Постанова
від 12.07.2017 по справі 820/176/17
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

12 липня 2017 р. № 820/176/17

Харківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Тітова О.М., розглянувши в порядку письмового провадження в м. Харкові адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Сектору Державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Кегичівської районної державної адміністрації Харківської області, третя особа: Відділ Держгеокадастру у Кегичівському районі Харківської області, третя особа: Приватно-орендне сільськогосподарське підприємство Мажарка про скасування рішення про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просить суд скасувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Кегичівського районного управління юстиції у Харківській області Рогача Максима Миколайовича від 28.11.2014 року № 17580138 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,1503 га, кадастровий НОМЕР_2, яка розташована на території Мажарської сільської ради Кегичівського району Харківської області, номер запису про інше речове право 7873043 від 28.11.2014 року.

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що наявність чинного договору №32 від 10.05.2007 року, зареєстрованого Харківською регіональною філією ДП Центр ДЗК від 18.05.2009 року за №040969600063, який укладений строком на 10-ть років на земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,15 га, кадастровий НОМЕР_3, яка розташована на території Мажарської сільської ради Кегичівського району Харківської області, унеможливлює здійснення державної реєстрації іншого договору оренди землі до закінчення строку дії попереднього договору.

Представник позивача, ОСОБА_1, в судове засідання не прибув, був повідомлений належним чином про час, дату та місце розгляду справи, представником надано клопотання про розгляд справи без його участі в порядку письмового провадження.

Представник відповідача, Сектору Державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Кегичівської районної державної адміністрації Харківської області, в судове засідання не прибув, був повідомлений належним чином про час, дату та місце розгляду справи. Подав заперечення проти позову, в яких просить питання щодо визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Кегичівського районного управління юстиції у Харківській області Рогача Максима Миколайовича від 28.11.2014 року № 17580138 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,1503 га, кадастровий НОМЕР_2, яка розташована на території Мажарської сільської ради Кегичівського району Харківської області, номер запису про інше речове право 7873043 від 28.11.2014 року залишити на розсуд суду, проте заперечує проти задоволення адміністративного позову в частині стягнення на користь позивача судових витрат.

Представник третьої особи, Відділу Держгеокадастру у Кегичівському районі Харківської області, в судове засідання не прибув, був повідомлений належним чином про час, дату та місце розгляду справи.

Представник третьої особи, Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства Мажарка , в судове засідання не прибув, був повідомлений належним чином про час, дату та місце розгляду справи.

Суд вважає, що сторони є належним чином повідомленими про дату, час та місце судового засідання, потреба заслухати свідка чи експерта відсутня, перешкод для розгляду справи у судовому засіданні немає, а тому суд вважає що справу слід розглянути за наявними в ній матеріалами в порядку письмового провадження з огляду на ч. 6 ст. 128 КАС України.

Відповідно до ч.1 ст. 41 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд прийшов до висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі, виходячи з наступного.

З матеріалів справи судом встановлено, що ОСОБА_1, мешканка АДРЕСА_1, є власницею земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,15 га, кадастровий НОМЕР_3, яка розташована на території Мажарської сільської ради Кегичівського району Харківської області, згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_4, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю за №211, виданого Кегичівським районним відділом земельних ресурсів 21.04.2005 року на підставі розпорядження Кегичівської райдержадміністрації від 06.12.2002 року №353.

Стосовно вищевказаної земельної ділянки між громадянкою ОСОБА_1 та Приватно-орендним сільськогосподарським підприємством Мажарка було укладено договір оренди землі №32 від 10.05.2007 року строком на десять років, який зареєстровано Харківською регіональною філією ДП Центр ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 18.05.2009 року за №040969600063.

Відповідно до вказаного договору оренди землі орендодавець, ОСОБА_1, надає, а орендар, Приватно-орендне сільськогосподарське підприємство Мажарка приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 3,15 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Згідно Інформаційної довідки Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 19.12.2016 року №76212014, на вказану земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно також зареєстроване право оренди, номер запису про інше речове право 7873043 від 28.11.2014 року, яке внесене до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно згідно рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за №17580138 від 28.11.2014 року державним реєстратором Кегичівського районного управління юстиції Харківської області Рогачем Максимом Миколайовичем, за ПОСП Мажарка , код ЄДРПОУ 31929749, строком на 10-ть років на підставі договору оренди землі №б/н від 03.08.2014 року між ОСОБА_1 та ПОСП Мажарка .

Згідно повідомлення відділу Держземагенства у Кегичівському районі Харківської області №01-40/3910 від 21.11.2014 року кадастровий номер вищевказаної земельної ділянки змінений з НОМЕР_3 на НОМЕР_2.

Відповідно до приписів ст. 1 Закону України "Про оренду землі" (№161-XIV від 06.10.1998) (далі за текстом-Закон) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно ст. 13 Закону договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Положення ст. 16 Закону зазначають, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель приватної власності здійснюється за згодою орендодавця та особи, яка згідно із законом вправі набувати право оренди на таку земельну ділянку.

Відповідно до положень ст. 19 Закону строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років.

При передачі в оренду сільськогосподарських угідь для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строк дії договору оренди земельних ділянок визначається з урахуванням періоду ротації основної сівозміни згідно з проектами землеустрою.

При цьому приписами ст. 24 Закону орендодавець зобов'язаний не вчиняти дій, які б перешкоджали орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою.

Статтею 27 Закону задекларовано захист прав орендаря та орендодавця на орендовану земельну ділянку. Зокрема, орендареві забезпечується захист його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону.

Орендар в установленому законом порядку має право витребувати орендовану земельну ділянку з будь-якого незаконного володіння та користування, на усунення перешкод у користуванні нею, відшкодування шкоди, заподіяної земельній ділянці громадянами і юридичними особами України, іноземцями, особами без громадянства, іноземними юридичними особами, у тому числі міжнародними об'єднаннями та організаціями.

Згідно положень ст. 33 Закону по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.

Згідно приписів ст. 525 Цивільного кодексу України (№435-IV від 16.01.2003) одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до положень ст. 30 Закону зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку, що узгоджується з приписами ст. 35 Закону, де вказано, що спори, пов'язані з орендою землі, вирішуються у судовому порядку.

Згідно приписів п. 2 ч. 1. ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі-Закон про реєстрацію прав) обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: право постійного користування та право оренди земельної ділянки.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 9 Закону про реєстрацію прав державним реєстратором може бути громадянин України, який має вищу освіту та відповідає кваліфікаційним вимогам, установленим Міністерством юстиції України. У випадку, передбаченому цим Законом, державним реєстратором є нотаріус як спеціальний суб'єкт, на якого покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно.

Згідно п. 1 ч. 2 ст. 9 Закону про реєстрацію прав державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.

А у відповідності до приписів п. 8, 8-1 ч. 2 ст. 9 Закону про реєстрацію прав у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень; під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та оформлені в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент оформлення права законодавства проводили таке оформлення, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо оформлених речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.

Згідно приписів ч. 2 ст. 26 Закону про реєстрацію прав у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Відповідно до положень Порядку використання даних Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек та Державного реєстру обтяжень рухомого майна, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 14.12.2012 року за №1844/5 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 грудня 2012 р. за № 2102/22414 відомості з Реєстру прав власності на нерухоме майно використовуються державним реєстратором для встановлення наявності (відсутності) записів про державну реєстрацію права власності або іншого речового права на нерухоме майно під час проведення державної реєстрації прав та під час розгляду заяв про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, заяв /запитів на отримання інформації з Державного реєстру прав.

Відомості, отримані державним реєстратором під час проведення державної реєстрації прав за результатом пошуку у Реєстрах та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, оформляються у паперовому вигляді, підписуються державним реєстратором, засвідчуються в установленому законодавством порядку печаткою та долучаються до відповідної облікової або реєстраційної справи.

Перенесення записів з Реєстрів до Державного реєстру прав здійснюється державним реєстратором прав у разі, коли наявні у Реєстрах записи є чинними та ідентифікують об'єкт нерухомого майна або суб'єкта речових прав, їх обтяжень.

Згідно ст. 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

Приписами ст. 19 Конституції України встановлено, що відповідач - суб'єкт владних повноважень зобов'язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Постановою Кабінету міністрів України від 21 січня 2015 р. № 17 "Питання оптимізації діяльності центральних органів виконавчої влади системи юстиції" (із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 1135 від 25.12.2015 № 338 від 25.05.2016) установлено, що Міністерство юстиції є правонаступником Державної реєстраційної служби, що ліквідується.

Згідно з рішенням Конституційного Суду України у справі № 1-2/2002 від 09.07.2002 року щодо офіційного тлумачення положення ч. 2 ст. 124 Конституції України, юрисдикція судів розповсюджується на всі правовідносини, що виникають у державі, що в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами.

Суд зазначає, що договір оренди землі №32 від 10.05.2007 року між ПОСП Мажарка та громадянкою-орендодавцем ОСОБА_1, зареєстрований Харківською регіональною філією ДП Центр ДЗК від 18.05.2009 року за №040969600063, який укладений строком на 10-ть років на земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,15 га, кадастровий НОМЕР_3, яка розташована на території Мажарської сільської ради Кегичівського району Харківської області, був дійсними на момент реєстрації прав та їх обтяжень на підставі договору оренди землі №б/н від 03.08.2014 року Реєстраційною службою Кегичівського районного управління юстиції Харківської області між ПОСП Мажарка та тією самою громадянкою-орендодавцем та стосовно тієї самої земельної ділянки, що підтверджується матеріалами справи та не заперечувалось відповідачем.

Державний реєстратор Кегичівського районного управління юстиції Харківської області Рогач Максим Миколайович виносячи оскаржуване рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на підставі договору оренди землі №б/н від 03.08.2014 року між ПОСП Мажарка та громадянкою-орендодавцем ОСОБА_1, не вчинив заходів щодо отримання інформації про наявність прав та обтяжень на об'єкти реєстрації, що призвело до подвійної реєстрації права оренди земельної ділянки.

Таким чином, суд приходить до висновку, що дії державного реєстратора Кегичівського районного управління юстиції Харківської області Рогача Максима Миколайовича щодо реєстрації договору оренди землі №б/н від 03.08.2014 року між ПОСП Мажарка та громадянкою-орендодавцем ОСОБА_1 є незаконними, а оскаржуване рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 28.11.2014 року № 17580138 договору оренди землі №б/н від 03.08.2014 року між ПОСП Мажарка та громадянкою-орендодавцем ОСОБА_1 підлягає скасуванню.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Частиною 2 ст.71 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З урахуванням вищевикладених обставин, суд вважає вимоги позивача такими, що ґрунтуються на положеннях діючого законодавства, належним чином обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи, а тому підлягають задоволенню у повному обсязі.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до вимог ст.94 КАС України.

Керуючись ст.ст. 159-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Сектору Державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Кегичівської районної державної адміністрації Харківської області, третя особа: Відділ Держгеокадастру у Кегичівському районі Харківської області, третя особа: Приватно-орендне сільськогосподарське підприємство Мажарка про скасування рішення про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки - задовольнити.

Скасувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Кегичівського районного управління юстиції у Харківській області Рогача Максима Миколайовича від 28.11.2014 року № 17580138 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,1503 га, кадастровий НОМЕР_2, яка розташована на території Мажарської сільської ради Кегичівського району Харківської області, номер запису про інше речове право 7873043 від 28.11.2014 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Сектору Державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Кегичівської районної державної адміністрації Харківської області (64003, Харківська область, Кегичівський район, смт.Кегичівка, вул. Волошина, 50) на користь ОСОБА_1 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1, АДРЕСА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1) судовий збір у розмірі 551 грн.(п'ятсот п'ятдесят одну гривню) 20 коп.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Суддя Тітов О.М.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.07.2017
Оприлюднено20.07.2017
Номер документу67827114
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/176/17

Постанова від 12.07.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Тітов О.М.

Ухвала від 31.05.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Тітов О.М.

Ухвала від 10.01.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Тітов О.М.

Ухвала від 10.01.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Тітов О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні