ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 червня 2017 р. Справа № 909/481/17
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Неверовська Л.М. , секретар судового засідання Войцеховська Х.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом : Державної екологічної інспекції у Івано-Франківській області, вул. Сахарова, 23-А, м. Івано-Франківськ, 76014;
до відповідача : Комунального підприємства Брошнів-Осадської селищної ради, вул.22 Січня, 83, смт. Брошнів-Осада, Рожнятівський район, Івано-Франківська область, 77611;
про стягнення 15853 грн. 20 коп.;
за участю:
Від позивача: ОСОБА_1 - завідувач юридичного сектору Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області, доручення (№ 02-17/16 від 03.01.17);
Від відповідача: представники не з'явилися.
ВСТАНОВИВ: Державна екологічна інспекція у Івано-Франківській області звернулася до господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Комунального підприємства Брошнів-Осадської селищної ради про стягнення 15853 грн. 20 коп.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, наведених у позовній заяві, просить суд позов задовольнити.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач здійснював спеціальне водокористування у відсутності дозволу за період з 02.07.2014 р. по 17.12.2014 р., чим порушив правила спеціального водокористування, встановлені законодавством у сфері охорони захисту, використання та відновлення водних ресурсів, у зв'язку із чим спричинено шкоду в сумі 15853 грн. 20 коп.
Відповідач явку представника в судове засідання не забезпечив, відзив на позов не подав, про поважність причини своєї неявки суду не повідомив. Враховуючи ту обставину, що відповідача було належним чином повідомлено про час і місце розгляду справи, останнього не було позбавлено конституційного права на захист охоронюваних законом інтересів. У разі неможливості забезпечення явки представника в судове засідання, сторона у справі не позбавлена права надавати свої вимоги і заперечення у письмовому вигляді. Разом з тим, у відповідності із ст.22 ГПК України, сторони зобов'язані добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами, вживати заходів до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.
З огляду на те, що будь-яких клопотань про відкладення розгляду справи не надходило, справа розглядається за наявними в ній матеріалами відповідно до статті 75 Господарського процесуального кодексу України, без участі відповідача, якого належно повідомлено про час і місце судового засідання.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представника позивача, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності всі докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Державною екологічною інспекцією в Івано-Франківській області на підставі Наказу №407 від 31.10.2016 року та Направлення на перевірку №270 від 31.10.2016 року з 01.11.2016 р. по 02.11.2016 р. проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами у діяльності Комунального підприємства "Брошнів-Осадської селищної ради".
За результатами перевірки складено Акт, яким встановлено, що водогосподарську діяльність підприємство здійснює на підставі дозволу на спеціальне водокористування №Укр.-381-А-Ів-Фр., термін дії дозволу від 18.12.2014 року, терміном дії до 31.10.2017 року. Термін дії дозволу №Укр.-2832-А-Ів-Фр., закінчився 01.07.2014 р., в період з 02.07.2014 року по 17.12.2014 року підприємство здійснювало забір води без наявності дозволу на спеціальне водокористування. Забір свіжої води підприємство здійснює із підземного водозабору трьох свердловин № 585, 652, 821. Облік води ведеться по кількості переданої споживачам води.
Згідно листа Комунального підприємства "Брошнів-Осадської селищної ради" №487 від 23.11.2016 року без дозволу на спеціальне водокористування з підземних горизонтів забрано 9372 м куб. води.
На підставі Методики розрахунків розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009р. №389, позивачем було визначено розмір завданої шкоди у сумі 15853 грн. 20 коп.
Позивач звернувся до відповідача з претензією №133/16 від 21.12.2016 року про відшкодування шкоди заподіяної внаслідок самовільного водокористування в сумі 15853 грн. 20 коп. Однак, відповідач зазначену претензію залишив без реагування.
Відносини в галузі охорони навколишнього природного середовища України регулюються Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.
Статтею 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
У відповідності до приписів статей 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Згідно п. 9 ч. 1 ст. 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.
Статтею 48 вищевказаного кодексу визначено, що спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.
Спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу (ст. 49 Водного кодексу України).
Відповідно до ст. 110 Водного кодексу України порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. Відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні, зокрема, у недотриманні умов дозволу або порушенні правил спеціального водокористування.
Згідно ч.1 ст. 111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні та фізичні особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства України.
Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.
Згідно зі статтею 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Підставою деліктної відповідальності є протиправне шкідливе винне діяння особи, яка завдала шкоду. Для відшкодування завданої шкоди необхідно довести такі факти як неправомірність поведінки особи; вину заподіювача шкоди; наявність шкоди; причинний зв'язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою.
Як вбачається з матеріалів справи, здійснення спеціального водокористування без відповідного на те дозволу є протиправною дією, а шкодою, заподіяною державі, є забір води із водного об'єкту без відповідного на те дозволу. Причинний зв'язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою полягає у спричиненні державі шкоди внаслідок забору води без відповідного на те дозволу.
При цьому, наявною є вина відповідача, оскільки відповідач знав, що спеціальне водокористування має здійснюватися лише за наявності відповідного дозволу, та відповідно повинен був передбачити, що вказані дії призведуть до порушення вимог природоохоронного законодавства.
Відповідач обставин, викладених позивачем не спростував, доказів відшкодування шкоди, завданої ним державі внаслідок самовільного водокористування, не надав. Матеріали перевірки у визначеному чинним законодавством порядку не оспорив.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
За встановлених обставин, суд дійшов до висновку про те, що позовні вимоги є законними та обґрунтованими, а отже підлягають задоволенню.
У відповідності до ст. 49 ГПК України, судовий збір слід покласти на відповідача.
Керуючись ст.ст. 5, 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст.ст. 44, 48, 110, 111 Водного кодексу України, ст.ст. 33, 49, 75, ст. 82 -85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
позов Державної екологічної інспекції у Івано-Франківській області до Комунального підприємства Брошнів-Осадської селищної ради про стягнення 15853 грн. 20 коп. задовольнити.
Стягнути з Комунального підприємства Брошнів-Осадської селищної ради, вул.22 Січня, 83, смт. Брошнів-Осада, Рожнятівський район, Івано-Франківська область, 77611 (ідентифікаційний код 32765297) на користь Брошнів-Осадської селищної ради (у фонд охорони навколишнього природного середовища): р/р 33114331700387, код ЄДРПОУ - 37795394, УК у Рожнятівському районі/Брошнів-Осада, код бюджетної класифікації платежу - 24062100, ГУК в Івано-Франківській обл. МФО банку 836014, 15853 (п'ятнадцять тисяч вісімсот п'ятдесят три) грн. 20 коп. шкоди заподіяної державі внаслідок самовільного водокористування, про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Стягнути з Комунального підприємства Брошнів-Осадської селищної ради, вул.22 Січня, 83, смт. Брошнів-Осада, Рожнятівський район, Івано-Франківська область, 77611 (ідентифікаційний код 32765297) на користь Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області, вул. А. Сахарова, 23 А, м. Івано-Франківськ, 76014 (ідентифікаційний код 37952307) 1600 (одну тисячу шістсот) грн. судового збору, про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 26.06.17
Суддя Неверовська Л.М.
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 20.06.2017 |
Оприлюднено | 29.06.2017 |
Номер документу | 67364778 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Неверовська Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні