ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
08 серпня 2017 р. Справа № 902/674/17
Господарський суд Вінницької області у складі:
Головуючого судді В. Білоуса
ОСОБА_1Матущак
за участю представників:
позивача : ОСОБА_2 - згідно довіреності ;
відповідача : ОСОБА_3 - згідно довіреності ;
Місце розгляду справи : приміщення суду, зал судових засідань №3
Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом :Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м.Київ, вул.Тверська, 5) в особі регіональної філії "Одеська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (65012, м.Одеса, вул.Пантелеймонівська, 19)
до :Малого колективного сільськогосподарського підприємства "Шляхбуд" (24600, Вінницька обл., Крижипільський р-н, селище міського типу Крижопіль, вул.Залізної Дивізії, буд.34)
штраф на суму 51 018,8 грн., з яких 48 800 грн.- штрафу, 2 218,80 грн. додаткових витрат (плата за користування вагоном, збір за маневрову роботу та інші).
ВСТАНОВИВ :
Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулося в Господарський суд Вінницької області з позовом до Малого колективного сільськогосподарського підприємства "Шляхбуд" про стягнення 51 018,8 грн..
Ухвалою суду від 11.07.2017 порушено провадження у справі № 902/674/17 та призначено її до розгляду в судовому засіданні на 08.08.2017.
02.08.2017 р. від представника відповідача до суду надійшло клопотання №28/07 від 28.07.2017 р. про зменшення розміру штрафу.
Вказана заява мотивована тим, що 25.04.2017 року з 5-ти вагонів на станції Котовськ був зупинений та відчеплений один вагон № 56954985, про що МКСП ШЛЯХБУД було повідомлено у телефонному режимі лише 26.04.2017 року, 26.04. 2017 року на станцію Котовськ негайно прибув представник МКСП ШЛЯХБУД , якому був наданий Акт загальної форми № 11 від 26.04.2017 року щодо витрат залізниці. Вказує про те, що оскільки, контрольне зважування після відчеплення вагону проводилося не в присутності представника МКСП ШЛЯХБУД , Акт про комісійне зважування не був підписаний останнім. Зазначає про те, що 03.06.2017 року кошти були списані по накопичувальній картці № 03070408 (копія накопичувальної картки додається - Додаток № 3) та відомості № 03079055р плати за користування вагонами (копія відомості № 03079055р додається - Додаток № 4) з накопичувального рахунку МКСП ШЛЯХБУД згідно акту загальної форми №11 від 26.04.2017 року. Вказує про те, що 10.07.2017 року на адресу МКСП ШЛЯХБУД надійшла листом № НЮ- 14/1147 від 29.06.2017 року Позовна заява ПАТ Українська залізниця в особі регіональної філії Одеська залізниця ПАТ Українська залізниця про стягнення з МКСП ШЛЯХБУД штрафу та додаткових витрат у сумі 51 018,80 грн. Зазначає про те, що МКСП ШЛЯХБУД визнає, що маса вантажу у вагоні № 56954985 могла бути більшою, ніж зазначена в ж/д накладній № 40501611, оскільки, технічна похибка під час зважування вантажу або людський фактор можуть мати місце в роботі. Вказує про те, що відповідач постійно сумлінно виконує договірні зобов'язання перед Позивачем при організації перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення вантажів та надані залізницею додаткові послуги. Зазначає про те, що за дане порушення Регіональною філією Одеська залізниця ПАТ Укрзалізниця відповідно до ст. ст. 118, 122 Статуту залізниць України був нарахований штраф в розмірі п'ятикратної провізної плати в сумі 48800 грн. Вказує про те, що в даному випадку, не було спричинило збитків ПАТ Укрзалізниця (Позивачеві), зокрема, рухомий склад чи шляхові споруди не зазнали пошкоджень, аварій чи сходу вагонів із залізничної колії не відбулося, затримки потягів не було, так само як не було й інших негативних наслідків. Покликається на те, що основним і єдиним видом діяльності Підприємства є виробництво щебеню вапнякового, який являється специфічним видом продукції та має обмежену сферу попиту (вузька галузева направленість), на сьогоднішній день, кількість замовлень у Підприємства на продукцію значно зменшилась, у зв'язку з економічною кризою та конкуренцією, ціна на продукцію залишилась на рівні минулих років, а ціни Постачальників послуг збільшились, що в свою чергу, призвело до погіршення фінансового стану підприємства та кредиторської заборгованості. На підставі викладеного просить суд зменшити штраф за неправильно зазначену в накладній № 40501611 масу вантажу у вагоні № 56954985 до розміру однієї провізної плати, яка складає 9 760 грн..
В судовому засіданні 08.08.2017 представник відповідача підтримав подане клопотання про зменшення розміру штрафу.
Представник позивача в судовому засіданні 08.08.2017 не заперечив проти клопотання про зменшення розміру штрафу.
08.08.2017 р. від представника позивача до суду надійшла заява про зменшення позовних вимог №ДИ-1-2/17 від 07.08.2017 в якій позивач просить стягнути з відповідача 48 800 грн.- штрафу за невірно зазначену в накладній масу вантажу.
Вказана заява мотивована тим, що сума 2 218,80 грн. додаткових витрат була добровільно сплачена відповідачем до подання позову.
В судовому засіданні 08.08.2017 представник позивача підтримав подану заяву зменшення позовних вимог.
Представник відповідача в судовому засіданні 08.08.2017 не заперечив проти заяви про зменшення позовних вимог.
З огляду на права надані позивачеві, враховуючи те, що вказана заява подана позивачем до початку розгляду справи по суті, на підставі прав наданих позивачеві ст.22 ГПК України, суд приймає вказану заяву як таку, що не суперечить закону і не порушує прав, інтересів сторін.
Суд розцінює зменшені позовні вимоги як нові позовні вимоги.
Заслухавши пояснення представників позивача, відповідача, повно, всебічно, об'єктивно і в сукупності дослідивши подані в справу докази, надавши їм юридичну оцінку, суд на підставі ст. ч.3 ст.551, 629 ЦК України, ст.233 ГК України, ст.3 ЗУ Про залізничний транспорт , ст.23, 24, 118, 122, 129 пп. 2 п. 1 Статуту залізниць України прийшов до висновку про те, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню в сумі 9 760 грн.- штрафу за неправильне зазначення маси вантажу (штраф, на підставі п.3 ч.1 ст.83 ГПК України, підлягає зменшенню судом із суми 48 800 грн. до суми 9 760 грн.)
До такого висновку суд прийшов з огляду на таке.
24.04.2017 за накладною №40501611 зі станції Княжево Одеської залізниці відправником МКСП ШЛЯХБУД (далі - Відповідач) було відправлено вагон №56954985, згідно залізничній накладній №40501611, з вантажем вапняк, станція призначення Маріуполь-Сортувальний Донецької залізниці, одержувач вантажу - ПрАТ ММК ім. Ілліча .
Під час заповнення даної накладної, в відомості вагонів Відповідачем було зазначено масу вантажу у вагоні №56954985 - 69000 кг.
Під час перевезення на станції Котовськ було здійснено контрольне зважування зазначеного вагону та було виявлено невідповідність маси вантажу порівняно з перевізним документом, про що 26.04.2017 складено комерційний акт АЭ №859293/6.
Згідно зазначеного акту встановлено, що фактично вага вантажу у вагоні №56954985 склала 73350 кг, що більше ніж зазначено в накладній та більш вантажопідйомності вагону на 4350 кг, вагон прибув у технічно справному стані. Для усунення комерційної несправності та приведення маси вантажу до вантажопідйомності вагону, надлишок вантажу було вивантажено вантажовідправником, про що було складено відповідний акт від 26.04.2017.
Відповідно до ст.3 ЗУ Про залізничний транспорт цей Закон визначає основні правові, економічні та організаційні засади діяльності залізничного транспорту загального користування, його роль в економіці і соціальній сфері України, регламентує його відносини з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, іншими видами транспорту, пасажирами, відправниками та одержувачами вантажів, багажу, вантажобагажу і пошти з урахуванням специфіки функціонування цього виду транспорту як єдиного виробничо-технологічного комплексу; законодавство про залізничний транспорт загального користування складається із законів України "Про транспорт", цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України.
Відносини між сторонами виникли з приводу перевезення вантажів залізницею. Так, в силу наявних у справі накладних відповідач на користь ПрАТ ММК ім. Ілліча відправив вагони з вантажем на станцію призначення Маріуполь-Сортувальний Донецької залізниці.
Підтвердженням виникнення між сторонами правовідносин перевезення підтверджується накладною, що в силу ст. 6 Статуту є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.
За пп. 2 п. 1 Статуту залізниць України останній визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом.
Отже, перебуваючи у відносинах, пов'язаних з перевезенням залізницею (оформлення накладної, що є договором) сторони зобов'язані дотримуватись вказаного законодавства, в тому числі Статуту залізниць України, вимоги якого становлять умови договору, оформленого у накладній.
Договір є обов'язковим для виконання (ст.629 ЦК України).
Згідно пп.8 п.6 р.1 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998р. № 457, накладна це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення і наданий залізниці відправником разом з вантажем.
Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.
Відповідно до ст. 37 Статуту залізниць України та п. 5 Правил приймання вантажів до перевезення маса вантажу визначається відправником, про спосіб визначення маси відправник зазначає у накладній.
Згідно з п.2.1 Правил оформлення перевізних документів графи перевізних документів маса вантажу визначена відправником , заповнюються вантажовідправником.
Згідно положень ст. 24 Статуту залізниць України передбачено, що вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній.
Згідно даних накладних вантаж завантажений у вагон засобами відправника навалом. Маса вантажу визначена на вагонних вагах - відправником. В графі правильність внесених у накладну відомостей підтверджую підпис відправника.
Як вбачається з накладної, остання містить вказану масу вантажу у вагонах, зокрема у вагоні № 56954985 вказано 69 000 кг., що є невірною масою. Правильною масою, як видно з комерційного акту АЭ №859293/6 є 73 350 кг..
Отже, неправильна вказівка масив накладній є документально підтвердженим фактом. Стаття 24 Статуту залізниць, що покладає відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноту відомостей в накладній на відправника (відповідача) є імперативною нормою. За змістом названої норми відповідальність покладається на відправника незалежно від причин допущення помилки.
Відповідно ст. 129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Дана норма свідчить про те, що комерційний акт, що засвідчив факт допущення помилки є належним доказом. Він же є достатнім документом, на підставі якого відповідач може притягуватись до матеріальної відповідальності.
Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами (ст. 129 Статуту).
Правила оформлення перевізних документів (затверджені Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 24 червня 2011 р. за №765/19503) передбачають, що якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порту стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли (п. 5.5.).
Таку ж норму містить і ст. 122 Статуту, де відмічено - за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порту стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.
Стаття 118 Статуту обумовлює, що за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
Наведені норми свідчать про те, що встановлений судом факт допущення відповідачем помилки, при оформленні накладної є підставою до застосування штрафу, розмір якого обчислюється п'ятикратною провізною платою, що відповідає поданому позивачем розрахунку.
Відповідач в клопотанні від 28.07.2017 року просить суд зменшити розмір заявленого позивачем штрафу до 9 760 грн..
З врахуванням досліджених у справі обставин, суд прийшов до висновку про зменшення розміру заявленого до стягнення штрафу, з огляду на таке.
Згідно п.3 ч.1 ст.83 ГПК України, господарський суд, приймаючи рішення, має право зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання.
Згідно ч.3 ст.551 ЦК України розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.
Згідно ст.233 ГК України у разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов'язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов'язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу. Якщо порушення зобов'язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.
Згідно п.3.17.4 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011 р. "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" вирішуючи, в тому числі й з власної ініціативи, питання про зменшення розміру неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання (пункт 3 статті 83 ГПК), господарський суд повинен об'єктивно оцінити, чи є даний випадок винятковим, виходячи з інтересів сторін, які заслуговують на увагу, ступеню виконання зобов'язання, причини (причин) неналежного виконання або невиконання зобов'язання, незначності прострочення виконання, наслідків порушення зобов'язання, невідповідності розміру стягуваної неустойки (штрафу, пені) таким наслідкам, поведінки винної сторони (в тому числі вжиття чи невжиття нею заходів до виконання зобов'язання, негайне добровільне усунення нею порушення та його наслідків) тощо.
Як вбачається з позовних вимог позивачем пред'явлено до стягнення 48 800 грн.- штрафу за неправильне зазначення маси вантажу.
Згідно п.6 ст.3 ЦК України загальними засадами цивільного законодавства є справедливість, добросовісність та розумність.
Тому, з огляду на винятковість випадку, з огляду на важкий фінансовий стан відповідача, на те, що помилка під час заповнення накладної не призвела до витрат залізниці, з огляду на добровільну оплату відповідачем позивачеві 2 218,80 грн. додаткових витрат ще до подання позову, на підставі п.3 ч.1 ст.83 ГПК України, ст.233 ГК України, п.6 ст.3, ч.3 ст.551 ЦК України, суд дійшов висновку про зменшення розміру штрафу за неправильне зазначення маси вантажу в залізничній накладній № 40501611 із суми 48 800 грн. до суми 9 760 грн.- вартості провізної плати за вказаними накладними.
В силу ст. ст.4-3, 33 ГПК України, сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.
Відповідно до ст.43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і ніякі докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили.
В зв'язку із доведенням спору до розгляду в суді внаслідок неправильних дій відповідача, судові витрати на судовий збір в сумі 1 600 грн. на підставі ч.2 ст. 49 ГПК України, підлягають відшкодуванню позивачеві за рахунок відповідача.
Керуючись ст.ст. 4-3, 4-5, 22, 32, 33, 34, 36, 42, 43, 44, 48, 49, 82, 83, 84, 85, 87, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ :
1. Позов задовольнити в сумі 9 760 грн. - штрафу за неправильне зазначення маси вантажу в залізничній накладній № 40501611. Судові витрати на судовий збір в сумі 1 600 грн. покласти на відповідача.
2. Стягнути з Малого колективного сільськогосподарського підприємства "Шляхбуд", код ЄДРПОУ 03579348 (24600, Вінницька обл., Крижипільський р-н, селище міського типу Крижопіль, вул.Залізної Дивізії, буд.34) на користь Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", код ЄДРПОУ 40075815 (вул. Тверська, 5, м. Київ, 03680) в особі регіональної філії "Одеська залізниця", код ЄДРПОУ 40081200 (вул. Тверська, 5, м. Київ, 03680) (вул. Пантелеймонівська, буд. 19, м. Одеса, 65012) 9 760 грн. - штрафу за неправильне зазначення маси вантажу в залізничній накладній № 40501611, 1 600 грн. для відшкодування судових витрат на судовий збір. Видати наказ в день набрання рішенням законної сили.
3. Копію даного рішення направити відповідачу (згідно клопотання) рекомендованим листом або вручити його повноважному представнику під розписку.
Вступну та резолютивну частини рішення оголошено 08.08.2017 р. Повний текст рішення відповідно до ст.84 ГПК України оформлено і підписано 11 серпня 2017 р. Рішення набирає законної сили на протязі 10-ти днів з дня повного його оформлення і підписання.
Суддя Білоус В.В.
віддрук. прим.:
1 - до справи
2 - відповідачу (24600, Вінницька обл., Крижипільський р-н, селище міського типу Крижопіль, вул.Залізної Дивізії, буд.34)
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 08.08.2017 |
Оприлюднено | 13.08.2017 |
Номер документу | 68239900 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Білоус В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні