Рішення
від 04.07.2017 по справі 911/1439/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" липня 2017 р. Справа № 911/1439/17

Господарський суд Київської області у складі судді Грєхова А.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом Фермерського господарства "НАША РОДИНА",

до Лучанської сільської ради Таращинського району Київської області,

про визнання протиправними рішень

за участю представників:

від позивача: ОСОБА_1 - довіреність б/н від 21.04.2017;

від відповідача: ОСОБА_2 - довіреність № 163 від 26.05.2017;

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

12.05.2017 Фермерське господарство "Нша Родина" (надалі-ФГ "НАША РОДИНА"/позивач) звернулось до Господарського суду Київської області з позовом до Лучанської сільської ради Таращинського району Київської області (надалі-Лучанська сільська рада/відповідач) про визнання протиправними та скасування рішень Лучанської сільської ради від 02.03.2017 № 198-20-VI та № 206 від 10.03.2017.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 15.05.2017 порушено провадження у справі №911/1439/17 та призначено справу до розгляду на 30.05.2017.

30.05.2017 через канцелярію господарського суду Київської області від позивача надійшов відзив на позовну заяву.

30.05.2017 у судовому засіданні оголошено перерву до 04.07.2017.

У судове засідання 04.07.2017 з'явився представник позивача, надав пояснення у справі. Відповідач у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував з підстав викладених у відзиві.

За наслідками судового засідання судом оголошено вступну і резолютивну частини рішення у даній справі.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши наявні в ній докази, оцінивши їх в сукупності господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до пунктів 1, 2, 3 рішення Лучанської сільської ради №432-76-06 від 23.07.2015 "Про розгляд заяви ФГ "Наша Родина" щодо продовження договору на оренду земельної ділянки" Лучанською сількою радою вирішено продовжити оренду земельної ділянки сільськогосподарського призаняення (рілля) площею 39,1 га, яка знаходится в адміністративних межах, доручити сільському голові ОСОБА_3 з 01 серпня 2015 року, заключити договір оренди земельної ділянки з ФГ "Наша Родина" на площу 39,1 га, доручити орендарю виготовити проект відведення земельної ділянки в оренду.

01.08.2015 між Лучанською сільською радою та ФГ "Наша Родина" було укладено договір оренди № б/н земельної ділянки загальною площею 39, 1 га строком на 5 (п'ять) років.

01.10.2015 рішенням сесії Лучанської сільської ради "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди" було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди ФГ "Наша Родина", кадастровий номер 32244840001:01:009:0127 та передано на умовах оренди на п'ять років земельну ділянку розміром 39, 1 га ФГ "Наша Родина", яке знаходится в межах Лучанської сільської ради Таращинського району Київської області.

04.12.2015 позивач звернувся до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Київській області із заявою за реєстраційним номером 14661224, якою просив зареєструвати земельну ділянку, що розташована в селі Лука, Таращинського району, Київської області, кадастровий номер 32244840001:01:009:0127.

09.12.2015 Державним реєстратором прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Київській області на підставі ч. 3. статті 19 Закону України "Про оренду землі", ч. 4 статті 15, статті 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", було прийнято рішення про відмову у державній реєстрації права власності на земельну ділянку, що розташована: Київська область, Тращанський район, с/рада Лучанська, кадастровий номер земельної ділянки 3224484001:01:009:0127. В обґрунтування даного рішення державним реєстратором було зазначено, що на підставі ч. 3 статті 19 Закону Украхни "Про оренду землі", при передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років. Однак, відподвіно до поданого рішення Лучанської сільської ради Таращинського району Київської області № 440-78-VI від 01.10.2015, земельна ділянка передається на умовах оренди на п'ять років.

20.01.2016 пунктами 1, 2 рішення Лучанської сільської ради "Про вилучення земельної ділянки, яка знаходится в оренді ФГ "Наша Родина" із користування, для громадських потреб", було вилучено з користування земельну ділнку площею 2,5 га, яка знаходится в оренді ФГ "Наша Родина" та розміщена в адміністративних межах села, для громадських потреб та доручено сільському голові ОСОБА_4, заключити договір оренди земельної ділянки з ФГ "Наша Родина" на площу 36, 6 га.

На підставі вищезазначеного рішення 10.03.2016 між Лучанською сільською радою та ФГ "Наша Родина" укладено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 01.08.2015, відповідно до п.1 якого пункт 2 розділу договору викладено в наступні редакції: "в оренду передається земельна ділянка загальною площею 36,6 га, у тому числі ріллі 36, 6 га".

Рішенням Лучанської сільської ради № 198-20-VII від 02.03.2017 "Про відміну рішень сільської ради", було відмінено дію наступних рішень сесій сільської ради: № 315-54-06 від 26.09.2013 "Про оренду земельної ділянки"; № 432-76-06 від 23.07.2015 "Про розгляд заяви ФГ "Наша Родина" щодо продовження договору на оренду земельної ділянки"; № 440-78-07 від 01.10.2015 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди".

Також, 10.03.2017 Рішенням Лучанської сільської ради № 206 "Про внесення змін в раніше прийняте рішення сесії сільської ради" було вирішено викласти п. 1.3. рішення 20 сесії VII скликання № 198 від 02.03.2017 "Про відміну рішень" в наступній редакції: - "відмінити п.2. рішення № 440-78-07 від 01.10.2015 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди", в частині передачі земельної ділянки ФГ "Наша Родина" терміном на 5 (п'ять ) років. Пукт 1 даного рішення щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди ФГ "Наша Родина" залишити без змін."

Посилаючись на те, що рішення Лучанської сільської ради №198-20-VI від 02.03.2017 та №206 від 10.03.2017 прийняті з порушенням вимог ч. 2 ст. 19, ст. 144 Конституції України, статті 25, ч. 14 ст. 46, ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування", що полягає у відсутності у відповідача, як органу місцевого самоврядування, повноважень скасовувати свої попередні рішення, на підставі яких виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, позивач, як суб'єкт відносин, які виникли на підставі скасованих рішень Лучанскьої сільської ради, просить суд визнати недійсними наведені рішення відповідача з підстав ст. 21 Цивільного кодексу України, ч. 2 ст. 77 Закону України "Про місцеве самоврядування" та рішення Конституційного суду України від 16.04.2009 №7-рп.

Дослідивши матеріали справи та подані докази, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню виходячи з наступного.

У відповідності до положень статей 13, 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно зі ст. 19 Конституції України та ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до ст. 10, ч. 3 ст. 24, ст. 26, ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної ОСОБА_4 і ОСОБА_4 міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Виключною компетенцією міських рад є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення, вносити до них зміни та скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, керуючись у своїй діяльності ними та актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Господарський суд враховує, що рішення Лучанської сільської ради №315-54-06 від 26.09.2013 "Про оренду земельної ділянки", № 432-76-06 від 23.07.2015 "Про розгляд заяви ФГ "Наша Родина" щодо продовження договору на оренду земельної ділянки", № 440-78-07 від 01.10.2015 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди", є ненормативними правовими актами органу місцевого самоврядування, тобто актами одноразового застосування, які вичерпують свою дію фактом його виконання, а тому відповідно до вимог вищенаведених норм законодавства не може бути скасований органом, який його прийняв, оскільки це порушує права та охоронювані законом інтереси позивача.

Так, Конституційним Судом у рішенні від 16.04.2009 №7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) зазначено, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з правовою позицією, викладеною в абзаці другому пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року N 1-зп у справі щодо несумісності депутатського мандата. Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

Відтак, приймаючи пункти 1, 4 рішення Лучанської сільської ради №198-20-VI від 02.03.2017 та пункт перший рішення №206 від 10.03.2017, якими скасовано рішення № 315-54-06 від 26.09.2013 "Про оренду земельної ділянки", №432-76-06 від 23.07.2015 "Про розгляд заяви ФГ "Наша Родина" щодо продовження договору на оренду земельної ділянки", визнано недійсним договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 3224484001:01:009:0127 площею 39,1 га укладений 01.08.2015 з ФГ "Наша Родина" та скасовано п. 2 рішення № 440-78-07 від 01.10.2015 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди", Лучанська сільська рада фактично скасувала акти ненормативного характеру, які стосувалися виключно земельних прав позивача.

Відповідач у своєму відзиві посилається на те, що Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення, вносити до них зміни та скасовувати їх, керуючись у своїй діяльності ними та актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Але у своєму рішенні Конституційний Суд наводить приклади законів, якими таке право рад передбачено. Так, у Законі України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" органу місцевого самоврядування надано право за його ж ініціативою переглянути, зупинити дію та скасувати власний регуляторний акт (частини перша, друга статті 11). Зі змісту Закону України "Про Уповноваженого Верховної ОСОБА_4 України з прав людини" випливає, що органи місцевого самоврядування у місячний строк повинні усунути виявлені Уповноваженим Верховної ОСОБА_4 України з прав людини порушення прав і свобод людини і громадянина (пункт 11 статті 13, частина третя статті 15), тобто скасувати або змінити свої рішення. У Законі України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначено право органів місцевого самоврядування привести у відповідність із законодавством прийняті ними рішення з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель (абзац другий пункту "б" статті 6), тобто змінити власні акти. Згідно із Законом України "Про основи містобудування" сільські, селищні, міські ради уповноважені затверджувати місцеві правила забудови окремих частин населених пунктів та вносити в них зміни за поданням спеціально уповноважених органів містобудування та архітектури (частина друга статті 12, частина п'ята статті 17). За Законом України "Про планування і забудову територій" місцева рада затверджує містобудівну документацію та після погодження зі спеціально уповноваженим органом з питань містобудування та архітектури вносить до неї зміни своїм же рішенням (частини третя, четверта статті 10).

Проте, відповідач не зазначив конкретну норму законодавчого акта, яка надає останньому право скасовувати свої попередні рішення, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів.

Правова позиція щодо того, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення, викладена також в постанові Верховного Суду України від 04.06.2013 року у справі № 21-64а13.

Відповідно до вимог частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 21 Цивільного кодексу України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Згідно з частиною 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

В пункті 2 роз'яснення Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів" від 31.05.2002 року №04-5/609 (з подальшими змінами та доповненнями) зазначено, що підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.

З огляду на викладені обставини та норми чинного законодавства пункти 1, 4 рішення Лучанської сільської ради №198-20-VI від 02.03.2017 та пункт перший рішення №206 від 10.03.2017, якими скасовано рішення № 315-54-06 від 26.09.2013 "Про оренду земельної ділянки", №432-76-06 від 23.07.2015 "Про розгляд заяви ФГ "Наша Родина" щодо продовження договору на оренду земельної ділянки", визнано недійсним договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 3224484001:01:009:0127 площею 39,1 га укладений 01.08.2015 з ФГ "Наша Родина" та скасовано п. 2 рішення № 440-78-07 від 01.10.2015 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди", суперечать актам цивільного законодавства, порушує права позивача, а тому підлягає скасуванню господарським судом.

Таким чином, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню господарським судом в повному обсязі.

На підставі статті 49 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 33, 34, 43, 44, 49, 82-85, 116, 117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Лучанської сільської ради Таращинського району Київської області від 02 березня 2017 року №198-20-VI "Про відміну рішень сільської ради", в частині рішень сесії сільської ради:

- № 315-54-06 від 26.09.2013 "Про ренду земельної ділянки"

- № 432-76-06 від 23.07.2015 "Про розгляд заяви ФГ "Наша Родина" щодо продовження договору на оренду земельної ділянки"

- 440-78-07 від 01.10.2015 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди"

- "Про визнання недійним договору оренди земельної ділянки: кадастровий номер 3224484001:01:009:0127, площею 39,1 га, укладеного 01.08.2015 з Фг "Наша Родина"

Визнати протиправним та скасувати в цілому рішення Лучанської сільської ради Таращинського району Київської області від 10 березня 2017 року № 206 "Про внесення змін в раніше прийняте рішення сесії сільської ради"

Стягнути з Лучанської сільської ради Таращинського району Київської області (09544, Київська область, Таращанський район, с. Лука, вул. Шевченка 3-а, код: 04360994) на користь Фермерського господарства "Наша Родина" (0954, Київська область, Таращанський район, с. Лука, пров. Аграрний, 14, код: 37483514) 3200,00 грн. судового збору.

Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено: 10.07.2017

Суддя А.С. Грєхов

Дата ухвалення рішення04.07.2017
Оприлюднено11.07.2017
Номер документу67635081
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/1439/17

Рішення від 04.07.2017

Господарське

Господарський суд Київської області

Грєхов А.С.

Ухвала від 15.05.2017

Господарське

Господарський суд Київської області

Грєхов А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні