№ 243/4824/17
Справа № 2/243/2845/2017
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 липня 2017 року Слов'янський міськрайонний суд Донецької області у складі:
Головуючий суддя Пронін С.Г.
при секретарі Чевела С.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду м. Слов'янська цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту освіти та науки Донецької обласної державної адміністрації про стягнення заробітної плати, середнього заробітку за час затримки розрахунку та моральної шкоди -
В С Т А Н О В И В :
Позивач ОСОБА_1 звернулась з зазначеним позовом до суду, обґрунтовуючи свої вимоги тим, що вона працювала в дитячому дошкільному закладі № 146 м. Горлівки при департаменті освіти, молоді та спорту Горлівської міської ради, яке є структурним підрозділом Департаменту освіти та науки Донецької обласної державної адміністрації. В період з липня 2014 року по вересень 2014 року їй була нарахована, але фактично не виплачена заробітна плата, яку боржник відмовляється добровільно виплатити, обґрунтовуючи неможливість виплати відсутністю технічної можливості роботи АС-Е Казначейство (WEB) з 16 червня 2014 року. Так, загальна заборгованість Департаменту освіти та науки Донецької обласної державної адміністрації по заробітній платі перед нею, не включаючи компенсацію втрати частини заробітної плати в зв'язку з порушенням строків її виплати, складає 7 218 гривень 16 копійок. В зв'язку з цим, 10 квітня 2015 року Слов'янським міськрайонний судом Донецької області було видано судовий наказ про стягнення заборгованості по заробітній платі з Департаменту освіти та науки Донецької обласної державної адміністрації, який 25 грудня 2015 року було скасовано, в зв'язку з тим, що між сторонами вбачається спір про право. Поряд з цим, позивач просить суд на підставі ч. 1 ст. 117 КЗпП України стягнути з відповідача розмір середнього заробітку за час затримки розрахунку, який складає 106 608 гривень. Крім цього, позивач ОСОБА_1 зазначає, що діями відповідача із безпідставної та тривалої невиплати заробітної плати їй було завдано моральну шкоду, оцінену позивачем в розмірі 5 000 гривень, яка на думку позивача є розумною та справедливою. На підставі викладеного, ОСОБА_1 просить суд заявлені нею позовні вимоги задовольнити та стягнути на її користь з відповідача, по-перше, нараховану, але не виплачену заробітну плату у сумі 7 218 гривень 16 копійок, по-друге, середній заробіток за час затримки розрахунку в розмірі 106 608 гривень, по-третє, моральну шкоду в розмірі 5 000 гривень.
Позивач ОСОБА_1, будучи повідомленою належним чином про дату, час та місце розгляду справи, в судове засіданні не з'явилася, надала суду заяву про розгляд справи у її відсутність, в якій позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити.
Представник відповідача ОСОБА_2, який діє на підставі довіреності № 01/19-0880 від 15 червня 2017 року, в судове засідання не з'явився, незважаючи на належне повідомлення відповідача про дату, час та місце розгляду справи. Надав суду заперечення на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнав, виходячи з наступного. Відповідно до ст. 13 Закону України Про дошкільну освіту навчальний заклад є юридичною особою. Вказав, що зазначений позивачем дошкільний навчальний заклад не є структурним підрозділом відповідача. Разом з цим, відповідач зазначає, що відповідно до вимог ст. 1 Закону України Про оплату праці заробітну плату працівнику виплачує саме роботодавець, натомість позивач не є та не була посадовою особою відповідача або його структурного підрозділу, а отже ОСОБА_1 не перебуває та не перебувала у трудових відносинах саме з відповідачем. Крім цього зазначив, що вказаний в позовній заяві дошкільний навчальний заклад в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відсутній. Натомість за даними вказаного реєстру дошкільний навчальний заклад № 146 Сонячний Горлівської міської ради Донецької області (ідентифікаційний номер 26391274) знаходиться за адресою: 84642, Донецька область, м. Горлівка, вул. Гречнева, буд. 12 та не
перебуває в процесі припинення. Таким чином, вимоги щодо стягнення заборгованості по заробітній платі мають бути пред'явлені до роботодавця - дошкільного навчального закладу № 146 Сонячний Горлівської міської ради Донецької області в зв'язку з чим, з урахуванням норм ст. 33 ЦК України та п. 27 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 24 грудня 1999 року № 13 Про практику застосування судами законодавства про оплату праці , ст. 14 Закону України Про освіту відповідач вважає себе неналежним відповідачем. А згідно з вимогами пунктів 2, 3 Тимчасового порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей, а також інших платежів з рахунків, відкритих в органах Казначейства, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 595 від 07 листопада 2014 року, казначейське обслуговування місцевих бюджетів за видатками та кредитуванням у населених пунктах на тимчасово неконтрольованій території здійснюється після повернення такої території під контроль органів державної влади. Заробітна плата працівникам (установи за період, коли установа розміщувалася на тимчасово неконтрольованій території, а у подальшому територія була повернута під контроль органів державної влади, або установа була переміщена в населений пункт, на території якого органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі, виплачується у повному обсязі за рахунок кошторису установи. Також вказує, що органом управління дошкільного навчального закладу № 146 Сонячний Горлівської міської ради Донецької області є департамент освіти, молоді та спорту Горлівської міської ради, який також є юридичною особою. Натомість відповідач, як структурний підрозділ Донецької обласної державної адміністрації відповідно до Конституції України та Закону України Про місцеві державні адміністрації є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади та не є вищим органом відносно органів місцевого самоврядування, в тому числі до утворених органами місцевого самоврядування підприємств, установ, організацій. Враховуючи викладене, вважає позовні вимоги ОСОБА_1 необґрунтованими та просить суд відмовити їй в задоволені позову. Також просить суд розглядати вказану справу за відсутності представника відповідача.
Суд, дослідивши матеріали справи, приходить до переконання, що позовні вимоги ОСОБА_1 не підлягають задоволенню з наступних підстав.
З частини 1 статті 21 КЗпП України слідує, що трудовий договір є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов'язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов'язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 48 КЗпП України трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника. Трудові книжки ведуться на всіх працівників, які працюють на підприємстві, в установі, організації або у фізичної особи понад п'ять днів. Трудові книжки ведуться також на позаштатних працівників при умові, якщо вони підлягають загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню, студентів вищих та учнів професійно-технічних навчальних закладів, які проходять стажування на підприємстві, в установі, організації.
Так, з трудової книжки позивача ОСОБА_1 слідує, що вона 03 серпня 2009 року була прийнята на посаду вихователя Дитячого навчального закладу № 146 Наказом № 39-К від 03 серпня 2009 року. 04 жовтня 2011 року Управління освіти Горлівської міської ради перейменовано в Департамент освіти, молоді та спорту Горлівської міської ради на підставі рішення міської ради № VI/13-8 від 29 липня 2011 року.
Частиною 1 статті 13 Закону України Про дошкільну освіту передбачено, що дошкільний навчальний заклад є юридичною особою і діє на підставі статуту. Згідно з положеннями ч. 1, 3 ст. 15 Закону України Про дошкільну освіту дошкільні навчальні заклади можуть бути державної, комунальної та приватної форм власності. Статус комунального має дошкільний навчальний заклад, заснований на комунальній формі власності.
Вказаний позивачем в позовній заяві дошкільний навчальний заклад № 146 м. Горлівки, де остання працювала вихователем, в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань - відсутній. Натомість у вказаному реєстрі є відомості про дошкільний навчальний заклад № 146 Сонячний Горлівської міської ради Донецької області (ДНЗ № 146), який є комунальною установою, має ідентифікаційний номер 26391274, знаходиться за адресою: Донецька область, м. Горлівка, вул. Гречнева, будинок 12. Засновником цього закладу є Горлівська міська рада. На час розгляду справи вказаний дошкільний навчальний заклад № 146 Сонячний в стані припинення не перебуває.
Отже, суд приходить до висновку, що позивач ОСОБА_1 перебувала у трудових відносинах
саме з дошкільним навчальним закладом № 146 Сонячний Горлівської міської ради Донецької області (ДНЗ № 146).
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України Про оплату праці , ч. 1 ст. 94 КЗпП України заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу. До того ж, відповідно до ч. 1, 4 ст. 96 ЦК України юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов'язаннями. Особи, які створюють юридичну особу, несуть солідарну відповідальність за зобов'язаннями, що виникли до її державної реєстрації. До того ж, в пункті 27 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 13 від 24.12.1999 року Про практику застосування судами законодавства про оплату праці зазначено, що судам необхідно враховувати, що згідно зі ст.21 КЗпП належним відповідачем у справі за позовом про оплату праці є та юридична особа (підприємство, установа, організація), з якою позивачем укладено трудовий договір. Крім цього, з довідки, наданої позивачем не вбачається, за який рік утворилась у роботодавця заборгованість по заробітній платі перед ОСОБА_1 в розмірі 7 218 гривень 16 копійок.
Поряд з цим пунктами 2, 3 Тимчасового порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей, а також інших платежів з рахунків, відкритих в органах Казначейства, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 595 від 07 листопада 2014 року, казначейське обслуговування місцевих бюджетів за видатками та кредитуванням у населених пунктах на тимчасово неконтрольованій території здійснюється після повернення такої території під контроль органів державної влади. Заробітна плата працівникам (установи за період, коли установа розміщувалася на тимчасово неконтрольованій території, а у подальшому територія була повернута під контроль органів державної влади, або установа була переміщена в населений пункт, на території якого органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі, виплачується у повному обсязі за рахунок кошторису (плану використання бюджетних коштів) установи.
Так, в судовому засіданні було встановлено, що, оскільки, датою державної реєстрації дошкільного навчального закладу № 146 Сонячний Горлівської міської ради Донецької області (ДНЗ № 146), який до теперішнього часу знаходиться на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, є 19 квітня 2000 року, її засновником є Горлівська міська рада, а трудові правовідносини між позивачем та вказаним закладом виникли з 03 серпня 2009 року, то й заробітну плату позивачу повинен виплачувати саме цей заклад.
Крім цього, посилання позивача ОСОБА_1 на те, що департамент освіти, молоді та спорту Горлівської міської ради є структурним підрозділом Департаменту освіти та науки Донецької обласної державної адміністрації є необґрунтованими, оскільки відповідно до ч. 1 ст. 1, ч. 4 ст. 35 Закону України Про місцеві державні адміністрації місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Місцеві державні адміністрації не мають права втручатися у здійснення органами місцевого самоврядування власних повноважень. Отже, суд приходить до висновку, що доводи відповідача про те, що він не є вищим органом відносно органів місцевого самоврядування, в тому числі відносно утворених органами місцевого самоврядування підприємств, установ та організацій, є обґрунтованими.
Таким чином, суд приходить до висновку, що Департамент освіти та науки Донецької обласної державної адміністрації не має зобов'язань перед позивачем щодо виплати заробітної плати, оскільки є неналежним відповідачем по справі, а тому суд вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 задоволенню не підлягають.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 3, 10, 60, 209, 212-215, 218 ЦПК України, ст. 96 ЦК України, ст. 21, 48, 94 КЗпП України, Законом України Про оплату праці , Законом України Про дошкільну освіту , п. 2, 3 Тимчасового порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей, а також інших платежів з рахунків, відкритих в органах Казначейства, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 595 від 07 листопада 2014 року, п. 27 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 13 від 24.12.1999 року Про практику застосування судами законодавства про оплату праці , суд, -
В И Р І Ш И В :
В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Департаменту освіти та науки Донецької обласної державної адміністрації про стягнення заробітної плати, середнього заробітку за час затримки розрахунку та моральної шкоди - відмовити.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Апеляційного суду Донецької області через Слов'янський міськрайонний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня його
проголошення. Особи, які брали участь у розгляді справи, але не були присутні під час проголошення рішення, мають право подати апеляційну скаргу протягом 10 днів з дня отримання копії рішення.
Суддя Слов'янського
міськрайонного суду С.Г. Пронін
Суд | Слов'янський міськрайонний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 03.07.2017 |
Оприлюднено | 05.07.2017 |
Номер документу | 67546761 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Слов'янський міськрайонний суд Донецької області
Пронін С. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні