ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"09" серпня 2017 р. Справа № 809/1006/17
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
судді Біньковської Н.В.
розглянувши у порядку скороченого провадження в приміщенні суду адміністративну справу за управління Держпраці в Івано-Франківській області до товариства з обмеженою відповідальністю "Богородчанський молокозавод" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -
ВСТАНОВИВ:
Управління Держпраці в Івано-Франківській області звернулося до суду з адміністративним позовом до ТОВ "Богородчанський молокозавод" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Позовні вимоги мотивовані тим, що при проведені перевірки ТОВ "Богородчанський молокозавод" щодо дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, виявлено порушення вимог законодавства за наслідками яких створюється реальна загроза життю та здоров'ю людей. З метою усунення порушень та забезпечення безпеки життю та здоров'ю працівників відповідача, позивач просить суд застосувати заходи реагування у вигляді заборони експлуатації, обслуговування та ремонту: технологічного устаткування харчової промисловості до отримання у встановленому порядку декларації щодо відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки; електроустаткування, ізоляції електропроводки, заземлюючих пристроїв до проведення у встановленому порядку вимірювання опору; автомобіля НОМЕР_1 до проведення технічного опосвідчення газових балонів газобалонної установки; автомобільних домкратів до проведення у встановленому порядку їх випробування; переносних драбин та стем'янок до проведення у встановленому порядку їх випробування статистичним навантаженням; та у вигляді заборони проведення робіт підвищеної небезпеки працівниками, які не пройшли у встановленому порядку навчання та перевірки знань з питань охорони праці.
12.07.2017 року, відповідно до пункту 5 частини 1 статті 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України, судом винесена ухвала про відкриття скороченого провадження по даній адміністративній справі, яка, згідно частини 4 статті 33 Кодексу адміністративного судочинства України, направлена відповідачу за адресою місцезнаходження (місцяпроживання), зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців для подання заперечення проти позову або заяви про визнання позову.
Вказана ухвала про відкриття скороченого провадження разом із копією позовної заяви та доданих до неї документів, інформацією про процесуальні права та обов'язки отримана ТОВ "Богородчанський молокозавод" 20.07.2017 року. Проте, заперечення або заяви про визнання позову від відповідача на адресу суду в строки, передбачені статтею 183-2 КАС України, не надходили.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані докази, суд прийшов до висновку про задоволення позову з огляду на наступне.
Судом встановлено, що на підставі повідомлення про проведення планової перевірки суб'єкта господарювання від 05.04.2017 року за № 11-11/15-10/2450 (а.с.14), наказу "Про проведення планової перевірки у ТзОВ "Богородчанський молокозавод"" від 19.04.2017 року за № 502-Д (а.с.15), направлення на проведення перевірки від 19.04.2017 року за № 11-11/15-10/2840 (а.с.16), посадовими особами управління Держпраці в Івано-Франківській області проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки ТзОВ "Богородчанський молокозавод". За результатами проведеної перевірки було встановлено ряд порушень, які висвітлені та зафіксовані в акті перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 28.04.2017 року за № 11-08А-0010/13 (а.с.17-22).
За результатами перевірки, управлінням Держпраці в Івано-Франківській області винесено приписи від 28.04.2017 року за № 11-08П-0010/33 (а.с.23-24), за № 11-08П-0010/34 (а.с.25), за № 11-08П-0010/35 (а.с.26) про усунення порушень у сфері охорони праці та промислової безпеки.
Разом з цим, відносно керівника ТОВ "Богородчанський молокозавод" складено протокол про адміністративне правопорушення від 03.05.2017 року серії ІФ № 121 (а.с.27) та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 04.05.2017 року серії ІФ № 136, якою притягнуто ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 357,00 грн. (а.с.28).
Судом встановлено, що з метою перевірки стану усунення порушень вимог законодавчих та нормативно-правових актів з питань охорони праці, вказаних у приписах, відповідно до наказу від 20.06.2017 року за № 698-Д (а.с.29) та направлення на проведення перевірки від 20.06.2017 року за № 11-11/15-10/4268 (а.с.30) посадовими особами управління Держпраці в Івано-Франківській області проведено позапланову перевірку, за результати якої складено акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 23.06.2017 року за № 11-08А-0010/20 (а.с.31-34).
На підставі статті 39 Закону України "Про охорону праці", статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", статті 63 Кодексу України про надра, Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року за № 96, позивачем винесено припис від 23.06.2017 року за № 11-08П-0010/46, яким ТОВ "Богородчанський молокозавод" зобов'язано усунути раніше виявлені та неусунуті порушення законодавства.
Доказів про усунення виявлених порушень відповідачем суду не надано.
Додатково відносно керівника ТОВ "Богородчанський молокозавод" складено протокол про адміністративне правопорушення від 23.06.2017 року серії ІФ № 189 (а.с.36) та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 26.06.2017 року серії ІФ № 189, якою притягнуто ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 510,00 грн. (а.с.37).
Судом встановлено, що серед виявлених порушень законодавства про охорону праці та промислової безпеки ТОВ "Богородчанський молокозавод" не усунуто наступні порушення:
- не подано декларацію щодо відповідності матеріально - технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки на експлуатацію, обслуговування та ремонт технологічного устаткування харчової промисловості;
- не розроблено: інструкції з охорони праці при роботі на мийній машині, положення про службу охорони праці, положення про роботу уповноважених трудового колективу з питань охорони праці, навчальні плани та програми щодо їх відповідності галузевим правилам для водіїв автомобілів та трактористів; не затверджені програми проведення вступного, первинного та що квартального інструктажів по безпеці руху для водіїв; не внесено зміни та доповнення до наказу "Про організацію роботи з охорони праці" щодо відповідальності керівників за стан охорони праці та без печним веденням робіт по виробництву товариства та його підрозділах; відсутній журнал перевірки технічного стану колісних транспортних засобів перед виїздом на лінію;
- директор та інші посадові особи, які безпосередньо пов'язані з організацією безпечного ведення робіт в цеху, а також члени комісії по перевірці знань працівників з питань охорони праці не пройшли навчання та перевірку знань з охорони праці. Працівники, що зайняті на роботах з підвищеною небезпекою і допущені до роботи без проходження навчання та перевірки знань з питань охорони праці;
- водіям не проведено інструктажі по безпеці руху, а саме: вступний, первинний, передрейсовий (цільовий), періодичний, позаплановий (спеціальний);
- водії автомобільного транспорту підприємства не забезпечені сигнальними жилетами;
- порушено періодичність технічного опосвідчення семи газових балонів газобалонної установки автомобіля НОМЕР_1;
- не проведено випробування автомобільних домкратів;
- відсутні результати випробування статистичним навантаженням драбин, крім того, відсутні інвентарні номери на даних драбинах;
- не проведені своєчасно періодичні вимірювання опору заземлюючих пристроїв, ізоляції електропроводки, електроустаткування;
- не проведено опосвідчення стану безпеки електроустановок споживачів.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 11.02.2005 № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно пункту 7 даного Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Пунктом 1 Положення про Управління Держпраці в Івано-Франківській області, затвердженого наказом Державну службу України з питань праці 06.05.2015 за № 13, Управління Держпраці в Івано-Франківській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці та їй підпорядковується.
Відповідно до підпункту 15 пункту 4 Положення від 06.05.2015, Управління Держпраці в Івано-Франківській області відповідно до покладених на нього повноважень здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення.
Згідно частини 1 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до частини 6 статті 7 вказаного Закону за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт.
У відповідності до частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (частина 8).
Закон України "Про охорону праці" визначає основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров'я у процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці, регулює за участю відповідних органів державної влади відносини між роботодавцем і працівником з питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища і встановлює єдиний порядок організації охорони праці в Україні.
Статтею 13 цього Закону встановлено, що роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці (частина 1).
З цією метою роботодавець забезпечує належне утримання виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом (частина 2).
Відповідно частини 1 статті 21 Закону України "Про охорону праці" виробничі будівлі, споруди, машини, механізми, устаткування, транспортні засоби, що вводяться в дію після будівництва (виготовлення) або реконструкції, капітального ремонту тощо, та технологічні процеси повинні відповідати вимогам нормативно-правових актів з охорони праці.
В силу приписів частини 1 статті 39 даного Закону посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право: безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об'єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції; видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, обов'язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об'єктів підвищеної небезпеки; забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.
Процедура проведення перевірок під час здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законів та інших нормативно-правових актів з питань промислової безпеки, охорони праці, безпечного ведення робіт юридичними та фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю визначена Положенням про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженим наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011 року № 826.
Пунктом 2.26 цього Положення передбачено, що право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки: порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; не проведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки.
Згідно пункту 2.27 згаданого Положення, заборона виконання робіт або виробництва, обмеження виробництва здійснюються на підставі відповідного акта перевірки.
Суд, враховуючи аналіз наведених норм права, зазначає, що орган, який здійснює державний нагляд у сфері охорони праці та промислової безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, на підставі акта, має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді заборони експлуатації машин та технологічного устаткування.
З наданих суду матеріалів встановлено, що вимоги припису № 11-08П-0010/46 від 23.06.2017 року, відповідачем не виконано, а вказані порушення можуть створити загрозу життю та здоров'ю людей, уникнення якої можливе шляхом заборони проведення робіт підвищеної небезпеки працівниками, які здійснюють нагляд за утриманням та безпечною експлуатацією підйомників, а також особами, відповідальними за утримання підйомників у справному стані та за безпечне проведення робіт ними.
За таких обставин, суд робить висновок про необхідність застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до ТОВ "Богородчанський молокозавод".
Суд зазначає, що згідно частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Відповідно частини 12 статті 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України особа має право подати заяву про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду справи, передбаченої пунктом 5 частини першої цієї статті, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Беручи до уваги вищевикладене, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення.
Враховуючи вищевикладене, на підставі статті 124 Конституції України, керуючись статтями 2, 8-14, 86, 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до товариства з обмеженою відповідальністю "Богородчанський молокозавод" (код ЄДРПОУ 30814656).
Заборонити експлуатацію, обслуговування та ремонт: технологічного устаткування харчової промисловості до отримання у встановленому порядку декларації щодо відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки; електроустаткування, ізоляції електропроводки, заземлюючих пристроїв до проведення у встановленому порядку вимірювання опору; автомобіля НОМЕР_1 до проведення технічного опосвідчення газових балонів газобалонної установки; автомобільних домкратів до проведення у встановленому порядку їх випробування; переносних драбин та стрем'янок до проведення у встановленому порядку їх випробування статичним навантаженням.
Заборонити виконання робіт підвищеної небезпеки працівниками, які не пройшли у встановленому порядку навчання та перевірки знань з питань охорони праці.
Постанову звернути до негайного виконання.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 та частини 8 статті 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з моменту отримання копії постанови.
Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано.
Відповідно до частини 9 статті 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України постанова, прийнята у скороченому провадженні, крім випадків її оскарження в апеляційному порядку, є остаточною.
Суддя Біньковська Н.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2017 |
Оприлюднено | 15.08.2017 |
Номер документу | 68262463 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні