СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 липня 2017 р. Справа №818/373/17
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Кунець О.М.,
за участю секретаря судового засідання - Токар Ю.В.,
представника позивача - Король М.І.,
представника відповідача - Фірсова В.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №818/373/17
за позовом Управління Держпраці у Сумській області
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Арго"
про застосування заходів реагування,-
В С Т А Н О В И В:
До Сумського окружного адміністративного суду звернулось Управління Держпраці у Сумській області (далі - позивач, Управління) з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Арго" про застосування заходів реагування, а саме:
- заборонити роботи із збереження та переробки зерна;
- заборонити експлуатацію (застосування) устаткування, пов'язаного з використанням, зберіганням небезпечних або шкідливих речовин (устаткування АЗС);
- заборонити експлуатацію (застосування) технологічного устаткування доревообробної промисловості;
- заборонити експлуатацію арт свердловини №3.
13.07.2017 представник позивача подав заяву про уточнення (зменшення) позовних вимог (а.с.83), відповідно до якої просив:
- заборонити експлуатацію (застосування) устаткування, пов'язаного з використанням, зберіганням небезпечних або шкідливих речовин (устаткування АЗС);
- заборонити експлуатацію (застосування) технологічного устаткування доревообробної промисловості;
- заборонити експлуатацію арт свердловини №3.
Згідно даної заяви, відповідачем отримано Дозвіл №180.17.59 від 15.06.2017, яким дозволено виконувати роботи із збереження та переробки зерна (а.с.84).
Свої вимоги позивач обгрунтовує тим, що Управлінням проведено повну планову всебічну комісійну перервірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці, промислової безпеки Товариства з обмеженою відповідальністю "Арго" у період з 20 по 24 лютого 2017 року.
Під час перервірки виявлено ряд прорушень, які зафіксовано у Акті перевірки №05-34/137 від 24.02.2017.
Відповідно до п. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акту перевірки, складеного за результатами перевірки здійсненого заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається в порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
У зв'язку тим, що виявлені порушення становлять підвищену небезпеку, Управління звернулось до суду.
Представник позивача у судомоу засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі, з урахування заяви про зміну позовних вимог (а.с.83).
Представник відповідача у судовому засіданні заперечив проти адміністративного позову з підстав, викладених у письмовому запереченні (а.с. 25-29). Зокрема, відповідач зазначив, що позивачем документально не доведено існування на виробничому об'єкті відповідача загрози життю та/або здоров'ю людей, а тому відсутні підстави для застосування заходів реагування.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши матеріали справи, дослідивши їх у сукупності, задовольняє адміністративний позов виходячи з наступного.
Судом встановлено, згідно Положення про Управління Держпраці у Сумській області, затверджене Наказом Державної служби України з питань праці від 04.02.2016 №8, одним з основних завдань Управління є реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду.
Так, 30.11.2016 наказом Управління №863-ОД затверджено план проведення перевірок суб'єктів господарювання Управлінням на 2017 рік. Згідно плану планова всебічна (комісійна) перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю Арго запланована на період з 20 по 24 лютого 2017 року (а.с.8-9).
На підставі плану та графіку проведення планових перевірок Управлінням видано наказ від 07.02.2017 №67-ОД 1 "Про проведення всебічної комісійної перевірки" (а.с.10).
Повідомлення про проведення планової перевірки суб'єкта господарювання від 13.01.2017 №05-30/10 було вручено особисто генеральному директору ТОВ Арго Павлику О.А. 16.01.2017, про що свідчить його особистий підпис (а.с.11).
07.02.2017 генеральному директору ТОВ Арго Павлику О.А. вручено направлення на проведення перевірки від 07.02.2017 №05-29/53 (а.с.12).
У період з 20 по 24 лютого 2017 року Управлінням було проведено планову всебічну комісійну перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці, промислової безпеки ТОВ Арго .
Відповідно до вимог статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та на підставі Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагду України, затвердженого Наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011 №826. за результатами перевірки та у зв'язку з виявленням порушень вимог законодавства, посадовими особами Управління складено Акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 24.02.2017 №05-34/137 (далі - Акт перевірки) (а.с.13-19). Один примірник Акту перевірки отримано генеральним директором 10В Арго директором ОСОБА_5 під особистий підпис (зворотній бік а.с.19). Акт перевірки підписано відповідальною особою ТОВ Арго без зауважень та заперечень.
Акт перевірки містить 56 пунктів порушень нормативно-правових актів з охорони прані, серед них є такі, що є заборонними для виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме:
- товариством не отримано дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що є порушенням вимог Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого Постановою КМУ від 26.10.2011 №1107 цупкі 25 Додатку 2 Роботи із збереження та переробки зерна; - пункт 1 Додатку 3 Устаткування, пов'язане з використанням, зберіганням небезпечних або шкідливих речовин (устаткування АЗС): - пункт 12 Додатку 3 Технологічне устаткування деревообробної промисловості (пункт 1 Акту перевірки);
- відсутній дозвіл на виконання роботи підвищеної небезпеки (експлуатація арт свердловини №3), що є порушенням вимог Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого Постановою КМУ від 26.10.2011 №1107 пункт 10 Додана 2 Буріння, експлуатація та капітальний ремонт свердловин під час геологічного вивчення і розробки родовищ корисних копалин (пункт 36 Акту перевірки).
На підставі виявлених порушень, за наслідками перевірки відповідач дійшов висновку, що забороні підлягають:
- роботи із збереження та переробки зерна (на момент розгляду справи усунено порушення);
- експлуатація (застосування) устаткування, пов'язаного з використанням, зберіганням небезпечних або шкідливих речовин (устаткування АЗС);
- експлуатація (застосування) технологічного устаткування деревообробної промисловості:
- експлуатація арт свердловини №3.
При цьому, слід зазначити, що в ході розгляду даної справи відповідачем - ТОВ "Арго" було отримано дозвіл Управління Держпраці в Сумській області від 15. 06. 2017р. на збереження та переробку зерна (а.с.75,76). Таким чином, на даний час заборона робіт збереження та переробки зерна є неактуальною.
Згідно пункту 2.26 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого Наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011 №826, право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки, зокрема, відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та па експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
У зв'язку з виявленими порушеннями попереджено керівника ТОВ "Арго" - виконавчого директора ОСОБА_6 та генерального директора ОСОБА_5, - про необхідність негайного зупинення робіт (виробництв) з обслуговування обладнання складу ПММ (АЗС) зав. складом ОСОБА_7, виконання робіт на пилорамі інв.№11 рпацівником ОСОБА_3( а.с.19).
Крім того, Управлінням Держпраці у Сумській області складено приписи №05-35/68 від 21.02.2017 (а.с. 36-38), №05-35/80 від 24.02.2017 (а.с. 39-44), №05-35/67 від 21.02.2017 (а.с.45-49), якими зобов'язано відповідача усунути виявлені порушення.
Листами від 22.03.2017 року №27, №28 та №29 Товариство з обмеженою відповідальністю "Арго" повідомило Управління Держпраці у Сумській області про вжиті заходи щодо часткового усунення порушень, виявлених під час планової перевірки (а.с.50-59).
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Згідно з ст.1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа. Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, визначено, що Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
В силу п. 7 Положення про Державну службу України з питань праці, Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно з приписами Положення про Управління Держпраці, Управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.
Статтею 4 Закону України Про охорону праці передбачено, що державна політика в галузі охорони праці спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням та базується на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
У відповідності до п. 1.4 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011 № 826 (далі - Положення) загроза життю та здоров'ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об'єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.
Пунктом 2.26 Положення передбачено, що право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки:
- порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників;
- порушень вимог Кодексу України про надра;
- відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;
- не проведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки;
- виникнення нещасного випадку зі смертельним або тяжким наслідком, групового нещасного випадку.
З матеріалів справи, суд вбачає, що в ході планової перевірки позивачем встановлено та зафіксовано в розділі 5 акту перевірки №05-34/137 від 24.02.2017 року порушення вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників.
Частиною 5 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачене повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Згідно з ч. 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходів, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Отже вимоги позивача щодо застосування заходів реагування у сфері державного нагляду є обґрунтованими, оскільки на момент розгляду цієї справи відповідачем частково усунено виявлені перевіркою порушення, а саме: отримано дозвіл на роботи зі збереження та переробки зерна , але залишились не усунуті ряд поршень, що створюють загрозу життю працівників.
Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що позовні вимоги Управління Держпраці у Сумській області є обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Суд звертає увагу відповідача на те, що згідно з ч. 12 ст. 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України особа має право подати заяву про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), застосованих судом за результатом розгляду справи, передбаченої пунктом 5 частини першої цієї статті, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування щодо державного нагляду (контролю).
Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Управління Держпраці у Сумській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Арго" про застосування заходів реагування -задовольнити в повному обсязі
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Товариства з обмеженою відповідальністю "Арго" (вул. Комісара Руднєва, с. Руднєве, Путивський район, Сумська область, 41526, код ЄДРПОУ 30051562), а саме:
- заборонити експлуатацію (застосування) устаткування, пов'язаного з використанням, зберіганням небезпечних або шкідливих речовин (устаткування АЗС);
- заборонити експлуатацію (застосування) технологічного устаткування доревообробної промисловості;
- заборонити експлуатацію арт свердловини №3.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлено 19.07.2017 року.
Суддя О.М. Кунець
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.07.2017 |
Оприлюднено | 19.07.2017 |
Номер документу | 67803691 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.М. Кунець
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні