Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 червня 2017 р. № 820/4772/16
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Мельникова Р.В.,
за участю секретаря судового засідання - Вождаєвої М.О.,
представника позивача - Захарова О.С.,
представника третьої особи ТОВ "Золочівська аграрна компанія" - Говтвяниці М.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Петрівське" до Відділу державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області, державного реєстратора Харківського районного управління юстиції Харківської області Радіонова Олександра Сергійовича, державного реєстратора Харківського районного управління юстиції Харківської області Боклага Сергія Сергійовича, треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Відділ Держгеокадастру у Золочівському районі Харківської області, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, товариство з обмеженою відповідальністю "Золочівська аграрна компанія" про скасування записів державних реєстраторів,
В С Т А Н О В И В :
Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Петрівське" звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просить суд:
- скасувати запис державного реєстратора Харківського районного управління юстиції Харківської області Радіонова Олександра Сергійовича про інше речове право № НОМЕР_8 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо державної реєстрації права оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_1, за товариством з обмеженою відповідальністю "Золочівська аграрна компанія";
- скасувати запис державного реєстратора Харківського районного управління юстиції Харківської області Радіонова Олександра Сергійовича про інше речове право № НОМЕР_7 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо державної реєстрації права оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_2, за товариством з обмеженою відповідальністю "Золочівська аграрна компанія";
- скасувати запис державного реєстратора Харківського районного управління юстиції Харківської області Боклага Сергія Сергійовича про інше речове право № НОМЕР_9 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо державної реєстрації права оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_3, за товариством з обмеженою відповідальністю "Золочівська аграрна компанія";
- скасувати запис державного реєстратора Харківського районного управління юстиції Харківської області Боклага Сергія Сергійовича про інше речове право № НОМЕР_10 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо державної реєстрації права оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_4, за товариством з обмеженою відповідальністю "Золочівська аграрна компанія";
- скасувати запис державного реєстратора Харківського районного управління юстиції Харківської області Боклага Сергія Сергійовича про інше речове право № НОМЕР_11 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо державної реєстрації права оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_5, за товариством з обмеженою відповідальністю "Золочівська аграрна компанія";
- скасувати запис державного реєстратора Харківського районного управління юстиції Харківської області Боклага Сергія Сергійовича про інше речове право № НОМЕР_12 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо державної реєстрації права оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_6, за товариством з обмеженою відповідальністю "Золочівська аграрна компанія".
В обґрунтування позову позивачем зазначено, що в порушення Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", відповідачем незаконно вчинено оскаржувані реєстраційні дії щодо реєстрації права оренди за договорами оренди укладеними товариством з обмеженою відповідальністю "Золочівська аграрна компанія" всупереч наявності зареєстрованих у встановленому законом порядку договорів оренди укладених позивачем. При цьому позивачем наголошено, що укладені Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Петрівське" з власниками земельних ділянок договори оренди станом на час звернення до суду укладені та не розірвані.
Представник третьої особи товариства з обмеженою відповідальністю "Золочівська аграрна компанія" у наданих до суду письмових запереченнях проти заявленого позову заперечував та зазначив, що посилання позивача в адміністративному позові на існування укладених та чинних договорів оренди земельних ділянок спростовано наданими до суду копіями реєстраційних справ, які містять копії угод про дострокове розірвання договорів оренди земельних ділянок за взаємною згодою сторін. Отже, оскаржувані позивачем записи є правомірними, а позовні вимоги позивача є такими, що не підлягають задоволенню.
Представник позивача в судове засідання прибув, позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити позов.
Представник відповідача Відділу державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області в судове засідання не прибув, про дату, час та місце слухання справи повідомлений належним чином, що підтверджено наявними в матеріалах справи доказами.
Відповідачі державний реєстратор Харківського районного управління юстиції Харківської області Радіонов Олександр Сергійович та державний реєстратор Харківського районного управління юстиції Харківської області Боклаг Сергій Сергійович в судове засідання не прибули, про дату, час та місце слухання справи повідомлені належним чином, що підтверджено наявними в матеріалах справи доказами.
Представник третьої особи, товариства з обмеженою відповідальністю "Золочівська аграрна компанія", в судове засідання прибув, проти заявленого позову заперечував з підстав викладених у письмових запереченнях.
Представник третьої особи Відділу Держгеокадастру у Золочівському районі Харківської області в судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином.
Треті особи ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 в судове засідання не прибули, про дату, час та місце слухання справи повідомлені належним чином.
Суд, заслухавши пояснення представника позивача та третьої особи, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, встановив наступне.
Так, судом встановлено, що 04.05.2007 року між ОСОБА_6 та СТОВ Петрівське укладено договір оренди землі площею 5,4323 га. Відповідно до пункту 8 договір укладено строком на 15 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (т.2 а.с. 63-68).
Вказаний договір зареєстрований 18.01.2008 року за №040869500064 у Харківській регіональній філії Центру Державного земельного кадастру.
Матеріали справи містять копію акту визначення меж земельної ділянки гр. ОСОБА_6 ділянки НОМЕР_14 кадастровий номер НОМЕР_13 (т. 2 а.с. 66).
Також за наявними в матеріалах справи доказами встановлено, що 04.05.2007 року між ОСОБА_7 та СТОВ Петрівське укладено договір оренди землі площею 4,9393 га. Відповідно до пункту 8 договір укладено строком на 15 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (т.2 а.с. 199-203).
Вказаний договір зареєстрований 18.01.2008 року за №040869500007 у Харківській регіональній філії Центру Державного земельного кадастру.
Матеріали справи містять копію акту визначення меж земельної ділянки гр. ОСОБА_7 ділянки НОМЕР_16 кадастровий номер НОМЕР_15 (т. 2 а.с.202).
За наявними в матеріалах справи доказами встановлено, що 04.05.2007 року між ОСОБА_10 та СТОВ Петрівське укладено договір оренди землі площею 4, 94 га. Відповідно до пункту 8 договір укладено строком на 15 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (т.2 а.с. 119-122).
Вказаний договір зареєстрований 18.01.2008 року за №040869500041 у Харківській регіональній філії Центру Державного земельного кадастру.
Матеріали справи містять копію акту визначення меж земельної ділянки гр. ОСОБА_10 ділянки НОМЕР_17 кадастровий номер НОМЕР_18 (т. 2 зв. бік а.с.121).
Також за наявними в матеріалах справи доказами встановлено, що 04.05.2007 року між ОСОБА_9 та СТОВ Петрівське укладено договір оренди землі площею 5, 3193 га. Відповідно до пункту 8 договір укладено строком на 15 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (т.2 а.с. 15-19).
Вказаний договір зареєстрований 16.01.2012 року за №632268451000140 у відділі Держкомзему у Золочівському районі Харківської області.
Матеріали справи містять копію акту визначення меж земельної ділянки гр. ОСОБА_9 ділянки НОМЕР_19 кадастровий номер НОМЕР_20 (т. 2 зв. бік а.с.18).
З матеріалів справи вбачається, що 04.05.2007 року між ОСОБА_8 та СТОВ Петрівське укладено договір оренди землі площею 2,8759 га. Відповідно до пункту 8 договір укладено строком на 15 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Вказаний договір зареєстрований 10.02.2009 року за №040969500009 у Харківській регіональній філії ДП "Центр Державного земельного кадастру при Держкомземі України".
З матеріалів справи вбачається, що позивачем за вказаним договором орендовано земельну ділянку за кадастровим НОМЕР_21.
Також з матеріалів справи вбачається, що 05.05.2007 року між ОСОБА_8 та СТОВ Петрівське укладено договір оренди землі площею 2,6393 га кадастровий НОМЕР_22, строком на 15 років. Вказаний договір зареєстрований 10.02.2009 року за №040869500001.
Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 509 Цивільного кодексу України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Згідно зі ст. 11 Цивільного кодексу України, підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Статтею 526 Цивільного кодексу України передбачено, що зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Як вбачається із пункту 8 укладених правочинів, строк дії вищевказаних договорів оренди - 15 років. Для продовження строку дії договору, орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку його дії повідомити письмово орендодавця.
Крім того, пунктом 21 вищевказаних договорів визначено, що після припинення дії договору орендар зобов'язаний повернути земельну ділянку у стані не гіршому порівняно з тим, у якому він отримав її в оренду.
Порядок зміни умов договору і припинення його дії визначений пунктами 36-40 договорів.
Відтак, пунктом 37 договорів визначено, що дія договору припиняється у разі: закінчення строку на який його укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; ліквідації юридичної особи - орендаря. Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
Також пунктом 38 договорів передбачено, що дія договору припиняється шляхом його розірвання за взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов'язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також інших підстав, визначених законом.
З матеріалів справи вбачається, що СТОВ Петрівське та ОСОБА_6 підписано угоду про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки від 03.04.2014 року; СТОВ Петрівське та ОСОБА_8 підписано угоду про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки від 03.04.2014 року щодо земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_3; СТОВ Петрівське та ОСОБА_8 підписано угоду про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки від 03.04.2014 року щодо земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_4); СТОВ Петрівське та ОСОБА_9 підписано угоду про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки від 03.04.2014 року; СТОВ Петрівське та ОСОБА_7 підписано угоду про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки від 03.04.2014 року; СТОВ Петрівське та ОСОБА_10 підписано угоду про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки від 03.04.2014 року.
При цьому позивачем із ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 підписано акти прийому-передачі земельних ділянок в натурі на місцевості. вказані акти датовані 03.04.2014 року.
Представником позивача під час судового розгляду справи було надано пояснення та зазначено, що про існування та підписання вказаних угод про розірвання договорів оренди з власниками земельних ділянок підприємству відомо не було, у зв'язку з чим останнє звернулось до правоохоронних органів із заявою. Однак суд зазначає, що до суду не надано доказів визнання вказаних угод про розірвання договорів оренди недійсними.
З наявних в матеріалах справи доказів, а саме Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об'єктів нерухомого майна від 25.05.2016 року вбачається, що державним реєстратором Харківського районного управління юстиції Радіоновим О.С. 27.10.2015 року здійснено запис про інше речове право №11861495, яким зареєстровано право оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_1 (орендодавець ОСОБА_6) за ТОВ Золочівська аграрна компанія .
Відповідно до Інформаційної довідки від 31.08.2016 року державним реєстратором Харківського районного управління юстиції Радіоновим О.С. 21.01.2016 року здійснено запис про інше речове право №13028546, яким зареєстровано право оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_2 (орендодавець ОСОБА_7.) за ТОВ Золочівська аграрна компанія .
Згідно з Інформаційною довідкою від 17.06.2016 року державним реєстратором Харківського районного управління юстиції Боклаг С.С. 27.10.2015 року здійснено запис про інше речове право №11863409, яким зареєстровано право оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_3 (орендодавець ОСОБА_8), за ТОВ Золочівська аграрна компанія .
З матеріалів справи вбачається, що відповідно до Інформаційної довідки від 17.06.2016 року державним реєстратором Харківського районного управління юстиції Боклаг С.С. 30.10.2015 року здійснено запис про інше речове право №11870180, яким зареєстровано право оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_4 (орендодавець ОСОБА_8), за ТОВ Золочівська аграрна компанія .
Відповідно до Інформаційної довідки від 31.08.2016 року державним реєстратором Харківського районного управління юстиції Боклаг С.С. 03.12.2015 року здійснено запис про інше речове право №12421092, яким зареєстровано право оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_5 (орендодавець ОСОБА_9), за ТОВ Золочівська аграрна компанія .
Згідно з Інформаційною довідкою від 31.08.2016 року державним реєстратором Харківського районного управління юстиції Боклаг С.С. 03.12.2015 року здійснено запис про інше речове право №12773219, яким зареєстровано право оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_6 (орендодавець ОСОБА_10), за ТОВ Золочівська аграрна компанія .
З матеріалів справи вбачається, що товариством з обмеженою відповідальністю Золочівська аграрна компанія укладено договори оренди земельної ділянки, а саме:
- 15.04.2015 договір оренди землі загальною площею 5,31936 га кадастровий номер НОМЕР_5 з ОСОБА_9;
- 21.04.2015 договір оренди землі загальною площею 5,4323 га кадастровий номер НОМЕР_1 з ОСОБА_6;
- 26.10.2015 договір оренди землі загальною площею 4,9400 га кадастровий номер НОМЕР_6 з ОСОБА_10;
- 16.01.2015 договір оренди землі загальною площею 49393 га кадастровий номер НОМЕР_2 з ОСОБА_11;
- 11.12.2014 договір оренди землі загальною площею 2,6393 га кадастровий номер НОМЕР_3 з ОСОБА_8;
- 11.12.2014 договір оренди землі №96 загальною площею 2,8759 га кадастровий номер НОМЕР_4 з ОСОБА_8.
Судом встановлено, що у зв'язку із укладенням зазначених договорів, ТОВ "Золочівська аграрна компанія" звернулось із заявами про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на вищевказані земельні ділянки до Харківського районного управління юстиції.
З матеріалів справи вбачається, що за результатами розгляду поданих ТОВ "Золочівська аграрна компанія" заяв та документів державним реєстратором Харківського районного управління юстиції Харківської області Радіоновим Олександром Сергійовичем прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень:
- 25782926 від 02.11.2015 року щодо реєстрації права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1, орендодавець ОСОБА_6,
- 27964576 від 27.01.2016 року щодо реєстрації права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_2, орендодавець Воскобійник А.П.,
а також державним реєстратором Харківського районного управління юстиції Харківської області Боклаг Сергієм Сергійовичем:
- 25786020 від 02.11.2015 року щодо реєстрації права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_3, орендодавець ОСОБА_8,
- 25799965 від 03.11.2015 року щодо реєстрації права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_4, орендодавець ОСОБА_8,
- 27546107 від 26.12.2015 року щодо реєстрації права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_6, орендодавець ОСОБА_10,
- 26863308 від 08.12.2015 року щодо реєстрації права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_5, орендодавець ОСОБА_9
Як встановлено судовим розглядом, вказані рішення відповідачів про державну реєстрацію прав та їх обтяжень слугували підставою для внесення відповідачами записів про інше речове право до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо державної реєстрації права оренди земельної ділянки, що оскаржуються позивачем в даній справі.
Суд зазначає, що при проведенні державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державний реєстратор керується Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" №1952-ІV від 01.07.2004 року (далі - Закон України №1952-ІV), Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 р. № 868 (який діяв на момент виникнення спірних правовідносин).
Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом (ч.4 ст.182 Цивільного кодексу України).
Відносини, пов'язані з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулює Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до положень ст.2 Закону України №1952-ІV (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
У статті 3 Закону України №1952-ІV (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) вказано, що Держава гарантує достовірність зареєстрованих прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Пунктом 2 ч.1 ст.4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що обов'язковій державній реєстрації підлягає, зокрема, право оренди земельної ділянки.
В силу ч.1 ст.5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди (їх окремі частини), квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Частиною 7 ст.16 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що державна реєстрація прав проводиться за заявою власника, іншого правонабувача, сторони правочину, за яким виникло право, уповноваженої ними особи або державного кадастрового реєстратора у випадках, передбачених цим Законом.
Відповідно до ч.1 ст.19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав проводиться, зокрема, на підставі договорів, укладених у порядку, встановленому законом (п.1); інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою (п.6).
Порядок дій державного реєстратора після надходження заяви про державну реєстрацію прав встановлений ст.9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". Так, відповідно до ч. 2 цієї статті державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями(п.1); приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав (п.2); під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про право набувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки (п.8-1); здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими законами України (п.9).
Відповідно до ст.15 Закону України №1952-ІV ( в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин), державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: 1) формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) прийняття документів, що подаються разом із заявою про державну реєстрацію прав, виготовлення їх електронних копій шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та розміщення їх у Державному реєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв про державну реєстрацію прав, що надійшли на розгляд; 4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації; 6) відкриття (закриття) розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до Державного реєстру прав відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав; 7) формування інформації з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником; 8) видача документів за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.
Згідно з частиною четвертою статті 15 Закону України №1952-ІV ( в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин), державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Частиною 1 ст. 26 Закону України №1952-ІV ( в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Суд зазначає, що процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначає Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 р. N 868 (який діяв на момент виникнення спірних правовідносин).
У відповідності до п. 8 Порядку для проведення державної реєстрації прав заявник подає органові державної реєстрації прав, нотаріусові заяву, форму та вимоги до заповнення якої встановлює Мін'юст.
Згідно з п. 36 Порядку №868 для проведення державної реєстрації речових прав необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення таких прав на нерухоме майно, та інші документи, визначені цим Порядком.
Відповідно до п. 13 Порядку №868, заявник подає разом із заявою органові державної реєстрації прав, нотаріусові, особі, зазначеній у пункті 1 цього Порядку, необхідні для державної реєстрації прав документи, визначені цим Порядком, їх копії, документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав, та документ про сплату адміністративного збору.
Окрім того, приписами ч. 1 ст. 27 Закону України №1952-ІV (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) визначені підстави для державної реєстрації прав та їх обтяжень.
Так, державна реєстрація прав проводиться на підставі: 1) договорів, укладених у порядку, встановленому законом, та актів прийому-передачі активів та/або зобов'язань неплатоспроможного банку приймаючому або перехідному банку, крім випадків, визначених законом; 2) свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону; 3) свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді; 4) державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом; 5) рішень судів, що набрали законної сили; 6) інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.
Порядок дій державного реєстратора після надходження заяви про державну реєстрацію прав встановлений ст.9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". Так, відповідно до ч. 2 цієї статті державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями(п.1); приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав (п.2); під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про право набувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки (п.8-1); здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими законами України (п.9).
Згідно з роз'ясненнями Державної реєстраційної служби України № 2951/05-15-13 від 06.08.2013 "Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними набувачами" з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію.
До того ж, реєстрація договору оренди землі з новим орендарем можлива лише після реєстрації угод про розірвання договорів оренди землі з попереднім орендарем.
З матеріалів справи вбачається, що державними реєстраторами під час проведення державної реєстрації також перевірено актуальний стан реєстрації спірних договорів, про що свідчать наявні в матеріалах реєстраційних справ відомості про запит інформації по договорах укладених до 01.01.2013 року.
Враховуючи, що договори оренди укладені між СТОВ "Петрівське" та власниками земельних ділянок ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 розірвано, державними реєстраторами проведено державну реєстрації договорів оренди землі укладених товариством з обмеженою відповідальністю "Золочівська аграрна компанія".
Так, судом встановлено, що державним реєстратором Харківського районного управління юстиції Харківської області Радіоновим Олександром Сергійовичем за розглядом заяв товариства з обмеженою відповідальністю "Золочівська аграрна компанія" проведено державну реєстрації договорів оренди землі укладених з наступними особами:
- ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 5,4323 га, кадастровий номер НОМЕР_1;
- ОСОБА_7 на земельну ділянку площею 4,9393 га, кадастровий номер НОМЕР_2;
а також державним реєстратором Харківського районного управління юстиції Харківської області Боклаг Сергієм Сергійовичем за розглядом заяв товариства з обмеженою відповідальністю "Золочівська аграрна компанія" проведено державну реєстрації договорів оренди землі укладених з наступними особами:
- ОСОБА_8 на земельну ділянку площею 2,6393 га, кадастровий номер НОМЕР_3;
- ОСОБА_8 на земельну ділянку площею 2,8759 га, кадастровий номер НОМЕР_4;
- ОСОБА_9 на земельну ділянку площею 5,3193 га, кадастровий номер НОМЕР_5;
- ОСОБА_10 на земельну ділянку площею 4,94 га, кадастровий номер НОМЕР_6.
Частинами першою, другою статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Таким чином, суд приходить до висновку, що державний реєстратор Харківського районного управління юстиції Харківської області Радіонов Олександр Сергійович та державний реєстратор Харківського районного управління юстиції Харківської області Боклаг Сергій Сергійович діяли у спосіб та у межах чинного законодавства України.
Згідно із ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування покладається на суб'єкта владних повноважень, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
З врахуванням вищевикладеного, повно і всебічно з'ясувавши обставини, які мають значення для правильного вирішення справи, оцінюючи наявні в справі докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні на предмет належності, допустимості та достовірності кожного доказу окремо, а також достатності та взаємного зв'язку доказів у їх сукупності, як того вимагає процесуальне законодавство, проаналізувавши норми матеріального права, які належить застосувати до спірних правовідносини, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.
Розподіл судових витрат здійснити в порядку ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись ст.ст. 159-163, 167, 186, 254 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
У задоволенні адміністративного позову Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Петрівське" до Відділу державної реєстрації Харківської районної державної адміністрації Харківської області, державного реєстратора Харківського районного управління юстиції Харківської області Радіонова Олександра Сергійовича, державного реєстратора Харківського районного управління юстиції Харківської області Боклага Сергія Сергійовича, треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Відділ Держгеокадастру у Золочівському районі Харківської області, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, товариство з обмеженою відповідальністю "Золочівська аграрна компанія" про скасування записів державних реєстраторів - відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Повний текст постанови виготовлено 20 червня 2017 року.
Суддя Р.В. Мельников
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2017 |
Оприлюднено | 23.06.2017 |
Номер документу | 67280753 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Мельников Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні