Рішення
від 03.07.2017 по справі 916/925/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"03" липня 2017 р.Справа № 916/925/17

За позовом : Заступника прокурора Одеської області в інтересах держави, в особі Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради

До відповідача: Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1

За участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Одеської міської ради

За участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Смерш"

про розірвання договору оренди

Суддя Д'яченко Т.Г.

Представники:

від прокуратури: Радянський О.Ю., за посвідченням

від позивача: Зубенко В.О., за довіреністю

від відповідача: ОСОБА_4, за довіреністю

від третьої особи (ОМР): Осік А.С., за довіреністю

від третьої особи (ТОВ „Смерш"): не з'явився

В судовому засіданні 03.07.2017р. на підставі ст. 77 ГПК України оголошувалась перерва на 10 хвилин для надання можливості ознайомитись присутнім представникам з поясненнями, наданими до матеріалів справи.

СУТЬ СПОРУ : Заступник прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської області міської ради звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, у якій просить суд розірвати договір оренди берегозахисної споруди №323-к від 03.06.2016р., (погоджений Департаментом комунальної власності ОМР 15.06.2016р.), укладений між Управлінням інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 щодо берегозахисної споруди у вигляді ділянки піщаного пляжу загальною площею 1500 кв.м. між траверсами №9 та №10 другої черги ПОС, пляж „Курортний" на узбережжі Чорного моря в м. Одесі.

Ухвалою господарського суду Одеської області 20.04.2017р. порушено провадження у справі №916/925/17 та призначено розгляд справи у судовому засіданні.

Позовні вимоги заступника прокурора обґрунтовано неналежним виконанням з боку орендаря - Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 прийнятих на себе зобов'язань за умовами Договору оренди берегозахісної споруди №323-к, укладеного між Управлінням інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 щодо берегозахисної споруди у вигляді ділянки піщаного пляжу загальною площею 1500 кв.м. між траверсами №9 та №10 другої черги ПОС, пляж „Курортний" на узбережжі Чорного моря в м. Одесі, та направлено на розірвання зазначеного договору.

22.05.2017р. до господарського суду Одеської області представником Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради надано письмові пояснення по справі, де було зазначено суду, що орендарем порушувалися умови Договору оренди берегозахісної споруди №323-к та положення Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси, затверджених Одеською міською радо, у зв'язку з чим, позивач повністю підтримує заявлені позовні вимоги прокурора.

09.06.2017р. до господарського суду Одеської області представником Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради надано додаткові пояснення щодо наявності істотних порушень відповідачем умов договору оренди, де було зазначено суду, що відповідачем у 2016 році взагалі не було оформлено паспорт на відкриття та функціонування пляжу, не було погоджено схему розміщення тимчасових споруд та шезлонгів, що є істотними порушеннями умов Договору та підтверджується Приписами Управління інженерного захисту території міста та розвитку Узбережжя Одеської міської ради від 16.02.2016р. №0000647 та від 29.06.2016р. №0000633.

Також, позивачем було зазначено суду, що орендарем не було вжито заходів щодо усунення зазначених у вказаних Приписах порушень умов Договору.

Крім того, Управлінням інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради було зазначено, що на момент подання позовної заяви до суду, в порушення умов п.п. 2.2., 4.2. Договору оренди, за відповідачем станом на 01 червня 2017 року існувала заборгованість зі сплати орендної плати в розмірі 73105 грн.

09.06.2017р. до господарського суду Одеської області представником Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради подано клопотання про продовження строку розгляду справи.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 09.06.2017р. в порядку ст. 69 ГПК України строк розгляду справи №916/925/17 було продовжено до 04.07.2017р.

Під час розгляду справи було з'ясовано, що берегозахисна споруда у вигляді ділянки піщаного пляжу площею 1500 кв.м. між траверсами №9 та №10, яка є об'єктом Договору оренди берегозахисної споду №323-К від 03.06.2016р. (погодженого 15.06.2016р.), укладеного між Управлінням інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, визначена як предмет іншого - Договору №62 про пайову участь в утриманні об'єктів благоустрою від 15.06.2016р., укладеного між Комунальним підприємством "Прибрежно - експлуатаційне об'єднання Київського району та Товариством з обмеженою відповідальністю "Смерш". У зв'язку з зазначеним, ухвалою господарського суду Одеської області від 09.06.2017р. залучено до участі у даній справі, в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Одеську міську раду та залучено до участі у справі, в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Смерш".

21.06.2107р. до господарського суду Одеської області представником прокуратури надано клопотання про залучення до матеріалів справи Акту обстеження від 16.06.2017р. берегозахисної споруди у вигляді ділянки штучного піщаного пляжу, що перебуває в оренді Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, загальною площею 1500 кв.м. між траверсами №9 та №10 другої черги ПЗС на узбережжі Чорного моря в м.Одеса в районі 13 ст. Великого Фонтану згідно з Договором оренди берегозахісної споруди №323-к, який було складений в результаті комісійного виїзду, а також матеріали фотофіксації до складеного Акту обстеження (а.с. 80-91).

21.06.2017р. до господарського суду Одеської області представником відповідача надано клопотання про залучення до матеріалів справи копії схеми розміщення тимчасових споруд, копії двох аркушів паспорту пляжу №011/1, копії двох аркушів паспорту №011/2 на відкриття і функціонування пляжу (курортний період 2017 рік) та копії листа відповідача до начальника Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради з проханням узгодження Паспорту пляжу 011/1 і схеми розміщення тимчасових споруд і шезлонгів, який відповідно до вхідного штампу Управління, було подано 21.06.2017р. (а.с. 94-97).

21.06.2017р. до господарського суду Одеської області представником Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 надано заяву про долучення до матеріалів справи: копії Квитанції №18922305-1 від 20.06.2017р. про сплату 102176,03 грн. орендної плати за Договором оренди берегозахисної споду №323-К від 03.06.2016р.

Також представником відповідача було залучено до матеріалів справи копії договору №07/2017 про надання медичної допомоги, укладеного між Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 та Комунальним підприємством „Одесфарм", за умовами якого виконавець зобов'язується відповідно до умов цього Договору та чинного законодавства України надавати послуги першої медичної допомоги, визначені п. 1.3 цього договору, а Замовник зобов'язується приймати та оплачувати такі послуги.

21.06.2017р. до господарського суду представником Одеської міської ради надано для залучення до матеріалів справи письмові пояснення, відповідно до яких було зазначено суду, що Одеська міська рада підтримує позов заступника прокурора Одеської області в повному обсязі.

Представником третьої особи зазначено суду наступне.

Згідно з Розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації від 17.09.1996 року №62/р-96 „Про передачу майна протизсувного управління обласної державної адміністрації у комунальну власність Одеської міської ради", на підставі акту приймання-передачі від 01.01.1997 року та відповідно до рішення Одеського міськвиконкому „Про прийняття до комунальної власності мста майна протизсувного управління" від 13.12.1996 року №522 у комунальну власність Одеської міської ради було передано всю матеріально-технічну базу, у тому числі берегозахисні інженерні споруди.

Берегозахисна споруда у вигляді ділянки піщаного пляжу, площею 1500 кв.м., що розміщена в м. Одеса, узбережжя Чорного моря, друга черга ПЗС, між траверсами №9 та №10, пляж „Курортний", є берегозахисною інженерною спорудою, яка, серед інших, була споруджена відповідно до проектних завдань на протизсувні заходи другої черги протизсувних споруд. Замовником зазначених проектних робіт у 1996 р. виступало Одеське обласне протизсувне управління, яке в 1990р. було ліквідовано, після чого Одеською міською радою було прийнято рішення про створення управління інженерного захисту території міста, яке в 2002 р. було реорганізовано в управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради.

Виконавцем вказаних проектних завдань на протизсувні заходи була Одеська філія Державного республіканського інституту по проектуванню комунальних споруд міст України „УКРГІПРОКОМУНБУД". Отже, вказані споруди відносяться до берегозахисних відповідно до діючих держаних будівельних норм ДБН 1.1.-24:2009 „Захист від небезпечних геологічних процесів, де у розділі 6 міститься вичерпна класифікація берегозахисних споруд.

Приймаючи до уваги, що Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 порушувались умови договору оренди берегозахисної споруди, на думку Одеської міської ради, наявні усі підстави для розірвання договору у судовому порядку.

21.06.2017р. представником позивача надано клопотання про залучення до матеріалів справи копій документів, а саме: копії розрахунку заборгованості по орендній платі відповідно до Договору №323-К від 03.06.2016р. Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 за період з червня 2016р. по травень 2017р., листування, схеми, Акт приймання-передачі до договору від 03.06.2016р.

23.06.2017р. до господарського суду Одеської області представником позивача залучено до матеріалів справи додаткові письмові пояснення щодо належності та процедури погодження Паспорту на відкриття і функціонування пляжу, з наданням відповідного Розпорядження міського голови про заходи з підготовки пляжів міста Одеси до роботи в період курортного сезону 2017 року.

30.06.2017р. представником Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 надані письмові пояснення по справі, відповідно до яких відповідач з позовною заявою не згоден та вважає її такою, що не підлягає задоволенню з наступних підстав.

У поданих до суду письмових поясненнях відповідачем було зазначено, що в обґрунтування своїх вимог позивач посилався на порушення відповідачем умов договору оренди берегозахисної споруди №323-К, а саме п.п. а), б) пункту 4.2. Договору, згідно з якими Орендар зобов'язаний використовувати орендоване майно відповідно до його призначення і умов даного договору, а також Правил устаткування та експлуатації пляжів м. Одеси та не встановлювати огородження чи інші споруди, які перешкоджають вільному доступу на пляж.

На думку відповідача, дані твердження позивача не відповідають дійсності, оскільки, як зазначає, представник Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, жодних споруджень, що перешкоджають вільному доступу на пляж, встановлено відповідачем не було, та доказів, в підтвердження даних обставин, прокурором і позивачем суду не надано.

Крім того, суду зазначено, що згідно Акту контролю виконання умов Договору від 10.02.2016р. були встановлені порушення умов договору, допущені Орендарем, а саме незадовільний санітарно-технічний стан берегозахисної споруди, з розміщенням на пляжі металевих конструкцій, що створює загрозу отримання травм відвідуванні пляжу, наявність сміття. На думку відповідача, даний Акт не може бути прийнятий судом до уваги в якості належного доказу, у зв'язку з тим, що він був складений без участі Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, а твердження про те, що місце перебування представника неможливо було встановити - не відповідає дійсності, оскільки адреса Орендаря зазначена в Договорі.

Також, відповідачем було зазначено, що позивачем не надано доказів, які підтверджують незадовільний санітарно-технічний стан берегозахисної споруди, і вказано, що надана фотофіксація порушень, зафіксованих в акті, не може бути належним та допустимим доказом, оскільки, з відповідної фотофіксації неможливо з'ясувати, яка саме ділянка пляжу зображена на фото.

Відповідачем було звернуто увагу суду на те, що заборгованість зі сплати орендної плати за укладеним Договором сплачена у повному обсязі, що підтверджується квитанцією №18922305-1 від 20.06.2017р.

Додатково, відповідачем до матеріалів справи було залучено копію Договору №104/20 від 19.05.2017р. на створення науково-технічної продукції, укладеного між ДП Український науково-дослідний інституту медицини транспорту міністерства охорони здоров'я України та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, предметом якого є проведення хімічного та бактеріологічного аналізу проб морської води на території пляжу (пляж на 13 ст. Великого Фонтану, між траверсами №9 та №10 другої черги ПОС), копію договору №33 від 12.06.2017р. про надання послуг з вилову безпритульних тварин, укладеного між КП „Центр екологічних проблем та ініціатив" та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, предметом якого є вилов тварин та перевезення живих тварин дорожніми транспортними засобами, копію Договору №07/2017 від 01.06.2017р. про надання медичної допомоги, укладеного між КП „Одесафарм" та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, предметом якого є надання послуг з першої медичної допомоги фізичним особам, які відпочивають на пляжі „Курортний" між траверсами №9 та №10 другої черги ПОС.

Також, відповідачем було звернуто увагу суду на те, що 21.06.2017р. Відповідачем до Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради було передано повністю оформлений Паспорт пляжу 011/1 та схему розміщення шезлонгів з обов'язковим наданням безкоштовних послуг на 30% орендованої території пляжу, для відповідного остаточного узгодження такого Паспорту Орендодавцем.

Отже, на думку Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, вищезазначені дії відповідача свідчать про виконання нею умов Договору оренди берегозахисної споруди, а позовні вимоги у даній справі - є безпідставними.

03.07.2017р. представником прокуратури до господарського суду Одеської області надані додаткові письмові пояснення в обґрунтування заявлених позовних вимог, які залучені до метеріалів справи.

В судовому засіданні 03.07.2017р. представником прокуратури подано до суду клопотання, в якому він просив призначити виїзне засідання на місце орендованого пляжу, задля спростування пояснень відповідача, викладених ним 30.06.2017р. щодо відсутності тимчасових споруд на орендованій ділянці пляжу.

Клопотання залишено судом без задоволення, у зв'язку з наявністю у матеріалах справи достатніх, на думку суду, належних та допустимих письмових доказів, поданих з боку усіх учасників судового процесу, та, відповідно, відсутністю необхідності в огляді речових доказів у місці їх знаходження.

Додатково, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до приписів ст. 123 Конституції України, організація і порядок діяльності органів прокуратури України визначаються законом.

Положеннями ст. 121 Конституції України визначено, що прокуратура України становить єдину систему, на яку покладаються: підтримання державного обвинувачення в суді; представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом; нагляд за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство; нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян; нагляд за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержанням законів з цих питань органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами.

Відповідно до ч. 1 ст. 23 Закону України „Про прокуратуру", представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. (ч. 3 ст. 23 Закону України „Про прокуратуру").

Відповідно до п. 3 Постанови пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам" №7 від 23.03.2012р. господарський суд повинен оцінювати правильність визначення прокурором органу, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретних функцій у правовідносинах, пов'язаних із захистом інтересів держави.

Згідно до п. 1 ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Відповідно до п. 2 ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор зобов'язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб'єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб'єктом владних повноважень.

Повідомленням від 13.04.2017р. №05/1-678 вих. 17 було проінформовано Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради, що прокуратурою області підготовлено позовні заяви в інтересах держави в особі Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради, зокрема, до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про розірвання Договору оренди, та зазначено, що позовна заява буде скерована до суду для розгляду по суті.

Отже, приймаючи до уваги вищевикладене, судом підтверджуються підстави для представництва Прокурором інтересів держави в особі Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради у даній справі.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши в судових засіданнях пояснення представників Прокуратури, Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради, Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, Одеської міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю "Смерш", суд встановив.

03 червня 2016 року між Управлінням інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради (Орендодавець) та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 було укладено Договір оренди берегозахисної споруди №323-К (погоджений Директором Департаменту комунальної власності ОМР 15.06.2016р.) (надалі - Договір), за умовами якого Орендодавець передає, а Орендар приймає у строкове платне користування берегозахисну споруду у вигляді ділянки піщаного пляжу, загальною площею 1500 кв.м.. яка розташована між траверсами №9 та №10 другої черги ПОС, пляж „Курортний" (надалі - об'єкт оренди).

Експертна оцінка об'єкта оренди становить 1588819 грн. (без урахування податку на додану вартість). Звіт про незалежну оцінку вартості об'єкту оренди складений ТОВ „Абакус" (Сертифікат суб'єкта оціночної діяльності №164/15, виданий 02 березня 2015 р. Фондом державного майна України.).

Відповідно до п. 1.2. Договору, передача в оренду об'єкта, зазначеного у п. 1.1.цього Договору, здійснюється на підставі Цивільного та Господарського кодексів України, Закону України „Про оренду державного та комунального майна", протоколу засідання комісії з проведення конкурсів на право укладання договору оренди будівель (споруд, приміщень), що є комунальною власністю територіальної громади міста Одеси, що відбулось 01 червня 2016 року, затвердженого головою комісії з проведення конкурсів на право укладання договорів оренди будівель (споруд, приміщень), які є комунальною власністю, та наказу „Про результати конкурсу на право укладання договорів оренди об'єктів комунальної власності" від 01 червня 2016р.

Згідно до п. 1.3. Договору, термін дії договору оренди: з 03 червня 2016 року по 03 травня 2019 року.

03 червня 2016 року між Управлінням інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 було підписано Акт приймання-передачі, за яким позивач передав, а відповідач прийняв в термінове платне користування берегозахісну споруду другої черги ПЗС у вигляді штучного піщаного пляжу між траверсами №9 та №10 площею 1500 кв.м., відповідно до схеми, що є невід'ємною частиною даного договору (додаток №1 до договору), вартість якого визначена незалежною оцінкою та відповідно до акту оцінки складає - 1588819 грн.

Місцезнаходження споруди: м. Одеса, узбережжя Чорного моря, р-н штучного пляжу „Курортний" між траверсами №9 та №10 другої черги ПЗС.

При передачі берегозахисної споруди встановлено, що технічний стан майна задовільний, піщана частина пляжу відповідає нормальному зносу.

Відповідний Акт приймання-передачі від 03 червня 2016 року складено та підписано В.о. начальником управління ІЗТМ та РУ В.П. Парфеновим та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 та скріплено печатками з обох сторін (а.с.125).

Відповідно до п. 2.1. Договору від 03.06.2016р., орендна плата визначається на підставі ст. 19 Закону України „Про оренду державного та комунального майна", Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України 04.10.1995 р. зі змінами та доповненнями; рішень Одеської міської ради та виконкому Одеської міської ради, протоколу засідання комісії з проведення конкурсів на право укладання договору оренди будівель (спору, приміщень), яка є комунальною власністю територіальної громади міста Одеси від 01 червня 2016 року.

Умовами п. 2.2. Договору, сторони погодили, що Орендар зобов'язується сплачувати орендну плату, що становить за перший, після підписання договору оренди, місяць 22000грн. (без урахування податку на додану вартість та індексу інфляції) та є базовою ставкою орендної плати за місяць. Розмір орендної плати за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування розміру орендної плати за минулий місяць на щомісячний індекс інфляції, що друкується Мінстатом України. Податок на додану вартість розраховується відповідно до вимог чинного законодавства.

Згідно до п. 2.4. Договору, Орендар зобов'язаний вносити оренду плату щомісячно до 15 числа поточного місяця, незалежно від результатів його господарської діяльності.

Відповідно до п. 3.2. Договору, Орендодавець має право контролювати стан, напрямки та ефективність використання приміщень, переданих в оренду.

Орендодавець має право виступати з ініціативою розірвання договору оренди у разі невиконання або неналежного виконання Орендарем обов'язків, передбачених цим договором, у тому числі несплати орендної плати своєчасно та в повному обсязі.(п. 3.3. Договору).

Умовами п. 4.1. Договору сторонами визначено, що вказана у п. 1.1. Договору ділянка берегозахисної споруди Орендодавцем передається Орендарю виключно для надання послуг оздоровчо-пляжного сервісу підвищеної якості.

Відповідно до п. 4.2. Договору, протягом дії Договору, крім своєчасного внесення орендної плати, Орендар зобов'язаний:

а) використовувати об'єкт оренди відповідно до його призначення, умов даного договору оренди та Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси, затверджених рішенням Одеської міської ради;

б) не встановлювати огородження, або інші споруди, які перешкоджають вільному доступу на пляж;

в) дотримуватись вимог законодавства України, будівельних норм, рішень органів місцевого самоврядування щодо використання берегозахісних споруд, та уникати дій, які можуть шкідливо вплинути на їх протизсувні властивості;

г) не здійснювати на капітальних берегозахісних спорудах (траверсах, підпірних стінках, стабілізованих схилах, інших спорудах) та орендованій ділянці штучного пляжу будівництво капітальних або встановлення тимчасових споруд, реконструкцію або будь-які інші будівельні роботи, без попереднього письмового погодження Орендодавця та одержання й передачі Орендодавцеві повністю оформленої узгодженої довільної документації:

д) забезпечувати збереження об'єкта оренди, своєчасно проводити за власний рахунок, та за письмовим узгодженням Орендодавця, капітальний і поточний ремонт об'єкта оренди, запобігати їх пошкодженню і псуванню;

е) утримувати об'єкт оренди у чистоті і технічно спрямованому стані, забезпечувати санітарний, екологічний стан, прибирання та упорядкування прилеглої території;

з) окремо сплачувати за власні кошти фактичні витрати за користування водою, каналізацією, газом, електроенергією, центральним опаленням, іншими комунальними послугами, для чого у місячний термін оформити договори з відповідними службами;

к) за свій рахунок проводити протипожежні заходи, нести матеріальну відповідальність за збитки спричинені пожежею, що виникла в об'єкті оренди з вини Орендаря;

л) виконувати приписи Орендодавця щодо усунення порушень умов договору оренди, а також, Правил устаткування та експлуатації пляжів Одеси;

м) виконувати розпорядження і накази місцевих органів влади, що відносяться до здійснення протипожежних заходів, Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси, сплачувати витрати на прибирання і очистку прилеглої території, забрудненої його виробничою діяльністю (торгівля овочами, будівельне сміття, харчові відходи і т.п.);

н) застрахувати об'єкт оренди на користь Орендодавця на весь термін дії договору оренди у страховій компанії у порядку, визначеному чинним законодавством, на повну вартість об'єкта оренди, визначеної у п. 1.1. цього договору, та надати Орендодавцю копії відповідних документів, що засвідчують виконання зазначеного зобов'язання, протягом 20 днів з часу укладання цього договору;

п) своєчасно узгоджувати з Орендодавцем будь-які зміни профілю використання об'єкта оренди;

р) ризик випадкової загибелі чи пошкодження орендованих приміщень несе Орендар з часу укладання цього Договору.

Умовами п. 4.6. Договору оренди сторони погодили, що після закінчення строку дії Договору чи у випадку його дострокового розірвання, Орендар зобов'язаний у 15-денний термін передати Орендодавцю об'єкт оренди за актом у належному стані, не гіршому ніж на момент передачі його в оренду, та відшкодувати Орендодавцеві збитки у разі погіршення стану або втрати (повної або часткової) об'єкта оренди.

Відповідно до п. 5.5. Договору, за невиконання або неналежне виконання Орендарем обов'язків, передбачених п. 4.1., п. 4.2. абз. „а", „б", „в", „г", „м", п.4.3., п. 4.8., п. 4.9. цього Договору, Орендодавець має право достроково вимагати розірвання договору оренди у порядку, передбаченому чинним законодавством.

Пунктом 7.5. Договору встановлено, що Договір може бути розірвано на вимогу однієї із сторін за рішенням господарського суду у випадках, передбачених чинним законодавством та зазначеним договором оренди.

Відповідно до п. 7.10. Договору, його дія припиняється внаслідок: закінчення строку, на який Договір було укладено, продажу об'єкта оренди за участю Орендаря, загибелі об'єкта оренди, достроково за згодою сторін або за рішенням господарського суду, банкрутства або ліквідації Орендаря, в інших випадках, передбачених чинним законодавством.

16.06.2016р. Головним спеціалістом юрисконсультом Управління інженерного захисту території міста Одеси та розвитку узбережжя Одеської міської ради було проведено перевірку стану дотримання вимог щодо утримання берегозахисної споруди, створення безпечних умов відпочинку біля водного об'єкту, згідно з вимогами Наказу МНС України від 24 вересня 2012 року №1214 „Про внесення змін до Правил охорони життя людей на водних об'єктах України", рішення Одеської міської ради від 05.04.2007р. №1133-V „Про затвердження Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси" та розпорядження Одеського міського голови від 14.03.2016р. №196 „Про затвердження комплексу заходів з благоустрою та утримання прибережної зони м. Одеси, а також надання якісних послуг відпочиваючим у рамках підготовки пляжів міста Одеси до роботи в період курортного сезону 2016 року" орендованої ділянки штучного пляжу, розміщеної між траверсом №9 та №10 другої черги ПЗС, 13 ст. Великого Фонтану.

За результатами проведеної перевірки, Управлінням інженерного захисту території міста Одеси та розвитку узбережжя Одеської міської ради було складено Припис від 16.06.2016р., в якому зазначено про наступні виявлені порушення, а саме:

- не узгодження схеми розміщення споруд з Управлінням інженерного захисту території міста Одеси та розвитку узбережжя Одеської міської ради;

- не оформлення паспорту пляжу;

- розміщення тимчасових споруд у вигляді дерев'яного настилу, шатрів, без узгодження їх Орендодавцем, та за межами орендованої ділянки пляжу, без наявності 30% вільної території.

29.06.2016р. Головним спеціалістом юрисконсультом Управління інженерного захисту території міста Одеси та розвитку узбережжя Одеської міської ради було проведено перевірку стану дотримання вимог щодо утримання берегозахисної споруди, створення безпечних умов відпочинку біля водного об'єкту, згідно з вимогами Наказу МНС України від 24 вересня 2012 року №1214 „Про внесення змін до Правил охорони життя людей на водних об'єктах України", рішення Одеської міської ради від 05.04.2007р. №1133-V „Про затвердження Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси" та розпорядження Одеського міського голови від 14.03.2016р. №196 „Про затвердження комплексу заходів з благоустрою та утримання прибережної зони м. Одеси, а також надання якісних послуг відпочиваючим у рамках підготовки пляжів міста Одеси до роботи в період курортного сезону 2016 року" орендованої ділянки штучного пляжу, розміщеної між траверсом №9 та №10 другої черги ПЗС, 13 ст. Великого Фонтану.

За результати перевірки, Управлінням інженерного захисту території міста Одеси та розвитку узбережжя Одеської міської ради було складено Припис від 29.06.2016р., згідно якого було виявлено наступні порушення, а саме:

- не узгодження схеми розміщення споруд;

- не оформлення паспорту пляжу;

- розміщення тимчасових споруд у вигляді дерев'яного настилу, шатрів, торговельних павільйонів, без узгодження їх Орендодавцем, та в порушення умов договору оренди.

Крім того, за результатами обстеження території ділянки пляжу, розташованої між траверсами №9 і №10 другої черги ПОС (орендар: ФОП ОСОБА_1), переданої в оренду на підставі Договору оренди берегозахисної споруди від 03.06.2016р. №323-К, було виявлено незадовільний санітарно-технічний стан берегозахисної споруди, з розміщенням на пляжі металевих конструкцій, що створює загрозу отримання травм при відвідуванні пляжу, наявність сміття.

Як зазначає позивач, виявлені та зафіксовані в зазначених Приписах порушення та недоліки, є грубим порушенням умов Договору берегозахисної споруди і Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси, затверджених рішенням Одеської міської ради від 05.04.02007р. №1133-V, та підставою для ініціювання питання щодо подальших дій у відношенні орендаря, направлених на розірвання орендних відносин.

За результатами обстеження, проведеного Заступником начальника Управління - начальником відділу ІЗТМ та РУ Управління, Заступником начальника відділу ІЗТМ та РУ Управління та Головним спеціалістом відділу ІЗТМ та РУ Управління, 10.02.2017р., складено Акт контролю виконання умов Договору оренди від 15.06.2016р. (дата погодження Договору оренди від 03.06.2016р.) №323-К, а також вимог Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси (а.с. 23).

У вказаному Акті від 10.02.2017р. засвідчено, що при проведенні обстеження території ділянки пляжу, розташованої між траверсами №9 і №10 другої черги ПОС (орендар ФОП ОСОБА_1) переданої в оренду на підставі договору оренди берегозахисної споруди від 03.06.2016р. №323-К, виявлено незадовільний санітарно-технічний стан, берегозахисної споруди, з розміщенням на пляжі металевих конструкцій, що створю є загрозу отримання травм при відвідуванні пляжу, наявність сміття. Виявлені недоліки є грубим порушенням умов договору берегозахисної споруди і правил устаткування пляжів міста Одеси, затверджених рішенням Одеської міської ради 05.04.2007р. №1133-V, що є підставою для ініціювання питання щодо подальший дій у відношення орендаря.

При проведенні обстеження на території пляжу був відсутній орендар берегозахисної споруди, а його місце на момент перевірки не було встановлено, прийняття оперативних заходів орендарем щодо усунення виявлених порушень в найкоротші терміни було не можливо.

Орендарем несвоєчасно здійснювалась оплата орендної плати, внаслідок чого утворилась заборгованість по орендній платі на користь орендодавця, що негативно позначалося на виконання бюджету в частині своєчасного наповнення бюджету міста.

Також, у курортний сезон 2016 року орендарем не була підписана схема розміщення шезлонгів і споруд на орендованій ділянці пляжу і не оформлений паспорт пляжу на відкриття і функціонування пляжу.

Згідно інформації, викладеної в листі від 13.02.2017р. №02/01-10/122, в.о. начальника Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради, підтверджено, що берегозахисна споруда у вигляді штучного піщаного пляжу між траверсами №9 та №10 другої черги ПЗС площею 1500 кв.м. за адресою: пляж „Курортний", з метою надання платних послуг оздоровчо-пляжного сервісу, та є предметом договору оренди №323-К від 03.06.2016р., укладеним між Управлінням інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, знаходиться на балансі управління (основні засоби), та є комунальною власністю територіальної громади міста Одеси.

Відповідно до довідки начальника Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради станом на 01.03.2017р. заборгованість по орендній платі згідно договору оренди берегозахисної споруди №323-К від 03.06.2016р. з Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 становила 72029,80 грн.

Відповідно до розрахунку заборгованості по орендній платі до Договору оренди берегозахисної споруди №323-К від 03.06.2016р., який було надано позивачем при розгляді справи в суді, за відповідачем станом на 01.06.2017р. рахувалась заборгованість у розмірі 73105,97 грн.(а.с. 118).

В Акті обстеження від 16.06.2017р. берегозахисної споруди у вигляді ділянки штучного піщаного пляжу за адресою: м. Одеса, пляж „Курорний", який знаходиться в оренді ФОП ОСОБА_1, площею 1500 кв.м., між траверсами №9 та №10 ІІ черги ПЗС, 13 ст. Великого Фонтану, комісією у складі представників Управління ІЗТМ та РУ ОМР, Управління ДАБК, Департаменту екології та розвитку рекреаційних зон ОМР, Управління ДСНС України в Одеській області, наданому під час розгляду справи з боку представника прокуратури до суду (а.с. 81-83), зафіксовано, що за результатами обстеження комісією встановлено наступне.

На орендованій ділянці берегозахисної споруди у вигляді штучного пляжу площею 1500 кв.м., який розташований між траверсами №9 та №10 ІІ черги ПЗС в районі 13 ст. В.Фонтану, без узгодження схеми розміщення тимчасових споруд встановлено металеву конструкцію каркасу, з облаштуванням на ньому дерев'яного настилу. На візуальний огляд дані конструкції мають ознаки капітальності. Під час огляду на ділянці пляжу зафіксовано факт експлуатації прибудови до капітальної будівлі, розташованої між траверсами №9 та №10 ІІ черги ПЗС. Перший рівень прибудови експлуатується на дерев'яному настилі, з облаштуванням барної стійки та підсобного приміщення. Другий рівень спирається на підпірну стінку та служить перекриттям першого рівня. На другому рівні розташовані меблі для обслуговування відвідувачів закладу. Під час огляду на території пляжу відсутній оформлений паспорт на відкриття та функціонування пляжу. В той же час, пляж експлуатується, що підтверджується фото фіксацією. Також на дерев'яному настилі розміщена тимчасова споруда (касове приміщення). Одночасно на території розташовані бунгало, які виконують функції огородження території. Під час обстеження, на території відсутній медичний пункт та робота медпункту, а також не встановлений рятівний пост та не має рятувальників. Площа замощення дерев'яних доріжок перевищує 5% від орендованої площі. На орендованій ділянці відсутня 30% територія для вільного відпочинку громадян. На території встановлено складування будматеріалів. З підходу на територію пляжу в районі траверса №9 встановлено огорожу та металеві ворота.

Відповідачем - Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 Приписи Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради від 16.06.2016р., від 29.06.2016р., Акт від 10.02.2017р. контролю виконання умов Договору оренди №323-К та Акт від 16.06.2017р. комісії обстеження берегозахисної споруди у вигляді ділянки штучного пляжу, що перебуває в оренді Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, загальною площею 1500 кв.м. між траверсами №9 та №10 ІІ черги ПЗС на узбережжі Чорного моря в м. Одесі в районі 13 ст. Великого Фонтану, оскаржено не було.

Порушення Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 умов п.п. а), б), в) г) п. 4.2., п. 4.1.12., 4.1.1.,4.1.7.,4.1.10., 4.1.12, 5.2.,5.2.3. Договору оренди берегозахисної спору №323-К та п.п. 2.1.2.1., 3.6., 3.7, 3.11, 6.1. Правил устаткування та експлуатації пляжів м. Одеси стало підставою для звернення заступником прокурора в інтересах держави в особі Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради до господарського суду з даним позовом.

Позовні вимоги Заступника прокурора Одеської області в інтересах держави, в особі Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради обґрунтовано неналежним виконанням з боку Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 прийнятих на себе зобов'язань за умовами Договору оренди берегозахисної споруди №323-К від 03.06.2016р. (погодженого Департаментом комунальної власності ОМР 15.06.2016р.) та направлено на розірвання зазначеного Договору.

Суд, розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення присутніх в судових засіданнях представників Прокуратури, Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради, Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, Одеської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю "Смерш", проаналізувавши норми чинного законодавства, дійшов наступних висновків.

До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським Кодексом України.

У відповідності до ч. 1 ст.11 Цивільного Кодексу України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.

Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є: договори та інші правочини; створення літературних, художніх творів, винаходів та інших результатів інтелектуальної, творчої діяльності;завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі; інші юридичні факти. (ч. 2 ст. 11 Цивільного Кодексу України).

При цьому, ч. 1 ст.12 Цивільного Кодексу України передбачає, що особа здійснює свої цивільні права вільно на власний розсуд.

Положеннями ст. 15 Цивільного кодексу України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Відповідно до приписів ст. 16 Цивільного кодексу України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов'язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Відповідно до пунктів 1 та 6 частини першої статті 12 ГПК України, господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні господарських договорів, у тому числі щодо приватизації майна, та з інших підстав; справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів.

Відповідно до вимог ч.1 ст.509 Цивільного кодексу України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитор) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послуги, платити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Судом встановлено, що правовідносини між Управлінням інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 виникли на підставі укладеного між ними 03 червня 2016 року Договору оренди берегозахисної споруди №323-К (погоджено Директором Департаменту комунальної власності ОМР 15.06.2016р.), за яким Орендодавець передав, а Орендар прийняв у строкове платне користування берегозахисну споруду у вигляді ділянки піщаного пляжу, загальною площею 1500 кв.м.. яка розташована між траверсами №9 та №10 другої черги ПОС, пляж „Курортний".

03 червня 2016 року між Управлінням інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 було підписано Акт приймання-передачі до укладеного Договору, за яким позивач передав, а відповідач прийняв в термінове платне користування берегозахісну споруду другої черги ПЗС у вигляді штучного піщаного пляжу між траверсами №9 та №10 площею 1500 кв.м., відповідно до схеми, що є невід'ємною частиною договору, вартість якого визначена незалежною оцінкою, та відповідно до акту оцінки складає - 1588819 грн. Місцезнаходження споруди: м. Одеса, узбережжя Чорного моря, р-н штучного пляжу „Курортний" між траверсами №9 та №10 другої черги ПЗС.

При передачі берегозахисної споруди встановлено, що технічний стан майна задовільний, піщана частина пляжу відповідає нормальному зносу. Відповідний Акт приймання-передачі від 03 червня 2016 року було складено та підписано В.о. начальника Управління ІЗТМ та РУ В.П. Парфеновим та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (а.с. 125).

Згідно зі ст.759 Цивільного кодексу України, за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).

Відповідно до ст.773 Цивільного кодексу України, наймач зобов'язаний користуватися річчю відповідно до її призначення та умов договору. Якщо наймач користується річчю, переданою йому у найм, не за її призначенням або з порушенням умов договору найму, наймодавець має право вимагати розірвання договору та відшкодування збитків. Наймач має право змінювати стан речі, переданої йому у найм, лише за згодою наймодавця.

Згідно зі ст.783 Цивільного кодексу України, наймодавець має право вимагати розірвання договору найму, якщо: 1) наймач користується річчю всупереч договору або призначенню речі; 2) наймач без дозволу наймодавця передав річ у користування іншій особі; 3) наймач своєю недбалою поведінкою створює загрозу пошкодження речі; 4) наймач не приступив до проведення капітального ремонту речі, якщо обов'язок проведення капітального ремонту був покладений на наймача.

У відповідності до ч.ч.1,2 ст. 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Умовами п. 7.5. Договору оренди від 03.06.2016р., сторони погодили, що Договір може бути розірвано на вимогу однієї із сторін за рішенням господарського суду у випадках, передбачених чинним законодавством та зазначеним Договором оренди.

Частиною третьою ст.26 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" встановлено, що договір оренди може бути розірвано за погодженням сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірвано за рішенням суду у разі невиконання сторонами своїх зобов'язань та з інших підстав, передбачених законодавчими актами України.

05.04.2007р. Рішенням Одеської міської ради №1133-V затверджено Правила устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси.

Пунктом 3.1 Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси встановлено, що створення нових і обладнання існуючих пляжів здійснюється відповідно до робочих проектів, розроблених проектними організаціями, що мають відповідні ліцензії. Робочі проекти погоджуються в установленому порядку і затверджуються управлінням інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради.

Згідно з п.3.2 Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси, на пляжі, залежно від функціонального призначення, допускається будівництво тільки споруд відповідно до дійсних Правил.

Відповідно до п.п.4.1-4.3 Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси, забороняється вилучення чи самовільне переміщення матеріалу пляжу, окрім мети відновлення пляжу за дозволом управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради. Не допускається зміна кількості і категорій пляжів, їхньої площі без відповідних змін у схемі планування території та іншої містобудівної документації. Передача в оренду ділянок берегозахисних споруд, у вигляді штучних пляжів, що знаходяться в комунальній власності, здійснюється відповідно до чинного законодавства тільки з метою надання платних послуг пляжного сервісу підвищеної якості. Для інших цілей штучні пляжі загального користування, що знаходяться в комунальній власності, в оренду чи користування, не передаються.

Згідно з п.4.7.1 Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси, всі торгові об'єкти, які розташовані безпосередньо на території пляжів та прилеглих до них зонах, відповідають за санітарний стан прилеглої до них в радіусі 50 метрів території.

Пунктом 4.10 Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси забороняється на території пляжів самовільно розташовувати об'єкти та устаткування.

Відповідно до п.4.11 Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси, громадські пляжі: „Аркадія", "Отрада", "Дельфін", "Для інвалідів", „Курортний", „Ланжерон" „Золотий Берег", „Монастирський", „Чорноморка", що мають технічні можливості, повинні бути обладнані пристроями, що забезпечують вільний доступ людей з обмеженими фізичними можливостями до зони відпочинку (пандуси, перила, таке ін.). Обладнання пляжів відповідними пристроями здійснюється за рахунок організації, яка експлуатує пляж.

Пунктом 6.1 Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси встановлено наступні види порушень, які тягнуть безспірне дострокове розірвання договорів оренди берегозахисних споруд:

- неналежне утримання території пляжів;

- стягнення плати за вхід на пляж;

- порушення вимог з обладнання пляжу.

Як встановлено судом, 16.06.2016р. Головним спеціалістом юрисконсультом Управління інженерного захисту території міста Одеси та розвитку узбережжя Одеської міської ради було проведено перевірку стану дотримання вимог щодо утримання берегозахисної споруди, створення безпечних умов відпочинку біля водного об'єкту, згідно з вимогами Наказу МНС України від 24 вересня 2012 року №1214 „Про внесення змін до Правил охорони життя людей на водних об'єктах України", рішення Одеської міської ради від 05.04.2007р. №1133-V „Про затвердження Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси" та Розпорядження Одеського міського голови від 14.03.2016р. №196 „Про затвердження комплексу заходів з благоустрою та утримання прибережної зони м. Одеси, а також надання якісних послуг відпочиваючим у рамках підготовки пляжів міста Одеси до роботи в період курортного сезону 2016 року" орендованої ділянки штучного пляжу, розміщеної між траверсом №9 та №10 другої черги ПЗС, 13 ст. Великого Фонтану.

За результатами проведеної перевірки, Управлінням інженерного захисту території міста Одеси та розвитку узбережжя Одеської міської ради було складено Припис від 16.06.2016р., в якому, крім іншого, зазначено про наступні виявлені порушення, а саме:

- не узгодження схеми розміщення споруд з Управлінням інженерного захисту території міста Одеси та розвитку узбережжя Одеської міської ради;

- не оформлення паспорту пляжу;

- розміщення тимчасових споруд у вигляді дерев'яного настилу, шатрів, без узгодження їх Орендодавцем, та за межами орендованої ділянки пляжу, без наявності 30% вільної території.

29.06.2016р. Головним спеціалістом юрисконсультом Управління інженерного захисту території міста Одеси та розвитку узбережжя Одеської міської ради було проведено перевірку стану дотримання вимог щодо утримання берегозахисної споруди, створення безпечних умов відпочинку біля водного об'єкту, згідно з вимогами Наказу МНС України від 24 вересня 2012 року №1214 „Про внесення змін до Правил охорони життя людей на водних об'єктах України", рішення Одеської міської ради від 05.04.2007р. №1133-V „Про затвердження Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси" та Розпорядження Одеського міського голови від 14.03.2016р. №196 „Про затвердження комплексу заходів з благоустрою та утримання прибережної зони м. Одеси, а також надання якісних послуг відпочиваючим у рамках підготовки пляжів міста Одеси до роботи в період курортного сезону 2016 року" орендованої ділянки штучного пляжу, розміщеної між траверсом №9 та №10 другої черги ПЗС, 13 ст. Великого Фонтану.

За результати такої перевірки, Управлінням інженерного захисту території міста Одеси та розвитку узбережжя Одеської міської ради було складено Припис від 29.06.2016р., згідно якого було виявлено наступні порушення, а саме:

- не узгодження схеми розміщення споруд;

- не оформлення паспорту пляжу;

- розміщення тимчасових споруд у вигляді дерев'яного настилу, шатрів, торговельних павільйонів, без узгодження їх Орендодавцем, та в порушення умов договору оренди.

Вказані виявлені недоліки та порушення було також зафіксовано в Акті від 10.02.2017р. контролю виконання умов Договору оренди від 15.06.2016р. (дата погодження Договору оренди від 03.06.2016р.) №323-К, а також вимог Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси, згідно якого було встановлений незадовільний санітарно-технічний стан, берегозахисної споруди, з розміщенням на пляжі металевих конструкцій, що створює загрозу отримання травм при відвідуванні пляжу, наявність сміття.

В Акті від 10.02.2017р. зазначено, що виявлені недоліки є грубим порушенням умов договору берегозахисної споруди і правил устаткування пляжів міста Одеси, затверджених рішенням Одеської міської ради 05.04.2007р. №1133-V, та є підставою для ініціювання питання щодо подальших дій у відношення орендаря.

Крім того, в Акті засвідчено, що при проведенні обстеження на території пляжу був відсутній орендар берегозахисної споруди, а його місце на момент перевірки не було встановлено, отже, прийняття оперативних заходів орендарем щодо усунення виявлених порушень в найкоротші терміни було не можливо.

Вказано, що Орендарем несвоєчасно здійснювалась оплата орендної плати, внаслідок чого утворилась заборгованість по орендній платі на користь орендодавця, що негативно позначалося на виконання бюджету в частині своєчасного наповнення бюджету міста.

Визначено, що у курортний сезон 2016 року орендарем не була підписана схема розміщення шезлонгів і споруд на орендованій ділянці пляжу і не оформлений паспорт пляжу на його відкриття і функціонування.

Судом встановлено, а відповідачем не спростовано те, що у курортний сезон 2016 року орендарем взагалі не була виготовлена і підписана схема розміщення тимчасових споруд на орендованій ділянці пляжу, і не був оформлений паспорт пляжу, задля його належного відкриття і функціонування.

Судом не приймаються до уваги твердження відповідача про фактичне перебування об'єкту оренди в користуванні у інших осіб в період курортного сезону 2016 року, що, на думку відповідача, позбавляє його обов'язку від замовлення та оформлення відповідної документації та узгодження її в Управлінні інженерного захисту території міста Одеси та розвитку узбережжя Одеської міської ради, оскільки, як встановлено судом, та не спростовано під час розгляду справи, саме відповідачем - Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 було прийнято від Управлінні інженерного захисту території міста Одеси та розвитку узбережжя Одеської міської ради в користування на умовах оренди, відповідно до укладеного 03.06.2016р. Договору оренди берегозахисної споруди №323-К, берегозахисну споруду у вигляді ділянки піщаного пляжу, загальною площею 1500 кв.м, яка розташована між траверсами №9 та №10 другої черги ПОС, пляж „Курортний". Дана обставина підтверджується підписаним сторонами та скріпленим печаткою Актом приймання передачі до зазначеного вище Договору оренди від 03.06.2016р.

Слід зазначити, що умови п. 3.2. укладеного між сторонами Договору оренди надають позивачу право контролювати наявність, стан, направлення та ефективність використання майна, переданого в оренду за Договором.

Відповідно до п. 5.5. Договору, за невиконання або неналежне виконання Орендарем обов'язків, передбачених п. 4.1., п. 4.2. абз. „а", „б", „в", „г", „м", п.4.3., п. 4.8., п. 4.9. цього Договору, Орендодавець має право достроково вимагати розірвання договору оренди у порядку, передбаченому чинним законодавством.

Відповідачем не було дотримано належного виконання окремих умов укладеного Договору, як то таких, що зазначені:

- у п. 4.2. а), а саме - обов'язок використання об'єкту оренди відповідно до його призначення, умов даного договору оренди та Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси, затверджених рішенням Одеської міської ради;

- б), а саме - заборона на встановлення огороджень, або інших споруд, які перешкоджають вільному доступу на пляж;

- г), а саме - заборона на здійснення на капітальних берегозахісних спорудах (траверсах, підпірних стінках, стабілізованих схилах, інших спорудах) та орендованій ділянці штучного пляжу будівництва капітальних або встановлення тимчасових споруд, реконструкція або будь-які інші будівельні роботи, без попереднього письмового погодження Орендодавця та одержання й передачі Орендодавцеві повністю оформленої узгодженої довільної документації,

- л), а саме - обов'язок Орендаря виконувати Приписи Орендодавця щодо усунення порушень умов Договору оренди, а також, Правил устаткування та експлуатації пляжів Одеси.

Порушення з боку відповідача умов укладеного Договору, а саме: не узгодження схеми розміщення споруд з Управлінням інженерного захисту території міста Одеси та розвитку узбережжя Одеської міської ради; не оформлення Паспортів пляжу в пляжні сезони 2016-2017 років, а також розміщення тимчасових споруд у вигляді дерев'яного настилу, шатрів, без відповідного узгодження з боку Орендодавця та за межами орендованої ділянки пляжу, без наявності 30% вільної території, засвідчується наявними в матеріалах справи Приписами Управління інженерного захисту території міста Одеси та розвитку узбережжя Одеської міської ради від 16.06.2016р. та 29.06.2016р., обставини, встановлені і зафіксовані в яких, відповідачем не спростовані і під час слухання справи в суді.

В строк, який було визначено у зазначених Приписах від 26.06.2016р., та від 29.06.2017р., визначені зафіксовані недоліки та порушення з боку Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 - усунуто не було, що також підтверджується Актом від 10.02.2017р. контролю виконання умов Договору оренди №323-К, а також вимог Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси, наявним в матеріалах справи.

Крім того, Актом обстеження від 16.06.2017р. берегозахисної споруди у вигляді ділянки штучного піщаного пляжу за адресою: м. Одеса, пляж „Курорний", який знаходиться в оренді ФОП ОСОБА_1, складеним представниками Управління ІЗТМ та РУ ОМР, Управління ДАБК, Департаменту екології та розвитку рекреаційних зон ОМР, Управління ДСНС України в Одеській області, наданим суду під час розгляду справи з боку прокуратури, додатково засвідчується те, що на орендованій ділянці берегозахисної споруди у вигляді штучного пляжу площею 1500 кв.м., який розташований між траверсами №9 та №10 ІІ черги ПЗС в районі 13 ст. В. Фонтану, без узгодження схеми розміщення тимчасових споруд, встановлено металеву конструкцію каркасу з облаштуванням на ньому дерев'яного настилу, зафіксовано факт експлуатації прибудови до капітальної будівлі, розташованої між траверсами №9 та №10 ІІ черги ПЗС, зазначено про відсутність оформленого паспорту на відкриття та функціонування пляжу, вказано, що на дерев'яному настилі на оглянутій території пляжу розміщена тимчасова споруда (касове приміщення), а на території пляжу розташовані бунгало, які виконують функції огородження території.

Додатково, зазначено про відсутність на території пляжу медичного пункту і рятівного поста, і те, що площа замощення дерев'яних доріжок перевищує 5% від орендованої площі, на орендованій ділянці відсутня 30% територія для вільного відпочинку громадян, на території встановлено складування будматеріалів, а з підходу на територію пляжу в районі траверса №9 встановлено огорожу та металеві ворота.

Зазначено, що виявлені недоліки є грубим порушенням умов Договору оренди берегозахисної споруди і Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси.

Доказів того, що наразі на орендованій ділянці відповідачем усунуто усі встановлені та зафіксовані у Приписах Управління інженерного захисту території міста Одеси та розвитку узбережжя Одеської міської ради від 16.06.2016р. та від 29.06.2016р., у Акті від 10.02.2017р. контролю виконання умов Договору оренди та Акті від 16.06.2017р. обстеження берегозахисної споруди у вигляді ділянки штучного пляжу недоліки та порушення, суду не надано.

Умовами положень ст.651 ЦК України визначено, що підставою для розірвання договору є істотне порушення договору другою стороною та інші випадки, встановлені договором або законом.

Спірний Договір оренди, як визначено сторонами при його укладанні у п. 7.5. Договору, може бути розірвано на вимогу однієї із сторін за рішенням господарського суду у випадках, передбачених чинним законодавством та зазначеним договором оренди.

Відповідно до вимог ст.ст. 32, 33 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких грунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими і речовими доказами, висновками судових експертів; поясненнями представників сторін та інших осіб, які беруть участь в судовому процесі. В необхідних випадках на вимогу судді пояснення представників сторін та інших осіб, які беруть участь в судовому процесі, мають бути викладені письмово. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

За приписами статті 43 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що грунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення, для господарського суду не є обов'язковим.

Підсумовуючи усе вищевикладене, приймаючи до уваги встановлене судом неналежне виконання Орендарем умов укладеного Договору оренди берегозахисної споруди від 03.06.2016. №323-К, встановлені порушення ним окремих положень Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси, відсутність в матеріалах справи доказів в підтвердження усунення відповідачем таких порушень, зафіксованих в Приписах Управління інженерного захисту території міста Одеси та розвитку узбережжя Одеської міської ради від 16.06.2016р. та 29.06.2016р. та Актах від 10.02.2017р. та 16.06.2017р., з урахуванням умов укладеного між сторонами Договору оренди та положень ст. 651 Цивільного кодексу України, суд приходить до висновку щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог у даній справі, з розірванням Договору оренди берегозахисної споруди №323-к від 03.06.2016р., укладеного між Управлінням інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1.

На підставі ст.44,49 ГПК України, судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 1600 грн. покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 77, 82-85 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити.

2.Розірвати Договір оренди берегозахисної споруди №323-К від 03.06.2016р., укладений між Управлінням інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради (65007, м. Одеса, вул. М'ясоїдівська, 13, код 2476454) та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (АДРЕСА_1; код НОМЕР_1) щодо берегозахисної споруди у вигляді ділянки піщаного пляжу загальною площею 1500 кв.м. між траверсами №9 та №10 другої черги ПОС, пляж „Курортний" на узбережжі Чорного моря в м. Одесі.

3.Стягнути з Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_2; код НОМЕР_1) на користь Прокуратури Одеської області (отримувач коштів - Прокуратура Одеської області, 65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3) код - 03528552, рахунок отримувача - 35213085000564, банк отримувача - ДКСУ у м. Києві, код банку отримувача - 820172, код класифікації доходів бюджету - 22030101) 1600 (одна тисяча шістсот) грн. судового збору.

Повний текст рішення складено 10 липня 2017 р.

Рішення набирає законної сили в порядку ст. 85 ГПК України.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Суддя Т.Г. Д'яченко

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення03.07.2017
Оприлюднено12.07.2017
Номер документу67660784
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/925/17

Ухвала від 18.02.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Рішення від 03.07.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 21.06.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 09.06.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 09.06.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 09.06.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 24.05.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 20.04.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні