Постанова
від 08.08.2017 по справі 804/1974/17
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 серпня 2017 р. Справа № 804/1974/17 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Захарчук - Борисенко Н.В.

при секретарі - Грушко Н.В.

за участю:

представника позивача - Ямковий В.І. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ПІВНІЧНА КОРОНА-КР" до Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Криворізька міська рада про визнання протиправним та скасування витягу, зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

21.03.2017 Товариство з обмеженою відповідальністю "ПІВНІЧНА КОРОНА-КР" (далі - ТОВ "ПІВНІЧНА КОРОНА-КР", позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровській області (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Криворізька міська рада (далі - третя особа), в якому з урахуванням заяви про зміну позовних вимог просить: визнати протиправними та скасувати витяги №619 від 15.02.2016 та № 10 від 07.02.2017 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Черкасова, 24, кадастровий номер 1211000000:07:019:0104, виданий управлінням Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області товариству з обмеженою відповідальністю "ПІВНІЧНА КОРОНА-КР"; зобов'язати Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровській області провести перерахунок, сформувати та видати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - кадастровий номер 1211000000:07:019:0104 розташованої за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Черкасова, 24 із застосуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф) 1, 0.

Ухвалою суду від 22.03.2017 відкрито провадження у справі та справу призначено до розгляду у судовому засіданні.

В обґрунтування позовних вимог зазначалося, що, на думку позивача, оскаржувані витяги №619 від 15.02.2016 та № 10 від 07.02.2017 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки складені відповідачам з порушенням норм чинного законодавства з немотивованим застосуванням локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони, а також з неправильним застосуванням коефіцієнтів інфляції, що призвело до збільшення нормативно-грошової оцінки земельної ділянки та є підставою для скасування витягів. З огляду на викладене, позивач вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив адміністративний позов задовольнити.

Представник відповідача у судове засідання не з'явився, надав письмові заперечення, в яких зазначив, що форма Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що формується програмним забезпеченням, передбачена Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженим Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово - комунального господарства України, Української академії аграрних наук №18/15/21/11 від 27.01.2006 та містить коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і). Таким чином, на думку представника відповідача, Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області, керуючись чинним законодавством, в межах своїх повноважень за допомогою програмного забезпечення Норматив + лише видає витяги із затвердженої та обов'язкової для застосування технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, затвердженої Рішенням Криворізької міської ради № 3728 від 24.06.2015 року та не має впливу на значення застосованих програмним забезпеченням коефіцієнтів та, як наслідок, на її розмір. Враховуючи, що видані відповідачем Витяги відповідають всім вимогам чинного законодавства відповідач жодним чином не порушує права позивача. З огляду на викладене, представник відповідача у задоволенні позовних вимог просив відмовити.

Представник третьої особи у судове засідання з розгляду справи не з'явився, надав до суду письмові заперечення, в яких у задоволенні позову просив відмовити та зазначив, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів -

документація, що складається із текстових та графічних матеріалів, оформлена відповідно до Стандарту СОУ ДКЗР 0032632-012:2009 Оцінка земель. Правила розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (надалі - Стандарт), затвердженого наказом Держкомзему від 24.06.2009 № 335 та зареєстрованого Українським науково-дослідним і навчальним центром проблем стандартизації, сертифікації та якості 10 вересня 2009 року за № 32595752/1927. З огляду на викладене, представник третьої особи у задоволенні позовних вимог просив відмовити в повному обсязі.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд приходить до висновку, що пред'явлений адміністративний позов не підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що підставі рішення Криворізької міської ради від 29.07.2014 №2844 Про надання в оренду земельної ділянки між Криворізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю ПІВНІЧНА КОРОНА-КР було укладено Договір оренди земельної ділянки від 02.10.2014 (далі - Договір).

Відповідно до п.1 зазначеного Договору Товариство з обмеженою відповідальністю ПІВНІЧНА КОРОНА-КР прийняло в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 1211000000:07:019:0104) житлової та громадської забудови для розміщення 5-ти поверхового будинку-гуртожитку, яка знаходиться по вул. Черкасова, 24 в Тернівському районі м. Кривого Рогу. Площа земельної ділянки становить 0,3474 га.

Згідно п.7 Договору, річна орендна мата вноситься Орендарем у грошовій формі незалежно від результатів діяльності орендаря у 3-му розмірі земельного податку, що встановлюється ПК України з урахуванням рішення Криворізької міської ради від 26.06.2013 р. №2088 Про ставки податку за земельні ділянки на території м.Кривого Рогу .

Пунктом 11 Договору передбачено, що обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, передбачених законодавством.

У п. 10 Договору визначено, що орендна плата вноситься щорічно протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця. За неповний календарний місяць орендна плата сплачується за дні фактичного користування земельною ділянкою.

Згідно з п. 12 Договору розмір та сума орендної плати переглядається без внесення змін до цього Договору у разі: - затвердження базової вартості 1 кв.м. земель міста та зміни даної базової вартості; - зміни умов господарювання, передбачених договором; - зміни (збільшення або зменшення за рішенням міської ради) розмірів річної орендної плати за землю, розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; - погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; - в інших випадках, передбачених законодавством та цим договором.

20.12.2016 Криворізька міська рада звернулася до Товариства з обмеженою відповідальністю ПІВНІЧНА КОРОНА-КР , третя особа Криворізька Північна ОДПІ Головного управління ДФС у Дніпропетровській області з позовом до господарського суду пор стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю ПІВНІЧНА КОРОНА-КР на користь Криворізької міської ради заборгованості з орендної плати за землю за спірним договором, у зв'язку з чим додала до позовної заяви копію Витягу № 619 від 15.02.2016 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Черкасова, 24, кадастровий номер 1211000000:07:019:0104.

Позивач з метою подання податкової декларації з плати за землю на 2017 р. звернувся до Відповідача - Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області та отримав також Витяг № 10 від 07.02.2017 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки.

Не погоджуючи з витягами позивач звернувся з даним позовом до суду.

Аналізуючи виниклі правовідносини суд зазначає наступне.

Під час розгляду справи судом оцінено правомірність застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки К(і): за 2014 рік - 1,249; за 2015 рік - 1,433, за 2016 рік - 1,06 грн. на відповідність вимогам чинного законодавства та встановлено наступне.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відносини, які виникають у сфері оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель регулюються Законом України "Про оцінку земель" (далі - Закон №1378-15).

Відповідно до Закону №1378-15 нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно вимог статті 18 Закону №1378-15 нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій в межах населених пунктів не рідше ніж один раз на 5-7 років. Нормативно грошову оцінку земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою.

Відповідно до статті 20 Закону №1378-15 за результатами економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. (ст.23 Закону №1378-15).

Видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це адміністративна послуга, яку в даному випадку надає Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області через центр надання адміністративних послуг, відповідно до вимог Закону України "Про адміністративні послуги", постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2011р. №835 "Деякі питання надання Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг" та розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.05.2014р. №523-р "Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг".

У відповідності до Земельного кодексу України, Закону України "Про оцінку земель", Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995р. №213 розроблено Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (далі - Порядок), затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України та Української академії аграрних наук від 27.01.2006р. № 18/15/21/11.

Пунктом 3.1 та 3.2 Порядку передбачено, що в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель. Населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою 8.

Пунктом 289.2 ст.289 Податкового кодексу України визначено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за відповідною формулою Кі = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

У відповідності до пункту 289.3. ст. 289 Податкового кодексу України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів -

документація, що складається із текстових та графічних матеріалів, оформлена відповідно до Стандарту СОУ ДКЗР 0032632-012:2009 Оцінка земель. Правила розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (надалі - Стандарт), затвердженого наказом Держкомзему від 24.06.2009 № 335 та зареєстрованого Українським науково-дослідним і навчальним центром проблем стандартизації, сертифікації та якості 10 вересня 2009 року за № 32595752/1927.

Зокрема, технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, розроблена Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст ДІПРОМІСТО імені Ю.М.Білоконя, була затверджена рішенням Криворізької міської ради від 24.06.2015 №3728, що набуло чинності з 01.01.2016 року, пройшла державну експертизу, що в свою чергу дає підстави стверджувати про те, що така відповідає Стандарту і саме в ній визначені величини локальних коефіцієнтів, які зазначені у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №10 від 07.02.2017.

Відповідно до п. 1.4 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук №18/1521/11 від 27.01.2006 (чинного на дату розробки та затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу), інформаційної базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території, матеріали інвентаризації земель населених пунктів проекти забудови та розподілу території населених пунктів, місцеві правила забудови.

Так, під час розробки Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст ДІПРОМІСТО імені Ю.М.Білоконя технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу було враховано Додаток Д (обов'язковий) Стандарту СОУ ДКЗР 0032632-012:2009, яким визначені коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф), відповідно до якого під значення коефіцієнта Кф із значенням 2,5 віднесені наступні категорії земель:

до секції G (Оптова та роздрібна торгівля; ремонт автотранспортних засобів і мотоциклів, згідно Класифікатора видів економічної діяльності (КВЕД-2010) - землі торгівлі транспортними засобами та їх ремонту; землі оптової торгівлі і посередництва в торгівлі; землі роздрібної торгівлі побутовими товарами і їх ремонт;

до секції Н (Транспорт, складське господарство, поштова та кур'єрська діяльність, згідно Класифікатора видів економічної діяльності (КВЕД-2010) - землі готелів та ресторанів;

до секції J (Інформація та телекомунікації, згідно Класифікатора видів економічної діяльності (КВЕД-2010) - землі підприємств фінансового посередництва; землі підприємств страхування; землі підприємств, що здійснюють допоміжну діяльність у сфері фінансів та страхування;

до секції К (Фінансова та страхова діяльність, згідно Класифікатора видів економічної діяльності (КВЕД-2010) - землі підприємств, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам; землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері інформатизації; землі підприємств, що здійснюють послуги, які надаються переважно юридичними особами; землі підприємств, що здійснюють індивідуальні послуги; землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері відпочинку та розваг (азартні ігри та ігри на гроші тощо).

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань діяльність ТОВ ПІВНІЧНА КОРОНА-КР зареєстрована за наступним видом економічної діяльності (на дату оформлення речового права позивачем на земельну ділянку та згідно Виписки №997434 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 25.03.2013): код КВЕД 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна. Жодного виду економічної діяльності у сфері промисловості за ТОВ ПІВНІЧНА КОРОНА-КР у встановленому чинним законодавством порядку не зареєстровано.

Отже, вищевикладене дає правові підстави для застосування коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) в числовому виразі - 2,50, як і зазначено у оскаржуваних позивачем Витягах, у той час, як жодних правових підстав для застосування Кф у розмірі 1,0 не існує.

Крім того, суд зазначає, як вбачається з роз'яснень відповідача, викладених в наданому позивачем листі від 07.06.2017, відповідно до ст. 23 Закону України Про оцінку земель , відділ в межах своїх повноважень лише надає в автоматизованому режимі за програмним забезпеченням Норматив+ із затвердженої та обов'язкової для виконання технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та не має впливу на значення застосованих локальних коефіцієнтів та, як наслідок, на її розмір.

Коефіцієнти вирахувані програмним забезпеченням у автоматичному режимі, виходячи з особливостей економіко-планувальної зони, визначеної програмним забезпеченням при введенні у відповідному полі програми кадастрового номеру земельної ділянки.

Відповідно до положень Стандарту локальні фактори - це фактори, які проявляються в межах окремої земельної ділянки і коригують її цінність (вартість) у межах економіко-планувальної зони. Принципи встановлення локальних факторів та зони їх впливу, визначення величини локальних коефіцієнтів та принципи їх розрахунку відповідно до частки площі, що покриває земельну ділянку, розкриваються у пояснювальній записці технічної документації. Зони розповсюдження всіх локальних факторів наносяться на схеми прояву локальних факторів оцінки.

На це також звертає увагу суду і Вищий адміністративний суд України в постанові від 23.04.2015 року по справі №826/2460/16 (К/800/61753/14) стосовно аналогічних правовідносин, відповідно до якої касаційна інстанція чітко визначила, що управління Держземагентства, керуючись нормами чинного законодавства та діючи на підставі положення, не здійснює розрахунок нормативної грошової оцінки певної земельної ділянки із застосуванням значень факторів, що характеризують відповідну земельну ділянку та безпосередньо впливають на значення коефіцієнтів і на розмір нормативної грошової оцінки, відповідної земельної ділянки, а формує витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за допомогою електронної програми.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про те, що вище наведені витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, якими враховано коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і): за 2014 рік - 1,249; 2015 рік - 1,433, за 2016 рік - 1, 06, надані Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровській області на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачений чинним законодавством та з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, у зв'язку з чим в задоволенні адміністративного позову слід відмовити.

Відповідно до ст.94 КАС України судові витрати у справі покладаються на сторону, проти якої ухвалена постанова.

Керуючись ст.ст. 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ПІВНІЧНА КОРОНА-КР" до Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Криворізька міська рада про визнання протиправним та скасування витягу, зобов'язання вчинити певні дії - відмовити.

Постанова суду набирає законної сили відповідно до вимог ст.254 КАС України та може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд в порядку та строки, передбачені ст.186 КАС України.

Повний текст постанови складено 10 серпня 2017 року.

Суддя Н.В. Захарчук-Борисенко

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.08.2017
Оприлюднено12.08.2017
Номер документу68236929
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/1974/17

Постанова від 08.08.2017

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Постанова від 08.08.2017

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 22.03.2017

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні