Рішення
від 18.07.2017 по справі 918/384/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

33013 , м. Рівне, вул. Набережна, 26А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

18 липня 2017 р. Справа № 918/384/17

Господарський суд Рівненської області у складі судді Марач В.В. розглянувши справу

за позовом Рівненська міжрегіональна універсальна товарно - майнова біржа "Прайс"

до відповідача 1 Державне підприємство "Млинівське лісове господарство"

до відповідача 2 Державне підприємство "Висоцьке лісове господарство"

до відповідача 3 Державне підприємство "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство" "Рокитнівський держспецлісгосп"

до відповідача 4 Держане підприємство "Рівненське лісове господарство"

до відповідача 5 Державне підприємство "Дубровицьке лісове господарство"

до відповідача 6 Державне підприємство "Дубенське лісове господарство"

до відповідача 7 Державне підприємство "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Дубровицький держспецлісгосп"

до відповідача 8 Державне підприємство "Рокитнівське лісове господарство"

до відповідача 9 Державне підприємство "Острозьке лісове господарство"

до відповідача 10 Державне підприємство "Сарненське лісове господарство"

до відповідача 11 Державне підприємство "Костопільське лісове господарство"

до відповідача 12 Державне підприємство "Клеванське лісове господарство"

до відповідача 13 Державне підприємство "Клесівське лісове господарство"

до відповідача 14 Державне підприємство "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Володимирецький держлісгосп"

до відповідача 15 Державне підприємство "Остківське лісове господарство"

до відповідача 16 Державне підприємство "Березнівське лісове господарство"

до відповідача 17 Державне підприємство "Володимирецьке лісове господарство"

до відповідача 18 Державне підприємство "Соснівське лісове господарство"

до відповідача 19 Державне підприємство "Зарічненське лісове господарство"

до відповідача 20 Аграрна біржа

про визнання незаконним організації та проведення аукціону з продажу необробленої деревини

за участі представників сторін:

від позивача - ОСОБА_1 , ОСОБА_2;

від відповідача 1 - не з'явився;

від відповідача 2 - не з'явився;

від відповідача 3 - не з'явився;

від відповідача 4 - ОСОБА_3;

від відповідача 5 - ОСОБА_4,

від відповідача 6 - ОСОБА_5;

від відповідача 7 - ОСОБА_6;

від відповідача 8 - не з'явився;

від відповідача 9 - ОСОБА_7;

від відповідача 10 - ОСОБА_8;

від відповідача 11 - ОСОБА_9;

від відповідача 12 - не з'явився;

від відповідача 13 - не з'явився;

від відповідача 14 - не з'явився;

від відповідача 15 - не з'явився;

від відповідача 16 - не з'явився;

від відповідача 17 - не з'явився;

від відповідача 18 - не з'явився;

від відповідача 19 - не з'явився;

від відповідача 20 - ОСОБА_10.

Статті 20,22 Господарського процесуального кодексу України сторонам роз'яснені.

Відводи з підстав визначених статтею 20 ГПК України відсутні.

ВСТАНОВИВ:

Рівненська міжрегіональна універсальна товарно - майнова біржа "ПРАЙС" (надалі - Біржа) звернулась в Господарський суд Рівненської області з позовом до відповідача 1 Державного підприємства "Млинівське лісове господарство" (надалі - відповідач 1), до відповідача 2 Державного підприємства "Висоцьке лісове господарство" (надалі - відповідач 2), до відповідача 3 Державного підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство" "Рокитнівський держспецлісгосп" (надалі - відповідач 3), до відповідача 4 Державного підприємства "Рівненське лісове господарство" (надалі - відповідач 4), до відповідача 5 Державного підприємства "Дубровицьке лісове господарство" (надалі - відповідач 5), до відповідача 6 Державного підприємства "Дубенське лісове господарство" (надалі - відповідача 6), до відповідача 7 Державного підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Дубровицький держспецлісгосп" (надалі - відповідач 7), до відповідача 8 Державного підприємства "Рокитнівське лісове господарство"(надалі - відповідач 8), до відповідача 9 Державного підприємства "Острозьке лісове господарство" (надалі - відповідач 9), до відповідача 10 Державного підприємства "Сарненське лісове господарство" (надалі - відповідач 10), до відповідача 11 Державного підприємства "Костопільське лісове господарство" (надалі - відповідач 11), до відповідача 12 Державного підприємства "Клеванське лісове господарство" (надалі - відповідач 12), до відповідача 13 Державного підприємства "Клесівське лісове господарство" (надалі - відповідач 13), до відповідача 14 Державного підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Володимирецький держлісгосп" (надалі - відповідач 14), до відповідача 15 Державного підприємства "Остківське лісове господарство" (надалі - відповідач 15), до відповідача 16 Державного підприємства "Березнівське лісове господарство" (надалі - відповідач 16), до відповідача 17 Державного підприємства "Володимирецьке лісове господарство" (надалі - відповідач 17), до відповідача 18 Державного підприємства "Соснівське лісове господарство" (надалі - відповідач 18), до відповідача 19 Державного підприємства "Зарічненське лісове господарство" (надалі - відповідач 19), до відповідача 20 Аграрна біржа (надалі - відповідач 20) в якому просить визнати незаконними організацію та проведення квартального аукціону з продажу необробленої деревини лісогосподарських підприємств Рівненського обласного управління лісового та мисливського господарства Аграрною біржею (01001, м. Київ, вул. Бориса Грінченка, буд.1, ідентифікаційний код 33947314).

Свої вимоги позивач мотивує наступним.

Згідно Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, ОСОБА_11 України "Про товарину біржу", Статуту Аграрної біржі, Аграрна біржа не мала права на проведення торговельної - біржової діяльності та не вправі була здійснювати організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини. Згідно пункту 13 Статуту Аграрної біржі, метою і предметом діяльності біржі є підвищення рівня продовольчої безпеки країни, надання біржових послуг суб'єктам господарювання з укладенням біржових договорів (контрактів) щодо сільськогосподарської продукції, продажу товарних деривативів, базовим активом яких є сільськогосподарська продукція, іпотечних сертифікатів та іпотечних закладних, а також з проведення та/або організації розрахунково - клірингової діяльності.

Ухвалою суду від 07.06.2017 вказану позовну заяву прийнято до розгляду та порушено провадження у справі № 918/384/17.

02 червня 2017 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшла заява про забезпечення позову від Рівненської міжрегіональної універсальної товарно - майнової біржи "ПРАЙС" від 01 червня 2017 року № 87 (т. 1, а.с. 43), в якій позивач просить суд заборонити відповідачам реалізовувати необроблену деревину, заготівлі ІІІ кварталу 2017 року, на щоквартальному аукціоні призначеному 08-09.03.2017 року на базі Аграрної біржі та заборонити Аграрній біржі вчиняти дії деревини, заготівлі ІІІ кварталу 2017 року, що пропонується до продажу лісовими господарствами Рівненського обласного управління лісового та мисливського господарства.

Статтею 66 ГПК України передбачено, що господарський суд за заявою сторони, прокурора або з власної ініціативи має право вжити передбачених статтею 67 цього Кодексу заходів до забезпечення позову. Забезпечення позову допускається в будь-якій стадії провадження у справі, якщо невжиття таких заходів може утруднити чи зробити неможливим виконання рішення господарського суду.

Ухвалою суду від 07 червня 2017 року заяву Рівненської міжрегіональної універсальної товарно - майнової біржи "ПРАЙС" про забезпечення позову задоволено.

Від Державного підприємства "Рокитнівське лісове господарство", Державного підприємства "Клеванський лісгосп", Державного підприємства "Березнівське лісове господарство", Державного підприємства "Висоцьке лісове господарство", Державного підприємства "Клесівське лісове господарство", Державного підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Дубровицький держспецлісгосп", Державного підприємства "Дубровицьке лісове господарство", Державного підприємства "Острозький лісгосп", Державного підприємства "Соснівське лісове господарство", Державного підприємства "Дубенське лісове господарство", Державного підприємства "Костопільське лісове господарство", Державного підприємства "Рівненський лісгосп" надійшли відзиви на позовну заяву в яких останні проти позову заперечили з нижчезазначених підстав.

Посилання позивача на ст. 279 ГК України, ОСОБА_11 України "Про товарну біржу" що засновниками товарної біржі не можуть бути органи державної влади та органи місцевого самоврядування, а також державні і комунальні підприємства, установи та організації, що повністю або частково утримуються за рахунок Державного бюджету України або частково утримуються за рахунок Державного бюджету України або місцевих бюджетів, в даному контексті не є умісним, адже в даному випадку уряд своєю постановою № 1285 від 26.12.2005 р. "Про створення Аграрної біржі" не звузив, не узурпував, не надав пріоритетність якійсь галузі, виробнику монопольність становища на ринку, а навпаки - розширив конкурентне середовище шляхом створення і відкриття нового майданчика для реалізації товарів і послуг, що відповідає вимогам ст. 18 ГК України. Отже, дані положення ГУ України підтверджують, що Аграрна біржа створена в законний спосіб не порушуючи законодавство України, бо лише сприяє конкурентному середовищу, а не обмежує його, а дії товарно - майнової біржі "Прайс" говорять про те, що саме регіональна біржа ( позивач) намагається звузити ринок учасників надавачів послуг по проведенню торгів, і як наслідок зменшити конкурентність ринку надання послуг в сфері проведення торгів, що є грубим порушенням законодавства. Посилання позивача на те, що відповідно до договорів укладених з Відповідачами 1-19 РМУТМБ "Прайс" є ексклюзивним організатором аукціонних торгів з продажу необробленої деревини є безпідставними , оскільки право на укладення будь - яких договорів та на здійснення будь - яких видів діяльності, які не заборонені законодавством України, входить до змісту поняття правосуб'єктність особи. Таким чином, договір з умовою про заборону стороні договору укладати аналогічні договори з іншими особами формально схожий на правочин, що обмежує право - та дієздатність. У даному випадку, при укладанні договорів між позивачем та відповідачами 1-19, умова ексклюзивності вважається такою, що порушує законодавство про захист економічної конкуренції, адже умова про ексклюзивність означає, що на строк дії договору для відповідачів не має існувати вибору та вільної конкуренції серед інших потенційних контрагентів, які надають послуги з організації та проведення торгів з продажу необробленої деревини, тобто відбувається обмеження конкуренції у сфері взаємин сторін договору та їх клієнтів.

03 липня 2017 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду від Державного підприємства "Висоцьке лісове господарство" надійшло клопотання від 26 червня 2017 року № 313 про розгляд справи за відсутності представника.

Від Державного підприємства "Клеванське лісове господарство" 11 липня 2017 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшло клопотання від 10 липня 2017 року № 264 про розгляд справи без участі представника.

Від Державного підприємства "Клеванський лісгосп" 11 липня 2017 року надійшло доповнення до відзиву в якому просить відмовити у позові повністю.

13 липня 2017 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду від Державного підприємства "Млинівське лісове господарство" надійшло клопотання від 12 липня 2017 року № 231 про розгляд справи без участі представника.

Державне підприємство "Рокитнівський лісгосп" подало клопотання від 10 липня 2017 року № 691 про розгляд справи за відсутності представника.

Також до початку судового засідання через відділ документального забезпечення (канцелярію) представником Аграрної біржі подано відзив в якому остання проти позову заперечує посилаючись при цьому на наступне.

Аграрна біржа створена постановою КМУ № 1285 від 26.12.2005 р. відповідно до вимог ОСОБА_11 України "Про державну підтримку сільського господарства України". ОСОБА_11 встановлено, що Аграрна біржа - юридична особа, створена згідно із ОСОБА_11 України "Про товарну біржу", яка підпадає під регулювання норм такого закону. Крім того, згідно підпункту 1-2 пункту 14 Статуту Аграрної біржі предметом діяльності біржі є: формування ринкової ціни на сільськогосподарську продукцію (пов'язані з нею послуги) та інші біржові товари; належна організація біржових торгів (аукціонів) товарами, товарними деривативами, іпотечними сертифікатами та іпотечними закладними, створення розрахунково - клірингових систем для обслуговування укладених біржових договорів (контрактів). Отже, реалізація необробленої деревини цілком відповідає предмету діяльності Аграрної біржі.

Від Державного підприємства "Володимирецьке лісове господарство" 17 липня 2017 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшло клопотання від 17 липня 2017 року № 975 про розгляд справи без участі представника.

У судове засідання 18.07.2017 з'явилися представник Позивача, представник Відповідача-4, представник Відповідача-5, представник Відповідача-6, представник Відповідача-7, представник Відповідача-9, представник Відповідача-10, представники Відповідача-11, представник Відповідача-20.

Представники Відповідача-1, Відповідача-2 Відповідача-3, Відповідача-8 та Відповідача-12, Відповідача-13, Відповідача-14, Відповідача-15, Відповідача-16, Відповідача-17, Відповідача-18, Відповідача-19 у судове засідання не з'явилися, хоча вказані Відповідачі були належним чином повідомлені про час та місце розгляду справи, що підтверджується наявними в матеріалах справи рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень.

Розглянувши документи і матеріали, які подані учасниками процесу та зібрані судом, заслухавши пояснення присутніх представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі обставини на яких ґрунтуються їх вимоги та заперечення, давши оцінку доказам, які мають значення для справи, господарський суд прийшов до висновку що позов не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Рівненська міжрегіональна універсальна товарно - майнова біржа "Прайс" є суб'єктом господарювання, яке з метою здійснення своєї господарської діяльності приймає участь у щоквартальних аукціонах з продажу необробленої деревини.

Згідно п. 23 Статуту РМУТМБ "Прайс» предметом та ціллю діяльності Біржі є надання послуг вітчизняним та іноземним юридичним та фізичним особам в укладанні біржових угод, формування ринкових товарних цін, виявлення попиту та пропозицій на товари, вивчення, упорядкування і полегшення товарообігу і пов'язаних з ним торгівельних операцій.

Об'єктами торгівлі на Біржі можуть бути нерухоме та рухоме майно, транспортні засоби, споживчі товари, продукція виробничо-технічного призначення, різноманітна сировина та матеріали, сільськогосподарська та лісогосподарська продукція, нафтопродукти, енергоносії та інші матеріальні цінності, що можуть перебувати у вільному торгівельному обігу.

Між РМУТМБ "Прайс» та державними лісогосподарськими підприємствами Рівненської області укладено договори на організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини, а саме:

1. Договір на організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини від 03 жовтня 2016 року між Державним підприємством Млинівське лісове господарство та РМУТМБ "Прайс» ;

2. Договір на організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини від 03 жовтня 2016 року між Державним підприємством Висоцьке лісове господарство та РМУТМБ "Прайс» ;

3. Договір на організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини від 03 жовтня 2016 року між Державним підприємством СЛАП Рокитнівський держспецлісгосп та РМУТМБ "Прайс» ;

4. Договір на організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини від 03 жовтня 2016 року між Державним підприємством Рівненське лісове господарство та РМУТМБ "Прайс» ;

5. Договір на організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини від 03 жовтня 2016 року між Державним підприємством Дубровицьке лісове господарство та РМУТМБ "Прайс» ;

6. Договір на організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини від 03 жовтня 2016 року між Державним підприємством Дубенське лісове господарство та РМУТМБ "Прайс» ;

7. Договір на організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини від 03 жовтня 2016 року між Державним підприємством СЛАП Дубровицький держспецлісгосп та РМУТМБ "Прайс» ;

8. Договір на організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини від 03 жовтня 2016 року між Державним підприємством Рокитнівське лісове господарство та РМУТМБ "Прайс» ;

9. Договір на організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини від 03 жовтня 2016 року між Державним підприємством Острозьке лісове господарство та РМУТМБ "Прайс» ;

10. Договір на організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини від 03 жовтня 2016 року між Державним підприємством Сарненське лісове господарство та РМУТМБ "Прайс» ;

11. Договір на організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини від 03 жовтня 2016 року між Державним підприємством Костопільське лісове господарство та РМУТМБ "Прайс» ;

12. Договір на організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини від 03 жовтня 2016 року між Державним підприємством Клеванське лісове господарство та РМУТМБ "Прайс» ;

13. Договір на організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини від 03 жовтня 2016 року між Державним підприємством Клесівське лісове господарство та РМУТМБ "Прайс» ;

14. Договір на організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини від 03 жовтня 2016 року між Державним підприємством СЛАП Володимирецький держлісгосп та РМУТМБ "Прайс» ;

15. Договір на організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини від 03 жовтня 2016 року між Державним підприємством Остківське лісове господарство та РМУТМБ "Прайс» ;

16. Договір на організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини від 03 жовтня 2016 року між Державним підприємством Березнівське лісове господарство та РМУТМБ "Прайс» ;

17. Договір на організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини від 03 жовтня 2016 року між Державним підприємством Володимирецьке лісове господарство та РМУТМБ "Прайс» ;

18. Договір на організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини від 03 жовтня 2016 року між Державним підприємством Соснівське лісове господарство та РМУТМБ "Прайс» ;

19. Договір на організацію та проведення аукціонних торгів з продажу необробленої деревини від 03 жовтня 2016 року між Державним підприємством Зарічненське лісове господарство та РМУТМБ "Прайс» .

Строк дії перелічених договорів з 15.10.2016 р. по 15.10.2017 р.

З інформації, наданої Позивачем, вбачається , що на офіційному сайті Аграрної біржі http://etp.agrex.gov.ua, остання повідомила про проведення 08 червня 2017 року квартального аукціон з продажу необробленої деревини лісогосподарських підприємств Рівненського обласного управління лісового та мисливського господарства. В повідомленні зазначається, що аукціон пройде у електронній формі з використанням електронної торгової системи в одну сесію, регламент якої буде повідомлено додатково.

Позивач вважає організацію та проведення Аграрною біржею аукціону з продажу необробленої деревини у електронній формі з використанням електронної торгової системи і саме Аграрною біржею грубим порушенням норм чинного законодавства України, що регулює дане питання, внаслідок чого порушуються права та законні інтереси Позивача, які підлягають судовому захисту.

Однак твердження Позивача стосовно того, що у Аграрної біржі немає прав на здійснення біржової діяльності є безпідставним та таким, що не відповідає положенням чинного законодавства, з огляду на наступне.

Аграрна біржа створена постановою Кабінету Міністрів України №1285 від 26.12.2005р. відповідно до вимог ОСОБА_11 України Про державну підтримку сільського господарства України .

Пунктом 2.1 статті 2 ОСОБА_11 України Про державну підтримку сільського господарства України встановлено, що Аграрна біржа - юридична особа, створена згідно із ОСОБА_11 України Про товарну біржу , яка підпадає під регулювання норм такого закону і статей 279-282 Господарського кодексу України (з урахуванням особливостей, визначених цим ОСОБА_11).

У свою чергу, положеннями п. 17.1. статті 17 ОСОБА_11 України Про державну підтримку сільського господарства України , яка має спеціальний нормативний характер, передбачено, що Аграрна біржа створюється згідно із ОСОБА_11 України Про товарну біржу , з урахуванням того, що на виняток з положень такого закону:

а) Аграрна біржа є неприбутковим (непідприємницьким) підприємством;

в) засновником Аграрної біржі може бути Кабінет Міністрів України в особі Аграрного фонду та інше.

На сьогодні ОСОБА_12 є чинним, підлягає виконанню та створює виняток із ОСОБА_11 України Про товарну біржу і Господарського кодексу України в частині заснування Аграрної біржі.

Вищезгаданою постановою Кабінету Міністрів України №1285 від 26.12.2005р. було також затверджено Статут Аграрної біржі, відповідно до якого:

Пункт 4. Біржа є юридичною особою відповідно до законодавства.

Пункт 6. Біржа має самостійний баланс, розрахункові (поточні) та інші рахунки в установах банків та Державному казначействі, печатку із своїм найменуванням, а також фірмовий знак та інші реквізити.

Пункт 9. Держава не несе відповідальності за зобов'язаннями Біржі, а Біржа не відповідає за зобов'язаннями держави.

Пункт 11. Біржа є неприбутковим (непідприємницьким) підприємством і не розподіляє свої доходи на користь свого засновника або своїх членів.

У зв'язку з чим, твердження позивача про те, що Аграрна біржа є органом державної влади та утримується за рахунок державного бюджету України не відповідає дійсності.

Крім того, згідно підпункту 1-2 пункту 14 Статуту Аграрної біржі предметом діяльності Біржі є :

формування ринкової ціни на сільськогосподарську продукцію (пов'язані з нею послуги) та інші біржові товари.

належна організація біржових торгів (аукціонів) товарами, товарними деривативами, іпотечними сертифікатами та іпотечними закладними, створення розрахунково-клірингових систем для обслуговування укладених біржових договорів (контрактів).

Отже, реалізація необробленої деревини цілком відповідає предмету діяльності Аграрної біржі.

Згідно п.1.1. Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, затвердженого Наказом Державного комітету лісового господарства України від 19 лютого 2007 р.№72, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26 лютого 2007 р. за №164/13431(далі-Положення), це положення регулює порядок реалізації усієї необробленої деревини, заготовленої підприємствами, які здійснюють заготівлю деревини як постійні користувачі лісових ресурсів, за винятком дров паливних, деревини, яка використовується для розвитку матеріально-технічної бази (будівництво, ремонт тощо) постійних лісокористувачів відповідно до затверджених кошторисів, деревини, використання якої передбачено колективними договорами, деревини для індивідуального ремонту та будівництва згідно з поданими заявами, деревини для забезпечення потреб соціальної сфери, а також деревини для забезпечення потреб виробничих деревообробних підрозділів постійних лісокористувачів.

Реалізація необробленої деревини всіма постійними лісокористувачами здійснюється через аукціони з продажу необробленої деревини на біржі (п.1.2.Положення).

Згідно п.1.3. Положення аукціони з продажу необробленої деревини проводяться 1 раз у квартал на базі товарних бірж, розташованих в обласних центрах і створених відповідно до ОСОБА_11 України Про товарну біржу та Господарського кодексу України. Участь у торгах можуть брати суб'єкти господарської діяльності, котрі займаються переробкою деревини.

У відповідності до п.1.6. зазначеного вище Положення:

- аукціон - спосіб продажу необробленої деревини, згідно з яким покупцем визнається учасник аукціону, який запропонував найвищу ціну за необроблену деревину відповідно до умов, визначених цим Положенням;

- організатор аукціону - біржа, з якою продавцем укладено договір про проведення аукціону з продажу необробленої деревини;

- учасники аукціону - продавець та покупець;

- продавець - постійний лісокористувач, який здійснює заготівлю деревини на території України в порядку, установленому законодавством;

- покупець - суб'єкт господарської діяльності незалежно від форми власності, резидент України, який бажає придбати необроблену деревину для забезпечення потреб власного деревообробного виробництва відповідно до умов аукціону від свого імені та за власний рахунок і не перебуває у стані ліквідації або проти якого не порушено справу про банкрутство;

- пропозиція з продажу необробленої деревини - документ, що надсилається біржі продавцем, у якому зазначаються кількість необробленої деревини, її якісні характеристики та мінімальна ціна;

- лот - партія необробленої деревини в розрізі сортиментів, згідно з чинними державними стандартами, що пропонується для продажу на аукціоні;

- крок аукціону - величина, на яку змінюється вартість лота під час проведення аукціону.

Згідно п.3.1. Положення організатор аукціону (біржа) організовує та проводить аукціони відповідно до чинного законодавства та правил біржової торгівлі. Зокрема біржа:

- розробляє регламент проведення аукціону;

- розглядає подані пропозиції з продажу необробленої деревини і заяви про участь а аукціоні;

- визначає місце, дату і час проведення аукціону відповідно до поданих пропозицій, оприлюднює у засобах масової інформації повідомлення відповідно до п.2.8. цього Положення;

- приймає та реєструє заяви про участь в аукціоні;

- реєструє учасників аукціону в день його проведення і видає покупцям аукціонні картки з номером;

- оформляє аукціонне свідоцтво за підсумками проведення аукціонів, яке є підставою для укладання договору купівлі-продажу між продавцем та покупцем;

- реєструє укладені договори купівлі-продажу необробленої деревини.

Аграрна біржа є організатором аукціону (в силу п.1.6. даного Положення, згідно якого організатор аукціону - біржа, з якою продавцем укладено договір про проведення аукціону з продажу необробленої деревини).

Аграрною біржею розроблено Правила біржової торгівлі на Аграрній біржі, затверджені наказом Аграрного фонду 15 жовтня 2012р. № 137, Регламент організації та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини на Аграрній біржі, затверджені наказом № 04-ОД від 22.02.2017, у редакції наказу №17-ОД від 24.04.2017.

Таким чином, оскільки Аграрна біржа підпадає під регулювання норм ОСОБА_11 Про товарну біржу , реалізація необробленої деревини Аграрною біржею повністю відповідає вимогам:

1) пункту 1.2. Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, затвердженого Наказом Державного комітету лісового господарства України від 19 лютого 2007 року N 42 Щодо вдосконалення механізму продажу необробленої деревини (надалі - Положення) стосовно того, що реалізація необробленої деревини всіма постійними лісокористувачами здійснюється через аукціони з продажу необробленої деревини на біржі;

2) пункту 1.3 Положення стосовно того, що аукціони з продажу необробленої деревини проводяться на базі товарних бірж, створених відповідно до ОСОБА_11 України Про товарну біржу та Господарського кодексу України;

3 ) пункту 1,6. Положення стосовно визначення організатора аукціону (біржа, з якою продавцем укладено договір про проведення аукціону з продажу необробленої деревини).

Господарським кодексом України встановлено, що суб'єкти господарювання та інші учасники відносин у сфері господарювання здійснюють свою діяльність у межах встановленого правового господарського порядку, додержуючись вимог законодавства. (ч.З ст. 5 Господарського кодексу України).

Разом з тим, згідно ч. 1 ст. 6 Господарського кодексу України загальними принципами господарювання в Україні є:

- забезпечення економічної багатоманітності та рівний захист державою усіх суб'єктів господарювання;

- свобода підприємницької діяльності у межах, визначених законом;

- вільний рух капіталів, товарів та послуг на території України;

- обмеження державного регулювання економічних процесів у зв'язку з необхідністю забезпечення соціальної спрямованості економіки, добросовісної конкуренції у підприємництві, екологічного захисту населення, захисту прав споживачів та безпеки суспільства і держави;

- заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини.

Суб'єкти господарювання мають право без обмежень самостійно здійснювати господарську діяльність, що не суперечить законодавству, (ч. 1. ст. 19 Господарського кодексу України).

ОСОБА_12, твердження позивача стосовного того, що Аграрна біржа не має повноважень на здійснення біржової діяльності є безпідставним, не відповідає дійсності та положенням чинного законодавства.

Згідно статті 42 Конституції України кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом.

Держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. Не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція. Види і межі монополії визначаються законом.

Відповідно до статті 4 ОСОБА_11 України Про захист економічної конкуренції суб'єкти господарювання, органи влади, органи місцевого самоврядування, а також органи адміністративно-господарського управління та контролю зобов'язані сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію. При цьому, згідно положень статті 6 ОСОБА_11 антиконкурентними узгодженими діями є узгоджені дії, які призвели чи можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, зокрема такі, що стосуються розподілу ринків чи джерел постачання за територіальним принципом, асортиментом товарів, обсягом їх реалізації чи придбання, за колом продавців, покупців або споживачів чи за іншими ознаками, а так само усунення з ринку або обмеження доступу на ринок (вихід з ринку) інших суб'єктів господарювання, покупців, продавців.

Вчинення антиконкурентних узгоджених дій забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.

Оскільки Аграрна біржа діє в межах правового поля, жодне підприємство, установа, організація будь-якої форми власності без належних на те правових підстав не мають права втручатися у господарську діяльність Аграрної біржі.

Згідно зі ст. 1 Господарського процесуального кодексу України (надалі за текстом - ГПК України) підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських прав за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

При цьому, за положеннями ст. 2 ГПК України, господарський суд порушує справи за позовними заявами підприємств та організацій, які звертаються до господарського суду за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів.

Крім того, положеннями ч. 2 ст. 21 ГПК України визначено, що позивачами є підприємства та організації, що подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу.

Отже, указані норми визначають об'єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи інтерес. Процесуальними нормами обов'язок доведення такого порушення прав та оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів покладається на заявника (позивача), за захистом яких той звернувся до суду.

Таким чином, Позивач мав довести в даному випадку наявність його порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів організацією та проведенням Аграрною біржею квартального аукціону з продажу необробленої деревини.

Виходячи з цього, суд вважає, що Позивачем не доведено, що організація та проведення Аграрною біржею квартального аукціону з продажу необробленої деревини порушує будь-яким чином його права та охоронювані законом інтереси, а наведені в позові обставини та додані до позовної заяви докази є такими, що не свідчать про порушення його прав та інтересів.

Згідно з п. 1 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків,

В силу вимог ст. 6 ЦК України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. За своїм змістом договір встановлює умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

У свою чергу, відповідно до п. 2 ст. 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

За приписами ч. 1 ст. 204 ЦК України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

ОСОБА_12, враховуючи те, що доказів, які засвідчували б визнання Договорів про організацію та проведення аукціону з продажу необробленої деревини, укладених між Відповідачами 1 - 19 та Відповідачем - 20, недійсними у матеріалах справи немає, тому, в силу вимог ст. 204 ЦК України, укладені Відповідачами 1 - 19 правочини (договора), а відповідно і організація та проведення аукціону з продажу необробленої деревини на Аграрній біржі не суперечать Положенню про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, затвердженого наказом Держлісгоспу України від 19.02.2007р. № 42, іншим актам законодавства, інтересам позивача та є правомірними.

Стосовно проведення аукціону в електронній формі.

Як уже зазначалося вище порядок реалізації усієї необробленої деревини, заготовленої підприємствами, які здійснюють заготівлю деревини як постійні користувачі лісових ресурсів регулюється Положенням про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, затвердженим наказом Державного комітету лісового господарства України від 19 лютого 2007 р.№72, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26 лютого 2007 р. за №164/13431(далі-Положення).

У вказаному Положенні не встановлено форми проведення торгів (голосові чи електронні), також немає і обмежень щодо форми їх проведення (лише голосові або лише електронні).

Запровадження Аграрною біржею саме електронного способу продажу необробленої деревини відповідає положенням законодавства та забезпечує конкурентне середовище, прозоре ціноутворення, відсутність змов та маніпулювань ринком, електронний контроль виконання угод тощо.

Четвертий абзац статті 1 ОСОБА_11 України Про товарну біржу встановлює, що діяльність товарної біржі здійснюється відповідно до цього ОСОБА_11 та чинного законодавства України, статуту біржі, правил біржової торгівлі та біржового арбітражу.

Згідно п. 3.1. Положення організатор аукціону (біржа) організовує та проводить аукціони відповідно до чинного законодавства та правил біржової торгівлі.

Зокрема біржа:

- розробляє регламент проведення аукціону;

- розглядає подані пропозиції з продажу необробленої деревини і заяви про участь в аукціоні;

- визначає місце, дату і час проведення аукціону відповідно до поданих пропозицій, оприлюднює у засобах масової Інформації повідомлення відповідно до пункту 2.8 цього Положення;

- приймає та реєструє заяви про участь в аукціоні;

- реєструє учасників аукціону в день його проведення і видає покупцям аукціонні картки з номером;

- оформляє аукціонне свідоцтво за підсумками проведення аукціонів, яке є підставою для укладання договору купівлі-продажу між продавцем та покупцем;

- реєструє укладені договори купівлі-продажу необробленої деревини.

Також, згідно пункту 70 Правил біржової торгівлі на Аграрній біржі, затверджених наказом Аграрного фонду №137 від 15.10.2012р. зі змінами, внесеними згідно з наказом Аграрного фонду від 18.12.2012р. №166 (надалі Правила), біржові торги проводяться у формі голосових або електронних торгів.

Для організації біржових торгів (у тому числі аукціонів) щодо окремо визначеного товару або порядку їх проведення, Біржа може створювати секції із відповідними правилами торгівлі на них, що закріплюються в окремих регламентах.

Електронними біржовими торгами є торги, які проводяться з віддаленим доступом учасників біржової торгівлі в Торгову систему за допомогою спеціальних програмних засобів (пункт 72 Правил).

Відповідно до п. 74 Правил особливості проведення голосових та електронних торгів встановлюються Біржею.

Так, аукціони з продажу необробленої деревини проводяться Аграрною біржею відповідно до Регламенту організації та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини на Аграрній біржі, затвердженого наказом Аграрної біржі №(34-ОД від 22.02.2017р.. з подальшими змінами та доповненнями, викладеними у редакції наказу № 17- ОД від 24.04.2017р. (надалі - Регламент).

Згідно п. 1.3. терміни у Регламенті вживаються у такому значенні:

аукціон - спосіб продажу лотів у голосовій або електронній формі, згідно з яким покупцем визнається учасник аукціону, який запропонував найвищу ціну відповідно до умов, визначених цим Регламентом;

аукціон у електронній формі (електронний аукціон) - спосіб продажу лотів з використанням електронної торгової системи.

Таким чином, Аграрна біржа здійснює реалізацію необробленої деревини у формі, що відповідає чинному законодавству України та Правилам біржової торгівлі, а Позивачем не було жодним чином доведено неправомірності діяльності Біржі.

Також суд зазначає, що Положенням про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, затвердженим наказом Державного комітету лісового господарства України від 19 лютого 2007 р.№72, не передбачено, що організацію та проведення таких аукціонів здійснюють тільки товарні біржі, які зареєстровані в обласних центрах за місцезнаходженням продавців чи покупців необробленої деревини.

Навпаки статтею 1 ОСОБА_11 України "Про товарну біржу" передбачено, що товарна біржа є організацією, що об'єднує юридичних і фізичних осіб, які здійснюють виробничу і комерційну діяльність (без прив"язки до конкретної території) і має за мету надання послуг в укладенні біржових угод, виявлення товарних цін, попиту і пропозицій на товари, вивчення, упорядкування і полегшення товарообігу і пов'язаних з ним торговельних операцій.

Крім того слід відмітити, що ОСОБА_12 України "Про товарну біржу" не розмежовує товарні біржі ні за територіальністю, ні за спеціалізацією товарів, які реалізуються на біржах. ОСОБА_12 не обмежує товарні біржі організацією та проведенням певних аукціонів, а навпаки наділяє товарні біржі повноваженнями на об'єднання будь-яких юридичних і фізичних осіб, які здійснюють виробничу і комерційну діяльність з метою надання біржових послуг.

Таким чином, Аграрна біржа здійснює реалізацію необробленої деревини у формі, що відповідає чинному законодавству України та Правилам біржової торгівлі, а Позивачем не було жодним чином доведено неправомірності діяльності Біржі.

Суд погоджується з Позивачем, що пунктом 3 статті 281 Господарського кодексу України дано визначено, що біржовими торгами є торги, що публічно і гласно проводяться в торговельних залах біржі за участі членів біржі по товарах, допущених до реалізації на біржі в порядку, встановленому правилами біржової торгівлі.

Однак суд зазначає, що в той же час ОСОБА_12 України "Про товарну біржу", який в даному випадку є спеціальним по відношенню до Господарського кодексу України, взагалі не дає визначення такому поняттю як "біржові торги" і не встановлює порядок їх проведення.

Відповідно до статті 3 ОСОБА_12 України "Про товарну біржу" товарна біржа, зокрема, має право встановлювати відповідно до цього ОСОБА_11 та чинного законодавства власні правила біржової торгівлі та біржового арбітражу, які є обов'язковими для всіх учасників торгів.

Згідно пункту 70 Правил біржової торгівлі на Аграрній біржі, затверджених наказом Аграрного фонду №137 від 15.10.2012р. зі змінами, внесеними згідно з наказом Аграрного фонду від 18.12.2012р. №166 (надалі Правила), біржові торги проводяться у формі голосових або електронних торгів.

Для організації біржових торгів (у тому числі аукціонів) щодо окремо визначеного товару або порядку їх проведення, Біржа може створювати секції із відповідними правилами торгівлі на них, що закріплюються в окремих регламентах.

Електронними біржовими торгами є торги, які проводяться з віддаленим доступом учасників біржової торгівлі в Торгову систему за допомогою спеціальних програмних засобів (пункт 72 Правил).

Відповідно до п. 74 Правил особливості проведення голосових та електронних торгів встановлюються Біржею.

Отже суд констатує, що ні Господарський кодекс України, ні ОСОБА_12 України "Про товарну біржу" не забороняють товарній біржі проводити біржові торги у формі електронних торгів, якщо такі передбачені Правилами біржової торгівлі.

Таким чином проведення Аграрною біржею біржових торгів у формі електронних торгів не порушує основних принципів діяльності товарної біржі, а саме:

- рівноправності учасників біржових торгів;

- застосування вільних (ринкових) цін;

- публічного проведення біржових торгів.

Навпаки організовуючи та проводячи біржові торги у формі електронних торгів Аграрна біржа виконує основні обов"язки товарної біржі, закріплені в статті 4 ОСОБА_11 України "Про товарну біржу" - забезпечує створення належних умов для проведення біржової торгівлі та регулювання біржових операцій.

Також суд зазначає, що Господарський кодекс України, наякий посилається

Статтями 33 та 34 ГПК України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

У відповідності до статті 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення, для господарського суду не є обов'язковим.

Враховуючи те, що Позивачем не доведено належними та допустимими доказами порушення його прав діями Відповідачів, зокрема, Аграрної біржі, по організації та проведення квартального аукціону з продажу необробленої деревини лісогосподарських підприємств Рівненського обласного управління лісового та мисливського господарства Аграрною біржею, то, відповідно, позовні вимоги не підлягають задоволенню.

На підставі ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на Позивача.

Керуючись ст.ст. 33 ,49,82- 85 Господарського процесуального кодексу України , суд

В И Р І Ш И В:

Відмовити в задоволенні позову.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повний текст рішення складено та підписано 25 липня 2017 року.

Суддя Марач В.В.

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення18.07.2017
Оприлюднено26.07.2017
Номер документу67916505
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/384/17

Рішення від 18.07.2017

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 20.06.2017

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 07.06.2017

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 07.06.2017

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні