Рішення
від 11.07.2017 по справі 921/315/17-г/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

11 липня 2017 рокуСправа №921/315/17-г/17

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Андрусик Н.О.

розглянув у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Заступника прокурора Тернопільської області, м. Тернопіль, в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, м.Тернопіль

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:

- Тернопільської обласної ради, м.Тернопіль

- Мельнице-Подільської селищної ради, смт.Мельниця-Подільська Борщівський району Тернопільської області

до відповідача: малого приватного підприємства "Нутрія", м.Борщів Борщівського району Тернопільської області

про стягнення 96149грн,

за участю представників:

прокурора: Козлова О.В., начальник відділу, посвідчення №013174 від 20.11.2012;

позивача: Кащишин О.О., головний спеціаліст відділу, довіреність №31-19-0.9-200/2017 від 10.01.2017;

відповідача: Кравчук О.Б., посвідчення ВАА №120681 від 16.09.2009, керівник;

третіх осіб: не з'явилися.

В судовому засіданні учасникам провадження роз'яснено їх процесуальні права та обов'язки, передбачені статтями 20, 22, 29, 81 1 Господарського процесуального кодексу України.

Судом в порядку ст.81 1 ГПК України фіксація судового процесу технічними засобами не здійснювалася через відсутність відповідного клопотання сторін.

Заступник прокурора Тернопільської області, м.Тернопіль, в особі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, м.Тернопіль, звернувся 16.05.2017 (згідно відтиску штампу вхідної кореспонденції суду за вх.№335 від 16.05.2017) до Господарського суду Тернопільської області з позовом до малого приватного підприємства "Нутрія", м.Борщів Тернопільської області, про стягнення 96149грн втрат сільськогосподарського виробництва у зв'язку із зміною цільового призначення земельних ділянок, що перебувають у власності відповідача.

Ухвалою суду від 19.05.2017 порушено провадження по справі, витребувано від сторін додаткові документи; судове засідання призначено на 30.05.2017 з подальшим відкладенням, в порядку ст.77 ГПК України, на 11.07.2017.

З урахуванням клопотання прокурора №05-426вих17 від 30.05.2017 (вх.№11894 від 30.05.2017) ухвалою суду від 30.05.2017 до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача залучено Тернопільську обласну раду, м.Тернопіль, та Мельнице-Подільську селищну раду, смт.Мельниця-Подільська Борщівський району Тернопільської області, зважаючи на те, щоо зазначені кошти підлягають перерахуванню до бюджетів зазначених рад на відповідний аналітичний рахунок, відкритий в органах казначейства з подальшим розподілом між рівнями бюджету.

Прокурор та позивач в судових засіданнях позовні вимоги підтримали в повному обсязі з підстав, наведених у позові та з посиланням на долучені до справи письмові докази. Разом з тим, прокурором заявлено письмове клопотання №05-565вих17 від 11.07.2017 (вх.№13798 від 11.07.2017) про припинення провадження у даній справі в частині стягнення 19000грн втрат сільськогосподарського виробництва у зв'язку з добровільною сплатою даної суми відповідачем в процесі розгляду спору, що підтверджується долученими до справи платіжними дорученнями №195 від 07.06.2017, №200 від 21.06.2017, №201 від 23.06.2017.

Відповідач надав в судовому засіданні (клопотання без номеру від 11.07.2017 за вх.№13799 від 11.07.2017) платіжні документи, на підтвердження сплати коштів в сумі 24000грн втрат сільськогосподарського виробництва (платіжні доручення №158 від 19.12.2016 на суму 5000грн, №195 від 07.06.2017 на суму 4000грн, №200 від 21.06.2017 на суму 5000грн, №201 від 23.06.2017 на суму 10000грн).

Тернопільська обласна рада надала письмові пояснення по суті позову №07-791 від 03.07.2017 (вх.№13671 від 10.07.2017), згідно яких просила суд задовольнити заявлені прокурором позовні вимоги, а справу розглядати без участі представника обради у зв'язку з його участю в судовому засіданні Вищого господарського суду України по справі №921/2/15-г/6 (копію ухвали про призначення судового засідання долучено до письмових пояснень).

Представник Мельнице-Подільської селищної ради в судове засідання не з'явився, витребуваних судом матеріалів не надав, будь-яких клопотань в порядку господарського процесуального законодавства України не заявив. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, про що свідчить долучене до справи повідомлення про вручення відповідного поштового відправлення від 02.06.2017.

Розглянувши матеріали справи та додатково представлені докази, заслухавши доводи та пояснення прокурора, представників сторін, господарський суд встановив таке.

13 березня 2014 року малим приватним підприємством "Нутрія" на підставі наказу №56 від 21.02.2014 отримано Спеціальний дозвіл на користування надрами (видобування пісків, придатних для виробництва будівельних розчинів, крім штукатурних розчинів для опоряджувального шару та для дорожнього будівництва (ділянка "Східна"), для використання в якості компонента в'яжучого щільних силікатних бетонів (ділянка "Західна"), а також для благоустрою, рекультивації і планування) в Устянському родовищі Борщівського району Тернопільської області терміном на 20 років. Дане родовище знаходиться на відстані 2,8км на південь від с.Устя Борщівського району Тернопільської області.

17.04.2014 Тернопільською обласною радою на підставі рішення сорок дев'ятої сесії п'ятого скликання Тернопільської обласної ради №1690 від 17.04.2014 "Про надання акта гірничого відводу малому приватному підприємству "Нутрія" (м.Борщів) для розробки Устянського родовища піску Борщівського району" видано малому приватному підприємству "Нутрія" Акт про надання гірничого відводу для розробки Устянського родовища піску, загальною площею 16,20га, розташованого в с.Устя Борщівського району Тернопільської області.

Як свідчать матеріали справи, зокрема, Свідоцтво про право власності на нерухоме майно за індексним №26401300 від 04.09.2014, №26540504 від 09.09.2014, Витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності за індексним №26402025 від 04.09.2014, за індексним №26540504 від 09.09.2014, Довідка Відділу Держземагенства у Борщівському районі Тернопільської області №5171 від 26.04.2014 за формою 6-зем на праві приватної власності у малого приватного підприємства "Нутрія" на території Устянської сільської ради Борщівського району Тернопільської області за межами населеного пункту знаходяться дві земельні ділянки, площею 1га кожна: за кадастровим №6120888500:01:001:1381 та №6120888500:01:001:1383.

В подальшому, для здійснення господарської діяльності згідно Спецдозволу на користування надрами приватним підприємством "Земля Поділля" на замовлення малого приватного підприємства "Нутрія" без номеру від 10.09.2014 та завдання на виконання робіт №7-Б від 10.09.2014 було виготовлено проект із землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств, що пов'язані з користуванням надрами на території Устянської сільської ради Борщівського району Тернопільської області. Згідно наявних в проекті землеустрою Розрахунків визначення суми відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва земельних ділянок №1-02/433 від 08.10.2014 та №1-02/433/1 від 02.10.2014, здійснених відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №1279 від 17.11.1997 "Про розмір та порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню", які є складовою розробленої технічної документації, загальний розмір втрат сільськогосподарського виробництва у зв'язку із зміною цільового призначення земельних ділянок становить 101149грн (50211грн та 50938грн, відповідно). Розроблений проект землеустрою було погоджено Відділом Держземагенства у Борщівському районі Тернопільської області, про що свідчить Висновок про погодження проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки МПП "Нутрія" №141 від 22.10.2014.

На підставі Розпорядженням голови Борщівської районної державної адміністрації №308-од від 12.11.2014 "Про затвердження проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок" малому приватному підприємству "Нутрія" затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельних ділянок зі зміною цільового призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами, загальною площею 2га, з яких 1га за кадастровим №6120888500:01:001:1381 та 1га за кадастровим №6120888500:01:001:1383, які розташовані на території Устянської сільської ради за межами населеного пункту.

Відповідно д інформації, що міститься в Державному земельному кадастрі (Витяги №№НВ-6103571752017, НВ-6103571942017 від 25.05.2017) вбачається проведення реєстрації зміни цільового призначення земельних ділянок за кадастровими №№6120888500:01:001:1381, 6120888500:01:001:1383 з "для ведення особистого селянського господарства" на "для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами", тобто на землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони, іншого призначення.

Згідно Висновку державної експертизи технічної документації про нормативну грошову оцінку земель №610 від 22.12.2016, затвердженого виконувачем обов'язки начальника Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області 22.12.2016, нормативна оцінка земельної ділянки, площею 1га, передано малому приватному підприємству "Нутрія" у власність за цільовим призначенням "для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами" на дату оцінки (19.12.2016) становить 426370,57грн.

Втім, відповідно до повідомлення Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області №9-19-0.9-4660/2-17 від 30.05.2017 дана технічна документації про нормативну грошову оцінку земель не затверджена у порядку, визначеному ст.23 Закону України "Про оцінку земель", що унеможливлює формування відповідного Витягу про нормативну грошову оцінку земель.

Разом з тим, у зв'язку з зміною цільового призначення земель та розробкою відповідної технічної документації з подальшим її затвердженням, у малого приватного підприємства "Нутрія" виник обов'язок сплатити втрати сільськогосподарського виробництва в розмірах, що зазначені у відповідних Розрахунках від 02.10.2014. Однак, такі втрати підприємством сплачено частково 19.12.2016 в сумі 5000грн, що підтверджується випискою з казначейського рахунку та платіжним дорученням №158 від 19.12.2016.

Станом на дату затвердження МПП "Нутрія" технічної документації щодо зміни цільового призначення земельних ділянок (12.11.2014) контроль за дотриманням порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню здійснювала Держсільгоспінспекція та її територіальні органи (абз. 2, 3 п.4 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою кабінету міністрів України №1279 від 17.11.1997 "Про розмір та порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню" (далі - Порядок)). Територіальні органи Держземагенства в 5-денний строк з моменту затвердження розрахунку розміру втрат, які підлягають відшкодуванню, надсилають копію затвердженого розрахунку до відповідного територіального органу Держсільгоспінспекції для здійснення контролю за своєчасним відшкодуванням втрат.

Згодом, постановою Кабінету Міністрів України №482 від 22.07.2016 (набрала чинності 05.08.2016) були внесені зміни в пункт 4 Порядку, відповідно до яких контроль за дотриманням порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, покладено на Держгеокадастр та його територіальні органи.

Окрім того, Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, котре затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року №15, доповнено пунктом 5-1, відповідно до якого посадові особи Держгеокадастру та його територіальні органи уповноважені звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва.

Як з'ясовано судом, на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 31.08.2016 №581 "Про реформування територіальних органів державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" було ліквідовано Відділ Держгеокадастру у Борщівському районі Тернопільської області та відповідно до наказу Держгеокадастру від 03.02.2017 № 47 "Про питання діяльності Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області" Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області здійснює з 15.02.2017 функції та повноваження відділів у районах та м.Тернополі, що ліквідовуються та у відповідності до Положення про Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області, затвердженого наказом Держгеокадастру від 17.11.2016 №308. Згідно з пп.3 п.6 вказаного Положення посадові особи Головного управління в межах своїх повноважень мають право звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва.

З інформації Державної інспекції сільського господарства в Тернопільській області від 15.08.2016 №05-11/844 вбачається, що 09.08.2016, після передачі відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №482 від 22.07.2016 повноважень щодо здійснення контролю за дотриманням порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва до Держгеокадастру та його територіальних органів, в сільгоспінспекцію надійшов лист відділу Держгеокадастру у Борщівському районі №1903-0.5-5652/2-16 від 03.08.2016 з долученими розрахунками розміру втрат, які підлягають відшкодуванню МПП "Нутрія".

Відділом Держгеокадастру у Борщівському районі вказаній інспекції надіслано листа від 12.08.2016 №32-1903-99.5-5892/2-16 про те, що вказані втрати не відшкодовано відповідачем.

За результатами розгляду запитів прокуратури області №05-333вих.16 від 01.09.2016 та №05/414 вих-16 від 23.09.2016 щодо вжитих заходів по відшкодуванню відповідачем втрат, відділом Держгеокадастру у Борщівському районі на адресу МПП "Нутрія" 29.09.2016 надіслано претензію за №32-1903-99.5-7132/2-16 від 28.09.2016 (рекомендоване поштове відправлення повернуто відправнику по причині "за закінченням терміну зберігання").

Також, за результатами розгляду запиту прокуратури області №05-175 вих17 від 09.03.2017 щодо вжитих заходів по відшкодуванню відповідачем втрат, Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області у відповіді від 17.03.2017 року №10-19-0.51-2869/2-17 повідомлено про надіслання на адресу МПП "Нутрія" листа-претензії від 15.03.2017 №10-19-0.51-2813/2-17 про необхідність сплати втрат сільськогосподарського виробництва у визначеному в Розрахунках розмірі в строк до 27.03.2017. Однак, підприємством даний лист залишено без відповіді та задоволення (інформація Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 27.04.2017 №10-19-0.51-3969/2-17, надана на прокуратурі Тернопільської області на запит №05-313 вих17 від 25.04.2017).

Зважаючи на те, що МПП "Нутрія" не відшкодувало належні до сплати втрати сільськогосподарського виробництва у двомісячний термін з дня затвердження проекту щодо відведення земельних ділянок із зміною їх цільового призначення, Відділ Держгеокадастру у Борщівському районі, згодом - Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області самостійно до суду з позовом про відшкодування відповідних втрат не зверталися, тому на виконання ст.23 Закону України "Про прокуратуру" прокуратурою Тернопільської області повідомлено (лист №05-175вих17 від 09.03.2017) Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області про намір звернутися з позовом про примусове стягнення з МПП "Нутрія" сум невідшкодованих сільськогосподарських втрат.

Разом з тим, з наявних у справі платіжних документів судом встановлено, що в процесі розгляду спору МПП "Нутрія" сплачено додатково 19000грн (платіжні доручення №195 від 07.06.2017 (на суму 4000грн), №2000 від 21.06.2017 (на суму 5000грн), №201 від 23.06.2017 (на суму 10000грн)).

У зв'язку з добровільною сплатою відповідачем 19000грн прокуратурою Тернопільської області в порядку ст.ст.22, 29, п.1-1 ч.1 ст.80 ГПК України заявлено клопотання №05-565вих17 від 11.07.2017 про припинення провадження у справі в частині стягнення даної суми.

Вирішуючи питання щодо наявності у права на звернення до господарського суду з даним позовом, судом враховано таке.

Відповідно до ст.14 Конституції України та ст.1 Земельного кодексу України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

За частиною 3 ст.131 1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно частини 1 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 у №3-рп/99 (справа №1-1/99) державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання тощо.

З урахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначають з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду України від 23.05.2006 у справі №16/472, від 03.04.2007 у справі №05-5-46/8142 та від 15.05.2007 у справі №12/111.

Суд погоджується з твердженнями заступника прокурора Тернопільської області, що невідшкодування втрат сільськогосподарського виробництва тягне за собою неповноту фінансування заходів щодо охорони земель і ґрунтів, передбачених для компенсації територіальній громаді негативних наслідків, котрі настають внаслідок зміни цільового призначення землі, погіршення якості земель, що втрачають функцію засобу виробництва у сільському господарстві та вибувають з господарського обороту, що свідчить про порушення інтересів держави.

Враховуючи особливий статус землі, як національного багатства, яке охороняється державою (ст.14 Конституції України), інтереси держави підлягають захисту шляхом звернення прокурора до суду з позовом.

Таким чином, на переконання суду, заступник прокурора Тернопільської області обґрунтовано визначив у позові за вимогами про захист інтересів держави Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області в якості позивача, оскільки даний орган уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних земельних відносинах.

Оцінивши наявні в матеріалах справи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, господарський суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог. При цьому суд виходив з такого.

У відповідності до вимог ст.14 Конституції України та ст.1 Земельного кодексу України - земля є основним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Використання права власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі.

Статтею 1 Закону України "Про землеустрій" визначено, що цільовим призначенням земельної ділянки є використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку. Цільове використання (використання за цільовим призначенням) земельної ділянки вважається одним із принципів земельно-правового регулювання згідно зі ст.ст. 19, 96 ЗК України.

За змістом ст.20 ЗК України зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок. Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності провадиться щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, - районною державною адміністрацією , а щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, що не входять до території району, або в разі якщо районна державна адміністрація не утворена, - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, цільове призначення якої змінюється, розробляється в порядку, встановленому законом на замовлення власника земельної ділянки без надання дозволу на його розроблення.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186 1 ЗК України з прийняттям рішення в місячний строк щодо відведення земельної ділянки, затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення.

Судом встановлено, що на замовлення та за завданням відповідача приватним підприємством "Земля Поділля" у 2014 році було розроблено проект із землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств, що пов'язані з користуванням надрами на території Устянської сільської ради Борщівського району Тернопільської області та Розпорядженням голови Борщівської районної державної адміністрації №308-од від 12.11.2014 "Про затвердження проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок" малому приватному підприємству "Нутрія" затверджено даний проект із землеустрою щодо відведення земельних ділянок зі зміною цільового призначення, загальною площею 2га, з яких 1га за кадастровим №6120888500:01:001:1381 та 1га за кадастровим №6120888500:01:001:1383, які розташовані на території Устянської сільської ради за межами населеного пункту.

Статтями 207- 209 ЗК України передбачено умови та порядок відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва. Так, втрати сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва включають втрати сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сінокосів, пасовищ), лісових земель та чагарників як основного засобу виробництва в сільському і лісовому господарстві внаслідок їх вилучення (викупу) їх для потреб, не пов'язаних з сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом.

Відшкодування втрат передбачає компенсацію суспільству негативних наслідків соціально-економічного, екологічного характеру, що настають внаслідок переведення особливо цінних земель сільськогосподарського призначення та лісового фонду до інших категорій земель, а також у разі обмеження землекористування чи погіршення якості земель як особливого національного надбання, що перебуває під особливою охороною держави.

Розмір втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, визначаються згідно Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 №1279.

Однією з ознак, за якою слід вважати наявними втрати сільськогосподарського виробництва, є втрата сільськогосподарськими угіддями своєї функції головного засобу виробництва у сільському господарстві та їх вибуття з господарського обігу.

Матеріали справи свідчать, що земельні ділянки, загальною площею 2га за кадастровими №№№6120888500:01:001:1381, 6120888500:01:001:1383 у зв'язку із розробкою родовища піску втратили свої сільськогосподарські властивості і в цьому господарському аспекті вибули з господарського обігу, що, в силу закону, тягне за собою виникнення в особи, за чиєю ініціативою відбулася зміна цільового призначення сільськогосподарських угідь, обов'язку з відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва.

Отже, у спірних правовідносинах наявні підстави для відшкодування відповідачем у справі втрат сільськогосподарського виробництва, з огляду на зміну цільового призначення земельних ділянок, що знаходяться у власності останнього. Відповідно до ч. 5 ст. 207 ЗК України втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва визначаються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Розмір таких втрат визначається на основі нормативів цих втрат по Автономній Республіці Крим, областях, містах Києву та Севастополю за формулою, наведеною у Порядку №1279.

Згідно п.4 Порядку №1279 відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісових угідь для цілей, не пов'язаних із веденням сільського і лісового господарства, провадяться юридичними і фізичними особами в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок, а у випадках поетапного освоєння відведених угідь для добування корисних копалин відкритим способом - у міру їх фактичного надання.

Відповідно до Розрахунків визначення суми відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва земельних ділянок №1-02/433 від 08.10.2014 та №1-02/433/1 від 02.10.2014, які є невід'ємною частиною затвердженого проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок МПП "Нутрія", загальною площею 2га, загальний розмір втрат сільськогосподарського виробництва земель у зв'язку із зміною їх цільового призначення склав 50211грн та 50938грн (всього 101149грн).

У відповідності з пунктом 4 частини третьої статті 129 Конституції України та статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Як встановлено судом, МПП "Нутрія" в добровільному порядку компенсувало втрати сільськогосподарського виробництва в розмірі 5000грн - 19.12.2016. Окрім того, в ході розгляду даного спору відповідачем сплачено 19000грн; всього 24000грн від необхідних 101149грн.

З огляду на наведене, провадження у справі в частині стягнення 19000грн втрат сільськогосподарського виробництва підлягає припиненню на підставі п.1-1 ч.1 ст.80 ГПК України, у зв'язку з добровільною сплатою відповідачем даної суми.

Щодо заявлених позовних вимог в частині стягнення 77149грн втрат сільськогосподарського виробництва, то такі як правомірні, обґрунтовані та документально підтверджені підлягають до задоволення, як не заперечені у встановленому порядку відповідачем у справі.

Окрім того, суд враховує що згідно ч.1 ст.209 ЗК України втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, зумовлені вилученням сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, підлягають відшкодуванню і зараховуються до відповідних бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України. Казначейське обслуговування бюджетних коштів забезпечує казначейство України (ст.43 Бюджетного кодексу України).

Главою 10 Порядку організації роботи органів Державної казначейської служби України у процесі казначейського обслуговування державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями, затвердженого наказом Державної казначейської служби України №128 від 09.08.2013, передбачено, що платежі, які згідно з Бюджетним кодексом України, Законом про Державний бюджет України та рішеннями про місцеві бюджети є доходами загального/спеціального фондів місцевих бюджетів, які розподіляються між рівнями місцевих бюджетів, зараховуються на аналітичні рахунки, відкриті в Головних управліннях Казначейства на ім'я органу Казначейства за балансовим рахунком 3321 "Кошти, які підлягають розподілу між рівнями бюджету" Плану рахунків в розрізі територій та кодів класифікації доходів бюджету.

Після надходження коштів, такі розподіляються Головними управліннями Казначейства за встановленими нормативами між рівнями місцевих бюджетів та засобами програмного забезпечення шляхом формування меморіальних документів та зараховуються за призначенням на рахунки відповідного місцевого бюджету.

Відповідно до Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" Устянська сільська рада, разом з іншими сільськими радами, на підставі рішення сорок третьої сесії шостого скликання Устянської сільської ради Борщівського району №467 від 20.07.2017 "Про добровільне об'єднання територіальних громад" та рішення тридцять другої сесії шостого скликання Мельнице-Подільської селищної ради Борщівського району №993 від 20.07.2015 "Про добровільне об'єднання територіальних громад" об'єдналася в Мельнице-Подільську селищну територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Мельниця-Подільська, включивши до її складу, у тому числі, село Устя.

Таким чином, втрати сільськогосподарського виробництва в сумі 77149грн підлягають стягненню до місцевих бюджетів Мельнице-Подільської селищної територіальної громади та Тернопільської обласної ради шляхом зарахування коштів на аналітичний рахунок, відкритий в Головному управлінні Державної казначейської служби України у Тернопільській області.

Судові витрати за розгляд даної справи, в силу приписів ст.49 ГПК України, покладаються на відповідача у справі, оскільки внаслідок неправомірних дій підприємства, справу доведено до судового розгляду.

В судовому засіданні 11.07.2017 оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду відповідно до ст.85 ГПК України.

З огляду на наведене, керуючись ст.ст.1, 2, 4 2 -4 7 , 22, 27, 29, 32-35, 43, 44, 49, п.1-1 ч.1 ст.80, ст.ст.81 1 , 82-85, 116, 117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити частково.

2. Стягнути з малого приватного підприємства "Нутрія" (м.Борщів Борщівського району Тернопільської області, вул.Степана Бандери, 134, ідентифікаційний код 14037231) на користь Мельнице-Подільської селищної ради (смт.Мельниця-Подільська Борщівського району Тернопільської області, вул.Курдинецька, 1, ідентифікаційний код 04396377) та Тернопільської обласної ради (м.Тернопіль, вул.Грушевського, 8, ідентифікаційний код 24630220) - 77149 (сімдесят сім тисяч сто сорок дев'ять) грн втрат сільськогосподарського виробництва, перерахувавши кошти на аналітичний рахунок, відкритий в Головному управлінні Державної казначейської служби України у Тернопільській області, за балансовим рахунком 3321 "кошти, які підлягають розподілу між рівнями бюджету": р/р №33218848700655, одержувач - Управліня казначейства у Борщівському районі, смт.Мельниця-Подільська/ 21 110000, МФО 838012, банк одержувача - ГУ ДКСУ у Тернопільській області, код ЄДРПОУ 37971052.

3. Стягнути з малого приватного підприємства "Нутрія", (м.Борщів Борщівського району Тернопільської області, вул.Степана Бандери, 134, ідентифікаційний код 14037231) на користь прокуратури Тернопільської області (м.Тернопіль, вул.Листопадова, 4, ідентифікаційний код 02910098) - 1600 (одну тисячу шістсот)грн в повернення сплаченого судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

4. В частині стягнення 19000грн - провадження у справі припинити.

На рішення суду, яке не набрало законної сили, сторони, прокурор, треті особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня прийняття (підписання) рішення через місцевий господарський суд.

Повне рішення складено 20.07.2017.

Суддя Н.О. Андрусик

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення11.07.2017
Оприлюднено24.07.2017
Номер документу67849831
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —921/315/17-г/17

Судовий наказ від 01.08.2017

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Судовий наказ від 01.08.2017

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Рішення від 11.07.2017

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Ухвала від 30.05.2017

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Ухвала від 19.05.2017

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні