Рішення
від 04.08.2017 по справі 923/517/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 серпня 2017 року Справа № 923/517/17

Господарський суд Херсонської області у складі судді Задорожної Н.О. при секретарі Кудак М.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Державного підприємства "Херсонський морський торговельний порт", м. Херсон

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Судноплавна компанія "Арго", м. Херсон

про стягнення 3626,09 доларів США

за участю представників:

від позивача - ОСОБА_1, представник, дов. № 18-15/1 від 04.01.2017р.;

від відповідача - ОСОБА_2, представник, дов. б/н від 18.07.2017р.

Сутність спору: Позивач (Державне підприємство "Херсонський морський торговельний порт", м. Херсон, код ЄДРПОУ 01125695) звернувся з позовом в якому просить господарський суд стягнути з відповідача (Товариство з обмеженою відповідальністю "Судноплавна компанія "Арго", м. Херсон, код ЄДРПОУ 31319944) 3626,09 дол. США основного боргу по причальному збору за простій судна "LIZORI", флаг Молдова під вантажними операціями біля причалу № 7, агентське обслуговування якого здійснює ТОВ "СК "Арго" на підставі укладеного з ДП "ХМТП" договору № 4д від 12.01.2017р.

Позов обґрунтовано тим, що з 06.02.2017р. під вантажними операціями біля належного позивачу причалу № 7 знаходилось судно "LIZORI", агентське обслуговування якого здійснює відповідач. Вантажні операції було завершено 13.02.2017р. о 12-00 год. Починаючи з 12-00 год. 13.02.2017р. до 20 год. 30 хв. 14.02.2017р. відбувся простій судна, що стало підставою для нарахування причального збору в сумі 3626,09 дол. США, від оплати якого відповідач відмовився.

Відповідач проти позову заперечує, посилаючись на ту обставину, що простій судна був використаний з метою оформлення вантажу та виходу судна з акваторії морського порту, що є загальною практикою.

Розгляд справи відбувався з перервою, яка оголошувалася до 4 серпня 2017р.

Заслухавши пояснення представників, дослідивши матеріали справи, суд

в с т а н о в и в:

На підставі укладеного між сторонами договору № 4Д від 12.01.2017р., відповідач здійснює агентське обслуговування суден як під іноземним прапором, так і під Державним Прапором України, в межах акваторії та підхідного каналу Херсонського морського порту. (а.с. 10-18).

07.02.2017р. позивачем вручено відповідачу особисто під розпис представника ТОВ "СК "Арго" лист за вих. № 03-29/46 "Щодо порядку стягнення причального збору в ДП "ХМТП" з повідомленням про необхідність виконання Порядку справляння та розміри ставок портових зборів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України № 316 від 27.05.2013р., зокрема його п. 5.6, який встановлює сплату причального збору за простій біля вантажного причалу після закінчення вантажних операцій з причин, що залежать від судна або судновласника. (а.с. 21-22).

На балансі ДП "ХМТП" на праві господарського відання знаходяться причали №№ 1-7, розташовані за адресою: м. Херсон, Одеська площа, 6. (а.с. 19-20).

Як вбачається з матеріалів справи, з 06.02.2017р. під вантажними операціями біля причалу №7 знаходилось судно "LIZORI", флаг Молдова, агентське обслуговування якого здійснює відповідач.

Метою заходу судна до морського порту було завантаження його металобрухтом, що підтверджено заявкою ТОВ "СК "Арго" від 07.02.2017р., скерованою начальнику комерційного відділу ДП "ХМТП", на підставі якої позивач виставляв рахунки для оплати причального збору. (а.с. 23).

Вантажні операції із завантаження судна "LIZORI" було завершено о 12:00 год. 13.02.2017р. Починаючи з 12-00 год. 13.02.2017р. до 20:30 год. 14.02.2017р. відбувся простій судна, що підтверджено Актом обліку стояночного часу. (а.с. 31-32).

Процедура справляння портових зборів та розміри ставок портових зборів визначено Порядком справляння та розмірів ставок портових зборів, затвердженим наказом Міністерства інфраструктури України 27.05.2013 N 316 (надалі - Порядок).

Пунктом 1.2. Порядку унормовано, що згідно з частинами третьою - п'ятою статті 22 Закону України "Про морські порти України" портові збори сплачуються адміністрації морських портів України, крім випадків, визначених цим Законом, а саме:

- причальний збір справляється на користь власника причалу, а якщо причал перебуває у користуванні - на користь відповідного користувача.

Відповідно до п.п. 5.1, 5.6. Порядку причальний збір справляється із суден, що стоять біля причалу. Із суден груп А, Б та В після закінчення вантажних (пасажирських) операцій за простій біля вантажного (пасажирського) причалу з причин, що залежать від судна або судновласника, причальний збір справляється з моменту закінчення навантаження- розвантаження та закріплення вантажу за одиницю умовного об'єму судна (за 1 куб. м об'єму судна) за такими ставками:

- 0,0164 долара США за годину - із суден у закордонному плаванні;

- 0,00164 долара США за годину - із суден у каботажному плаванні.

За простій судна "LIZORI" біля причалу №7 було нараховано причальний збір у сумі 3626,09 доларів США, який розраховано з наступного:

Найменування послугиоб'єму суднаставкакоефіцієнтсума, долар США Причальний збір 7758 м3 0,01640 28,500 3626,09

Об'єм судна визначено шляхом множення довжини на висоту та на ширину згідно даних класифікаційного свідоцтва на судно №312-00074-17, виданого Регістром судноплавства України 11.01.2017р.

Коефіцієнт визначено шляхом рахунку кількості годин простою судна, починаючи з 12:00 год. 13.02.2017р. до 20:30 год. 14.02.2017р. (згідно даних Акту обліку стояночного часу - Statement of Facts ).

Для здійснення оплати позивачем на адресу відповідача був виставлений рахунок №561 від 01.03.2017р. на суму 3626.09 доларів США та акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №306 від 14.02.2017р., які відправлені на адресу відповідача 14.03.2017р. та отримані 16.03.2017р., що підтверджується фіскальним чеком від 14.03.2017р. за списком № 1639 відправлень листів рекомендованих. (а.с. 24-28).

З метою оплати зазначеної заборгованості ДП ХМТП направляло листи на адресу відповідача (вих. №03-29/189 від 04.04.2017р., вих. №03-28/215 від 14.04.2017р., вих. №03-29/220 від 20.04.2017р., вих. №03-29/235 від 04.05.2017р. (а.с. 33-39).

Відповідач виставлені рахунки не оплатив, посилаючись на усунення пошкоджень при завантаженні судна, митне оформлення вантажу та очікування виводу судна на рейд і виходу каравану.

З'ясувавши обставини справи, дослідивши докази на їх підтвердження та надавши їм правову оцінку, суд визнав позов обґрунтованим і таким, що підлягає задоволенню, з урахуванням наступного.

Відповідно до статті 26 Конвенції Організації Об'єднаних Націй з морського права 1982р., ратифікованої Законом України Про ратифікацію Конвенції Організації Об'єднаних Націй з морського права 1982р. та Угоди про імплементацію Частини XI Конвенції Організації Об'єднаних Націй з морського права 1982р. №728-ХІV від 03.06.1999р., іноземне судно, що проходить через територіальне море, може обкладатись тільки зборами в оплату за конкретні послуги, надані такому судну.

Національним законодавством, а саме положеннями статті 85 Кодексу торговельного мореплавства України передбачено, що під час перебування в морському порту будь-яке судно зобов'язане дотримуватися чинних законів і правил України, у тому числі тих, що стосуються безпеки порту і судноплавства в порту, митного, прикордонного, санітарного (фітосанітарного) режимів, лоцманського проведення, буксирування, рятувальних і суднопіднімальних робіт, якірної стоянки і надання місць біля причалів, навантаження і вивантаження вантажів, посадки і висадки людей, послуг, пов'язаних з навантажувально-розвантажувальними роботами, і будь-яких інших портових послуг, портових зборів, запобігання забрудненню навколишнього природного середовища.

Відповідно до ч. 1,2,3 ст. 22 Закону України "Про морські порти України" у морському порті справляються такі портові збори: корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, адміністративний та санітарний. Використання коштів від портових зборів допускається виключно за їх цільовим призначенням. Фінансування утримання гідротехнічних споруд в об'ємах, необхідних для підтримання їх паспортних характеристик, здійснюється за рахунок портових зборів, що справляються у морських портах, де розташовані такі гідротехнічні споруди.

Розміри ставок портових зборів для кожного морського порту встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту, відповідно до затвердженої нею методики.

Порядок справляння, обліку та використання коштів від портових зборів, крім використання коштів від адміністративного збору, визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах морського і річкового транспорту. Кошти від адміністративного збору використовуються відповідно до закону. Портові збори сплачуються Адміністрації морських портів України, крім випадків, визначених цим Законом.

Процедура справляння портових зборів та розміри ставок портових зборів в України встановлені Порядком справляння та розмірів ставок портових зборів, затвердженим наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013р. № 316, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 12.06.2013р. за № 930/23462, пунктами 1.2, 1.3 якого передбачено, що згідно з частинами третьою - п'ятою статті 22 Закону України "Про морські порти України" портові збори сплачуються Адміністрації морських портів України, крім випадків, визначених цим Законом, а саме: причальний збір справляється на користь власника причалу, а якщо причал перебуває у користуванні - на користь відповідного користувача; канальний збір справляється на користь власника каналу; корабельний збір справляється на користь користувача портової акваторії, а також власника операційної акваторії причалу (причалів), збудованої до набрання чинності Законом України "Про морські порти України". Портові збори (корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, адміністративний та санітарний) справляються в морських портах із суден і плавучих споруд, що плавають під Державним Прапором України та іноземними прапорами, за групами згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Відповідно до ст.131 Кодексу торговельного мореплавства України, каботажними перевезеннями визнаються перевезення між портами України, які здійснюються суднами, що плавають під Державним прапором України, а також суднами, що плавають під іноземним прапором, за умови одержання на це дозволу центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері транспорту.

Згідно із ст. 132 Кодексу торгівельного мореплавства України, перевезення між портами України й іноземними портами можуть здійснюватися як суднами, що плавають під Державним прапором України, так і за умови взаємності суднами, що плавають під іноземним прапором.

Визначення "судно закордонного плавання" міститься у п. 54 ч. 1 ст. 4 Митного кодексу України, згідно з яким судно закордонного плавання - українське або іноземне судно, яке здійснює міжнародні перевезення товарів та/або пасажирів та прибуває на митну територію України.

Судно "LIZORI" є судном закордонного плавання, факт його простою біля причалу № 7 повністю підтверджений наданими у справі належними та допустимими доказами і відповідачем не спростований.

Розрахунок причального збору позивачем проведено з урахуванням вимог п. 5.6 Порядку справляння та розмірів ставок портових зборів.

Доводи відповідача до уваги не приймаються як необґрунтовані та безпідставні.

Процедура вчинення дій для отримання дозволу на вихід судна із морського порту може здійснюватись також на внутрішньому рейді акваторії морського порту.

Надання капітаном судна переваги зручному сполученню між судном та митною службою саме біля причалу № 7, також не є підставою для звільнення від сплати причального збору.

Щодо усунення пошкоджень судна при завантаженні, то на підтвердження зазначеного факту не надано жодного з належних доказів.

Витрати по оплаті судового збору в сумі 1600 грн. покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст.44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Судноплавна компанія "Арго", 73000 м. Херсон, вул. Воронцовська, буд. 2, код ЄДРПОУ 31319944, п/р 26001052312384 в Херсонській філії ПАО КБ "Приватбанк" м. Херсон, МФО 352479 на користь Державного підприємства "Херсонський морський торговельний порт", 73000, м. Херсон, пр-т Ушакова, 4, код ЄДРПОУ 01125695, п/р № 2600201693454 у філії АТ "Укрексімбанк" в м. Херсон, МФО 352639 3626 (три тисячі шістсот двадцять шість) доларів США 09 центів та 1600 (одна тисяча шістсот) грн. витрат по оплаті судового збору.

Повне рішення складено 07.08.2017р.

Суддя Н.О. Задорожна

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення04.08.2017
Оприлюднено08.08.2017
Номер документу68135882
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/517/17

Ухвала від 23.10.2017

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Закурін М. К.

Постанова від 04.10.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 28.08.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Рішення від 04.08.2017

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Задорожна Н.О.

Ухвала від 27.06.2017

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Задорожна Н.О.

Ухвала від 07.06.2017

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Задорожна Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні