Номер провадження: 22-ц/785/4126/17
Головуючий у першій інстанції Домусчі Л. В.
Доповідач Погорєлова С. О.
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.08.2017 року м. Одеса
Колегія суддів судової палати з цивільних справ апеляційного суду Одеської області у складі:
головуючого судді: Погорєлової С.О.
суддів: Калараш А.А., Заїкіна А.П.
при секретарі Гарбуз В.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу представника Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Рідна Гавань на рішення Приморського районного суду м. Одеси від 23 лютого 2017 року у справі за позовом Департаменту комунальної власності Одеської міської ради до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Рідна Гавань , ОСОБА_2, третя особа - Одеська міська рада про визнання договору оренди недійсним та усунення перешкод в користуванні шляхом виселення,-
встановила:
Представник Департаменту комунальної власності Одеської міської ради звернувся до суду із позовом до відповідачів про визнання договору оренди недійсним від 03.03.2014 року та усунення перешкод в користуванні майном шляхом виселення ОСОБА_2 з нежитлового приміщення підвалу, загальною площею 153,1 кв.м., розташованого за адресою: АДРЕСА_1 (а. с. 3-8).
В обґрунтування свого позову посилався на те, що відповідно до Постанови КМУ від 05.11.1991 року Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною) власністю та відповідно до рішення Одеської обласної ради народних депутатів від 25.11.1991 року Про розмежування державного майна між власністю обласної ради, міст обласного підпорядкування та районів області до комунальної власності був переданий весь житловий та нежитловий фонд. У тому числі до комунальної власності було передане вищевказане приміщення підвалу. Рішенням виконавчого комітету ОМР від 02.02.2005 року № 41 Про реєстрацію об'єктів комунальної власності м. Одеси таке майно є комунальною власністю територіальної громади м. Одеси в особі Одеської міської ради від імені якої діє Департамент комунальної власності Одеської міської ради. На виконання вказаного рішення 10.11.2004 року Одеським міським головою було прийнято розпорядження № 1655-01р Про передачу в експлуатацію ОСББ Рідна гавань нежилих приміщень, що належать до комунальної власності територіальної громади м. Одеси та розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , в якому зазначено у тому числі спірне приміщення площею 153,1 кв. м., проте воно не було виконано. 30.11.2006 року Одеською міською радою було прийнято рішення № 636-V Про скасування рішення Одеської міської ради від 11.07.2003 року № 1390-XXІV . Атів щодо передачі спірного приміщення до ОСББ не було. Крім цього, існує рішення Господарського суду Одеської області від 07.10.2005 року в якому зазначено, що власником нежитлового приміщення підвалу, загальною площею 153,1 кв. м., розташованого за адресою: АДРЕСА_1. є територіальна громада м. Одеси, а Департамент комунальної власності Одеської міської ради є належним орендодавцем.
Рішенням Приморського районного суду м. Одеси від 23 лютого 2017 року позов Департаменту комунальної власності Одеської міської ради задоволено. Визнано недійсним договір оренди від 03.03.2014 року, укладений між ОСББ Рідна гавань та ОСОБА_2, щодо нежитлового приміщення підвалу, загальною площею 153,1 кв. м., розташованого за адресою: АДРЕСА_1. Усунено перешкоди в користуванні майном шляхом виселення ОСОБА_2 та ОСББ Рідна гавань з нежитлового приміщення підвалу. Стягнуто з ОСББ Рідна гавань на користь Департаменту комунальної власності Одеської міської ради судові витрати у розмірі 1 378 гривень. Стягнуто з ОСОБА_2 на користь Департаменту комунальної власності Одеської міської ради судові витрати у розмірі 1 378 гривень (а. с. 50-53).
В апеляційній скарзі апелянт просить рішення суду скасувати, ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити у повному обсязі, посилаючись на його необґрунтованість, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, порушення судом норм матеріального та процесуального права (а. с. 63-66).
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга представника ОСББ Рідна Гавань підлягає відхиленню, виходячи з наступного.
Частиною 1 ст. 303 ЦПК України встановлено, що під час розгляду справи в апеляційному порядку апеляційний суд перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги та вимог, заявлених у суді першої інстанції.
Судом встановлено, що відповідно до постанови Кабінету міністрів України від 05.11.1991 року Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною) власністю та рішенням Одеської обласної ради народних депутатів Про розмежування державного майна між власністю обласної ради, міст обласного підпорядкування та районів області від 25.11.1991 року № 266-ХХІ до комунальної власності був переданий весь житловий та нежитловий фонд.
Рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 02.02.2005 року № 41 Про реєстрацію об'єктів комунальної власності м. Одеси визначений перелік майна, яке є комунальною власністю територіальної громади м. Одеси.
Представництвом по управлінню комунальною власністю (правонаступником якого є Департамент комунальної власності), будучи виконавчим органом Одеської міської ради, який виконує функції орендодавця нерухомого майна, яке знаходиться в комунальній власності, на підставі розпорядження міського голови № 898 від 17.12.2001 року був укладений договір оренди за № 6/020 від 11.01.2002 року з ТОВ Славутич-95 , відповідно до умов якого в оренду було передано приміщення підвалу, загальною площею 153,1 кв.м. розташоване за адресою: АДРЕСА_1.
У зв'язку із систематичним порушенням умов договору оренди № 6/020 від 11.01.2002 року з боку ТОВ Славутич-95 , директором якого є ОСОБА_2 Представництво звернулося до Господарського суду Одеської області із позовною заявою про виселення та стягнення неустойки.
Рішенням Господарського суду Одеської області від 07.10.2005 року позовні вимоги Представництва по управлінню комунальної власністю Одеської міської ради були задоволенні, зобов'язано ТОВ Славутич-95 здійснити передачу нежитлового приміщення підвалу, яке належить до комунальної власності територіальної громади м. Одеси, загальною площею 153,1 кв.м., що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 Представництву по управлінню комунальної власністю Одеської міської ради, шляхом підписання відповідного акту приймання-передачі та стягнуто з ТОВ Славутич-95 заподіяні Представництву збитки.
В ході проведення інвентаризації об'єктів комунальної власності Департаменту комунальної власності Одеської міської ради стало відомо, що ОСОБА_2 продовжує користуватись спірним приміщенням підвалу площею 153,1 кв.м., уклавши договори оренди від 01.08.20011 року та від 03.03.2014 року з ОСББ Рідна гавань .
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що вказані договори необхідно визнати недійсними, оскільки вони не відповідають вимогам закону.
Так, на виконання Рішення Одеської міської ради № 1390-ХХІV від 11.07.2003 року Про передачу об'єднанням співвласників багатоквартирних будинків в експлуатацію нежилих приміщень, що належать до комунальної власності територіальної громади міста Одеси було видане розпорядження міського голови № 1655- 01/р Про передачу в експлуатацію ОСББ Рідна гавань нежилих приміщень (сім об'єктів), що належать до комунальної власності територіальної громади м. Одеси та розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , у тому числі спірного приміщення площею 153,1 кв.м. Відомостей про те, що вказане розпорядження було виконане матеріали справи не містять.
30.11.2006 року Одеською міською радою було прийнято рішення № 636-V Про скасування рішення Одеської міської ради № 1390-XXІV від 11.07.2003 року Про передачу об'єднанням співвласників багатоквартирних будинків в експлуатацію нежилих приміщень, що належать до комунальної власності територіальної громади міста Одеси та рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 513 від 10.09.2003 року Про затвердження порядку передачі в експлуатацію об'єднанням співвласників багатоквартирних будинків нежитлових приміщень, що належать до комунальної власності територіальної громади міста Одеси .
Відомостей про те, що спірне приміщення передано ОСББ Рідна гавань по цивільно-правовим угодам і відповідач ним користується на законних підставах матеріали справи не містять, а відтак слід дійти висновку, що ОСББ Рідна гавань незаконно використовує та розпоряджається (передає в оренду) нежитлове приміщення, площею 153,1 кв.м., розташоване за адресою: АДРЕСА_1, яке є об'єктом комунальної власності територіальної громади м. Одеси.
Згідно з ч. 2 ст. 327 ЦК України управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
У п. 5 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, зокрема, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам (ст. 11 зазначеного Закону).
Отже, управління майном, що є у комунальній власності, здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст безпосередньо або сільськими, селищними, міськими радами через створювані ними комітети, відділи, управління та інші виконавчі органи, які є підконтрольними і підзвітними відповідним радам.
Таким чином, доводи представника ОСББ Рідна гавань про те, що Департамент комунальної власності Одеської міської ради не наділений правом звернення із заявою про визнання договору оренди недійсним, оскільки не є належним орендодавцем комунального майна за спірним договором, є безпідставним і не ґрунтується на вимогах закону.
Відповідно до ст.41 Конституції України, кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Також, відповідно до ст. 327 ЦК України у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді.
Статтею 328 ЦК України передбачено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Відповідно до ст. 761 ЦК України право передання майна у найм має власник речі або особа, якій належать майнові права.
Частиною 1 ст. 215 ЦК України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1 - 3, 5 та 6 ст. 203 цього Кодексу.
Відповідно до частин 1, 2 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції обґрунтовано виходив з того, що на момент укладання договорів оренди від 01 серпня 2011 року та від 03 березня 2014 року ОСББ Рідна гавань не мало необхідного обсягу цивільної дієздатності, не було власником майна, спірне майно не передавалось об'єднанню в оперативне управління, а відтак воно не мало правоним розпоряджатися.
Інші доводи апеляційної скарги не спростовують правильні висновки суду першої інстанції.
При зазначених обставинах, судова колегія вважає, що суд першої інстанції повно й всебічно дослідив та надав оцінку обставинам по справі, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, що їх регулює. Рішення Приморського районного суду м. Одеси від 23 лютого 2017 року ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права підстав для його скасування немає.
Керуючись п. 1 ч. 1 ст. 307, ст. ст. 308, 314, 315, 317, 319 ЦПК України, колегія суддів, -
ухвалила:
Апеляційну скаргу представника Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Рідна Гавань - відхилити.
Рішення Приморського районного суду м. Одеси від 23 лютого 2017 року - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання нею законної сили до суду касаційної інстанції.
Головуючий Погорєлова С.О.
Судді Заїкін А.П.
Калараш А.А.
Суд | Апеляційний суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2017 |
Оприлюднено | 16.08.2017 |
Номер документу | 68292879 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Одеської області
Погорєлова С. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні