ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м.Харків, пр.Науки, 5
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
18.07.2017 Справа № 905/1163/17
Суддя господарського суду Донецької області Левшина Я.О., при секретарі судового засідання (помічнику судді) Мазурік М.О., розглянув у відкритому судовому засіданні справу
за позовною заявою: Приватного акціонерного товариства "МАРІУПОЛЬСЬКИЙ МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОМБІНАТ ОСОБА_1", Маріуполь, Донецька область
до відповідача: Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» , м. Київ в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Лиман, Донецька область
про: стягнення штрафу в розмірі 404343,38грн.
За участю уповноважених представників:
від позивача: ОСОБА_2 (за довіреністю №8 від 03.01.2017р.);
від відповідача: ОСОБА_3 (за довіреністю №Ц/3-04/284-16 від 11.10.2016р.).
Відповідно до вимог ст.ст.4-4, 81 ГПК України судовий розгляд здійснювався з фіксацією у протоколі судового засідання.
У судовому засіданні 18.07.2017р. суд виходив до нарадчої кімнати для прийняття рішення.
СУТЬ СПОРУ:
Приватне акціонерне товариство "МАРІУПОЛЬСЬКИЙ МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОМБІНАТ ОСОБА_1", Маріуполь, Донецька область звернулось із позовом до Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» , м. Київ в особі Регіональної філії «Донецька залізниця «Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» , м. Лиман, Донецька область про стягнення штрафу за несвоєчасну доставку вантажу за березень 2017 року у розмірі 404343,38грн.
Відповідно до довідки про автоматичний розподіл справ між суддями, позовну заяву призначено до розгляду судді Левшиній Я.О.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що під час здійснення перевезення вантажів на адресу ПрАТ ММК ОСОБА_4 за наявними у матеріалах справи залізничними накладними, відповідачем допущено прострочення термінів доставки вантажу, що передбачені ст.41 Статуту залізниць та Правилами обчислення термінів доставки вантажу, затвердженими наказом №644 від 21.11.2000р. Міністерства транспорту України.
Нормативно свої вимоги позивач обґрунтовує посиланням на ст.ст. 2, 41, 116, 134,136 Статуту залізниць України, ст. ст. 61,64 Господарського процесуального кодексу України, ст.ст. 307,313 Господарського кодексу України.
На підтвердження вказаних обставин позивачем надано: залізничні накладні №№: 47706981, 47706999, 35431816, 47736715 (досилочна накладна 47741053), 47736715(досилочна накладна 47741046), 47737499 (досилочна накладна 47744289) 47746771 (досилочна накладна 47748280) 47762653, 47762802, 47762950, 47763214, 47763222, 47764964 (досилочна накладна 47767033) 47786884, 47786892, 43909068, 47761853, 47820329, 47828967, 47866660 (досилочна накладна 47881784), 47871009, 47871009 (досилочна накладна 47993647), 47879424 (досилочна накладна 47905146), 47891841 (досилочна накладна 47916713), 47840574, 47917174 (досилочна накладна 45063054), 47840566 (досилочна накладна 45051554), 47840566 (досилочна накладна 45096286), 48783401, 48783419, 48783427, 48783435, 48783443, 48783450, 48783468,41777228, 41827320, 48779417, 48783161, 48783195, 41677014, 47196282, 47198387, 47369079, 48860365, 45300258 (досилочна накладна 45300399), 45305885 (досилочна накладна 45306230), 45305885 (досилочна накладна45306248), 45319167 (досилочна накладна 45327277), 45356920 (досилочна накладна 45371531), 47275706 (досилочна накладна 47321955), 47276803 (досилочна накладна 47315890), 34930099, 34953745, 44165793, 45560612, 49045503, 49052665, 49045495, 49046246, 49058506, 49063563, 34983940,45639655, 32023186, 42532150, 44191336, 44192995, 45745197 (досилочна накладна 45781960), 42532226, 49125537, 49125602, 49172125, 49172133, 49172141, 32024010, 32028961, 32029498, 45779527, 45803186 (досилочна накладна 45803764); розрахунок ціни позову; довіреність від 27.12.2016р. № 438 на представника.
Під час розгляду справи позивачем були надані додаткові документи для долучення до матеріалів справи, а саме: повідомлення про відсутність в провадженні господарських судів України або іншого органу, який в межах своєї компетенції вирішує спори, відсутність справи зі спору між тими ж сторонами, про той же предмет, з тих же підстав та відсутність рішення цих органів з такого спору; копію статуту; витяг з ЄДРПОУ стосовно позивача; публікації з інтернет-видань стосовно сумісного відновлення позивачем та відповідачем ділянок залізниці на межі Донецької та Запорізької областей.
18.07.2017р. через канцелярію суду від відповідача надійшла заява №2022/91/17 від 17.07.2017р., в якій останній не заперечував проти наявності з боку ПАТ Українська залізниця порушень термінів доставки вантажів позивачу та посилаючись на поважність причин порушення термінів доставки, просив суд зменшити розмір штрафу.
Представник позивача в судове засідання 18.07.2017р. з'явився, позовні вимоги підтримав, заперечив проти заяви відповідача щодо зменшення розміру штрафу.
Представник відповідача в судове засідання 18.07.2017р. з'явився, просив зменшити розмір штрафу.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд
ВСТАНОВИВ:
Протягом березня 2017р. Публічне акціонерне товариство «Українська залізниця» , м.Київ в особі Регіональної філії «Донецька залізниця» Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» , м. Лиман, Донецька область здійснила доставку вантажу на адресу Приватного акціонерного товариства "МАРІУПОЛЬСЬКИЙ МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОМБІНАТ ОСОБА_1", Маріуполь, Донецька область.
Як вказує у позовній заяві позивач, вантаж було доставлено одержувачу із порушенням встановленого ст.41 Статуту залізниць України терміну доставки вантажу, внаслідок чого він звернувся до суду розглядуваним позовом.
Статтею 33 Господарського процесуального кодексу України, передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Відповідно до ст. 34 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що грунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обгрунтовує свої вимоги або заперечення, для господарського суду не є обов'язковим (ст.43 Господарського процесуального кодексу України).
Спірні правовідносини регулюються нормами Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Господарського процесуального кодексу України, Закону України Про залізничний транспорт , Статутом залізниць України.
Відповідно до ст.908 Цивільного кодексу України, перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення.
Загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
За приписами ч.1 ст.909 Цивільного кодексу України та ч.1 ст.307 Господарського кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов'язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Згідно із ч.2 ст.908 Цивільного кодексу України та ч.5 ст.307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
За змістом ч.5 ст.307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно - правовими актами.
Відповідно до ч.3 ст.909 вказаного кодексу України укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.
За приписами ст.6 глави 1 Статуту залізниць України накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи - одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.
Згідно зі ст.22 Статуту залізниць України за договором залізничного перевезення вантажу залізниця зобов'язується доставити ввірений їй вантажовідправником вантаж у пункт призначення в зазначений термін і видати його одержувачу, а відправник зобов'язується сплатити за перевезення встановлену плату.
Статтею 41 вказаного підзаконного нормативно-правового акту регламентовано, що залізниці зобов'язані доставити вантажі за призначенням в установлені терміни. Терміни доставки вантажів і правила обчислення термінів доставки вантажів встановлюються Правилами, виходячи з технічних можливостей залізниць. Обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення. Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки. У разі затримки подачі вагонів (контейнерів) під вивантаження внаслідок зайнятості вантажного фронту або з інших причин, залежних від одержувачів, вантаж вважається доставленим вчасно, якщо він прибув на станцію призначення до закінчення встановленого терміну доставки.
Відповідно до п.1.2 Правил обчислення термінів доставки вантажу, затверджених наказом №644 від 21.11.2000р. Міністерства транспорту України, термін доставки вантажу визначається, виходячи з відстані, за яку обчислюється провізна плата.
Пунктами 1.1, 2.1 вказаних Правил визначено терміни, в які залізниці зобов'язані доставляти вантажі за призначенням, зокрема, відповідно до підпункту 1.1.1 наведеного пункту, у разі перевезення вантажною швидкістю вагонними відправками у великотоннажних контейнерах термін доставки вантажу обчислюється виходячи з 1 (однієї) доби на кожні повні та неповні 200 км. Обчислення терміну доставки починається з 24-ї години дати приймання вантажу до перевезення, зазначеної в перевізних документах.
Разом з тим, згідно з пунктом 2.4 наведених Правил, терміни доставки вантажів, які обчислюються згідно з пунктом 1, збільшуються, зокрема, на одну добу на операції, пов'язані з відправленням і прибуттям вантажу.
Про причини затримки вантажу, які дають право залізниці на збільшення терміну доставки, та тривалість цієї затримки повинна бути зроблена відмітка в перевізних документах, яка завіряється підписом працівника станції (пункт 2.9 Правил).
Відповідно до пункту 2.10 Правил обчислення термінів доставки вантажу, вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки.
Як свідчать матеріали справи, на адресу позивача (вантажоодержувача) надійшли вагони з вантажем за залізничними накладними №№: 47706981, 47706999, 35431816, 47736715 (досилочна накладна 47741053), 47736715(досилочна накладна 47741046), 47737499 (досилочна накладна 47744289) 47746771 (досилочна накладна 47748280) 47762653, 47762802, 47762950, 47763214, 47763222, 47764964 (досилочна накладна 47767033) 47786884, 47786892, 43909068, 47761853, 47820329, 47828967, 47866660 (досилочна накладна 47881784), 47871009, 47871009 (досилочна накладна 47993647), 47879424 (досилочна накладна 47905146), 47891841 (досилочна накладна 47916713), 47840574, 47917174 (досилочна накладна 45063054), 47840566 (досилочна накладна 45051554), 47840566 (досилочна накладна 45096286), 48783401, 48783419, 48783427, 48783435, 48783443, 48783450, 48783468,41777228, 41827320, 48779417, 48783161, 48783195, 41677014, 47196282, 47198387, 47369079, 48860365, 45300258 (досилочна накладна 45300399), 45305885 (досилочна накладна 45306230), 45305885 (досилочна накладна45306248), 45319167 (досилочна накладна 45327277), 45356920 (досилочна накладна 45371531), 47275706 (досилочна накладна 47321955), 47276803 (досилочна накладна 47315890), 34930099, 34953745, 44165793, 45560612, 49045503, 49052665, 49045495, 49046246, 49058506, 49063563, 34983940,45639655, 32023186, 42532150, 44191336, 44192995, 45745197 (досилочна накладна 45781960), 42532226, 49125537, 49125602, 49172125, 49172133, 49172141, 32024010, 32028961, 32029498, 45779527, 45803186 (досилочна накладна 45803764).
Вищевказані накладні містять, зокрема, дані про вантаж, відстань перевезення, дати відправлення, прибуття, видачі вантажу, тарифу тощо.
Згідно із вимогами ст.ст.525, 615 Цивільного кодексу України одностороння відмова від виконання зобов'язання і одностороння зміна умов договору не допускаються.
За приписами ст.526 вказаного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
За приписами Правил видачі вантажів, оформлення видачі вантажу засвідчується календарним штемпелем станції у відповідній графі накладної і дорожньої відомості. Датою фактичної видачі вантажу вважається дата його вивозу з території станції в разі вивантаження засобами залізниці, або дата подачі вагона під вивантаження, якщо вона здійснюється одержувачем на місцях загального або не загального користування (п.8 Правил).
Як свідчать наявні у матеріалах справи залізничні накладні (п.52 календарний штемпель видачі вантажу), вантаж було доставлено одержувачу у наступні строки, а саме: за накладною № 47706981 - 01.03.2017р., за накладною № 47706999 - 01.03.2017р., за накладною № 35431816 - 02.03.2017р., за накладною № 47736715 (досилочна накладна 47741053) - 02.03.2017р., за накладною № 47736715(досилочна накладна 47741046) - 02.03.2017р., за накладною № 47737499 (досилочна накладна 47744289) - 02.03.2017р., за накладною № 47746771 (досилочна накладна 47748280) - 02.03.2017р., за накладною № 47762653 - 02.03.2017р., за накладною № 47762802 - 02.03.2017р., за накладною №47762950 - 02.03.2017., за накладною № 47763214 - 02.03.2017р., за накладною № 47763222 - 02.03.2017р., за накладною № 47764964 (досилочна накладна 47767033) - 02.03.2017р., за накладною №47786884 - 02.03.2017р., за накладною № 47786892 - 02.03.2017р., за накладною №43909068 - 05.03.2017р., за накладною № 47761853 - 04.03.2017р., за накладною № 47820329 - 04.03.2017р., за накладною № 47828967 - 04.03.2017р., за накладною № 47866660 (досилочна накладна 47881784) - 06.03.2017р., за накладною № 47871009 - 06.03.2017р., за накладною № 47871009 (досилочна накладна 47993647) - 06.03.2017р., за накладною № 47879424 (досилочна накладна 47905146) - 06.03.2017р., за накладною № 47891841 (досилочна накладна 47916713) - 07.03.2017р., за накладною № 47840574 - 07.03.2017р., за накладною №47917174 (досилочна накладна 45063054) - 07.03.2017р., за накладною № 47840566 (досилочна накладна 45051554) - 08.03.2017р., за накладною № 47840566 (досилочна накладна 45096286) - 09.03.2017р., за накладною № 48783401 - 08.03.2017р., за накладною № 48783419 - 08.03.2017р., за накладною № 48783427 - 08.03.2017р., за накладною № 48783435 - 08.03.2017р., за накладною № 48783443 - 08.03.2017р., за накладною № 48783450 - 08.03.2017р., за накладною № 48783468 - 08.03.2017р., за накладною № 41777228 - 10.03.2017р., за накладною № 41827320 - 10.03.2017р., за накладною № 48779417 - 10.03.2017р., за накладною №48783161 - 12.03.2017р., за накладною № 48783195 - 12.03.2017р., за накладною № 41677014 - 14.03.2017р., за накладною № 47196282 - 14.03.2017р., за накладною № 47198387 - 14.03.2017р., за накладною № 47369079 - 14.03.2017р., за накладною № 48860365 - 19.03.2017р., за накладною № 45300258 (досилочна накладна 45300399) - 21.03.2017р., за накладною № 45305885 (досилочна накладна 45306230) - 21.03.2017р., за накладною № 45305885 (досилочна накладна45306248) - 21.03.2017р., за накладною № 45319167 (досилочна накладна 45327277) - 21.03.2017р., за накладною №45356920 (досилочна накладна 45371531) - 21.03.2017р., за накладною №47275706 (досилочна накладна 47321955) - 23.03.2017р., за накладною №47276803 (досилочна накладна 47315890) - 23.03.2017р., за накладною №34930099 - 25.03.2017р., за накладною № 34953745 - 25.03.2017р., за накладною № 44165793 - 25.03.2017р., за накладною № 45560612 - 25.03.2017р., за накладною № 49045503 - 26.03.2017р., за накладною № 49052665 - 27.03.2017р., за накладною № 49045495 - 27.03.2017р., за накладною №49046246 - 27.03.2017р., за накладною №49058506 - 27.03.2017р., за накладною №49063563 - 27.03.2017р., за накладною №34983940- 29.03.2017р., за накладною №45639655 - 28.03.2017р., за накладною №32023186 - 29.03.2017р., за накладною № 42532150 - 29.03.2017р., за накладною № 44191336 - 30.03.2017р., за накладною № 44192995 - 30.03.2017р., за накладною № 45745197 (досилочна накладна 45781960) - 30.03.2017р., за накладною № 42532226 - 30.03.2017р., за накладною № 49125537 - 31.03.2017р., за накладною № 49125602 - 30.03.2017р., за накладною № 49172125 - 31.03.2017р., за накладною № 49172133 - 31.03.2017р., за накладною № 49172141 - 31.03.2017р., за накладною № 32024010 - 31.03.2017р., за накладною № 32028961 - 31.03.2017р., за накладною № 32029498 - 31.03.2017р., за накладною № 45779527- 31.03.2017р., за накладною № 45803186 (досилочна накладна 45803764) - 01.04.2017р.
Дослідивши надані позивачем в обґрунтування позову накладні, господарський суд встановив, що вантаж за відповідними перевізними документами доставлено одержувачу з порушенням строків, які визначені ст.41 Статуту залізниць України та Правилами обчислення термінів доставки вантажу.
За змістом ст.610 Цивільного кодексу України порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).
За приписами ст.611 зазначеного нормативно-правового акту у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.
Згідно із ст.116 Статуту залізниць України за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб'єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини) у розмірі: 10 відсотків провізної плати - за прострочення на дві доби; 20 відсотків провізної плати - за прострочення на три доби; 30 відсотків провізної плати - за прострочення на чотири і більше діб. Зазначений штраф не сплачується, якщо вантаж не було вивезено одержувачем із станції впродовж доби після одержання повідомлення про прибуття вантажу або якщо в цей же термін одержувач не розкредитує перевізні документи на вантаж, що прибув. Залізниця не несе відповідальності за порушення термінів доставки, якщо порушення сталося внаслідок стихійного лиха або з інших, не залежних від залізниці обставин.
Відповідно до Інформаційного листа №01-06/420/2012 від 04.04.2012р. Вищого господарського суду України Про обчислення термінів доставки залізницею вантажів та визначення розміру штрафу за порушення цих термінів згідно з частинами другою і третьою статті 41 Статуту залізниць України терміни доставки вантажів та правила обчислення термінів їх доставки встановлені Правилами обчислення термінів доставки вантажів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644. За приписами пунктів 2.1, 2.4 названих Правил обчислення відповідних термінів починається з 24-ї години дати приймання вантажу до перевезення, зазначеної в перевізних документах. Розміри штрафу за несвоєчасну доставку вантажів, які залізниця сплачує одержувачу вантажу, встановлені статтею 116 Статуту у відсотках від провізної плати залежно від кількості прострочених діб. Таким чином, встановлений статтею 116 Статуту штраф застосовується у разі прострочення доставки вантажу на дві доби (більше ніж на 48 годин), на три доби (більше ніж на 72 години) і на чотири доби (більше ніж на 96 годин). Якщо прострочення доставки вантажу допущено залізницею менш як на дві доби (не більше 48 годин), що обчислюється з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення, то підстави для нарахування передбаченого статтею 116 Статуту штрафу відсутні.
Враховуючи вищенаведене, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими.
Як було зазначено судом, у заяві №2022/91/17 від 17.07.2017р. Публічне акціонерне товариство Українська залізниця в особі Регіональної філії Донецька залізниця просило зменшити розмір заявленого до стягнення штрафу.
Згідно із ч.1 ст.233 Господарського кодексу України у разі, якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому, повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов'язання боржником, майновий стан сторін, які беруть участь у зобов'язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу.
За приписами ч.4 ст.551 Цивільного кодексу України розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.
Відповідно до ч.3 ст.83 Господарського процесуального кодексу України господарський суд, приймаючи рішення, має право, зокрема, зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання.
Зі змісту п.3.17.4 постанови №18 від 26.12.2011р. Пленуму Вищого господарського суду України Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції вбачається, що вирішуючи питання про зменшення розміру неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання (пункт 3 статті 83 ГПК), господарський суд повинен об'єктивно оцінити, чи є даний випадок винятковим, виходячи з інтересів сторін, які заслуговують на увагу, ступеню виконання зобов'язання, причини (причин) неналежного виконання або невиконання зобов'язання, незначності прострочення виконання, наслідків порушення зобов'язання, невідповідності розміру стягуваної неустойки (штрафу, пені) таким наслідкам, поведінки винної сторони (в тому числі вжиття чи невжиття нею заходів до виконання зобов'язання, негайне добровільне усунення нею порушення та його наслідків) тощо.
Одночасно, в чинному законодавстві України відсутній вичерпний перелік виняткових випадків, за наявності яких господарським судом може бути зменшено неустойку. Отже, вказане питання вирішується судом з урахуванням приписів ст.43 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до якої господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
За приписами п.6 роз'яснення №04-5/601 від 29.05.2002р. Вищого господарського суду України Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею суди мають право при прийнятті рішення про стягнення штрафу зменшувати його розмір з урахуванням усіх конкретних обставин справи. Підстави та розмір зменшення стягуваного штрафу повинні бути мотивовані та обґрунтовані в рішенні суду.
В обґрунтування своєї заяви відповідач посилається на проведення бойових дій на території Донецької області, що ускладнило транспортне сполучення у межах Регіональної філії Донецька залізниця Публічного акціонерного товариства Українська залізниця та забезпечення виконання вимог Статуту залізниць України та Правил перевезення вантажів. Водночас, як зазначає відповідач, з моменту набрання чинності Тимчасовим порядком здійснення контролю за переміщенням осіб, транспортних засобів та вантажів вздовж лінії зіткнення у межах Донецької та Луганської областей було ускладнено перевезення вантажів з непідконтрольної українській владі території на адресу позивача, що зумовило затримку вантажів на контрольних пунктах в'їзду/виїзду та спрямування вантажопотоків не за найкоротшою тарифною відстанню, а в об'їзд. Обсяги перевезень вантажів значно перевищують пропускну здатність ділянки між ст. Волноваха та ст. Камиш Зоря.
Крім того, за твердженнями відповідача, проведення антитерористичної операції на території Донецької області суттєво вплинуло на фінансове становище Регіональної філії Донецька залізниця Публічного акціонерного товариства Українська залізниця , а саме за змістом звіту про фінансові результати за 2016р. у останнього наявний збиток у сумі 77031,00грн. Однак, такий звіт про фінансові результати за 2016р. відповідач суду не надав.
Позивач у судовому засіданні 18.07.2017р. проти задоволення заяви відповідача про зменшення розміру штрафу заперечив та зазначив, що виконання зобов'язань Приватного акціонерного товариства Маріупольський металургійний комбінат імені ОСОБА_1 також здійснюється в умовах проведення антитерористичної операції на сході України. Наразі, оплата провізної плати виконується позивачем у повному обсязі незалежно від обставин, за які позивач не відповідає. Крім того, зазначив, що позивачем та відповідачем було сумісно відновлено ділянки залізниці на межі Донецької та Запорізької областей.
Враховуючи приписи діючого законодавства, з огляду на всі фактичні обставини справи, приймаючи до уваги відсутність доказів, що свідчили б про погіршення фінансового стану, ускладнення в господарській діяльності чи завдання позивачу збитків в результаті дій відповідача, беручи до уваги наявність обставин проведення антитерористичної операції у Донецькій області на теперішній час, відсутність в діях відповідача прямого умислу на порушення зобов'язання, з урахуванням матеріальних інтересів позивача, з дотримання балансу інтересів сторін, суд дійшов висновку про можливість зменшення розміру штрафу на 10%, а отже з Публічного акціонерного товариства Українська залізниця в особі Регіональної філії Донецька залізниця Публічного акціонерного товариства Українська залізниця на користь Приватного акціонерного товариства "МАРІУПОЛЬСЬКИЙ МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОМБІНАТ ОСОБА_1" підлягає стягненню штраф в сумі 363909,04грн.
Судові витрати у відповідності до вимог ст. 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 22, 33, 34, 43, 44, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Приватного акціонерного товариства "МАРІУПОЛЬСЬКИЙ МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОМБІНАТ ОСОБА_1", Маріуполь, Донецька область до Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» , м. Київ в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", м.Лиман, Донецька область про стягнення штрафу в розмірі 404343,38грн. задовольнити частково.
Стягнути з Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» (84333, АДРЕСА_1, ЄДРПОУ 37388767) в особі регіональної філії Донецька залізниця публічного акціонерного товариства Українська залізниця (84404, Донецька область, м. Лиман, вул. Привокзальна,22) на користь приватного акціонерного товариства "МАРІУПОЛЬСЬКИЙ МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОМБІНАТ ОСОБА_1" (87504, м. Маріуполь, Донецька область, вул. Левченка,1, ЄДРПОУ 00191129) суму штрафу в розмірі 363909,04грн., а також витрати на оплату судового збору в розмірі 6065,15грн.
Видати наказ після набрання рішення законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано, а у разі подання апеляційної скарги - після розгляду справи апеляційним господарським судом, якщо рішення не буде скасовано.
У судовому засіданні 18.07.2017р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 18.07.2017р.
Суддя Я.О. Левшина
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2017 |
Оприлюднено | 19.07.2017 |
Номер документу | 67810902 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Я.О. Левшина
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні