Постанова
від 10.07.2017 по справі 805/2103/17-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 липня 2017 р. Справа № 805/2103/17-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Голубової Л.Б.,

розглянувши в порядку письмовому провадженні в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду адміністративну справу

за позовом Державної служби України з питань праці

до комунального закладу охорони здоров'я Часовоярська міська лікарня № 3

третя особа Військова частина польова пошта В2102

про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду

Державна служба України з питань праці звернулася до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до комунального закладу охорони здоров'я Часовоярська міська лікарня № 3 , третя особа: Військова частина польова пошта В2102 про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов'язання повного зупинення ведення робіт з експлуатації: виконання робіт із зберігання, експлуатація балонів із стисненими та зрідженими газами; стерилізатора парового ГК-100-ЗМ заводський № 3614; стерилізатора парового ГК-100-ЗМ заводський № 3591; ліфта реєстраційний № ПД 36403, у зв'язку з загрозою життю людей.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначає, що відповідно до наказу від 21 квітня 2017 року № 750 та направлення на перевірку від 21 квітня 2017 року 05.2/648 у період з 26 квітня 2017 року по 13 травня 2017 року посадовими особами Головного управління Держпраці у Донецькій області ОСОБА_1 та ОСОБА_2 проведено позапланову перевірку КЗОЗ Часовоярська міська лікарня № 3 код ЄДРПОУ 01990179, розташованого за адресою: 84551, Донецька область, Бахмутський район, м. Часів Яр, вул. Пирогова, буд. 3 на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки. Під час перевірки КЗОЗ Часовоярська міська лікарня № 3 виявлено 44 порушення нормативно - правових актів з охорони праці (охорони надр), з яких 4 створюють загрозу життю та здоров'ю людей, що відповідно до п. 2.26 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011 року № 826 (далі - Положення № 826) створює загрозу життю працівників. Відповідно до статті 4 ОСОБА_3 України Про охорону праці державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці та Положення № 826 з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей є підстави для заборони експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки шляхом повного зупинення робіт ведення робіт з експлуатації: виконання робіт із зберігання, експлуатація балонів із стисненими та зрідженими газами; стерилізатора парового ГК-100-ЗМ заводський № 3614; стерилізатора парового ГК-100-ЗМ заводський № 3591; ліфта реєстраційний № ПД 36403 КЗОЗ Часовоярська міська лікарня № 3 .

Через канцелярію суду представником позивача надано заяву про розгляд справи без участі позивача.

22 червня 2017 року представник відповідача надав клопотання про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Військову частину польова пошта В2102. До клопотання надав договір оренди нежитлових приміщень районної комунальної власності від 14 лютого 2017 року № 25 (а.с. 25-29), який складений між КЗОЗ Часовоярська міська лікарня № 3 з однієї сторони, Військова частина польова поштаВ2102 та Квартирно - експлуатаційний відділ міста Луганськ з другої сторони та відповідно до якого КЗОЗ Часовоярська міська лікарня № 3 передає приміщення загальною площею 2428,2 кв.м., що розташовані за адресою: м. Часів Яр, вул. Пирогова, 3.

Ухвалою від 22 червня 2017 року Військову частину польова пошта В2102 залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.

Через канцелярію суду представником відповідача надано заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Крім того, на адресу суд надійшли письмові пояснення та документи від Часовоярської міської ради, в яких зазначено, що до першого січня 2017 року КЗОЗ Часовоярська міська лікарня № 3 була комунальним закладом Бахмутської міської ради, кошти на проведення проектних, експертних та будівельних робіт не виділялися. З першого січня 2017 року лікарня підпорядкована Бахмутській районній раді, в бюджеті якої передбачені кошти на проектні, експертні та будівельні роботи на 2017 рік.

На сьогоднішній день вимоги, визначені Державною службою України з питань праці, часткового виконані, але для повного їх вирішення потрібен додатковий час.

Повна зупинка ведення робіт з експлуатації, а саме: виконання робіт із стисненим газом приведе до закриття хірургічного відділення та зупинки невідкладної хірургічної допомоги хворим мешканцям міста. Крім того, на базі КЗОЗ Часовоярська міська лікарня № 3 розташований військовий госпіталь, який має постійну необхідність користування операційними лікарні.

На даний час розпочаті роботи щодо реконструкції міської лікарні № 3 за адресою: вул. Пирогова, 3, м. Часів Яр, Донецька область та приведення в належний стан забезпечення киснем операційних, але коштів на виконання вказаних робіт не вистачає.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку про можливість розгляду справи в письмовому провадженні у відповідності до приписів ч. 4 ст. 122 КАС України.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд -

ВСТАНОВИВ:

Комунальний заклад охорони здоров'я Часовоярська міська лікарня № 3 код ЄДРПОУ 01990179 є юридичною особою, що підтверджується безкоштовним запитом відомостей у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (а.с. 67-68).

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96 затверджено Положення про Державну службу України з питань праці (далі - Положення).

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці встановлено, що Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Згідно пункту 7 Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.

Наказом Державної служби України з питань праці від 04 лютого 2016 року № 8 затверджено Положення про Головне управління Держпраці у Донецькій області.

Згідно з пунктом 1 Положення про Головне управління Держпраці у Донецькій області, Головне управління Держпраці у Донецькій області (далі - Управління Держпраці) є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.

Повноваження Управління Держпраці поширюються на територію Донецької області.

Відповідно до направлення на проведення позапланової перевірки комунального закладу охорони здоров'я Часовоярська міська лікарня № 3 від 21 квітня 2017 року № 05.2/468, яке складено та підписано начальником Головного управління Держпраці у Донецькій області (а.с. 10), виданого на підставі наказу начальника Головного управління Держпраці у Донецькій області від 21 квітня 2017 року № 750 (а.с. 9), посадовим особам Головного управління Держпраці у Донецькій області доручено з 26 квітня 2017 року по 13 травня 2017 року провести перевірки дотримання законодавства з охорони праці та промислової безпеки.

05 травня 2017 року головним державним інспектором відділу нагляду у будівництві, котлонагляді та за підйомними спорудами управління нагляду в промисловості і на об'єктах підвищеної небезпеки ОСОБА_2 проведено позапланову перевірку КЗОЗ Часовоярська міська лікарня № 3 код ЄДРПОУ 01990179, розташованого за адресою: 84551, Донецька область, Бахмутський район, м. Часів Яр, вул. Пирогова, буд. 3 на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці, про що складено акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) № 05.5-18/8 від 05 травня 2017 року (а.с. 17-19).

13 травня 2017 року головним державним інспектором відділу нагляду в агропромисловому комплексі, житлово - комунальному господарстві та соціально - культурній сфері управління нагляду в промисловості і на об'єктах підвищеної небезпеки Головного управління Держпраці у Донецькій області ОСОБА_4 проведено позапланову перевірку КЗОЗ Часовоярська міська лікарня № 3 код ЄДРПОУ 01990179, розташованого за адресою: 84551, Донецька область, Бахмутський район, м. Часів Яр, вул. Пирогова, буд. 3 на предмет дотримання вимог нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки, про що складено акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) № 05.2-9/5 від 13 травня 2017 року (а.с. 11-16).

ОСОБА_3 України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом (стаття 1 зазначеного ОСОБА_3).

Згідно частини 1 статті 4 цього ОСОБА_3 державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Статтею 6 цього ОСОБА_3 встановлено підстави для проведення позапланових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю).

Підставами для здійснення позапланових заходів є:

- подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;

- виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб'єктом господарювання у документах обов'язкової звітності, поданих суб'єктом господарювання;

- перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);

- звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров'ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з доданням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності) Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу;

- неподання суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;

- доручення Прем'єр-міністра України про перевірку суб'єктів господарювання у відповідній сфері у зв'язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров'я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;

- настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання.

Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього ОСОБА_3.

Суб'єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - двох робочих днів.

Продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається.

Під час перевірки виявлено 5 порушень нормативно - правових актів з охорони праці (охорони надр) які зазначені у акті перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 05 травня 2017 року № 05.5-18/8, з яких 1 позивач вважає таким, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, а саме:

- відсутній дозвіл на експлуатацію ліфта - ЗУ 2694 Про охорону праці ст. 21.

В акті перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 13 травня 2017 року № 05.2-9/5 зазначені виявлені під час перевірки 44 порушення вимог нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких 3 позивач вважає такими, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а саме:

- парові стерилізатори ГК-100-3М заводські номери № 3614, № 3591 згідно встановленого строку не пройшли чергові технічні огляди. Термін технічного опосвідчення 17 травня 2015 року чим порушено п. 6.3.1, 6.3.2. Правил безпеки і безпечної експлуатації посудин, що працюють під тиском ;

- підприємством не отримано дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: зберігання, експлуатація балонів із стисненими та зрідженими газами, чим порушено п. 6, додаток 2 п. 11 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки , затвердженого постановою КМУ від 26 листопада 2011 року № 1107. Термін дії дозволу вичерпано 10 вересня 2013 року;

- підприємством не отримано дозвіл на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: експлуатація обладнання підвищеної небезпеки, що знаходиться на балансі лікарні: посудини, які працюють під тиском понад 0,07 МПа, а саме стерилізатор паровий ГК-100-ЗМ заводський № 3614, стерилізатор паровий ГК-100-ЗМ заводський № 3591, чим порушено п. 6, додаток 3 п. 17 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки затвердженого постановою КМУ від 26 листопада 2011 року № 1107. Термін дії дозволу вичерпано 10 вересня 2013 року.

Статтею 38 ОСОБА_3 України Про охорону праці передбачено, що державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно - правових актів про охорону праці здійснюють, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Враховуючи зазначене та з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей, позивач, на підставі п. 2 ч. 2 ст. 18 КАС України, звернувся до суду з цим позовом.

Відповідно до ч. 4 ст. 43 Конституції України кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці.

Положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров'я у процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці, поряд з іншими правовими актами регулює Закон України Про охорону праці від 14 жовтня 1992 року № 2694-XII (далі - Закон № 2694).

Відповідно до ч. 1 ст. 1 ОСОБА_3 № 2694 охорона праці - це система правових, соціально - економічних, організаційно - технічних, санітарно - гігієнічних і лікувально - профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров'я і працездатності людини у процесі трудової діяльності.

Згідно з ч. 1 ст. 6 цього ОСОБА_3 умови праці на робочому місці, безпека технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування та інших засобів виробництва, стан засобів колективного та індивідуального захисту, що використовуються працівником, а також санітарно - побутові умови повинні відповідати вимогам законодавства.

Роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно - правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці (ч. 1 ст. 13 ОСОБА_3 № 2694).

При цьому, нормативно - правові акти з охорони праці - це правила, норми, регламенти, положення, стандарти, інструкції та інші документи, обов'язкові для виконання (ст. 27 ОСОБА_3 № 2694).

Згідно з п. 2.26. розділу ІІ цього Положення право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки:

- порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників;

- порушень вимог Кодексу України про надра;

- відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;

- непроведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки;

- виникнення нещасного випадку зі смертельним або тяжким наслідком, групового нещасного випадку.

Враховуючи зазначене, у зв'язку з виникненням загрози життю та/або здоров'ю людей з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей у позивача виникли підстави для повного зупинення ведення робіт з експлуатації: виконання робіт із зберігання, експлуатація балонів із стисненими та зрідженими газами; стерилізатора парового ГК-100-ЗМ заводський № 3614; стерилізатора парового ГК-100-ЗМ заводський № 3591; ліфта реєстраційний № ПД 36403 в комунальному закладі охорони здоров'я Часовоярська міська лікарня № 3 .

На підставі вищенаведеного суд зазначає наступне, згідно частини другої статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 39 вказаного ОСОБА_3 визначено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право:

- безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об'єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції;

- одержувати від роботодавця і посадових осіб письмові чи усні пояснення, висновки експертних обстежень, аудитів, матеріали та інформацію з відповідних питань, звіти про рівень і стан профілактичної роботи, причини порушень законодавства та вжиті заходи щодо їх усунення;

- видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов'язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об'єктів підвищеної небезпеки;

- забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих;

- притягати до адміністративної відповідальності працівників, винних у порушенні законодавства про охорону праці;

- надсилати роботодавцям подання про невідповідність окремих посадових осіб займаній посаді, передавати матеріали відповідним органам для притягнення цих осіб до відповідальності згідно із законом.

Згідно із приписами статі 4 ОСОБА_3 № 877 державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Здійснення заходів державного нагляду (контролю) різними органами державного нагляду (контролю) з одного й того самого питання заборонено.

Частиною четвертою вказаної статті встановлено, що виключно законами встановлюються:

органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності;

повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.

Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

Виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Пунктом 3 Положення визначено, що основними завданнями Держпраці є:

1) реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб;

2) здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на державному рівні;

3) здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки;

4) організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об'єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об'єктів Єдиної газотранспортної системи.

Відповідно до пункту 4 Положення, Держпраці, відповідно до покладених на неї завдань:

1) узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до її компетенції, розробляє пропозиції щодо вдосконалення законодавчих актів, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, нормативно-правових актів міністерства та в установленому порядку подає їх Міністрові соціальної політики;

2) готує та подає в установленому порядку пропозиції щодо формування державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб, державного ринкового нагляду у межах сфери своєї відповідальності;

3) координує відповідно до законодавства роботу міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих держадміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, інших суб'єктів господарювання у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб;

4) здійснює контроль за виконанням функцій державного управління охороною праці міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування;

5) розробляє за участю міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Фонду соціального страхування України, всеукраїнських організацій роботодавців та профспілок загальнодержавну програму поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища і контролює її виконання, бере участь у розробленні та виконанні інших державних і галузевих програм;

6) здійснює державний контроль за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю;

9) здійснює державний контроль за дотриманням вимог законодавства про працю, зайнятість населення в частині дотримання прав громадян під час прийому на роботу та працівників під час звільнення з роботи; використання праці іноземців та осіб без громадянства; наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця; дотримання прав і гарантій стосовно працевлаштування громадян, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню; провадження діяльності з надання послуг з посередництва та працевлаштування;

16) здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення.

Пунктом 5 Положення передбачено, що Держпраці з метою організації своєї діяльності контролює та координує діяльність територіальних органів Держпраці.

Пунктом 6 Положення встановлено, що Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право: безперешкодно проводити відповідно до вимог закону без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об'єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, та у разі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, здійснення нагляду та контролю за додержанням якого віднесено до повноважень Держпраці;

Згідно пункту 7 Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.

Відповідно до пункту 14 Положення Держпраці є юридичною особою публічного права, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки, рахунки в органах Казначейства.

Наказом Міністерство соціальної політики України від 27 березня 2015 року № 340 затверджено Положення про територіальні органи Державної служби України з питань праці.

Наказом Державної служби України з питань праці від 04 лютого 2016 року № 8 затверджено Положення про Головне управління Держпраці у Донецькій області.

Згідно з пунктом 1 Положення про Головне управління Держпраці у Донецькій області, Головне управління Держпраці у Донецькій області (далі - Управління Держпраці) є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.

Повноваження Управління Держпраці поширюються на територію Донецької області.

Пунктом 3 Положення визначено, що основними завданнями є, зокрема:

- реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб;

- здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на обласному рівні;

- здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки;

- організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об'єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об'єктів Єдиної газотранспортної системи.

Головне управління Держпраці у Донецькій області має право проводити безперешкодно відповідно до вимог закону без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об'єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, та у разі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, нагляд та контроль за дотриманням якого віднесено до повноважень Управління Держпраці.

Відповідно до статті 1 Кодексу адміністративного судочинства України визначає юрисдикцію, повноваження адміністративних судів щодо розгляду адміністративних справ, порядок звернення до адміністративних судів та порядок здійснення адміністративного судочинства.

Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Стаття 3 Кодексу адміністративного судочинства України визначає, що у цьому Кодексі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні, зокрема: позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано адміністративний позов до адміністративного суду, а також суб'єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подана позовна заява до адміністративного суду.

З загального правила, визначеного Кодексом адміністративного судочинства України, вбачається, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що порушені її права, свободи або інтереси.

Суб'єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду у випадках, передбачених Конституцією та законами України.

З системного аналізу наведених вище норм вбачається, що Державна служба України з питань праці, а рівно як й Головне управління Держпраці у Донецькій області мають право проведення перевірок суб'єктів господарювання та право на звернення до адміністративного суду. Але при цьому, необхідно враховувати чиї саме права та інтереси порушені або на виконання яких саме повноважень (якого органу) поданий такий позов.

Як вже зазначалось та підтверджено матеріалами справи, перевірку КЗОЗ Часовоярська міська лікарня № 3 здійснено посадовими особами Головного управління Держпраці у Донецькій області ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на підставі відповідного наказу та направлення на проведення перевірки, які видані та підписані керівником саме Головного управління Держпраці у Донецькій області.

Відповідно до інформації що міститься у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Державна служба України з питань праці є самостійною юридичною особою, код за ЄДРПОУ № 39472148.

Разом з тим, Головне управління Держпраці у Донецькій області зареєстровано в якості самостійної юридичної особи, код за ЄДРПОУ № 39790445, є територіальним органом Держпраці України. Здійснює власні повноваження самостійно.

Слід також зазначити, що для координації, вдосконалення роботи з охорони праці і контролю за цією роботою міністерства та інші центральні органи виконавчої влади створюють у межах граничної чисельності структурні підрозділи з охорони праці або покладають реалізацію повноважень з охорони праці на один з існуючих структурних підрозділів чи окремих посадових осіб відповідних органів.

ОСОБА_3 України Про охорону праці кореспондуються з приписами Положення про Держану службу України з питань праці стосовно того, що центральний орган здійснює комплексне управління охороною праці на державному рівні.

З матеріалів справи вбачається, що Державна служба України з питань праці довіреністю уповноважила начальника Головного управління Держпраці у Донецькій області ОСОБА_5, з метою виконання покладених на Головне управління Дежпраці в Донецькій області функціональних обов'язків в частині звернення до суду з позовами про застосування заходів реагування представляти інтереси Державної служби України з питань праці, з урахуванням наявності функцій у Головного управління Держпраці у Донецькій області для звернення до суду з зазначеним позовом, що закріплені Положенням про Головне управління Держпраці у Донецькій області.

Суд зазначає, що процедурні гарантії, закріплені статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, гарантують кожному право подання скарги (позову) щодо його порушеного права та обов'язків цивільного, адміністративного характеру до суду чи органу правосуддя.

Таким чином, втілюється право на звернення до суду, одним із аспектів якого є право доступу, тобто, право розпочати провадження у судах, яке в свою чергу не є абсолютним.

Позивачем не надано суду доказів наявності порушеного права саме для Державної служби України з питань праці, як окремого суб'єкта владних повноважень, до функцій якого входить координація, вдосконалення роботи з охорони праці і контролю за цією роботою.

Клопотання та згоди на заміну позивача на належного Державна служба України з питань праці не надавала.

За таких обставин, суд дійшов висновку про те, що оскільки Державна служба України з питань праці не проводила перевірку відповідача, то відсутні підстави вважати, що права та законні інтереси центрального органу з питань праці (Держпраці України) порушені, а відтак, позовні вимоги про застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов'язання повного зупинення ведення робіт з експлуатації: виконання робіт із зберігання, експлуатація балонів із стисненими та зрідженими газами; стерилізатора парового ГК-100-ЗМ заводський № 3614; стерилізатора парового ГК-100-ЗМ заводський № 3591; ліфта реєстраційний № ПД 36403 заявлені не уповноваженим суб'єктом владних повноважень та задоволенню не підлягають.

Враховуючи наведене та керуючись статтями 2, 7-12, 69-72, 87-98, 122-163, 254, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністративного позову Державної служби України з питань праці до комунального закладу охорони здоров'я Часовоярська міська лікарня № 3 , третя особа: Військова частина польова пошта В2102 про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов'язання повного зупинення ведення робіт з експлуатації: виконання робіт із зберігання, експлуатація балонів із стисненими та зрідженими газами; стерилізатора парового ГК-100-ЗМ заводський № 3614; стерилізатора парового ГК-100-ЗМ заводський № 3591; ліфта реєстраційний № ПД 36403 - відмовити.

Постанова прийнята в нарадчій кімнаті 10 липня 2017 року.

Постанова суду першої інстанції, якщо інше не встановлено цим Кодексом, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на постанову суду може бути подана до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Голубова Л.Б.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.07.2017
Оприлюднено11.07.2017
Номер документу67656921
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/2103/17-а

Ухвала від 29.08.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 28.08.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 07.08.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 08.08.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 08.08.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 07.08.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Постанова від 10.07.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голубова Л.Б.

Постанова від 09.07.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голубова Л.Б.

Ухвала від 22.06.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голубова Л.Б.

Ухвала від 21.06.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голубова Л.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні