Рішення
від 15.08.2017 по справі 904/7180/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

15.08.2017 Справа № 904/7180/17

За позовом Кам'янської міської ради Дніпропетровської області, м. Кам'янське, Дніпропетровська область

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Балатон ЛТД", м. Кам'янське, Дніпропетровська область

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

Суддя Петренко Н.Е.

Секретар судового засідання Бойчук Ю.С.

Представники:

від позивача: не з'явився

від відповідача: не з'явився

СУТЬ СПОРУ:

Кам'янська міська рада Дніпропетровської області (далі-позивач) звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Балатон ЛТД" (далі - відповідач) про внесення змін до пунктів 2.3, 4.1 укладеного між сторонами договору № 11094 оренди земельної ділянки від 21.01.2010.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 10.07.2017 порушено провадження у справі № 904/7180/17, прийнято позовну заяву до розгляду, призначено судове засідання на 27.07.2017.

27.07.2017 до суду від позивача надійшла заява про уточнення позовних вимог.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 27.07.2017 відкладено судове засідання на 15.08.2017.

15.08.2017 повноважний представник відповідача у судове засідання не з'явився, відзив на позов та інші витребувані документи до суду не надав. Жодних пояснень щодо причини неявки або інших клопотань до господарського суду не надходило. В матеріалах справи знаходяться конверти з ухвалами Господарського суду Дніпропетровської області від 10.07.2017 і 27.07.2017, які направлялися на адресу відповідача та були повернуті поштою з відміткою "за зазначеною адресою не знаходиться".

Господарським судом зроблено Спеціальний витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, відповідно до якого адреса відповідача співпадає з вказаною у позовній заяві адресою, на яку судом направлялась поштова кореспонденція з повідомленням про день, час та місце розгляду справи.

Враховуючи вищевикладене, господарський суд вважає, що відповідач про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, оскільки судом належним чином виконано вимоги ч. 1 ст. 64 та ст. 87 Господарського процесуального кодексу України.

Повноважний представник позивача в судове засідання не з'явився, 10.08.2017 подав до суду клопотання про розгляд справи без участі його представника.

Дослідивши матеріали справи, господарський суд вважає за можливе розглянути справу в даному судовому засіданні без участі повноважних представників позивача і відповідача, за наявними в ній матеріалами.

У судовому засіданні 15.08.2017 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення, згідно зі ст. 85 Господарського процесуального кодексу України.

Розглянувши матеріали справи, подані документи, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

21.01.2010 між Дніпродзержинською міською радою, правонаступником якої є Кам'янська міська рада Дніпропетровської області (далі - позивач, орендодавець), і Товариством з обмеженою відповідальністю "Балатон ЛТД" (далі - відповідач, орендар) укладено договір оренди землі № 11094 (далі - Договір), відповідно до умов п. 1.1 якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: пров. Більшовицький, 2А, м. Дніпродзержинськ, згідно з планом земельної ділянки, що додається.

Згідно з п. 1.2 Договору підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Дніпродзержинської міської ради від 27.11.2009 № 821-44/V.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1651 га для розміщення автозаправної станції (п. 2.1 Договору).

Пунктом 2.2. Договору визначено цільове використання земельної ділянки за українським класифікатором: землі іншої комерційної діяльності (1.11.6).

За умовами п. 5.1 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1651 га для розміщення автозаправної станції, в тому числі: під будівлями та спорудами 0,0428 га; під зеленими насадженнями 0,0036 га; під проходами, проїздами та площадками 0,1187 га.

Відповідно до п. 2.3 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 21.12.2009 становить 617 257,29 грн.

Договір укладається строком до 27.11.2019. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк (п. 3.1 Договору).

Згідно з п. 4.1 Договору орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 37 035,48 грн./рік без ПДВ, що становить 3 086,29 грн./міс без ПДВ, і вноситься на рахунок місцевого бюджету, реквізити якого надаються орендарю додатково.

В пункті 4.4 Договору сторонами погоджено, що розмір орендної плати щорічно переглядається у випадах і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів ставки земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Відповідно до п. 12.7 Договору у разі недосягнення згоди щодо умов договору оренди, його дострокового розірвання на вимогу зацікавленої сторони та інші спори вирішуються у судовому порядку.

12.07.2013 Дніпродзержинська міська рада Дніпропетровської області прийняла рішення №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинська", яким вирішила:

- затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ із застосуванням базової вартості 1 кв.м. в розмірі 199,64 грн, та ввести її в дію з 01.01.2014 (п.1 рішення);

- установити коефіцієнт для розрахунку річної орендної плати за земельні ділянки, розпорядниками яких є Дніпродзержинська міська рада на рівні трикратного розміру земельного податку з 01.01.2014 (п.2 рішення);

- землекористувачам одержати у відділі Держземагенства у м. Дніпродзержинську Дніпропетровської області витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та надати їх до департаменту комунальної власності та земельних відносин міської ради для підготовки документів щодо перегляду річної орендної плати в чинних договорах оренди земельних ділянок (п. 3.1 рішення);

- організувати оприлюднення цього рішення у міських засобах масової інформації та розміщення на офіційному веб-сайті міської ради в мережі Інтернет (п. 6.2 рішення).

Вищевикладене встановлене рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 06.07.2016 у справі № 904/4040/16 та не потребує доказування в силу приписів частини 3 статті 35 Господарського процесуального кодексу України.

Типовим договором оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 220 від 03.03.2004 визначено, що орендна плата за земельні ділянки комунальної власності розраховується у відсотках від нормативної грошової оцінки землі або розміру земельного податку.

30.09.2016 Кам'янською міською радою Дніпропетровської області прийнято рішення № 349-10/VII "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI зі змінами", відповідно до пункту 1 якого пункт 2 рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" (зі змінами, внесеними рішенням міської ради від 26.12.2014 № 1168-58/VI) викладено в наступній редакції:

"2. Річна сума орендної плати у відсотках до нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які надані в користування, з 01.11.2016 та в подальшому до внесення змін до цього рішення, становить:

а) 3 відсотка - для землекористувачів, у яких сумарна площа орендованих земельних ділянок не перевищує 10 га (десять гектарів);

б) 3,5 відсотків - для землекористувачів, у яких сумарна площа орендованих земельних ділянок дорівнює або перевищує 10 га (десять гектарів);

в) 12 відсотків - для землекористувачів, які використовують земельні ділянки для розміщення об'єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом".

24.02.2017 Кам'янською міською радою Дніпропетровської області прийнято рішення № 621-14/VII "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" зі змінами, відповідно до пункту 1 якого пункт 2 рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" (зі змінами, внесеними рішенням міської ради від 30.09.2016 № 349-10/VII) викладено в наступній редакції:

а) 3 відсотка - для землекористувачів, які використовують земельні ділянки, сумарна площа яких не перевищує 10 га (десять гектарів);

б) 3,5 відсотків - для землекористувачів, які використовують земельні ділянки, сумарна площа яких дорівнює або перевищує 10 га (десять гектарів);

в) 12 відсотків - для землекористувачів, які використовують земельні ділянки для розміщення об'єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним, паливом та для землекористувачів, які використовують земельні ділянки для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності".

Рішення Кам'янської міської ради від 30.09.2016 № 349-10/VII "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI зі змінами" вважати таким, що втратить чинність з 01.04.2017 року (пункт 2 рішення Кам'янської міської ради Дніпропетровської області від 24.02.2017 № 621-14/VII).

З метою раціонального та ефективного використання земель міста, забезпечення соціально-економічного розвитку міста, наповнення місцевого бюджету від плати за землю та виконання рішення адміністративної колегії Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 14.03.2017 № 4/01-14/04-17, відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році" від 20.12.2016 № 1791-VIII Кам'янською міською радою Дніпропетровської області прийнято рішення від 23.06.2017 № 725-17/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", яке набрало чинності з 01 липня 2017 року.

Згідно з пунктами 3, 4 зазначеного рішення пункти 2, 3, 4 рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" (зі змінами, внесеними рішенням міської ради від 24.02.2017 № 621-14/VII) слід вважати такими, що втратять чинність з 01 липня 2017 року. Пункти 5-9 рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" (зі змінами, внесеними рішенням міської ради від 24.02.2017 № 621-14/VII) вважати пунктами 2-6 та змінити нумерацію підпунктів відповідно.

Пунктом 5 Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста передбачено розмір орендної плати за земельні ділянки, який встановлюється у відсотку від нормативної грошової оцінки, а саме:

5.1. Ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) - 3%.

5.2. Ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1, 5.3 - 3,5%.

5.3. Ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об'єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності - 12%.

Позивач вважає, що прийняття Кам'янською міською радою Дніпропетровської області вищезазначених рішень, якими внесено зміни щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, сплати орендної плати, є підставою для внесення змін до Договору.

В свою чергу, відповідач доказів належного виконання своїх зобов'язань на момент розгляду спору до господарського суду не надав. Крім того, відповідач не скористався наданим йому правом на судовий захист, наведених позивачем обставин не спростував.

Дослідивши наявні матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі з таких підстав.

За приписами статті 1 Законом України "Про оренду землі" орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Поняття договору оренди землі визначено статтею 13 цього ж Закону, за приписами якої договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно зі статтею 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначено Законом України "Про оцінку земель", з абзацу п'ятого статті 5 цього Закону вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до статей 15, 18 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.

Згідно з пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Статтею 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" встановлена обов'язковість актів і законних вимог органів та посадових осіб місцевого самоврядування та передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання усіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Отже, до компетенції міської ради відноситься регулювання земельних відносин і рішення ради є обов'язковими до виконання.

Крім того, господарський суд вважає за необхідне зазначити про те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності.

Відповідно до частин 1, 2 статті 632 Цивільного Кодексу України у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Справляння плати за землю, в тому числі й орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу ХIII Податкового кодексу України. Встановлення статтею 288 названого Кодексу граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

Нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї з сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Згідно з ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Стаття 129 Конституції України встановлює, що судді при здійсненні правосуддя незалежні і підкоряються лише закону. Змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості - є однією із основних засад судочинства.

Положеннями ст. 4 3 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.

Відповідно до ст. ст. 33 та 34 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідач не надав до суду доказів оскарження та скасування рішень Кам'янської міської ради Дніпропетровської області № 842-38/VI від 12.07.2013, № 725-17/VII від 23.06.2017, тому згідно зі ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" вони є чинними й обов'язковими до виконання.

Відповідно до п. 2.1 Договору та плану земельної ділянки загальна площа орендованої відповідачем земельної ділянки складає 0,1651 га.

Згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою: м. Кам'янське, вулиця Гайдамацька (провулок Більшовицький), 2А загальною площею 0,1651 га, виданим Відділом Держгеокадастру у м. Дніпродзержинську, станом на 16.02.2017 нормативна грошова оцінка становить 2 000 838,08 грн.

Отже, орендна плата складає 2 000 838,08 грн х 12% = 240 100,57 грн/рік.

Виходячи з системного аналізу норм законодавства, беручи до уваги рішення Кам'янської міської ради Дніпропетровської області № 842-38/VI від 12.07.2013, № 725-17/VII від 23.06.2017, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

За приписами ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.

Відповідно до ст. 101 Господарського процесуального кодексу України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Додаткові докази приймаються апеляційним судом, якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього.

Пленум Вищого господарського суду України у п. 9 постанови від 17.05.2011 року № 7 "Про деякі питання практики застосування розділу XII Господарського процесуального кодексу України", роз'яснив, що у вирішенні питань щодо прийняття додаткових доказів суд апеляційної інстанції повинен повно і всебічно з'ясовувати причини їх неподання з урахуванням конкретних обставин справи і об'єктивно оцінити поважність цих причин. При цьому обґрунтування неможливості подання доказів суду першої інстанції згідно із зазначеною нормою ГПК покладається саме на заявника (скаржника), а апеляційний господарський суд лише перевіряє та оцінює їх поважність і не зобов'язаний самостійно з'ясовувати відповідні причини. У разі прийняття додаткових доказів у постанові апеляційної інстанції мають зазначатися підстави такого прийняття.

Аналогічна правова позиція підтримана постановою Вищого господарського суду України від 24.12.2014 по справі № 904/9428/13, недотримання якої стало підставою скасування постанови Дніпропетровського апеляційного господарського суду.

На підставі викладеного, керуючись ст. 129 Конституції України, ст.ст. 632, 651 Цивільного кодексу України, ст. ст. 1, 13, 14, 15, 18, 21 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 26, 73 Закону України "Про місцеве самоврядування", ст.ст. 1, 2, 12, 93 Земельного кодексу України, ст. ст. 173, 174, 188, 193 Господарського кодексу України, ст.ст. 4, 32-35, 43-44, 49, 75, 82-85, 115-117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити у повному обсязі.

Внести зміни до п. 2.3. Договору оренди земельної ділянки від 21.01.2010 № 11094 (зареєстрований за № 041010600362 від 14.09.2010), укладеного між Дніпродзержинською міською радою Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 24604168) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Балатон ЛТД" (код ЄДРПОУ 35594547), виклавши його в наступній редакції: "п. 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 16.02.2017 становить 2 000 838,08 грн".

Внести зміни до п. 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 21.01.2010 № 11094 (зареєстрований за № 041010600362 від 14.09.2010), укладеного між Дніпродзержинською міською радою Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 24604168) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Балатон ЛТД" (код ЄДРПОУ 35594547), виклавши його в наступній редакції: "п. 4.1. Оренда плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 240 100,57 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішення міської ради від 23.06.2017 №725-17/VIІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" та рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ".

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Балатон ЛТД" (451911, Дніпропетровська область, м. Кам'янське, вул. Долматова, буд. 11, код ЄДРПОУ 35594547) на користь Кам'янської міської ради Дніпропетровської області (51931, Дніпропетровська область, м. Кам'янське, ОСОБА_1 Калнишевського, буд. 2, код ЄДРПОУ 24604168) витрати по сплаті судового збору у розмірі 1 600,00 грн. (одна тисяча шістсот гривень 00 коп).

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання і може бути оскарженим протягом цього строку до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 16.08.2017

Суддя ОСОБА_2

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення15.08.2017
Оприлюднено17.08.2017
Номер документу68310626
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/7180/17

Рішення від 15.08.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петренко Наталія Едуардівна

Ухвала від 27.07.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петренко Наталія Едуардівна

Ухвала від 10.07.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петренко Наталія Едуардівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні