ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua
Головуючий у 1-й інстанції: Токарева М.С.
Суддя-доповідач:Іваненко Т.В.
УХВАЛА
іменем України
"04" липня 2017 р. Справа № 806/1725/16
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Іваненко Т.В.
суддів: Кузьменко Л.В.
Франовської К.С.,
за участю секретаря судового засідання Лібеги С.О.,
представників позивача та відповідача,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Полісся-Інвест" на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "14" березня 2017 р. у справі за позовом Приватного підприємства "ВВ "Агро" до Комунального підприємства "Центр реєстрації" Сінгурівської сільської ради Житомирського району Житомирської області, Державного реєстратора Артемчук Оксани Дмитрівни, треті особи Товариство з обмеженою відповідальністю "Полісся-Інвест" , Відділ Держгеокадастру у Володарсько-Волинському районі Житомирської області про визнання протиправним та скасування рішення ,
ВСТАНОВИВ:
У вересні 2016 року Приватне підприємство "ВВ "Агро" звернулося до суду з позовом до Комунального підприємства "Центр реєстрації" Сінгурівської сільської ради Житомирського району Житомирської області та державного реєстратора Артемчук Оксани Дмитрівни, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Полісся-Інвест", Відділ держгеокадастру у Володарсько-Волинському районі Житомирської області про визнання протиправним та скасування рішення. Просило визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора комунального підприємства "Центр реєстрації" Сінгурівської сільської ради Житомирського району Житомирської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 29705833 від 23 травня 2016 року.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що 07.04.2008 між ним та ОСОБА_4 було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 площею 3,0580 га терміном на 10 років. В подальшому, 01.07.2015, ОСОБА_4 було укладено з ТОВ "Полісся-Інвест" договір оренди земельної №0715-70 щодо земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 площею 3,0580 га. Зазначений договір був зареєстровано рішенням державного реєстратора Комунального підприємства "Центр реєстрації" Сінгурівської сільської ради Житомирського району Житомирської області Артемчук О.Д. за індексним номером 29705833 від 23 травня 2016 року. Вважає, що реєстрація договору укладеного між ОСОБА_4 та ТОВ "Полісся-Інвест" є незаконною, та порушує його права, оскільки договір укладений між ним та ОСОБА_4 є чинним, зареєстрований у встановленому законом порядку раніше, і термін його дії не завершився
Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 14.03.2017 позовні вимоги приватного підприємства "ВВ "Агро" задоволено частково.
Скасовано рішення державного реєстратора комунального підприємства "Центр реєстрації" Сінгурівської сільської ради Житомирського району Житомирської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 29705833 від 23 травня 2016 року.
В решті позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з вищезазначеною постановою, третя особа, ТОВ "Полісся-Інвест", подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції в частині задоволення позову, як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального та процесуального права та ухвалити нову постанову, якою в задоволенні позову відмовити. В апеляційній скарзі зазначає, що судом не було враховано, що під час розгляду державним реєстратором заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за результатами здійснення державним реєстратором пошуків в Державному реєстрі прав були відсутні записи про реєстрацію іншого речового права - права оренди. Відтак у Державного реєстратора були відсутні підставі відповідно до ч. 4 ст. 24 Закону №1952-1V для відмови такої реєстрації. Не враховано судом, що договори оренди позивача є недійсними з огляду , що у них відсутні одна із істотних умов договору оренди, що передбачені Законом України "Про оренду землі", а саме договори оренди землі за 2008 рік не містять необхідної інформації про існуючі обмеження щодо використання земельної ділянки. Також не враховано той факт, що відомості про право користування земельними ділянками не містяться в Поземельних книгах на земельні ділянки, в Державному земельному кадастрі.
Позивач судове рішення в частині відмови у задоволені позову не оскаржував.
Відповідачі та третя особа Відділ Держгеокадастру у Володарсько-Волинському районі Житомирської області, судове рішення також не оскаржували.
Переглянувши судове рішення в межах доводів апеляційної скарги відповідно до ст. 195 КАС України, розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не належить до задоволення.
З матеріалів справи вбачається, що 07.04.2008 між ПП "ВВ"Агро" та ОСОБА_4 було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 площею 3,0580 га терміном на 10 років. Вказаний договір оренди був зареєстрований у Володарсько-Волинському реєстраційному відділі Житомирської РФ ДП "Центр ДЗК" 15.05.2008 за №040820600031.
01.07.2015 ОСОБА_4 було укладено договір оренди земельної №0715-70 щодо цієї ж земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 площею 3,0580 га з ТОВ "Полісся-Інвест", який було зареєстровано рішенням державного реєстратора Комунального підприємства "Центр реєстрації" Сінгурівської сільської ради Житомирського району Житомирської області Артемчук Оксаною Дмитрівною за індексним номером 29705833 від 23 травня 2016 року.
Не погоджуючись із діями відповідача та рішенням щодо державної реєстрації іншого речового права (права оренди землі) , позивач звернувся з позовом до суду.
Суд першої інстанції дійшов висновку про часткове задоволення позову. При цьому суд вважав, що так як заявником було подано відповідний витяг з Державного земельного кадастру НВ-1802550572016, то у державного реєстратора у цьому випадку був відсутній обов'язок щодо додаткового звернення із запитом щодо наявності або відсутності зареєстрованих договорів, а тому відсутні підстави для визнання оскаржуваного рішення протиправним. Скасовуючи оскаржуване рішення відповідача суд виходив з того, що останній під час прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень здійснив повторну реєстрацію договору оренди земельних ділянок.
Встановлено, що судове рішення в частині відмови у задоволенні позовних вимог сторонами та третіми особами не оскаржується, тому його правомірність в цій частині судовою колегією не переглядається.
Що стосується оскаржуваного рішення, колегія суддів погоджується з висновком, виходячи з наступного.
У відповідності до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірні правовідносини між сторонами по даній справі щодо порядку та умов внесення записів до Державного реєстру прав, змін до них та їх скасування регулюються правовими нормами Закону України від 1 липня 2004 року N 1952-IV "Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон N 1952-IV), в редакції що були чинні на день виникнення спору. Законом України від 26 листопада 2015 року N 834-VIII цей Закон викладено у новій редакції і введено в дію з 01.01.2016.
Умови реєстрації договорів оренди та договорів суборенди земельних ділянок на час укладання вказаного договору оренди землі визначалися правовими нормами Порядку державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1998 р. N2073.
Відповідно до вимог п.2 та п.3 цього Порядку така державна реєстрація договорів оренди є офіційним визнанням і підтвердженням державою факту виникнення або припинення права оренди земельних ділянок та проводилася виконавчим комітетом сільської, селищної та міської ради, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за місцем розташування земельної ділянки.
В розумінні вимог п.п.11 та 12 Порядку державної реєстрації засвідчувалася гербовою печаткою та підписом голови відповідної ради, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації або уповноваженої ними посадової особи на підставі висновку відповідного територіального органу земельних ресурсів про таку державну реєстрацію.
З 01.01.2016 року особливості державної реєстрації похідних речових прав на земельні ділянки, право власності на які виникло та оформлено в установленому порядку до 1 січня 2013 року, врегульовані правовими нормами статті 29 Закону N 1952-IV.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (на час виникнення правовідносин) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав;
За змістом частини 3 статті 10 Закону № 1952-IV державний реєстратор 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;
- відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;
- відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах;
- наявність обтяжень прав на нерухоме майно;
- наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;
2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;
3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.
Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі.
Крім того, листом № 2951/05-15-13 від 6 серпня 2013 року "Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними набувачами" Державна реєстраційна служба України надала роз'яснення, що з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 1 січня 2013 року, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).
Проте, в порушення вимог чинного законодавства державний реєстратор при проведенні державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок за ТОВ "Полісся-Інвест" належним чином не перевірив, чи має місце вже зареєстроване право оренди на спірні земельні ділянки.
Враховуючи, що між ПП "ВВ"Агро" та ОСОБА_4 було укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 площею 3,0580 га терміном на 10 років, який був зареєстрований у встановленому законом порядку, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що відповідач під час прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень здійснив повторну реєстрацію договору оренди земельних ділянок, що є недопустимим, оскільки зумовлює ситуацію, за якої одну і ту ж земельну ділянку було передано в оренду різним орендарям, адже право оренди в них виникло з моменту реєстрації договорів оренди земельних ділянок.
Відповідно до частини четвертої статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно положень частин першої, п'ятої статті 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Відповідно до статті 31 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; викупу земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря; смерті фізичної особи - орендаря, засудження його до позбавлення волі та відмови осіб, зазначених у статті 7 цього Закону, від виконання укладеного договору оренди земельної ділянки; ліквідації юридичної особи - орендаря; відчуження права оренди земельної ділянки заставодержателем; набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці. Договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
Встановлено, що строк дії договорів оренди між позивачем та третьою особою ОСОБА_4 не закінчився та у судовому порядку недійсним не визнавався.
Щодо доводів апелянта про відсутність відомостей про право користування земельними ділянками в Поземельних книгах на земельні ділянки, в Державному земельному кадастрі, колегія суддів зазначає таке.
2 липня 2003 року був прийнятий Наказ Державного комітету України по земельних ресурсах N 174 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 липня 2003 р. за N 641/7962) "Про затвердження Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель", яким передбачено Тимчасовий порядок ведення державного реєстру земель.
Пунктом 1.2 зазначеного Порядку, (чинного на момент укладення договорів оренди землі з позивачем) Державний реєстр земель - це складова частина державного земельного кадастру, який складається з книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку і формується за допомогою АС ДЗК.
Книга записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі - це документ суворого обліку, який є складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок.
Поземельна книга - це документ, який є складовою частиною державного реєстру земель, містить відомості про земельну ділянку, в тому числі кадастровий план, відомості про державний акт на право власності на землю, державний акт на право постійного користування землею, договір оренди землі та власника, користувача, орендаря (суборендаря) земельної ділянки і формується за допомогою АС ДЗК.
Оператори державного реєстру земель - це структурні підрозділи Центру ДЗК, що проводять приймання, перевірку та систематизацію реєстраційних карток земельних ділянок, здійснюють видачу та реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди (суборенди) землі, ведуть книгу реєстрації, формують Поземельну книгу та не мають прямого доступу до бази даних АС ДЗК.
Реєстратори державного реєстру земель - це структурні підрозділи Центру ДЗК, які мають доступ та вносять відомості до бази даних АС ДЗК, ведуть Поземельну книгу, здійснюють видачу та реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди (суборенди) землі, а також ведуть книгу реєстрації.
Відповідно до пункту 4.2 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, державна реєстрація державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі здійснюється шляхом внесення записів реєстрації до книги реєстрації.
Відповідно до пункту 4.5 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, державну реєстрацію державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі у книзі реєстрації здійснює оператор (реєстратор), у межах повноважень якого є земельна ділянка.
Пунктом 8.1 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель визначено, що реєстраційний номер присвоюється державному акту на право власності на земельну ділянку, державному акту на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі в момент здійснення його державної реєстрації.
Пунктами 12.3, 12.4 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель передбачено, що дані для формування Поземельної книги вносяться до бази даних АС ДЗК після внесення записів до книги реєстрації.
Відповідальність за формування та ведення поземельних книг покладається на осіб, які призначаються наказом оператора (реєстратора).
Відповідно до пунктів 14.1, 14.2, 14.3 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, для внесення до Поземельної книги відомостей про земельну ділянку, на яку було оформлено державний акт на право власності на земельну ділянку, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, договір оренди землі до введення в дію цього Порядку, оператор (реєстратор) звертається з письмовим запитом про отримання відомостей про земельну ділянку до територіальних органів земельних ресурсів
Територіальний орган земельних ресурсів у тижневий термін з моменту подання письмового запиту надає за актом приймання-передавання оператору (реєстратору) технічну документацію або реєстраційну справу для створення реєстраційної картки.
У разі неможливості відтворення інформації територіальний орган земельних ресурсів надає офіційний висновок про відсутність відомостей для внесення їх до бази даних АС ДЗК.
Встановлено, що зазначена реєстрація договору оренди спірної земельної ділянки з ПП "ВВ"Агро" підтверджується наявними у матеріалах справи копіями договору оренди, а також оглянутою у ході судового розгляду справи книгою записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі по Фасівській сільській раді Володарсько-Волинського району. Відомості про перебування зазначеної земельної ділянки в оренді містяться в Державному земельному кадастрі.
Відсутність відомостей у Поземельній книзі, не свідчить про незавершеність чи відсутність державної реєстрації як такої, та не може ставитись за вину позивачу, оскільки обов'язок щодо внесення відомостей у Поземельну книгу покладався на реєстратора державного реєстру земель та оператора (реєстратора).
Слід зазначити, що відповідно до положень Тимчасового порядку державна реєстрація договорів оренди земельної ділянки вважається здійсненою з моменту внесення даних до книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі.
Відтак державна реєстрація договору оренди земельної ділянки з ПП "ВВ"Агро" є здійсненою.
Одночасна реєстрація договорів оренди є втручанням в право позивача на мирне користування майном, передбачене ст.1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Відповідач відповідно до ч.2ст.71 КАС України не довів правомірності прийнятого ним рішення.
Відповідно до ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а постанова суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а відтак підстави для скасування чи зміни судового рішення відсутні.
Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Полісся-Інвест" залишити без задоволення, постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "14" березня 2017 р. без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя Т.В. Іваненко
судді: Л.В. Кузьменко
К.С. Франовська
Повний текст cудового рішення виготовлено "06" липня 2017 р.
Роздруковано та надіслано:р.л.п.
1- в справу:
2 - позивачу/позивачам: Приватне підприємство "ВВ "Агро" вул.Зарічна,1, с.Поромівка, Хорошівський район, Житомирська област,12132
3- відповідачу/відповідачам: Комунальне підприємство "Центр реєстрації" Сінгурівської сільської ради Житомирського району Житомирської області АДРЕСА_1
4 - Державний реєстратор Артемчук Оксана Дмитрівна АДРЕСА_1
5 - третій особі: Товариство з обмеженою відповідальністю "Полісся-Інвест" - с.Дашинка, Хорошівський район, Житомирська область,12124,
6 - Відділ Держгеокадастру у Володарсько-Волинському районі Житомирської області - вул.Героїв України, 6, смт.Хорошів, Житомирська обл.,12100,
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2017 |
Оприлюднено | 09.07.2017 |
Номер документу | 67619021 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Іваненко Т.В.
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні