ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 липня 2017 р. Справа № 909/494/17
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Шіляк М.А., секретар судового засідання Феденько Н.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Першого заступника прокурора Івано-Франківської області
вул. Грюнвальдська, 11, м. Івано-Франківськ, 76015
в інтересах держави в особі Уторопської сільської ради
Косівського району Івано-Франківської області
(фонду охорони навколишнього природного середовища)
с. Уторопи, Косівський район, Івано-Франківської області, 78622
до відповідача: Державного підприємства "Кутське лісове господарство"
вул. Січових Стрільців, 1, смт. Яблунів, Косівський район,
Івано-Франківська область, 78621
про відшкодування збитків, завданих навколишньому природному середовищу в сумі 600 030, 00 грн.
За участю:
від прокуратури: ОСОБА_1 - прокурор відділу прокуратури Івано-Франківської області, (службове посвідчення № 032583 від 20.03.2015 р.);
від відповідача: ОСОБА_2 - юрисконсульт ДП "Кутське лісове господарства", (довіреність № 01-3/406 від 26.09.2016 р.);
від позивача представник не з'явився.
ВСТАНОВИВ:
До Господарського суду подано позов Першим заступником прокурора Івано-Франківської області в інтересах держави в особі Уторопської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області (фонду охорони навколишнього природного середовища) до Державного підприємства "Кутське лісове господарство" про відшкодування збитків, завданих навколишньому природному середовищу в сумі 600 030, 00 грн.
Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 29.05.2017 р. прийнято позовну заяву до розгляду, порушено провадження у справі та призначено розгляд справи в судовому засіданні на 15.06.2017 р.
Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 15.06.2017 р. відкладено розгляд справи в судовому засіданні на 20.07.2017 р.
Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги викладені у позовній заяві підтримав в повному обсязі та просив суд позов задовольнити.
В судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві на позовну заяву та просив суд у позові відмовити.
Представник позивача в судове засідання не з'явився, причин неприбуття суду не повідомив, хоча був належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду справи, ухвалою суду від15.06.2017 р.
Суд вважає за можливе розглянути справу без участі повноважного представника позивача за наявними в ній матеріалами, запобігаючи, одночасно, безпідставному затягуванню розгляду спору та сприяючи своєчасному поновленню порушеного права.
Розглянувши матеріали справи, із врахуванням вимог ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, заслухавши пояснення прокурора та представника відповідача, оцінивши докази у відповідності до ст. 43 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), суд встановив наступне.
Державною екологічною інспекцією в Івано-Франківській області проведена позапланова перевірка щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства на території лісового обходу Яблунівського лісництва Державного підприємства "Кутське лісове господарство".
Факт правопорушення вчинене Державним підприємством "Кутське лісове господарство" зафіксовано Актом № 359 від 25.10.2016 р. складеного з метою перевірки дотримання, вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів на території Яблунівського лісництва, що є складовою загальної площі лісового фонду, що знаходиться у підпорядкуванні Державного підприємства "Кутське лісове господарство", виявлено незаконну рубку 125 дерев різних порід, у кварталах №№ 32, 33, 34 Яблунівського лісництва Державного підприємства "Кутське лісове господарство" та розраховано розмір шкоди.
Згідно до розрахунку, що проведений відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 541 від 24.07.2013 р. "Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд" розмір шкоди заподіяної лісу внаслідок незаконної порубки дерев становить 600 030,00 грн.
Наказом Державного підприємства "Кутське лісове господарство" № 109-к від 26.10.2015 р. ОСОБА_3 з 27.10.2015 р. призначений на посаду майстра лісу Яблунівського лісництва Державного підприємства "Кутське лісове господарство".
Актом передачі від 27.10.2015 р. передано ОСОБА_3 під охорону лісовий обхід (майстерську дільницю) № 6, який складається з кварталів №№ 32, 33, 34.
23.11.2015 р. з ОСОБА_3 укладено Договір про повну матеріальну відповідальність майстра лісу Яблунівського лісництва Державного підприємства "Кутське лісове господарство", згідно умов якого він виконує роботу пов'язану з зберіганням, обробкою, відпуском, перевезенням, застосуванням в процесі виробництва переданих йому цінностей та приймає на себе повну матеріальну відповідальність за незабезпечення збереженості ввірених йому підприємством матеріальних цінностей, вживати заходи до запобігання шкоди, своєчасно повідомляти адміністрацію підприємства про всі обставини, що загрожують забезпеченню збереженості ввірених йому матеріальних цінностей.
27.11.2015 р. ОСОБА_3 ознайомлено з посадовою інструкцією майстра лісу Яблунівського лісництва Державного підприємства "Кутське лісове господарство" та за актом передачі від 27.10.2015 р. передано йому під охорону лісовий обхід (майстерську дільницю) № 6, який складається з кварталів №№ 32, 33, 34.
Згідно з додатком до Положення про державну лісову охорону, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 976 від 16.09.2009 р. (далі - Положення), посада майстра лісу належить до посад державної лісової охорони.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів", ст. 89 Лісового кодексу України, п. 1 Положення ОСОБА_3 виконуючи свої службові обов'язки на посаді майстра лісу Яблунівського лісництва Державного підприємства "Кутське лісове господарство", мав статус працівника правоохоронного органу.
Пунктом 4 Положення визначено, що основними завданнями державної лісової охорони є здійснення державного контролю за додержанням вимог лісового та мисливського господарства, забезпечення охорони лісів від незаконних рубок, запобігання злочинам та адміністративним правопорушенням у сфері лісового та мисливського господарства.
У відповідності до посадової інструкції головним завданням майстра лісу є здійснення захисту та охорони лісу від пожеж, пошкоджень, самовільних рубок та забезпечення виконання всіх доведених до дільниці планів і завдань. Він повинен добре знати дільницю і її межі, дороги, місця рубок, здійснювати охорону лісів, проводити державний контроль за станом, використанням, відтворенням, охороною і захистом лісу, що перебуває у користування підприємства, затримувати у встановленому порядку осіб винних у лісопорушеннях, порушеннях правил полювання, з накладенням арешту на незаконно добуту в лісі та на шляху з лісу продукцію, проводити у встановленому порядку огляд речей, а також вилучення у правопорушників лісової та мисливської продукції, знарядь порушень і документів на них, складати протоколи при виявлені порушення лісового законодавства, брати участь у відведенні й таксації лісосік, оглядати місця рубок, заготівлі лісоматеріалів, лісонасаджень.
Указом Президента України № 456/2002 від 14.05.2002 р. на території Косівського району Івано-Франківської області створено Національний природний парк "Гуцульщина". Указом Президента України № 456/2002 від 14.05.2002 р. обхід № 6 Яблунівського лісництва Державного підприємства "Кутське лісове господарство" включено до складу Національний природний парк "Гуцульщина" без вилучення у землекористувачів.
Вироком Косівського районного суду Івано-Франківської від 10.04.2017 р. встановлено, що внаслідок неналежного виконання майстром лісу ОСОБА_3 своїх службових обов'язків щодо здійснення охорони лісу від незаконних рубок у ввіреному йому під охорону обході (майстерській дільниці) № 6, а саме у кварталі № 32 виділах №№ 1, 4, 17, кварталі № 33 виділах №№ 1, 16, кварталі № 34 виділі № 38 Яблунівського лісництва Державного підприємства "Кутське лісове господарство", які згідно матеріалів лісовпорядкування знаходяться у межах Уторопської сільської ради Косівського району, упродовж періоду з 14.04.2016 р. по 28.09.2016 р. невстановленими досудовим слідством особами здійснено незаконну рубку 125 дерев різних порід, ліквідною масою 178,38 м3, чим у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України № 541 від 24.07.201 р. спричинено шкоду лісовому господарству та природно-заповідному фонду в сумі 600 030,00 грн, що у 870,9 разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян та відповідно до п. 3 примітки до ст. 364 Кримінального кодексу України (далі - КК України), є тяжкими наслідками.
Вироком Косівського районного суду Івано-Франківської від 10.04.2017 р. ОСОБА_3 визнано винним у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України та призначено покарання у вигляді 3 (три) роки позбавлення волі з позбавленням права обіймати організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські посади строком на 2 роки. Вирок суду набрав законної сили.
Суд вважає позовні вимоги обґрунтованими виходячи з наступного.
Пунктом 1.3. Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 464 від 10.09.2008р., вказаний нормативно-правовий акт поширюється, зокрема, на державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції, суб'єктів господарювання (юридичних та фізичних осіб). Відповідно до пункту 1.4. даного Порядку передбачено, що акт перевірки - це документ, який є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства та його дотримання. Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями; зауваження суб'єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід'ємною частиною акта перевірки (п. 4.19. Порядку).
Представниками відповідача згаданий акт підписано, зауважень в акті не зазначено, а тому акт є належним доказом, в якому зафіксовано факт вчинення правопорушення природоохоронного законодавства.
Статтею 1 Лісового кодексу України (далі - ЛК України) передбачено, що ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцерозташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.
Обхід № 6 Яблунівського лісництва Державного підприємства "Кутське лісове господарство" включено до складу Національний природний парк "Гуцульщина" без вилучення у землекористувачів.
Згідно ст. 3 Закону України "Про природно-заповідний фонд" від 16.06.1992 р. національні природні парки належать до природно-заповідного фонду України.
Відповідно до ч. 3 ст. 7 Закону України "Про природно-заповідний фонд" на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об'єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.
Відповідно до ст. 16 та ч. 1 ст. 17 ЛК України право користування лісами здійснюється в порядку постійного та тимчасового користування лісами. У постійне користування ліси на землях державної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим державним лісогосподарським підприємствам, іншим державним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані лісогосподарські підрозділи.
За приписами п. 1 ч. 2 ст. 19 та ч. ч. 1, 5 ст. 86, ст. 90 ЛК України постійні лісокористувачі зобов'язані, зокрема, забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень. Організація охорони і захисту лісів передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження лісів від пожеж, незаконних рубок, пошкодження, ослаблення та іншого шкідливого впливу, захист від шкідників і хвороб. Забезпечення охорони і захисту лісів покладається на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, та органи місцевого самоврядування, власників лісів і постійних лісокористувачів відповідно до цього кодексу. Основними завданнями державної лісової охорони є: здійснення державного контролю за додержанням лісового законодавства; забезпечення охорони лісів від пожеж, незаконних рубок, захист від шкідників і хвороб, пошкодження внаслідок антропогенного та іншого шкідливого впливу.
Згідно з п. 5 ст. 64 ЛК України підприємства, установи, організації і громадяни здійснюють ведення лісового господарства з урахуванням господарського призначення лісів, природних умов і зобов'язані здійснювати охорону лісів від пожеж, захист від шкідників і хвороб, незаконних рубок та інших пошкоджень.
Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України № 761 від 23.05.2007 р. "Про врегулювання питань щодо спеціального використання лісових ресурсів" підприємства, установи, організації і громадяни, які здійснюють спеціальне використання лісових ресурсів, зобов'язані, зокрема забезпечувати збереження підросту і не призначених для рубки дерев.
Як передбачено п. 5 ч. 2 ст. 105 ЛК України, відповідальність за порушення лісового законодавства несуть особи, винні у порушенні строків лісовідновлення та інших вимог щодо ведення лісового господарства, встановлених законодавством у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів.
Статтею 107 ЛК України передбачено, що підприємства, установи, організації і громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.
Системний аналіз змісту положень п. 1 ч. 2 ст. 19, п. 5 ст. 64, ч. ч. 1, 5 ст. 86, п. 5 ч. 2 ст. 105 та ст. 107 ЛК України свідчить про те, що відповідач, як постійний лісокористувач, має нести відповідальність за порушення вимог щодо ведення лісового господарства, зокрема, за незабезпечення охорони та захисту лісів від незаконних рубок на підвідомчій відповідачу території.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 1166 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) визначено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоду, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоду завдано не з її вини.
Згідно до ст. 1172 ЦК України юридична або фізична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов'язків.
В статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" визначено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законом.
Підставою для настання цивільно-правової відповідальності за заподіяння шкоди є правопорушення, що включає в себе певні елементи: шкода; протиправність поведінки особи, яка заподіяла шкоду; причинний зв'язок між ними; вина. Відсутність хоча б одного елемента складу правопорушення, за загальним правилом, виключає настання відповідальності.
Факт незаконної порубки дерев, внаслідок чого лісу завдано шкоду, підтверджено складеним за наслідками перевірки Актом № 359 від 25.10.2016 р., який є чинним станом на час вирішення спору.
Оскільки при вирішенні даного спору слід виходити з презумпції вини правопорушника, то саме відповідач повинен довести, що шкоду завдано не з його вини, або ж у діях його працівників відсутня вина у заподіянні шкоди. Відповідач не подав доказів відсутності вини у вчиненні правопорушення - незабезпечення охорони та захисту лісів від незаконних рубок на підвідомчій йому території.
Вироком Косівського районного суду Івано-Франківської від 10.04.2017 р. майстра лісу ОСОБА_3 визнано винним у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.
За змістом ч. 4 ст. 35 ГПК України вирок суду в кримінальному провадженні або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов'язковими для господарського суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, щодо якої ухвалений вирок або постанова суду, лише в питаннях, чи мало місце діяння та чи вчинене воно цією особою.
Судом встановлено, що відповідач не здійснив належну охорону лісів від незаконної рубки лісу, що є підставою для стягнення з нього збитків, завданої навколишньому природному середовищу.
Суд не бере до уваги доводи відповідача викладені у відзиві на позовну заяву, оскільки вони спростовуються наведеними нормами законодавства України.
Отже, беручи до уваги матеріали справи, керуючись вищезазначеними нормами законодавства суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Стосовно судового збору суд зазначає наступне.
За змістом положень частини1 пункту 6 статті 5 Закону України "Про судовий збір" позивачі - у справах про відшкодування матеріальних збитків, завданих внаслідок вчинення кримінального правопорушення звільняються від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях.
У зв'язку із задоволенням позову та враховуючи, що прокурор звільнений від сплати судового збору, відповідно до п. 4.5. постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 7 від 21.02.2013 р. "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" у випадках коли позивач звільнений від сплати судового збору, у разі задоволення позову повністю або частково судовий збір стягується з відповідача (повністю або пропорційно задоволеним вимогам) в доход державного бюджету України, якщо відповідач не звільнений від сплати цього збору.
Оскільки відповідач не звільнений від сплати судового збору, відповідно до статті 49 ГПК України судовий збір підлягає стягненню з відповідача в доход Державного бюджету України.
На підставі вищевикладеного у відповідності до ст. ст. 124, 131-1 Конституції України, ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ст. ст. 1, 16, 17, 19, 64, 86, 90, 105, 107 Лісового кодексу України, ст. ст. 1172, 1166 Цивільного кодексу України та керуючись ст. ст. 35, 43, 49, 82 -85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
позов Першого заступника прокурора Івано-Франківської області в інтересах держави в особі Уторопської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області (фонду охорони навколишнього природного середовища) до Державного підприємства "Кутське лісове господарство" про відшкодування збитків, завданих навколишньому природному середовищу в сумі 600 030, 00 грн задовольнити.
Стягнути з Державного підприємства "Кутське лісове господарство" (вул. Січових Стрільців, 1, смт. Яблунів, Косівський район, Івано-Франківська область, 78621; код ЄДРПОУ 20562608, р/р 26008052520597, МФО 336677 в ПАТ КБ "Приватбанк") 600 030,00 грн (шістсот тисяч тридцять грн 00 коп.) збитків завданих навколишньому природному середовищу, шляхом їх перерахування на користь фонду охорони навколишнього природного середовища Уторопської сільської ради (с. Уторопи, Косівський район, Івано-Франківської області, 78622; код ЄДРПОУ 03566392, МФО 836014, р/р 35418092044020 в ГУДКСУ в Івано-Франківській області).
Стягнути з Державного підприємства "Кутське лісове господарство" (вул. Січових Стрільців, 1, смт. Яблунів, Косівський район, Івано-Франківська область, 78621; код ЄДРПОУ 20562608, р/р 26008052520597, МФО 336677 в ПАТ КБ "Приватбанк") в доход Державного бюджету України 9000,45 грн (дев'ять тисяч грн 45 коп.) - судового збору.
Судовий збір зарахувати в доход Державного бюджету України за наступними платіжними реквізитами: отримувач коштів ГУК у м. Києві/м.Київ/22030106; код за ЄДРПОУ 37993783; банк отримувача Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві; код банку отримувача 820019; рахунок отримувача 31215256700001; код класифікації доходів бюджету 22030106.
Накази видати після набранням рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 25.07.2017 р.
Суддя М. А. Шіляк
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 20.07.2017 |
Оприлюднено | 26.07.2017 |
Номер документу | 67888477 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Шіляк М.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні