Харківський окружний адміністративний суд 61004 м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3 ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16.02.2010 р. № 2а-43592/09/2070
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Мар'єнко Л.М.
при секретарі судового засідання - Макогон Н.О.
за участю сторін:
помічник прокурора - Цедік С.Д., діє на підставі посвідчення № 103 від 02.07.2009 р.,
представник позивача - ОСОБА_1, діє на підставі довіреності № 127 від 30.01.2010р.,
представник відповідача - не прибув,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Прокурора Червонозаводського району м. Харкова в інтересах держави (Міністерства палива та енергетики України) Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі відокремленого підрозділу "Держенергонагляд у Північному регіоні" до Нечволодівської сільської ради про стягнення штрафу , - В С Т А Н О В И В:
Прокурор Червонозаводського району м. Харкова звернувся до Харківського окружного адміністративного суду в інтересах держави (Міністерство палива та енергетики України) - Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі відокремленого підрозділу "Держенергонагляд у Північному регіоні" з позовом до Нечволодівської сільської ради, в якому просить суд стягнути з Нечволодівської сільської ради в доход держбюджету штраф у сумі 1020 ,00 грн. В обгрунтування позову зазначили, що 10 грудня 2008 року інспекцією з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії у Харківській області було проведено обстеження з питань технічного стану, організації експлуатації електроустановок та режимів споживання електричної енергії Нечволодівської сільської ради, про що було складено акт № 07/12-0023. За результатами обстеження відповідачеві було видано обов'язковий до виконання припис № 07/12-0023 від 10.12.08р. про усунення виявлених порушень, які відповідач у встановлений термін не виконав, що підтверджується актом перевірки (протоколом) № 07/12-0018 від 11.03.09 р. 12.05.09 р. інспекцією Держенергонагляду у Харківській області було проведено перевірку виконання припису № 07/12-0104 від 17.03.09 р. і встановлено, що припис не виконано відповідачем, що підтверджується актом перевірки (протоколом) № 07/12-0027. Старшим державним інспектором України з енергонагляду у Харківській області було винесено постанову № 07/12-0228 від 19.05.09 р. про накладання на суб'єктів господарювання штрафів за порушення законодавства про електроенергетику про усунення раніше виявлених порушень на суму 1020 грн. До теперішнього часу штраф до держбюджету відповідачем не перераховано. Просили позов задовольнити та стягнути штраф у повному обсязі.
Відповідач проти позову заперечував, від сільського голови ОСОБА_2 до суду надійшли заперечення проти позовув обгрунтування яких зазначено наступне. При здійсненні перевірок 10.12.2008 року, 11.03.2009 року, 12.05.2009 року та 26.08.2009 року державним інспектором з енергетичного нагляду порушено вимоги ст. 20 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні" та ст. 10 Закону України «Про електроенергетику» . Стаття 20 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачає, що державний контроль не повинен призводити до втручання органів державної влади у здійснення органами місцевого самоврядування наданих їм власних повноважень. Державним інспектором з енергетичного нагляду сільському голові висувається вимога про призначення відповідальної особи за електрогосподарство та забезпечення експлуатації електроустановок спеціально підготовленим та атестованим електромеханічним персоналом. Таким чином Державна інспекція з енергетичного нагляду порушує вимоги Постанови Кабінету Міністрів України № 1349 від 03.12.1997 року «Про фінансове забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування» , ст.ст. 88, 91 Бюджетного Кодексу України та п. 6 ст. 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Постановою 1349 від 03.12.1997 року затверджено типові штати сільських рад та їх виконавчих органів, якими не передбачено утримання в штаті сільської ради відповідальної особи за електрогосподарство та електротехнічного персоналу. Вважає, що при здійсненні перевірок та зверненні з позовними вимогами Держенергонагляд перевищив свої повноваження. Позовні вимоги вважає необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Прокурор - Цедік С.Д. та представник позивача - ОСОБА_1 у судовому засіданні підтримали позовні вимоги, просили їх задовольнити, посилаючись на зазначені у позові обставини.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, від сільського голови ОСОБА_2 до суду надійшла заява про неможливість взяти участь у розгляді справи у звязку з виниклою на початку року службовою завантаженістю, що не є поважною причиною неприбуття представника відповідача у судове засідання і не є перешкодою для розгляду справи. Враховуючи надані відповідачем письмові та докази в обгрунтування заперечнь, судом постановлено ухвалу про розгляд справи у відсутність представника відповідача, на підставі ч. 2 ст. 128 КАС України, ваховуючи неповажність причин неприбуття представника відповідача у судове засідання.
Судом, заслухавши пояснення прокурора, представника позивача, дослідивши матеріали справи, встановлено наступне.
Згідно Указу Президента України Про Міністерство палива та енергетики України від 14.04.2000р. №598/2000, Міністерство палива та енергетики України є центральним органом виконавчої влади та головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної політики в електроенергетичному, ядерно-промисловому, вугільно-промисловому та нафтогазовому комплексах.
Відповідно до ст. 5 Закону України Про електроенергетику , одним з принципів державної політики в електроенергетиці є створення умов безпечної експлуатації об'єктів електроенергетики, а також забезпечення відповідальності енергопостачальників та споживачів.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про електроенергетику» , однією із засад державної політики в енергетиці є створення умов безпечної експлуатації об'єктів електроенергетики, а також забезпечення відповідальності енергопостачальників та споживачів. Згідно зі ст. 9 зазначеного закону та п.1 Положення «Про державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної та теплової енергії» , затвердженого постановою КМУ від 07.08.1996р. №929 державний нагляд в електроенергетиці здійснює Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії, яка підпорядкована безпосередньо Мінпаливенерго в частині виконання функцій, покладених на Держенергонагляд, та діє у складі державного підприємства, що здійснює централізоване диспетчерське (оперативно-технологічне) управління об'єднаною енергетичною системою України, та його територіальних структурних підрозділів.
Згідно з Указом Президента України «Про зміни в структурі центральних органів виконавчої влади» від 15.12.1999р. №1573/99 Міністерство палива та енергетики України входить до складу органів виконавчої влади України.
Відповідно до наказу Міністерства палива та енергетики України № 422 від 3 листопада 2006 р. Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії (Держенергонагляд) безпосередньо підпорядкована Мінпаливенерго щодо виконання функцій, покладених на Держенергонагляд Положенням про державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.08.96 № 929, здійснює допоміжні заходи із забезпечення надійного і сталого функціонування об'єднаної енергетичної системи України та діє у складі державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (НЕК "Укренерго"). Особа в інтересах якої заявлено позов щодо стягнення штрафних санкцій є суб'єктом владних повноважень в розумінні ст. 3 КАС України, оскільки здійснює владні управлінські функції на основі законодавства.
Правовідносини сторін є публічними. Стосуються стягнення санкцій за порушення встановленого державою порядку у енергетичних відносинах (адміністративно-господарські санкції).
ДП «НЕК «Укренерго» у спірних правовідносинах виступає не як господарюючий суб'єкт, а як особа, до складу якої входить Держенергонагляд, що здійснює контролюючі функції. Суду до позову були надані документи (Статут, Положення) підтверджуючи наявність у складі позивача підрозділу Держенергонагляду (а.с.23-28, 32-60).
Таким чином, позивач є суб'єктом, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства і є суб'єктом владних повноважень.
Відповідно до ст.121 Конституції України та ст. 36-1 Закону України Про прокуратуру на органи прокуратури покладений обов'язок захисту інтересів держави в суді. Статтею 60 КАС України передбачено, що прокурор здійснює в суді представництво інтересів громадянина або держави в порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законами, і може здійснювати представництво на будь-якій стадії адміністративного процесу. Згідно ст.9 Закону України Про електроенергетику , державний нагляд в електроенергетиці здійснюють Державна інспекція з експлуатації електричних станцій і мереж та Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та інші органи, визначені законодавством України. Державні інспектори з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії мають право застосовувати в установленому законодавством України порядку санкції до суб'єктів господарської діяльності за порушення нормативно-правових актів.
Оскільки ДП НЕК Укренерго , як встановлено судом вище, є суб'єктом владних повноважень, а застосовані ним штрафні санкції перераховуються в доход Державного бюджету України, прокурор вправі представляти інтереси цього підприємства в суді.
Відповідно до п. 3.2 Інструкції „З організації проведення заходів державного енергетичного нагляду за суб'єктами електроенергетики, суб'єктами відносин у сфері теплопостачання і споживачами електричної енергії та оформлення їх результатів", затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 24.12.2004 р. № 817 (далі Інструкція) - заходи державного енергетичного нагляду поділяються на планові (обстеження) та позапланові (перевірки, огляди, інспектування).
Судом встановлено, що 10 грудня 2008 року Державною інспекцією з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії у Харківській області було проведено обстеження (плановий захід) Нечволодівської сільської ради з питань технічного стану, організації експлуатації електроустановок та режимів споживання електричної енергії.
За результатами обстеження було складено акт № 07/12-0023 від 10.12.08 р., який підписаний державним інспектором з енергетичного нагляду ОСОБА_3 та представником відповідача - ОСОБА_2, який є головою сільської ради. Вищевказаний акт скріплено печаткою Нечволодівської сільської ради (а.с. 7-9).
У разі виявлення під час заходу з державного енергетичного нагляду порушень вимог чинного законодавства інспектор на підставі акту протягом п'яти робочих днів з дня завершення заходу складає та видає суб'єкту господарювання Припис (п. 7.1 Інструкції).
10.12.08 р. на підставі акту обстеження № 07/12-0023 від 10.12.08 р. був складений припис № 07/12-0023 про усунення виявлених порушень, який також був підписаний державним інспектором та представником відповідача (а.с. 10-11).
Відповідно до п. 10.5 Інструкції - вимоги повинні бути виконані в повному обсязі після закінчення встановленого терміну виконання приписів.
Контроль за виконанням приписів є одним з основних обов'язків інспектора Держенергонагляду. Перевірка виконання приписів є позаплановим заходом (п. 10.1 Інструкції).
За результатами проведеного позапланового заходу складається Акт перевірки (протокол) (п. 10.6 Інструкції).
11.03.09 р. Державною інспекцією було проведено перевірку виконання вимог припису № 07/12-0023 від 10.12.08 р., про що було складено акт перевірки (протокол) № 07/12-0018 та встановлено, що вимоги вищезазначеного припису не виконано, на підставі чого був складений новий припис № 07/12-0104 від 17.03.09 р.(а.с. 13-14).
12 травня 2009 року Інспекцією Держенергонагляду у Харківській області було проведено перевірку виконання вимог Припису № 07/12-0104 від 17.03.09 р. та встановлено, що вимоги вищезазначеного припису не виконані.
За результатами проведеної перевірки складений акт перевірки (протокол) № 07/12-0027 від 12.05.09 р.(а.с. 16).
Відповідно до ст. ст. 9, 26, 27 Закону України «Про електроенергетику» державний нагляд в електроенергетиці здійснюють Державна інспекція з експлуатації електричних станцій і мереж та Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та інші органи, визначені законодавством України. Державні інспектори з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії мають право застосовувати в установленому законодавством України порядку санкції до суб'єктів господарської діяльності за порушення нормативно-правових актів та складати протоколи про адміністративні правопорушення. Правопорушення в електроенергетиці тягне за собою встановлену законодавством України цивільну, адміністративну і кримінальну відповідальність. Правопорушеннями в електроенергетиці є крадіжка електричної і теплової енергії, самовільне підключення до об'єктів електроенергетики і споживання енергії без приладів обліку пошкодження приладів обліку; розкомплектування та пошкодження об'єктів електроенергетики, розкрадання майна цих об'єктів; створення перешкод у здійсненні державного енергетичного нагляду та у виконанні робіт, пов'язаних з обслуговуванням об'єктів електроенергетики, порушення правил охорони електричних мереж; порушення правил користування енергією. Оскарження дій щодо накладення штрафів провадиться у судовому порядку. Суми стягнених штрафів зараховуються до Державного бюджету України. Громадяни та службові особи несуть адміністративну відповідальність за ухилення від виконання або несвоєчасне виконання приписів Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії у вигляді штрафу у розмірі до п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян в порядку, встановленому законом.
19.05.09 р. старшим державним інспектором України з енергетичного нагляду в Харківській області, на підставі акта перевірки (протоколу) № 07/12-0027 від 12.05.09 р., було винесено постанову № 07/10-0121 про накладання на суб'єкта господарювання штрафу за порушення законодавства в галузі електроенергетики на суму 1020 грн. (а.с. 20).
Відповідно до п. 10 Положення про порядок накладення на суб'єктів господарської діяльності штрафів за порушення законодавства про електроенергетику суб'єкт господарської діяльності повинен сплатити штраф протягом 30 днів з дня винесення постанови про його накладення. У разі несплати штрафу у визначений термін він стягується в судовому порядку.
Суд зазначає, що між Нечволодівською сільською радою та АК «Харківобленерго» укладений договір № 60-244 від 30.07.2004 року на постачання електроенергії.
Відповідно до ст. 2 Господарського кодексу України учасниками у сфері господарювання є суб'єкти господарювання, споживачі, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, наділені господарською компетенцією.
Згідно з нормами ч. 3 ст. 8 вищезазначеного кодексу господарська компетенція органів державної влади та органів місцевого самоврядування реалізується від імені відповідної державної чи комунальної установи.
Відповідно до вимог ст. 27 Закону України «Про електроенергетику» відповідальність за правопорушення в галузі електроенергетики несуть як суб'єкти електроенергетики, так і органи місцевого самоврядування в частині господарської діяльності, яку вони проводять.
Суд не бере до уваги посилання представника відповідача на те, що Постановою КМУ № 1349 від 03.12.1997 року затверджено типові штати сільських рад та їх виконавчих органів, якими не передбачено утримання в штаті сільської ради відповідальної особи за електрогосподарство та електротехнічного персоналу, виходячи з наступного.
Відповідно до п. 5.1.3 Правил «Технічної експлуатації електроустановок споживачів» , затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України 25.07.2006 р. № 258 (далі Правила) - для безпосереднього виконання функцій щодо організації експлуатації електроустановок керівник повинен призначити особу, відповідальну за електрогосподарство споживача, та особу, яка буде її заміщувати у разі відсутності. Особу, відповідальну за електрогосподарство, та особу, яка буде її заміщати, призначають з числа спеціалістів, кваліфікація яких відповідає вимогам Правил та які пройшли навчання з питань технічної експлуатації електроустановок, правил пожежної безпеки та охорони праці. Споживачі, у яких електрогосподарство включає тільки ввідно - розподільний пристрій, освітлювальні установки, прилади побутового призначення напругою до 220 В, особу, відповідальну за електрогосподарство, можуть не призначати, але в цьому випадку відповідальність за технічно грамотне та безпечне користування електроустановкою за письмовою згодою територіального підрозділу Держенергонагляду покладається на керівника споживача (п. 5.1.4 Правил). Обслуговування діючих електроустановок, проведення в них оперативних перемикань, організацію та виконання ремонтних, монтажних чи налагоджувальних робіт і випробувань повинні здійснювати спеціально підготовлені та атестовані електротехнічні працівники. У разі відсутності атестованого обслуговуючого персоналу допускається визначити спеціалізовану організацію, відповідальну за технічну експлуатацію та обслуговування електроустановок споживача. Ця організація згідно з Постановою КМУ від 15.10.03 р. № 1631 «Про затвердження Порядку видачі дозволів Державним комітетом з нагляду за охороною праці та його територіальними органами» повинна мати відповідний дозвіл на проведення робіт в електроустановках. У цьому разі відповідальність за технічно грамотну та безпечну експлуатацію електрогосподарства споживача повинна визначатись договором, укладеним між споживачем і цією організацією (п. 5.1.1 Правил).
Крім того, судом встановлено, що на відповідача було накладено штраф за порушення законодавства про електроенергетику згідно постанови, яка відповідачем не оскаржувалася, отже є чинною, але штраф згідно даної постанови ним сплачено не було.
До теперішнього часу штраф до бюджету відповідачем не перераховано.
На підставі наведеного, враховуючи те, що відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона належними і достатніми доказами повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, суд прийшов до висновку про законність та обгрунтованість позовних вимог, через що позов підлягає задоволенню.
Відповідно ч. 4 ст. 94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа судові витрати з відповідача не стягуються.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст. 2, 3, 7, 71, 86, 94, 128, 159, 160-163, 167, 186, 254 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Прокурора Червонозаводського району м. Харкова в інтересах держави (Міністерства палива та енергетики України) Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі відокремленого підрозділу "Держенергонагляд у Північному регіоні" до Нечволодівської сільської ради про стягнення штрафу - задовольнити в повному обсязі.
Стягнути з Нечволодівської сільської ради (63724, Харківська область, Купянський район, с. Нечволодівка, вул. Радянська, 3, р/р 31427000600341 УДК в Харківській області м. Харків, МФО 851011, код ОКПО 04400340) у доход держбюджету штраф у сумі 1020 (одна тисяча двадцять) грн. - одержувач: р/р 31113106700329 в УДК у Куп'янському районі, МФО 851011, код ЄДРПОУ 24134515, код платежу до держбюджету 21081100.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана в строк, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - з дня складення в повному обсязі. Якщо постанову було проголошено у відсутності особи, яка бере участь у справі, то строк подання заяви про апеляційне оскарження обчислюється з дня отримання нею копії постанови. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
Постанова у повному обсязі виготовлена 19 лютого 2010 року.
Суддя Мар'єнко Л.М.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.02.2010 |
Оприлюднено | 10.07.2017 |
Номер документу | 67621548 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Мар'єнко Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні