Рішення
від 06.07.2017 по справі 914/978/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06.07.2017р. Справа № 914/978/17

Господарський суд Львівської області у складі

Суддя Фартушок Т.Б. при секретарі Сало О.А.

за позовом: Львівського міського комунального підприємства Львівводоканал , м.Львів,

до відповідача: Відкритого акціонерного товариства ТРОТТОЛА , м.Львів,

про: стягнення додатково плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих забруднень,

ціна позову: 14246,08 грн.

Представники:

Позивача: ОСОБА_1 - представник (довіреність від 06.10.2016р. б/н);

Відповідача: не з'явився.

Господарським судом Львівської області розглядається справа за позовом Львівського міського комунального підприємства Львівводоканал до Відкритого акціонерного товариства ТРОТТОЛА про стягнення додатково плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих забруднень; ціна позову: 14246,08 грн.

Ухвалою Господарського суду Львівської області по даній справі від 22.05.2017р. позовну заяву прийнято до розгляду, порушено провадження у справі та призначено її до розгляду в судовому засіданні на 13.06.2017р. Розгляд справи відкладався з причин та підстав, викладених в ухвалі від 13.06.2017р. у справі, зокрема, у зв'язку із неявкою повноважного представника Відповідача та невиконанням ним вимог ухвали суду у справі, зокрема, щодо подання відзиву на позовну заяву. В судовому засіданні 04.07.2017р. оголошувалась перерва в межах робочого дня до 14:00 год. 04.07.2017р., про що представник Позивача належним чином повідомлявся в судовому засіданні під розписку.

Представнику Позивача оголошено права і обов'язки, визначені ст.ст. 20, 22, 28, 38 ГПК України. Крім того, в ухвалах Господарського суду Львівської області по даній справі, які скерована Сторонам, в тому числі Відповідачу (підтвердженням чого є дані реєстрів вихідної кореспонденції Господарського суду Львівської області, наявні в матеріалах справи повідомлення про вручення поштового відправлення, а також письмові повідомлення про відкладення розгляду справи та про оголошення перерви в судовому засіданні) зазначено, що права та обов'язки Сторін визначені ст.ст. 20, 22, 28, 38, 59 ГПК України.

Заяв про відвід судді не надходило.

Представник Позивача в судове засідання з'явився, позовні вимоги підтримав, в судовому засіданні надав усні пояснення, аналогічні до викладених у позовній заяві та письмових поясненнях.

Представник Відповідача в судове засідання не з'явився, 30.06.2017р. подав клопотання (вх. №23074/17), у якому просить суд відкласти розгляд справи.

Подане клопотання Відповідач обґрунтовує тим, що ним не отримано копії позовної заяви та ухвали Господарського суду Львівської області від 22.05.2017р. про порушення провадження у справі, а відтак, Відповідач не мав змоги у повному обсязі ознайомитись із доказами, на які Позивач покликається, як на підставу своїх позовних вимог та скласти обґрунтований відзив на позовну заяву.

Суд критично оцінює доводи Відповідача, на які він покликається, як на підставу для відкладення розгляду справи, оскільки, як встановлено судом та вбачається із долученого Позивачем до позовної заяви Опису вкладення до цінного листа (ф.107) та Квитанції від 29.03.2017р. №790170555511, Позивачем на юридичну адресу Відповідача 29.03.2017р. надіслано примірник позовної заяви із долученими до неї документами.

Також суд зазначає, що ухвала Господарського суду Львівської області від 22.05.2017р про порушення провадження у справі №914/978/17 надіслана на адресу Відповідача рекомендованим листом із повідомленням про вручення 24.05.2017р. та отримана уповноваженою особою останнього 26.05.2017р., про що свідчить відповідна відмітка уповноваженої особи на Повідомленні про вручення поштового відправлення від 24.05.2017р. №7901411216600.

Крім того суд зазначає, що у клопотанні від 30.06.2017р. вх.№23076/17 Відповідач стверджує про отримання ним ухвали Господарського суду Львівської області у даній справі від 13.06.2017р. про відкладення розгляду справи.

Відтак, в матеріалах справи наявні належні, допустимі та достатні докази як скерування Позивачем Відповідачеві копії позовної заяви та доданих до неї документів, так і скерування судом та отримання Відповідачем усіх ухвал Господарського суду Львівської області у даній справі; а відтак, доводи клопотання є безпідставними, спростовуються наявними в матеріалах справи доказами.

Також суд зазначає, що відповідно до приписів частини другої статті 22 ГПК України сторони мають право знайомитися з матеріалами справи, робити з них витяги, знімати копії.

30.06.2017р. за вх.№23075/17 Відповідачем подано клопотання про ознайомлення з матеріалами справи та зняття з них копій, яке судом задоволено. Відповідач своїм правом на ознайомлення з матеріалами справи скористався, підтвердженням чого є відмітка представника Відповідача на клопотанні від 30.06.2017р. вх.№23075/17. При цьому суд зазначає, що Відповідач мав змогу скористатись своїм правом на ознайомлення з матеріалами справи ще з 26.05.2017р. (з моменту отримання згідно повідомлення про вручення поштового відправлення ухвали суду по даній справі про порушення провадження у справі).

Крім того суд зазначає, що у клопотанні від 30.06.2017р. вх. №23076/17 про відкладення розгляду справи представник Відповідача не просить відкласти розгляд справи з причин його неявки в судове засідання, не наводить причин неявки, як і не наводить жодних доводів в чому саме його неявка перешкоджає вирішенню спору. Інші ж наведені у клопотанні доводи, як зазначено вище судом, є безпідставними.

Враховуючи вищенаведене, в тому числі те, що в матеріалах справи наявні належні, допустимі та достатні докази як скерування Позивачем Відповідачеві копії позовної заяви та доданих до неї документів, так і скерування судом та отримання Відповідачем усіх ухвал Господарського суду Львівської області у даній справі, а відтак, доводи клопотання є безпідставними, спростовуються наявними в матеріалах справи доказами; беручи також до уваги те, що Відповідач міг з 26.05.2017р. скористатись та скористався своїм правом на ознайомлення з матеріалами справи; враховуючи також те, що у клопотанні від 30.06.2017р. вх. №23076/17 про відкладення розгляду справи представник Відповідача не просить відкласти розгляд справи з причин його неявки в судове засідання, не наводить причин неявки, як і не наводить жодних доводів в чому саме його неявка перешкоджає вирішенню спору; беручи до уваги те, що у клопотанні від 30.06.2017р. вх. №23076/17 не наведено інших підстав до відкладення розгляду справи, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав до повторного відкладення розгляду справи, а відтак, у клопотанні слід відмовити за безпідставністю.

Суд зазначає, і аналогічну правову позицію викладено у п.3.9.3 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011р. №18 Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції (із змінами та доповненнями , що відкладення розгляду справи з причин неявки представника відповідача є правом, а не обов'язком суду.

Також суд зазначає, і аналогічна правова позиція викладена у п.3.9.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011р. №18 Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції (із змінами та доповненнями , що у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Відтак, неявка представника відповідача може бути підставою для відкладення розгляду справи виключно, якщо така перешкоджає вирішенню спору.

Крім цього суд зазначає, що в матеріалах справи відсутні, суду не наведені жодні доводи та не подані докази того, що неявка представника Відповідача перешкоджає вирішенню спору, чи щодо наявності інших передбачених ст.77 ГПК України підстав до відкладення вирішення спору, а відтак, відсутні правові підстави до відкладення розгляду справи за ініціативи суду.

Суд зазначає, що відповідно до ч.3 ст.4 -3 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд створює сторонам та іншим особам, які беруть участь у справі, необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства.

На виконання зазначених вимог Кодексу, в ухвалі Господарського суду Львівської області про порушення провадження у справі (на необхідність виконання вимог якої зазначалось в ухвалі про відкладення розгляду справи), окрім подання відзиву на позовну заяву, сторін зобов'язувалось надати всі докази в обґрунтування правової позиції по суті спору.

Крім того, відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 4 -3 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності; сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.

Відповідно до ч.ч.1,3 ст.38 (витребування доказів) Господарського процесуального кодексу України (якою, в тому числі, передбачені права сторін, про що зазначалось в кожній з ухвал господарського суду по даній справі), сторона або прокурор у разі неможливості самостійно надати докази вправі подати клопотання про витребування господарським судом доказів; у разі задоволення клопотання суд своєю ухвалою витребовує необхідні докази. Зі змісту наведеної статті вбачається, що протягом розгляду справи суд позбавлений можливості самостійно збирати докази, і вправі витребовувати такі виключно за клопотання сторони або прокурора.

Враховуючи вищенаведене, суд зазначає, що судом, згідно вимог Господарського процесуального кодексу України, надавалась в повному обсязі можливість Сторонам щодо обґрунтування їх правової позиції по суті спору та подання доказів, чим забезпечено принцип змагальності.

Відповідно до вимог ст.4 -7 ГПК України судові рішення приймаються за результатами обговорення усіх обставин справи.

Впродовж розгляду справи в судових засіданнях суд оглянув оригінали документів, долучених до матеріалів справи.

Статтею 33 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ст.34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідно до ст.43 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді всіх обставин справи. Ніякі докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили.

За таких обставин, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній матеріалами відповідно до ст.75 ГПК України.

При цьому, з врахуванням вимог ст.69 ГПК України, суд зазначає про відсутність правових підстав до подальшого відкладення розгляду справи.

Розглянувши і дослідивши матеріали справи та подані докази, заслухавши пояснення представника Позивача та оцінивши докази в їх сукупності, суд встановив наступне.

17.04.2006р. між Львівським міським комунальним підприємством Львівводоканал (надалі - Позивач, Львівводоканал) та Відкритим акціонерним товариством ТРОТТОЛА (надалі - Відповідач, Абонент) укладено Договір на подачу води з комунального водопроводу та прийняття стічних вод до каналізаційної мережі №302172 (надалі - Договір), відповідно до п.1.1 якого Львівводоканал надає послуги у забезпеченні питною водою та прийманні стічних вод, а Абонент користується послугами: здійснює забір води з водопроводу, скид стічних вод у каналізацію та сплачує вартість наданих послуг на умовах, які визначені Договором та чинним законодавством України, зокрема: Законом України Про питну воду та питне водопостачання , Правилами користування системами комунального водопостачання та водовідведення в містах та селищах України (надалі - Правила користування), Правилами технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення (надалі - Правила експлуатації), Правилами приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації міст і селищ України, Правилами приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації м.Львова (надалі - Правила приймання).

Відповідно до п.2.1.1 Договору Львівводоканал зобов'язався згідно з технічними умовами на приєднання Абонента до міської мережі водопроводу та каналізації, виданими Львівводоканалом, забезпечити в розмірі лімітів постачання питної води, яка відповідає чинному стандарту (ГОСТ 2874-28) або дозволу Держстандарту України та Міністерства охорони здоров'я України на відхилення від стандарту в об'ємі 704 куб.м./місяць; приймання стічних вод, у яких не перевищено допустимі концентрації забруднювальних речовин в об'ємі 527 куб.м./місяць; дощових (талих) стічних вод в об'ємі 80 куб.м./місяць.

Згідно п.2.1.3 Договору Водоканал зобов'язується проводити обстеження систем водопостачання та водовідведення на предмет дотримання Абонентом умов Договору.

Згідно із п.2.2.1 Договору Абонент зобов'язався отримати у Львівводоканалі технічні умови (в разі їх відсутності) на приєднання Абонента до каналізаційної мережі, погодити паспорт водного господарства (в разі його відсутності) протягом одного місяця з моменту укладення Договору і у встановленому порядку отримати Дозвіл на скид стічних вод, погодивши проект ліміту на скид забруднювальних речовин.

Окрім того, згідно п. 2.2.4 та 2.2.7 Договору Абонент зобов'язувався сплачувати вартість наданих Львівводоканалом послуг за чинними тарифами, з поданими розрахунками, а також не перевищувати встановлені ліміти водоспоживання та водовідведення та допустимі рівні концентрації забруднювальних речовин в контрольних колодязях на каналізаційних випусках Абонента.

Відповідно до п. 4.1 Договору за невиконання або неналежне виконання обов'язків, передбачених договором, сторони несуть відповідальність відповідно до чинного законодавства України.

Згідно із п. 4.4 Договору об'єм відібраної води, а також об'єм скинутих стічних вод понад встановлений ліміт оплачується в п'ятикратному розмірі. При відсутності технічних умов і неотриманні їх протягом чотирьох місяців від дати укладення Договору, весь об'єм води та стічних вод вважається понадлімітним і оплачується у п'ятикратному розмірі. При відсутності дозволу за скид забруднювальних речовин чи закінченні строку його дії весь об'єм стоків вважається понадлімітним і оплачується в п'ятикратному розмірі.

Пунктами 5.1 та 5.2 Договору встановлено, що Договір укладається терміном на один рік. Договір вважається переукладеним на новий термін на тих самих умовах, якщо за один місяць до його розірвання жодна із Сторін не заявить про закінчення його дії.

Лімітом на скид забруднювальних речовин в систему міської каналізації ВАТ ТРОТТОЛА встановлено максимально допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах, які скидаються в систему міської каналізації за Договором.

Актом про відбір вибіркової проби від 26.09.2016р. №7970 Позивачем в присутності уповноваженої особи Відповідача здійснено відбір стічних вод Відповідача для проведення головного та контрольного аналізів. ОСОБА_2 підписано повноважними представниками Водоканалу та Споживача за Договором.

Результатом вимірювань показників якості стічних вод №678 до ОСОБА_2 про відбір вибіркової проби від 26.09.2016р. №7970 визначено якісні характеристики стічних вод Відповідача, проби яких відібрані вищезазначеним актом.

Розрахунком величини додаткової плати для Відповідача за скид стічних вод з порушенням вимог Правил приймання стічних вод у комунальну систему каналізації м.Львова щодо їх складу та властивостей від 06.10.2016р. №6876/36 нараховано Відповідачу 14246,08 грн. додаткової плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин.

З метою досудового врегулювання спору Позивач 24.10.2016р. звертався до Відповідача ОСОБА_3 від 21.10.2016р. вих. №6876 із вимогою про сплату в місячний термін 2456,22 грн. до місцевого фонду охорони навколишнього природного середовища, що утворений у складі міського бюджету та 11789,86 грн. у розпорядження Водоканалу на ремонт, експлуатацію і розвиток каналізаційного господарства Львова. До вказаної ОСОБА_3 Позивачем долучено ОСОБА_2 про відбір вибіркової проби від 26.09.2016р. №7970, Результат вимірювань показників якості стічних вод №678 до ОСОБА_2 про відбір вибіркової проби від 26.09.2016р. №7970, Розрахунок величини додаткової плати для Відповідача за скид стічних вод з порушенням вимог Правил приймання стічних вод у комунальну систему каналізації м.Львова щодо їх складу та властивостей від 06.10.2016р. №6876/36, Рахунок №П1 №6876/ВК та Рахунок №П2 №6876/ЕК, ОСОБА_2 про приймання стічних вод №А 6876. Відповідачем вказану претензію залишено без відповіді та реагування.

З підстав наведеного Позивач просить суд стягнути з Відповідача на користь Позивача 11789,86 грн. додаткової плати за скид стічних вод із перевищенням допустимих концентрацій забруднень та 2456,22 грн. нарахувань за скид наднормативних забруднень до місцевого бюджету Львова (фонд охорони навколишнього природного середовища м.Львова, рахунок №33110331700002 за кодом бюджетної класифікації: 24062100 Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності . Банк ГУДКУ у Львівській області, код ЄДРПОУ 23949066, код МФО 825014).

Окрім того, 09.06.2017р. Позивачем подано до суду письмові пояснення (вх. №20589/17), у яких зазначає, що протягом розрахункового періоду - вересня 2016р. здійснено один відбір контрольної проби стічних вод Відповідача, про що складено ОСОБА_2 від 26.09.2016р. №7970. За результатами вимірювань хімбаклабораторії ЛМКП Львівводоканал №678 виявлено, що Відповідачем перевищено максимально допустимі якісні показники своїх стічних вод, встановлених Лімітом від 01.12.2006р. №880 по азоту амонійному (аміак) фактично виявлено 98,5 г/м.куб. при максимально допустимій концентрації 35,08 г/м.куб. та фосфат, - фактично виявлено 35,08 г/м.куб. при максимально допустимій концентрації 10 г/м.куб.

Коефіцієнт перевищення для аміаку та фосфатів розрахований відповідно до формули, вказаної в п.8.1.1.4 місцевих Правил, а саме фактичної величини перевищення (Сф) і допустимої концентрації (ДК), поділеної на величину допустимої концентрації ДК. КП для аміаку становить 2,28, для фосфатів - 2,51. Відповідно до пункту 8.1.1.4 місцевих Правил загальний коефіцієнт перевищення Кп дорівнює сумі коефіцієнтів перевищення: 4,79 (2,28+2,51).

Окрім того, Позивач зазначає, що, відповідно до п. 4.2. Інструкції плата за скид наднормативно забруднень розподіляється таким чином, що 80 відсотків залишається у розпорядженні Водоканалу, а 20 відсотків перераховується до міського фонду охорони навколишнього природного середовища. Загальна сума додаткової плати (позову)у відповідності до пункту 8.4.5. Правил дорівнює розміру плати Відповідача за скид понаднормативно забруднених стічних вод і становить 14246,08 грн.

У відповідності з пунктом 4 частини третьої статті 129 Конституції України та ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ч.1 ст.11 ЦК України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.

Згідно з ч.1 ст.173 ГК України, господарським визнається зобов'язання, що виникає між суб'єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб'єкт (зобов'язана сторона, у тому числі боржник) зобов'язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб'єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб'єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.

Відповідно до ст.174 ГК України, господарські зобов'язання можуть виникати з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Згідно ч.1 ст.179 ГК України, майново-господарські зобов'язання, які виникають між суб'єктами господарювання або між суб'єктами господарювання і негосподарюючими суб'єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов'язаннями.

Відповідно до ч.7 ст.179 ГК України, господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

У ч.1 ст.509 ЦК України зазначено, що зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії , а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.

Статтею 193 ГК України передбачено, що господарські зобов'язання повинні виконуватись належним чином відповідно до закону, інших правових актів і договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

До виконання господарських зобов'язань застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.

Частиною 1 статті 216 ГК України передбачено, що учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення (ч. 2 ст. 218 ГК України).

Згідно із ст. 626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків; договір є відплатним, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає із суті договору.

Відповідно до ст.ст.6, 627 ЦК України, сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Статтею 629 Цивільного кодексу України встановлено, що договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ст.526 ЦК України, зобов'язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства. Статтею 525 ЦК України передбачено, що одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Приписами ч.1 ст.527 ЦК України передбачено, що боржник зобов'язаний виконати свій обов'язок.

Якщо у зобов'язанні встановлений строк його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (ст.530 Цивільного кодексу України).

У відповідності до пунктів 9 і 10 статті 116 Конституції України, Кабінет Міністрів України спрямовує і координує роботу міністерств, інших органів виконавчої влади, а також здійснює інші повноваження, визначені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 13 Водного кодексу України визначено, що державне управління в галузі використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів здійснюють Кабінет Міністрів України, ОСОБА_1 міністрів Автономної Республіки Крим, сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, районні, обласні ради, органи виконавчої влади та інші державні органи відповідно до законодавства України.

Приписами пункту 6 статті 14 Водного кодексу України встановлено, що до відання Кабінету Міністрів України у галузі управління і контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів належить визначення порядку діяльності органів виконавчої влади у галузі використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів, координація їх діяльності.

Згідно п.3 ч.1 ст.44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.

Згідно ч.3 ст.19 Закону України Про питну воду і питне водопостачання , порядок надання споживачам послуг з питного водопостачання встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Відповідно до п.20 Правил охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.1999р. №465 водокористувачі, які скидають промислові стічні води до каналізаційних мереж, повинні дотримуватися правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації міст та селищ.

Згідно п. 1.2 Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Держбуду від 19.02.2002р. №37 Правила поширюються на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації, та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності й відомчої належності, які скидають свої стічні води в системи каналізації населених пунктів.

На підставі цих Правил та Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів Водоканали розробляють місцеві Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту, у яких установлюються допустимі концентрації для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися Підприємствами в систему каналізації, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод Підприємств у міську каналізацію (п. 1.5 Правил приймання).

Відповідно до Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , Водного кодексу України розроблено Правила приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", затверджені наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України №37 від 19.02.2002 р., зареєстровані в Міністерстві юстиції України 26.04.2002 р. за N 403/6691 (державні Правила). Ці Правила поширюються на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації (далі - Водоканали), та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності й відомчої належності, які скидають свої стічні води в системи каналізації населених пунктів.

Пунктом 1.5. Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України визначено, що на підставі цих правил та Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів Водоканали розробляють місцеві Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту, у яких встановлюються допустимі концентрації для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися підприємствами в систему каналізації, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод підприємств у міську каналізацію. Місцеві правила приймання згідно з Законом України Про місцеве самоврядування в Україні затверджують виконавчі органи місцевих рад за поданням водоканалів після погодження з територіальними органами Мінекоресурсів та Міністерства охорони здоров'я України (п. 1.6. правил).

Пунктом 2.4 Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України передбачено, що підприємства зобов'язані виконувати в повному обсязі вимоги цих Правил, місцевих Правил приймання та договору на послуги водовідведення, своєчасно оплачувати рахунки Водоканалу за надані послуги; дотримуватись установлених Водоканалом кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках підприємства; оплачувати рахунки за скид понаднормових забруднень при порушенні встановлених показників.

Згідно із умовами Правил Держбуду України, від 19.02.2002р., №37 Правила приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України підприємства, які скидають стічні води до міської каналізації, повинні забезпечити можливість проведення Водоканалом у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод, включаючи надання необхідних відомостей та експлуатаційного персоналу. Порядок та періодичність відбору контрольних проб визначається у місцевих Правилах приймання (п.7.4). Водоканал здійснює контроль за витратою та якістю стічних вод, що скидають Підприємства. Цю роботу організовує адміністрація Водоканалу, яка розробляє інструктивні матеріали щодо контролю за стічними водами Підприємств, які затверджує керівник Водоканалу. Адміністрація Водоканалу повинна передбачити виділення відповідних трудових та матеріальних ресурсів, обладнання, транспортних засобів, виходячи з потреби контролю обсягів та якості стічних вод кожного Підприємства не менше одного разу на три місяці (п.7.5). Для визначення вмісту забруднень у стічних водах Підприємств використовуються як дані лабораторії Водоканалу, так і результати вибіркового контролю, виконаного лабораторіями місцевих органів Держсанепіднагляду, охорони навколишнього природного середовища або іншими лабораторіями, акредитованими у даній галузі акредитації (п.7.6). При проведенні вимірювань на випусках стічних вод Підприємств засоби вимірювань повинні бути повірені органами Держстандарту України та зареєстровані у Водоканалі. (п.7.7).

З метою контролю якості стічних вод Підприємств Водоканал здійснює відбір разових проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір контрольних проб стічних вод Підприємств виконується уповноваженими представниками Водоканалу, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представники Водоканалу, так і представник Підприємства-абонента (п.7.8).

При виявленні перевищення ДК забруднень, установлених договором або місцевими Правилами приймання, Водоканал після закінчення аналізу направляє Підприємству повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднень (листом або телефонограмою) у термін, визначений місцевими Правилами приймання, але не більше 15 днів. Протягом шестимісячного терміну після виявлення перевищення Водоканал направляє Підприємству претензію, до якої додаються: копія акта про відбір проби, копія результатів аналізу стічних вод, розрахунок величини додаткової плати за скид стічних вод (передаються лише ті документи, що відсутні на Підприємстві) (п.7.10). У місцевих Правилах приймання конкретизується порядок відбору проб стічних вод на аналіз, порядок їх оформлення, а також порядок проведення аналізу проб (п.7.11).

За п.3.5.1. Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова затверджених рішенням Виконкому Львівської міської ради від 18.09.2002р. №292 підприємство зобов'язане здійснювати систематичний контроль за кількістю та якістю стічних вод, які вони скидають до системи міської каналізації (п.7.3.). Не перевищувати встановлені ліміти водовідведення та допустимі показники стічних вод в КК на своїх випусках.

Пунктами 3.1.4, 3.1.5 Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова визначено, що Водоканал зобов'язаний здійснювати контроль за якістю стічних вод, що скидають Підприємства, а також за режимом і обсягом скиду, виставляти Підприємствам до оплати рахунки за послуги водовідведення. У випадку виявлення з боку Підприємств порушень Правил (перевищення встановлених показників об'єму та якості стічних вод, скид без Дозволу, невиконання вимог ОСОБА_2 тощо), Водоканалом нараховується додаткова плата із застосуванням коефіцієнта кратності.

Відповідно до п.3.2.4, п.3.2.3. Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова Водоканал має право у будь-який час самостійно або за участю представника Абонента (попередивши підприємство) відбирати проби стічних вод. Проводити обстеження водопровідних і каналізаційних систем будь-якого водоспоживача та складати акти за результатами цих обстежень. Згідно із п.3.2.6, п.3.5.5 місцевих Правил Водоканал має право проводити хімічний аналіз проб стічних вод підприємств та робити офіційні висновки про відповідність фактичних концентрацій забруднювальних речовин стічних вод допустимим. Підприємство зобов'язане забезпечити можливість проведення контролюючими службами у будь-який час доби обстеження підприємства з питання роботи локальних КОС та контролю за скиданням стічних вод у міську каналізацію, надавати необхідні документи та експлуатаційний персонал. Відповідно до п.3.10.3. місцевих Правил акт підписується уповноваженими представниками водоканалу і підприємства.

За умовами п.6.1. Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова граничні нормативні показники якості стічних вод, що скидаються Підприємством у міську каналізацію (загальні вимоги, додаток 10.1.) встановлюється згідно з державними правилами приймання з урахуванням таких факторів: допустима концентрація забруднювальних речовин в міській каналізації (на випуску підприємства); допустима концентрація забруднювальних речовин на вході в міські КОС; величини лімітів на скид забруднювальних речовин, які встановленні Водоканалу ДУЕП в дозволі на спеціальне водокористування; допустимий вміст солей важких металів в осадах стічних вод; вміст солей у воді місцевого водопроводу.

Згідно п.6.2. Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова для підприємств, внесених до переліку (п.4.3.1), допустима концентрація встановлюється згідно з доведеним Лімітом на скид (п.4.5), дотримання встановлених допустимих концентрацій визначається в КК на Випусках Підприємства. Відповідно до пунктів 7.4.3.,7.4.4. Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова, на відібранні проби складається акт про відбір проб. Відбір проб проводиться уповноваженими працівниками контролюючих служб. При цьому на підприємство покладаються обов'язки згідно з п.3.5.5.

Пунктом 5.16. Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова встановлено, що об'єднання випусків стічних вод від кількох підприємств дозволяється тільки після контрольного колодязя на випуску кожного підприємства.

Згідно із п.5.15 Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова, підприємство яке допускає у свою каналізаційну мережу стічні води іншого підприємства, несе перед водоканалом відповідальність за якісні показники усієї суміші стічних вод на своїх випусках.

Згідно до п.2.3, 2.4 Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України затверджених наказом Держбуду України від 19.02.02р. №37, зареєстрованих Мінюстом України 26.04.02р. №403/6691 підприємства мають право перевіряти розрахунки допустимих концентрацій забруднюючих речовин в стічних водах свого підприємства, виконані водоканалом та оскаржувати їх, звертатися до господарського суду з оскарженням неправомірно (на їх погляд) виставлених рахунків та вимагати проведення аналізу стічних вод підприємства.

Однак, даним правом відповідач не скористався, та на день прийняття рішення судом, доказів оскарження проведених розрахунків позивачем допустимих концентрацій забруднюючих речовин в стічних водах відповідача не надано, належних та допустимих доказів в підтвердження підключення будь-яких інших абонентів до КК та доказів внесення відповідних змін до погодженого ліміту чи змін до договору також суду не подано, контрольного аналізу проб відповідач не проводив.

Хімічні аналізи здійснюються акредитованими на право проведення вимірювань показників стічних вод лабораторіями (п. 7.2.32 Правил). Відповідальність за вірогідність результатів аналізу несе лабораторія, яка проводила аналіз.

Згідно п. 2.2.7. договору відповідач зобов'язувався не перевищувати встановлені ліміти водоспоживання і водовідведення та допустимі концентрації забруднювальних речовин в контрольних колодязях на каналізаційних випусках абонента.

Пунктом 5.4. договору визначено, що об'єм відібраної води, а також об'єм скинутих стічних вод понад встановлений ліміт оплачується в п'ятикратному розмірі. При відсутності технічних умов і неотриманні їх на протязі чотирьох місяців від дати укладення договору, весь об'єм води та стоків вважається понадлімітним і оплачується в п'ятикратному розмірі. При відсутності дозволу на скид забруднювальних речовин чи закінчення строку його дії весь об'єм стоків вважається понадлімітним і оплачується в п'ятикратному розмірі.

Відповідно до положень договору, абонент здійснює скид наднормативно забруднених стічних вод у систему міської каналізації, з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин і сплачує додаткову плату за приймання водоканалом наднормативно забруднених стічних вод. ОСОБА_2 договором та лімітом (встановленим абоненту згідно з умовами п. 2.2. договору), визначено максимально допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах.

За умовами п. 3.6. договору, факт скиду абонентом стічних вод із перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин зумовлює виникнення у нього обов'язку зі сплати додаткової плати, розрахованої, відповідно до місцевих Правил.

При виявлені перевищень якісних показників стічних вод, відповідно до Правил (п.п. 3.1.5, 9.2.2) та договору (п.п. 4.8), Водоканал зобов'язаний провести нарахування, а відповідач зобов'язаний їх сплатити.

Згідно з розрахунком від 06.10.2016р. №6876/36 загальна сума додаткової плати становить 14246,08 грн.

З підстав наведеного, беручи до уваги доведеність позовних вимог, перевіривши правильність розрахунку суми додаткової плати за скид стічних вод з перевищенням максимально допустимих концентрацій забруднюючих речовин, враховуючи відсутність доказів повного чи часткового погашення заборгованості, яка є предметом спору у справі, суд дійшов висновків про те, що позовні вимоги є законними та обґрунтованими, підлягають до задоволення повному обсязі.

За умовами п.4.2 Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів затвердженої Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002р. №37, 20 відсотків плати за скид понаднормативних забруднень перераховуються до міського фонду охорони навколишнього природного середовища, що утворений у складі міського бюджету та 80 відсотків залишаються у розпорядженні водоканалу і використовуються на відшкодування збитків водоканалу, викликаних цими скидами, на ремонт і поліпшення експлуатації каналізаційної мережі та очисних споруд, а також на розвиток каналізаційного господарства населеного пункту. Аналогічний правовий припис закріплено в 8.4.9. Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації м.Львова, затверджених Рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 18.09.2002р. №292.

Відповідно до вимог ст.4 -7 Господарського процесуального кодексу України судові рішення приймаються за результатами обговорення усіх обставин справи.

Принцип об'єктивної істини, тобто відповідності висновків, викладених у судовому акті, дійсним обставинам справи реалізується також положеннями ст.43 Господарського процесуального кодексу України, згідно з якою господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

04.07.2017р. у відповідності до вимог ст.85 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частини рішення, про що зазначено в протоколі судового засідання. Повний текст рішення виготовлений та підписаний 06.07.2017р.

На підставі ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати у справі слід покласти на Сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, стягнути з Відповідача на користь Позивача 1600,00 грн. судового збору.

Враховуючи вищенаведене, керуючись п. 4 ч. 3 ст.129 Конституції України, ст.ст. 4, 4 -5 , 4 -7 , 33, 38, 43, 49, 82-87, 115-116 Господарського процесуального кодексу України, ст.ст.173, 193 Господарського кодексу України, ст.ст.6, 11, 509, 525, 526, 527, 530, 549, 610, 625, 626 Цивільного кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити повністю.

2. Стягнути з Відкритого акціонерного товариства ТРОТТОЛА (79018, Львівська область, м.Львів, вул.Тобілевича, буд.8; ідентифікаційний код 20835669) на користь Львівського міського комунального підприємства Львівводоканал (79017, Львівська область, м.Львів, вул.Зелена, буд.64, ідентифікаційний код 03348471) 11789,86 грн. плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднень та 1600,00 грн. судового збору.

3. Стягнути з Відкритого акціонерного товариства ТРОТТОЛА (79018, Львівська область, м.Львів, вул.Тобілевича, буд.8; ідентифікаційний код 20835669) до Фонду охорони навколишнього природного середовища м.Львова (79006, Львівська область, м.Львів, пл.Ринок, 1, рахунок №33110331700002 за кодом бюджетної класифікації: 24062100 Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності . Банк ГУДКУ у Львівській області, код ЄДРПОУ 23949066, код МФО 825014) 2456,22 грн. нарахувань за скид наднормативних забруднень

Стягувач: Львівське міське комунальне підприємство Львівводоканал (79017, Львівська область, м.Львів, вул.Зелена, буд.64, ідентифікаційний код 03348471).

Боржник: Відкрите акціонерне товариство ТРОТТОЛА (79018, Львівська область, м.Львів, вул.Тобілевича, буд.8; ідентифікаційний код 20835669).

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку на його оскарження.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному та касаційному порядку.

Суддя Фартушок Т. Б.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення06.07.2017
Оприлюднено09.07.2017
Номер документу67620567
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/978/17

Рішення від 13.07.2017

Господарське

Господарський суд Львівської області

Фартушок Т. Б.

Рішення від 06.07.2017

Господарське

Господарський суд Львівської області

Фартушок Т. Б.

Ухвала від 13.06.2017

Господарське

Господарський суд Львівської області

Фартушок Т. Б.

Ухвала від 22.05.2017

Господарське

Господарський суд Львівської області

Фартушок Т. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні