Рішення
від 26.06.2017 по справі 916/836/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"26" червня 2017 р.Справа № 916/836/17

за позовом Державна екологічна інспекція в Одеській області;

до відповідача: Комунальна установа "Ананьївська центральна районна лікарня"

про стягнення 14645,23 грн.;

Суддя Літвінов С.В.

Представники:

Від позивача: ОСОБА_1 - довіреність №57/02 від 10.01.2017р.;

Від відповідача: -не з'явився;

Суть спору: Позивач, Державна екологічна інспекція в Одеській області, звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до Комунальної установи "Ананьївська центральна районна лікарня" про стягнення суми збитків у розмірі 14645,23 грн.

Представник позивача позовну заяву підтримує, наполягає на задоволенні позову.

Відповідач про місце, дату та час судових засідань повідомлявся за юридичною адресою відповідача, але в судові засідання не з'явився, відзив на позов не надав, тому справа розглядається за наявними в ній матеріалами відповідно до ст.75 ГПК України.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, суд встановив:

Державною екологічною інспекцією в Одеській області у період з 03.10.2016р. по 17.10.2016р. проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Комунальною установою "Ананьївська центральна районна лікарня". У ході перевірки було встановлено використання підземних вод для власних господарчих та побутових потреб з свердловини на воду №р-2354, що розташована на території Установи, в межах земель Ананьївської сільської ради Ананьївського району Одеської області, при відсутності дозволу на спеціальне водокористування, що є порушенням пункту 9 ст.44 Водного кодексу України, відповідальність за яке передбачена ст.ст.110,111 Водного кодексу України.

Позивач зазначає, що даний факт зафіксовано в Акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних та земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами.

Відповідно до приписів ст. ст.68,69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України у сфері охорони навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації та громадяни України зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Шкода, заподіяна внаслідок такого порушення, підлягає компенсації в повному обсязі.

Згідно зі ст.11 Водного кодексу України підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи без громадянства, зобов'язані відшкодувати збитки, завдані внаслідок порушень водного законодавства , в розмірах та порядку, встановлених законодавством України. Притягнення винних у порушенні водного законодавства до відповідальності не звільняє їх від обов'язку відшкодування збитків, завданих ними внаслідок порушення водного законодавства.

Як зазначив позивач, наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009р. №389 затверджено Методику розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів. Розділом IX п.9.1 та 9.2 вказаної Методики визначено порядок розрахунку розміру відшкодування збитків, обумовлених використанням водних ресурсів при відсутності дозвільних документів дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води), який здійснюється за формулою: Зсам=5*W*TAP, де W - об'єм води метри кубічні), що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами підземні води)), Тар-розмір, грн./100куб.м., аналогічний ставці збору за спеціальне використання води, встановленої статтею 255 Податкового кодексу України на дату виявлення порушення.

Відповідно до ст.ст.16,20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", наказу Міністерства екології та природних ресурсів від 04.11.2011р. №429 "Про затвердження положень про територіальні органи Держекоінспекції України", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 25.11.2011р. за №1347/20085, державна екологічна інспекція в Одеській області є територіальним органом Державної екологічної інспекції України та має право розраховувати розмір збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства.

Позивачем відповідно до вказаної Методики було зроблено розрахунок розміру відшкодування збитків, зумовлених самовільним використанням водних ресурсів при відсутності дозвільних документів-дозволу на спеціальне водокористування, який був доданий до претензії №84 від 20.12.2016р. Однак, відповідач зазначену суму збитків не сплатив.

Такі дії відповідача позивач вважає порушенням своїх прав та охоронюваних законом інтересів, у зв'язку з чим звернувся до суду за захистом та просить суд стягнути з відповідача збитки у сумі 14645,23грн..

Позивач в обґрунтування позову зазначив, що відповідно до п.9 ст.44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

Крім того, позивач зазначив, що ч. 1 ст.149 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання використовують у господарській діяльності природні ресурси в порядку спеціального або загального природокористування відповідно до цього кодексу та інших законів, що узгоджується з приписами ч.1 ст.37 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища".

Відповідач своїм правом на захист у судовому порядку не скористався.

Розглянув матеріали справи, на підставі чинного законодавства України, суд доходить до такого висновку:

Відповідно до ст.1 Водного кодексу України використання води - процес вилучення води для використання у виробництві з метою отримання продукції та для господарсько-питних потреб населення, а також без її вилучення для потреб гідроенергетики, рибництва, водного, повітряного транспорту та інших потреб.

Відповідно до ст. 46 Водного кодексу України водокористування може бути двох видів - загальне та спеціальне.

Згідно з ч.ч.1,3 ст. 48 Водного кодексу України спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб. Не належать до спеціального водокористування: пропуск води через гідровузли (крім гідроенергетичних); скид води з водних об'єктів відповідно до встановлених для них режимів роботи для підтримання екологічних витрат у річці та з метою запобігання виникненню гідродинамічних аварій; подача (перекачування) води водокористувачам у маловодні регіони; усунення шкідливої дії вод (підтоплення, засолення, заболочення); використання підземних вод для вилучення корисних компонентів; вилучення води з надр разом з видобуванням корисних копалин; виконання розчистки русел річок, каналів і дна водойм, будівельних, днопоглиблювальних і вибухових робіт; видобування корисних копалин (крім підземних вод) і водних рослин; прокладання трубопроводів і кабелів; проведення бурових, геологорозвідувальних робіт; забір та/або використання води в об'ємі до 5 кубічних метрів на добу, крім тієї, що використовується для виробництва (входить до складу) напоїв та фасованої питної води; інші роботи, які виконуються без забору води та скидання зворотних вод.

Як вбачається із матеріалів справи, Державною екологічною інспекцією в Одеській області у період з 03.10.2016р. по 17.10.2016р. проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Комунальною установою "Ананьївська центральна районна лікарня". У ході перевірки було встановлено використання підземних вод для власних господарчих та побутових потреб з свердловини на воду №р-2354, що розташована на території Установи, в межах земель Ананьївської сільської ради Ананьївського району Одеської області, при відсутності дозволу на спеціальне водокористування та є порушенням пункту 9 ст.44 Водного кодексу України, відповідальність за яке передбачена ст.ст.110,111 Водного кодексу України. Даний факт зафіксовано в Акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних та земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами.

Відповідно до приписів ст. ст.68,69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України у сфері охорони навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації та громадяни України зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Шкода, заподіяна внаслідок такого порушення, підлягає компенсації в повному обсязі.

Згідно зі ст.11 Водного кодексу України підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи без громадянства, зобов'язані відшкодувати збитки, завдані внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах та порядку, встановлених законодавством України. Притягнення винних у порушенні водного законодавства до відповідальності не звільняє їх від обов'язку відшкодування збитків, завданих ними внаслідок порушення водного законодавства.

Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009р. №389 затверджено Методику розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів. Розділом IX п.9.1 та 9.2 вказаної Методики визначено порядок розрахунку розміру відшкодування збитків, обумовлених використанням водних ресурсів при відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води), який здійснюється за формулою: Зсам=5*W*TAP, де W - об'єм води (метри кубічні), що використана самовільно без дозвільних документів дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального (дозволу на користування надрами підземні води)), Тар-розмір, грн./100куб.м., аналогічний ставці збору за спеціальне використання води, встановленої статтею 255 Податкового кодексу України на дату виявлення порушення.

Позивачем відповідно до вказаної Методики було зроблено розрахунок розміру відшкодування збитків, зумовлених самовільним використанням водних ресурсів при відсутності дозвільних документів-дозволу на спеціальне водокористування, згідно якого розмір збитків склав 14645 грн. 23 коп.

Однак, як встановлено судом, відповідач зазначену суму збитків не сплатив.

Дійсно, відповідно до ч. 1 ст. 224 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено.

У відповідності до ст.22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків в результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі. Збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Враховуючи викладене, суд доходить до висновку про те, що вимога Державної екологічної інспекції в Одеській області про стягнення з відповідача збитків у сумі 14645 грн. 23 коп. є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

Згідно ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. У відповідності до ст.32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського суду.

Відповідачем у справі доказів щодо сплати суми збитків до суду не надано.

Згідно зі ст. 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Судові витрати по сплаті судового збору покласти на відповідача згідно ст.ст.44, 49 ГПК України.

На підставі зазначеного, керуючись ст.ст. 44,49, 82-85 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позовну заяву Державної екологічної інспекції в Одеській області - задовольнити повністю.

2. Стягнути з Комунальної установи "Ананьївська центральна районна лікарня" (66400, Одеська область, м. Ананьїв, вул. Героїв України, 45, Код ЄДРПОУ - 01998615) до Державного бюджету України (р/р 33118331700023, отримувач УК у Ананьївському районі, банк отримувача ГУ ДКСУ в Одеській області, МФО 828011, код бюджетної класифікації 24062100, Код ЄДРПОУ 37913781) збитки у сумі 14645 грн. 23 коп.

3. Стягнути з Комунальної установи "Ананьївська центральна районна лікарня" (66400, Одеська область, м. Ананьїв, вул. Героїв України, 45, Код ЄДРПОУ - 01998615) на користь Державної екологічної інспекції в Одеській області (65107, м.Одеса, пр-т Шевченка, 12, Код ЄДРПОУ - 38017120, р/р 35214089081168, банк - Державна казначейська служба, МФО 820172) витрати по сплаті судового збору у сумі 1 600 грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено та підписано 29 червня 2017 р.

Суддя С.В. Літвінов

Дата ухвалення рішення26.06.2017
Оприлюднено03.07.2017
Номер документу67425762
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 14645,23 грн

Судовий реєстр по справі —916/836/17

Рішення від 26.06.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 31.05.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 26.04.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 12.04.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні