Постанова
від 20.06.2017 по справі 822/1172/17
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 822/1172/17

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 червня 2017 року 11:20м. Хмельницький Хмельницький окружний адміністративний суд

в складі:головуючого-суддіШевчука О.П. при секретаріБачку А.М. за участі:представників позивача та третьої особи розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ГЕРРОМ ІНВЕСТ-ЯРМОЛИНЦІ", третя особа на стороні позивача - Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, до державного реєстратора комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації" Бодяк Оксани Володимирівни, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - товариства з обмеженою відповідальністю "Аграрна інвестиційна компанія-Ярмолинці" про визнання протиправними та скасування рішень, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "ГЕРРОМ ІНВЕСТ-ЯРМОЛИНЦІ", третя особа на стороні позивача - Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області звернулось до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до державного реєстратора комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації" Бодяк Оксани Володимирівни, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - товариства з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "Аграрна інвестиційна компанія-Ярмолинці", в якому просить визнати протиправними та скасувати рішення державного реєстратора комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації" Бодяк Оксани Володимирівни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень:

- індексний номер 31744056 від 06 жовтня 2016 року, яким зареєстровано договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1, укладений між ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія-Ярмолинці" та ОСОБА_4;

- індексний номер 31739957 від 06 жовтня 2016 року, яким зареєстровано договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_2, укладений між ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія-Ярмолинці" та ОСОБА_5;

- індексний номер 33839447 від 13 лютого 2017 року, яким зареєстровано договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_3, укладений між ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія-Ярмолинці" та ОСОБА_6;

- індексний номер 32498505 від 23 листопада 2016 року, яким зареєстровано договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_4, укладений між ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія-Ярмолинці" та ОСОБА_7;

- індексний номер 32497178 від 23 листопада 2016 року, яким зареєстровано договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_5, укладений між ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія-Ярмолинці" та ОСОБА_7;

- індексний номер 31062892 від 23 серпня 2016 року, яким зареєстровано договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_6, укладений між ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія-Ярмолинці" та ОСОБА_8;

- індексний номер 31743072 від 06 жовтня 2016 року, яким зареєстровано договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_7, укладений між ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія-Ярмолинці" та ОСОБА_9;

- індексний номер 32496025 від 23 листопада 2016 року, яким зареєстровано договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_8, укладений між ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія-Ярмолинці" та ОСОБА_10;

- індексний номер 31756318 від 06 жовтня 2016 року, яким зареєстровано договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_9, укладений між ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія-Ярмолинці" та ОСОБА_11;

- індексний номер 33839516 від 13 лютого 2017 року, яким зареєстровано договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_10, укладений між ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія-Ярмолинці" та ОСОБА_12;

- індексний номер 31756116 від 06 жовтня 2016 року, яким зареєстровано договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_11, укладений між ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія-Ярмолинці" та ОСОБА_13

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що протягом 2007 - 2010 років між ТОВ "ГЕРРОМ ІНВЕСТ-ЯРМОЛИНЦІ" та зазначеними вище громадянами укладено договори оренди земельних ділянок з кадастровими номерами: НОМЕР_1, НОМЕР_2, НОМЕР_3, НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_6, НОМЕР_7, НОМЕР_8, НОМЕР_9, НОМЕР_10, НОМЕР_11 строком на 10 років. Договори зареєстровані в Ярмолинецькому відділі Хмельницької регіональної філії ДП центру ДЗК. Проте, згідно інформації Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у серпні 2016 - лютому 2017 року, державним реєстратором комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації" Бодяк Оксани Володимирівни прийняті рішення про державну реєстрацію прав оренди цих же земельних ділянок, укладених між зазначеними вище громадянами та ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія-Ярмолинці". Вказує на те, що рішення державного реєстратора про державну реєстрацію іншого речового права - права оренди земельної ділянки, прийняті з порушенням чинного законодавства України, оскільки ним при вчиненні реєстрації не перевірено, чи були зареєстровані права на земельні ділянки за іншими особами, в зв'язку з чим відповідачем допущено порушення, за якого одні і ті ж земельні ділянки передано в оренду різним орендарям. А тому просить задоволити позовні вимоги в повному обсязі.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив суд позов задовольнити з підстав, що зазначені в позовній заяві.

Представник третьої особи на стороні позивача - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в судовому засіданні при вирішенні спору поклався на думку суду.

Відповідач в судове засідання по справі не з'явився, про причини неявки суду не повідомив, хоча належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи.

Відповідачем 25.05.2017 суду подане клопотання про розгляд справи без його участі. Проти позову заперечує та просить відмовити в задоволенні позовних вимог.

Представник ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія-Ярмолинці", яке належним чином повідомлене про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання по справі уповноваженого представника не направило.

Враховуючи думку представників позивача та третьої особи на стороні позивача, суд вважає за можливе розглянути справу у відсутності відповідача та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія-Ярмолинці", оскільки їх явка не визнавалася судом обов'язковою.

Заслухавши пояснення учасників судового процесу, дослідивши письмові докази, які знаходяться в матеріалах справи, оцінивши їх в сукупності, надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступних висновків.

Суд встановив, що протягом 2007-2012 років позивачем укладено, та проведено у встановленому законом порядку державну реєстрацію договорів оренди, а також додаткових угод до наступних договорів:

- договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_1), укладений між ТОВ "ГЕРРОМ ІНВЕСТ-ЯРМОЛИНЦІ" та ОСОБА_4, зареєстрований в Ярмолинецькому відділі Хмельницької регіональної філії ДП центру ДЗК 23 грудня 2010 року, реєстраційний номер 041076500187; додаткова угода до договору від 01 жовтня 2012 року, зареєстрована у Відділі Держкомзему Ярмолинецького району 11 листопада 2012 року, реєстраційний номер 682580004004512;

- договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_2), укладений 29 жовтня 2007 року між ТОВ "ГЕРРОМ ІНВЕСТ-ЯРМОЛИНЦІ" та ОСОБА_5, зареєстрований в Ярмолинецькому відділі Хмельницької регіональної філії ДП центру ДЗК 29 жовтня 2007 року, реєстраційний номер 040776500237;

- договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_3), укладений 20 квітня 2007 року між ТОВ "ГЕРРОМ ІНВЕСТ-ЯРМОЛИНЦІ" та ОСОБА_6, зареєстрований в Ярмолинецькому відділі Хмельницької регіональної філії ДП центру ДЗК 20 квітня 2007 року, реєстраційний номер 040776500135; додаткова угода до договору від 01 жовтня 2012 року, зареєстрована у Відділі Держкомзему Ярмолинецького району 23 листопада 2012 року, реєстраційний номер 682580004005297;

- договір оренди земельної ділянки (кадастрові номери НОМЕР_4, НОМЕР_5), укладений 21 грудня 2012 року між ТОВ "ГЕРРОМ ІНВЕСТ-ЯРМОЛИНЦІ" та ОСОБА_7, зареєстрований в Ярмолинецькому відділі Держкомзему Ярмолинецького району 21 грудня 2012 року, реєстраційний номер 682580004006351;

- договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_6), укладений 23 грудня 2010 року між ТОВ "ГЕРРОМ ІНВЕСТ-ЯРМОЛИНЦІ" та ОСОБА_8, зареєстрований в Ярмолинецькому відділі Хмельницької регіональної філії ДП центру ДЗК 23 грудня 2010 року, реєстраційний номер 041076500172;

- договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_7), укладений між ТОВ "ГЕРРОМ ІНВЕСТ-ЯРМОЛИНЦІ" та ОСОБА_9, зареєстрований в Ярмолинецькому відділі Хмельницької регіональної філії ДП центру ДЗК 20 квітня 2007 року, реєстраційний номер 040776500060;

- договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_8), укладений 22 грудня 2010 року між ТОВ "ГЕРРОМ ІНВЕСТ-ЯРМОЛИНЦІ" та ОСОБА_10, зареєстрований в Ярмолинецькому районному відділі Хмельницької регіональної філії ДП центру ДЗК 23 грудня 2010 року, реєстраційний номер 041076500220;

- договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_9), укладений між ТОВ "ГЕРРОМ ІНВЕСТ-ЯРМОЛИНЦІ" та ОСОБА_11, зареєстрований в Ярмолинецькому районному відділі Хмельницької регіональної філії ДП центру ДЗК 23 грудня 2010 року, реєстраційний номер 041076500166; додаткова угода до договору від 01 жовтня 2012 року, зареєстрована у Відділі Держкомзему Ярмолинецького району 11 листопада 2012 року, реєстраційний номер 682580004004512;

- договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_10), укладений 29 жовтня 2007 року між ТОВ "ГЕРРОМ ІНВЕСТ-ЯРМОЛИНЦІ" та ОСОБА_12, зареєстрований в Ярмолинецькому районному відділі Хмельницької регіональної філії ДП центру ДЗК 29 жовтня 2007 року, реєстраційний номер 040776500246;

- договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_11), укладений 22 грудня 2010 року між ТОВ "ГЕРРОМ ІНВЕСТ-ЯРМОЛИНЦІ" та ОСОБА_13, зареєстрований в Ярмолинецькому районному відділі Хмельницької регіональної філії ДП центру ДЗК 23 грудня 2010 року, реєстраційний номер 041076500208.

Вищевказані договори оренди землі є чинними на даний час, не визнані в судовому порядку недійсними.

Згідно інформації Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, права оренди щодо вказаних вище земельних ділянок також зареєстровані, і за ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці", на підставі рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за індексними номерами: індексний номер 31744056 від 06 жовтня 2016 року, індексний номер 31739957 від 06 жовтня 2016 року, індексний номер 33839447 від 13 лютого 2017 року, індексний номер 32498505 від 23 листопада 2016 року, індексний номер 32497178 від 23 листопада 2016 року, індексний номер 31062892 від 23 серпня 2016 року, індексний номер 31743072 від 06 жовтня 2016 року, індексний номер 32496025 від 23 листопада 2016 року, індексний номер 31756318 від 06 жовтня 2016 року, індексний номер 33839516 від 13 лютого 2017 року, індексний номер 31756116 від 06 жовтня 2016 року.

Вважаючи зазначені дії відповідача неправомірними та такими, що порушують права ТОВ "ГЕРРОМ ІНВЕСТ-ЯРМОЛИНЦІ", останнє звернулось з позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає та враховує наступне.

Відповідно до ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулює Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-IV (далі - Закон №1952-IV). Згідно з Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 26.11.2015 №834-VIII, Закон №1952-IV викладено в новій редакції.

Статтею 15 Закону №1952-IV (в редакції чинній до 01.01.2016 року) визначено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

У ст.18 Закону №1952-IV (редакція від 01.01.2016 року) порядок державної реєстрації прав та їх обтяжень викладений наступним чином:

1) формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;

2) прийняття документів, що подаються разом із заявою про державну реєстрацію прав, виготовлення їх електронних копій шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та розміщення їх у Державному реєстрі прав;

3) встановлення черговості розгляду заяв про державну реєстрацію прав, що надійшли на розгляд;

4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;

5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації;

6) відкриття (закриття) розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до Державного реєстру прав відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав;

7) формування інформації з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником;

8) видача документів за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.

У редакції Закону №1952-IV від 02.11.2016 року, у ст.18, порядок державної реєстрації прав та їх обтяжень викладений наступним чином:

1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;

2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;

3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;

4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;

5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);

6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав;

7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;

8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Водночас, згадані редакції Закону №1952-IV містять положення про те, що державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, а також перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації та приймає відповідні рішення.

Статтею 24 Закону №1952-IV визначений вичерпний перелік підстав для прийняття державним реєстратором рішення про відмову в державній реєстрації прав. При цьому, рішення про відмову повинно містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття.

Відмова в державній реєстрації прав з підстав, зазначених у ч.1 вказаної статті, не застосовується у разі: наявності помилки в Державному земельному кадастрі, що виникла після перенесення інформації про земельні ділянки з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру (розташування в межах земельної ділянки частини іншої земельної ділянки, невідповідність меж земельної ділянки, зазначених у Державному реєстрі земель, її дійсним межам); невідповідності площі земельної ділянки, зазначеної в Державному реєстрі земель, її дійсній площі у результаті зміни методів підрахунку (округлення); невідповідності відомостей про земельну ділянку в Державному земельному кадастрі відомостям, що містяться в документі, який посвідчує речове право на неї, якщо така невідповідність виникла внаслідок внесення змін або виправлення помилки у відомостях Державного земельного кадастру про земельну ділянку після оформлення документа, що є підставою для виникнення відповідного речового права на земельну ділянку. Чинна редакція закону також містить положення про те, що у такому разі пріоритет мають відомості Державного земельного кадастру.

За ч.1 ст.15 Закону України "Про Державний земельний кадастр", до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування; опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив'язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об'єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку.

Згідно з ч.2 ст.15 Закону України "Про Державний земельний кадастр", відомості про земельну ділянку містять інформацію про її власників (користувачів), зазначену в частині другій статті 30 цього Закону, зареєстровані речові права відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до ст.38 Закону України "Про Державний земельний кадастр", відомості з Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі витягів з Державного земельного кадастру про об'єкт Державного земельного кадастру; довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території), за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру.

Тобто, витяг з ДЗК - є один із видів інформації, що містить вичерпний перелік відомостей про земельну ділянку, її власника (користувача), розміри, тощо, що внесені до Поземельної книги. Отримання витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку є обов'язковим при вчиненні правочинів щодо земельної ділянки (крім складення заповітів), тобто усі відомості про земельну ділянку містяться в витягу з ДЗК (п.2 ст.38 Закону України "Про державний земельний кадастр").

Отримавши заяви про реєстрацію права оренди за ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці" спірних земельних ділянок, відповідач подав запити №21 від 12 грудня 2016 року, №130 від 27 вересня 2016 року, №108 від 23 серпня 2016 року, №80 від 21 липня 2016 року, №119 від 06 вересня 2016 року до відділу Держгеокадастру в Ярмолинецькому районі про наявність або відсутність зареєстрованих договорів оренди.

У відповідях відділу Держгеокадастру у Ярмолинецькому районі Хмельницької області зазначено, що станом на 01.01.2013 року відсутні відомості щодо реєстрації договорів оренди земельних ділянок з кадастровими номерами: НОМЕР_10, НОМЕР_3, НОМЕР_8, НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_1, НОМЕР_7, НОМЕР_9, НОМЕР_2, НОМЕР_6, НОМЕР_11.

При цьому, фактично єдиною підставою позову позивача є протиправність реєстрації права оренди земельної ділянки, після того як таке ж право зареєстроване за ним.

Частиною 1 ст.244-2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі по тексту - КАС України) визначено, що висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права. Суд має право відступити від правової позиції, викладеної у висновках Верховного Суду України, з одночасним наведенням відповідних мотивів.

Верховний суд України в постанові від 29 вересня 2015 року у справі №21-760а15 зазначив, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.

Згідно з роз'ясненням Державної реєстраційної служби України, викладеним у листі №2951/05-15-13 від 06.08.2013 "Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними набувачами", з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013 року, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).

Доказів звернення із запитами до виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю) відповідачем не надано.

Суд також звертає увагу сторін на те, що під час розгляду документів, державний реєстратор також здійснює пошуки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна для отримання інформації щодо вже зареєстрованих речових прав.

Таким чином, державним реєстратором не вчинено всіх дій, спрямованих на недопущення подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними набувачами.

Згідно до ст.6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах та відповідно до законів України.

Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За таких обставин суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення не відповідають вимогам ч.3 ст.2 КАС України та прийняті без урахування усіх обставин, що мали значення для їх прийняття, а, відтак, є протиправними.

Разом з тим, під час розгляду даної справи суд враховує положення ст.8 КАС України, згідно якої суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Нормами ч.1 ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" від 23.02.2006 року №3477-IV визначено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

На державні органи покладено обов'язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (рішення Європейського суду з прав людини у справах "Lelas v. Croatia", "Toscuta and Others v. Romania").

Принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість (рішення Європейського суду з прав людини у справі "Moskal v. Poland"). Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, inter alia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов'язків (рішення Європейського суду з прав людини у справі "Lelas v. Croatia"). Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (рішення Європейського суду з прав людини у справах "Pincova and Pine v. the Czech Republic", "Gashi v. Croatia", "Trgo v. Croatia").

Відповідач зареєстрував ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія-Ярмолинці" орендарем земельних ділянок з кадастровими номерами: НОМЕР_10, НОМЕР_3, НОМЕР_8, НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_1, НОМЕР_7, НОМЕР_9, НОМЕР_2, НОМЕР_6, НОМЕР_11, чим порушив встановлені внутрішні процедури. Наслідком зазначеної помилки стало порушення прав позивача як орендаря зазначених земельних ділянок.

Відповідно до вимог ч.1 ст.11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а ч.1 ст.71 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст.71 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що реєстрація договорів оренди земельних ділянок, укладених між ТОВ "Аграрна інвестиційна компанія - Ярмолинці" та фізичними особами здійснена відповідачем помилково, за наявності вже зареєстрованого права оренди іншої особи, всупереч вимог чинного законодавства України, а отже адміністративний позов ТОВ "ГЕРРОМ ІНВЕСТ-ЯРМОЛИНЦІ" необхідно задовольнити в повному обсязі.

Суд враховує, що згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов'язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов'язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Крім того, відповідно до ч.1 ст.94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі.

Згідно платіжного доручення №1460 від 20 квітня 2017 року, при поданні позовної заяви позивачем сплачено судовий збір в розмірі 17600,00 грн., які підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації".

Керуючись ст.ст.11, 71, 86, 94, 158-163, 167,186, 254 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "ГЕРРОМ ІНВЕСТ-ЯРМОЛИНЦІ" задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення державного реєстратора комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації" Бодяк Оксани Володимирівни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: індексний номер 31744056 від 06 жовтня 2016 року, індексний номер 31739957 від 06 жовтня 2016 року, індексний номер 33839447 від 13 лютого 2017 року, індексний номер 32498505 від 23 листопада 2016 року, індексний номер 32497178 від 23 листопада 2016 року, індексний номер 31062892 від 23 серпня 2016 року, індексний номер 31743072 від 06 жовтня 2016 року, індексний номер 32496025 від 23 листопада 2016 року, індексний номер 31756318 від 06 жовтня 2016 року, індексний номер 33839516 від 13 лютого 2017 року, індексний номер 31756116 від 06 жовтня 2016 року.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Герром Інвест-Ярмолинці", ідентифікаційний код 34515768, судовий збір в сумі 17600 (сімнадцять тисяч шістсот ) грн. 00 коп., за рахунок бюджетних асигнувань комунального підприємства "Городоцьке бюро технічної інвентаризації".

Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.

Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.

Повний текст постанови виготовлено 21 червня 2017 року , 16:30.

Суддя /підпис/О.П. Шевчук "Згідно з оригіналом" Суддя О.П. Шевчук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.06.2017
Оприлюднено26.06.2017
Номер документу67280935
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/1172/17

Постанова від 20.06.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

Ухвала від 25.04.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні