Постанова
від 05.07.2017 по справі 914/1952/16
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 липня 2017 року Справа № 914/1952/16 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого: суддів:Нєсвєтової Н.М. (доповідач) Кондратової І.Д., Грека Б.М. розглянувши касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Надра України" на постанову Львівського апеляційного господарського суду від 13.02.2017 у справі№ 914/1952/16 Господарського суду Львівської області за позовомпублічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Надра України" до 1.Виконавчого комітету Львівської міської ради 2.Відділ приватизації державного житлового фонду Личаківського району третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - дочірнє підприємство національної акціонерної компанії "Надра України "Західукргеологія" провизнання недійсним рішення виконавчого комітету Львівської міської ради від 18.07.2008 № 747; визнання недійсним свідоцтва про право власності, визнання права власності

за участю представників сторін:

позивача: Єлєніна С.М., Бойко І.Ю.,

відповідача 1: не з'явився,

відповідача 2: не з'явився,

третьої особи: не з'явився,

В С Т А Н О В И В:

Публічне акціонерне товариство "Національної акціонерної компанії "Надра України" звернулося до господарського суду Львівської області з позовом до Виконавчого комітету Львівської міської ради та Личаківської районної адміністрації Львівської міської ради про визнання недійсним рішення виконавчого комітету ЛМР від 18.07.2008 №747; визнання недійсним свідоцтва про право власності, визнання права власності.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 15.11.2016, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 13.02.2017, у задоволенні позову Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Надра України" до Виконавчого комітету Львівської міської ради, Відділу приватизації державного житлового фонду Личаківського району про визнання недійсним рішення виконавчого комітету Львівської міської ради від 18.07.2008р. № 747; визнання недійсним свідоцтва про право власності, визнання права власності - відмовлено.

Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, позивач звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить постанову Львівського апеляційного господарського суду від 13.02.2017 та рішення місцевого господарського суду від 15.11.2016 скасувати, прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги повністю.

Колегія суддів, беручи до уваги межі перегляду справи у касаційній інстанції, обговоривши доводи касаційної скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування попередніми судовими інстанціями норм матеріального та процесуального права при ухваленні зазначених судових рішень, вважає, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, Указом Президента України від 14.06.2000 №802/2000 постановлено:

1) здійснити в установленому порядку заходи щодо створення у місячний строк Національної акціонерної компанії "Надра України" (далі - Компанія), зокрема: а) затвердити статут Компанії, визначивши її основними завданнями: проведення пошукових та розвідувальних робіт на родовищах корисних копалин в Україні та поза її межами, а також здійснення переробки окремих видів корисних копалин; сприяння залученню інвестицій у розвиток розвідки, розробки та промислової експлуатації родовищ корисних копалин; забезпечення поліпшення та нарощування мінерально-сировинної бази держави як основи розвитку видобувних та переробних галузей національної економіки; геологічне, гідрогеологічне, інженерно-геологічне та еколого-геологічне вивчення геологічного середовища, в тому числі небезпечних геологічних явищ; б) затвердити персональний склад спостережної ради Компанії, призначити голову, заступників голови та членів правління Компанії; в) забезпечити формування статутного фонду Компанії. З цією метою, зокрема, визначити: відкриті акціонерні товариства, пакети акцій яких закріплено в установленому порядку в державній власності і які передаються до статутного фонду Компанії; державні та казенні підприємства, які підлягають перетворенню в державні акціонерні товариства, з наступною передачею акцій до статутного фонду Компанії; г) затвердити перелік державного майна, яке передається в користування Компанії для забезпечення її діяльності ;

2) вирішити в установленому порядку питання щодо закріплення у державній власності 100 відсотків акцій Компанії, а також недопущення відчуження цих акцій з державної власності, використання для формування статутних фондів будь-яких підприємств та передачі в управління будь-яким особам;

3) привести свої рішення у відповідність із цим Указом.

Згідно з постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2000 №1128, яка прийнята на виконання Указу Президента України від 14.06.2000 №802/2000 "Про заходи щодо підвищення ефективності управління підприємствами в галузі геології і розвідки надр", утворено Національну акціонерну компанію "Надра України".

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.08.2000 №1273, яка прийнята на виконання Указу Президента України від 14.06.2000 №802/2000 "Про заходи щодо підвищення ефективності управління підприємствами в галузі геології і розвідки надр", зобов'язано Фонд державного майна передати у місячний строк до статутного фонду Національної акціонерної компанії "Надра України" 100 відсотків акцій державної акціонерної холдингової компанії "Укргеолреммаш". Окрім того, передати до статутного фонду Національної акціонерної компанії "Надра України" майно підприємств згідно з додатком 3 з наступним їх перетворенням у дочірні підприємства Компанії (зокрема, Державне геологічне підприємство "Західукргеологія", м. Львів).

Також, установити, що 100 відсотків акцій Національної акціонерної компанії "Надра України" закріплюються у державній власності. Відчуження цих акцій з державної власності, використання для формування статутних фондів будь-яких підприємств та передача в заставу не допускається.

Також судами встановлено, що на виконання постанов Кабінету Міністрів України від 17.08.2000 №1273 та від 24.01.2001 №43 спільним наказом Міністерства екології та природних ресурсів України №179 від 08.05.2001 та НАК "Надра України" №20 від 15.05.2001 затверджено акти передавання-приймання державного геологічного підприємства "Західукргеологія" до складу НАК "Надра України" та майна Державного геологічного підприємства "Західукргеологія" до статутного фонду НАК "Надра України" (№2), які підписано 15.05.2001.

Постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 №912 передано Державній службі геології та надр повноваження з управління державними корпоративними правами Національної акціонерної компанії "Надра України" та внесено зміни до статуту НАК "Надра України".

Відповідно до положень Статуту НАК "Надра України", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.09.2000 №1460 в редакції постанови від 31.08.2011 №912 НАК "Надра України" утворена на виконання Указу Президента України від 14.06.2000 №802 "Про заходи щодо підвищення ефективності управління підприємствами в галузі геології і розвідки надр"(пункт 1 Статуту).

Відповідно до п. 8 Статуту, компанія є юридичною особою.

Згідно з п. 16 Статуту, засновником Компанії є держава в особі Кабінету Міністрів України.

Пунктом 17 Статуту передбачено, що Акціонером компанії є: держава в особі Держгеонадр - до прийняття в установленому порядку рішення про приватизацію пакета акцій компанії та в особі Фонду державного майна - після передачі йому пакета акцій компанії, визначеного для продажу згідно з рішенням про приватизацію; фізичні та юридичні особи, що набули право власності на акції компанії відповідно до законодавства

Майно НАК "Надра України" формується за рахунок: 1) майна, переданого засновником до статутного капіталу компанії; 2) продукції, виробленої компанією в результаті провадження власної господарської діяльності, майна та майнових прав, набутих у процесі господарської діяльності; 3) доходів, отриманих в результаті провадження господарської діяльності, включаючи доходи, отримані від реалізації цінних паперів і корпоративних прав, провадження господарської діяльності дочірніми підприємствами та доходів (дивідендів) від володіння корпоративними правами та цінними паперами; 4) коштів, майнових і немайнових прав, цінних паперів, іншого майна, що надходять від оплати акцій; 5) майна, що не увійшло до статутного капіталу компанії, та передане засновником на праві господарського відання; 6) кредитів, позик; 7) майна, отриманого в найм (користування); 8) іншого майна, набутого на законних підставах (пункт 21 Статуту).

Відповідно до п. 24 Статуту, Компанія використовує державне майно, що не підлягає приватизації, відповідно до законодавства.

Рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 18.07.2008 №747 вирішено оформити право державної власності з правом повного господарського відання Національної акціонерної компанії "Надра України" на будівлі та споруди майнового комплексу на вул. Зеленій, 111, площею 4675,4 кв.м. згідно з технічними паспортами. Відділу приватизації державного житлового фонду Личаківського району оформити та видати свідоцтво про право власності на будівлі та споруди майнового комплексу. Національній акціонерній компанії "Надра України" зареєструвати свідоцтво про право власності в обласному комунальному підприємстві "Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки".

Як встановлено судами, на підставі рішення виконавчого комітету Львівської міської ради від 18.07.2008 №747 виконавчим комітетом Львівської міської ради видано свідоцтво №ЛР0909 від 25.07.2008 про право власності на будівлі та споруди майнового комплексу в цілому загальною площею 4.675,4 м. кв., що знаходяться за адресою м. Львів, вул. Зелена, 111, та належать Національній акціонерній компанії "Надра України" на праві повного господарського відання, форма власності -державна.

04.08.2008 проведено державну реєстрацію права власності права державної власності на вказане вище нерухоме майно, реєстраційний номер 2737227, витяг про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно наявний в матеріалах справи.

Зазначений факт підтверджується рішенням Господарського суду Львівської області від 03.12.2012 у справі №5015/3760/12, яке набрало законної сили, та відповідно до ст.35 ГПК України не потребує доказуванню.

Позивач, звертаючись з даним позовом, зазначав про те, що в статуті Національної акціонерної компанії "Надра України" вбачається, що компанія є власником майна, переданого Засновником до статутного фонду Компанії як плату за її акції, у тому числі контрольних та інших пакетів акцій, цілісних майнових комплексів підприємств,тому вважав, що відповідно до ст. 85 ГК України, господарське товариство є власником майна, переданого йому у власність засновниками і учасниками як внески та заперечував, що спірне майно є державною власністю. У зв'язку з наведеним позивач просив суд визнати недійсним рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради від 18.07.2008 №747 та свідоцтво про право власності №ЛР0909 від 25.07.2008, а також визнати за ним право власності на будівлі та споруди майнового комплексу в цілому за адресою: м. Львів, вул. Зелена, 111, в тому числі: гуртожиток (літ "А-1") та лабораторно-камеральний корпус (літ "А-4").

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, місцевий господарський суд, з яким також погодився й апеляційний, виходив що майно, передане позивачу належало до державної власності та передавалось останнім виключно у користування. Тобто, фактична зміна режиму майна з державної на приватну власність суперечить вищенаведеним нормам чинного законодавства та постанові Кабінету Міністрів України, Указу Президента України, якими регулюються питання, щодо надання майна в користування НАК "Надра України", тому відсутні підстави визнавати рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради від 18.07.2008 р. №747 протиправним. Крім того, суди вказали, що позивачем не доведено, а судом не встановлено інших обставин, які б підтверджували порушення оскаржуваним рішенням суб'єктивних цивільних прав й охоронюваних законом інтересів ПАТ "НАК "Надра України". При цьому, суди зазначили, що позовна заява про визнання недійсним свідоцтва є похідною від вимоги про визнання недійсним рішення, на підставі якого таке свідоцтво видане, тому видачею свідоцтва від 25.07.2008 про право власності на будівлі та споруди майнового комплексу в цілому не порушено право позивача.

Колегія суддів погоджується з такими висновками судів попередніх судових інстанцій з огляду на таке.

Частиною 1 ст. 15 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Статтею 16 ЦК України передбачений перелік способів захисту цивільних прав та інтересів, згідно з якими кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового права та інтересу. У частині 2 ст. 20 ГК України також зазначено, яким шляхом захищаються права та законні інтереси суб'єкта господарювання, і вміщено припис про можливість такого захисту й іншими способами, передбаченими законом.

Відповідно до пункту 2 статті 16 Цивільного кодексу України, способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов'язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.

Згідно з частиною четвертою статті 41 Конституції України та частини першої статті 321 Цивільного кодексу України право власності є непорушним та ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Відповідно до статті 393 Цивільного кодексу України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

Як правомірно встановлено судами попередніх судових інстанцій, правовою підставою створення Національного акціонерного товариства "Надра України" є індивідуальні постанови Кабінету Міністрів України та Указ Президента України. В даному випадку формування статутного капіталу та передачі державного майна Національному акціонерному товариству "Надра України" став Указ Президента України від 14.06.2000 №802/2000 "Про заходи щодо підвищення ефективності управління підприємствами в галузі геології і розвідки надр"

Для створення НАК "Надра України", постановлено вжити таких заходів: затвердити статут Компанії; затвердити персональний склад спостережної ради Компанії, призначити голову, заступників голови та членів правління Компанії; забезпечити формування статутного фонду Компанії; затвердити перелік державного майна, яке передається в користування Компанії для забезпечення її діяльності. Також, Указом Президента постановлено вирішити в установленому порядку питання щодо закріплення у державній власності 100 відсотків акцій Компанії, а також недопущення відчуження цих акцій з державної власності, використання для формування статутних фондів будь-яких підприємств та передачі в управління будь-яким особам. Привести свої рішення у відповідність із цим Указом.

Із аналізу змісту Указу Президента України від 14.06.2000 р. №802/2000 "Про заходи щодо підвищення ефективності управління підприємствами в галузі геології і розвідки надр" вбачається перелік державного майна, яке необхідно передати у користування НАК "Надра України" , а не про передачу державного майна у приватну власність.

Як вірно зазначив місцевий господарський суд, у постанові Кабінету Міністрів України від 14.07.2000 р. №1128 "Про утворення Національної акціонерної компанії "Надра України", зокрема, зазначено, що НАК "Надра України" разом із заінтересованими центральними органами виконавчої влади у місячний термін подати пропозиції щодо переліку державного майна, яке передається в користування компанії для забезпечення її діяльності. Отже в постанові Кабінету Міністрів України від 14.07.2000 р. №1128 "Про утворення Національної акціонерної компанії "Надра України" немає інформації про передачу державного майна у власність, натомість вказується про передачу у користування.

Окрім того, необхідно зазначити, що правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб (ч. 1 ст. 316 Цивільного кодексу України). В той же час, право господарського відання є речовим правом суб'єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами. Власник майна, закріпленого на праві господарського відання за суб'єктом підприємництва, здійснює контроль за використанням та збереженням належного йому майна безпосередньо або через уповноважений ним орган, не втручаючись в оперативно-господарську діяльність підприємства. (ч.ч. 1, 2 статті 136 Господарського кодексу України).

Таким чином, враховуючи вищенаведене, місцевий господарський суд дійшов до правомірного висновку, що майно, передане позивачу належало до державної власності та передавалось останнім виключно у користування. Тобто, фактична зміна режиму майна з державної на приватну власність суперечить вищенаведеним нормам чинного законодавства та постанові Кабінету Міністрів України, Указу Президента України, якими регулюються питання, щодо надання майна в користування НАК "Надра України".

Враховуючи викладене, рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради від 18.07.2008 №747 прийняте в межах компетенції та у відповідності до положень закону, тому колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх судових інстанцій щодо відсутності правової підстави для визнання оспорюваного рішення протиправним.

Також колегія суддів вважає, що позивачем не доведено, а судом не встановлено інших обставин, які б підтверджували порушення оскаржуваним рішенням суб'єктивних цивільних прав й охоронюваних законом інтересів ПАТ "НАК "Надра України".

Як правомірно зазначив суд першої інстанції, первинним та основним предметом спору у даній справі є визнання права власності, а вимога про визнання незаконним рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради №747 від 18.07.2008 року є одним із спосіб захисту порушеного права, обраного позивачем.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх судових інстанцій про те, що позовна заява про визнання недійсним свідоцтва є похідною від вимоги про визнання недійсним рішення, на підставі якого таке свідоцтво видане, тому видачею свідоцтва від 25.07.2008 про право власності на будівлі та споруди майнового комплексу в цілому не порушено право позивача.

Отже, з огляду на вищенаведене, колегія суддів дійшла висновку, що позовні вимоги є безпідставними та необґрунтованими, оскільки відсутні підстави вважати рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради від 18.07.2008 р. №747 "Про оформлення права державної власності на будівлі та споруди майнового комплексу на вулиці Зеленій, 111" протиправним.

Відповідно до ст.ст. 33 та 34 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень; господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи; обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

З урахуванням зазначеного, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що суд апеляційної інстанції дійшов правильного та обґрунтованого висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до ст. 111 7 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Інші доводи касаційної скарги не спростовують висновків апеляційного господарського суду та не впливають на них, а тому підстави для її задоволення і скасування постанови Львівського апеляційного господарського суду від 13.02.2017, ухваленої з правильним застосуванням норм матеріального права та дотриманням норм процесуального законодавства, відсутні.

Керуючись статтями 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Надра України" залишити без задоволення, а постанову Львівського апеляційного господарського суду від 13.02.2017 у справі № 914/1952/16 - без змін.

Головуючий Н. Нєсвєтова

Судді І. Кондратова

Б. Грек

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення05.07.2017
Оприлюднено09.07.2017
Номер документу67619503
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/1952/16

Ухвала від 31.01.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 25.01.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 25.01.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 18.01.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 18.01.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 18.01.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 22.12.2017

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Ухвала від 08.12.2017

Господарське

Господарський суд Львівської області

Рим Т.Я.

Постанова від 05.07.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Нєсвєтова H.M.

Ухвала від 21.06.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Нєсвєтова H.M.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні