ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 липня 2017 рокуСправа № 912/1565/17 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Шевчук О.Б. розглянув у відкритому судовому засіданні справу № 912/1565/17
за позовом керівника Знам'янської місцевої прокуратури в інтересах держави, уповноваженими органами якої виступають:
І - Знам'янська районна державна адміністрація Кіровоградської області,
ІІ - Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області,
до Фермерського господарства "Федотов",
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів - Трепівської сільської ради,
про внесення змін до договору оренди,
за участю представника відповідача - ОСОБА_1, довіреність від 19.05.2017;
у судовому засіданні брав участь прокурор відділу прокуратури Кіровоградської області - ОСОБА_2, посвідчення №042587 від 30.03.2016.
Керівник Знам'янської місцевої прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави, уповноваженим органами якої виступають Знам'янська районна державна адміністрація та Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області звернулася до господарського суду з позовною заявою, в якій просить суд внести зміни до договору оренди землі від 14.08.2012 року, зареєстрованого у відділі Деркомзему у Знам'янськму районі за №352228744002329, укладеного між Знам'янською районною державною адміністрацією та Фермерським господарством "Федотов", виклавши пункт 9 договору у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у формі на рівні земельного податку у грошовій формі в розмірі 0,3 % від нормативно грошової оцінки, що становить 1026,00 грн на рік або у місяць 85,50 грн на розрахунковий рахунок Трепівської сільської ради", з покладенням витрат по сплаті судового збору на відповідача.
Ухвалою від 06.06.2017 господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду, порушив провадження у справі, справу призначив до розгляду у судовому засіданні 29.06.2017 та витребував від учасників судового процесу необхідні для розгляду справи по суті докази.
За результатами судового засідання 29.06.2017 господарський суд відклав розгляд справи до 27.07.2017, в порядку визначеному статтею 77 Господарського процесуального кодексу України.
Прокурор позовні вимоги підтримав в повному обсязі, посилаючись на необхідність внесення змін до договору оренди землі від 14.08.2012, укладеного між Знам'янською районною державною адміністрацією та Фермерським господарством "Федотов", відповідно до вимог Податкового кодексу України в частині розміру орендної плати, у зв'язку з чим просить позовної вимоги задовольнити в повному обсязі
Від Знам'янської районної державної адміністрації до господарського суду надійшли письмові пояснення, відповідно до яких остання позовні вимоги прокурора підтримує в повному обсязі та просить суд проводити розгляд справи за відсутності представника райдержадміністрації
Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області відповідно до наданого пояснення від 26.07.2017 також позов підтримало в повному обсязі та просить проводити судове засідання за відсутності повноважного представника.
Трепівська сільська рада у своїх письмових поясненнях зазначила про те, що за час господарювання Фермерське господарство "Федотов" завжди вчасно сплачувало податки до бюджету в повному обсязі, сільська рада за майже 20 останніх років не мала претензій до господарства. Але договір оренди землі дійсно потрібно привести у відповідність до діючого законодавства та внести зміни.
Відповідач відзив на позов не подав, проте присутній у судовому засіданні 29.07.2017 представник відповідача позовні вимоги прокурора визнав в повному обсязі.
Дослідивши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представника відповідача, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
14.08.2012 між Знам'янською районною державною адміністрацією Кіровоградської області (надалі - Знам'янська РДА, орендодавець) та Фермерським господарством "Федотов" (надалі - ФГ "Федотов", орендар) на підставі розпоряджень голови Знам'янської районної державної адміністрації від 21.02.2011 №67-р та №163-р від 15.04.2011 було укладено договір оренди землі (надалі - договір, а.с. 17-19).
Укладений між сторонами договір зареєстрований у відділі Держкомзему у Знам'янському районі, про що у книзі реєстрації договорів оренди земель вчинено запис від 16.10.2012 за №352228744002329.
Умовами розділів "Предмет договору", "Об'єкт оренди" та "Строк дії договору" визначено, що в оренду орендарю передається земельна ділянка з кадастровим номером 3522287400:02:000:9025, загальною площею 17,5153 га, у тому числі ріллі 17,5153 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення які перебувають у запасі Трепівської сільської ради. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 12.04.2012 року становить 342009,00 грн. Договір оренди укладено строком на 10 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на його поновлення.
В розділі "Орендна плата" сторони погодили, що орендна плата вноситься орендарем у формі на рівні земельного податку у грошовій формі в розмірі 342,01 грн у рік (з розрахунку 0,1 % від грошової оцінки земельної ділянки) або у місяць 28,50 грн на розрахунковий рахунок Трепівської сільської ради. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції та цільового призначення земельної ділянки.
В пункті 13 цього розділу договору зазначено, що розмір орендної плати переглядається один раз у рік, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку.
В розділі "Зміна умов договору і припинення його дії" сторонами погоджено, що зміна умов договору відбувається за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі, спір вирішується в судовому порядку.
Згідно акта прийому передачі земельної ділянки в оренду (а.с.23) орендодавець передав, а орендар прийняв земельну ділянку площею 17,5153 га.
В зв'язку з тим, що граничний розмір земельного податку, встановлений Податковим кодексом України для даної категорії земель, не відповідає розміру орендної плати, встановленої в договорі оренди землі, укладеному між Знам'янською РДА ФГ "Федотов", виникла необхідність внесення змін до даного договору та приведення його у відповідність до вимог чинного законодавства.
Вирішуючи даний спір, господарський суд враховує наступне.
Статтею 15 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Право кожної особи на звернення до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу закріплено статтею 16 вказаного Кодексу.
Позовом у процесуальному сенсі є звернення до суду з вимогою про захист своїх прав та інтересів, який складається з двох елементів: предмету і підстави позову.
Предметом позову є певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, а підставою позову є факти, які обґрунтовують вимогу про захист права чи законного інтересу.
При цьому особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред'явлено позов та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права, в свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі, щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і у разі встановлення порушеного права з'ясувати чи буде воно відновлено у заявлений спосіб.
Згідно з абзацом четвертим частини першої статті 2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд порушує справи за позовами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Частиною другою згаданої статті передбачено, що у позовній заяві прокурор самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, за відсутності ж такого органу або відсутності у нього повноважень зазначає про це в позовній заяві.
У статті 29 Господарського процесуального кодексу України визначено повноваження прокурора як учасника судового процесу у позовному провадженні, та передбачено, що у разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави, в якій зазначено про відсутність органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або про відсутність у такого органу повноважень щодо звернення до господарського суду, прокурор набуває статусу позивача.
Господарський суд повинен оцінювати правильність визначення прокурором органу, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретних функцій у правовідносинах, пов'язаних із захистом інтересів держави.
Інтереси держави мають чітко формулюватися й умотивовуватися прокурором.
Звернувшись з даним позовом до господарського суду керівник Знам'янської місцевої прокуратури Кіровоградської області послався на те, що на виконання вимог Податкового кодексу України, Трепівською сільською радою прийнято рішення, яким врегульовано ставку земельного податку на земельні ділянки розташовані за межами населеного пункту в адміністративних межах Трепівської сільської ради, що становить 0,3 % від нормативної грошової оцінки землі. Поряд з цим, в порушення норм Податкового кодексу України та пункту 13 договору, зміни до договору оренди в частині розміру орендної плати до цього часу не вносились.
Порушення інтересів держави прокурор вбачає в невжитті заходів Знам'янською районною державною адміністрацією, як орендодавцем та Головним управлінням Держгеокадасту у Кіровоградській, як розпорядником земель сільськогосподарського призначення державної власності, щодо внесення змін до договору в частині розміру орендної плати.
Відтак, прокурор правомірно звернувся до господарського суду з даним позовом в інтересах держави, в особі Знам'янської районної державної адміністрації та Головного управління Держгеокадастру.
Господарський суд враховує, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Згідно статті 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Положеннями статті 13 названого Закону визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (стаття 13 Закону).
Істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (стаття 15 Закону).
Частинами 1, 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Згідно із пунктами 14.1.136. пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до підпункту 271.1.1. пункту 271.1. статті 271 Податкового кодексу України базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Пунктом 274.1. статті 274 цього кодексу встановлено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. При цьому, за вимогами підпунктів 288.5.1., 288.5.2. пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, положеннями спірного договору та нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (пункт 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 з подальшими змінами).
Відповідно частини 1 статті 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно частини 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до частини 1 статті 73 цього Закону акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Згідно статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України входить до повноважень органів місцевого самоврядування (пункт 35 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування").
З матеріалів справи вбачається, що рішенням одинадцятої сесії Трепівської сільської ради сьомого скликання №166 від 22.02.2017 затверджено ставки земельного податку на 2017 рік.
Пунктом 2 вказаного рішення встановлено ставки земельного податку на земельні ділянки, які розташовані за межами населених пунктів в адміністративних межах Трепівської сільської ради, нормативно грошову оцінку яких проведено, у розмірі 0,3 відсотка від нормативно грошової оцінки земельної ділянки.
Вказані положення відповідають нормам статті 288 Податкового кодексу України.
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною і відповідно зміна ставки земельного податку за земельні ділянки, які розташовані за межами населених пунктів в адміністративних межах Трепівської сільської ради є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору, то прокурор обґрунтовано звернувся до господарського суду з позовом про внесення змін до спірного договору
При цьому, господарський суд враховує, що відповідач позовні вимоги визнав в повному обсязі.
Відповідно до статті 78 Господарського процесуального кодексу України, у разі визнання відповідачем позову господарський суд приймає рішення про задоволення позову за умови, що дії відповідача не суперечать законодавству або не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.
З огляду на вищевикладене позовні вимоги прокурора є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до частини 3 статті 653 Цивільного кодексу України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Аналогічні положення містяться в частині 5 статті 188 Господарського кодексу України.
З викладеного вбачається, що зазначені зміни для сторін набирають сили з моменту набрання чинності рішенням суду.
Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 33, 34, 43, 49, 82, 84, 85, 116, 117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Внести зміни до договору оренди землі від 14.08.2012 року, зареєстрованого у відділі Держкомзему у Знам'янськкому районі за № 352228744002329, укладеного між Знам'нською районною державною адміністрацією Кіровоградської області та Фермерським господарством "Федотов", виклавши пункт 9 договору у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у формі на рівні земельного податку у грошовій формі в розмірі 0,3 % від нормативної грошової оцінки, що становить 1026,00 грн на рік або у місяць 85,50 грн на розрахунковий рахунок Трепівської сільської ради".
Стягнути з Фермерського господарства "Федотов" (27440, Кіровоградська область, Знам'янський район, с. Зелений Гай, ідентифікаційний код 31850873) на користь прокуратури Кіровоградської області (25006, м. Кропивницький, вул. В. Пермська, 4, ідентифікаційний код 02910025 Банк - Державна казначейська служба України м. Київ, МФО 820172 р/р 35215073004600 код класифікації видатків бюджету 2800) 1600,00 грн судового збору.
Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Копії рішення направити Знам'янській районній державній адміністрації (27400, Кіровоградська обл., м. Знам'янка, вул. Михайла Грушевського, 17), Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області (25030, м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26) та Трепівській сільській раді (27440, Кіровоградська обл., Знам'янський р-н, с. Трепівка, вул. Колгоспна, 3а).
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Рішення може бути оскаржене протягом десяти днів з дня його підписання до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд Кіровоградської області.
Повне рішення складено 01.08.17.
Суддя О.Б. Шевчук
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 27.07.2017 |
Оприлюднено | 02.08.2017 |
Номер документу | 68039069 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Шевчук О.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні