ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 липня 2017 року м. ПолтаваСправа № 816/877/17
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Супруна Є.Б., розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області до Споживчого товариства "Лубенський ринок" про заборону господарської діяльності, -
В С Т А Н О В И В:
31 травня 2017 року позивач Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Споживчого товариства "Лубенський ринок" (надалі - СТ "Лубенський ринок", ринок) про заборону господарської діяльності СТ "Лубенський ринок" (місцезнаходження: АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 37981364).
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що за результатами лабораторних досліджень біологічного матеріалу у Випробувальному центрі державного науково-дослідного інституту з лабораторної діагностики та ветеринарно-санітарної експертизи виявлено ДНК вірусу африканської чуми свиней в приватному господарстві гр. ОСОБА_2 в с. Терни Лубенського району. Відповідач, всупереч попередженням про заборону, допустив завезення суб'єктами господарювання у м'ясний павільйон ринку свиней для реалізації без проведення ветеринарно-санітарної експертизи, де реалізовано близько 100 туш свинини подвірного забою. Такі дії відповідача можуть спричинити безпосередню загрозу життю людей та тварин, сприяють розповсюдженню африканської чуми свиней територіями області та України, що є підставою для застосування заходів реагування.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити.
Відповідач у судове засідання 06.07.2017 явку свого уповноваженого представника не забезпечив, про причини неявки суд не повідомив, хоча повідомлявся належним чином про дату, час та місце судового розгляду.
У письмових запереченнях відповідач вказував, що позивачем не наведено обґрунтувань з посиланням на конкретний нормативний акт, який надає йому право на звернення до суду з позовом про заборону господарської діяльності юридичної особи. Додав, що за умови задоволення позовних вимог позивача щодо припинення господарської діяльності СТ "Лубенський ринок", на території якого функціонує 1017 торгівельних точок, які займаються роздрібною торгівлею продуктами харчування, промисловими товарами, товарами широкого вжитку, десятки підприємців міста будуть безпідставно позбавлені своїх робочих місць та втратять засоби до існування.
Згідно з частиною шостою статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
З огляду на зазначене, суд визнав за можливе здійснити розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у справі доказами.
Вивчивши матеріали справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд дійшов таких висновків.
З матеріалів справи суд встановив, що відповідач СТ "Лубенський ринок" (код ЄДРПОУ 37981364) зареєстрований як юридична особа 05.10.2012 в установленому законом порядку (а.с. 46-55).
Відповідно до звіту Регіональної державної лабораторії ветеринарної медицини в Полтавській області про результати дослідження паталогічного (біологічного) матеріалу №001036 п.м./17 від 22.05.2017 та звіту Випробувального центру державного науково-дослідного інституту з лабораторної діагностики та ветеринарно-санітарної експертизи №003627 п.м./17 від 23.05.2017 в особистому селянському господарстві, за адресою: с. Терни Лубенського району, що належить гр. ОСОБА_2, виявлено ДНК вірусу африканської чуми свиней (а.с. 26-27).
Згідно з п. 4 підрозділу 4 "Заходи в зоні нагляду" розділу VI "Заходи з ліквідації АЧС" Інструкції з профілактики та боротьби з африканською чумою свиней, затвердженою наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 07.03.2017 №111, забороняється торгівля на ринках живими свинями та продуктами з них, крім отриманих на забійних та переробних підприємствах, які мають експлуатаційний дозвіл, за наявності супровідних ветеринарних документів.
Відповідно до п. 5.1 розділу 5 "Вимоги до продажу продукції тваринного та рослинного походження" Ветеринарно-санітарних правил для ринків, затверджених наказом головного державного інспектора ветеринарної медицини України від 04.06.1996 №23 (надалі - Правила), до продажу на ринку допускається лише доброякісна продукція тваринного і рослинного походження, яка в установленому порядку пройшла контроль в лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи.
Як зазначено у п. 5.2 розділу 5 "Вимоги до продажу продукції тваринного та рослинного походження" Правил м'ясні продукти допускаються до продажу тільки з господарств, благополучних щодо заразних хвороб тварин та птиці, що повинно бути підтверджено відповідними ветеринарними документами (довідками, ветсвідоцтвами - форма № 2).
За п. 9.2 розділу 9 "Обов'язки і відповідальність дирекції ринку за дотримання правил" Правил дирекція ринку забезпечує, в тому числі, контроль за продажем продукції, та не допускає до продажу продукцію, яка не пройшла ветеринарно-санітарну експертизу.
Позивач стверджує, що 25.05.2017 відповідачем було допущено завезення суб'єктами господарювання в м'ясний павільйон ринку за адресою: АДРЕСА_1, м'яса свиней для реалізації без проведення ветеринарно-санітарної експертизи та його продаж.
У зв'язку з цим Управління Держпродспоживслужби в м. Лубнах 24.05.2017 звернулося до Головного управління Національної поліції в Полтавській області з вимогою вжити заходів для усунення порушень та для подальшого недопущення порушень чинного законодавства (а.с. 28).
26.05.2017 Управління Держпродспоживслужби в м. Лубнах повторно звернулося до відповідача та Головного управління Національної поліції в Полтавській області з вимогою вжити заходів на усунення порушень та для подальшого недопущення порушень в майбутньому (а.с. 29-30).
За поясненням представника позивача, незважаючи на попередження суб'єктів господарювання та відповідача щодо заборони реалізації свинини подвірного забою без проведення ветеринарно-санітарної експертизи, з 25.05.2017 по 28.05.2017 на ринку відповідача було реалізовано близько 100 туш свинини подвірного забою, що підтверджується витягом з Журналу ветеринарно-санітарної експертизи м'яса яловичини, свинини, козлятини (а.с. 32-35).
Рішенням №8 від 23.05.2017 Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Лубенській РДА встановлено карантин щодо африканської чуми свиней на території с. Терни та частині с. В'язівок Лубенського району Полтавської області, затверджено план заходів щодо ліквідації африканської чуми свиней на території с. Терни Лубенського району та недопущення її поширення на території Полтавської області (а.с. 61-64).
Протоколом №3 від 01.06.2017 засідання Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Полтавській обласній державній адміністрації визнано рішення Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Лубенському міськвиконкомі від 24.05.2017 №10 та рішення від 30.05.2017 №11 такими, що сприяють поширенню африканської чуми свиней територією області, встановлено зону нагляду на території м. Лубни в радіусі 10 км від зовнішніх меж зони захисту та заборонено у зоні нагляду торгівлю на ринках живими свинями та продуктами з них, окрім отриманих на забійних та переробних підприємствах, які мають експлуатаційний дозвіл за наявності супровідних документів (а.с. 65-66).
Рішенням №12 від 09.06.2017 Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Лубенському міськвиконкомі внесено зміни до рішення №11 від 30.05.2017, яким в зоні нагляду заборонено торгівлю на ринках живими свинями та продуктами з них, окрім отриманих на забійних та переробних підприємствах, які мають експлуатаційний дозвіл за наявності супровідних документів (а.с. 70).
Крім того, даним рішенням затверджено план заходів проведення протиепізоотичних та інших міроприємств по м. Лубни щодо недопущення поширення африканської чуми свиней в зоні захисту та нагляду, яким серед іншого, в зоні нагляду заборонено торгівлю на ринках живими свинями та продуктами з них, окрім отриманих на забійних та переробних підприємствах, які мають експлуатаційний дозвіл за наявності супровідних документів (а.с. 66-69).
З огляду на вказані обставини та встановлені порушення з боку СТ "Лубенський ринок", Управління звернулося до суду з позовом про заборону господарської діяльності ринку.
Надаючи правову оцінку позовним вимогам та запереченням, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 4 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" держава здійснює регулювання безпечності та окремих показників якості харчових продуктів шляхом, зокрема, здійснення державного контролю.
Визначення поняття державного контролю містить пункт 18 частини 1 статті 1 вищевказаного Закону. Так, державний контроль - діяльність (нагляд, інспектування, схвалення, аудит, моніторинг, огляд, відбір зразків та їх дослідження (випробування) та інші подібні за своїм змістом дії), що провадиться з метою проведення перевірки відповідності законодавству про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів.
Розділом 3 цього ж Закону встановлено засади та порядок здійснення державного контролю. Зокрема, статтею 12 визначено, що державний контроль за харчовими продуктами та/або іншими об'єктами санітарних заходів здійснюється виключно компетентним органом. Компетентний орган може делегувати повноваження на здійснення державного контролю у встановлених законом випадках.
Відповідно до статті 31 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя" на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, покладаються функції з державного санітарно-епідеміологічного нагляду на відповідних територіях, транспорті.
Визначення мети, основних завдань та порядок здійснення державного санітарно-епідеміологічного нагляду в Україні встановлено Положенням про державний санітарно-епідеміологічний нагляд, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №1109 від 22.06.1999 року (далі - Положення №1109).
Відповідно пункту 3 Положення №1109 метою державного санітарно-епідеміологічного нагляду є запобігання, виявлення та припинення порушень санітарного законодавства.
У відповідності до п. 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 р. №667 (надалі - Положення №667), Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров'я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері.
Згідно з пунктом 3 Положення №667 основними завданнями Держпродспоживслужби є реалізація державної політики у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров'я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу, охорони прав на сорти рослин), державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і реклами в цій сфері.
Відповідно до статті 39 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя" державний санітарно-епідеміологічний нагляд здійснюється вибірковими перевірками дотримання санітарного законодавства за планами органів державної санітарно-епідеміологічної служби, а також позапланово залежно від санітарної, епідемічної ситуації та за заявами громадян. Результати перевірки оформлюються актом, форма і порядок складання якого визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я.
Згідно з пунктом 1 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 25.02.2016 №27 (надалі - Положення № 27), Головне правління Держпродспоживслужби в Полтавській області є територіальним органом Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів вищого рівня та їй підпорядковане.
Згідно з п.п. 2 п. 4 даного Положення Управління відповідно покладених на нього завдань у галузі ветеринарної медицини та безпечності харчових продуктів здійснює державний нагляд (контроль) за тваринами, харчовими продуктами, іншими об'єктами санітарних заходів, пов'язаними з продуктами тваринного походження, репродуктивним матеріалом, племінною справою у тваринництві, біологічними продуктами, патологічним матеріалом, ветеринарними препаратами, субстанціями, кормовими добавками, преміксами та кормами, засобами ветеринарної медицини, засобами догляду за тваринами та супутніми об'єктами, штамами мікроорганізмів, а також потужностями, що використовуються для їх виробництва, переробки, зберігання та обігу; діяльністю суб'єктів господарювання, які здійснюють виробництво, перевезення, зберігання, реалізацію органічної продукції (сировини); проведенням ветеринарно-санітарної експертизи на потужностях, які використовуються для виробництва, переробки, зберігання та обігу тварин, харчових продуктів, а також на агропродовольчих ринках; безпечністю харчових продуктів у процесі їх виробництва та/або обігу з метою їх експорту та імпорту, а також видачею міжнародних ветеринарних санітарних) сертифікатів (для держав СНД - ветеринарних свідоцтв у визначених законодавством випадках).
Статтею 42 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя" визначено заходи щодо припинення порушень санітарного законодавства, а саме: обмеження, тимчасова заборона чи припинення діяльності підприємств, установ, організацій, об'єктів будь-якого призначення, технологічних ліній, машин і механізмів, виконання окремих технологічних операцій, користування плаваючими засобами, рухомим складом і літаками у разі невідповідності їх вимогам санітарних норм.
Відповідно до п.п. 15 п. 12 Положення №27 Головне управління Держпродспоживслужби відповідно до покладених на нього завдань обмежує, забороняє або припиняє відповідно до актів законодавства України господарську діяльність юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Таким чином, заходи реагування щодо державного нагляду (контролю) у сфері санітарних та гігієнічних норм та вимог законодавства про якість та безпечність харчових продуктів, входять до виключної компетенції Держпродспоживслужби в особі її територіального органу - Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області.
Звернувшись до суду з позовною заявою про зупинення господарської діяльності СТ "Лубенський ринок", позивач просить заборонити його господарську діяльність повністю.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).
Відповідач, заперечуючи проти позову, стверджує, що основним видом діяльності СТ "Лубенський ринок" є надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна. На території підприємства функціонує 1016 торгівельних точок, які займаються роздрібною торгівлею як продуктами харчування так і промисловими товарами, товарами широкого вжитку. За умови задоволення позовних вимог десятки підприємців міста будуть безпідставно позбавлені своїх робочих місць та втратять засоби до існування.
На підтвердження вказаної обставини СТ "Лубенський ринок" надав довідку №61 від 19.06.2017, згідно з якою станом на 19.06.2017 укладено 903 договори оренди торговельних місць та 113 договорів оренди нежитлових приміщень (а.с. 45).
Таким чином прийняття судом рішення про заборону господарської діяльності всього ринку, як того вимагає позивач, призведе до порушення прав третіх осіб, які здійснюють підприємницьку діяльність на території даного ринку не пов'язану з продажем м'яса, що прямо суперечить завданням адміністративного судочинства, закріпленим у ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, на які суд звертав увагу вище.
В той же час суд звертає увагу на положення підпункту 9 частини першої статті 9 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів", відповідно до якого, під час здійснення державного контролю державні інспектори мають право: видавати розпорядження, накази про тимчасову заборону обігу об'єктів санітарних заходів, тимчасове припинення виробництва або його окремих процесів , якщо існує безпосередня загроза життю людей. Виробництво може бути зупинено не більш як на 10 календарних днів з поданням відповідної заяви до суду не пізніше наступного робочого дня після прийняття такого рішення згідно з цим Законом.
Аналогічно, пунктом 10 частини 1 статті 13 Закону України від 25.06.1992 №2498-XII "Про ветеринарну медицину" встановлено, що державні інспектори ветеринарної медицини, які здійснюють державний ветеринарно-санітарний нагляд, мають право обмежувати , забороняти або припиняти відповідно до законодавства господарську діяльність юридичних або фізичних осіб у разі порушення ними ветеринарно-санітарних заходів, встановлених законодавством, якщо такі порушення можуть спричинити безпосередню загрозу життю та/або здоров'ю людей і тварин.
Всупереч наведеним нормам, якими передбачені диференційовані види обмеження господарської діяльності та її окремих процесів, позивач заявив вимогу про повну заборону господарської діяльності ринку за відсутності будь-яких доказів відносно інших підприємців, що здійснюють підприємницьку діяльність на території ринку не пов'язану з продажем м'яса.
Таким чином, обраний позивачем вид заходу реагування щодо державного нагляду не відповідає принципу пропорційності, застосування якого призведе до порушення необхідного балансу між несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів осіб та цілей, на досягнення яких спрямоване це рішення.
Враховуючи вищевикладені обставини, суд приходить до висновку про відсутність у позивача підстав для задоволення позову у спосіб, визначений позивачем шляхом повної заборони господарської діяльності СТ "Лубенський ринок", у зв'язку з чим у задоволенні позову відмовляє.
Відповідно до частини четвертої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7-11, 71, 128, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови в повному обсязі.
Суддя Є.Б. Супрун
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2017 |
Оприлюднено | 23.07.2017 |
Номер документу | 67846329 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Є.Б. Супрун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні