Постанова
від 12.07.2017 по справі 816/705/17
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 липня 2017 року м.ПолтаваСправа № 816/705/17

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Удовіченка С.О.,

за участю:

секретаря судового засідання - Кисличенко О.В.,

представника позивача - ОСОБА_1,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у м. Кременчуці до Управління державної казначейської служби України у Кременчуцькому районі Полтавської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Державний заклад "Кременчуцька міська санітарно-епідемологічна станція" про забов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

12 травня 2017 року Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у м. Кременчуці звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління державної казначейської служби України у Кременчуцькому районі Полтавської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Державний заклад "Кременчуцька міська санітарно-епідемологічна станція" про зобов'язання Управління державної казначейської служби України у Кременчуцькому районі Полтавської області виконати постанову Полтавського окружного адміністративного суду Полтавської області від 20 грудня 2012 року по справі №2а-1670/7404/12, а саме списати з рахунків Управління державної казначейської служби України у Кременчуцькому районі Полтавської області на користь Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у м. Кременчуці капіталізованих платежів у сумі 459400 грн. (а.с. 21).

В обгрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Управлінням державної казначейської служби України у Кременчуцькому районі Полтавської області протиправно відмовлено в задоволенні заяви щодо примусового виконання постанови суду в частині списання з рахунків капіталізованих платежів.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд позов задовольнити.

Відповідач у письмових запереченнях зазначив, що поданий на виконання виконавчий лист Полтавського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2013 року по справі №2а-1670/7404/12 носить зобов'язальний характер, а тому листом від 09 листопада 2016 року №02-26/619 був повернутий до відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у м.Кременчуці. Крім того, вказував, що на підставі заяви від 03 січня 2014 року ДП "Кременчуцька міська санітарно-епідеміологічна станція" та наказу від 19 жовтня 2012 року №223 "Про припинення діяльності ДЗ "Кременчуцька СЕС" управлінням казначейства у Кременчуцькому районі були закриті рахунки даної установи.

Управління державної казначейської служби України у Кременчуцькому районі Полтавської області явку уповноваженого представника у судове засідання не забезпечило, розгляд справи просило проводити без його участі.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Державний заклад "Кременчуцька міська санітарно-епідемологічна станція" явку уповноваженого представника у судове засідання не забезпечило, надало клопотання про розгляд справи без їх участі.

Суд, заслухавши пояснення представника позивача, вивчивши та дослідивши матеріали справи, надані сторонами докази, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що 22 серпня 2013 року Полтавським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист №2а-1670/7404/12 про зобов'язання Державний заклад "Кременчуцька міська санітарно-епідеміологічна станція" (код ЄДРПОУ 01999589) перерахувати на користь Кременчуцького міського відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань (код ЄДРПОУ 25913486) капіталізовані платежі у сумі 459 400 (чотириста п'ятдесят дев'ять тисяч чотириста) грн. 62 копійки, які відділення буде сплачувати потерпілому на Державному закладі "Кременчуцька міська санітарно-епідеміологічна станція" ОСОБА_2. Строк пред'явлення виконавчого документа до виконання до 20 червня 2014 року (а.с. 6).

03 листопада 2016 року відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у м. Кременчуці звернулося до Управління державної казначейської служби України у Кременчуцькому районі Полтавської області із листом №1181 в якому просило вжити заходів щодо примусового виконання постанови суду по справі №2а-1670/7404/12 (а.с. 7).

Листом від 09 листопада 2016 року №02-26/619 відповідач повідомив відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у м. Кременчуці, що механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, прийнятих судами, а також іншими державними органами (посадовими особами, які відповідно до закону мають право приймати такі рішення визначений в постанові Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2011 року №845 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 30 січня 2013 року №45) "Про затвердження виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників". Цей Порядок визначає механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, прийнятих судами, а також іншими державними органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення. Даний виконавчий лист носить зобов'язальний характер. На підставі вищевикладеного та керуючись підпунктом 1 пункту 9 даного Порядку управління Казначейства у Кременчуцькому районі повертає виконавчий лист Полтавського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2013 року №2а-1670/7404/12 (а.с. 8).

30 грудня 2016 року відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у м. Кременчуці звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду із заявою у якій просило змінити спосіб виконання постанови Полтавського окружного адміністративного суду від 20 грудня 2012 року у справі № 2а-1670/7404/12 із зобов'язання Державного закладу "Кременчуцька міська санітарно-епідеміологічна станція" перерахувати на користь Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань капіталізовані платежі у сумі 459400,62 грн. на: стягнути з Державного закладу "Кременчуцька міська санітарно-епідеміологічна станція" на користь Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань капіталізовані платежі у сумі 459400,62 грн.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18 січня 2017 року, яка набрала законної сили 13 березня 2017 року у задоволенні заяви відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у м. Кременчуці про зміну способу й порядку виконання постанови суду у справі №2а-1670/7404/12 відмовлено (а.с. 34-35).

Позивач не погоджуючись із відмовою Управління державної казначейської служби України у Кременчуцькому районі Полтавської області списати кошти з рахунків звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися судом встановлено наступне.

Згідно пункту 3 Порядку виконання рішень про стягнення коштів з державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2011 року №845, рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).

Пунктом 4 зазначеного Порядку на органи казначейства покладено обов'язок із вжиття заходів до виконання виконавчих документів протягом установленого строку та розгляд письмових звернень (вимог) щодо виконання виконавчих документів осіб, які беруть участь у справі, державних виконавців, а також прокурорів - учасників виконавчого провадження.

В силу положень пунктів 24 та 25 цього Порядку стягувачі, на користь яких прийняті рішення про стягнення коштів з рахунків боржника, подають до органу Казначейства, в якому обслуговується боржник, документи, зазначені у пункті 6 цього Порядку. Безспірне списання коштів з рахунка боржника здійснюється в першочерговому порядку.

Пунктом 6 цього Порядку передбачено, що у разі прийняття рішення про стягнення коштів стягувач подає органові Казначейства в установлений зазначеним органом спосіб: заяву про виконання такого рішення із зазначенням реквізитів банківського рахунка, на який слід перерахувати кошти, або даних про перерахування коштів у готівковій формі через банки або підприємства поштового зв'язку, якщо зазначений рахунок відсутній; оригінал виконавчого документа; судові рішення про стягнення коштів (у разі наявності); оригінал або копію розрахункового документа (платіжного доручення, квитанції тощо), який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету. До заяви можуть додаватися інші документи, які містять відомості, що сприятимуть виконанню рішення про стягнення коштів (довідки та листи органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, або органів місцевого самоврядування, рішення органів досудового розслідування та прокуратури тощо).

Відповідно до пункту 26 Порядку безспірне списання коштів з рахунків розпорядників (бюджетних установ) та одержувачів бюджетних коштів, на яких обліковуються кошти загального та спеціального фондів відповідного бюджету, здійснюється в межах бюджетних асигнувань, передбачених у затвердженому кошторисі або плані використання бюджетних коштів, та у разі наявності на його рахунках для обліку відкритих асигнувань (залишків коштів на рахунках).

Орган Казначейства протягом трьох робочих днів після надходження виконавчого документа на підставі документів, поданих стягувачем, визначає коди програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету (коди тимчасової класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів) та економічної класифікації видатків бюджету і рахунки боржника, з яких проводиться безспірне списання коштів (пункт 28 Порядку).

Згідно з пунктом 31 Порядку у разі коли за визначеними органом Казначейства кодами програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету (кодами тимчасової класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів) та економічної класифікації видатків бюджету, за якими здійснюється безспірне списання коштів, відсутні відкриті асигнування (кошти на рахунках) або до кінця бюджетного періоду їх недостатньо для виконання судового рішення, орган Казначейства надсилає боржнику вимогу щодо необхідності вжиття боржником заходів для встановлення таких асигнувань або здійснення інших дій, спрямованих на виконання судового рішення.

Перерахування коштів стягувачу здійснюється Казначейством у тримісячний строк з дня надходження необхідних документів та відомостей.

Таким чином, безспірне списання коштів за рішенням судів здійснюється з рахунків боржника у межах відкритих асигнувань, а у разі їх відсутності, територіальний орган Казначейства надсилає боржнику вимогу, якою зобов'язує здійснити дії спрямовані на виконання рішення суду і пошук відкритих асигнувань. У такому випадку орган Казначейства може заборонити боржнику здійснювати інші видатки, окрім захищених статей, передбачених Бюджетним кодексом України.

Разом з тим, у разі неможливості виконання боржником судового рішення протягом двох місяців з моменту надходження заяви щодо здійснення безспірного списання, виконавчий документ та інші відомості передаються до Державної казначейської служби України для подальшого виконання. При цьому, строк виконання судового рішення Казначейством не може перевищувати трьох місяців з дня надходження виконавчого документу на підставі пункту 47 Порядку.

Відповідно до пункту 47 - 48 Порядку 47 безспірне списання коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання судових рішень та виконавчих документів, здійснюється Казначейством на підставі поданих: 1) органом Казначейства: документів та відомостей, надісланих стягувачами та боржником; інформації про неможливість виконання безспірного списання коштів з рахунків боржника; 2) керівником органу державної виконавчої служби зазначених у пункті 7 цього Порядку документів та відомостей. Для забезпечення безспірного списання коштів державного бюджету згідно з пунктом 47 цього Порядку в Казначействі відкривається в установленому порядку відповідний рахунок.

З вищевикладеного слідує, що даним Порядком визначено саме механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, прийнятих судами, а також іншими державними органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення.

Разом з тим, держава гарантує виконання рішень суду про стягнення коштів боржником за яким є державний орган, державні підприємство, установа, організація, юридична особа, примусова реалізація майна якої забороняється відповідно до законодавства, що прямо встановлено Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" від 02 червня 2012 року №4901-VI (далі по тексту - Закон України №4901-VI).

Так, дія цього Закону не поширюється на рішення суду, стягувачем за якими є державний орган, державне підприємство, орган місцевого самоврядування, підприємство, установа, організація, що належать до комунальної власності (частина друга статті 2 Закону України №4901-VI).

Як слідує з ОСОБА_1 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м.Кременчуці Полтавської області є іншою організаційно-правовою формою (а.с. 93-97) та відповідно до Класифікації організаційно-правових форм господарювання ДК 002:2004 не відноситься до державних органів, державних підприємств, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, що належать до комунальної власності.

Статтею 3 Закону України №4901-VI передбачено, що виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.

Стягувач за рішенням суду про стягнення коштів з державного органу звертається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у строки, встановлені Законом України "Про виконавче провадження", із заявою про виконання рішення суду. Разом із заявою стягувач подає до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, документи та відомості, необхідні для перерахування коштів, згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України. У разі якщо стягувач подав не всі необхідні для перерахування коштів документи та відомості, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, протягом п'яти днів з дня надходження заяви повідомляє в установленому порядку про це стягувача (частина друга та третя статті 3 Закону України №4901-VI).

Відповідно до частини четвертої вказаної статті перерахування коштів стягувачу здійснюється у тримісячний строк з дня надходження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, необхідних для цього документів та відомостей.

Суд зазначає, що у вищевказаному Законі немає заборони виконання судових рішень, боржником за якими є державний орган, у резолютивній частині яких замість слів "стягнути" записано "зобов'язати перерахувати".

При цьому, суд звертає увагу позивача, що за змістом Рекомендації №R (80) 2, прийнятої на 316-му засіданні заступників міністрів Комітетом Міністрів державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11 березня 1980 року (надалі - також "Рекомендація R (80)2"), під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Тобто здійснення дискреційних повноважень може, в деяких випадках, передбачати вибір між здійсненням певних дій і нездійсненням дії.

Акт, прийнятий в ході здійснення дискреційних повноважень, підлягає контролю відносно його законності з боку суду або іншого незалежного органу. Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади.

Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно - дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності. Перевірка доцільності переступає компетенцію адміністративного суду і виходить за межі завдання адміністративного судочинства.

Отже, дискреційним повноваженням є таке повноваження, яке надає певний ступінь свободи адміністративному органу при прийнятті рішення, тобто, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибрати один з кількох варіантів рішення.

Таким чином, прийняття на примусове виконання виконавчого документа по справі №2а-1670/7404/12 та порядок його виконання є виключною компетенцією органу казначейства.

Враховуючи вищевикладене суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позову щодо зобов'язання Управління державної казначейської служби України у Кременчуцькому районі Полтавської області списати з рахунків капіталізовані платежі, оскільки для цього є відповідна процедура.

Разом з тим, враховуючи, що в ході розгляду справи встановлено, що лист Управління Державної казначейської служби України у Кременчуцькому районі Полтавської області від 09 листопада 2016 року №02-26/619 в обґрунтування повернення виконавчого листа Полтавського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2013 року № 2а-1670/7404/12 без виконання містить посилання лише на постанову Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2011 року №845 "Про затвердження Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників", разом з тим не містить обґрунтування щодо неможливості виконання постанови Полтавського окружного адміністративного суду від 20 грудня 2012 року у справі № 2а-1670/7404/12 з посиланням на Закон України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень", суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та визнати протиправною відмову Управління державної казначейської служби України у Кременчуцькому районі Полтавської області викладену в листі від 09 листопада 2016 року №02/26/619 і зобов'язати Управління державної казначейської служби України у Кременчуцькому районі Полтавської області повторно розглянути заяву Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у м. Кременчуці від 03 листопада 2016 року №1181 з урахуванням висновків суду.

Таким чином позов підлягає частковому задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України,-

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов - задовольнити частково.

Визнати протиправною відмову Управління державної казначейської служби України у Кременчуцькому районі Полтавської області викладену в листі від 09 листопада 2016 року №02/26/619.

Зобов'язати Управління державної казначейської служби України у Кременчуцькому районі Полтавської області повторно розглянути заяву Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у м. Кременчуці від 03 листопада 2016 року №1181 з урахуванням висновків суду.

В решті позовних вимог відмовити.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст постанови складено 13 липня 2017 року.

Суддя С.О. Удовіченко

Дата ухвалення рішення12.07.2017
Оприлюднено15.07.2017
Номер документу67745178
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/705/17

Постанова від 12.07.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 31.05.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 31.05.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 15.05.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні