Постанова
від 23.06.2017 по справі 469/283/17
БЕРЕЗАНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

23.06.2017 Справа № 469/283/17

2-а/469/12/17

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 червня 2017 року смт.Березанка

Березанський районний суд Миколаївської області у складі :

головуючої судді Гапоненко Н.О.,

за участю секретаря судового засідання Потриваєвої М.А.,

позивачки ОСОБА_1,

представника позивачки ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Лиманівської сільської ради Березанського району Миколаївської області про визнання протиправними і скасування рішень, зобов"язання вчинити певні дії, стягнення матеріальної та моральної шкоди, -

в с т а н о в и в :

Позивачка ОСОБА_1 28 лютого 2017 року звернулася до суду із вказаним адміністративним позовом, посилаючись на те, що 19 січня 2017 року 14 сесією 7 скликання Лиманівської сільської ради Березанського району Миколаївської області розглядалось питання про звільнення позивачки з посади Лиманівського сільського голови за п.1 ч.1 ст.79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" за її заявою про дострокове припинення повноважень, проте сесією сільської ради у порушення процедури підготовки відповідних питань до розгляду, безпідставно та необгрунтовано прийнято рішення № 1 "Про дострокове припинення повноважень сільського голови через недовіру (ч.2 ст.79 зазначеного Закону), хоча конкретних фактів порушення позивачкою Конституції і законів України, прав і свобод громадян, невиконання нею своїх повноважень на сесії сільської ради не було оприлюднено, до кримінальної чи адміністративної відповідальності (за вчинення корупційних правопорушень) вона не притягувалась, дисциплінарні стягнення відсутні.

Крім того, депутати не скористалися своїми правами, передбаченими п.п.4-6 ч.2 ст. 19 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , в частині попередньої підготовки проекту рішення про оголошення недовіри сільському голові, його обговорення на засіданнях постійних комісій.

На підставі вказаного рішення до трудової книжки позивачки внесено запис про її звільнення на підставі п.2 ст.79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", хоча такої норми не існує, а тому вона позбавлена можливості стати на облік як безробітна, отримати відповідні соціальні виплати та забезпечити повноцінне проживання себе та своєї малолітньої доньки ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1.

Після неодноразових звернень позивачки до в.о. Лиманівського сільського голови ОСОБА_4 рішенням № 1 17 сесії 7 скликання Лиманівської сільської ради Березанського району Миколаївської області від 22 лютого 2017 року внесено зміни до рішення № 1 від 19 січня 2017 року та вирішено змінити запис у трудовій книжці позивачки на формулювання "Звільнити з займаної посади Лиманівського сільського голови у зв"язку з достроковим припиненням повноважень, згідно ч.3 ст.79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Посилаючись на зазначені обставини, позивачка просила визнати протиправними (незаконними) і скасувати рішення Лиманівської сільської ради Березанського району Миколаївської області 14 сесії 7 скликання від 19 січня 2017 року № 1 Про дострокове припинення повноважень сільського голови та рішення Лиманівської сільської ради Березанського району Миколаївської області від 22.02.2017 року 17 сесії 7 скликання № 1, зобов'язати Лиманівську сільську раду Березанського району Миколаївської області звільнити її з посади сільського голови достроково, відповідно до п.1 ч. 1 ст. 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , за особистою заявою про складення повноважень голови.

Крім того, з урахуванням уточнень, викладених у заяві про усунення недоліків адміністративного позову від 17 березня 2017 року (а.с.23), просила стягнути з відповідача на свою користь матеріальну шкоду в розмірі 8000 грн., яка полягає у неотриманих соціальних виплатах згідно з Законом України "Про загальнообов"язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" в сумі 2414 грн. за 3 місяці, вартості проїзду з с.Лимани до смт.Березанка та у зворотньому напрямку для реалізації своїх законних прав, в сумі 180 грн., заборгованість за електроенергію в сумі 265,77 грн., заборговані витрати на харчування дитини в школі в сумі 312.23 грн., з тих підстав, що внаслідок невірного внесення запису до трудової книжки позивачці було відмовлено Березанським районним центром зайнятості у взятті на облік, а тому вона позбавлена права на пошук роботи за допомогою Служби зайнятості та права на соціальні виплати допомоги по безробіттю, у зв"язку з чим не може забезпечити себе та малолітню доньку матеріально; також просила стягнути з відповідача на свою користь 10000 грн. в рахунок відшкодування моральної шкоди, оскільки зазначена причина звільнення позивачки в оскаржуваних рішеннях є підставою для поширення неправдивих відомостей щодо позивачки про вчинення нею правопорушень, у неї порушився сталий уклад життя, погіршилось здоров"я, а тому сума моральної шкоди визначається позивачкою з врахуванням необхідності подальшого лікування.

У судовому засіданні позивачка та її представник позовні вимоги підтримали в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позові.

Позивачка суду пояснила, що про винесення на розгляд сесії питання про недовіру їй як сільському голові ні її, ні секретаря сільської ради не було попереджено, бюлетені для голосування з цього питання ними не готувалися, про розгляд сесією сільської ради 22 лютого 2017 року її питання позивачку не повідомляли та не запрошували.

Відповідач свого представника з належним чином оформленими повноваженнями на представництво інтересів Лиманівської сільської ради Березанського району Миколаївської області в суді до суду не направив, письмових заперечень не надав.

Надані через канцелярію суду заперечення від депутата Лиманівської сільської ради ОСОБА_5 (а.с.40-42) суд не бере до уваги у зв"язку з відсутністю даних про повноваження ОСОБА_5 представляти інтереси відповідача.

З пояснень позивачки та матеріалів справи судом встановлено такі обставини.

Рішенням 1 сесії 7 скликання Лиманівської сільської ради від 06 листопада 2015 року визнано повноваження ОСОБА_1 як Лиманівського сільського голови Лиманівської сільської ради Березанського району Миколаївської області (а.с.13).

16 січня 2017 року позивачкою надано до Лиманівської сільської ради Березанського району Миколаївської області заяву про дострокове припинення повноважень на підставі п.1 ч.1 ст.79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (а.с.10).

Зазначене питання винесено на розгляд 14 сесії 7 скликання Лиманівської сільської ради Березанського району Миколаївської області, яка відбулась 19 січня 2017 року за № 4.

Як вбачається з протоколу вказаної сесії (а.с.6-8), після переходу до розгляду заяви ОСОБА_1 про дострокове припинення повноважень за власним бажанням (зазначеного у порядку денному сесії під № 4) виступили депутат ОСОБА_6, яка наголосила на тому, що було сказано на початку сесії при обговоренні питання про затвердження бюджету на 2017 рік (несвоєчасне прийняття бюджету, недоведення до відома депутатського корпусу про прийняття бюджету, відсутність звіту голови за річну пророблену роботу, постійне невиконання рішень сесій), її підтримали депутати ОСОБА_5 та ОСОБА_7, і, враховуючи скаргу жителів громади, сказане депутатами, запропонувала винести недовіру сільському голові ОСОБА_1 за недбале виконання своїх повноважень, таємним голосуванням, відповідно до частини 3 п.2 статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування".

Після цього присутні на сесії депутати одноголосно проголосували "за" (питання, за яке проведено голосування, у протоколі сесії не вказано), обрали лічильну комісію та провели таємне голосування, за результатами якого за винесення недовіри проголосувало 8 депутатів, проти - 2 депутати.

Рішення за заявою ОСОБА_1 про дострокове припинення повноважень за власним бажанням сесією Лиманівської сільської ради не прийнято.

Відповідно до копії трудової книжки ОСОБА_1 (а.с.13), позивачка 19 січня 2017 року звільнена з посади Лиманівського сільського голови у зв"язку з достроковим припиненням повноважень п.2 ст.79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" на підставі рішення № 1 14 сесії 7 скликання від 19.01.2017 року.

Відповідно до статті 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні посадова особа місцевого самоврядування - особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження у здійсненні організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

Як вбачається зі штатного розпису органу місцевого самоврядування Лиманівської сільської ради (а.с.53), посада сільського голови входить до штату вказаної ради.

Як передбачено статтею 7 Закону України Про службу в органах місцевого самоврядування , правовий статус посадових осіб місцевого самоврядування визначається Конституцією України, законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про статус депутатів місцевих рад", "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", цим та іншими законами України. На посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.

У відповідності до ст.12 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об'єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.

Сільський, селищний, міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України.

Підстави припинення служби в органах місцевого самоврядування визначені статтею 20 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", відповідно до якої, крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, що визначені Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Згідно з частиною 3 статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади.

Відповідно до ч.1 статті 79 цього Закону повноваження сільського, селищного, міського голови, вважаються достроково припиненими у разі: 1) його звернення з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень голови; 2) припинення його громадянства; набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього; 3) набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до відповідальності за адміністративне корупційне правопорушення, пов'язане з порушенням обмежень, передбачених Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції"; 4) порушення ним вимог щодо обмеження сумісності його діяльності з іншою роботою (діяльністю), встановлених цим Законом; 5) визнання його судом недієздатним, безвісно відсутнім або оголошення таким, що помер; 6) його смерті.

Відповідно до ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як зокрема, прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених цим Законом.

Частиною 1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до ч.2 даної статті рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

У відповідності до п.1 ч.11 статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", повноваження сільського, селищного, міського голови припиняються достроково, а відповідна особа звільняється з посади з підстав, зазначених у пунктах 1, 2, 5, 6 частини першої цієї статті, - з дня прийняття відповідною радою рішення, яким береться до відома зазначений факт.

З системного аналізу зазначених правових норм слідує, що дострокове припинення повноважень сільського голови в разі його звернення з відповідною заявою відбувається саме з дня прийняття відповідною радою рішення, яким береться до відома зазначений факт.

Таким чином, суд приходить до висновку про те, що відповідачем внаслідок нерозгляду заяви позивачки порушено її право на дострокове припинення повноважень як сільського голови.

На підставі ч.10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Відповідно до ч.10 ст.46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.

Порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" . До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні (ч.15 ст.46 вказаного Закону).

Регламент Лиманівської сільської ради не приймався (а.с.58).

Як вбачається з матеріалів справи, при розгляді питання про винесення недовіри Лиманівському сільському голові ОСОБА_1 вимоги ч.10 ст.46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" не дотримано, а тому порушення процедури розгляду зазначеного питання тягне за собою неправомірність прийнятого рішення.

У зв"язку із встановленням процесуальних порушень при прийнятті оскаржуваного рішення суд не досліджує наявності чи відсутності підстав для дострокового припинення повноважень позивачки.

Відповідно до абз.1 ч.2.ст.79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути також достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень.

Повноваження сільського, селищного, міського голови за наявності підстав, передбачених абзацом першим частини другої цієї статті, можуть бути припинені достроково за рішенням місцевого референдуму або за рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради (ч.3 ст.79 вказаного Закону).

Пункту другого частина третя ст.79 вказаного Закону не містить.

Таким чином, зазначена відповідачем у рішенні №1 14 сесії та у трудовій книжці позивачки причина звільнення не передбачена законом.

Рішенням № 1 17 сесії 7 скликання Лиманівської сільської ради від 22 лютого 2017 року (а.с.9) вирішено змінити запис у трудовій книжці ОСОБА_1 через технічну помилку, внести формулювання у такому вигляді "Звільнити з займаної посади Лиманівського сільського голову у зв"язку з достроковим припиненням повноважень згідно ч.3 ст.79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Частина 17 ст.46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачає, що сесії ради проводяться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на них, крім випадків, передбачених законодавством. Порядок доступу до засідань визначається радою відповідно до закону. Протоколи сесії ради є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації" .

Таким чином, відповідачем було порушено право позивачки на участь у прийнятті рішення про внесення змін щодо підстав її звільнення як сільського голови, а тому, з врахуванням висновку суду про протиправність рішення Лиманівської сільської ради №1 14 сесії від 19 січня 2017 року, рішення відповідача № 1 від 22 лютого 2017 року є протиправним.

Внаслідок прийняття протиправного рішення № 1 від 19 січня 2017 року про дострокове припинення повноважень позивачки як сільського голови з негативних підстав та нерозгляду її заяви про дострокове припинення повноважень за власним бажанням позивачці завдано моральну шкоду у вигляді душевних страждань через неправомірну поведінку щодо неї, необхідності докладання певних сил для поновлення своїх прав, неможливості реалізації права на отримання соціальної допомоги, а тому на підставі ч.3 ст.23 ЦК України суд вважає за можливе стягнути з відповідача на користь позивачки в рахунок завданої їй моральної шкоди 2000 грн.

Посилання позивачки на поширення щодо неї неправдивих відомостей не підтверджено належними доказами, а тому судом до уваги не береться.

Вимоги про стягнення матеріальної шкоди задоволенню не підлягають, оскільки позивачкою не підтверджено наявності прямого причинно-наслідкового зв"язку між неправомірним діянням відповідача та отриманою матеріальною шкодою, необхідності здійснення витрат.

Крім того, відповідач не є стороною правовідносин щодо призначення позивачці допомоги по безробіттю, та позивачкою не доведено шляхом надання допустимих доказів факт відмови їй у наданні статусу безробітної, якими, відповідно до ч.6 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2013 року № 198, є рішення про відмову у наданні статусу безробітнього.

Надана позивачкою довідка Березанського районного центру зайнятості від 16.03.2017 року про відмову у постановці на облік (а.с.26) не містить даних про час звернення з заявою про надання статусу безробітного, реквізитів рішення про відмову у наданні статусу безробітного, а тому не може бути взята судом до уваги.

Відповідно до ст.94 КАС України судові витрати підлягають стягненню з відповідача на користь позивачки пропорційно до задоволених вимог.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.11, 112, 136, 159-163, 167 КАС України, суд-

в и р і ш и в:

Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправними та скасувати рішення №1 14 сесії 7 скликання Лиманівської сільської ради Березанського району Миколаївської області від 19 січня 2017 року "Про дострокове припинення повноважень сільського голови" та рішення № 1 17 сесії 7 скликання Лиманівської сільської ради Березанського району Миколаївської області від 22 лютого 2017 року.

Зобов"язати Лиманівську сільську раду Березанського району Миколаївської області прийняти рішення про звільнення ОСОБА_1 з посади Лиманівського сільського голови достроково, відповідно до п.1 ч.1 ст.79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", за особистою заявою про складення повноважень, та внести відповідний запис до трудової книжки ОСОБА_1

Стягнути з Лиманівської сільської ради Березанського району Миколаївської області, 57464, Миколаївська область, Березанський район, с.Лимани, вул.Шкільна, 35, код ЄДРПОУ 04375754 , за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 в рахунок завданої моральної шкоди 2000 грн. та судові витрати в сумі 1351 грн., всього стягнути 3351 (три тисячі триста п"ятдесят одну) гривню.

У задоволенні інших вимог відмовити.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подання апеляційної скарги в десятиденний строк з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до апеляційної інстанції.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження, або набрання законної сили постанови за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови виготовлено та підписано 23 червня 2017 року о 16.00 год.

Суддя :

СудБерезанський районний суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення23.06.2017
Оприлюднено04.07.2017
Номер документу67479833
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —469/283/17

Постанова від 23.06.2017

Адміністративне

Березанський районний суд Миколаївської області

Гапоненко Н. О.

Постанова від 20.06.2017

Адміністративне

Березанський районний суд Миколаївської області

Гапоненко Н. О.

Ухвала від 20.03.2017

Адміністративне

Березанський районний суд Миколаївської області

Гапоненко Н. О.

Ухвала від 02.03.2017

Адміністративне

Березанський районний суд Миколаївської області

Гапоненко Н. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні