Постанова
від 20.06.2017 по справі 916/1959/13
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" червня 2017 р.Справа № 916/1959/13 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Ярош А.І.

Суддів: Лисенко В.А., Гладишевої Т.Я.,

секретар судового засідання Маленкова О.П.,

за участю представників сторін:

Представники сторін не з'явились в судове засідання,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 підприємства Маккенлі

на рішення господарського суду Одеської області від 25 квітня 2017 року

у справі №916/1959/13

за позовом Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області

до відповідача ОСОБА_1 підприємства Маккенлі

третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:

Товариства з обмеженою відповідальністю Рів'єра 2

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,

ВСТАНОВИВ:

Фонтанська сільська рада Комінтернівського району Одеської області звернулась до господарського суду Одеської області з позовною заявою до ОСОБА_1 підприємства "МАККЕНЛІ", в якій просила суд внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 24.10.2007р., зареєстрованого в Комінтернівському районному відділі Одеської регіональної філії ДЗК за №040752400064 від 23.11.2007р, в частині визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та збільшення розміру орендної плати за земельну ділянку, виклавши пункт 4 та 7 договору в новій редакції.

Згідно заяви від 20.02.2017р. про зміну підстав позову, позивач просив суд внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 24.10.2007 року, укладеного між Фонтанською сільською радою Лиманського (Комінтернівського) району Одеської області та Дочірнім підприємством "МАККЕНЛІ", зареєстрованого у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №040752400064 від 23.11.2007 року та у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 07.07.2014р. за №6554248, 29.05.2014р. за №5902632, виклавши пункти 4 та 7 договору в новій редакції, а саме:

„ Пункт 4: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2016 року становить 59381546 (п'ятдесят дев'ять мільйонів триста вісімдесят одна тисяча п'ятсот сорок шість) грн. 51 коп. на період будівництва, 142515050 (сто сорок два мільйони п'ятсот п'ятнадцять тисяч п'ятдесят) грн. після завершення будівництва.»

„Пункт 7: Річна орендна плата за земельну ділянку становить 3% від її нормативної грошової оцінки та складає 1781446 (один мільйон сімсот вісімдесят одна тисяча чотириста сорок шість) грн. 40 коп. на рік на період будівництва, 4275451 (чотири мільйони двісті сімдесят п'ять тисяч чотириста п'ятдесят одна) грн. 51 коп. після завершення будівництва та підлягає індексації згідно з чинним законодавством.» .

Позовні вимоги Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області у справі №916/1959/13 ґрунтувались на рішенні Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 24.04.2013р. №501-VI „Про затвердження ставки орендної плати на земельні ділянки відповідно до додаткових угод до договорів оренди згідно нормативної грошової оцінки» .

Тобто, фактично, позивач просив суд переглянути умови договору оренди земельної ділянки від 24.10.2007р. в частині розміру орендної плати, ґрунтуючись на рішенні Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 24.04.2013р. №501-VI.

Рішенням господарського суду Одеської області від 25 квітня 2017 року у справі №916/1959/13 (колегія суддів у складі головуючого Д'яченко Т.Г., суддів Малярчук І.А., Смелянець Г.Є.) позовні вимоги задоволено повністю.

Внесено зміни до договору оренди земельної ділянки від 24.10.2007 року, укладеного між Фонтанською сільською радою Лиманського (Комінтернівського) району Одеської області та Дочірнім підприємством "МАККЕНЛІ", зареєстрованого у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №040752400064 від 23.11.2007 року та у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 07.07.2014 року за №6554248, 29.05.2014 року за №5902632, виклавши пункти 4 та 7 договору в новій редакції, а саме:

„ Пункт 4: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2016 року становить 59381546 (п'ятдесят дев'ять мільйонів триста вісімдесят одна тисяча п'ятсот сорок шість) грн. 51 коп. на період будівництва, 142515050 (сто сорок два мільйони п'ятсот п'ятнадцять тисяч п'ятдесят) грн. після завершення будівництва.»

„Пункт 7: Річна орендна плата за земельну ділянку становить 3% від її нормативної грошової оцінки та складає 1781446 (один мільйон сімсот вісімдесят одна тисяча чотириста сорок шість) грн. 40 коп. на рік на період будівництва, 4275451 (чотири мільйони двісті сімдесят п'ять тисяч чотириста п'ятдесят одна) грн. 51 коп. після завершення будівництва та підлягає індексації згідно з чинним законодавством.» .

Стягнуто з ОСОБА_1 підприємства "МАККЕНЛІ" на користь Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області витрати по сплаті судового збору у розмірі 1147 грн.

Приймаючи рішення, суд першої інстанції дійшов висновків про те, що позивачем було здійснено розрахунок орендної плати з урахуванням положень ст.ст. 288, 289 Податкового кодексу України, відповідно до якої плата за землю визначається залежно від грошової оцінки земель, а також враховано те, що можливість перегляду розміру орендної плати передбачена положеннями діючого Договору оренди та нормами діючого законодавства.

За таких обставин, суд першої інстанції визнав позовні вимоги Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області правомірними.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, Дочірнє підприємство Маккенлі звернулось до Одеського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить оскаржуване рішення скасувати та в задоволенні позовних вимог відмовити.

Обґрунтовуючи апеляційну скаргу, апелянт зазначає, що судом першої інстанції не з'ясовано статусу відповідача на момент розгляду справи, які виключають можливість задоволення позову. Апелянт вказує, що наразі господарським судом Одеської області розглядається справа №916/1813/16 про визнання недійсним договору суборенди земельної ділянки. Остаточного рішення ще не прийнято.

В процесі розгляду справи ДП Маккенлі дізналось, що суборендар ТОВ Рів'єра 2 уклало договір суборенди з ОК Об'єднання бійців АТО Захисник . Таким чином, скаржник не займає земельну ділянку, зазначену в договорі від 27.10.2007 року, оскільки зазначена земельна ділянка рейдерськи захоплена.

Більш того, ухвалою Господарського суду Одеської області від 12.07.2016 року по справі №916/1704/16 порушено провадження у справі про банкрутство, розпорядником майна ДП Маккенлі призначено арбітражного керуючого ОСОБА_2

Зазначені обставини унеможливили вирішити питання про підписання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 27.10.2007 року.

По суті спору скаржник вважає що законодавча зміна граничного розміру орендної плати є підставою для перегляду розміру орендної плати встановленого договором. 17.03.2014 року між Фонтанською сільрадою та ДП Маккенлі було укладено додаткову угоду до договору оренди від 24.10.2007 року, відповідно до якої було викладено п.7 основного договору в новій редакції, стосовно розміру річної орендної плати.

На сьогоднішній день Фонтанська сільська рада знов ініціює внесення змін до договору оренди, проте не зазначає що відбулась законодавча зміна граничного розміру орендної плати, адже лише зазначена обставина може слугувати підставою для перегляду розміру орендної плати за земельну ділянку.

На думку апелянта, позивач не обґрунтував, що не підписання додаткової угоди до договору призводить до порушень вимог Податкового кодексу України, не конкретизує в чому полягає таке порушення та не зазначає які зміни відбулись в законодавстві, що обумовлюють підписання додаткової угоди.

20.06.2017 року до суду надійшло клопотання ДП Маккенлі про зупинення апеляційного провадження по даній справі до розгляду пов'язаної з нею справи №916/1704/16 про банкрутство ДП Маккенлі , що розглядається господарським судом Одеської області.

Клопотання обґрунтоване тим, що ГПК України та ЗУ Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом не містять приписів про заборону на прийняття судом позовної заяви до боржника, щодо якого вже порушено справу про банкрутство, а також на вирішення спору за цим позовом по суті.

Тому суди мають у встановленому ГПК України порядку приймати позовні заяви до особи, щодо якої порушена справа про банкрутство, і вирішувати спір за цією вимогою по суті за правилами позовного провадження до опублікування в офіційному друкованому органі оголошення про порушення справи про банкрутство. Публікація була зроблена 13.07.2016 року. Після публікації оголошення господарський суд на підставі п.1 ст.79 ГПК України зупиняє позовне провадження та роз'яснює позивачу зміст частини 2 ст.14 Закону, зазначивши про це в ухвалі або протоколі судового засідання.

Судова колегія відхиляє зазначене клопотання ДП Маккенлі про зупинення провадження у справі, виходячи з наступного.

Як вбачається з Єдиного державного реєстру судових рішень, 12.07.2016 року ухвалою Господарського суду Одеської області порушено провадження у справі №916/1704/16 про банкрутство ОСОБА_1 підприємства Маккенлі".

Ухвалою суду від 14.03.2017 року припинено процедуру розпорядження майном ОСОБА_1 підприємства Маккенлі" та введено процедуру санації ОСОБА_1 підприємства Маккенлі" строком на шість місяців.

Відповідно до положень статті 41 ГПК України, господарські суди вирішують господарські спори у порядку позовного провадження, передбаченому цим Кодексом. Господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку провадження, передбаченому цим Кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Частиною дев'ятою статті 16 ГПК України (виключна підсудність справ) передбачено, що справи у майнових спорах, передбачених пунктом 7 частини першої статті 12 цього Кодексу, розглядаються господарським судом, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство.

Відповідно до ст.17 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", у разі якщо до боржника, щодо якого порушена справа про банкрутство, пред'явлений позов, який ґрунтується на грошових зобов'язаннях боржника, що виникли до порушення провадження у справі про банкрутство, суди мають у встановленому процесуальним законом порядку приймати такі позовні заяви і вирішувати спір за цією вимогою по суті за правилами позовного провадження до офіційного оприлюднення оголошення про порушення справи про банкрутство. Про офіційне оприлюднення оголошення про порушення справи про банкрутство розпорядник майна повідомляє суд, який розглядає позовні вимоги конкурсних кредиторів до боржника. Цей суд (суди) після офіційного оприлюднення відповідного оголошення має зупинити позовне провадження та роз'яснити позивачу зміст частини четвертої статті 23 цього Закону, зазначивши про це в ухвалі або в протоколі судового засідання. Якщо позивач не звернувся у тридцятиденний строк з дня офіційного оприлюднення оголошення про порушення справи про банкрутство із заявою про визнання його грошових вимог до боржника у справі про банкрутство, суд, який розглядає позовну заяву, після закінчення тридцятиденного строку з моменту офіційного оприлюднення поновлює позовне провадження та відмовляє у задоволенні позову. У разі звернення позивача із заявою про визнання його грошових вимог до боржника у справі про банкрутство після винесення ухвали господарського суду за результатами розгляду цих вимог позовне провадження підлягає припиненню на підставі п.2) ст. 80 ГПК України. Якщо у порушенні провадження у справі про банкрутство відмовлено або провадження у справі про банкрутство припинено, позовне провадження підлягає поновленню і позов розглядається по суті. Положення частин першої - четвертої цієї статті не застосовуються до позовів за вимогами кредиторів, на які не поширюється дія мораторію на задоволення вимог кредиторів.

Вказана стаття Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" регулює порядок розгляду позовних вимог конкурсних кредиторів до боржника щодо якого порушена справа про банкрутство до офіційного оприлюднення оголошення про таке порушення. Підставою застосування п.2) ст.80 ГПК України, законодавцем визначено звернення позивача із заявою про визнання його грошових вимог до боржника у справі про банкрутство та прийняття ухвали господарського суду за результатами розгляду цих вимог.

Оскільки предметом даного спору є внесення змін до договору оренди, що є немайновою вимогою, судова колегія не вбачає підстав для зупинення провадження у даній справі до вирішення справи про банкрутство боржника.

Представники сторін у судове засідання не з'явилися, хоча повідомлялись належним чином про час, дату та місце судового засідання.

16.06.2017 року до суду надійшло клопотання ДП Маккенлі про відкладення розгляду справи, у зв'язку з тим, що директор ДП Маккенлі ОСОБА_3 на час судового засідання буде приймати участь у судовому засіданні господарського суду Одеської області по справі №916/1704/16 про банкрутство, та не зможе з'явитись до Одеського апеляційного господарського суду.

Крім того, до суду надійшло 20.06.2017 року пояснення Фонтанської сільської ради, у яких остання заперечує проти доводів апеляційної скарги та просить залишити оскаржуване рішення без змін. Також позивач просить розглянути апеляційну скаргу без участі її представника.

Судова колегія не вбачає підстав для відкладення розгляду апеляційної скарги, оскільки явка сторін не визнавалась обов'язковою, а враховуючи належне повідомлення сторін, судова колегія дійшла висновку про можливість розгляду апеляційної скарги без участі представників сторін.

Відповідно до приписів ст.85 ГПК України, в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину постанови.

Дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для скасування рішення суду, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 24 жовтня 2007 року між Фонтанською сільською радою Комінтернівського району Одеської області (Орендодавець) та Дочірнім підприємством "МАККЕНЛІ" (Орендар) було укладено Договір оренди земельної ділянки (надалі - Договір), за умовами якого Орендодавець, на підставі Рішення №125-V Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 27.04.2007 року, надає із земель рекреаційного призначення , що перебувають в його запасі, та що не надані раніше у власність або користування (оренду), а Орендар приймає, в строкове платне користування земельну ділянку для проведення робіт по призупиненню протизсувних процесів на аварійно-небезпечних ділянках с. Фонтанка, та подальшої експлуатації берегоукріплювальних та протизсувних споруд в с. Фонтанка Комінтернівського району Одеської області.

Даний Договір оренди земельної ділянки від 24.10.2007 року зареєстровано у Комінтернівському районному відділі Одеської регіональної філії центру ДЗК у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №040752400064 від 23.11.2007р.

Відповідно до п. 2. Договору, в оренду передається земельна ділянка, яка знаходиться в с. Фонтанка Комінтернівського району Одеської області, загальною площею 33,058 гектарів, у тому числі із земель рекреаційного призначення - 33,058 гектарів „інших відкритих земель без рослинного покриву» , для проведення робіт по призупиненню протизсувних процесів на аварійно-небезпечних ділянках с. Фонтанка, та подальшої експлуатації берегоукріплювальних та протизсувних споруд в с. Фонтанка Комінтернівського району Одеської області. Земельна ділянка є об'єктом оренди.

Згідно до п. 4. Договору, нормативна грошова оцінка Земельної ділянки, станом на дату укладання цього Договору, не проводилась.

Положеннями п. 6 Договору визначено, що договір укладено на 49 років. Після закінчення строку Договору Орендар має переважне право поновлення його новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше як за 30 днів до закінчення договору повідомити письмово Орендодавця про наміри продовжити його дію.

Відповідно до п. 7 Договору, річна орендна плата за Земельну ділянку становить 661160грн. у рік та підлягає індексації згідно Закону України „Про оренду землі» . Розмір річної орендної плати повинен відповідати вимогам Закону України „Про оренду землі» .

Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі, на розрахунковий рахунок №33219812700292 в ГУДКУ в Одеській області м. Одеса, МФО 828011; код 23214979; одержувач: УДК у Комінтернівському районі. Орендна плата пропорційно вноситься Орендарем щомісячно, 20 числа наступного місяця. (п. 8 Договору).

Відповідно до п. 9 Договору, обчислення розміру орендної плати за Земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів.

Рішенням Фонтанської сільської ради № 253-V від 21.12.2007 року було затверджено грошову нормативну оцінку населеного пункту Фонтанської сільської ради (с.Фонтанка).

Рішенням Фонтанської сільської ради №501-VI від 24 квітня 2013 року „Про затвердження ставки орендної плати на земельні ділянки та додаткових угод до договорів оренди згідно нормативної грошової оцінки» , затверджено розміри ставок орендної плати за земельні ділянки, надані в оренду Фонтанською сільською радою, та розташовані в межах с. Фонтанка.

Пунктом 1.6 рішення, на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, надану Управлінням Держземагенства у Комінтернівському районі Одеської області за № 207-0 від 27.02.2013 року, встановлено ставку орендної плати за земельну ділянку, що була передана в оренду ДП Маккенлі в розмірі 3 відсотків від її нормативної грошової оцінки, що складає 1 837 694,22 грн. за 330 580 кв. м. в рік.

Пунктом 3 рішення Фонтанської сільської ради №501-VI від 24 квітня 2013 року затверджено додаткову угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 24.10.2007 року, укладеного між Фонтанською сільською радою та Дочірнім підприємством "МАККЕНЛІ", а саме до пунктів 4 та 7 договору оренди.

Згідно з додатковою угодою запропоновано викласти пункт 4 договору у новій редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 01.01.2013 року складає: 61256474,00грн. (шістдесят один мільйон двісті п'ятдесят шість тисяч чотириста сімдесят чотири гривні)» , а пункт 7 договору - в редакції: „Річна орендна плата на земельну ділянку становить 3% від її нормативної грошової оцінки - 1837694,22 грн.(один мільйон вісімсот тридцять сім тисяч шістсот дев'яносто чотири гривні 22 копійки) у рік та підлягає індексації згідно чинного законодавства» .

Розгляд справи в суді першої інстанції зупинявся ухвалою господарського суду Одеської області від 18.09.2013 року до вирішення Комінтернівським районним судом справи №504/3101/13-а за позовом ОСОБА_1 Підприємства "МАККЕНЛІ" до Фонтанської сільської ради про визнання неправомірним та скасування рішення Фонтанської сільської ради від 24.04.2013 року № 501-УІ „Про затвердження ставки орендної плати на земельні ділянки відповідно до додаткових угод до договорів оренди згідно нормативної грошової оцінки» .

Ухвалою господарського суду Одеської області від 05.01.2017 року розгляд справи №916/1959/13 поновлено.

Судом з'ясовано, що за час зупинення судом вказаної справи, впродовж більш ніж 3 років відбулись певні зміни у взаємовідносинах позивача з Дочірнім Підприємством "МАККЕНЛІ" щодо відносин з оренди земельної ділянки, переданої відповідачу в оренду, у зв'язку з чим у позивача виникли підстави для зміни підстав позову, не змінюючи, при цьому, його предмету та самої позовної вимоги.

Так, рішенням Фонтанської сільської ради від 26.06.2013 року №545-УІ затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в межах населеного пункту с. Фонтанка, після введення в дію якої припинено дію попереднього рішення Фонтанської сільської ради про затвердження нормативної грошової оцінки № 253-У від 21.12.2007 року.

На підставі вказаного рішення, сільською радою проведено відповідне перерахування орендної плати та внесено зміни до укладеного з Дочірнім Підприємством „МАККЕНЛІ» договору оренди в частині розміру орендної плати.

З вказаними змінами Дочірнє Підприємство „МАККЕНЛІ» погодилось та у добровільному порядку між Фонтанською сільською радою та відповідачем було укладено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 17.03.2014 року.

Згідно додаткової угоди, укладеної 17.03.2014 року між Фонтанською сільською радою та Дочірнім Підприємством "МАККЕНЛІ", встановлено нову річну оренду плату за земельну ділянку, а саме, 3% від її нормативної оцінки, яка складає 776087,12 грн., та яка підлягає індексації згідно норм чинного законодавства.

Однак, у 2015 році було затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в межах населеного пункту села Фонтанка, яка розроблена Товариством з обмеженою відповідальністю „ДП ІНАГРО» .

Рішенням Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 24 грудня 2015 року №96-VII „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с. Фонтанка, території Фонтанської сільської ради, Комінтернівського району, Одеської області (в мажах населеного пункту), зокрема, п. 1 вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в межах населеного пункту с. Фонтанка, Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області.

Відповідно до п. 2 Рішення Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 24 грудня 2015 року №96-VII, вирішено ввести в дію результати нормативної грошової оцінки земель с. Фонтанка, що затверджені пунктом 1 цього рішення, відповідно до вимог Податкового кодексу.

Положеннями п. 3 Рішення Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 24 грудня 2015 року №96-VII, визначено, що після введення в дію оновленої нормативної грошової оцінки припиняється дія нормативної грошової оціни земель с. Фонтанка, розроблена у 2013 році Товариством з обмеженою відповідальністю „ДП ІНАГРО» , та затверджена рішенням сесії Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 26.06.2013 року №545-VI.

Відповідно до п. 4 Рішення Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 24 грудня 2015 року №96-VII, з дати введення в дію нормативної грошової оцінки вирішено провести згідно з чинним законодавством перерахування орендної плати та внести відповідні зміни до договорів оренди землі розділ „Орендна плата» за земельні ділянки, які раніше не були надані в оренду суб'єктам підприємницької діяльності.

Рішенням Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 13.01.2016р. №115-VII „Про внесення змін до рішення сесії Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області 96-VII „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с. Фонтанка, території Фонтанської сільської ради Комінтренівського району Одеської області ( в межах населеного пункту)» від 24 грудня 2015 року, вирішено внести зміни до пункту 2 рішення Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області №96-VII від 24 грудня 2015 року та викласти його в наступній редакції: „Ввести в дію результати нормативної грошової оцінки земель с. Фонтанка, що затверджені пунктом 1 цього рішення, з наступного дня після прийняття рішення.» .

В іншій частині рішення Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області 96-VII „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с. Фонтанка, території Фонтанської сільської ради Комінтренівського району Одеської області ( в межах населеного пункту)» від 24 грудня 2015 року залишено без змін.

Отже, відповідно до вищезазначеного рішення Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 13.01.2016р. №115-VII „Про внесення змін до рішення сесії Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області 96-VII, оновлена нормативна грошова оцінка - введена в дію з 14.01.2016р. та на теперішній час є діючою.

Відповідно до залученого до матеріалів справи витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки для проведення робіт по призупиненню протизсувних процесів на аварійно-небезпечних ділянках та подальшої експлуатації берегоукріплювальних та протизсувних робіт, що знаходиться за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, Фонтанська сільська рада, с. Фонтанка, власником (землекористувачем) якої є Дочірнє підприємство „МАККЕНЛІ» нормативна грошова оцінка земельної ділянки (на період будівництва) становить 59 381 546,51 грн. та нормативна грошова оцінка земельної ділянки (після завершення будівництва) становить 142 515 050,47грн.

На виконання вищевказаних рішень та відповідно до вимог чинного законодавства, Рішенням Фонтанської сільської ради від 15.04.2016р. №206-VII „Про затвердження додаткових угод щодо внесення змін до договорів оренди земельних ділянок, укладених між Фонтанською сільською радою Комінтернівського району Одеської області та фізичними особами-підприємцями і юридичними особами» , затверджено додаткові угоди про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок, укладених між Фонтанською сільською радою та фізичними особами-підприємцями і юридичними особами, згідно додатку 1 до цього рішення.

Зокрема, було затверджено додаткову угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки укладеного між Фонтанською сільською радою Лиманського (Комінтернівського) району Одеської області та Дочірнім підприємством „МАККЕНЛІ» , а саме внесено зміни до пункті 4 та 7 відповідного договору.

Відповідно до редакції додаткової угоди, пункти 4 та 7 викладено у наступній редакції: " Пункт 4: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2016 року становить 59381546 (п'ятдесят дев'ять мільйонів триста вісімдесят одна тисяча п'ятсот сорок шість) грн. 51 коп. на період будівництва, 142515050 (сто сорок два мільйони п'ятсот п'ятнадцять тисяч п'ятдесят) грн. після завершення будівництва.»

„Пункт 7: Річна орендна плата за земельну ділянку становить 3% від її нормативної грошової оцінки та складає 1781446 (один мільйон сімсот вісімдесят одна тисяча чотириста сорок шість) грн. 40 коп. на рік на період будівництва, 4275451 (чотири мільйони двісті сімдесят п'ять тисяч чотириста п'ятдесят одна) грн. 51 коп. після завершення будівництва та підлягає індексації згідно з чинним законодавством.» .

Позивачем - Фонтанською сільською радою Лиманського (Комінтернівського) району Одеської області на адресу відповідача - ОСОБА_1 підприємства „МАККЕНЛІ» було скеровано проект додаткової угоди та зазначалось про необхідність укладання такої угоди, що підтверджується поштовими відправленнями, копії яких містяться в матеріалах справи. (а.с. 176,177).

Однак відповідачем відповіді не надано на пропозицію позивача, що і стало підставою для звернення позивача до суду з відповідним позовом про внесення змін до договору оренди.

У відповідності до ч. 1 ст.11 Цивільного Кодексу України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.

Відповідно до ч. 1 ст. 626 Цивільного Кодексу України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Положеннями ст. 629 Цивільного Кодексу України передбачено, що договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Вимогами ст.124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, які перебувають у державній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідної орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно з вимогами ч.ч.1,2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно положень ст.288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Статтею 13 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до вимог ст. 18 цього ж Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Статтею 20 Закону «Про оцінку земель» визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, яка відповідно до ст. 23 вказаного Закону затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Діючим законодавством, зокрема, ст.60 та ч.5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування» передбачено, що право комунальної власності на землю належить територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах, від імені та в інтересах яких права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 24 грудня 2015 року №96-VII „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с. Фонтанка, території Фонтанської сільської ради, Комінтернівського району, Одеської області (в мажах населеного пункту), зокрема, п. 1 цього рішення вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в межах населеного пункту с.Фонтанка, Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області.

Відповідно до п. 2 Рішення Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 24 грудня 2015 року №96-VII, вирішено ввести в дію результати нормативної грошової оцінки земель с. Фонтанка, що затверджені пунктом 1 цього рішення відповідно до вимог Податкового кодексу.

Положеннями п. 3 Рішення Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 24 грудня 2015 року №96-VII, визначено, що після введення в дію оновленої нормативної грошової оцінки припинити дію нормативної грошової оціни земель с. Фонтанка, розроблену у 2013 році Товариством з обмеженою відповідальністю „ДП ІНАГРО» та затверджену рішенням сесії Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 26.06.2013 року №545-VI.

Відповідно до п. 4 Рішення Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 24 грудня 2015 року №96-VII, з дати введення в дію нормативної грошової оцінки провести згідно з чинним законодавством перерахування орендної плати та внести відповідні зміни до договорів оренди землі розділ „Орендна плата» за земельні ділянки, які раніше не були надані в оренду суб'єктам підприємницької діяльності.

Рішенням Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 13.01.2016р. №115-VII „Про внесення змін до рішення сесії Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області 96-VII „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с. Фонтанка, території Фонтанської сільської ради Комінтренівського району Одеської області (в межах населеного пункту)» від 24 грудня 2015 року, вирішено внести зміни до пункту 2 рішення Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області №96-VII від 24 грудня 2015 року та викласти його в наступній редакції: „Ввести в дію результати нормативної грошової оцінки земель с. Фонтанка, що затверджені пунктом 1 цього рішення, з наступного дня після прийняття рішення.» .

Отже, судом обґрунтовано встановлено, що відповідно до вищезазначеного рішення Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 13.01.2016р. №115-VII „Про внесення змін до рішення сесії Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області 96-VII, оновлена нормативна грошова оцінка введена в дію з 14.01.2016р. та на теперішній час є діючою.

Відповідно до ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

За змістом частини 1 статті 651 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Згідно з частиною 2 статті 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (стаття 652 ЦК України).

Статтею 632 ЦК України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до частини 3 статті 762 ЦК України договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру орендної плати за користування майном.

У відповідності до положень статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території; згідно з пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Згідно ст.30 Закону України «Про оренду землі» , зміна умов договору проводиться у письмовій формі за взаємною згодою сторін, у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.

Як вбачається з залученого до матеріалів справи витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки для проведення робіт по призупиненню протизсувних процесів на аварійно-небезпечних ділянках та подальшої експлуатації берегоукріплювальних та протизсувних робіт, що знаходиться за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, Фонтанська сільська рада, с. Фонтанка, власником (землекористувачем) якої є Дочірнє підприємство „МАККЕНЛІ» нормативна грошова оцінка земельної ділянки (на період будівництва) становить 59381546,51 грн. та нормативна грошова оцінка земельної ділянки (після завершення будівництва) становить 142515050,47грн.

В матеріалах справи відсутні докази втрати чинності Рішенням Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 24 грудня 2015 року №96-VII „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с. Фонтанка, території Фонтанської сільської ради, Комінтернівського району, Одеської області (в мажах населеного пункту) або оскарження вказаного рішення у судовому порядку відповідачем, тому вказане рішення носить обов'язковий характер.

Таким чином, судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції, що наведені позивачем обставини щодо законодавчої зміни нормативної грошової оцінки землі є підставою для внесення змін до договору оренди в частині бази для визначення розміру орендної плати та, відповідно, розміру орендної плати з урахуванням положень ст.ст. 288, 289 Податкового кодексу України, у зв'язку з чим позовні вимоги визнані цілком обґрунтованими та законними.

За таких обставин, перевіривши законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду, оскільки доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції та не підтверджені належними та допустимими доказами в розумінні ст.ст.32-34 ГПК України, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав, передбачених ст.104 ГПК України, для скасування рішення суду першої інстанції та відмову у задоволенні апеляційної скарги.

Керуючись ст.99, п.1 ст.103, 105 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 підприємства Маккенлі залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Одеської області від 25 квітня 2017 року у справі №916/1959/13 залишити без змін.

Постанова набирає чинності з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України.

Повний текст постанови підписаний 22.06.2017 року

Головуючий суддя А.І. Ярош

Суддя В.А. Лисенко

Суддя Т.Я. Гладишева

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення20.06.2017
Оприлюднено27.06.2017
Номер документу67312347
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/1959/13

Ухвала від 27.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Постанова від 20.06.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 19.06.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 22.05.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Рішення від 25.04.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 14.04.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 14.04.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 20.03.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 22.02.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 20.02.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні