Рішення
від 13.06.2017 по справі 910/8011/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13.06.2017Справа №910/8011/17

Суддя Мудрий С.М. розглянувши справу

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Геокон"

до Київської міської ради

про визнання незаконним та скасування рішення Київської міської ради №1166/2190 від 02.03.2017 року

Представники сторін:

від позивача: Близнюк П.І. - представник за довіреністю б/н від 27.03.2017 р.;

Вербіна Т.В. - представник за довіреністю б/н від 12.06.2017 р.;

від відповідача: Рог О.В. - представник за довіреністю № 225-КМР-1617 від 15.05.2017 р.

ВСТАНОВИВ:

На розгляд господарського суду м. Києва передані позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю "Геокон" до Київської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення Київської міської ради №1166/2190 від 02.03.2017 року.

Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що на підставі рішення Київської міської ради № 638/798 від 10 липня 2003 року між позивачем та відповідачем укладено договір оренди земельної ділянки від 03 лютого 2004 року.

02.03.2017 року відбулося засідання IV сесії VIII скликання Київської міської ради, на якому було прийнято рішення № 1166/2190 Про розірвання договору оренди земельної ділянки від 16.02.2004 року № 91-6-00216, укладеного між Київською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Геокон" на підставі пункту 26 рішення Київської міської ради від 10.07.2003 року № 638/798 .

На думку позивача вищезазначене рішення є незаконним та таким, що порушує прав ТОВ Геокон як орендаря, у зв'язку з чим позивач просить суд визнати незаконним та скасувати рішення Київської міської ради № 1166/2190 від 02.03.2017 року Про розірвання договору оренди земельної ділянки від 16.02.2004 року № 91-6-00216, укладеного між Київською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Геокон" на підставі пункту 26 рішення Київської міської ради від 10.07.2003 року № 638/798 .

Ухвалою господарського суду м. Києва від 22.05.2017 року порушено провадження у справі, розгляд справи призначено на 13.06.2017 року.

02.06.2017 р. до канцелярії суду позивач подав документи по справі на виконання вимог ухвали суду від 22.05.2017 р.

13.06.2017 р. до канцелярії суду відповідач подав відзив на позовну заяву на виконання вимог ухвали суду від 22.05.2017 р.

В судовому засіданні 13.06.2017 року представники позивача позовні вимоги підтримали, просили суд задовольнити позов.

Представник відповідача заперечував проти позову та просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню.

Рішення Київської міської ради № 638/798 Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею від 10 липня 2003 року позивачу передано у довгострокову оренду на 15 років земельну ділянку місце розташування - Глибочицький проїзд, 2 у Шевченківському, районі м. Києва, площею 0,4359 га для будівництва, експлуатації та обслуговування офісних приміщень та гаражів.

На підставі рішення Київської міської ради № 638/798 від 10 липня 2003 року між позивачем та відповідачем укладено договір оренди земельної ділянки від 03 лютого 2004 року. Договір зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис 16 лютого 2004 року 2011 року за № 91-6-00216 у книзі записів державної реєстрації договорів. Акт приймання-передачі земельної ділянки підписано між сторонами 16 лютого 2004 року.

Відповідно до п.1.1 договору оренди земельної ділянки, орендодавець, на підставі п. 26 рішення Київської міської ради від 10.07.2003р. №638/798 за актом приймання-передачі передає, а орендар приймає в оренду на 15 (п'ятнадцять) років земельну ділянку, визначену цим договором. Об'єктом оренди відповідно до цього договору є земельна ділянка з наступними характеристиками, місце розташування - Глибочицький проїзд, 2 (два) у Шевченківському районі м. Києва; розмір - 0,4359 (нуль цілих і чотири тисячі триста п'ятдесят дев'ять десятитисячних) га; цільове призначення - для будівництва, експлуатації та обслуговування офісних приміщень та гаражів; кадастровий номер 8000000000:91:132:0045.

Частиною 1 статті 3 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтею 9 Земельного кодексу України передбачено, що Київській міській раді надано широкі повноваження у галузі земельних відносин.

Згідно з пунктом 34 частини 1 ст. 26 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" вирішення відповідно до Закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією пленарних засідань сільських, селищних, міських рад, а за пунктом 2 статті 22 Закону України „Про столицю України - місто-герой Київ" Київська

міська рада має право визначати особливості землекористування.

Відповідно до статті 59 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" Київська міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Згідно з частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Відповідно до змісту цієї норми закону право власності або право користування земельною ділянкою із земель державної або комунальної власності виникає лише за наявності рішення зазначених органів і тільки в межах, вказаних в цих рішеннях.

Тобто, такі повноваження на території м. Києва є виключною компетенцією Київської міської ради.

Рішенням IV сесії VIII скликання Київської міської ради №1166/2190 від 02.03.2017 року Про розірвання договору оренди земельної ділянки від 16.02.2004 №91-6-00216, укладеного між Київською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю Геокон на підставі рішення Київської міської ради від 10.07.2003 №638/798 відповідно до статті 9 Земельного кодексу України, пункту 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", частини третьої статті 651, пункту 1 частини першої статті 783 Цивільного кодексу України, частини першої статті 188 Господарського кодексу України, частини четвертої статті 31 Закону України "Про оренду землі", пунктів 3.1, 7.3 договору оренди земельної ділянки від 16.02.2004 № 91-6-00216, керуючись тим, що товариство з обмеженою відповідальністю "Геокон" не виконало умови пункту 3.1 договору оренди, зокрема будівництво офісних приміщень та гаражів не завершено у IV кварталі 2008 року, що є невиконанням орендарем умов договору та згідно з пунктом 7.3 договору є підставою для розірвання договору в односторонньому порядку за ініціативою орендодавця, Київська міська рада вирішили розірвати договір оренди земельної ділянки від 16.02.2004 № 91-6-00216, укладений між Київською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Геокон" на підставі пункту 26 рішення Київської міської ради від 10.07.2003 № 638/798 "Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею", площею 0,4359 га (кадастровий номер 8000000000:91:132:0045) для будівництва, експлуатації та обслуговування офісних приміщень і гаражів на Глибочицькому проїзді, 2 у Шевченківському районі м. Києва. Виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації): Вчинити відповідні дії для проведення державної реєстрації припинення права оренди земельної ділянки (кадастровий номер 8000000000:91:132:0045) товариству з обмеженою відповідальністю "Геокон". Проінформувати товариство з обмеженою відповідальністю "Геокон" про прийняття цього рішення (п.2 рішення).

На думку позивача, рішення Київської міської ради №2266/2190 від 02.03.2017 року прийнято з грубим порушення Регламенту і тому є таким, що підлягає скасуванню. А також, зазначено, що дослідивши наявний на офіційному сайті Київської міської ради витяг зі стенограми пленарного засідання IV сесії VIII скликання Київської міської ради від 02.03.2017 року було встановлено що на пленарних засіданнях 02.03.2017 року зовсім не обговорювалось питання з яких підстав розривається договір оренди земельної ділянки.

Порядок діяльності Київради, її органів, секретаріату Київради та його посадових осіб, депутатів Київради, порядок скликання сесій та призначення пленарних засідань Київради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття Київрадою рішень, порядок формування і організації роботи постійних та тимчасових контрольних комісій, а також участі депутатських фракцій у роботі Київради встановлений Регламентом Київської міської ради, затверджений рішенням Київської міської ради від 07 липня 2016 року № 579/579.

Відповідно до 1 статті 26 Регламенту, суб'єктами подання проектів рішень виступають Київський міський голова, депутати Київради, заступник міського голови - секретар Київради, постійні комісії Київради, виконавчий орган Київради (Київська міська державна адміністрація), загальні збори громадян в порядку, визначеному законодавством та цим Регламентом, а також члени територіальної громади міста Києва в порядку місцевої ініціативи відповідно до вимог, передбачених законодавством та цим Регламентом.

Пунктом 7 статті 26 Регламенту передбачено, що пояснювальна записка повинна містити:

1) опис проблем, для вирішення яких підготовлено проект рішення, обґрунтування відповідності та достатності передбачених у проекті рішення механізмів і способів вирішення існуючих проблем, а також актуальності цих проблем для територіальної громади міста Києва;

2) правове обґрунтування необхідності прийняття рішення (з посиланням на конкретні положення нормативно-правових актів, на підставі й на виконання яких підготовлено проект рішення);

3) опис цілей і завдань, основних положень проекту рішення, а також очікуваних соціально-економічних, правових та інших наслідків для територіальної громади міста Києва від прийняття запропонованого проекту рішення;

4) прізвище або назву суб'єкта подання, прізвище, посаду, контактні дані доповідача проекту рішення на пленарному засіданні та особи, відповідальної за супроводження проекту рішення.

Відповідно до 1 статті 30 Регламенту, постійні комісії Київради (окрім профільної) протягом двадцяти днів з моменту реєстрації проекту рішення в управлінні організаційного та документального забезпечення діяльності Київради опрацьовують його та за результатами розгляду проекту рішення приймають висновок, яким:

1) підтримують проект рішення Київради без зауважень та підписують його;

2) підтримують проект рішення Київради із зауваженнями чи рекомендаціями; у цьому випадку на оригіналі проекту рішення навпроти назви відповідної постійної комісії поряд із підписом голови цієї постійної комісії ставиться відмітка "із зауваженнями" або "з рекомендаціями";

3) відхиляють проект рішення з відповідним обґрунтуванням; у цьому випадку на оригіналі проекту рішення навпроти назви відповідної постійної комісії поряд із підписом голови цієї постійної комісії ставиться відмітка "відхилено" із зазначенням дати та номеру відповідного протоколу засідання постійної комісії.

Пунктами 7, 8 статті 34 Регламенту передбачено, що всі проекти рішень Київради, що були подані в порядку, передбаченому частинами четвертою - п'ятою цієї статті 34 Регламенту, ставляться на голосування про включення до порядку денного та після прийняття рішення про затвердження порядку денного в цілому розглядаються перед усіма іншими питаннями порядку денного в черговості, в якій їх було включено до порядку денного, якщо інше не визначено процедурним рішенням Київради.

Проект порядку денного пленарного засідання Київради, сформований відповідно до вимог цього Регламенту, затверджується в цілому більшістю голосів депутатів від загального складу Київради.

Згідно з ч.1 статті 35 Регламенту, кожне питання порядку денного обговорюється на пленарному засіданні Київради. Рішення Київради з питання порядку денного може бути прийняте без обговорення , якщо жоден з депутатів не заперечує проти цього.

В матеріалах справи наявний лист №08/279/08/006-462 від 27.10.2016 року депутата Київської міської ради до заступника Київського міського голови в якому останній просив дати доручення розглянути проект рішення Київради Про розірвання договору оренди земельної ділянки від 16.02.2004 №91-6-00216 на засіданні постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування з подальшим винесенням на засідання сесії Київради.

Також, в матеріалах справи наявна пояснювальна записка до проекту рішення Київської міської ради Про розірвання договору оренди земельної ділянки від 16.02.2004 №91-6-00216 . Та, протокол №18 від 06.09.2016 року та протокол №28 від 06.12.2016 року засідання постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування, з якого вбачається що в порядку денному включено питання про розгляд проекту рішення Про розірвання договору оренди земельної ділянки від 16.02.2004 №91-6-00216 та ухвалено підтримати даний проект рішення.

Як вбачається з протоколу №40 пленарного засідання Київської міської ради (продовження пленарного засідання III сесії Київської міської ради VIII скликання) на якому слухали; питання про розірвання договору оренди земельної ділянки від 16.02.2004 №91-6-00216, виступив: Голова постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування Міщенко О.Г., депутатська фракція Солідарність % Заступник міського голови - секретар Київської міської ради Проців В.В. поставив на голосування проект рішень, що у порядку денному. Вирішили: рішення прийнято (за - 85, проти - -, утримались - 0).

Згідно з ч.1 статті 35 Регламенту, кожне питання порядку денного обговорюється на пленарному засіданні Київради. Рішення Київради з питання порядку денного може бути прийняте без обговорення , якщо жоден з депутатів не заперечує проти цього.

Таким чином, враховуючи вищезазначене суд приходить до висновку про відсутність будь-якого порушення Регламенту при винесенні оскаржуваного рішення.

Також, як на підставу для визнання недійсним та скасування рішення позивач вказує на те, що порушення строків здійснення забудови відбулося не з його вини.

Статтею 19 Конституції України унормовано, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин.

Залежно від компетенції органу, який прийняв такий документ, і характеру та обсягу відносин, що врегульовано ним, акти поділяються на нормативні і такі, що не мають нормативного характеру, тобто індивідуальні.

Статтею 21 Цивільного кодексу України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Отже, підставами для визнання недійсним акта (рішення) є невідповідність його вимогам законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.

Згідно з приписами статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.

Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України Про оренду землі , іншими нормативно - правовими актами та договором оренди землі.

Відповідно до статті 1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Виходячи зі змісту статті 93 Земельного кодексу України, статей 762, 792 Цивільного кодексу України, статей 13 та 21 Закону України Про оренду землі правовідносини щодо оренди земельної ділянки передбачають передачу орендарю земельної ділянки у володіння та користування на певний строк для її використання відповідно до умов договору та положень земельного законодавства; в силу статей 177, 181, 373, 374 Цивільного кодексу України земельна ділянка (як індивідуалізований об'єкт, що має ознаки у вигляді кадастрового номеру, площі, меж) є об'єктом права власності територіальної громади, а правомочності щодо володіння та користування орендованою земельною ділянкою, як і правомочність розпорядження, є складовими права власності територіальної громади щодо земельної ділянки.

Відповідно до частини 2 статті 2 Цивільного кодексу України територіальні громади є учасниками цивільних відносин, діючи у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин, набуваючи та здійснюючи цивільні права та обов'язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції, встановленої законом (статті 169 та 172 Цивільного кодексу України).

Цивільні права та обов'язки виникають (змінюються та припиняються) із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, зокрема, із договорів та інших правочинів, що являють собою дії, спрямовані на набуття, зміну або припинення цивільних прав або обов'язків; цивільні права та обов'язки можуть виникати (змінюватися, припинятися) безпосередньо з актів органів місцевого самоврядування у випадках, встановлених актами цивільного законодавства.

За приписами статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість сторін, що виражає узгоджену волю сторін, яка спрямована на досягнення конкретної мети, тобто договір це юридичний факт, на підставі якого виникають цивільні права та обов'язки.

За загальним правилом, встановленим частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено законом або договором; разом з тим, за частиною 3 наведеної статті у разі односторонньої відмови від договору повністю або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.

За приписами статті 32 Закону України Про оренду землі , на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об'єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Таким чином, наведене вище правове регулювання не містить заборони для сторін, договору оренди земельної ділянки передбачити випадки розірвання договору в односторонньому порядку шляхом вчинення стороною одностороннього правочину, що оформляється прийняттям рішення у встановленому порядку.

Аналогічні висновки містяться у постанові Вищого господарського суду України від 10.11.2015 у справі №910/27023/14 та від 26.10.2016 у справі № 910/28532/15, від 25.05.2017 № 910/17554/16 та № 910/17556/16.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість розірвання договору на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором. З огляду на що, обрання правового способу врегулювання спору є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує, а право на односторонню відмову від договору є позасудовою процедурою, яка не потребує погодження іншою стороною договору.

Пунктом 7.3 договору оренди земельної ділянки передбачено, що договір може бути розірваний в односторонньому порядку, за ініціативою орендодавця, в разі використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам, не за цільовим призначенням, систематичної несплати орендної плати (протягом двох місяців поспіль) та невиконання орендарем інших умов цього договору.

Відповідно до п. 3.1 договору оренди земельної ділянки, даний договір встановлює наступні обмеження: будівництво офісних приміщень та гаражів завершити в IV кварталі 2008 року.

Згідно з п.4.5 договору оренди земельної ділянки, орендар зобов'язаний виконувати встановлені цим договором обмеження.

Частиною 1 статті 614 ЦК України передбачено, що особа, яка порушила зобов'язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом.

Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов'язання.

Суд зазначає, що позивач був обізнаний з умовами договору оренди в частині існування у нього обов'язку закінчити забудову земельної ділянки не пізніше, ніж у IV кварталі 2008 року, і відповідні наслідки не закінчення такої забудови у вигляді можливості орендодавця в односторонньому порядку відмовитися від договору.

Крім того, в матеріалах справи відсутні будь-які докази щодо звернення до відповідача з пропозицією продовжити строки здійснення забудови спірної земельної ділянки.

Враховуючи вищезазначене, вимоги позивача щодо визнання незаконним та скасувати рішення Київської міської ради № 1166/2190 від 02.03.2017 року Про розірвання договору оренди земельної ділянки від 16.02.2004 року № 91-6-00216, укладеного між Київською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Геокон" на підставі пункту 26 рішення Київської міської ради від 10.07.2003 року № 638/798 є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Відповідно до ч.1 статті 32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Згідно з ч.1 статті 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Статтею 34 ГПК України передбачено, що господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідно до статті 44 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору, сум, що підлягають сплаті за проведення судової експертизи, призначеної господарським судом, витрат, пов'язаних з оглядом та дослідженням речових доказів у місці їх знаходження, оплати послуг перекладача, адвоката та інших витрат, пов'язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Судовий збір, відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України, покладається на позивача.

На підставі викладеного та керуючись ч.1 ст. 32, ч.1 ст. 33, ст.ст. 34, 44, 49, ст.ст. 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

В позові відмовити повністю.

Відповідно до частини 5 статті 85 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Дата підписання повного тексту рішення 30.06.2017 року.

Суддя С.М. Мудрий

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення13.06.2017
Оприлюднено04.07.2017
Номер документу67484861
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/8011/17

Постанова від 04.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 08.02.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Постанова від 12.12.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 01.11.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 27.09.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 20.09.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Гончаров С.А.

Ухвала від 14.07.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Гончаров С.А.

Рішення від 13.06.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Мудрий С.М.

Ухвала від 22.05.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Мудрий С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні