Рішення
від 11.08.2017 по справі 922/2225/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан ОСОБА_1, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" серпня 2017 р.Справа № 922/2225/17

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Байбака О.І.

при секретарі судового засідання Рученко К.Д.

розглянувши справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Лева", м. Харків до 1) Харківської міської ради , 2) Департамент земельних відносин Харківської міської ради Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 Держгеокадастру у місті Харкові Харківської області про внесення змін до договору за участю представників сторін:

позивача - ОСОБА_3 (довіреність б/н від 03.07.2017 р.);

1-го відповідача - ОСОБА_4 (довіреність № 08-11/180/2-17 від 12.01.2017 р.);

2-го відповідача - ОСОБА_1 (довіреність № 185/0/225-17 від 17.01.2017 р.);

третьої особи - ОСОБА_5 (довіреність № 19-1489/0/19-17 від 01.08.2017 р.).

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Лева", м. Харків (далі за текстом - позивач) звернулось до господарського суду Харківської області з позовною заявою до Харківської міської ради (далі за текстом - 1-й відповідач) та до Департаменту земельних відносин Харківської міської ради (далі за текстом - 2-й відповідач), в якій просить суд визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди землі б/н від 30.07.2013 р. що укладений між позивачем та 1-м відповідачем в редакції, зазначеній в позовній заяві.

Даний позов обґрунтовано з посиланням на те, що відповідачами, всупереч рішенню 32 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 26.03.2014 р. № 1528/14, систематично ігноруються звернення позивача щодо укладення додаткової угоди до договору оренди землі б/н від 30.07.2013 р.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 07.07.2017 р. зазначену позовну заяву прийнято до провадження та призначено до розгляду в судовому засіданні на 31.07.2017 р.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 31.07.2017 р. розгляд справи відкладено на 09.08.2017 р.; залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - ОСОБА_2 Держгеокадастру у місті Харкові Харківської області.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 09.08.2017 р. розгляд справи відкладено на 11.08.2017 р. з відповідним клопотанням представників відповідача.

В процесі розгляду позивач звернувся до суду з клопотанням (вх. № 24945 від 03.08.2017 р.), в якому просить суд долучити до матеріалів справи розрахунок розміру орендної плати, здійснений у відповідності до Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові , затвердженого рішенням Харківської міської ради від 27.02.2008 № 41/08 із змінами та доповненнями.

Третя особа надала суду письмові пояснення (вх. № 25676 від 09.08.2017 р.), в яких питання щодо задоволення позовних вимог залишає на розсуд суду. Також у даних письмових поясненнях третя особа зазначає про порядок визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, зазначеної у витягу витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.02.2017 № 97-20.08-3-494/32-17.

1-й відповідач надав суду відзив на позовну заяву (вх. № 25081 від 11.08.2017 р.), в якому просить суд у задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на те, що при зверненні до суду з позовом позивач самостійно здійснив розрахунок розміру орендної плати, тоді як Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові , затверджене рішенням Харківської міської ради від 27.02.2008 № 41/08 передбачає, що такий розрахунок здійснює відділ економічного регулювання земельних відносин та продажу землі управління земельних відносин, правонаступником якого є Департамент земельних відносин Харківської міської ради. Тобто, на думку 1-го відповідача задоволення позовних вимог у такому вигляді, призведе до втручання суду до дискреційних повноважень Харківської міської ради.

Крім того, 1-й відповідач також зазначає, що Для виконання розрахунку розміру орендної плати позивачем надано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.02.2017 № 97-20.08-3-494/32-17 в якому зазначено про відсутність у відомостях Державного земельного кадастру коду Класифікації видів цільового призначення земель та визначено коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), на рівні 2,0. У той час як в матеріалах справи наявний ОСОБА_6 з державного земельного кадастру щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6310138500:07:011:0025 з зазначене цільовим призначенням - 1.11.6, що відповідно Українського класифікатору цільового використання землі, затвердженого листом Держкомзему України від 24 квітня 1998 № 14-1-7/1205, відносить земельну ділянку до іншої комерційної діяльності до якої необхідно застосовувати коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,5. З посиланням на зазначені обставини 1-й відповідач, з посиланням на зазначені обставини, зазначає що самостійне здійснення позивачем розрахунку розміру орендної плати на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.02.2017 № 97-20.08-3-494/32-17 призведе до укладання додаткової угоди з невірно визначеним розміром орендної плати, що потягне за собою недоотримання місцевим бюджетом коштів у формі орендної плати.

2-й відповідач відзиву на позов не надав.

На судове засідання 11.08.2017 р. прибули представники сторін та третьої особи.

Представник позивача просить суд позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Представники 1-го та 2-го відповідачів проти позову заперечують в повному обсязі, просять в його задоволенні відмовити.

Представник третьої особи у вирішенні питання щодо розгляду спору покладається на розсуд суду.

Перевіривши матеріали справи, оцінивши надані суду докази та доводи, суд встановив:

На підставі рішень Харківської міської ради від 21.11.2007 №250/07 та від 19.12.2012 № 962/12, між Харківською міською радою (далі за текстом - орендодавець), в особі Харківського міського голови ОСОБА_7 та Товариством з обмеженою відповідальністю Лева (далі за текстом - орендар), в особі директора ОСОБА_8, 30.07.2013 р. укладено договір оренди землі, за яким передано в оренду земельну ділянку загальною площею 0,1359 га по просп. Московському, 252-Б, (кадастровий № 6310138500:07:011:0025), для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель магазину та кафе з літнім майданчиком (далі за текстом - договір; а. с. 18-20).

Відповідно до п. 5 Договору оренди землі від 30.07.2013, нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу № 483/13 від 25.07.2013 складає 3827882, 00 грн. (три мільйона вісімсот двадцять сім тисяч вісімсот вісімдесят дві гривні).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Згідно з п. 8 договору, цей договір оренди укладено строком до 01.12.2017 р.

Пунктами 9-11 договору встановлено, що орендна плата за земельну ділянку вносить орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку на рік згідно з розрахунком № 631/13 від 26.07.2013 р. становить:

8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і складає 306230,56 грн;

розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить: 25519,21 грн.

Орендар самостійно здійснює обчислення орендної плати за землю з урахуванням індексації нормативної грошової оцінки, визначеної законодавством, за затвердженим Кабінетом Міністрів України формами.

Орендна плата за земельну ділянку сплачується рівними частками щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Згідно з п. 13 договору оренди землі розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в) зміни нормативної грошової оцінки; г) внаслідок інфляції щорічно; д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; е) в інших випадках передбачених законом.

Згідно з п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

В подальшому, правовідносини між ТОВ Лева та Харківською міською радою щодо вказаної земельної ділянки змінилися. На підставі п. З додатку 3 до рішення 32 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 26.03.2014 № 1528/14 були внесені зміни до підпункту 19.3 додатку 2 до рішення 16 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 21.11.2007 №250/07, згідно із якими, цифри 01.11.2017 було замінено цифрами 01.11.2037 .

Таким чином, строк дії договору оренди земельної ділянки загальною площею 0,1359 га (кадастровий №6310138500:07:011:0025) по просп. Московському, 252-Б, від 30.11.2013 року було подовжено до 01.11.2037 року.

Крім того змінилась і нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є предметом оренди за договором.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.

Відповідно до п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.

Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові визначена станом на 01.01.2007 р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 41/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та введена в дію з 01.03.2008 р.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

Як зазначає позивач, у зв'язку з прийняттям Харківською міською радою 6 скликання рішення від 26.03.2014 № 1528/14 про продовження договору оренди від 30.07.2013 р., укладеного з ТОВ Лева до 01.11.2037 р., та зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки, постало питання про внесення відповідних змін до зазначеного договору оренди.

Як свідчать матеріали справи, з цією метою ТОВ Лева 29.11.2016 звернулось до заступника директора Департаменту земельних відносин Харківської міської ради ОСОБА_6, надавши відповідний пакет документів та новий витяг з нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки від 28.11.2016 №97-20.08-3-1788/32-16 щодо земельної ділянки кадастровий номер № 6310138500:07:011:0025, що є предметом оренди за вищевказаним договором оренди.

Проте, зазначене звернення ТОВ Лева з приводу укладання додаткової угоди залишилося не розглянутим.

Оскільки в подальшому набув чинності Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, що був затверджений Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року за № 489, ТОВ Лева звернувся до Головного управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області з листом від 20.02.2017 р. з приводу отримання нового витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер № 6310138500:07:011:0025, що є предметом оренди за договором оренди.

Головне управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області листом від 23.02.2017 р. направило на адресу ТОВ Лева витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 97-20.08-3-494/32-17 від 23.02.2017 р., згідно з яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер № 6310138500:07:011:0025, що є предметом оренди за договором оренди, становить 5408507 грн.

Враховуючи викладене, TOB Лева 08.06.2017 р. повторно звернулась із Листом-пропозицією від 08.16.2017 вих. №08/06-1 на ім'я Харківського міського голови щодо укладання, підписання та нотаріального посвідчення додаткової угоди до договору оренди землі від 30.07.2013 р. До листа - пропозиції було додано три підписані з боку Позивача примірниками проекту вищевказаної додаткової угоди (по одному для сторін і один для нотаріуса, у разі нотаріального посвідчення договору).

У Листі-пропозиції від 08.06.2017 ТОВ Лева запропонувала розглянути та підписати запропоновану додаткову угоду, або у строк, визначений ст. 181 ГК України, повідомити про відмову у підписанні, яка буде підставою для подальшого вирішення цього питання у судовому порядку. Нотаріальне посвідчення додаткової угоди було запропоновано здійснити у будь-якого нотаріуса Харківського міського нотаріального округу, за вибором Харківської міської ради. Оплату нотаріальних послуг гарантовано.

У відповідь на зазначений лист-пропозицію Департамент земельних відносин Харківської міської ради надіслав на адресу ТОВ Лева лист в якому відмовив останньому в укладанні додаткової угоди на запропонованих умовах, оскільки не погодилося з формулою визначення Головним управлінням Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області та розміром нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер № 6310138500:07:011:0025, визначеними в витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 97-20.08-3-494/32-17 від 23.02.2017 р.

При цьому, Департамент земельних відносин Харківської міської ради зазначив, що з метою недопущення зменшення надходжень до бюджету міста Харкова та для виконання розрахунку розміру орендної плати з метою укладання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки необхідно:

- провести відповідні дії відповідно з рекомендаціями Держгеокадастру викладеними у листі від 03.02.2017 № 22-28-0.21-1591/2-17 та від 20.03.2017 № 22-28-0.21-404/20-17 щодо визначення коду Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 року № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 року за № 1011/18306 - на підставі цільового призначення - 1.11.6 (інша комерційна діяльність).

- надати до Департаменту земельних відносин витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 6310138500:07:011:0025, площею 0,1359 га по пр. Московському, 252-Б яка використовується для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель літ. А-1 , літ. Б-1 (магазин та кафе з літнім майданчиком) із зазначенням коефіцієнту Кф на рівні 2,5.

Обставини щодо відмови в укладанні додаткової угоди стали підставами для звернення ТОВ Лева до суду з позовом по даній справі. При цьому, як свідчать матеріали справи,додаткова угода, яку ТОВ Лева просить визнати укладеною стосується розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6310138500:07:011:0025, орендної плати за користування земельною ділянкою виходячи з нового розміру нормативної грошової оцінки, та строку дії договору.

Надаючи правову кваліфікацію відносинам, що стали предметом спору, суд виходить з наступного:

Відповідно до статті 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відповідно до вимог ст. ст. 32, 34 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Згідно з статтею 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Статтею 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Статтею 124 Земельного кодексу передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу місцевого самоврядування згідно з його повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Згідно зі ст. 125 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

За приписами ст. 126 Земельного кодексу України право користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Статтею 27 Закону України Про оренду землі встановлено, що орендареві забезпечується захист його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону.

За змістом ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ст. 30 Закону України Про оренду землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно з ч. 1 та 2 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно з ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Статтею 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" встановлено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Суд констатує, що обов'язковість зазначених актів уповноважених органів місцевого самоврядування також обов'язкові і для них самих.

Як вже було зазначено вище, Харківською міською радою було погоджено зміна строку дії договору оренди землі від 30.07.2013 р., а саме, на підставі п. З додатку 3 до рішення 32 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 26.03.2014 № 1528/14 були внесені зміни до підпункту 19.3 додатку 2 до рішення 16 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 21.11.2007 №250/07, згідно із якими, цифри 01.11.2017 було замінено цифрами 01.11.2037 .

Оскільки в зв'язку з прийняттям вказаного рішення Харківської міської ради змінити до умов договору оренди від 30.07.2013 р сторонами внесені не були, і в межах даної справи позивачем доведено факт ухилення Харківської міської ради від вчинення зазначених дій, заявлений ТОВ Лева позов про визнання укладеної додаткової угоди в частині зміни строку дії договору (п. 8 договору) підлягає задоволенню.

Згідно з ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до п. 289.1. ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Стаття 1 Закону України "Про оцінку земель" визначає нормативну грошову оцінку земельних ділянок як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

За змістом ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Керуючись зазначеними положеннями діючого законодавства, Харківська міська рада рішеннями від 03.07.2013 р. №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та від 25.09.2013 р. №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова" затвердив нову базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова та ввів в дію з 01 січня 2014 року нову плату за землю.

Відповідно до п. п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 вказаного закону, до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

На підставі вище викладеного суд зазначає, що нормативно грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.

При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого господарського суду України від 03.07.2014 року № 922/533/14 та постановах Верховного суду України від 20.08.2013 року у справі № 5017/781/2012 та від 03.12.2013 року у справі № 5009/3430/12.

Як свідчать матеріали справи, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий № 6310138500:07:011:0025, визначеними в витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.02.2017 р. і становить 5408507 грн.

Оскільки доказів необґрунтованості зазначеного витягу, його оскарження або визнання недійсним в передбаченому законом порядку відповідачі суду не надали, суд вважає даний витяг в розумінні ст. 32-34 ГПК України належним та допустимим доказом зазначених обставин.

Як свідчить додаткова угода до договору від 30.07.2013 р., яку позивач просить визнати укладеною, розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер № 6310138500:07:011:0025 в ньому визначено саме на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.02.2017 р. і становить 5408507 грн. ОСОБА_1 на підставі зазначеного розміру нормативної грошової оцінки позивачем здійснено розрахунок розміру орендної плати. Як свідчать матеріали справи, розрахунку розміру орендної плати здійснений у відповідності до Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові , затверджений Рішенням Харківської міської ради від 27.02.2008 р. № 41/08 зі змінами та доповненнями.

Зазначені обставини відповідачами в процесі розгляду даної справи не спростовуються, доказів необґрунтованості здійсненого розрахунку останніми також суду не надано.

За таких обставин, суд приходить до висновку про задоволення решти позову, а саме, в частині визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі від 30.07.2013 р. щодо визначення нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер № 6310138500:07:011:0025 та нового розміру орендної плати.

При цьому, суд вважає безпідставними посилання відповідачів на те, що розрахунок розміру орендної плати згідно з вимогами Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові , затверджене рішенням Харківської міської ради від 27.02.2008 № 41/08 відноситься до компетенції відділу економічного регулювання земельних відносин та продажу землі управління земельних відносин, правонаступником якого є Департамент земельних відносин Харківської міської ради, і що задоволення позовних вимог нібито призведе до втручання суду до дискреційних повноважень Харківської міської ради.

По-перше, жодним нормативно-правовим актом не заборонено фізичним або юридичним особам, які уклали з Харківською міською радою договір оренди здійснювати розрахунок розміру орендної плати з посиланням на ті чи інші обставини, та в подальшому ініціювати питання про перегляд умов договору з посиланням на новий розмір орендної плати, в т.ч. в судовому порядку.

Крім того, за змістом п. 1 ст. 12, п. 1 ст. 13 ЦК України, особа здійснює свої цивільні права вільно, на власний розсуд. Цивільні права особа здійснює у межах, наданих їй договором або актами цивільного законодавства. Дії ТОВ Лева щодо здійснення перерахунку орендної плати здійснені на підставі та в порядку, визначеному зазначеними статтями Цивільного кодексу України.

По-друге, як вже було зазначено вище, розрахунок розміру орендної плати визначено ТОВ Лева на підставі Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові , затверджений Рішенням Харківської міської ради від 27.02.2008 р. № 41/08 зі змінами та доповненнями. При цьому, відповідачі не надали суду жодного доказу необґрунтованості здійсненого ТОВ Лева розрахунку.

По-третє, матеріали справи містять докази неодноразового звернення ТОВ Лева до Харківської міської ради з приводу укладання додаткової угоди до договору оренди землі від 30.07.2013 р., в т.ч. з посиланням на нормативну грошову оцінку, визначену в витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.11.2016 р. № 97-20.08-3.-1788/32-16. (з коефіцієнтом функціонального призначення 2.5.), проте, відповідні вимоги ТОВ Лева з боку Харківської міської ради були безпідставно проігноровані.

Також безпідставними суд вважає доводи відповідачів стосовно невірного визначення Головним управлінням Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер № 6310138500:07:011:0025, що є предметом оренди за договором оренди.

Як вже було зазначено вище, розмір нормативної грошової оцінки зазначеної земельної ділянки визначено в витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.02.2017 р.

Як свідчать матеріали справи, даний розрахунок здійснено у відповідності до п. 5 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, що був затверджений Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року за № 489, яким передбачено, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306.

Згідно із примітками до Додатку 1 до вищевказаного порядку встановлюється, що у разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.

Відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, які також підтверджуються відомостями публічної кадастрової карти України код цільового призначення земельної ділянки із кадастровим номером 6310138500:07:011:0025 є - 1.11.6 це землі житлової забудови.

Відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, що була затверджена Наказом Держкомзему України від 01.11.2010 року за № 1011/18306 у вказаній Класифікації відсутній код цільового призначення земель - 1.11.6, в зв'язку з чим у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки із кадастровим номером 6310138500:07:011:0025 був встановлений коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки у розмірі - 2, що цілком кореспондується із примітками до додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів.

Зазначений витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.02.2017 р. в передбаченому законом порядку відповідачами не оскаржувався, та не визнавався недійсним, що свідчить про необхідність його застосування судом до спірних правовідносин при прийнятті даного рішення.

Враховуючи викладене, господарський суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю Лева про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі б/н від 30.07.2013 р. в редакції, зазначеній в позовній заяві.

З урахуванням вимог ст. 44, 49 ГПК України, з кожного з відповідачів на користь позивача також підлягає стягненню судовий збір в сумі 800 грн.

Керуючись ст. ст. 4-2, 4-3, 4-5, 22, 32-34, 44, 49, 82, 84, 85 ГПК України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди землі б/н від 30.07.2013 р., укладеного між Харківською міською радою Харківської області (ЄДРПОУ: 04059243) та Товариством з обмеженою відповідальністю Лева (код ЄДРПОУ 34393046) в наступній редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі від 30 липня 2013 року,

номер запису про інше речове право: 17140821,

дата державної реєстрації: 26.10.2016

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_7, діючого на підставі Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , з одного боку, та Товариство з обмеженою відповідальністю Лева (Орендар) в особі директора ОСОБА_9 з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України Про оренду землі , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 Про затвердження Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові (зі змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові , п. 3 додатку 3 до рішення 32 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 26.03.2014 №1528/14 Про надання юридичним та фізичним особам у користування земельнизх ділянок для експлуатації та обслуговування будівель та споруд , пункти 5., 8. та 9. договору оренди землі від 30 липня 2013 року змінити і викласти у такій редакції:

5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення цієї додаткової угоди відповідно до витягу з технічної документації (дата формування витягу від 22.02.2017) становить 5408507 грн. (п'ять мільйонів чотириста вісім тисяч п'ятсот сім гривень).

8. Договір укладено строком: до 01.11.2037 року. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за місяць до закінчення строку дії договору повідомити Орендодавця про намір продовжити його дію листом-повідомленням.

9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку на рік становить 4,8 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки і складає 259608,34 грн. (двісті п'ятдесят дев'ять тисяч шістсот вісім гривень 34 копійки), або в місяць - 21634,03 грн. (двадцять одна тисяча шістсот тридцять чотири гривні 03 копійки).

ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі від 30 липня 2013 року, номер запису про інше речове право: 17140821, дата державної реєстрації: 26.10.2016 і складена та підписана у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в орендодавця, другий - в орендаря.

Орендодавець:

Харківська міська рада

Харківської області

м. Харків, м-н Конституції, 7

код 04059243

В особі міського голови


ОСОБА_7

/підпис/

Орендар:

Товариство з обмеженою

відповідальністю

Лева

61099 м. Харків,

просп. Московський, буд. 252-Б,

код 34393046

В особі директора


ОСОБА_9

Директор Департаменту земельних

відносин Харківської міської ради


ОСОБА_10

Стягнути Харківської міської ради (адреса: 61003, м. Харків, м-н Конституції, 7; код ЄДРПОУ 04059243) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Лева (адреса: 61099, м. Харків, пр.-т Московський, буд. 252-Б; код ЄДРПОУ 34393046) 800,00 грн. судового збору.

Стягнути Департаменту земельних відносин Харківської міської ради (адреса: 61003, м. Харків, вул. Квітки Основ'яненка, 7; код ЄДРПОУ 26488996) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Лева (адреса: 61099, м. Харків, пр.-т Московський, буд. 252-Б; код ЄДРПОУ 34393046) 800,00 грн. судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Суддя ОСОБА_11

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення11.08.2017
Оприлюднено15.08.2017
Номер документу68263937
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/2225/17

Рішення від 11.08.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Байбак О.І.

Ухвала від 09.08.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Байбак О.І.

Ухвала від 31.07.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Байбак О.І.

Ухвала від 07.07.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Байбак О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні