від 17.11.2016 року виданий відповідно до ч. 2 ст. 39-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою КМУ від 13.04.2011 року №466 та Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженого постановою КМУ від 13.04.2011 року №461, на підставі листа Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) від 15.11.2016 року №057021-21360.
Вказаним листом від 15.11.2016 року Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) повідомив відповідача2 про те, що рішенням Київської міської ради від 14.07.2016 року №715/715 земельну ділянку площею 1,2642 га (кадастровий номер 8000000000:82:415:0093) передано ТОВ Строй Альянс Груп в оренду на 15 років для експлуатації та обслуговування існуючих будівель і споруд з озелененням території загального користування на вул. Академіка Писаржевського, 8 у Голосіївському районі м. Києва (договір оренди земельної ділянки від 12.10.2016 року №3795).
На думку апелянтів, вказаний об'єкт нерухомості є самочинним будівництвом, оскільки об'єкт нерухомості будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети.
Відповідно до ч. 1 ст. 379 ЦК України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
Відповідно до п. 4 постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ №6 від 30.03.2012 року Про практику застосування судами статті 376 Цивільного кодексу України (про правовий режим самочинного будівництва) , будівництвом об'єкта нерухомості на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, вважається спорудження таких об'єктів на земельній ділянці, що не віднесена до земель житлової й громадської забудови, зокрема, наданій для ведення городництва, сінокосіння, випасання худоби тощо, цільове призначення або вид використання якої не змінено в установленому законом порядку.
Під наданням земельної ділянки слід розуміти рішення компетентного органу влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність або надання у користування, або передачу права користування земельною ділянкою на підставі цивільно-правових договорів із фізичною чи юридичною особою.
Згідно копії договору оренди земельної ділянки від 21.08.2015 року, укладеного між Київською міською радою та ТОВ Строй Альянс Груп , на підставі рішення Київської міської ради від 14.07.2016 року №715/715 передано в оренду земельну ділянку, визначену цим договором. Земельна ділянка, яка є об'єктом оренди, належить до земель комунальної власності територіальної громади міста Києва на підставі Земельного кодексу України.
Відповідно до п.2.1. вказаного договору об'єктом оренди відповідно до цього договору є земельна ділянка з наступними характеристиками: місце розташування - вул. Академіка Писаржевського, 8 у Голосіївському районі м. Києва; розмір - 1,2642 га, цільове призначення якої для експлуатації та обслуговування існуючих будівель і споруд з озелененням території загального користування, кадастровий номер - 8000000000:82:415:0093.
Згідно п. 3 даного договору передбачено, що договір укладено на 15 років.
Тобто, в декларації про початок виконання будівельних робіт та деклараціях про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності позивачем, як замовником, вказано достовірні відомості стосовно договору оренди №1034 від 21.08.2015 року, укладеного між ТОВ Строй Альянс Груп (як генеральним підрядником) та Київською міською радою.
Вказане свідчить, що оскаржуваний наказ №21 від 17.11.2016 року Про скасування реєстрації декларацій про початок виконання будівельних робіт та про готовність до експлуатації об'єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності прийнятий безпідставно.
Відповідно до п.п. 3,4 Порядку ведення єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 24.06.2011 № 92, ведення, адміністрування, функціонування і супроводження програмного забезпечення реєстру, збереження та захист бази даних реєстру, забезпечення доступу до нього органів державного архітектурно-будівельного контролю здійснює Державна архітектурно-будівельна інспекція України.
Таким чином, судом першої інстанції вірно зроблено висновок про зобов'язання внести Державною архітектурно-будівельною інспекцією України до реєстру документів, що дають право виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, інформацію про наступні зареєстровані Декларації: декларацію про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2016 № КВ 083161341673, декларацію про готовність об'єкта до експлуатації від 30.09.2016 № КВ 143162742071, декларацію про готовність об'єкта до експлуатації від 30.09.2016 № КВ 143162742122.
Згідно п. 11 Порядку посадові особи інспекцій під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю мають право, зокрема, складати протоколи про вчинення правопорушень та акти перевірок, і накладати штрафи у межах повноважень, передбачених законом, видавати обов'язкові для виконання приписи щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.
Оскаржувані припис та постанова прийняті відповідачем у зв'язку з тим, що замовником будівництва ОК Єнісейська садиба-1 здійснюється будівництво житлових будинків з вбудованими нежитловими приміщеннями на вул. Академіка Писаржевського, 8 у Голосіївському районі м. Києва без документа, який би надавав право на виконання будівельних робіт, що є порушенням ч. 1 ст. 34 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .
Однак, як встановлено, відповідачем протиправно видано наказ №21 від 17.11.2016 року, на підставі якого скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2016 № КВ 083161341673, декларації про готовність об'єкта до експлуатації від 30.09.2016 № КВ 143162742071, декларації про готовність об'єкта до експлуатації від 30.09.2016 № КВ 143162742122, що дає підстави для скасування припису та постанов.
Позапланова перевірка позивача здійснювалась на підставі наказу Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва №142 від 02.03.2017 року, прийнятого на підставі звернень прокуратури міста Києва від 27.01.2017 року №19-р-17, гр. ОСОБА_5 та інших від 08.02.2017 року №ОП/КО-3884, громадської організації Стоп свавіллю від 17.02.2017 року №27, та направлення для проведення позапланової перевірки №б/н від 03.03.2017 року.
Дії щодо складання акта перевірки від 03.03.2017 та протоколу від 06.03.2017 є законодавчо визначеним обов'язком посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю за результатами державного архітектурно-будівельного контролю, відтак, судом першої інстанції вірно зроблено висновок щодо відмови в задоволенні вимоги про визнання протиправними дій щодо складання акта перевірки та протоколу від 06.03.2017.
Оцінивши належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, судова колегія вважає, що відсутні підстави для скасування ухвали та постанови суду першої інстанції.
Керуючись ст.ст. 8, 160, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, п. 2, 3, 4, 5, 6, 9 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України Про судове рішення в адміністративній справі від 20.05.2013 року № 7 колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А :
Апеляційні скарги ГБК ЛИБІДЬ-2 та Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.04.2017 та ухвалу Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.04.2017 у справі за адміністративним позовом Обслуговуючого кооперативу Єнісейська Садиба-1 до виконавчого органу Київської міської ради (КМДА), Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) за участю третіх осіб - головного державного інспектора інспекційного відділу №1 управління контролю за будівництвом Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) Гончарук Ю.М., головного спеціаліста відділу аналізу благоустрою управління контролю за благоустроєм Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) Байбакова О.С., ГБК ЛИБІДЬ-2 про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування припису, наказу, постанови, зобов'язання вчинити дії - залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.04.2017 - залишити без змін.
Ухвалу Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.04.2017 - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання в повному обсязі, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя: В. В. Кузьменко
Судді: Я. М. Василенко
А. Г. Степанюк
Повний текст ухвали виготовлено 20.06.2017
Головуючий суддя Кузьменко В. В.
Судді: Василенко Я.М.
Степанюк А.Г.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.06.2017 |
Оприлюднено | 21.06.2017 |
Номер документу | 67243153 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Кузьменко В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні