ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06.07.2017Справа №910/7905/17
Господарський суд міста Києва в складі:
головуючого судді Привалова А.І.
при секретарі Островськиій О.С.
розглянувши справу № 910/7905/17
за позовом приватного підприємства "Видавничий дім "Відомості";
до Київської міської ради;
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
Представники сторін:
від позивача: Губанова В.В., довіреність № 21 від 09.05.2017р.;
Яндян О.А., довіреність № 21 від 09.05.2017р.;
від відповідача: Безносик А.О., довіреність № 225-КМГ-1194 від 10.04.2017р.
обставини справи:
Приватне підприємство "Видавничий дім "Відомості" (надалі-позивач ) звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Київської міської ради (надалі-відповідач ) внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що з прийняттям Київської міською радою рішення від 12.12.2016р. № 554/1558 фактично змінився мінімальний розмір орендної плати для даного виду землекористування з 10 до 3,6 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, внаслідок чого підприємство позивача знаходиться в гірших конкурентних умовах порівняно з іншими суб'єктами господарювання, які займаються тим же видом діяльності і укладають договори оренди земельних ділянок після набуття чинності вказаного рішення Київської міської ради зі ставкою земельного податку значно нижче, ніж та процентна ставка, що зазначена в спірному договорі оренди землі.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 19.05.2017р. порушено провадження у справі № 910/7905/17, розгляд справи призначений на 15.06.2017р.
15.06.2017р. через відділ діловодства суду від представника відповідача надійшов відзив по справі.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 15.06.2017р. розгляд справи відкладено на 06.07.2017р., у зв'язку з неявкою представника відповідача.
Присутній у судовому засіданні 06.07.2017р. представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечив проти задоволення позовних вимог з підстав, наведених у відзиві.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 82 Господарського процесуального кодексу України, рішення прийнято господарським судом за результатами оцінки доказів, поданих сторонами, у нарадчій кімнаті.
Згідно ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, в засіданні суду була оголошена вступна та резолютивна частини рішення.
Розглянувши подані позивачем і відповідачем документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
Пунктом 6 рішення Київської міської ради від 18.03.2004р. № 125/1335 "Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею" передано приватному підприємству "Видавничий дім "Відомості" в довгострокову оренду на 10 років земельну ділянку площею 0,03 га для реконструкції, експлуатації та обслуговування офісної будівлі на вул. Червоноармійській (Великій Васильківській^ 28- б у Голосіївському районі м. Києва за рахунок земель міської забудови.
На виконання вищевказаного рішення, 23.09.2004р. між позивачем та відповідачем був укладений договір оренди земельної ділянки, зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 23.09.2004р. за № 79-6-00232 у книзі записів державної реєстрації договорів (далі - Договір оренди).
На виконання рішення Київської міської ради від 05.04.2012р. № 446/7783 "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок в частині приведення розміру орендної плати у відповідність до законодавства" 04.12.2012 було укладено договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, який зареєстровано 12.12.2012 за № 79-6-00882.
Рішенням Київської міської ради від 23.07.2015р. № 900/1764 "Про поновлення приватному підприємству "ВИДАВНИЧИЙ ДІМ "ВІДОМОСТІ" договору оренди земельної ділянки для експлуатації та обслуговування офісної будівлі на вул. Червоноармійській (Великій Васильківській), 28-6 у Голосіївському районі м. Києва та внесення змін до нього" вирішено поновити на 10 років договір оренди земельної ділянки від 23.09.2004р. № 79-6-00232 площею 0,0255 га (кадастровий номер 8000000000:76:065:0059), укладений між Київською міською радою та приватним підприємством "ВИДАВНИЧИЙ ДІМ "ВІДОМОСТІ" для реконструкції, експлуатації та обслуговування офісної будівлі на вул. Червоноармійській (Великій Васильківській), 28-6 у Голосіївському районі м. Києва на підставі пункту 6 рішення Київської міської ради від 18.03.2004р. № 125/1335 "Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею".
Вказаним рішенням вирішено внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 23.09.2004 № 79-6-00232 а саме: слова "для реконструкції, експлуатації та обслуговування офісної будівлі" замінити словами "для експлуатації та обслуговування офісної будівлі" (справа А-21186), встановити, що розмір річної орендної плати. визначеної в договорі оренди земельної ділянки від 23.09.2004 N 79-6-00232 підлягає приведенню у відповідність до норм законодавства.
Так, згідно нової редакції Договору, термін користування земельною ділянкою було поновлено на 10 років, крім того, згідно пункту 4.2. зазначеного Договору, річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 10 (десяти) відсотків від її нормативної грошової оцінки. Даний розмір річної орендної плати на момент укладення Договору від 27.12.2015р. було передбачено відповідним рішенням Київської міської ради від 28.01.2015р. № 60/925 Про бюджет міста Києва на 2015 рік (додаток 10 п.18 надання в оренду власного чи орендованого нерухомого майна), про що зазначено в листі відповідача від 14.12.2015р. № 05707-22196.
Як зазначає позивач, на теперішній час діє рішення Київської міської ради від 12.12.2016р. № 554/1558 згідно додатку № 10 до якого встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки комунальної власності (у відсотках від нормативної грошової оцінки) для наступних видів діяльності: житловий фонд, виробництво, будівництво, транспорт, поштова діяльність, державне управління, оборона, освіта, охорона здоров'я, мистецтво, спорт, роздрібна торгівля продуктами харчування та інші, що не увійшли до переліку складає 3 (три) відсотки від нормативної грошової оцінки. У разі передачі в оренду будівель, споруд, що розташовані на земельній ділянці, розмір річної орендної плати за основним видом діяльності збільшується в 1,2 рази.
Оскільки, згідно п. 2.1. спірного Договору цільове призначення земельної ділянки - для експлуатації і обслуговування офісної будівлі, то цей вид діяльності підпадає під розмір орендної плати за землю - 3 (три) проценти від нормативної грошової оцінки, а оскільки більша частина будівлі передається в оренду, то розмір орендної плати має бути збільшено за основним видом в 1,2 рази. Таким чином, за твердженням позивача, на підставі рішення Київської міської ради від 12.12.2016р. № 554/1558 розмір річної орендної плати за спірним Договором має складати 3,6 (три цілих шість десятих) процентів від нормативної грошової оцінки.
Згідно умов п. 4.8. Договору оренди земельної ділянки, розмір орендної плати переглядається у разі зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, зміни мінімального розміру орендної плати , підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами та у інших випадках передбачених законом, за згодою сторін, але не частіше , ніж один раз на рік. Після прийняття відповідного рішення Київської міської ради Орендар повинен сплачувати плату відповідно до нової орендної ставки.
Таким чином, позивач вважає, що з прийняттям Київської міською радою рішення від 12.12.2016р. № 554/1558 фактично змінився мінімальний розмір орендної плати для даного виду землекористування з 10 до 3,6. Крім того, даним рішенням Київської міської ради було прийнято новий розмір орендної плати (орендні ставки) за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади міста Києва, що згідно п. 4.8 Договору оренди землі є обов'язковим для виконання Орендарю
У зв'язку з чим, на виконання рішення Київської міської ради від 12.12.2016р. р. № 554/1558 та п.4.8. Договору оренди земельної ділянки, позивачем листом від 27.03.2017 р. за № 10 було направлено до Київської міської ради проект договору щодо внесення змін в Договір оренди земельної ділянки, який отримано відповідачем 29.03.2017p., про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення. Проте відповідач вказаний лист залишив без відповіді.
Враховуючи вищевикладене, позивач вважає дії відповідача такими, що не відповідають умовам договору та діючому законодавству України, у зв'язку з чим позивач звернувся з даним позовом до суду та просить внести зміни до договору оренди земельної ділянки, що нотаріально посвідчений 14.07.2004р. по реєстру за № 715 та зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 23.09.2004р. за № 79-6-00232 (з урахуванням вже внесених змін до нього), кадастровий номер 8000000000:76:065:0059, а саме зміни в п.п. 4.2. пункту 4 Орендна плата Договору оренди земельної ділянки слова і цифри 10 (десяти) на слова і цифри 3,6 (трьох цілих шість десятих).
Суд дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Згідно з ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ст. 9 Земельного кодексу України Київській міській раді надано широкі повноваження у галузі земельних відносин.
Згідно з пунктом 34 частини 1 ст. 26 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні". вирішення відповідно до Закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією пленарних засідань сільських, селищних, міських рад, а за пунктом 2 ст. 22 Закону України „Про столицю України - місто-герой Київ" Київська міська рада має право визначати особливості землекористування.
Відповідно до ст. 59 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" Київська міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Згідно з частиною 1 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону'.
Відповідно до змісту цієї норми закону право власності або право користування земельною ділянкою із земель державної або комунальної власності виникає лише за наявності рішення зазначених органів і тільки в межах, вказаних в цих рішеннях.
Тобто, такі повноваження на території м. Києва є виключною компетенцією Київської міської ради.
Рішенням Київської міської ради від 23.07.2015 № 900/1764 "Про поновлення приватному підприємству "ВИДАВНИЧИЙ ДІМ "ВІДОМОСТІ" договору оренди земельної ділянки для експлуатації та обслуговування офісної будівлі на вул. Червоноармійській (Великій Васильківській), 28-6 у Голосіївському районі м. Києва та внесення змін до нього" вирішено поновити на 10 років договір оренди земельної ділянки від 23.09.2004 № 79-6-00232 площею 0,0255 га (кадастровий номер 8000000000:76:065:0059), укладений між Київською міською радою та приватним підприємством "ВИДАВНИЧИЙ ДІМ "ВІДОМОСТІ" для реконструкції, експлуатації та обслуговування офісної будівлі на вул. Червоноармійській (Великій Васильківській), 28-6 у Голосіївському районі м. Києва на підставі пункту 6 рішення Київської міської ради від 18.03.2004 № 125/1335 "Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею".
Вказаним рішенням вирішено внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 23.09.2004 № 79-6-00232 а саме: слова "для реконструкції, експлуатації та обслуговування офісної будівлі" замінити словами "для експлуатації та обслуговування офісної будівлі" (справа А-21186), встановити, що розмір річної орендної плати, визначеної в договорі оренди земельної ділянки від 23.09.2004 N 79-6-00232., підлягає приведенню у відповідність до норм законодавства.
Крім того даним рішенням зобов'язано приватне підприємство "ВИДАВНИЧИЙ ДІМ "ВІДОМОСТІ", у місячний термін надати до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) документи, визначені чинним законодавством, для укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди земельної ділянки від 23.09.2004 № 79-6-00232 та виконати вимоги, викладені у листі Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 21.10.2014 № 05704-11329.
На виконання вказаного вище рішення між Київською міською радою та позивачем укладено Договір про поновлення та внесення змін до договору оренди земельної ділянки, який зареєстровано в реєстрі за № 6068.
Пунктом 4.2 Договору визначено, що річна орендна плата за Земельну ділянку встановлюється у розмірі 10 (десяти) відсотків від нормативної грошової оцінки.
Відповідно до статті 1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Виходячи зі змісту статті 93 Земельного кодексу України, статей 762, 792 Цивільного кодексу України, статей 13 та 21 Закону України Про оренду землі , правовідносини щодо оренди земельної ділянки передбачають передачу орендарю земельної ділянки у володіння та користування на певний строк для її використання відповідно до умов договору та положень земельного законодавства; в силу статей 177, 181, 373, 374 Цивільного кодексу України земельна ділянка (як індивідуалізований об'єкт, що має ознаки у вигляді кадастрового номеру, площі, меж) є об'єктом права власності територіальної громади, а правомочності щодо володіння та користування орендованою земельною ділянкою, як і правомочність розпорядження, є складовими права власності територіальної громади щодо земельної ділянки.
Відповідно до частини 2 статті 2 Цивільного кодексу України, територіальні громади є учасниками цивільних відносин, діючи у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин, набуваючи та здійснюючи цивільні права та обов'язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції, встановленої законом (статті 169 та 172 Цивільного кодексу України).
Цивільні права та обов'язки виникають (змінюються та припиняються) із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, зокрема, із договорів та інших правочинів, що являють собою дії, спрямовані на набуття, зміну або припинення цивільних прав або обов'язків; цивільні права та обов'язки можуть виникати (змінюватися, припинятися) безпосередньо з актів органів місцевого самоврядування у випадках, встановлених актами цивільного законодавства.
За приписами статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість сторін, що виражає узгоджену волю сторін, яка спрямована на досягнення конкретної мети, тобто договір це юридичний факт, на підставі якого виникають цивільні права та обов'язки.
За загальним правилом, встановленим частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено законом або договором.
За приписами статті 32 Закону України Про оренду землі , на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об'єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
Як зазначає відповідач, 04.04.2017р. на адресу Київської міської ради надійшла пропозиція ПП "Видавничий дім "Відомості" щодо внесення змін до договору, який в подальшому скеровано до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Листом від 27.04.2017р. за № 05707-7501 Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повідомив позивача, що згідно п. 4.3. Договору, розмір орендної плати може змінюватися за згодою сторін шляхом прийняття відповідного рішення Київської міської ради, внесення змін до цього договору.
Матеріали справи свідчать про те, що Київською міською радою рішення щодо внесення змін до Договору не приймалося.
Крім того, додаток 10 до рішення Київської міської ради від 12.12.2016 № 554/1558 "Про бюджет міста Києва на 2017 рік" не містить зобов'язання переглядати орендні ставки у договорах оренди землі, укладених до набрання чинності цим рішенням.
Згідно з частиною 1 статті 638 Цивільного кодексу України, договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.
Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені
законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови,
щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Відповідно до статті 15 Закону України Про оренду землі , істотними умовами
договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та
розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її
розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та
відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної
ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і
строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки
орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки;
визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта
оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення
до статутного фонду права оренди земельної ділянки.
Згідно з статті 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це
засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою,
необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Позивач, підписуючи Договір, погодився з усіма істотними його умовами.
За таких обставин, враховуючи, що рішення відповідної міської ради про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної орендної плати не приймалось, а тому достатніх підстав для внесення змін до договору в частині визначення розміру орендної плати позивачем не наведено, з огляду на що позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Судом встановлено, що на відповідача рішенням Київської міської ради від 12.12.2016р. № 554/1558 обов'язок щодо забезпечення оформлення внесення відповідних змін до договорів оренди земельної ділянки покладено не було.
Суд дійшов висновку, що позивачем невідповідність Договору положенням Закону України Про регулювання містобудівної діяльності не доведена.
Згідно ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини справи, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 34 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
З огляду на зазначені вище обставини, суд встановив відсутність підстав для внесення змін до спірного Договору, у зв'язку з чим позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Судові витрати, відповідно до ст. 49 ГПК України, покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В :
У задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття, оформленого відповідно до вимог ст. 84 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено: 11.07.2017р.
Суддя А.І. Привалов
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 06.07.2017 |
Оприлюднено | 13.07.2017 |
Номер документу | 67708326 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Привалов А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні