Постанова
від 18.07.2017 по справі 810/2142/17
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 липня 2017 року № 810/2142/17

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Василенко Г.Ю., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Української міської ради Обухівського району Київської області до Обухівської районної державної адміністрації, третя особа: Державна екологічна інспекція України у Київській області, про зобов'язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулась Українська міська рада Обухівського району Київської області з позовом до Обухівської районної державної адміністрації, третя особа: Державна екологічна інспекція України у Київській області, про визнання неправомірною бездіяльність щодо забезпечення ліквідації несанкціонованих звалищ відходів на земельній ділянці з кадастровим номером 3223151000:01:033:0010 та зобов'язати відповідача забезпечити ліквідацію несанкціонованого звалища відходів на земельній ділянці з кадастровим номером 3223151000:01:033:0010.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач є власником земельної ділянки із кадастровим номером 3223151000:01:033:0010, де утворено несанкціоноване сміттєзвалище твердих побутових відходів на відкритому ґрунті без дозволу, чим заподіяно збитки державі. Позивач неодноразово звертався до відповідача з листами з вимогою вжити заходів реагування щодо приведення вказаної ділянки до належного санітарного, естетичного стану та усунення наслідків забруднення навколишнього природного середовища. Проте, відповідачем жодних дій до сьогодні не вжито. Таким чином відповідач допускає бездіяльність, яка порушує екологічні права територіальної громади міста Українка.

Представник позивача подав до суду клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Представник відповідача подав до суду письмові заперечення, в яких зазначив, що позивач звертався до адміністрації тільки один раз та в подальшому не цікавився чи прийняті по вказаному питанню якісь дії. Зазначає, що адміністрація не може безпосередньо забезпечити ліквідацію несанкціонованого сміттєзвалища, так як не має на те правових підстав. Також вказував на те, що відповідачем зі свого боку вживались всі заходи щодо ліквідації несанкціонованого сміттєзвалища, зокрема звертався до екологічної інспекції, органів поліції та прокуратури. Крім того, на даний момент за сприянням адміністрації проводяться роботи по вивезенню сміття із зазначеної території.

Третя особа подала до суду пояснення, в яких зазначила, що на підставі листа Обухівської районної державної адміністрації Київської області ними проведено обстеження території адміністративних межах Української міської ради Обухівського району Київської області, щодо засмічення земельної ділянки, про що складено Акт №93 від 23.05.2017. Державною екологічною інспекцією у Київській області внесено пропозицію до Обухівської районної державної адміністрації щодо приведення у відповідність із законодавством прийнятого ними розпорядження від 29.09.2009 №1212 щодо передачі в оренду на 49 років ТОВ Паком земельної ділянки площею 1,5 га та анулювання договору оренди земельної ділянки серії ВМК № 368507 від 08.10.2009.

Відповідно до ч.6 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні в разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Таким чином, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження на підставі наявних у ній доказів.

Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, суд встановив наступне.

Обухівська районна державна адміністрація є власником земельної ділянки із кадастровим номером 3223151000:01:033:0010, що підтверджується інформаційною довідкою Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку.

На підставі розпорядження Обухівської районної державної адміністрації №1212 від 29.09.2009 року, земельна ділянка із кадастровим номером 3223151000:01:033:0010 передана в оренду на 49 років Товариству з обмеженою відповідальністю «Паком» , цільове призначення земельної ділянки - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд будівельних організацій та підприємств.

Договір оренди земельної ділянки укладений 08.10.2009 року між Обухівською районною державною адміністрацією Київської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Паком» , посвідчений приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу ОСОБА_1 за №2399 та зареєстрований у Обухівському районному відділі Київської регіональної Філії державного земельного кадастру за №041098600004.

На зазначеній земельній ділянці розташовані будівлі адміністративно-складського корпусу та виробничого цеху по переробці металобрухту, деревини та виробництва будматеріалів, які знаходиться у приватній власності ТОВ Паком , що підтверджується Свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 11.09.2007, яке видано на підставі рішення виконкому Української міської ради від 30.07.2007 та витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно видане Обухівським бюро технічної інвентаризації від 11.09.2007.

22 травня 2017 року Українська міська рада Обухівського району Київської області звернулася до Обухівської районної державної адміністрації, як до власника земельної ділянки із кадастровим номером 3223151000:01:033:0010 із вимогою вжити заходів реагування щодо приведення вказаної земельної ділянки до належного санітарного стану та естетичного стану, усунення наслідків забруднення навколишнього природного середовища (лист № 1304/0/3-17).

Судом встановлено, що в якості реагування на повідомлення позивача, Обухівська районна державна адміністрація листом від 23.05.2017 №160/1627/07-13 звернулась до Державної екологічної інспекції у Київській області, в якому зазначила про факт засмічення земельної ділянки на території ТОВ Паком . У зв'язку з цим, адміністрація просить надати кандидатуру для участі у комісії по контролю за використанням та охороною земель, лісів, надр, водоймищ, атмосферного повітря, рослинного і тваринного світу та інших природних ресурсів Обухівського району Київської області, створеній при Обухівській районній державній адміністрації.

На підставі вищезазначеного листа, Державною екологічною інспекцією у Київській області видано Наказ №101 від 23.05.2017 року та проведено обстеження території адміністративних меж Української міської ради Обухівського району Київської області, про що складено Акт № 93. Перевіркою виявлено засмічення земельної ділянки, що є порушенням ст.ст. 96, 211 Земельного кодексу України та ст.ст. 17, 32, 33, 42 Закону України Про відходи .

На підставі результатів перевірки, Державною екологічною інспекцією у Київській області листом № 02-08-21/1110 від 31.05.2017 внесено пропозицію до Обухівської районної державної адміністрації щодо приведення у відповідність із законодавством прийнятого ними розпорядження від 29.09.2009 №1212 щодо передачі в оренду на 49 років ТОВ Паком земельної ділянки площею 1,5 га та анулювання договору оренди земельної ділянки серії ВМК № 368507 від 08.10.2009.

Відповідачем були направлені письмові звернення до місцевих відділів прокуратури та національної поліції з вимогою вжиття всіх необхідних заходів щодо виявлених порушень чинного законодавства, що підтверджується листами від 22.05.2017 вих. № 60/07-15/1611, від 27.05.2017 вих. № 60/07-15/1650, від 21.06.2017 вих. №60/07-15/1947 про вжиття заходів представницького характеру в суді, у зв'язку з порушенням інтересів Держави.

Листами Києво-Святошинської місцевої прокуратури та поліції повідомлено адміністрацію про те що ведеться досудове розслідування у кримінальному провадженні № 12017110230000874, за ознаками кримінального правопорушення - злочину, передбаченого ч. 1 ст. 239 КК України, за фактом забруднення земель в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району Київської області відходами шкідливими для довкілля, внаслідок порушення спеціальних правил, чим створили небезпеку для довкілля.

Також відповідачем направлено 24.05.2017 лист №60/07-15/1677 директору ТОВ Паком ОСОБА_2 з вимогою негайно вжити дієвих заходів щодо ліквідації стихійного сміттєзвалища та привести засмічену земельну ділянку у належний стан, відповідно до умов договору та чинного природоохоронного законодавства, а також з попередженням про розірвання договору оренди земельної ділянки.

Крім того відповідачем був відправлений лист до Київської обласної державної адміністрації з пропозицією розірвання вищезазначеного договору оренди земельної ділянки, враховуючи те, що цей договір складався Обухівською районною державною адміністрацією на вимогу розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації від 26.08.2009 № 742.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Згідно з ч.2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 1 статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Пункт 3 статті 78 Земельного кодексу України визначає, що земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

За приписами статті 80 цього Кодексу суб'єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності: б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

Згідно з п. "а" ст. 17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Частина 2 ст. 83 Земельного кодексу України передбачає, що у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності.

На місцеві державні адміністрації, як на суб'єкта владних повноважень, законодавством покладено обов'язок забезпечувати ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів самостійно або за рішенням уповноважених на те органів.

Статтею 1 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» визначено, що виконавчу владу в областях, районах, районах Автономної ОСОБА_3 Крим, у містах Києві та Севастополі здійснюють обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Відповідно до положень п.6 ст.16 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцеві державні адміністрації в межах, визначених Конституцією і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль за додержанням санітарних і ветеринарних правил, збиранням, утилізацією і захороненням промислових, побутових та інших відходів, додержанням правил благоустрою.

Статтею 15 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" визначено, що місцеві ради несуть відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території і в межах своєї компетенції.

Частиною третьою статті 22 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" визначено, що органи виконавчої влади, місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані утримувати надані в користування чи належні їм на праві власності земельні ділянки і території відповідно до вимог санітарних норм.

У ст. 9 Закону України Про відходи в якій визначено, що суб'єктами права власності на відходи є громадяни України, іноземці, особи без громадянства, підприємства, установи, організації усіх форм власності, територіальні громади, ОСОБА_3 Крим і держава. Держава є власником відходів, що утворюються на об'єктах державної власності чи знаходяться на території України і не мають власника або власник яких не відомий. Суб'єкти права власності володіють, користуються і розпоряджаються відходами в межах визначених законом.

Як встановлено судом, 20 травня 2017 року на земельній ділянці із кадастровим номером 3223151000:01:033:0010 виявлено несанкціоноване сміттєзвалище.

Дана земельна ділянка хоча і є державною власністю, але перебуває у довгостроковій оренді і має суб'єкта господарювання в особі ТОВ «Паком» . Відповідач не може безпосередньо забезпечити ліквідацію несанкціонованого сміттєзвалища, так як не є суб'єктом господарювання даної земельної ділянки.

Згідно статті 12 Закону України Про відходи органи місцевого самоврядування на підзвітних територіях ведуть облік безхазяйних відходів і несуть відповідальність за комплексне використання таких відходів, додержання умов поводження з ними.

Також згідно з пунктом є статті 20 та статтею 21 Закону України Про відходи органи місцевого самоврядування забезпечують виконання вимог законодавства про відходи, організацію збирання і видалення побутових відходів, а також організацію розділеного збирання корисних компонентів цих відходів, вирішення питань щодо розміщення на своїй території об'єктів поводження з відходами, здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території, сприяння роз'ясненню законодавства про відходи серед населення, створення необхідних умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі Окремих видів відходів як вторинної сировини та ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих сміттєзвалищ.

Відповідно до пункту "м" частини першої ст. 20 Закону України "Про відходи", до повноважень місцевих державних адміністрацій у сфері поводження з відходами належить забезпечення ліквідації несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів самостійно або за рішенням уповноважених на те органів.

Позивач стверджує, що відповідач допускає бездіяльність шляхом не вжиття жодних дій щодо ліквідації несанкціонованого сміттєзвалища, проте матеріалами справи та судом встановлено, що адміністрацією після отримання заяви позивача вжито необхідні заходи для ліквідації несанкціонованого сміттєзвалища, відтворення попереднього стану земельної ділянки, зокрема надіслано листи до прокуратури, поліції, державної екологічної інспекції, ТОВ Паком та до облдержадміністрації.

Крім того, суд бере до уваги, що у зв'язку із проведеними діями Обухівської районної державної адміністрації, назараз проводяться роботи по вивезенню сміття із зазначеної території, що підтверджується повідомленнями в засобах масової інформації.

Отже, враховуючі викладені норми чинного законодавства та встановлені матеріалами адміністративної справи обставини, суд вважає, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими та такими, що задоволенню не підлягають.

Керуючись статтями 11, 14, 70-72, 128, 159-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

п о с т а н о в и в:

У задоволенні адміністративного суду Української міської ради Обухівського району Київської області - відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Василенко Г.Ю.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.07.2017
Оприлюднено28.07.2017
Номер документу67957446
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/2142/17

Ухвала від 26.06.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 26.06.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Постанова від 18.07.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні