ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 серпня 2017 року м. ПолтаваСправа № 816/1221/17
Суддя Полтавського окружного адміністративного суду Єресько Л.О., розглянувши в порядку скороченого провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Приватного сільськогосподарського підприємства "Деменківське" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -
В С Т А Н О В И В:
26 липня 2017 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (надалі - позивач) звернулися до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Приватного сільськогосподарського підприємства "Деменківське" (надалі - відповідач, ПСП "Деменківське"), просили:
- застосувати до Приватного сільськогосподарського підприємства "Деменківське" (код ЄДРПОУ 00845708) заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі автогаражу за адресою : 39274, Полтавська область, Кобеляцький район, с. Деменки, вул. Перемоги, 1, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки;
- встановити Приватному сільськогосподарському підприємству "Деменківське" (код ЄДРПОУ 00845708) заборону на користування за призначенням будівлею автогаражу за адресою: 39274, Полтавська область, Кобеляцький район, с. Деменки, вул. Перемоги, 1;
- покласти на Кобеляцький районний сектор Головного управління ДС України з надзвичайних ситуацій (39200, м. Кобеляки, вул. Полтавська, 2) обов'язок контролю за дотриманням Приватним сільськогосподарським підприємством "Деменківське" заборони на користування за призначенням автогаражу за адресою: 39274, Полтавська область, Кобеляцький район, с. Деменки, вул. Перемоги, 1, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері у сфері техногенної та пожежної безпеки.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що за результатами перевірки додержання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту суб'єктом господарювання ПСП "Деменківське" зафіксовані порушення вимог нормативно-правових актів з питань пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, тому подальша його експлуатація створює загрозу життю та здоров'ю людей.
Відповідач 01.08.2017 отримав копію ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 27.07.2017 про відкриття скороченого провадження, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. Заперечень проти позову у строк, встановлений частиною третьою статті 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідач не надав.
Дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов таких висновків.
До начальника Кобеляцького районного сектору Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області із заявою від 07.07.2017 вх. № 109 звернувся директор ПСП "Деменківське" Андрушко О.І., в якій просив з метою недопущення пожеж та інших надзвичайних подій провести перевірку дотримання вимог пожежної та техногенної безпеки в ПСП "Деменківське" за адресою с. Деменки, Кобеляцький район, Полтавська область /а.с. 14/.
Судом встановлено, що на підставі наказу № 4 від 10.07.2017 /а. с. 15-16/, посвідчення на проведення перевірки № 17 від 10.07.2017 /а. с. 17/, у період із 12.07.2017 по 21.07.2017 посадовими особами посадовими особами Кобеляцького районного сектору Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області проведено позапланову перевірку відповідача на предмет додержання і виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
За результатами перевірки складено акт № 114 від 18.07.2014, яким зафіксовано порушення вимог нормативно-правових актів з питань цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які мали місце на території ПСП "Деменківське" (код ЄДРПОУ 00845708) /а.с. 18-21/.
Описом виявлених порушень вищезазначеного Акту серед інших порушень зафіксовані наступні факти недотримання вимог пожежної безпеки, визначених нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, які мали місце у будівлі автогаражу, належного на праві власності ПСП "Деменківське" за адресою: Кобеляцький район, с. Деменки, вул. Перемоги, 1 /а.с.13/, а саме:
- дерев'яні конструкції горищного приміщення будівлі автогаражу не оброблені вогнезахисним розчином (Розділ III п. 2.5 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року №1417 та зареєстрованих у Мін'юсті України 05.03.2015 року за № 252/26697 - далі НАПБ А.01.001-2014);
- в будівлі автогаражу не проведено перевірку установок захисту від прямих попадань блискавок і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 (Розділ IV п. 1.21 НАПБ А.01.001-2014);
- приміщенні автогаражу відсутні первинні засоби пожежогасіння (вогнегасники) (Розділ V п. 3.6 НАПБ А.01.001-2014);
- в приміщеннях будівлі автогаражу не проведені заміри опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричної мережі та електроустановок від короткого замикання (Розділ IV п. 1.20 НАПБ А.01.001-2014);
- в приміщенні будівлі гаражу експлуатується тимчасова електромережа (Розділ IV п. 1.8 НАПБ А.01.001-2014);
- приміщенні автогаражу не поновлені знаки безпеки, які відповідають ДСТУ 180 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" та ТОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности" (Розділ II п. 8 НАПБ А.01.001-2014);
- не визначено для будівель виробничого і складського призначення підприємства категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки "Норми визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою", а також клас зони за "Правилами побудови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок" (Розділ III п. 2.9 НАПБ А.01.001-2014);
- приміщення автогаражу не очищене від горючого сміття (Розділ III п. 2.1 НАПБ А.01.001-2014).
Вважаючи виявлені порушення такими, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року № 877- V (далі - Закон № 877-V) та Порядком проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки затвердженого наказом МВС України від 02 листопада 2015 року № 1337, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 листопада 2015 року за № 1467/27912.
Відповідно до статті 1 Закону Закон № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій (стаття 1 Закону № 877-V).
Згідно зі статтею 6 зазначеного Закону № 877-V підставами для здійснення позапланових заходів зокрема є подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням. Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю). Проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього Закону. Суб'єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю). Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - двох робочих днів. Продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається.
Частиною сьомою статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Також статтею 70 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Так, враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходів (перевірок), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Перевіркою встановлено, що на території будівлі автогаражу ПСП "Деменківське", розташованого за адресою вул. Перемоги, 1, с. Деменки, Кобеляцький район, Полтавська область, відповідачем порушено Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ від 30.12.2014 № 1417.
Згідно пунтків 1,2 ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд та є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання , органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Серед порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки мають місце недотримання вимог пункту 8 розділу 2 "Організаційні заходи щодо забезпечення пожежної безпеки", пунктів. 2.1, 2.5, 2.9 розділу 3 "Загальні вимоги пожежної безпеки до утримання територій, будинків, приміщень, споруд, евакуаційних шляхів і виходів", пунктів 1.8, 1.20, 1.21, розділу 4 "Загальні вимоги пожежної безпеки до інженерного обладнання", пункту 3.6 розділу 5 Вимоги до утримання технічних засобів протипожежного захисту.
При цьому захід реагування у вигляді повного зупинення об'єкту до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки є доцільним у разі допущення порушень, які реально створюють загрозу життю та / або здоров'ю людей.
Відповідач заперечень щодо позовних вимог або доказів на підтвердження усунення порушень, наведених в акті перевірки від 18.07.2017 № 114. До того ж перевірка проводилася в присутності директора ПСП "Деменківське" Андрушко О.І., який не мав зауважень до позапланової перевірки та змісту акту від 18.07.2017 № 114, про що свідчить його підпис /а.с. 21/
Оскільки відповідачем не усунуто порушення, подальша експлуатація будівлі авто- гаражу ПСП "Деменківське", яка знаходиться за адресою с. Деменки, вул. Перемоги, 1 Кобеляцького району, Полтавська область створює загрозу життю та здоров'ю людей.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
У зв'язку із вищевикладеним суд приходить до висновку про необхідність застосувати до Приватного сільськогосподарського підприємства "Деменківське" (код ЄДРПОУ 00845708) заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі автогаражу за адресою : 39274, Полтавська область, Кобеляцький район, с. Деменки, вул. Перемоги, 1, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки та встановити заборону на користування за призначенням зазначеною будівлею автогаражу.
Водночас, суд звертає увагу відповідача, що останній не позбавлений права на звернення до суду із заявою про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду цієї справи, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) в порядку, встановленому статтею 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Щодо вимог позивача про покладення на Кобеляцький районний сектор Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області обов'язку щодо здійснення контролю за дотриманням відповідачем заборони користування за призначенням до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, то суд звертає увагу, що позивач наділений відповідними повноваженнями вживати у порядку та спосіб, визначений чинним законодавством, заходів реагування по відношенню до підконтрольних суб'єктів.
Таким чином позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України негайно виконуються постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до частини четвертої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 2, 7-11, 17, 71, 158-163, 167, 183-2, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, судом
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Приватного сільськогосподарського підприємства "Деменківське" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду задовольнити частково.
Застосувати до Приватного сільськогосподарського підприємства "Деменківське" (код ЄДРПОУ 00845708) заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі автогаражу за адресою : 39274, Полтавська область, Кобеляцький район, с. Деменки, вул. Перемоги, 1, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Встановити Приватному сільськогосподарському підприємству "Деменківське" (код ЄДРПОУ 00845708) заборону на користування за призначенням будівлею автогаражу за адресою: 39274, Полтавська область, Кобеляцький район, с. Деменки, вул. Перемоги, 1 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Постанова підлягає негайному виконанню.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з моменту отримання копії постанови з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції.
Суддя Л.О. Єресько
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.08.2017 |
Оприлюднено | 16.08.2017 |
Номер документу | 68308967 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Л.О. Єресько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні